Рішення
від 02.09.2024 по справі 600/6603/23-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 вересня 2024 р. м. Чернівці Справа №600/6603/23-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Григораша В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , в інтересах яких звернувся адвокат Владічан Ольга Григорівна до виконавчого комітету Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області визнання протиправним та скасування пункту рішення та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Чернівецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (позивач), ОСОБА_2 (позивач), в інтересах яких звернувся адвокат Владічан Ольга Григорівна до виконавчого комітету Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області (відповідач), з такими позовними вимогами:

визнати протиправним та скасувати пункт 2 рішення виконавчого комітету Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області від 08.08.2023 №111/11-23 "Про потребу соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання та догляду вдома" в частині введення до штатного розпису КУ "Центру надання соціальних послуг" 0,5 ставки соціального робітника для надання супроводу під час інклюзивного навчання та 0,25 ставки соціального робітника для надання догляду вдома. Всього 0,75 ставки соціального робітника;

зобов`язати виконавчий комітет Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області на найближчому засіданні розглянути повторно питання щодо введення до штатного розпису КУ "Центру надання соціальних послуг" повної ставки соціального робітника для надання супроводу під час інклюзивного навчання ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Позов обґрунтований тим, що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 виховують сина ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який є інвалідом дитинства, діагноз: ДЦП, спастичний тетрапарез в стадії неможливої самостійної ходи. Кифосколіотична постава. Привідки установки кульшових суглобів кінцівок. Потребує постійного стороннього догляду батьків. ОСОБА_3 з вересні 2022 року є здобувачем освіти з ООП Долинянської гімназії Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області, а батько надає соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання. Вказано, що ОСОБА_3 навчається в 2 класі Долинянської гімназії та згідно листа директора Долиняської гімназії від 31.08.2023 №01-11/39 потребує асистента дитини під час надання йому освітніх послуг в Долинянській гімназії (відповідно до робочого навчального плану 25 годин на тиждень) та при проведенні з ним корекційних занять (8 годин).

Зазначено, що оскаржуваним рішенням введено до штатного розпису КУ "Центру надання соціальних послуг" 0,5 ставки соціального робітника для надання супроводу під час інклюзивного навчання та 0,25 ставки соціального робітника для надання догляду вдома. Однак, із таким рішенням позивачі не погоджуються, вважають, що до штатного розпису КУ "Центру надання соціальних послуг" необхідно ввести повну ставку соціального робітника для надання супроводу під час інклюзивного навчання ОСОБА_3 .

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 09.10.2023 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Відповідач, не погоджуючись з позовними вимогами, подав до суду відзив на позовну заяву, в якому заперечував проти позову, посилаючись на те, що при прийняті рішення члени виконавчого комітету не діяли на власний розсуд, а було враховано Регламент роботи виконавчих органів сільської ради, чинне законодавство, потреби дитини з інвалідністю ОСОБА_3 і те, що ОСОБА_2 перебуває на обліку в управлінні соціального захисту населення (м. Хотин) та згідно Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» отримує державну соціальну допомогу та надбавку на догляд за дитиною з інвалідністю на свого сина ОСОБА_3 . Така надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років призначається одному з батьків, усиновителів, опікуну, піклувальнику, які не працюють, не навчаються (крім заочної форми навчання), не проходять службу, не займають виборну посаду і фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю.

Включення до штатного розпису КУ «Центр надання соціальних послуг» вище наведених розмірів ставок (штатних одиниць) (0,5 - соціального працівника під час освітнього процесу та 0,25 - догляд вдома) по відношенню до батька дитини мало на меті, що останній повинен надавати соціальну послугу супроводу під час навчання та знаходитись на роботі неповний робочий день відповідно до навчання дитини та табелю керівника освітнього закладу, що подається для оплати в подальшому, із супроводом дитини додому. Так як, повна ставка штатної одиниці чинним законодавством України, а саме Кодексом законів про працю України, передбачає 8 (восьми ) годинний робочий день, а 8 (вісім) годин батько не надає соціальну послугу під час навчання.

Окрім цього, відповідач посилався на те, що при ухваленні оскаржуваного рішення, виконавчий комітет взяв до уваги Типовий штатний норматив чисельності штатних працівників територіального центру соціального обслуговування, затверджений наказом Міністерства соціальної політики України №753 від 12.07.2016, відповідно до якого посада соціального робітника вводиться відповідно до кількості штатних одиниць, залежно від кількості осіб, яких обслуговує відділення: І штатна одиниця для обслуговування 2-х непрацездатних громадян з V групою рухової активності. Тобто, для 1 дитини з інвалідністю - 0,5 штатної одиниці ставки соціального працівника.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, - КУ "Центр надання соціальних послуг" Хотинської міської ради своїм правом на подання письмових пояснень щодо позову з зазначенням своїх аргументів і міркувань на підтримку або заперечення проти позову, не скористалась.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Зважаючи на відсутність клопотання будь-якої зі сторін про інше, суд вважає за можливе продовжити розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Перевіривши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову, виходячи з наступного.

Судом встановлено такі обставини у справі та відповідні їм правовідносини.

Згідно свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 від 05.05.2015, батьком ОСОБА_3 є ОСОБА_1 , а матір`ю ОСОБА_2 (а.с. 10).

Відповідно до заключення Комунального некомерційного підприємства «Хотинська багатопрофільна лікарня» Хотинської міської ради №36 від 11.07.2023, виданого ОСОБА_3 встановлено діагноз: ДЦП, спастичний тетрапарез в стадії неможливої самостійної ходи. Кифосколіотична постава. Привідки установки кульшових суглобів кінцівок. Потребує постійного стороннього догляду батьків (а.с. 11).

Згідно висновку Комунальної установи «Інклюзивно-ресурсного центру» Клішковецької сільської територіальної громади від 15.06.2022 №ІРЦ- 85560/2022/333402 ОСОБА_3 потребує супроводу під час інклюзивного навчання (а.с.21-27).

Рішенням Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області VIII сесії VIII скликання №179/8/21 від 22.03.2021 делеговано повноваження по наданню соціальних послуг населенню на території Недобоївської сільської ради КУ «Центру надання соціальних послуг» Хотинської міської ради (а.с.13).

Рішенням виконавчого комітету Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області від 03.02.2023 №35/02-23 вирішено організувати в Долинянській гімназії, соціальний супровід під час інклюзивного навчання (асистент дитини), для здобувача освіти учня 1 класу з ООП, ОСОБА_3 , згідно робочого навчального плану на тиждень та при проведенні з ним корекційних занять на підставі ІРЦ №85560/2022/33402 до закінчення організації інклюзивної форми навчання. КУ «Центру надання соціальних послуг» Хотинської міської ради знести до штатно розпису посаду асистента дитини, у зв`язку із введенням інклюзивної форми навчання та потребою асистента дитини з ООП (а.с.12).

26.06.2023 ОСОБА_1 звернувся до відповідача з заявою, в якій просив працевлаштувати його соціальним робітником (асистентом учня), де буде надавати соціальні послуги для своєї дитини ОСОБА_3 як догляд вдома, фізичний супровід осіб з інвалідністю, з порушенням зору; супровід під час інклюзивного навчання (а.с. 18).

Рішенням виконавчого комітету Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області від 08.08.2023 №111/11-23 «Про потребу соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання та догляду вдома» вирішено: звернутися до Хотинської міської ради з клопотанням про надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання та догляду вдома дитині інваліду ОСОБА_3 2015 року народження жителю села Долиняни через надавача соціальних послуг КУ «Центр надання соціальних послуг» Хотинської міської ради. Задля забезпечення соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання та догляду вдома ввести до штатного розпису КУ «Центру надання соціальних послуг» 0,5 ставки соціального робітника для надання супроводу під час інклюзивного навчання та 0,25 ставки соціального робітника для надання догляду вдома. Всього 0,75 ставки соціального робітника (а.с. 19).

Відповідно до листа відділу освіти, культури, молоді та спорту Долинянської гімназії Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області від 31.08.2023 №01-11/39 зверненого до начальника відділу освіти, культури, молоді та спорту Долинянської гімназії Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області дирекцією повідомлено, що здобувач освіти 2 класу з ООП, ОСОБА_3 , потребує асистента дитини під час надання йому освітніх послуг в Долинянській гімназії відповідно до робочого навчального плану 25 годин на тиждень) та при проведенні з ним корекційних занять (8 годин) (а.с. 15).

Не погоджуючись із пунктом 2 рішення виконавчого комітету Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області від 08.08.2023 №111/11-23 "Про потребу соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання та догляду вдома", позивач звернулась до суду з цим позовом.

До спірних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Правові, організаційні та економічні засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти визначено Законом України «Про повну загальну середню освіту» від 17.11.2021 №1236 (далі Закон №1236).

Відповідно до ст. 26 Закону №1236 заклади загальної середньої освіти на підставі письмових звернень батьків дітей з особливими освітніми потребами утворюють інклюзивні та/або спеціальні класи у порядку, визначеному законодавством.

Для учнів з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах закладів загальної середньої освіти, на підставі письмового звернення їхніх батьків утворюються інклюзивні та/або спеціальні групи подовженого дня.

Організація інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти здійснюється у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.

Потреба учня з особливими освітніми потребами в індивідуальній програмі розвитку, індивідуальному навчальному плані визначається згідно з висновком інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини з урахуванням Міжнародної класифікації функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров`я дітей і підлітків.

Відповідно до індивідуальних особливостей освітньої діяльності для кожного учня з особливими освітніми потребами, який навчається в інклюзивному класі, у порядку, визначеному законодавством, складаються індивідуальна програма розвитку та індивідуальний навчальний план (за потреби).

Індивідуальна програма розвитку визначає перелік необхідних дитині психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг, що надаються індивідуально та/або в груповій формі.

Особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу для учня з особливими освітніми потребами забезпечує асистент вчителя.

В освітньому процесі соціальні потреби учнів з особливими освітніми потребами забезпечуються асистентом учня - соціальним робітником, одним із батьків учня або уповноваженою ними особою.

Асистент учня допускається до участі в освітньому процесі для виконання його функцій виключно за умови проходження спеціальної підготовки, що підтверджується відповідним документом. Умови допуску асистента учня до освітнього процесу для виконання його функцій та вимоги до нього визначаються центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Рішення про допуск асистента учня до участі в освітньому процесі приймає керівник закладу освіти на основі укладення відповідного договору між закладом освіти та асистентом учня за згодою батьків.

Для організації процесу навчання учнів з особливими освітніми потребами у закладі, що забезпечує здобуття повної загальної середньої освіти, облаштовуються ресурсні кімнати та медіатеки за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, а також за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством.

Відповідно до абз. 2 ч. 7 ст. 26 Закону України «Про повну загальну середню освіту», п.п. 11 п. 4 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 №630 та з метою забезпечення прав здобувачів освіти з особливими освітніми потребами наказом Міністерства освіти і науки України затверджено Умови допуску асистента учня (дитини) до освітнього процесу для виконання його функцій та вимоги до нього, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 21.01.2022 за №73/37409 (далі - Умови допуску)

Згідно п. 3 Умов допуску асистент учня (дитини) забезпечує в освітньому процесі соціальні та соціально-побутові потреби здобувача освіти з особливими освітніми потребами/надає соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання в закладах освіти.

Основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, особам/сім`ям, які перебувають у складних життєвих обставинах визначено Законом України «Про соціальні послуги» від 17.01.2019 №2671-VIII (далі Закон №2671-VIII).

Пунктом 17 ч. 1 ст. 1 Закону №2671-VIII передбачено, що соціальні послуги - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Особі/сім`ї можуть надаватися одна або одночасно декілька соціальних послуг. Порядок організації надання соціальних послуг затверджується Кабінетом Міністрів України.

Суб`єктами системи надання соціальних послуг є, зокрема, надавачі соціальних послуг (п. 3 ч. 1 ст. 8 Закону №2671-VIII).

Згідно ч. 1 ст. 10 Закону №2671-VIII основними засадами функціонування системи надання соціальних послуг є: 1) профілактичний характер; 2) відповідність соціальних послуг потребам осіб/сімей, які належать до вразливих груп населення або перебувають у складних життєвих обставинах; 3) безперервність, послідовність надання соціальних послуг та їх різноманітність, що забезпечуються шляхом взаємодії суб`єктів системи надання соціальних послуг; 4) забезпечення державних гарантій у сфері надання соціальних послуг та демонополізації на ринку соціальних послуг; 5) рівність прав, обов`язків та відповідальності надавачів соціальних послуг державного та недержавного секторів.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону №2671-VIII надавачі соціальних послуг провадять свою діяльність відповідно до законодавства про соціальні послуги, на підставі установчих та інших документів, якими визначено перелік соціальних послуг та категорії осіб, яким надаються такі послуги, за умови забезпечення їх відповідності критеріям діяльності надавачів соціальних послуг, встановленим Кабінетом Міністрів України.

Надавачі соціальних послуг можуть належати до державного, комунального або недержавного секторів.

Відповідно до ч. 3 ст. 13 Закону №2671-VIII до надавачів соціальних послуг недержавного сектору належать підприємства, установи, організації, крім визначених частиною другою цієї статті, громадські об`єднання, благодійні, релігійні організації, фізичні особи - підприємці та фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності.

Згідно з п.1 ч. 6 ст. 13 Закону №2671-VIII фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є особами з інвалідністю I групи.

Частиною 8 ст. 13 Закону №2671-VIII надавачі соціальних послуг зобов`язані: 1) забезпечувати найкращі інтереси отримувачів соціальних послуг під час надання таких послуг; 2) забезпечувати навчання та підвищення кваліфікації працівників, які надають соціальні послуги; 3) проводити оцінювання потреб особи/сім`ї у соціальних послугах; 4) взаємодіяти з іншими суб`єктами системи надання соціальних послуг, а також з органами, установами, закладами, фізичними особами - підприємцями, які в межах своєї компетенції надають на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці або територіальної громади допомогу вразливим групам населення та особам/сім`ям, які перебувають у складних життєвих обставинах, та/або здійснюють їх захист; 5) інформувати населення та кожного отримувача соціальних послуг про перелік соціальних послуг, які вони надають, зміст та обсяги таких послуг, умови і порядок їх отримання у формі, доступній для сприйняття особами з будь-яким видом порушення здоров`я; 6) надавати допомогу отримувачам соціальних послуг у вирішенні їхніх соціально-побутових питань, у тому числі шляхом представлення їхніх інтересів; 7) вносити відомості про отримувачів соціальних послуг до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг; 8) дотримуватися принципів надання соціальних послуг; 9) надавати соціальні послуги відповідно до державних стандартів соціальних послуг; 10) не розголошувати інформацію особистого характеру, що стала їм відома під час надання отримувачам соціальних послуг; 11) сприяти здійсненню моніторингу надання соціальних послуг та оцінки їх якості уповноваженими органами у системі надання соціальних послуг; 12) додержуватися інших вимог законодавства про соціальні послуги.

Відповідно до ч. 6 ст. 16 Закону №2671-VIII базовими є такі соціальні послуги: 1) догляд вдома, денний догляд; 2) підтримане проживання; 3) соціальна адаптація; 4) соціальна інтеграція та реінтеграція; 5) надання притулку; 6) екстрене (кризове) втручання; 7) консультування; 8) соціальний супровід; 9) представництво інтересів; 10) посередництво; 11) соціальна профілактика;12) натуральна допомога; 13) фізичний супровід осіб з інвалідністю, які мають порушення опорно-рухового апарату та пересуваються на кріслах колісних, порушення зору;14) переклад жестовою мовою; 15) догляд та виховання дітей в умовах, наближених до сімейних; 16) супровід під час інклюзивного навчання; 17) інформування; 18) медіація.

Згідно ч. 1 ст. 21 Закону №2671-VIII рішення про надання чи відмову у наданні соціальних послуг за рахунок бюджетних коштів приймає структурний підрозділ з питань соціального захисту населення уповноважених органів системи надання соціальних послуг, передбачених пунктами 2 і 3 частини першої статті 11 цього Закону. Рішення про надання чи відмову у наданні соціальних послуг надавачами соціальних послуг недержавного сектору приймає відповідний надавач.

Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування» від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР) визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Вирішення відповідно до законодавства питань надання соціальних послуг особам та сім`ям з дітьми, які перебувають у складних життєвих обставинах та потребують сторонньої допомоги, забезпечення утримання та виховання дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад (п.п. 2-1 ч. 1 ст. 34 Закону №280/97-ВР).

Судом встановлено, що 26.06.2023 ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою, в якій просив працевлаштувати його соціальним робітником (асистентом учня), де буде надавати соціальні послуги для своєї дитини ОСОБА_3 як догляд вдома, фізичний супровід осіб з інвалідністю, з порушенням зору, супровід під час інклюзивного навчання (а.с. 18).

Рішенням виконавчого комітету Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області від 08.08.2023 №111/11-23 «Про потребу соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання та догляду вдома» вирішено: звернутися до Хотинської міської ради з клопотанням про надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання та догляду вдома дитині інваліду ОСОБА_3 2015 року народження жителю села Долиняни через надавача соціальних послуг КУ «Центр надання соціальних послуг» Хотинської міської ради. Задля забезпечення соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання та догляду вдома ввести до штатного розпису КУ «Центру надання соціальних послуг» 0,5 ставки соціального робітника для надання супроводу під час інклюзивного навчання та 0,25 ставки соціального робітника для надання догляду вдома. Всього 0,75 ставки соціального робітника.

Як вказано відповідачем у відзиві на позовну заяву, приймаючи оскаржуване рішення, враховано Регламент роботи виконавчих органів сільської ради, чинне законодавство, потреби дитини з інвалідністю ОСОБА_3 та те, що ОСОБА_2 перебуває на обліку в управлінні соціального захисту населення (м. Хотин) та згідно Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» отримує державну соціальну допомогу та надбавку на догляд за дитиною з інвалідністю на свого сина ОСОБА_3 ..

Окрім цього, як зазначено відповідачем, включення до штатного розпису КУ «Центр надання соціальних послуг» вище наведених розмірів ставок (штатних одиниць) (0,5 - соціального працівника під час освітнього процесу та 0,25 - догляд вдома) по відношенню до батька дитини мало на меті, що останній повинен надавати соціальну послугу супроводу під час навчання та знаходитись на роботі неповний робочий день відповідно до навчання дитини та табелю керівника освітнього закладу, що подається для оплати в подальшому, із супроводом дитини додому. Так як, повна ставка штатної одиниці чинним законодавством України, а саме Кодексом законів про працю України, передбачає 8 годинний робочий день, а 8 годин, батько не надає соціальну послугу під час навчання.

При цьому, посилаючись на зазначені обставини, відповідачем не надано до суду жодних доказів на підтвердження того, скільки часу протягом 1 дня та протягом тижня, ОСОБА_1 , здійснював надання соціальної послуги супроводу ОСОБА_3 під час його навчання.

Суд звертає увагу відповідача на те, що дослідженням матеріалів справи судом встановлено, що згідно листа відділу освіти, культури, молоді та спорту Долинянської гімназії Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області від 31.08.2023 №01-11/39 здобувач освіти 2 класу з ООП, ОСОБА_3 , потребує асистента дитини під час надання йому освітніх послуг в Долинянській гімназії (відповідно до робочого навчального плану 25 годин на тиждень) та при проведенні з ним корекційних занять (8 годин).

Підстава висновок інклюзивно-ресурсного центру «Клішковецька ТГ» про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи від 15.06.2022 №ІРЦ-85560/2022/33402.

В той час, як свідчить зміст оскаржуваного рішення, зазначеного листа відділу освіти, культури, молоді та спорту Долинянської гімназії Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області від 31.08.2023 №01-11/39 та висновку інклюзивно-ресурсного центру «Клішковецька ТГ» про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи від 15.06.2022 №ІРЦ-85560/2022/33402, відповідачем не взято до уваги та визначено введення до штатного розпису КУ "Центру надання соціальних послуг" 0,5 ставки соціального робітника для надання супроводу під час інклюзивного навчання та 0,25 ставки соціального робітника для надання догляду вдома. Всього 0,75 ставки соціального робітника.

Тобто, орган місцевого самоврядування визначаючи 0,5 ставки соціального робітника, ОСОБА_1 , для надання супроводу під час інклюзивного навчання виходив із 20 годинного робочого плану на тиждень, а не 25 робочого навчального плану на тиждень, як то зазначено в листі відділу освіти, культури, молоді та спорту Долинянської гімназії Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області від 31.08.2023 №01-11/39.

Щодо посилань відповідача на те, що ОСОБА_2 перебуває на обліку в управлінні соціального захисту населення (м. Хотин) та згідно Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» отримує державну соціальну допомогу та надбавку на догляд за дитиною з інвалідністю на свого сина ОСОБА_3 , то такі не беруться судом до уваги.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» Державна соціальна допомога призначається у таких розмірах: особам з інвалідністю з дитинства I групи - 100 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність; особам з інвалідністю з дитинства II групи - 80 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність; особам з інвалідністю з дитинства III групи - 60 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність; на дітей з інвалідністю віком до 18 років - 70 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Суд наголошує на тому, що надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років призначається одному з батьків, усиновителів, опікуну, піклувальнику, які не працюють, не навчаються (крім заочної форми навчання), не проходять службу, не займають виборну посаду і фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю.

Суд зазначає, що державну соціальну допомогу та надбавку на догляд за дитиною з інвалідністю отримує ОСОБА_2 , матір ОСОБА_3 ..

При цьому, така державна соціальна допомога, передбачена Законом України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» і не тотожна виплаті, яка надається соціальному працівнику, що надає соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання, визначеного Законом України «Про соціальні послуги».

За даних обставин, суд приходить до висновку, що виконавчий комітет Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області приймаючи оскаржуване рішення, яким до штатного розпису КУ "Центру надання соціальних послуг" введено 0,5 ставки соціального робітника для надання супроводу під час інклюзивного навчання та 0,25 ставки соціального робітника для надання догляду вдома, всього 0,75 ставки соціального робітника, не дотримався вимог чинного законодавства та не взяв до уваги лист відділу освіти, культури, молоді та спорту Долинянської гімназії Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області від 31.08.2023 №01-11/39 та висновок інклюзивно-ресурсного центру «Клішковецька ТГ» про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи від 15.06.2022 №ІРЦ-85560/2022/33402.

З огляду на викладене, суд вважає, що під час прийняття пункту 2 рішення виконавчого комітету Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області від 08.08.2023 №111/11-23 "Про потребу соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання та догляду вдома" в частині введення до штатного розпису КУ "Центру надання соціальних послуг" 0,5 ставки соціального робітника для надання супроводу під час інклюзивного навчання та 0,25 ставки соціального робітника для надання догляду вдома, всього 0,75 ставки соціального робітника, відповідач діяв не на підставі закону, який регулює спірні відносини, та необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття такого виду рішень.

Зазначене свідчить про протиправність оскаржуваного рішення, а відтак наявні підстави для визнання його протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Відповідно до ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень, а токож визначити інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Водночас, згідно ч. 3 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Згідно ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Зважаючи на викладене та з огляду на встановлені вище обставини у спірних відносинах, суд вважає, що належним способом захисту порушеного права позивача, який дозволить відновити становище, що існувало до такого порушення, буде також зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо працевлаштування його соціальним робітником (асистентом учня) своєї дитини ОСОБА_3 та визначити ставку соціального робітника - ОСОБА_1 для надання супроводу під час інклюзивного навчання, з урахуванням висновків суду, викладених у мотивувальній частині рішення та з урахуванням листа відділу освіти, культури, молоді та спорту Долинянської гімназії Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області від 31.08.2023 №01-11/39 та висновку інклюзивно-ресурсного центру «Клішковецька ТГ» про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи від 15.06.2022 №ІРЦ-85560/2022/33402.

Таким чином, заявлені позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, №303-A, п. 29).

Згідно частини першої ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Відповідно до статті 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Згідно статей 74 -76 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно ч. 1-3 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає позовні вимоги частково обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню частково.

Стосовно розподілу судових витрат.

Частиною 1 ст. 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки позивачі звільнені від сплати судового збору, то суд не вирішує питання про розподіл судового збору.

Керуючись статтями 241 246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1.Адміністративний позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , в інтересах яких звернувся адвокат Владічан Ольга Григорівна до виконавчого комітету Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області визнання протиправним та скасування пункту рішення та зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати пункт 2 рішення виконавчого комітету Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області від 08.08.2023 №111/11-23 "Про потребу соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання та догляду вдома" в частині введення до штатного розпису КУ "Центру надання соціальних послуг" 0,5 ставки соціального робітника для надання супроводу під час інклюзивного навчання та 0,25 ставки соціального робітника для надання догляду вдома, всього 0,75 ставки соціального робітника.

3. Зобов`язати виконавчий комітет Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо працевлаштування його соціальним робітником (асистентом учня) своєї дитини ОСОБА_3 та визначити ставку соціального робітника - ОСОБА_1 для надання супроводу під час інклюзивного навчання ОСОБА_3 , з урахуванням висновків суду, викладених у мотивувальній частині рішення та з урахуванням листа відділу освіти, культури, молоді та спорту Долинянської гімназії Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області від 31.08.2023 №01-11/39, а також висновку інклюзивно-ресурсного центру «Клішковецька ТГ» про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи від 15.06.2022 №ІРЦ-85560/2022/33402.

4. В іншій частині позову, - відмовити.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач ОСОБА_1 (с. Долиняни, Дністровського району, Чернівецької області, РНОКПП НОМЕР_2 );

Позивач - ОСОБА_2 (с. Долиняни, Дністровського району, Чернівецької області, РНОКПП НОМЕР_3 ).

Відповідач виконавчий комітет Недобоївської сільської ради Дністровського району Чернівецької області (вул. Головна, 28-А, с. Недобоївці, Дністровський район, Чернівецька області, код ЄДРПОУ 04416884).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, - КУ "Центр надання соціальних послуг" Хотинської міської ради (вул. О.Кобилянської, 2А, м. Хотин, Дністровський район, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 44143155).

Суддя В.О. Григораш

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.09.2024
Оприлюднено04.09.2024
Номер документу121327214
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —600/6603/23-а

Рішення від 02.09.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні