ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 вересня 2024 року м. Чернігів Справа № 620/9197/24
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Бородавкіної С.В.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури до Любецької селищної ради Чернігівського району Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Комунальне підприємство ''Любеч Послуги'' Любецької селищної ради про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Чернігівської окружної прокуратури 25.06.2024 (відповідно до відбитку штампу на конверті) звернувся до суду з адміністративним позовом до Любецької селищної ради Чернігівського району Чернігівської області (далі відповідач) та просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неприйняття рішення про віднесення земельної ділянки з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261, площею 55,3413 га, до самозалісеної ділянки та не внесення до Державного земельного кадастру відомостей про віднесення земельної ділянки з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261, площею 55,3413 га, до самозалісеної ділянки;
- зобов`язати відповідача розглянути на засіданні сесії селищної ради питання про віднесення земельної ділянки з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261, площею 55,3413 га, до самозалісеної ділянки та внести до Державного земельного кадастру відомості про віднесення земельної ділянки з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261, площею 55,3413 га, до самозалісеної ділянки.
Свої вимоги мотивує тим, що оскільки спірна земельна ділянка на 100% залісена деревами породи сосна, вік яких 14-25 років, в силу вимог чинного законодавства України вона має бути віднесена до самозалісеної.
Ухвалою суду від 11.07.2024 відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Також судом запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення йому даної ухвали надати відзив на позовну заяву або заяву про визнання позову.
Ухвалою суду від 12.07.2024 позовну заяву залишено без руху. Також встановлено позивачу 5-денний строк на усунення виявлених у позові недоліків.
Ухвалою суду від 18.07.2024 розгляд справи продовжено.
Відповідач відзив на позов у встановлений судом строк не подав, про розгляд справи повідомлений належним чином (а.с. 87).
Від третьої особи пояснення по суті спору не надійшли.
Розглянувши подані документи і матеріали, судом встановлено такі обставини.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 №60-р «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад» на Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру покладено обов`язок, починаючи з 01.02.2018, забезпечити формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в межах, визначених перспективним планом формування територій громад, шляхом проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад згідно з статтею 117 Земельного кодексу України.
На виконання вказаного розпорядження наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастру) від 15.03.2018 №45 «Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності» визначено проведення у 2018 році інвентаризації на території об`єднаних територіальних громад, несформованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі, крім земель, які знаходяться в постійному користуванні державних підприємств, установ та організацій (а.с. 20-22).
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 20.11.2018 за №25-9021/14-18-сг затверджено Технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі, на території Любецької селищної ОТГ Ріпкинського району Чернігівської області, загальною площею 2319,3212 га (а.с. 15-19, 26-27).
На підставі вищевказаної Технічної документації із землеустрою сформовано та зареєстровано у Державному земельному кадастрі земельну ділянку з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261, площею 55,3413 га, яка розташована в межах колишньої Смолигівської сільської ради Ріпкинського району Чернігівської області, правонаступником якої є Любецька селищна рада Чернігівського району Чернігівської області (а.с. 28-30).
Відповідно до Технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі, спірна земельна ділянка з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261, площею 55,3413 га, визначена як землі запасу сільськогосподарського призначення державної форми власності.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 21.12.2018 №25-10014/14-18-сг «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну» та відповідно до акту приймання-передачі від 21.12.2018, у комунальну власність Любецької об`єднаної територіальної громади Чернігівського (Ріпкинського) району Чернігівської області передано земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, загальною площею 2616,3250 га, розташовані за межами населених пунктів на території Любецької територіальної громади, у тому числі і земельну ділянку з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261, площею 55,3413 га (порядковий номер за актом приймання-передачі 84, порядковий номер за Технічною документацією із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок 24) (а.с. 31-32).
На підставі вищезазначеного наказу 06.02.2019 внесено відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1761951774244) (а.с. 28-30).
На підставі заяви начальника КП «Любеч Послуги» Любецької селищної ради Чернігівського району, рішенням 15 сесії 8 скликання Любецької селищної ради від 14.07.2022 земельну ділянку з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261, площею 55,3413 га, передано в постійне користування КП «Любеч Послуги» Любецької селищної ради (а.с. 33-34).
Разом з тим, під час обстеження земельної ділянки з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261, площею 55,3413 га, проведеного за участі спеціалістів Державної екологічної інспекції у Чернігівській області, Чернігівського обласного управління лісового та мисливського господарства, представників Любецької селищної ради Чернігівського району, установлено, що спірна земельна ділянка на 100% залісена деревами породи сосна, вік яких становить 14-25 років. Господарська діяльність на земельній ділянці не ведеться, капітальні споруди відсутні (а.с. 35-43).
Крім того, відповідно до даних Публічної кадастрової карти земельна ділянка з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261 зайнята лісовими насадженнями.
Тобто, на час проведення Головним управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області інвентаризації спірної земельної ділянки (2018 рік) на ній знаходились багаторічні лісові насадження (дерева породи сосна) і в сільськогосподарських цілях земля не використовувалась.
Вказане засвідчує факт формування Головним управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області як земель сільськогосподарського призначення ділянок повністю вкритих самосійними лісами, тобто тих, що мають бути віднесені до самозалісених земель.
Крім того, Указами Президента України від 07.06.2021 №228/2021 «Про деякі заходи щодо збереження та відтворення лісів», від 29.09.2022 №675/2022 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 вересня 2022 року «Про охорону, захист, використання та відновлення лісів України в особливий період» передбачено проведення ідентифікації самозалісених та придатних для створення лісів земельних ділянок державної та комунальної форм власності.
На підставі матеріалів щодо наявності самозалісених земельних ділянок, філія «Чернігівське лісове господарство» ДСГП «Ліси України» листом від 15.02.2023 №162, звернулось до Любецької селищної ради з проханням розглянути можливість прийняття рішення про віднесення земельних ділянок, загальною площею 257,8837 га, які знаходяться на території Любецької селищної ради, до самозалісених, в тому числі земельної ділянки з кадастровим номером 7424488800:08:0011:0261, площею 55,3413 га (а.с. 56).
Листом від 24.04.2023 відповідач повідомив, що вказана земельна ділянка надана у постійне користування Комунальному підприємству «Любеч Послуги» Любецької селищної ради. Питання щодо зміни угідь земельних ділянок сільськогосподарського призначення на самозалісені селищною радою не розглядалось (а.с. 57).
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку земельна ділянка площею 55,3413 га, сформована як об`єкт цивільних прав із кадастровим номером 7424488800:08:001:0261, код цільового призначення 16.00- землі запасу, категорія земель землі сільськогосподарського призначення, дата державної реєстрації - 06.02.2019.
Листом від 21.03.2024 Чернігівська окружна прокуратура звернулась до Любецької селищної ради з проханням розглянути питання щодо можливості прийняття рішення про віднесення земельних ділянок, загальною площею 257,8837 га, які знаходяться на території Любецької селищної ради до самозалісених, у тому числі, земельної ділянки з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261, площею 55,3413 га (а.с. 44-45).
Листом від 12.04.2024 №02-09/541 Любецька селищна рада повідомила, що питання щодо можливості прийняття рішення про віднесення земельних ділянок сільськогосподарського призначення до самозалісених планується до розгляду на чергове пленарне засідання сесії Любенької селищної ради (а.с. 46).
Листом від 21.05.2024 за №02-09/693 селищна рада на запит Чернігівської окружної прокуратури повідомила, що на 30 сесії 8 скликання Любецької селищної ради, яке відбулось 10.05.2024, питання щодо зміни угідь земельних ділянок сільськогосподарського призначення, у тому числі з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261, площею 55,3413 га, на самозалісені не розглядалось (а.с. 48).
Також Північне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства листом від 19.06.2023 за №02/536 зверталося до Любецької селищної ради з проханням розглянути можливість прийняття рішення про віднесення земельних ділянок з кадастровими номерами 7424488800:08:001:0233, 7424488800:08:001:0235, 7424488800:08:001:0242, 7424488800:08:001:0244, 7424488800:08:001:0261, загальною площею 257,8837 га, які знаходяться на території Любецької селищної ради, до самозалісених (а.с. 53).
Таким чином, на даний час питання визначення цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261, площею 55,3413 га, до самозалісеної, із урахуванням її фактичного стану, не вирішено, що стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд враховує таке.
Частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Відповідно до частини третьої статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
У відповідності до норм Закону України «Про прокуратуру» прокурор одержує передбачену законом можливість захищати права та інтереси не конкретного державного органу, а дещо абстрактні інтереси держави, що в широкому сенсі можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів і являти собою потребу в здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих, зокрема, на гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, а також охорону землі, лісів, водойм як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання, в тому числі, й територіальних громад.
При цьому, суд враховує правову позицію Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019 у справі №587/430/16-ц, згідно якої прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави в разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган, а також у разі його відсутності. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, у чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає компетентний орган. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
Невжиття Любецькою селищною радою, як органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах щодо зміни угідь спірної земельної ділянки сільськогосподарського призначення на угіддя самозалісених земель, призводить до порушення інтересів держави та створює передумови незаконного її використання, можливого поділу та передачу у приватну власність у порядку безоплатної приватизації, у зв`язку з чим прокурор звернувся до суду з даним позовом.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Указами Президента України від 07.06.2021 №228/2021 «Про деякі заходи щодо збереження та відтворення лісів», №675/2022 від 29.09.2022 рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29.09.2022 «Про охорону, захист, використання та відновлення лісів України в особливий період», екологічної ініціативи Президента України «Зелена країна», Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження лісів» від 20.06.2022 №2321- IX, передбачено проведення ідентифікації самозалісених та придатних для створення лісів земельних ділянок державної та комунальної форм власності.
Частиною другою статті 1 Лісового кодексу України визначено, що ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцерозташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.
Відповідно частини 12 статті 1 Лісового кодексу України самозалісена ділянка - земельна ділянка будь-якої категорії земель (крім земель лісогосподарського призначення, природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення) площею понад 0,5 гектара, вкрита частково чи повністю лісовою рослинністю, залісення якої відбулося природним шляхом.
Згідно з статтею 7 Лісового кодексу України ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Ліси можуть перебувати в державній, комунальній та приватній власності. Суб`єктами права власності на ліси є держава, територіальні громади, громадяни та юридичні особи.
Відповідно до Закону України від 20.06.2022 №2321-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження лісів» внесені зміни до Земельного кодексу України, а саме главу 11 доповнено статтею 57-1 «Самозалісені землі», якою визначено порядок віднесення земельних ділянок до самозалісених.
Так, згідно з частиною другою статті 57-1 Земельного кодексу України віднесення земельної ділянки приватної власності до самозалісеної ділянки здійснюється її власником, а щодо земельних ділянок державної та комунальної власності - органом, який здійснює розпорядження нею.
Рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування щодо віднесення земельної ділянки до самозалісеної ділянки приймається за поданням відповідного територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства.
Відповідно до Положення «Про Державне агентство лісових ресурсів України», затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2014 №521, Державне агентство лісових ресурсів України (Держлісагентство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства.
У свою чергу, відповідно до Положення «Про Північне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства», затверджене наказом Держлісагенства України від 09.11.2022 №1011, управління є територіальним органом Держлісагенства. Завданням управління є реалізація повноважень Держлісагенства України на території Сумської та Чернігівської області.
З наведеного вбачається, що Північне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства.
Відповідно до частин 3, 4 статей 57-1 Земельного кодексу України віднесення земельної ділянки до самозалісеної ділянки здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про належність всіх її угідь до угідь самозалісеної ділянки. Земельна ділянка вважається самозалісеною ділянкою з дня внесення зазначених відомостей до Державного земельного кадастру.
Віднесення земельної ділянки, сформованої як об`єкт цивільних прав, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, до самозалісеної ділянки здійснюється без розроблення документації із землеустрою.
Крім того, з метою реалізації вказаної норми частину четверту статті 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» доповнено абзацом 4, яким передбачено, що відомості про угіддя земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру на підставі заяви органу місцевого самоврядування, який відповідно до статті 122 Земельного кодексу України приймає рішення про передачу земельних ділянок комунальної власності у власність, - щодо зміни угідь на угіддя самозалісеної.
Отже, земельня ділянка сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261, площею 55,3413 га, підлягає віднесенню до самозалісених шляхом внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру на підставі заяви Любецької селищної ради.
Доказів вжиття заходів щодо реєстрації вказаної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі відповідач до суду не надав, що вказує на допущену ним бездіяльність. Відповідно належним способом захисту інтересів держави у спірних правовідносинах є зобов`язання Любецької селищної ради розглянути на засіданні сесії питання про віднесення земельної ділянки з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261, площею 55,3413 га, до самозалісеної ділянки та внести до Державного земельного кадастру відомості про віднесення земельної ділянки з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261, площею 55,3413 га, до самозалісеної ділянки.
У відповідності до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку, що позов необхідно задовольнити повністю.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури до Любецької селищної ради Чернігівського району Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Комунальне підприємство ''Любеч Послуги'' Любецької селищної ради про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправною бездіяльність Любецької селищної ради Чернігівського району Чернігівської області щодо неприйняття рішення про віднесення земельної ділянки з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261, площею 55,3413 га, до самозалісеної ділянки та не внесення до Державного земельного кадастру відомостей про віднесення земельної ділянки з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261, площею 55,3413 га, до самозалісеної ділянки.
Зобов`язати Любецьку селищну раду Чернігівського району Чернігівської області розглянути на засіданні сесії селищної ради питання про віднесення земельної ділянки з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261, площею 55,3413 га, до самозалісеної ділянки та внести до Державного земельного кадастру відомості про віднесення земельної ділянки з кадастровим номером 7424488800:08:001:0261, площею 55,3413 га, до самозалісеної ділянки.
Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 02 вересня 2024 року.
Позивач: Чернігівська окружна прокуратура (код ЄДРПОУ 02910114, вул. Шевченка, 1, м. Чернігів, 14000).
Відповідач: Любецька селищна рада Чернігівського району Чернігівської області (код ЄДРПОУ 04412478, вул. Добринінська, 60, смт Любеч, Чернігівський район, Чернігівська абласть,15041).
Третя особа: Комунальне підприємство «Любеч Послуги» Любецької селищної ради (код ЄДРПОУ 40628242, вул. Миру, 135, смт. Любеч, Чернігівський район, Чернігівська абласть,15041).
Суддя С.В. Бородавкіна
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.09.2024 |
Оприлюднено | 04.09.2024 |
Номер документу | 121327465 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Бородавкіна С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні