Рішення
від 02.09.2024 по справі 560/5795/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/5795/24

РІШЕННЯ

іменем України

02 вересня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючої-судді Ковальчук О.К. розглянувши адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельно-Будівельний сервіс "Пріорітет" до відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Торгівельно-Будівельний сервіс "Пріорітет" звернулося в суд з позовом до Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 13.03.2024 №ПШ 069598.

В обґрунтування позову вказує, що під час проведення перевірки 21.02.2023 відповідач встановив, що транспортний засіб обладнаний перевіреним та адаптованим цифровим тахографом, однак водій ОСОБА_1 не надав роздруківку з цифрового тахографа за 03.02.2024, 04.02.2024, 05.02.2024, або бланк підтвердження діяльності водія за відповідні періоди. Вважає протиправною спірну постанову, оскільки у період з 02.02.2024 до 06.02.2024 транспортний засіб знаходився в автосервісі у зв`язку із виходом з ладу системи зчеплення автомобіля, що підтверджується довідкою від 07.02.2024. Стверджує, що надсилав пояснення відповідачу, однак при розгляді справи не взяв до уваги. Просить задовольнити позовні вимоги.

Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

До суду надійшов відзив, в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позовної заяви. Зазначає, що постановою начальника відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті від 13.03.2024 № ПШ 069598 складеною за результатом розгляду акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 21,02,2024 № 052343 до позивача застосований адміністративно-господарський штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що, відповідно, становить 17 000 грн. Вказує, що товариство належним чином повідомлене про розгляд справи на підставі акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом. Позивач забезпечений можливістю надання пояснення та заперечення, щодо складеного акту та подати відповідні докази, яким в подальшому надана відповідна оцінку при ухваленні рішення. Водночас вказує, що безпосередньо на момент здійснення перевірки водієм ОСОБА_1 роздруківок даних роботи тахографа за 03.02.2024, 04.02.2024 та 05.02.2024 або відповідних документів, що підтверджували проведення у вказані дні необхідних ремонтних робіт, інспектору не надані.

Позивач подав відповідь на відзив, зміст якої аналогічний позовній заяві.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв`язку та сукупності, суд встановив таке.

Позивач - товариство з обмеженою відповідальністю "Торгівельно-Будівельний сервіс "Пріорітет" зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з 05.03.2007. Основним видом діяльності є оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням.

Відповідно до довідки ФОП ОСОБА_2 від 07.02.2024 № 6 транспортний засіб DAF, державний номерний знак НОМЕР_1 з 02.02.2024 до 06.02.2024 знаходився в автосервісі на ремонті у зв`язку із виходом з ладу системи зчеплення автомобіля. Задля безпеки проведення робіт автомобільні батареї автомобіля були відімкнені.

21.02.2024 інспектор відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті здійснив перевірку транспортного засобу DAF, державний номерний знак НОМЕР_1 , під керуванням водія ОСОБА_1 , за результатом якої встановив порушення, що відображені в акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 052343, а саме: порушення режиму праці та відпочинку, що виразилось у ненаданні водієм на момент здійснення такої перевірки відповідних роздруківок даних роботи тахографа за 03.02,2024, 04.02,2024 та 05.02.2024.

На підставі акту перевірки від 21.02.2024 №052343 відповідач прийняв постанову від 13.03.2024 №ПШ 069598 про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу в розмірі 17000,00 грн за порушення вимог статті 39 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Вважаючи постанову від 13.03.2024 №ПШ 069598 протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 № 2344-III.

Відповідно до частини 12 статті 6 Закону № 2344-III державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

Згідно зі статтею 6 Закону № 2344-III постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567 затверджений Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті.

Державний контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) (пункт 4 Порядку № 1567).

Згідно з пунктом 15 Порядку № 1567 під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно: зокрема, наявність визначених статтею 39 Закону № 2344-III документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання водієм режиму праці та відпочинку; виконання водієм вимог Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

Статтею 48 Закону № 2344-III передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи на підставі яких виконуються вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Отже, до переліку документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів визначених статтею 48 Закону № 2344-III віднесені також інші документи, що передбачені законодавством.

За приписами статті 49 Закону України № 2344-III водій транспортного засобу зобов`язаний мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень.

Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 24.06.2010 № 385 затверджена Інструкція з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті (далі-Інструкція № 385).

Відповідно до пункту 3.3 Інструкції № 385 водій транспортного засобу, обладнаного тахографом: забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом; у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв); у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.

За визначенням пункту 1.4 Інструкції № 385 тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР (994_016).

Приписами статті 53 Закону № 2344-III передбачено, що водії транспортних засобів, що належать резидентам або нерезидентам України, зобов`язані допускати до перевірки тахографів посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, надавати їм реєстраційні листки режиму праці та відпочинку водіїв - тахокарти, а також, у разі якщо у транспортному засобі використовуються цифрові тахографи, роздруковувати на паперовому носії інформацію про роботу та відпочинок водіїв.

Таким чином, водій транспортного засобу, обладнаного аналоговим тахографом, зобов`язаний: використовувати, своєчасно встановлювати, змінювати і заповнювати тахокарти та забезпечувати їх належне зберігання; мати при собі заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР; зберігати записи щодо режиму праці та відпочинку протягом робочої зміни та 28 днів з дня її закінчення.

Під час перевірки у водія ОСОБА_1 були відсутні роздруківки з цифрового тахографа за 03.02.2024 до 05.02.2024 або бланк підтвердження діяльності водія за вказаний період, які відповідно до статті 48 Закону № 2344-III, пункту 6.1 Положення № 340 та пункту 3.3. Інструкції № 385 повинен мати водій.

Разом з тим суд враховує, що згідно з підпунктом д пункту 2.1 розділу II Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 № 340, до робочого часу водія включається час проведення робіт з усунення технічних несправностей ТЗ на маршруті (у рейсі).

Відповідно до пункту 6.4 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затверджена наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 № 340, у разі тимчасової непрацездатності водія чи перебування його у відпустці, а також якщо водій не здійснював перевезення пасажирів чи/та вантажів, перевізник може заповнювати бланк підтвердження діяльності. Однак вказаною нормою передбачене право, а не обов`язок.

Абзац 3 частини 1 статті 60 Закону № 2344-III передбачає відповідальність саме за відсутність на момент перевірки визначених законом документів.

13.03.2024 позивач надіслав контролюючому органу пояснення та долучив довідку ФОП ОСОБА_2 від 07.02.2024 № 6.

Абзац 3 частини 1 статті 60 Закону № 2344-III передбачає відповідальність саме за відсутність на момент перевірки визначених законом документів. Проте, при винесення спірної постанови відповідач не надав оцінки тим обставинам, що транспортний засіб у період з 03.02.2024 до 05.02.2024 перебував на ремонті за наявності підтверджуючих документів. Тому спірна постанова від 13.03.2024 №ПШ069598 про застосування адміністративно-господарського штрафу за порушення вимог статті 48 Закону № 2344-III застосована неправомірно.

Посилання товариства на те, що в оскаржуваній постанові відсутні дата набрання законної сили та строк пред`явлення до виконання суд вважає безпідставними, оскільки згідно пункту 27-29 Порядку №1567 за наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.

Додатком 5 до Порядку № 1567 передбачено, що обов`язковими реквізитами постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу є зокрема дата набрання нею законної (юридичної) сили та строк пред`явлення її до виконання.

Адміністративно-господарський штраф повинен бути перерахований автомобільним перевізником на зазначений у постанові рахунок не пізніше ніж протягом п`ятнадцяти днів після отримання ним копії постанови про застосування адміністративно-господарських штрафів, про що повідомляється територіальний орган Укртрансбезпеки, посадовою особою якого винесено відповідну постанову.

Копія постанови видається не пізніше ніж протягом трьох днів після її винесення уповноваженій особі автомобільного перевізника під розписку чи надсилається рекомендованим листом із повідомленням.

Тобто, вказаними положеннями Порядку №1567 регламентовані питання виконання постанови про накладення штрафу та алгоритм її направлення. У свою чергу, будь-яких застережень про те, коли така постанова набирає законної (юридичної) сили, Порядком №1567 не визначено, а тому суд приходить до висновку, що така постанова, будучи актом індивідуальної дії, набирає чинності з моменту її прийняття (підписання). Відтак посилання позивача на відсутність дати набрання спірної постановою законної (юридичної) сили та строку пред`явлення до виконання є необґрунтованими, адже залежить від способу отримання особою копії постанови (або відмови від її отримання чи повернення поштового відправлення).

Статтею 77 Кодексу адміністративного судочинства Українивстановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В процесі судового розгляду відповідач не довів правомірність постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 13.03.2024 №ПШ069598. Отже, позовні вимоги про визнання їх протиправними і скасування необхідно задовольнити.

У зв`язку із задоволенням позовних вимог відповідно достатті 139 Кодексу адміністративного судочинства Українисплачений позивачем судовий збір слід стягнути з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу від 13.03.2024 №ПШ069598.

Стягнути на користьтовариства з обмеженою відповідальністю "Торгівельно-Будівельний сервіс "Пріорітет" 3028,00 грн судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Торгівельно-Будівельний сервіс "Пріорітет" (вул. Чорновола, 31,м. Хмельницький,Хмельницький р-н, Хмельницька обл.,29010 , код ЄДРПОУ - 34971620) Відповідач:Відділ державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Соборна, 75,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29013 , код ЄДРПОУ - 39816845)

Головуючий суддя О.К. Ковальчук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.09.2024
Оприлюднено04.09.2024
Номер документу121326865
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —560/5795/24

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Постанова від 17.10.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 30.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Ухвала від 12.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мацький Є.М.

Рішення від 02.09.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні