Постанова
від 02.09.2024 по справі 320/19467/23
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/19467/23 Суддя (судді) першої інстанції: Горобцова Я.В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 вересня 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Мєзєнцева Є.І., суддів - Карпушова О.В., Файдюк В.В., при секретарі Присяжній Д.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Центрального міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків на рішення Київського окружного адміністративного суду від 29 травня 2024 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА" до Центрального міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ :

Товариство з обмеженою відповідальністю "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА" звернулось до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Центрального міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 10.03.2023 року № 488/Ж10/31-00-04-02-01, яким зменшено суму від`ємного значення з податку на додану вартість, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на суму 3 089 718 грн.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 29 травня 2024 року адміністративний позов задоволено повністю.

В апеляційній скарзі відповідач, посилаючись на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просять скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Представником позивача було подано відзив на апеляційну скаргу, відповідно до якого зазначено, що апелянтом не спростовано висновки суду першої інстанції, не надано будь-яких інших або нових обґрунтувань, а тому апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Представник відповідача у судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги, просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Представник позивача проти задоволення апеляційної скарги відповідача заперечував, просив рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.

Судом першої інстанції встановлено, що на підставі наказу ЦМУ ДПС по роботі з ВПП від 21.12.2022 року № 227/Ж1, проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА" (код ЄДРПОУ 41649076) щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та від`ємного значення податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн. по декларації з податку на додану вартість за жовтень 2022 року (вх. № 9245447722 від 17.11.2022) з урахуванням періодів декларування від`ємного значення та поданих уточнюючих розрахунків, за результатами якої складено акт від 01.02.2023 року № 227/Ж5/31-00-04-02-01/41649076 (далі також акт перевірки).

Актом перевірки встановлено порушення позивачем вимог п. 44.1 ст. 44, п. 198.1, п. 198.2, п. 198.3, п. 198.6 ст. 198, п. 200.1, п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI (далі також ПК України), п. 5 Розділу наказу Міністерства фінансів України "Про затвердження форм та порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість" від 28.01.2016 року № 21, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.01.2016 року за № 15/28289, в результаті чого, у відповідності до п. 200.14 ст. 200 ПК України: завищення суми від`ємного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного періоду (показник рядка 19 Декларації) та завищення залишку від`ємного значення (показник рядка 21 Декларації) на 3 089 718 грн.

Не погоджуючи із вказаними висновками податкового органу позивачем подано заперечення на акт перевірки.

Відповідач листом від 03.03.2023 року №192/Ж12/31-00-04-02-01 "Про результати розгляду заперечення" повідомив позивача про залишення висновків акта перевірки без змін, а заперечення без задоволення.

ЦМУ ДПС по роботі з ВПП на підставі висновків акта перевірки прийнято податкове повідомлення-рішення від 10.03.2023 року № 488/Ж10/31-00-04-02-01, яким позивачу зменшено суму від`ємного значення з податку на додану вартість, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на суму 3 089 718 грн.

Не погоджуючись із податковим повідомленням-рішенням відповідача, позивач звернувся зі скаргою до Державної податкової служби України. Рішенням Державної податкової служби України від 18.05.2023 року №12281/6/99-00-06-01-02-06 про результати розгляду скарги, скаргу позивача на податкове повідомлення-рішення залишено без задоволення, а оскаржуване податкове повідомлення-рішення без змін.

Не погоджуючись із податковим повідомленням-рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Згідно підпункту 4.1.156 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).

Відповідно до підпункту 14.1.181 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

Відповідно до пункту 198.1 статті 198 Податкового кодексу України, до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій, зокрема, з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг.

Пунктом 198.2 статті 198 Податкового кодексу України передбачено, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

Відповідно до пункту 198.3 статті 198 Податкового кодексу України, податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті.

Згідно з пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України, база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), за винятком: товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню; газу, який постачається для потреб населення.

Згідно пункту 198.6 статті 198 Податкового кодексу України, не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

З огляду на наведені приписи податкового законодавства, суд вважає за необхідне зазначити, що суми податку на додану вартість для цілей визначення податкового кредиту мають бути фактично здійснені і підтверджені належним чином складеними первинними документами, що відображають реальність господарської операції, яка є підставою для формування податкового обліку платника податків. Крім того, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.

Нереальність господарських операцій з придбання платником податку товару (робіт, послуг) має підтверджуватися належними, допустимими та достатніми доказами і не може ґрунтуватися на припущеннях, зокрема обумовлюватись лише допущеними контрагентом порушеннями вимог законодавства. Якщо вказаний контрагент допустив такі порушення, то це тягне відповідальність та негативні наслідки саме щодо нього, адже законом іншого не передбачено.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.

Таким чином, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податку.

Відповідно до абзацу 11 вищезазначеної статті Закону первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.

Відповідно до частинами першою, другою статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Відповідно до вимог пункту 2.1 статті 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 05.06.1995 за №168/704, первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.

Відповідно до абзацу другого пункту 2.1 зазначеного Положення, господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов`язань і фінансових результатів.

Аналіз вказаних норм свідчить про те, що будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції. Якщо ж фактичне здійснення господарської операції відсутнє, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені законодавством.

З урахуванням викладеного для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції.

Згідно із пунктом 44.1 статті 44 Податкового кодексу України, для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

За пунктом 44.2 статті 44 Податкового кодексу України, для обрахунку об`єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.

У пункті 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 Податкового кодексу України визначено, що об`єктом оподаткування прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього розділу.

Для цілей цього підпункту до річного доходу від будь-якої діяльності, визначеного за правилами бухгалтерського обліку, включається дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), інші операційні доходи, фінансові доходи та інші доходи.

Аналіз положень пунктів 44.1, 44.2 статті 44, пункту 134.1 статті 134 Податкового кодексу України свідчить, що платник податку на прибуток підприємств з метою визначення об`єкта оподаткування-прибутку визначає фінансовий результат до оподаткування (прибутку або збитку) шляхом коригування (збільшення або зменшення), використовуючи дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.

При цьому, показники обліку доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, визначаються на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату у фінансовій звітності підприємства визначаються відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності.

З аналізу наведених норм законодавства, суд вважає, що відображення господарської операції у податковому обліку повинно здійснюватись відповідно до її реального економічного змісту на підставі первинних документів бухгалтерського обліку, при цьому визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.

Судом встановлено, що підставою для прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення стали висновки податкового органу про нереальність (безтоварність) господарських операцій позивача з придбання сільськогосподарської продукції - кукурудзи 3-го класу, урожаю 2021 року у контрагента ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" (код ЄДРПОУ 40894633) з огляду на відсутність у ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" (код ЄДРПОУ 40894633) та виробника товару СТОВ "СОСОНІВКА-АГРО" (код ЄДРПОУ 35777064) необхідних матеріальних та виробничих ресурсів.

Судом встановлено, що ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА" мало взаємовідносини з ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" (код ЄДРПОУ 40894633) щодо придбання кукурудзи 3 класу врожаю 2021 року за наступними договорами поставки: 1)Від 28.12.2021 року № SGU-21-P-739; 2)Від 14.01.2022 року № SGU-22-P-26; 3)Від 20.01.2022 року № SGU-22-P-58.

Щодо Договору поставки від 28.12.2021 року № SGU-21-P-739.

Згідно з пп. 1.1 п. 1 Договору поставки від 28.12.2021 року № SGU-21-P-739, Постачальник зобов`язується поставити й передати, а Покупець зобов`язується, оплатити і прийняти від Постачальника сільськогосподарську продукцію кукурудзу 3-го класу, урожаю 2021 року (далі Товар), код Товару згідно з УКТ ЗЕД 1005, насипом, відповідно до умов цього Договору.

Відповідно до пп. 2.1 п. 2 Договору поставки від 28.12.2021 року № SGU-21-P-739, кількість Товару 3 000 метричних тонн +/- 3 % (згідно з даними, отриманими при зважуванні товару під час вивантаження у пункті призначення). Вага є остаточною, згідно з даними, отриманими при зважуванні Товару під час вивантаження в пункті призначення.

Ціна Товару за цим Договором за 1 метричну тонну в заліковій вазі становить 8 100,00 грн із ПДВ, сума без ПДВ 7 105,26 грн, сума ПДВ 994,74 грн. Ціна Договору розуміється як DAP ТОВ "МСП НІКА-ТЕРА", Україна, м. Миколаїв, 54052, вул. Айвазовського, 23 (пп. 4.1 п. 4 Договору поставки від 28.12.2021 року №-P-739).

Згідно з пп. 4.2 п. 2 Договору поставки від 28.12.2021 року № SGU-21-P-739, загальна вартість Товару становить 24 299 989,20 грн із ПДВ, сума без ПДВ 21 315 780,00 грн, сума ПДВ 2 984 209,20 грн, +/- 3 %.

Постачальник зобов`язується передати Товар на умовах DAP (Поставка в місці призначення) ТОВ "МСП НІКА-ТЕРА", Україна, м. Миколаїв, 54052, вул. Айвазовського, 23, що є пунктом призначення за умовами цього Договору. Умови поставки визначаються і розуміються відповідно до "Інкотермс" 2020 (пп. 5.1 п. 5 Договору поставки від 28.12.2021 року № SGU-21-P-739).

Товар повинен бути відвантажений відповідно до показників у кількості та якості, згідно з п. 2 та п. З цього Договору, у період з 28.12.2021 року по 22.01.2022 року. Датою відвантаження є дата у відповідній електронній залізничній накладній, поставлена під час її оформлення на станції відправлення Товару, проте, датою поставки Товару є дата приймання Товару в пункті призначення (пп. 5.2 п. 5 Договору поставки від 28.12.2021 року № SGU-21-P-739).

Згідно з пп. 5.5 п. 5 Договору поставки від 28.12.2021 року № SGU-21-P-739, Товар може бути поставлений партіями. Розмір мінімальної товарної партії для оплати складає 500 метричних тон +/- 3 %.

Відповідно до пп. 6.1 п. 6 Договору поставки від 28.12.2021 року № SGU-21-P-739, Покупець здійснює 85 % оплати за Товар в українських гривнях шляхом банківського переведення на розрахунковий рахунок Постачальника протягом 3 робочих днів з моменту отримання повного пакету наступних документів з коректними даними, що мають бути заздалегідь перевірені Постачальником. Податкову накладну Постачальник зобов`язується надати Покупцеві в електронному вигляді, належним чином оформлену у відповідності до правил, які встановлені п. 201.1 Податкового Кодексу України, зокрема із обов`язковим зазначенням коду Товару згідно з УКТ ЗЕД, та зареєстровану в Єдиному реєстрі податкових накладних через систему електронного документообігу в момент першої події протягом 1 робочого дня з дати першої події.

Згідно з пп. 6.3 п. 6 Договору поставки від 28.12.2021 року №-P-739, кінцева оплата за відповідну партію поставленого Товару здійснюється Покупцем протягом 3 робочих днів після: отримання письмового повідомлення від одержувача (ТОВ "МСП НІКА-ТЕРА", Україна, м. Миколаїв, 54052, вул. Айвазовського, 23) про результати переваження Товару, що надається впродовж 2 робочих днів після розвантаження Товару та підтвердження наявності документів, зазначених в пп. 5.4 п. 5 даного Договору.

Договір поставки від 28.12.2021 року №-P-739 та Додатки до нього підписано від імені сторін, їх підписи засвідчено печатками.

Щодо Договору поставки від 14.01.2022 року № SGU-22-P-26.

Згідно з пп. 1.1 п. 1 Договору поставки від 14.01.2022 року №-P-26, Постачальник зобов`язується поставити й передати, а Покупець зобов`язується оплатити і прийняти від Постачальника сільськогосподарську продукцію кукурудзу 3-го класу, урожаю 2021 року (далі Товар), код Товару згідно з УКТ ЗЕД 1005, насипом, відповідно до умов цього Договору.

Відповідно до пп. 2.1 п. 2 Договору поставки від 14.01.2022 року №-P-26, кількість Товару 1 500 метричних тонн +/- 5 % (згідно з даними, отриманими при зважуванні товару під час вивантаження у пункті призначення). Вага є остаточною згідно з даними, отриманими при зважуванні Товару під час вивантаження в пункті призначення.

Ціна Товару за цим Договором за 1 метричну тонну в заліковій вазі становить 8 400,00 грн з ПДВ, сума без ПДВ 7 368,42 грн, сума ПДВ 1 031,58 грн. Ціна Договору розуміється як DAP ТОВ "МСП НІКА-ТЕРА", Україна, м. Миколаїв, 54052, вул. Айвазовського, 23 (пп. 4.1 п. 4 Договору поставки від 14.01.2022 року №-P-26).

Згідно з пп. 4.2 п. 4 Договору поставки від 14.01.2022 року №-P-26, загальна вартість Товару становить 11 052 630,00 грн без ПДВ, сума ПДВ 1 547 368,20 грн, разом 12 599 998,20 грн +/- 5 %.

Постачальник зобов`язується передати Товар на умовах DAP (Поставка в місці призначення) ТОВ "МСП НІКА-ТЕРА", Україна, м. Миколаїв, 54052, вул. Айвазовського, 23, що є пунктом призначення за умовами цього Договору. Умови поставки визначаються й розуміються відповідно до "Інкотермс" 2020 (пп. 5.1 п. 5 Договору поставки від 14.01.2022 року №-P-26).

Відповідно до пп. 5.2 п. 5 Договору поставки від 14.01.2022 року №-P-26, Товар повинен бути відвантажений відповідно до показників у кількості та якості, згідно з п. 2 та п. З цього Договору, у період з 14.01.2022 року по 01.02.2022 року. Датою відвантаження є дата у відповідній електронній залізничній накладній, поставлена під час її оформлення на станції відправлення Товару, проте, датою поставки Товару є дата приймання Товару в пункті призначення.

Згідно з пп. 5.5 п. 5 Договору поставки від 14.01.2022 року №-P-26, Товар може бути поставлений партіями. Розмір мінімальної товарної партії для оплати складає 500 метричних тон +/- 5 %. Товар, завантажений в один транспортний засіб не може бути розділений/поділений між даним Договором та будь-яким іншим.

Відповідно до пп. 6.1 п. 6 Договору поставки від 14.01.2022 року №-P-26, Покупець здійснює 85 % оплати за Товар в українських гривнях шляхом банківського переведення на розрахунковий рахунок Постачальника протягом 3 робочих днів з моменту отримання повного пакету документів з коректними даними, що мають бути заздалегідь перевірені Постачальником. Податкову накладну Постачальник зобов`язується надати Покупцеві в електронному вигляді, належним чином оформлену у відповідності до правил, які встановлені п. 201.1 Податкового Кодексу України, зокрема із обов`язковим зазначенням коду Товару згідно з УКТ ЗЕД, та зареєстровану в Єдиному реєстрі податкових накладних через систему електронного документообігу в момент першої події протягом 1 робочого дня з дати першої події.

Згідно з пп. 6.3 п. 3 Договору поставки від 14.01.2022 року №-P-26, кінцева оплата за відповідну партію поставленого Товару здійснюється Покупцем протягом 3-х робочих днів після отримання письмового повідомлення від одержувача (ТОВ "МСП НІКА-ТЕРА", Україна, м. Миколаїв, 54052, вул. Айвазовського, 23) про результати переваження Товару, що надається впродовж 2-х робочих днів після розвантаження Товару та підтвердження наявності документів, зазначених в пп. 5.4 п. 5 цього Договору.

Договір поставки від 14.01.2022 року №-P-26 та Додатки до нього підписано від імені сторін, їх підписи засвідчено печатками.

Щодо Договору поставки від 20.01.2022 року № SGU-22-P-58.

Згідно з пп. 1.1 п. 1 Договору поставки від 20.01.2022 року № SGU-22-P-58, Постачальник зобов`язується поставити й передати, а Покупець зобов`язується оплатити й прийняти від Постачальника сільськогосподарську продукцію кукурудзу 3-го класу, урожаю 2021 року (далі Товар), код Товару згідно з УКТ ЗЕД 1005, насипом, відповідно до умов цього Договору.

Кількість товару 3 000 метричних тонн +/- 3 % (згідно з даними, отриманими при зважуванні товару під час вивантаження у пункті призначення) (пп. 2.1. п. 2 Договору поставки від 20.01.2022 року №-P-58).

Згідно з пп. 4.1. п. 4 Договору поставки від 20.01.2022 року №-P-58 ціна Товару за цим Договором за 1 метричну тонну в заліковій вазі становить 758,72 грн без ПДВ, сума ПДВ 1 062,28 грн, сума з ПДВ 8 650,00 грн. Ціна Договору розуміється як DAP ТОВ "МСП НІКА-ТЕРА", Україна, м. Миколаїв, 54052, вул. Айвазовського, 23.

Відповідно до пп. 4.2. п. 4 Договору поставки від 20.01.2022 року №-P-58 загальна вартість Товару становить 77 763 160,00 грн без ПДВ, сума ПДВ - 186 842,40 грн, сума з ПДВ 25 950 002,40 грн +/- 3 %.

Згідно з пп. 5.1. п. 5 Договору поставки від 20.01.2022 року №-P-58 Постачальник зобов`язується передати Товар на умовах DAP (Поставка в місці призначення) ТОВ "МСП НІКА-ТЕРА", Україна, м Миколаїв, 54052, вул. Айвазовського, 23.

Товар може бути поставлений партіями. Розмір мінімальної товарної партії для оплати складає 500 метричних тонн +/- 3 % (пп. 5.5. п. 5 Договору поставки від 20.01.2022 №-P-58).

Згідно з пп. 6.1. п. 6 Договору поставки від 20.01.2022 №-P-58 Покупець здійснює 85 % оплати за Товар в українських гривнях шляхом банківського переведення на розрахунковий рахунок Постачальника протягом 3 робочих днів з моменту отримання повного пакету документів з коректними даними. Податкову накладну Постачальник зобов`язується надати Покупцеві в електронному вигляді, належним чином оформлену у відповідності до правил, які встановлені п. 201.1 Податкового Кодексу України, зокрема із обов`язковим зазначенням коду Товару згідно з УКТ ЗЕД, та зареєстровану в Єдиному реєстрі податкових накладних через систему електронного документообігу в момент першої події протягом 1 (одного) робочого дня з дати першої події.

До Договору поставки від 20.01.2022 року №-P-58 укладено Додаткову угоду від 14.02.2022 року № 1. Внесені зміни у Додатковій угоді від 14.02.2022 № 1 до Договору від 20.01.2022 року № SGU-22-P-58 не стосуються Предмету Договору, ціни, вартості та оплати.

Договір поставки від 20.01.2022 року №-P-58 та Додаткова угода до нього підписано від імені сторін, їх підписи засвідчено печатками.

В матеріалах справи містяться та судом досліджено видаткові накладні до вказаних вище договорів поставки, укладених позивачем з ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД", а саме:

До договору поставки від 28.12.2021 року № SGU-21-P-739:

1)Від 27.01.2022 року №РН-0000020.

2)Від 08.01.2022 року №РН-0000001.

3)Від 10.01.2022 року №РН-0000002.

4)Від 14.01.2022 року №РН-0000004.

5)Від 16.01.2022 року №РН-0000005.

6)Від 17.01.2022 року №РН-0000006.

7)Від 17.01.2022 року №РН-0000007.

8)Від 17.01.2022 року №РН-0000008.

9)Від 18.01.2022 року №РН-0000009.

10)Від 18.01.2022 року №РН-0000010.

11)Від 22.01.2022 року №РН-0000013.

12)Від 23.01.2022 року №РН-0000014.

13)Від 25.01.2022 року №РН-0000015.

Згідно з дослідженими судом видатковими накладними до договору поставки від 28.12.2021 року № SGU-21-P-739, Постачальником поставлено, а Покупцем отримано товари (кукурудза 3-го класу, урожай 2021) у загальній кількості 2 933,492 т, на загальну суму з ПДВ 23 761 290,88 грн, ПДВ 2 918 053,32 грн. Видаткові накладні до договору поставки від 28.12.2021 року № SGU-21-P-739 підписано від імені сторін. Видаткові накладні містять відомості про господарські операції, які мають реквізити відповідно до вищезазначених вимог чинного законодавства та, відповідно до чинного законодавства, є первинними документами, що фіксують та документально підтверджують факт здійснення господарських операцій.

До договору поставки від 14.01.2022 року № SGU-22-P-26:

1)Від 27.01.2022 року №РН-0000021.

2)Від 28.01.2022 року №РН-0000023.

3)Від 29.01.2022 року №РН-0000024.

4)Від 30.01.2022 року №РН-0000025.

5)Від 30.01.2022 року №РН-0000026.

6)Від 31.01.2022 року №РН-0000027.

7)Від 31.01.2022 року №РН-0000028.

8)Від 01.02.2022 року №РН-0000029.

Згідно з дослідженими судом видатковими накладними до договору поставки від 14.01.2022 року № SGU-22-P-26, Постачальником поставлено, а Покупцем отримано товари (кукурудза 3-го класу, урожай 2021) у загальній кількості 1 436 т, на загальну суму з ПДВ 12 062 398,29 грн, ПДВ 1 481 347,16 грн. Видаткові накладні до договору поставки від 14.01.2022 року № SGU-22-P-26 підписано від імені сторін. Видаткові накладні містять відомості про господарські операції, які мають реквізити відповідно до вищезазначених вимог чинного законодавства та, відповідно до чинного законодавства, є первинними документами, що фіксують та документально підтверджують факт здійснення господарських операцій.

До договору поставки від 20.01.2022 року № SGU-22-P-58:

1)Від 02.02.2022 року № РН-0000033.

2)Від 02.02.2022 року № РН-0000034.

3)Від 04.02.2022 року № РН-0000048.

4)Від 05.02.2022 року № РН-0000050.

5)Від 05.02.2022 року № РН-0000052.

6)Від 06.02.2022 року № РН-0000058.

7)Від 07.02.2022 року № РН-0000067.

8)Від 07.02.2022 року № РН-0000068.

Згідно з дослідженими судом видатковими накладними до договору поставки від 20.01.2022 року № SGU-22-P-58, Постачальником поставлено, а Покупцем отримано товари (кукурудза 3-го класу, урожай 2021) у загальній кількості 1 413,927 т, на загальну суму з ПДВ 12 230 46,68 грн, ПДВ 1 501 987,51 грн. Видаткові накладні до договору поставки від 20.01.2022 року № SGU-22-P-58 підписано від імені сторін. Видаткові накладні містять відомості про господарські операції, які мають реквізити відповідно до вищезазначених вимог чинного законодавства та, відповідно до чинного законодавства, є первинними документами, що фіксують та документально підтверджують факт здійснення господарських операцій.

Судом всебічно досліджено надані рахунки-фактури, виписані ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" на адресу ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА" за січень лютий 2022 та платіжні доручення/інструкції до них за січень лютий 2022 по рахунках ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА".

Згідно з дослідженими судом платіжними дорученнями/інструкціями за січень лютий 2022, із рахунків позивача на рахунок ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" було перераховано грошові кошти в відповідних сумах.

Досліджені судом платіжні доручення/інструкції до договорів постави містять відомості про господарські операції, які мають реквізити відповідно до вищезазначених вимог чинного законодавства та, відповідно до чинного законодавства, є первинними документами, що фіксують та документально підтверджують факти здійснення господарських операцій.

Судом всебічно досліджено надані податкові накладні, складені ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" на ім`я ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА" як покупця, а саме: від 27.01.2022 року №40; від 05.01.2022 року №1; від 08.01.2022 року №3; від 10.01.2022 року №5; від 11.01.2022 року №8; від 11.01.2022 року №9; від 12.01.2022 року №10; від 12.01.2022 року №11; від 12.01.2022 року №12; від 13.01.2022 року №13; від 13.01.2022 року №14; від 13.01.2022 року №15; від 13.01.2022 року №16; від 14.01.2022 року №17; від 18.01.2022 року №18; від 18.01.2022 року №19; від 18.01.2022 року №20; від 22.01.2022 року №25; від 23.01.2022 року №26; від 25.01.2022 року №29; від 25.01.2022 року №27; від 25.01.2022 року №28; від 26.01.2022 року №31; від 26.01.2022 року №32; від 26.01.2022 року №33; від 27.01.2022 року №34; від 27.01.2022 року №35; від 01.02.2022 року №1; від 31.01.2022 року № 42; від 31.01.2022 року № 43; від 31.01.2022 року № 44; від 01.02.2022 року № 2; від 01.02.2022 року № 3; від 01.02.2022 року № 4; від 02.02.2022 року № 5; від 07.02.2022 року № 8; від 06.02.2022 року № 14; від 07.02.2022 року № 43.

Судом встановлено, що наявні в матеріалах справи податкові накладні, складені ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" за січень-лютий 2022 на ім`я позивача містить всі обов`язкові реквізити, визначені ПК України, та складені у відповідності до вимог Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за № 137/28267.

Судом досліджено надані позивачем квитанції та витяги з Єдиного реєстру податкових накладних № 33629 на запит від 18.11.2022 року № 33629, а також № 35701 на запит від 17.08.2023 року № 35701 щодо реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, які містять реквізити зазначених податкових накладних (їх номер та дата виписки), що свідчить, що відповідні податкові накладні зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За результатами дослідження наданих письмових доказів та співставлення відомостей, що в них наведені, а саме: податкових накладних, складених ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" на ім`я позивача як покупця, видаткових накладних до договорів поставки від 28.12.2021 року № SGU-21-P-739, від 14.01.2022 року № SGU-22-P-26, від 20.01.2022 року № SGU-22-P-58, та платіжних доручень/інструкцій по рахунках позивача, судом встановлено, що податкові накладні, складені ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД", на загальну суму ПДВ 5 091 387,97 грн, виписані по даті події, що сталася раніше: або виконання/надання платником податку робіт/послуг, або списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату робіт/послуг.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку про додержання позивачем вимог п. 198.2 ст. 198 ПК України при віднесенні до податкового кредиту за жовтень 2022 ПДВ за постачальником ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД", оскільки саме надані суду податкові накладні, складені ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" за січень-лютий 2022 року та зареєстровані в ЄРПН є основними документами, що надають право ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА", покупцю, зареєстрованому як платник ПДВ, на включення до податкового кредиту витрат з податку на додану вартість у розмірі 5 091 387,97 грн (в т.ч. 3 089 718 грн).

З огляду на викладене, судом встановлено, що включення до податкового кредиту ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА" за жовтень 2022 ПДВ у сумі 3 089 718 грн по операціях з постачальником ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" на підставі отриманих від нього податкових накладних за січень-лютий 2022, відповідає вимогам V розділу ПК України.

Додатково, як встановлено судом, зобов`язання з перевезення товару до передбаченого договорами поставки від 28.12.2021 року № SGU-21-P-739, від 14.01.2022 року № SGU-22-P-26, від 20.01.2022 року № SGU-22-P-58 місця поставки - ТОВ "МСП НІКА-ТЕРА", Україна, м. Миколаїв, 54052, вул. Айвазовського, 23, покладалось на постачальника ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД". При цьому, судом встановлено, що перевезення товару здійснювалось залізничним транспортом.

Відповідно до положень Статуту залізниць України, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, накладна основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення. Таким чином, основним документом на перевезення вантажів залізничним транспортом є саме залізнична накладна.

Представником позивача було надано залізничні накладні з відомостями вагонів, які підтверджують транспортування товару ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" до місця поставки, а саме: від 20.01.2022 року № 47613641, від 19.01.2022 року № 47574207, від 12.01.2022 року № 44853562, від 12.01.2022 року № 47302450, від 25.01.2022 року № 47769112, від 25.01.2022 року № 47761358, від 24.01.2022 року № 47740303, від 26.01.2022 року № 44990539, від 26.01.2022 року № 47808803, від 20.01.2022 року № 47613526, від 25.01.2022 року № 44980688, від 28.01.2022 року № 47869276, від 15.02.2022 року № 45445806, від 31.01.2022 року № 43043330, від 31.01.2022 року № 47971544, від 07.02.2022 року № 43108786, від 04.02.2022 року № 43081207, від 08.02.2022 року № 43124387.

Судом встановлено, що в графі 7 усіх вказаних залізничних накладних в якості експортера товару зазначений позивач.

Також судом встановлено, що ТОВ "МСП НІКА-ТЕРА", Україна, м. Миколаїв, 54052, вул. Айвазовського, 23, яке вказане в договорах поставки від 28.12.2021 року № SGU-21-P-739, від 14.01.2022 року № SGU-22-P-26, від 20.01.2022 року № SGU-22-P-58 в якості місця поставки, в своїх листах від 10.08.2022 року № 328-10/08 та від 17.04.2023 року № 73-17/04 підтверджує прийняття та вивантаження для позивача товару, а саме кукурудзи 3 класу, врожаю 2021 року, вантажовідправником якого було ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД", в кількості 2 796,244 мт за січень 2022 року, а також в кількості 3 206,341 мт за лютий 2022 року за відповідними залізничними накладними.

Крім того, суд враховує наданий позивачем лист-відповідь АТ "Укрзалізниця" на адвокатський запит від 11.07.2023?року вих. №?2023/11-07-02, яким АТ "Укрзалізниця" повідомляє, що виконало усі та у повному обсязі зобов`язання, які передбачені умовами Договорів про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, укладеними з відправниками та одержувачами відповідно до накладних, які зазначені в адвокатських запитах. При цьому перелік залізничних накладних, зазначений в наданій суду копії адвокатського запиту від 11.07.2023 року вих. №?2023/11-07-02, відповідає наявним в матеріалах справи залізничним накладним, які були досліджені судом.

Додатково судом встановлено, що придбаний у ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" товар - кукурудза 3 класу, врожаю 2021, був використаний позивачем в межах провадження основного виду господарської діяльності, а саме експортований, що підтверджується зовнішньоекономічним контрактом від 26.01.2022 року № SGU-22-S-102 та митною декларацією від 15.02.2022 року № UA504030/2022/001434.

Судом встановлено, що висновки контролюючого органу щодо завищення позивачем податкового кредиту з ПДВ по взаємовідносинам з ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" обґрунтовані тим, що неможливо підтвердити реальне виконання зобов`язань перед ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА" від ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД", що виступало посередником та здійснювало придбання сільськогосподарської продукції у частині взаємовідносин з СТОВ "СОСОНІВКА-АГРО" (код ЄДРПОУ 35777064). Таким чином, на думку контролюючого органу, не підтверджується (відсутнє) легальне (законне) джерело походження товарів, а відтак, його рух за ланцюгом всіх платників податків, які брали участь у здійсненні господарської операції.

Позивач зазначає, що будучи міжнародною компанією та великим інвестором в економіку України, позивач проводить багаторівневу процедуру перевірки та підтвердження добросовісності кожного потенційного контрагента запитує реєстраційні документи, фінансову та податкову звітність, перевіряє інформацію в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських об`єднань, базах даних ДПС, Єдиному державному реєстрі судових рішень та інше. Зазначена процедура була проведена позивачем також перед вступом в господарські взаємовідносини з ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД".

Вказані доводи підтверджується наявними в матеріалах справи копіями статутних документів, фінансової та податкової звітності ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД", зокрема: інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, витягу з реєстру платників ПДВ, наказу від 13.10.2016 №1 про вступ на посаду директора ОСОБА_1 , паспорту громадянки України ОСОБА_1 , протоколу загальних зборів засновників від 13.10.2016 №1, статуту, фінансової звітності малого підприємства з квитанціями про прийняття контролюючими органами.

Додатково, досліджуючи добросовісність поведінки позивача та вжиття ним заходів належної податкової обачливості при виборі контрагента, суд бере до уваги наявні в матеріалах справи нотаріально посвідчені заяви директора ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" ОСОБА_1 .

Так, відповідно до заяви від 12.07.2018 (нотаріально посвідченої до моменту укладення спірних договорів поставки) директор ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" ОСОБА_1.

1) Підтверджує, що ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" (код ЄДРПОУ 40894633) є діючою юридичною особою, що знаходиться за юридичною адресою, зафіксованою в ЄДР, а також зареєстрованим платником ПДВ.

2) Запевняє у наявності наміру щодо дійсного ведення господарської діяльності, в тому числі стосовно укладення та виконання договорів поставки, спрямованих на настання реальних наслідків, зокрема у вигляді фактичного постачання сільськогосподарської продукції Позивачу.

3) Підтверджує, що на дату підписання, а також на період здійснення поставок сільськогосподарської продукції буде здійснювати організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські функції з метою здійснення фінансово-господарської діяльності ввіреним йому підприємством ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" (код ЄДРПОУ 40894633).

4) Гарантує, що особисто укладатиме та підписуватиме усі договори поставки, а також усі необхідні первинні та інші документи, пов`язані із поставками сільськогосподарської продукції ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА". У разі підписання вказаних документів іншою особою, ніж Директором ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" (код ЄДРПОУ 40894633), гарантує належне уповноваження такої особи на підписання документів, а також надання ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА" документів, що підтверджують такі повноваження.

5) Запевняє, що як посадова особа ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" (код ЄДРПОУ 40894633) прикладатиме максимальні зусилля для забезпечення поставки ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА" тільки того товару, що був попередньо придбаний ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" (код ЄДРПОУ 40894633) із дотриманням норм діючого законодавства у добросовісних діючих належним чином зареєстрованих юридичних осіб.

6) Підтверджує, що нею особисто буде вжито всіх необхідних дій та заходів, спрямованих на забезпечення реальної поставки сільськогосподарської продукції ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА" на вказаних у договорі поставки умовах. В тому числі директор ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" (код ЄДРПОУ 40894633) гарантує, що буде особисто контролювати виконання відповідних договорів поставки, а також організацію зберігання та / або транспортування товару.

7) Підтверджує, що у ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" (код ЄДРПОУ 40894633) достатньо ресурсів для здійснення господарської діяльності, в тому числі і для здійснення поставок сільськогосподарської продукції на замовлення ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА". В тому числі, у ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" (код ЄДРПОУ 40894633) достатньо матеріальних (приміщень, обладнання, вантажного транспорту та інших основних засобів, що використовуються на праві власності або ж на підставі цивільно-правових договорів, як-то договір оренди та інше) та трудових ресурсів (працівників та/або фізичних осіб, залучених на підставі цивільно-правових договорів) для постачання сільськогосподарської продукції.

8) Гарантує, що ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" (код ЄДРПОУ 40894633) своєчасно та в повному обсязі задекларує доходи та податкові зобов`язання по результатам поставок сільськогосподарської продукції ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА", а також своєчасно сплатить відповідні податкові зобов`язання.

9) Підтверджує, що ані директор особисто ані ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" (код ЄДРПОУ 40894633) не здійснюють діяльності, що суперечить законам України та повідомляє, що на дату підписання заяви у контролюючих органів відсутні претензії до ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" (код ЄДРПОУ 40894633) щодо дотримання положень податкового та іншого законодавства.

Додатково, як встановлено судом, вже після виконання договорів поставки від 28.12.2021 року № SGU-21-P-739, від 14.01.2022 року № SGU-22-P-26, від 20.01.2022 року №-P-58, директор ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" (код ЄДРПОУ 40894633) ОСОБА_1 від у нотаріально посвідченій заяві від 17.12.2022 року засвідчила, що:

1) ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" є діючою, належним чином зареєстрованою юридичною особою, що знаходиться за адресою, вказаною у заяві, а також зафіксованою в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а також зареєстроване в якості платника ПДВ.

2) Будучи директором ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД", ОСОБА_1 реалізовує свій намір щодо ведення реальної господарської діяльності щодо оптової торгівлі сільськогосподарською продукцією, зокрема, кукурудзою та пшеницею.

3) В якості директора ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" ОСОБА_1 особисто виконує організаційно-розпорядчі, контролюючі та інші функції, пов`язані із веденням господарської діяльності в реальному секторі економіки.

4) Протягом листопада 2020 року-січня 2022 року ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" та ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА" шляхом переговорів досягли домовленостей щодо постачання ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" як Постачальником сільськогосподарської продукції, зокрема, кукурудзи та пшениці, ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА" як Покупцю.

5) Перебуваючи на посаді директора ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД", ОСОБА_1 особисто організовувала та контролювала виконання укладених з Покупцем договорів поставки, в тому числі забезпечувала добросовісне здійснення ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" своїх зобов`язань як Постачальником.

6) ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" поставило ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА" товари згідно з наведеними в заяві договорами поставки, а також виконало інші передбачені договорами поставки зобов`язання. Претензії щодо виконання сторонами договорів поставки - відсутні.

7) Всі договори, а також усі необхідні первинні та інші документи, пов`язані із поставками сільськогосподарської продукції ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА", підписувались особисто ОСОБА_1 або уповноваженими представниками ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД".

8) Протягом листопада 2020 року-січня 2022 року між ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" та ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА" було укладено та виконано договори поставки сільськогосподарської продукції, реквізити яких вказано в заяві, зокрема, від 28.12.2021 року № SGU-21-P-739, від 14.01.2022 року № SGU-22-P-26, від 20.01.2022 року №-P-58.

9) ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" володіло та продовжує володіти достатнім обсягом ресурсів - матеріальних, трудових, тощо - для здійснення господарської діяльності, в тому числі і для здійснення поставок сільськогосподарської продукції на замовлення ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА", - за рахунок, серед іншого залучення третіх осіб.

10) Сільськогосподарська продукція, поставлена ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА" на підставі наведених в заяві договорів поставки, має легальне (законне) джерело походження та була попередньо придбана ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" безпосередньо у сільськогосподарських виробників, зазначених в заяві.

11) Зазначені сільськогосподарські виробники володіли достатнім обсягом ресурсів, зокрема земельних, для вирощування відповідних обсягів сільськогосподарської продукції.

12) В якості директора ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" ОСОБА_1. забезпечила своєчасне та в повному обсязі декларування доходів та податкових зобов`язань за результатами поставок сільськогосподарської продукції ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА" у податковій звітності ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД". Окрім того, ОСОБА_1 забезпечила своєчасну сплату відповідних податкових зобов`язань.

13) ОСОБА_1 виключає можливість здійснення безтоварних (нереальних) операцій між ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" та ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА", оскільки може підтвердити фізичну наявність товару, який має легальне (законне) джерело походження та був в законний спосіб набутий у власність ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" безпосередньо від вказаних в заяві сільськогосподарських виробників та надалі реалізований ТОВ "СІЕРАНС ГЛОБАЛ МЕРЧАНТС УКРАЇНА".

Отже, прояв такої обачності й обережності при виборі постачальника та вчинення будь-яких дій на предмет перевірки податкової "доброчесності" контрагента, зокрема за доступними електронними базами даних на сайті контролюючого органу (база платників ПДВ, база анульованих свідоцтв платників ПДВ, база недобросовісних платників ПДВ, база місць масової реєстрації платників податків, отримання завірених копій статутних та реєстраційних документів, копій паспорта особи, яка підписуватиме договір, довідку про кількість співробітників контрагента, тощо), перевірки загальнодоступної інформації щодо наявності кримінальних проваджень за участю контрагента, в подальшому свідчитимуть на користь висновку, що платником податків вжито належні та достатні дії щодо його обізнаності на предмет податкової "надійності" такого контрагента та вказуватимуть на правомірність формування податкового обліку за господарськими операціями з таким контрагентом.

Аналогічної правової позиції дотримується Верховний Суд в постановах від 29.04.2021 у справі № 810/1246/16, від 06.10.2020 у справі № 140/1611/19, тощо.

На підставі додатків до відповідних договорів поставки судом встановлено, що ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" є першим посередником, при цьому зазначено про походження сільськогосподарської продукції від наступних сільськогосподарських виробників:

1) СТОВ "СОСОНІВКА-АГРО" (код ЄДРПОУ 35777064).

2) ПрАТ "ТЕРНІВСЬКЕ" (код ЄДРПОУ 30898448).

3) ПрАТ "АГРО-НОВОСЕЛІВКА 2009" (код ЄДРПОУ 36341178).

Придбання ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" товару у зазначених вище контрагентів підтверджується наданими позивачем разом з позовною заявою копіями документів, а саме договорами купівлі-продажу, видатковими накладними та податковими накладними. Будь-яких заперечень щодо вказаних документів відповідачем до суду не надано.

Згідно акта перевірки, податковий орган висуває претензії лише до одного сільськогосподарського виробника - СТОВ "СОСОНІВКА-АГРО" (код ЄДРПОУ 35777064). Жодних претензій до виробників ПрАТ "ТЕРНІВСЬКЕ" (код ЄДРПОУ 30898448) та ПрАТ "АГРО-НОВОСЕЛІВКА 2009" (код ЄДРПОУ 36341178) акт перевірки та відзив не позовну заяву не містять.

При цьому, судом встановлено, що в акті перевірки відповідач зазначає про наявність у СТОВ "СОСОНІВКА-АГРО" (код ЄДРПОУ 35777064) значних трудових та матеріальних ресурсів, достатніх для вирощення обсягу кукурудзи, надалі поставленої ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД", а саме: чисельність працюючих - 45 осіб, балансова вартість основних засобів - 62,105 млн грн.

Додатково судом встановлено, що у користуванні СТОВ "СОСОНІВКА-АГРО" (код ЄДРПОУ 35777064) перебуває 712 земельних ділянок у Харківській області. Право користування СТОВ "СОСОНІВКА-АГРО" (код ЄДРПОУ 35777064) зазначеними земельними ділянками зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, що підтверджується наявними в матеріалах справи роздруківками інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, договорами оренди земельних ділянок, витягом з інформаційної системи Youcontrol.

Також судом встановлено, що за СТОВ "СОСОНІВКА-АГРО" (код ЄДРПОУ 35777064) офіційно зареєстровано 18 об`єктів нерухомості та 26 транспортних засобів. Зазначені обставини підтверджуються відомостями з інформаційної системи Youcontrol та не спростовані відповідачем.

Водночас, відповідно до наявних в матеріалах справи поданих повідомлень про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (20-ОПП) СТОВ "СОСОНІВКА-АГРО" (код ЄДРПОУ 35777064), останнім офіційно задекларовано такі об`єкти оподаткування як резервуари для зберігання нафтопродуктів, сільськогосподарські землі, господарські будівлі та нежитлові приміщення.

Також, відповідно до наявного в матеріалах справи Звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021 року (форма 4-сг) сільськогосподарського виробника СТОВ "СОСОНІВКА-АГРО" (код ЄДРПОУ 35777064) судом встановлено використання СТОВ "СОСОНІВКА-АГРО" (код ЄДРПОУ 35777064) земельних ділянок загальною площею 2 844,66 га, з яких 486,54 га використані під посів кукурудзи на зерно.

При цьому суд критично сприймає доводи відповідача, викладені в акті перевірки, що податковий кредит СТОВ "СОСОНІВКА-АГРО" (код ЄДРПОУ 35777064) сформовано за рахунок придбання дизельного палива, запчастин, добрив, насіння. Наразі, вказане свідчить про придбання відповідним сільськогосподарським виробником товарів, які є необхідними для ведення його господарської діяльності з вирощування зернових.

Суд відхиляє доводи відповідача щодо відсутності у сільськогосподарського виробника СТОВ "СОСОНІВКА-АГРО" (код ЄДРПОУ 35777064) достатнього обсягу земельних ресурсів для вирощення сільськогосподарської продукції, оскільки такі ґрунтуються посиланнями на загальний обсяг сільськогосподарської продукції, реалізованої зазначеним виробником, та рівень середньої врожайності по Харківській області. Зазначені доводи не можуть автоматично свідчити про нереальність конкретних господарських операцій за участю позивача. Суд враховує доводи позивача, викладені в позовній заяві, що врожайність тієї чи іншої сільськогосподарської культури у різних районах областей може істотно відрізнятися - саме у зв`язку з цим територіальні органи Державної статистичної служби збирають та обробляють статистичну інформацію у розрізі кожного району відповідної області. Таким чином, податковий орган мав можливість отримати інформацію щодо середньої врожайності по районах за місцезнаходженням земель СТОВ "СОСОНІВКА-АГРО" (код ЄДРПОУ 35777064), проте не зробив цього. Окремо суд звертає увагу, що врожайність підприємств, які спеціалізуються на сільському господарстві та вирощенні певних видів культур є апріорі вищою за середню по регіону, що пов`язано із використанням сільськогосподарськими виробниками елітних сортів зернових культур, новітніх технологій вирощування зернових, якісних добрив тощо.

Аналогічні висновки викладені у постанові Верховного Суду від 12.11.2020 року у справі № 815/7529/16.

Крім того, у матеріалах справи міститься Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021 (форма 4-сг) ПрАТ "ТЕРНІВСЬКЕ" (код ЄДРПОУ 30898448), з якого судом встановлено використання вказаним товариством земельних ділянок загальною площею 3 629,21 га, з яких 516 га використані під посів кукурудзи на зерно. Відповідно до наявного в матеріалах справи Звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021 (форма 4-сг) ПрАТ "АГРО-НОВОСЕЛІВКА 2009" (код ЄДРПОУ 36341178), судом встановлено використання останнім земельних ділянок загальною площею 2 553 га, з яких 460 га використані під посів кукурудзи на зерно. При цьому, відповідач не висуває претензій до вказаних сільськогосподарських виробників та в ході розгляду справи не спростував законність джерела походження відповідного товару, придбаного позивачем.

Таким чином, доводи контролюючого органу про непідтвердження (відсутність) легального (законного) джерела походження товарів, не знайшли свого підтвердження за результатами розгляду справи. Водночас позивачем з посиланням на належні докази, що долучені до матеріалів справи, доведено реальність здійснення господарських операцій.

Суд критично оцінює посилання відповідача на факт прийняття рішення від 11.02.2022 року № 16474 про відповідність ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" (код ЄДРПОУ 40894633) критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків на додану вартість, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165, оскільки вказане рішення, відповідно до викладеного в акті перевірки, було прийняте 11.02.2022 - тобто після здійснення господарських операцій між позивачем та ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" (код ЄДРПОУ 40894633). Доказів прийняття відповідних рішень щодо ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" (код ЄДРПОУ 40894633) станом на період здійснення розглядуваних господарських операцій відповідачем до суду не було надано.

Також суд враховує ту обставину, що рішення від 11.02.2022 року № 16474 про відповідність ТОВ "РЕАЛ-ТРЕНД" (код ЄДРПОУ 40894633) критеріям ризиковості платника податку було визнано протиправним та скасовано Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 09.10.2023 року, яка була залишена без змін Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 10.01.2024 року у справі № 520/18775/23.

Відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 10.03.2023 року № 488/Ж10/31-00-04-02-01.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.

При цьому, колегія суддів зазначає, що згідно з п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .

Однак, згідно з п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Ruiz Torija v. Spain" від 9 грудня 1994 р., статтю 6 п. 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Центрального міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 29 травня 2024 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена безпосередньо до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду у тридцятиденний строк в порядку, встановленому статтями 329-331 КАС України.

Головуючий суддя Є.І.Мєзєнцев

cуддя О.В.Карпушова

суддя В.В.Файдюк

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.09.2024
Оприлюднено04.09.2024
Номер документу121328898
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —320/19467/23

Ухвала від 09.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Рішення від 02.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Постанова від 02.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мєзєнцев Євген Ігорович

Рішення від 29.05.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Горобцова Я.В.

Ухвала від 13.07.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Горобцова Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні