Рішення
від 02.09.2024 по справі 500/3821/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/3821/24

02 вересня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Баб`юка П.М., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Розтоцьке-Агро" до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби України в Тернопільській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство "Розтоцьке-Агро" звернулося до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби України в Тернопільській області, в якому просить:

визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11115715/41129405, №11115711/41129405, №11115710/41129405, №11115716/41129405 від 27.05.2024, якими відмовлено ПП "Розтоцьке-Агро" у реєстрації податкової накладної №2 від 16.04.2024, №3 від 17.04.2024, №4 від 18.04.2024 та №5 від 19.04.2024;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 16.04.2024, №3 від 17.04.2024, №4 від 18.04.2024 та №5 від 19.04.2024 подану ПП "Розтоцьке-Агро".

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що комісією ГУ ДПС у Тернопільській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, 27.05.2024 прийнято рішення №11115715/41129405, №11115711/41129405, №11115710/41129405, №11115716/41129405, якими відмовлено ПП "Розтоцьке-Агро" у реєстрації податкових накладних №2 від 16.04.2024, №3 від 17.04.2024, №4 від 18.04.2024 та №5 від 19.04.2024. Проте, позивач вважає, оскаржувані рішення протиправними, що і слугувало підставою для звернення до суду із відповідним позовом.

Ухвалою судді від 24.06.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

08.07.2024 до суду від представника відповідачів надійшов відзив на позовну заяву (спільна позиція Головного управління ДПС в Тернопільській області та ДПС України), в якому останній просить відмовити в задоволенні позовних вимог та вказує, що 18 жовтня 2019 року на засіданні Комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації за наслідками розгляду службової записки оперативного управління Головного управління ДФС у Тернопільській області від 17.10.2019 №87/19-00-21-08-04 ПП "Розтоцьке-Агро" у відповідності до діючих на той момент норм Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117 та Листа ДФС від 07.08.2019 № 1962/99-99-29-01-01 віднесено до переліку ризикових платників за критерієм наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником та встановлено, що платник формує податковий кредит:

-за рахунок нетипових для підприємства операцій, а саме придбання засобів для догляду та обслуговування автомобілів, в той час, коли у господарській діяльності (ведення сільського господарства) дані товари не використовуються, подальшої реалізації даних товарів за ЄРПН не простежується;

-за рахунок пов`язаних суб`єктів господарської діяльності;

-пов`язаним суб`єктам господарської діяльності (ПП "Загір`я", ПП "Ярославичі- Агро").

Вказує, що у зв`язку із набранням чинності Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. №1165 Комісією Головного управління ДПС у Тернопільській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з метою приведення у відповідність до вимог діючого законодавства типи підстав за якими платників віднесено до категорії ризикових, проведено інвентаризацію платників, що перебували у переліку ризикових. За наслідками проведеної роботи, зокрема, по ПП "Розтоцьке-Агро" ухвалено рішення залишити вказаного платника у переліку ризикових із підстав відповідності пункту 8 додатку 1 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, оскільки встановлено часткову підміну товарних позицій платником, а також формування податкового кредиту по нетипових операціях.

ПП "Розтоцьке-Агро" надало для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, виписані на Приватне підприємство "Лан-Оіл Трейд" щодо поставки насіння соняшнику урожаю 2023 року, а саме: №2 від 16.04.2024, №3 від 17.04.2024, №4 від 18.04.2024 та №5 від 19.04.2024, однак їх реєстрація зупинена.

Після зупинення реєстрації спірних податкових накладних, платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Представник відповідача вказує, що між ПП "Розтоцьке-Агро" (код ЄДРПОУ 41129405) (Продавець) та ПП "Лан-Оіл Трейд" (код ЄДРПОУ 37182955) (Покупець) укладено договір поставки №ЛОТ-1504/2024-1-В від 15.04.2024. Предметом даного договору було зобов`язання щодо поставки покупцю сільськогосподарської продукції - насіння соняшника урожаю 2023 року. Водночас, позивачем на підтвердження наявності у ПП "Розтоцьке-Агро" товару, що був надалі реалізований, не надано інвентаризаційних відомостей про наявність та рух соняшнику.

Крім того, між ПП "Розтоцьке-Агро" та ТОВ "Агросем" укладено договір поставки від 24.01.2023 №24.01.23-277, згідно якого постачальник зобов`язується передати (поставити) у власність покупця продукцію виробничо-технічного призначення (мінеральні добрива), а покупець зобов`язується прийняти і оплатити її.

Відповідно до п. 6.1 даного договору передбачено, що якість товару, що поставляється згідно даного договору, відповідає сертифікату якості/аналізу, копія якого передається покупцю разом з товаросупровідними документами на товар.

Документів, що підтверджували б якість мінеральних добрив, поставлених ТОВ "Агросем", що передбачено договором поставки, ПП "Розтоцьке-Агро" на розгляд Комісії надано не було.

Зазначає, що між ПП "Розтоцьке-Агро" та ТОВ "Альфа Смарт Агро" укладено договір поставки від 21.02.2023 №AS/276/02/2023/, згідно якого постачальник зобов`язується поставити покупцю товар (засоби захисту рослин), а покупець зобов`язується прийняти й оплатити товар в повному обсязі.

Згідно п. 7.1 даного договору передбачено, що якість товару підтверджується сертифікатами та іншими нормативними документами, які встановлені чинним законодавством України для такого виду товару.

Документів, що підтверджували б якість засобів захисту рослин, які використані для вирощування соняшнику, позивачем на розгляд Комісії надано не було.

Також між ПП "Розтоцьке-Агро" та ТОВ "Фірма Ерідон" укладено договір поставки від 01.04.2022 №277/22/284, згідно якого постачальник зобов`язується поставити покупцю продукцію виробничо-технічного призначення (засоби захисту рослин), а покупець зобов`язується прийняти та оплатити вартість такого товару.

Відповідно п. 4.1 даного договору, якість товару відповідає загальноприйнятим стандартам, які діють в Україні на момент постачання товару, та підтверджується відповідними сертифікатами чи іншими документами про якість або походження товару.

Документів, що підтверджували б якість засобів захисту рослин, які використані для вирощування соняшнику та наявність яких передбачена договором, позивачем на розгляд Комісії надано не було.

Вказує, що по взаємовідносинах із контрагентами ПП "Лан-Оіл Трейд", ТОВ "Магістр-Д", ТОВ "Фірма Ерідон", ТОВ "Сингента", ТОВ "Агросем", ТОВ "Альфа Смарт Агро" позивачем не надавалися акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), передбачених укладеними договорами.

Крім того, позивачем жодним чином не підтверджено наявність у нього сільськогосподарської техніки на праві власності чи користування, що використовувалась при обробці та підготовці ґрунту, посіві та збиранні врожаю.

Відтак, виникла потреба у наданні позивачем додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних.

Зазначає, що впроваджений механізм надіслання платнику повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень спрямований на надання платнику можливості долучити необхідні Комісії документи, що не були подані з первинним повідомленням про подання пояснень та копій документів, обґрунтувати поясненнями та підтвердити доказами реальність господарської операції для подальшої реєстрації зупиненої податкової накладної. Проте ПП "Розтоцьке-Агро" до повідомлення про надання додаткових пояснень та документів подано аналогічні документи (в меншому обсязі), що й до повідомлення від 08.05.2024 після зупинення реєстрації спірних податкових накладних, відтак вимоги Комісії позивачем не було виконано.

У зв`язку з вищенаведеним були прийняті оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

Додатково повідомлено, що ГУ ДФС у Тернопільській області здійснює досудове розслідування у кримінальному провадженні 32020210000000005 від 03.02.2020 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.212 КК України, а також ГУ національної поліції у Вінницькій області здійснює досудове розслідування у кримінальному провадженні 42018100000000915 від 01.10.2018 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.191 КК України фігурантом яких є в т.ч. ПП "Розтоцьке-Агро" (код ЄДРПОУ 41129405).

Ухвалою від 08.07.2024 у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Тернопільській області про розгляд справи №500/3821/24 за правилами загального провадження з викликом сторін відмовлено.

Ухвалою суду від 31.07.2024 у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Тернопільській області про об`єднання в одне провадження справ "500/3821/24 та №500/3822/24 відмовлено.

Дослідивши матеріали справи та з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, судом встановлено наступне.

Приватне підприємство "Розтоцьке-Агро" зареєстроване 06.02.2017 як суб`єкт господарювання в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань, з основним видом економічної діяльності - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур - КВЕД 01.11 та 01.04.2017 як платник ПДВ.

15.04.2024 між ПП "Розтоцьке-Агро", як постачальником, та ПП "Лан-Оіл Трейд", як покупцем, укладено договір поставки сільськогосподарської продукції №ЛОТ-1504/2024-1-В, відповідно до предмету якого постачальник поставляє (продає) у власність Покупцеві, а Покупець приймає (придбає) та оплачує на умовах і протягом дн цього Договору насіння соняшнику врожаю 2023 року, з якісними показниками вказаними в Додатку до цього договору, надалі - продукція/товар. Асортимент, кількість, якість, ціна, умови та строки поставки продукції, місце прийому - передачі, строки оплати продукції, узгоджуються сторонами шляхом вказування їх у Додатках на окремі товарні партії продукції, які поставляються згідно цього Договору та становлять його невід`ємну частину (п.1.1 Договору). Оплата вартості поставленої продукції проводиться Покупцем самостійно, безготівково в національній валюті України шляхом банківського переказу грошових коштів на банківський рахунок Постачальника. Порядок оплати кожної партії продукції Сторони узгоджують у відповідному додатку до цього Договору (п.2.1 Договору).

Згідно з Додатком № 1 в рамках договору поставки сільськогосподарської продукції № ЛОТ-1504/2024-1-В від 15 квітня 2024 року, Постачальник приймає на себе зобов`язання передати (продати), а Покупець зобов`язується прийняти у свою власність та оплатити (придбати) продукцію врожаю 2023 року, в наступних кількостях, за наступними цінами (надалі - продукція): насіння соняшнику врожаю 2023 року, 510 тон, місце передачі продукції м. Ланівці, вул. Загребельна, 5, ціна за тону без ПДВ 14736,00 грн, вартість без ПДВ 7515360,00 грн, всього з ПДВ 8567510,00 грн.

На виконання умов договору, позивачем поставлено соняшник урожаю 2023 року, про що свідчать:

-видаткова накладна №РН-0000002 від 16.04.2024 року на суму 650404,20 грн в тому числі ПДВ 79874,20 грн., -товаро-транспортні накладні №1, №2 від 16.04.2024 року. Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткових накладних було виписано податкову накладну №2 від 16.04.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних;

-видаткова накладна №РН-0000003 від 17.04.2024 року на суму 643213,81 грн в тому числі ПДВ 78991,17 грн. -товаро-транспортні накладні №4, №3 від 17.04.2024 року. Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткових накладних було виписано податкову накладну №3 від 17.04.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних.

-видаткова накладна №РН-0000004 від 18.04.2024 року на суму 1022525,02 грн в тому числі ПДВ 125573,25 грн., -товаро-транспортні накладні №5, №6, №7 від 18.04.2024 року. Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткових накладних було виписано податкову накладну №4 від 18.04.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних.

-видаткова накладна №РН-0000005 від 19.04.2024 року на суму 1255021,41 грн в тому числі ПДВ 154125,44 грн. -товаро-транспортні накладні №8, №11, №10, №9 від 19.04.2024 року. Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткових накладних було виписано податкову накладну №5 від 19.04.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних;

-видаткова накладна №РН-0000006 від 20.04.2024 року на суму 1292481,04 грн в тому числі ПДВ 158725,74 грн. -товаро-транспортні накладні №13, №12 ,№ 14, №15 від 20.04.2024 року. Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткових накладних було виписано податкову накладну №6 від 20.04.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних;

-видаткова накладна №РН-0000007 від 22.04.2024 року на суму 1327305,75 грн в тому числі ПДВ 163002,46 грн. -товаро-транспортні накладні №18, №17, №16, №19 від 22.04.2024 року. Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткових накладних було виписано податкову накладну №7 від 22.04.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- видаткова накладна №РН-0000008 від 23.04.2024 року на суму 1990206,29 грн в тому числі ПДВ 244411,30 грн. -товаро-транспортні накладні №23, №24, №25, №21, №20, №22 від 23.04.2024 року. Дана відгрузка була першою подією в податковому обліку, а тому згідно видаткових накладних було виписано податкову накладну №8 від 23.04.2024 та подана для реєстрації до контролюючого органу в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Оплата покупцем була проведена після факту відгрузки продукції, що підтверджується платіжним дорученнями про надходження коштів., а саме: платіжне доручення №2076980 від 17.04.2024 року на суму 559347,61 грн; платіжне доручення №2077009 від 18.04.2024 року на суму 553163,88 грн; платіжне доручення №2077016 від 19.04.2024 року на суму 879371,52 грн; платіжне доручення №2077061 від 23.04.2024 року на суму 2190852,10 грн; платіжне доручення №2077093 від 23.04.2024 року на суму 1141482,95 грн; платіжне доручення №2077019 від 24.04.2024 року на суму 1711577,41 грн.

Якісні показники соняшника підтверджуються карточкою №9 від 16.04.2024 (аналіз зерна).

По даних господарських операціях, ПП "Розтоцьке-Агро" складено податкові накладні, серед яких спірні №2 від 16.04.2024 на суму 650404,20 грн в тому числі ПДВ 79874,20 грн, №3 від 17.04.2024 на суму 643213,81 грн в тому числі ПДВ 78991,17 грн, №4 від 18.04.2024 на суму 1022525,02 грн в тому числі ПДВ 125573,25 грн та №5 від 19.04.2024 на суму 1255021,41 грн в тому числі ПДВ 154125,44 грн.

З матеріалів справи слідує, що попередньо ПП "Розтоцьке-Агро" придбано:

насіння у ТОВ "Сингента" на підставі Договору купівлі-продажу насіння №20222381SE від 17.03.2023, видаткової накладної №77945 від 10.03.2023 та товарно-транспортної накладної №1111654 від 13.04.2023;

мінеральні добрива у ТОВ "Агросем" на підставі Договору № 24.01.23-277 від 24.01.2023, видаткових накладних № 2146 від 03.02.2023, №2173 від 15.02.2023, №2164 від 17.02.2023, №2164 від 17.02.2023, №2009 від 18.02.2023, №2006 від 19.02.2023, товарно-транспортних накладних №АГД 00252210, № АГД 00252212 від 03.02.2023, №АГД 00253725 від 15.02.2023, №АГД 00254087 від 17.02.2023, №АГД 00254301 від 18.02.2023, №АГД 00254310, №АГД 00254309 від 19.02.2023 року, оплата здійснена на підставі платіжних доручень № 195 від 24.01.2023, № 197 від 24.01.2023, № 198 від 25.01.2023;

засоби захисту рослин у ТОВ "Фірма Ерідон" на підставі Договору поставки №277/23/215 від 24.02.2023, видаткових накладних №17593 від 29.03.2023, № 25886 від 18.04.2023, № 29027 від 26.04.2023, товарно-транспортних накладних №ТЕ-394001/4 від 29.03.2023, №ТЕ-397680/5 від 18.04.2023, №ТЕ-399940/4 від 26.04.2023, оплата здійснена на підставі платіжних доручень № 111 від 24.03.2023, № 114 від 27.03.2023, № 122 від 12.04.2023, № 130 від 14.04.2023, № 134 від 20.04.2023, № 136 від 24.04.2023;

засоби захисту рослин у ТОВ "Альфа Смарт Агро" на підставі Договору поставки №AS/276/02/2023/ від 21.02.2023, видаткових накладних №1907 від 13.03.2023, №2080 від 14.03.2023, №4798 від 10.04.2023, №6215 від 24.04.2023, №7144 від 28.04.2023, №7161 від 28.04.2023, №8660 від 10.05.2023, №9925 від 19.05.2023, №11300 від 29.05.2023, №13571 від 12.06.2023, товарно-транспортних накладних №Р1907 від 13.03.2023, №Р2080 від 14.03.2023, №Р4798 від 11.04.2023, №Р6215 від 24.04.2023, №Р7144 від 28.04.2023, №Р7161 від 28.04.2023, №Р8660 від 10.05.2023, №Р9925 від 19.05.2023, №Р11300 від 29.05.2023, №Р13571 від 12.06.2023, оплата здійснена на підставі платіжних доручень № 108 від 23.02.2023, № 225 від 04.04.2023, № 135 від 21.04.2023, № 137 від 24.04.2023, № 138 від 27.04.2023, № 241 від 15.05.2023, № 243 від 29.05.2023, № 246 від 09.06.2023.

паливо-мастильні матеріали в ТОВ "Магістр-Д"на підставі договору №144 від 01.02.2021, видаткових накладних №767 від 23.02.2023, №1588 від 14.04.2023, №2581 від 08.06.2023, №2582 від 08.06.2023, №3232 від 04.07.2023, №4157 від 16.08.2023, №5689 від 20.10.2023, товарно-транспортних накладних №230223/13 від 23.02.2023, №230414/19 від 14.04.2023, №230608/21 від 08.06.2023, №230608/21 від 08.06.2023, №230704/13 від 04.07.2023, №230816/7 від 16.08.2023, №231020/27 від 20.10.2023, оплата здійснена на підставі платіжних доручень № 208 від 13.02.2023, № 261 від 27.07.2023, № 262 від 28.07.2023, № 267 від 31.07.2023, платіжне доручення № 304 від 23.10.2023, № 305 від 25.10.2023, № 374 від 21.12.2023, № 376 від 22.12.2023.

Соняшник, який реалізований ПП "Лан-Оіл Трейд", ПП "Розтоцьке-Агро" вирощувало на земельних ділянках, в тому числі орендованих згідно з довідки Залозецької селищної ради Тернопільської області №73 від 30.01.2023, що відображено у звіті про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року за формою №4-сг та звіті про збирання врожаю сільськогосподарських культур за жовтень 2023 за формою №37-сг.

Для обробітку землі підприємство використовує власні основні засоби, які відображені в формі 20 ОПП та орендоване пайове майно за договором №1 від 28.02.2017 та додаткових угод до нього.

Цикл сільськогосподарських робіт супроводжувався складанням позивачем актів витрат насіння та садівного матеріалу № 3 за 5 травня 2023 року, акта про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив №7 від 28.04.2023, актів про використання хімічного захисту рослин №14 від 15.05.2023, №2 від 24.05.2023, №12 від 05.06.2023.

Об`єм робіт по обробітку землі під посів соняшнику, підживленню, внесенню засобів захисту рослин, збору врожаю та використання пального відображено в лімітно-забірних картах №ЗЛ-0000025 на одержання ПММ за квітень 2023, №ЗЛ-0000011 на одержання ПММ за квітень 2023 року, №ЗЛ-0000034 на одержання ПММ за травень 2023 року, №ЗЛ-0000090 на одержання ПММ за травень 2023 року, №ЗЛ-0000055 на одержання ПММ за травень 2023 року, №ЗЛ-0000084на одержання ПММ за червень 2023 року, №ЗЛ-0000116 на одержання ПММ за вересень 2023 року, обліковому листі тракториста-машиніста № 00000005 за квітень 2023, № 000000004 за квітень 2023, № 000000008 за травень 2023, № 000000023 за травень 2023, № 000000015 за травень 2023, № 000000021 за червень 2023, № 000000022 за вересень 2023.

За наслідками подання ПП "Розтоцьке-Агро" до реєстрації в ЄРПН спірних податкових накладних №2 від 16.04.2024, №3 від 17.04.2024, №4 від 18.04.2024 та №5 від 19.04.2024 через автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України позивачу було направлено квитанції, згідно яких реєстрація податкових накладних зупинена. Платник податку відповідає вимогам п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. Додатково повідомлено: показник "D" = 3,5051 %, "Р" = 0.

На виконання пропозиції, зазначеної у квитанціях про зупинення реєстрації спірних податкових накладних, повідомленням №1 від 08.05.2024 позивачем надано комісії контролюючого органу ряд документів, а саме:

пояснення;

договір поставки з ПП "Лан-Оіл Трейд" від 15.04.2024;

видаткові накладні ПП "Лан-Оіл Трейд" від 16.04.2024, 17.04.2024, 18.04.2024, 19.04.2024, 20.04.2024, 22.04.2024, 23.04.2024.

товарно-транспортні накладні ПП "Лан-Оіл Трейд" від 16.04.2024, 17.04.2024, 18.04.2024, 19.04.2024, 20.04.2024, 22.04.2024, 23.04.2024.

платіжні інструкції ПП "Лан-Оіл Трейд" від 17.04.2024, 18.04.2024, 19.04.2024, 23.04.2024, 24.04.2024.

акти перерахунку ціни партії ПП "Лан-Оіл Трейд".

договір поставки від 01.04.2022 ТОВ "Фірма Ерідон";

платіжні інструкції ТОВ "Фірма Ерідон";

видаткові накладні ТОВ "Фірма Ерідон";

товарно-транспортні накладні ТОВ "Фірма Ерідон";

договір поставки з ТОВ "Альфа Смарт Агро" від 21.02.2023;

видаткові накладні ТОВ "Альфа Смарт Агро";

товарно-транспортні накладні ТОВ "Альфа Смарт Агро";

платіжні доручення ТОВ "Альфа Смарт Агро";

договір купівлі-продажу нафтопродуктів з ТОВ "Магістр-Д" від 01.02.2021;

платіжні інструкції ТОВ "Магістр-Д";

видаткові накладні ТОВ "Магістр-Д";

товарно-транспортні накладні ТОВ "Магістр-Д";

договір поставки з ТОВ "Агросем" від 24.01.2023;

видаткові накладні ТОВ "Агросем";

товарно-транспортні накладні ТОВ "Агросем";

платіжні інструкції ТОВ "Агросем";

договір купівлі-продажу з ТОВ "Сингента" від 17.03.2023;

видаткові накладні ТОВ "Сингента";

товарно-транспортні накладні ТОВ "Сингента";

платіжна інструкція ТОВ "Сингента";

договір оренди №1 від 28.02.2017, додаток №1, акт приймання-передачі, додаткові угоди №1,2,3 ССМК "Гаї";

звіт про посівні площі сільськогосподарських культур урожай 2023;

звіт про збирання врожаю на 01.11.2023;

довідка Залозецької селищної ради;

акт витрати насіння і садивного матеріалу за травень 2023;

акти витрат мінеральних добрив за квітень-червень 2023;

лімітно-забірні картки на одержання паливно-мастильних матеріалів;

аналіз зерна соняшника;

посвідчення про якість зерна.

Комісією Головного управління ДПС в Тернопільській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, 16.05.2024 прийнято повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, запропоновано надати копії документів, на підтвердження інформації зазначеної у податковій накладній/розрахунку корегування: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, яким оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів; первинних документів щодо: придбання товарів, послуг, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури, актів приймання-передачі товарі (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

У графі "Додаткова інформація" не вказаної жодної інформації.

На виконання вимог контролюючого органу, позивачем подано додаткові пояснення та копії документів, які підтверджують реальність здійснення господарських операцій, серед яких:

договір поставки з ПП "Лан-Оіл Трейд" від 15.04.2024;

видаткові накладні ПП "Лан-Оіл Трейд" від 16.04.2024, 17.04.2024, 18.04.2024, 19.04.2024, 20.04.2024, 22.04.2024, 23.04.2024;

товарно-транспортні накладні ПП "Лан-Оіл Трейд" від 16.04.2024, 17.04.2024, 18.04.2024, 19.04.2024, 20.04.2024, 22.04.2024, 23.04.2024;

платіжні інструкції ПП "Лан-Оіл Трейд" від 17.04.2024, 18.04.2024, 19.04.2024, 23.04.2024, 24.04.2024;

договір поставки від 01.04.2022 ТОВ "Фірма Ерідон";

платіжні інструкції ТОВ "Фірма Ерідон";

договір поставки з ТОВ "Альфа Смарт Агро" від 21.02.2023;

видаткові накладні ТОВ "Альфа Смарт Агро";

товарно-транспортні накладні ТОВ "Альфа Смарт Агро";

платіжні доручення ТОВ "Альфа Смарт Агро";

договір купівлі-продажу нафтопродуктів з ТОВ "Магістр-Д" від 01.02.2021;

платіжні інструкції ТОВ "Магістр-Д";

видаткові накладні ТОВ "Магістр-Д";

товарно-транспортні накладні ТОВ "Магістр-Д";

договір поставки з ТОВ "Агросем" від 24.01.2023;

видаткові накладні ТОВ "Агросем";

товарно-транспортні накладні ТОВ "Агросем";

платіжні інструкції ТОВ "Агросем";

договір купівлі-продажу з ТОВ "Сингента" від 17.03.2023;

платіжна інструкція ТОВ "Сингента".

Головним управлінням ДПС у Тернопільській області 27.05.2024 прийнято рішення №11115715/41129405, №11115711/41129405, №11115710/41129405, №11115716/41129405 про відмову у реєстрації податкових накладних №2 від 16.04.2024, №3 від 17.04.2024, №4 від 18.04.2024 та №5 від 19.04.2024, у зв`язку із ненаданням/частковим наданням додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.

Не погодившись із такими рішеннями позивач звернувся до суду із даним позовом.

Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість висновків відповідача і винесених на підставі них спірних рішень на відповідність вимогам ч.2 ст.2 КАС України, суд виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Згідно з пп."а" п.185.1ст.185 ПК об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.

Відповідно до п.187.1 ст.187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 201.10 ст.201 ПК України передбачено при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Відповідно до п.2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі Порядок № 1246) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Як передбачено п.12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Згідно із п.13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Так, на виконання вказаної норми, 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийнята постанова №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", зокрема Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165).

За правилами п.3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації).

Згідно п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Критерії ризиковості платника податку на додану вартість наведені у додатку 1 до Порядку №1165, п.8 яких передбачено: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до п.10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У п.11 Порядку №1165 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (п.25 Порядку №1165).

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном (п.26 Порядку №1165).

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520), згідно з п.10 якого комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Відповідно до п.4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно з п.5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування (п.6 Порядку №520).

У п.9 Порядку №520 визначено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

За приписами п.10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Слід зазначити, що процедура зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування впроваджена з метою виконання функції податкового контролю, який здійснюється за діяльністю платників податку в цілому, та з метою перевірки додержання податкового законодавства при реєстрації в ЄРПН певно визначеної податкової накладної/розрахунку коригування.

Відповідач, на виконання контрольних функцій, за наявності рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості, зупинивши реєстрацію податкової накладної, запропонував платнику податків надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у Реєстрі, без визначення переліку документів.

При цьому, обсяг документів, які надаються платником податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації в ЄРПН, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.

Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, імовірним є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

Аналогічний висновок викладено у постанові Верховного Суду від 01.02.2023 у справі №140/506/22.

Також, у постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Аналогічна позиція також висловлена у постанові Верховного Суду від 29.06.2022 у справі 380/5383/21.

Як слідує з квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних №2 від 16.04.2024, №3 від 17.04.2024, №4 від 18.04.2024 та №5 від 19.04.2024, така містить інформацію про те, що платник податку відповідає вимогам п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.

Разом з тим, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначений у п.5 Порядку №520, не означає, що платник податку повинен подати абсолютно всі, зазначені у ньому документи. Навпаки, зміст цього переліку свідчить на користь того, що враховується специфіка певних господарських операцій. Даний перелік є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами п.185.1 ст.185 ПК України.

Матеріали справи свідчать, що відповідно до пропозиції надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних №2 від 16.04.2024, №3 від 17.04.2024, №4 від 18.04.2024 та №5 від 19.04.2024 позивачем було надіслано детальні пояснення, з документами, в підтвердження реальності здійснення господарських операцій.

Комісією Головного управління ДПС України у Тернопільській області 27.05.2024 прийнято оскаржувані рішення №11115715/41129405, №11115711/41129405, №11115710/41129405, №11115716/41129405 про відмову у реєстрації податкових накладних.

Як підставу відмови, зазначено про ненадання/часткове надання додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.

Проте, зазначений висновок контролюючого органу спростовується наявними у матеріалах справи та дослідженими в ході судового розгляду письмовими доказами, що підтверджують господарські операції реалізації ПП "Лан-Оіл Трейд" соняшнику урожаю 2023 року, згідно яких видано податкові накладні №2 від 16.04.2024, №3 від 17.04.2024, №4 від 18.04.2024 та №5 від 19.04.2024, та їх належне оформлення первинними документами.

Серед представлених документів в підтвердження реальності здійснення господарських операцій на вимогу контролюючому органу ПП "Розтоцьке-Агро" було надано договір поставки з ПП "Лан-Оіл Трейд" соняшнику врожаю 2023 року, з видатковими накладними, актами прийому-передачі, товарно-транспортними накладними, платіжними дорученнями, що не заперечується відповідачами.

Суд не бере до уваги посилання контролюючого органу на відсутність документів, які підтверджують якість товару, оскільки сертифікати якості чи інші відповідні документи не є документами бухгалтерського чи податкового обліку, а є лише документами, що посвідчують якість товару, а не факт проведення господарської операції, а тому відсутність таких документів не є беззаперечною підставою для висновку про нереальність господарських операцій. Разом з цим, якісні показники соняшника, реалізованого ПП "Розтоцьке-Агро", підтверджуються карточкою №9 від 16.04.2024 (аналіз зерна).

Крім того, в матеріалах справи містяться первинні документи в підтвердження попереднього придбання насіння для посіву, мінеральних добрив, засобів захисту рослин, паливно-мастильних матеріалів та технологічного процесу, пов`язаного з вирощування такої сільськогосподарської культури як соняшник, зазначені вище.

Суд звертає увагу податкового органу, що документи щодо закупівлі насіння, мінеральних добрив, засобів захисту рослин, паливно-мастильних матеріалів, оренди техніки тощо, на думку суду, не є тими первинними документами, які підтверджують право на формування податкового кредиту та не є підставою для реєстрації податкових накладних. Більше того, як вже було вказано судом, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначений у п.5 Порядку №520, не означає, що платник податку повинен подати абсолютно всі, зазначені у ньому документи.

Отже, надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів повністю відображають зміст господарської операції позивача із його контрагентом та були достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної, сформованої за першою подією - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання товару платником податку.

Не заслуговують на увагу і доводи контролюючого органу про здійснення аналізу інформації з відкритих джерел стосовно відомостей досудових розслідувань у кримінальних провадженнях, фігурантом яких є в тому числі ПП "Розтоцьке-Агро", оскільки рішення, яке б встановлювало факт допущення порушення податкового законодавства позивачем чи його контрагентів по взаємовідносинам, які становлять предмет дослідження у цій справі, суду не надано.

Суд відзначає, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

У той же час, головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.

Натомість, оскаржувані рішення контролюючого органу не відповідають наведеним вище вимогам щодо чіткості та зрозумілості, та породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на не можливість реалізації свого права або обов`язку платником податків щодо виконання юридичного волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Серед іншого, аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому, в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.

Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

Отже, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операції, та на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

Відповідачі не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів прийняття рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування.

У постановах від 12.11.2019 у справі №816/2183/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 18.02.2020 у справі №360/1776/19, від 27.04.2020 у справі №360/1050/19, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а Верховний Суд наголошував на тому, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Саме лише зазначення про відсутність певних документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку. Сама собою наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є самостійною та достатньою підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.

Прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.

Про дотримання контролюючим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.

Ненаведення мотивів прийнятих рішення не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм належну правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.

За приписами ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Аналогічна позиція стосовно обов`язку доказування була висловлена Європейським судом з прав людини у п.36 справи "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), від 01.07.2003 №37801/97, в якому він зазначив, що хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення).

Таким чином, беручи до уваги те, що податкові накладні видано в межах господарських операцій, які є об`єктом оподаткування, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, які подано для реєстрації у встановлений п.201.10 ст.201 ПК України строк, а також враховуючи те, що відповідачами не доведено наявності інших підстав для відмови у реєстрації податкових накладних та судом не встановлено обставин, які б перешкоджали видачі податкових накладних та прийняттю рішень про їх реєстрацію, суд дійшов висновку про відсутність підстав для відмови у реєстрації податкових накладних №2 від 16.04.2024, №3 від 17.04.2024, №4 від 18.04.2024 та №5 від 19.04.2024 в ЄРПН шляхом прийняття оскаржуваних рішень та невідповідність таких критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, в контексті ч.2 ст.2 КАС України, і, як наслідок, підлягають скасуванню.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження. При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

За приписами ч.3 ст.245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України і нормами чинного законодавства України чітко визначено настання такої події як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної або визначення в судовому рішенні конкретної дати, яку слід вважати датою реєстрації або скасування реєстрації податкової накладної.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію спірних податкових накладних судом не встановлено.

У даному випадку зобов`язання відповідача ДПС України зареєструвати в ЄРПН подану позивачем податкову накладну датою її фактичного подання є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права, що узгоджується з позицією Верховного Суду, наведеною у постанові від 19.10.2022 у справі №360/2463/20.

Відповідно до частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій щодо остаточного вирішення спору між сторонами, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні №2 від 16.04.2024, №3 від 17.04.2024, №4 від 18.04.2024 та №5 від 19.04.2024 у ЄРПН датою фактичного їх подання.

Як визначено частиною першою статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи задоволення позовних вимог повністю, відповідно до частини першої статті 139 КАС України на користь позивача слід стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви до суду судовий збір відповідно до платіжної інструкції від 03.06.2024 на суму 12112,00 грн, солідарно, за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Тернопільській області №11115715/41129405, №11115711/41129405, №11115710/41129405, №11115716/41129405 від 27.05.2024.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні №2 від 16.04.2024, №3 від 17.04.2024, №4 від 18.04.2024 та №5 від 19.04.2024 подані Приватним Підприємством "Розтоцьке-Агро" в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Приватного Підприємства "Розтоцьке-Агро" судовий збір у розмірі 6056 (шість тисяч п`ятдесят шість) грн 00 коп.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області на користь Приватного Підприємства "Розтоцьке-Агро" судовий збір у розмірі 6056 (шість тисяч п`ятдесят шість) грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 02 вересня 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Приватне підприємство "Розтоцьке - Агро" (місцезнаходження/місце проживання: с. Гаї-Розтоцькі, Тернопільський р-н, Тернопільська обл., 47232, код ЄДРПОУ 41129405);

відповідачі:

- Головне управління ДПС у Тернопільській області, як відокремлений підрозділ ДПС України (місцезнаходження/місце проживання: вул. Білецька, 1, м. Тернопіль, 46003, код ЄДРПОУ 44143637);

- Державна податкова служба України (місцезнаходження/місце проживання: пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393);

Головуючий суддяБаб`юк П.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.09.2024
Оприлюднено04.09.2024
Номер документу121326411
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —500/3821/24

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 31.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 18.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Рішення від 02.09.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

Ухвала від 08.07.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

Ухвала від 24.06.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні