ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 вересня 2024 року Справа № 280/6064/24 м.Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Богатинського Б.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Запоріжпромобладнання 2000" до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання податкового повідомлення-рішення протиправним та його скасування, -
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Запоріжпромобладнання 2000" (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі - відповідач), в якій позивач просить суд:
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 00095300407 від 30 травня 2024 року, прийняте Головним управлінням ДПС у Запорізькій області.
Позивачем сплачений судовий збір у розмірі 2422,40 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що винесене податкове повідомлення-рішення є протиправним та таким, що має бути скасоване, виходячи з наступного. На підтвердження дати та часу подання податкових накладних на реєстрацію надано роздруковані квитанції та скрін-шоти з програми «M.E.Doc», згідно з якими податкові накладні № 31 від 31 жовтня 2022 року, № 57 від 31 жовтня 2022 року, № 32 від 18 жовтня 2022 року, № 33 від 19 жовтня 2022 року, № 36 від 20 жовтня 2022 року, № 40 від 21 жовтня 2022 року, № 42 від 24 жовтня 2022 року, № 44 від 24 жовтня 2022 року, №45 від 25 жовтня 2022 року, № 55 від 28 жовтня 2022 року, № 40 від 04 листопада 2022 року, № 17 від 07 листопада 2022 року, № 18 від 07 листопада 2022 року, № 16 від 07 листопада 2022 року, № 20 від 10 листопада 2022 року, № 21 від 10 листопада 2022 року, № 23 від 10 листопада 2022 року, № 19 від 10 листопада 2022 року направлено на реєстрацію в межах належних строків та операційного дня. Позивачем вчинено усі залежні від підприємства дії для направлення спірних податкових накладних в межах належного часу для їх подання (до 20:00 год.), тому ознак вчинення податкового правопорушення у вигляді прострочення строку реєстрації податкових накладних в діях позивача немає, що свідчить про протиправність прийнятого податкового повідомлення-рішення. Щодо податкових накладних № 11 від 15 липня 2022 року, № 19 від 15 липня 2022 року, № 18 від 15 липня 2022 року, № 23 від 19 липня 2022 року, № 21 від 19 липня 2022 року, № 22 від 19 липня 2022 року, № 24 від 21 липня 2022 року, № 25 від 21 липня 2022 року, № 26 від 22 липня 2022 року, № 42 від 06 вересня 2022 року, № 41 від 06 вересня 2022 року, № 27 від 14 листопада 2022 року, № 29 від 14 листопада 2022 року, № 30 від 14 листопада 2022 року, № 28 від 14 листопада 2022 року, № 32 від 15 листопада 2022 року, № 31 від 15 листопада 2022 року, № 18 від 31 січня 2023 року, № 16 від 31 січня 2023 року, № 15 від 31 січня 2023 року, № 27 від 21 квітня 2023 року, що підстав для застосування штрафу у податкового органу немає за порушення строку реєстрації податкових накладних та/або розрахунку коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних починаючи з 01 березня 2020 року по 30 червня 2023 року, оскільки пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі - ПК України) містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 01 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, тобто до 30 червня 2023 року. Позивач просить позов задовольнити.
Ухвалою суду від 03 липня 2024 року відкрито провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
Відповідач 12 липня 2024 року подав відзив на позовну заяву, в якому вважає її необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню з наступних підстав. За результатами перевірки встановлено порушення вимог п.201.10 ст.201 ПК України, з урахуванням вимог пп.69.1 п.69 Підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень ПК України, а саме перевищення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Податкові накладні відправлені засобом електронного зв`язку, через особистий кабінет платника податків пізніше встановленого пунктом 69.18 статті 69 Підрозділу 10 Розділу XX ПК України (в редакції ПК України, діючої станом на період з дати складання до дати реєстрації ПН), а саме, після 18 години. Вищезазначена редакція пункту 69.18 статті 69 Підрозділу 10 Розділу XX ПК України діяла з 17.03.2022 по 08.02.2023 тривалість операційного дня визначалась: «Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години». У програмі «M.E.Doc» можливо перевірити всі етапи проходження документу (податкова накладна): підписання, відправка, доставка в ДПС, отримання квитанції, відправка та доставка контрагенту. До позовної заяви не надано документальне підтвердження етапів проходження податкових накладних, що є предметом оскарження, від підписання до відправки в ДПС. Тимчасово, на період дії воєнного стану, починаючи з 27.05.2022, переважають норми в частині звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником податків податкових обов`язків у випадках та за умов, передбачених п.69 Підрозділу 10 Розділу XX ПК України. Тому, норма п.521 Підрозділу 10 Розділу XX ПК України щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій за порушення термінів нарахування, декларування та сплати податків і зборів на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19) не застосовується з 27.05.2022 на період дії воєнного стану. Податкове повідомлення-рішення від 30.05.2024 № 00095300407 є правомірним та відповідає нормам діючого законодавства України та нормам ПК України. Відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
27 серпня 2024 року до суду надійшла заява позивача про намір стягнення витрат на правничу допомогу у справі у відповідності до приписів ч. 7 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
29 серпня 2024 року відповідачем подані заперечення на клопотання про відшкодування судових витрат на правничу допомогу, у яких відповідач просить в задоволенні клопотання представника позивача про відшкодування витрат на правничу (правову) допомогу відмовити в повному обсязі.
На підставі матеріалів справи, суд встановив наступні обставини.
Головне управління ДПС у Запорізькій області на підставі пп.20.1.4, п.20.1 ст.20, п.75.1 ст.75 у порядку ст.76 ПК України проведено камеральну перевірку ТОВ «Запоріжпромобладнання 2000» з питань своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному державному реєстрі податкових накладних з датою виписки липень, вересень, жовтень, листопад 2022; січень та квітень 2023 року.
За результатами перевірки контролюючим органом встановлено порушення вимог п.201.10 ст.201 ПК України, з урахуванням вимог пп.69.1 п.69 Підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень ПК України, а саме перевищення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зазначені порушення відображено в акті камеральної перевірки №4995/08-01-04- 07/31230091 від 16.04.2024, який 17.04.2024 направлено платнику поштою з рекомендованим повідомленням про вручення №0600910940640.
Не погодившись із висновками, викладеними в акті перевірки, позивачем подано заперечення на акт перевірки, які залишено без задоволення.
30 травня 2024 року Головним управлінням ДПС у Запорізькій області прийнято податкове повідомлення-рішення № 00095300407, яким та застосовано штраф у розмірі 35 881 грн 28 коп.
Вважаючи оскаржуване податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює ПК України, визначаючи, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України установлено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема: для податкових накладних/ розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Отже, статтею 201 ПК України визначений обов`язок продавця товарів/послуг в установлені строки скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН.
Так, згідно з п. 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Із аналізу вказаних правових норм слідує, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН у строк, встановлений податковим законодавством, а саме: для податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних є підставою для притягнення суб`єкта господарювання до відповідальності у вигляді штрафу за п.120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що податкові накладні № 31 від 31 жовтня 2022 року, № 57 від 31 жовтня 2022 року, № 32 від 18 жовтня 2022 року, № 33 від 19 жовтня 2022 року, № 36 від 20 жовтня 2022 року, № 40 від 21 жовтня 2022 року, № 42 від 24 жовтня 2022 року, № 44 від 24 жовтня 2022 року, №45 від 25 жовтня 2022 року, № 55 від 28 жовтня 2022 року, № 40 від 04 листопада 2022 року, № 17 від 07 листопада 2022 року, № 18 від 07 листопада 2022 року, № 16 від 07 листопада 2022 року, № 20 від 10 листопада 2022 року, № 21 від 10 листопада 2022 року, № 23 від 10 листопада 2022 року, № 19 від 10 листопада 2022 року направлено на реєстрацію в межах належних строків та операційного дня до 20:00 год.
Як встановлено з матеріалів справи, позивачем за допомогою електронного сервісу М.Е.Dос відправлені на реєстрацію до ЄРПН:
- податкова накладна № 31 від 31 жовтня 2022 року, отримувач ТОВ "Десмі Груп", сума операції 6 720 грн, з яких ПДВ 1 120 грн: згідно з Актом перевірки та квитанцією про реєстрацію податкової накладної зареєстрована у ЄРПН 16 листопада 2022 року о 09 годині 31 хвилині; граничний строк направлення на реєстрацію податкової накладної - 15 листопада 2022 року. Позивачем її направлено на реєстрацію 15 листопада 2022 року о 18 годині 19 хвилин.
- податкова накладна № 57 від 31 жовтня 2022 року, отримувач ТОВ "Десмі Груп", сума операції 14 400 грн, з яких ПДВ 2 400 грн: згідно з Актом перевірки та квитанцією про реєстрацію податкової накладної зареєстрована у ЄРПН 16 листопада 2022 року о 09 годині 32 хвилині; граничний строк направлення на реєстрацію податкової накладної - 15 листопада 2022 року. Позивачем її направлено на реєстрацію 15 листопада 2022 року о 18 годині 21 хвилині.
- податкова накладна № 32 від 18 жовтня 2022 року, отримувач ПП "Фенікс Агро", сума операції 74 000 грн. 00 коп., ПДВ 0 грн: згідно з Актом перевірки та розрахунком до податкового повідомлення-рішення прийнята 16 листопада 2022 року, а згідно з квитанцією про реєстрацію зареєстрована 08 вересня 2023 року; граничний строк направлення на реєстрацію податкової накладної - 15 листопада 2022 року. Позивачем її направлено на реєстрацію 15 листопада 2022 року о 16 годині 26 хвилин.
- податкова накладна № 33 від 19 жовтня 2022 року, отримувач ПП "Фенікс Агро", сума 150 000 грн 00 коп., ПДВ 0 грн: згідно з Актом перевірки та розрахунком до податкового повідомлення-рішення прийнята 16 листопада 2022 року, а згідно з квитанцією про реєстрацію зареєстрована 08 вересня 2023 року; граничний строк направлення на реєстрацію податкової накладної - 15 листопада 2022 року. Позивачем її направлено на реєстрацію 15 листопада 2022 року о 16 годині 29 хвилин.
- податкова накладна № 36 від 20 жовтня 2022 року, отримувач ПП "Фенікс Агро", сума операції 71 229 грн 90 коп, ПДВ 0 грн, згідно з Актом перевірки та розрахунком до податкового повідомлення-рішення прийнята 16 листопада 2022 року, а згідно з квитанцією про реєстрацію зареєстрована 08 вересня 2023 року; граничний строк направлення на реєстрацію податкової накладної - 15 листопада 2022 року. Позивачем її направлено на реєстрацію 15 листопада 2022 року о 16 годині 37 хвилин.
- податкова накладна № 40 від 21 жовтня 2022 року, отримувач ПП "Фенікс Агро", сума операції 80 000 грн 00 коп., ПДВ 0 грн: згідно з Актом перевірки та розрахунком до податкового повідомлення-рішення прийнята 16 листопада 2022 року, а згідно з квитанцією про реєстрацію зареєстрована 08 вересня 2023 року; граничний строк направлення на реєстрацію податкової накладної - 15 листопада 2022 року. Позивачем її направлено на реєстрацію 15 листопада 2022 року о 16 годині 40 хвилин.
- податкова накладна № 42 від 24 жовтня 2022 року, отримувач ПП "Фенікс Агро", сума операції 73 000 грн 00 коп., ПДВ 0 грн: згідно з Актом перевірки та розрахунком до податкового повідомлення-рішення прийнята 16 листопада 2022 року, а згідно з квитанцією про реєстрацію зареєстрована 08 вересня 2023 року; граничний строк направлення на реєстрацію податкової накладної - 15 листопада 2022 року. Позивачем її направлено на реєстрацію 15 листопада 2022 року о 16 годині 56 хвилин.
- податкова накладна № 44 від 24 жовтня 2022 року, отримувач ПП "Фенікс Агро", сума операції 537 842 грн 91 коп., ПДВ 0 грн: згідно з Актом перевірки та розрахунком до податкового повідомлення-рішення прийнята 16 листопада 2022 року, а згідно з квитанцією про реєстрацію зареєстрована - 08 вересня 2023 року; граничний строк направлення на реєстрацію податкової накладної - 15 листопада 2022 року. Позивачем її направлено на реєстрацію 15 листопада 2022 року о 16 годині 58 хвилин.
- податкова накладна №45 від 25 жовтня 2022 року, отримувач ПП "Фенікс Агро", сума операції 145 000 грн 00 коп., ПДВ 0 грн: згідно з Актом перевірки та розрахунком до податкового повідомлення-рішення прийнята 16 листопада 2022 року, а згідно з квитанцією зареєстрована 08 вересня 2023 року; граничний строк направлення на реєстрацію податкової накладної - 15 листопада 2022 року. Позивачем її направлено на реєстрацію 15 листопада 2022 року о 17 годині 07 хвилин.
- податкова накладна № 55 від 28 жовтня 2022 року, отримувач ПП "Фенікс Агро", сума операції 75 000 грн 00 коп., ПДВ 0 грн: згідно з Актом перевірки та розрахунком до податкового повідомлення-рішення прийнята 16 листопада 2022 року, а згідно з квитанцією зареєстрована 08 вересня 2023 року; граничний строк направлення на реєстрацію податкової накладної - 15 листопада 2022 року. Позивачем її направлено на реєстрацію 15 листопада 2022 року о 17 годині 27 хвилин.
- податкова накладна № 40 від 04 листопада 2022 року, отримувач ПП "Фенікс Агро", сума операції 222 000 грн, ПДВ 0 грн: згідно з Актом перевірки та розрахунком до податкового повідомлення-рішення прийнята 01 грудня 2022 року, а згідно з квитанцією зареєстрована 08 вересня 2023 року; граничний строк направлення на реєстрацію податкової накладної 30 листопада 2022 року, Позивачем її направлено на реєстрацію 30 листопада 2022 року о 18 годині 56 хвилин.
- податкова накладна № 17 від 07 листопада 2022 року, отримувач ПП "Фенікс Агро", сума операції 142 000 грн 00 коп., ПДВ 0 грн: згідно з Актом перевірки та розрахунком до податкового повідомлення-рішення прийнята 01 грудня 2022 року, а згідно з квитанцією про реєстрацію зареєстрована 08 вересня 2023 рок; граничний строк направлення податкової накладної на реєстрацію 30 листопада 2022 року. Позивачем її направлено на реєстрацію 30 листопада 2022 року о 18 годині 08 хвилин.
- податкова накладна № 18 від 07 листопада 2022 року, отримувач ПП "Фенікс Агро", сума операції 215 000 грн 00 коп., сума ПДВ 0 грн: згідно з Актом перевірки та розрахунком до податкового повідомлення-рішення прийнята 01 грудня 2022 року, а згідно з квитанцією про реєстрацію зареєстрована 08 вересня 2023 року; граничний строк направлення на реєстрацію податкової накладної 30 листопада 2022 року, Позивачем її направлено на реєстрацію 30 листопада 2022 року о 18 годині 11 хвилин.
- податкова накладна № 16 від 07 листопада 2022 року, отримувач ПП "Фенікс Агро", сума операції 148 393 грн 95 коп., ПДВ 0 грн: згідно з Актом перевірки та розрахунком до податкового повідомлення-рішення прийнята 01 грудня 2022 року, а згідно з квитанцією про реєстрацію зареєстрована 08 вересня 2023 року; граничний строк направлення на реєстрацію податкової накладної 30 листопада 2022 року. Позивачем її направлено на реєстрацію 30 листопада 2022 року о 18 годині 06 хвилин.
- податкова накладна № 20 від 10 листопада 2022 року, отримувач ПП "Фенікс Агро", сума операції 140 244 грн 22 коп., ПДВ 0 грн: згідно з Актом перевірки та розрахунком до податкового повідомлення-рішення прийнята 01 грудня 2022 року, а згідно з квитанцією про реєстрацію зареєстрована 08 вересня 2023 року; граничний строк направлення на реєстрацію податкової накладної 30 листопада 2022 року. Позивачем її направлено на реєстрацію 30 листопада 2022 року о 19 годині 19 хвилин.
- податкова накладна № 21 від 10 листопада 2022 року, отримувач ПП "Фенікс Агро", сума операції 214 384 грн 04 коп., ПДВ 0 грн: згідно з Актом перевірки та розрахунком до податкового повідомлення-рішення прийнята 01 грудня 2022 року, а згідно з квитанцією про реєстрацію зареєстрована 08 вересня 2023 року; граничний строк направлення на реєстрацію податкової накладної 30 листопада 2022 року. Позивачем її направлено на реєстрацію 30 листопада 2022 року о 19 годині 22 хвилини.
- податкова накладна № 23 від 10 листопада 2022 року, отримувач ПП "Фенікс Агро", сума операції 220 597 грн 45 коп., ПДВ 0 грн: згідно з Актом перевірки та розрахунком до податкового повідомлення-рішення принята 01 грудня 2022 року, а згідно з квитанцією про реєстрацію зареєстрована 08 вересня 2023 року; граничний строк направлення на реєстрацію податкової накладної 30 листопада 2022 року. Позивачем її направлено на реєстрацію 30 листопада 2022 року о 19 годині 28 хвилин.
- податкова накладна № 19 від 10 листопада 2022 року, отримувач ПП "Фенікс Агро", сума операції 148 393 грн 95 коп., ПДВ 0 грн: згідно з Актом перевірки та розрахунком до податкового повідомлення-рішення прийнята 01 грудня 2022 року, а згідно з квитанцією про реєстрацію зареєстрована 08 вересня 2023 року; граничний строк направлення на реєстрацію податкової накладної 30 листопада 2022 року. Позивачем її направлено на реєстрацію 30 листопада 2022 року о 19 годині 16 хвилин.
Перевіряючи доводи контролюючого органу про наявність у діях позивача податкового правопорушення як підстави для застосування до позивача штрафних санкцій згідно з підпунктом 120-1 статті 120-1 ПК України, суд враховує, що механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до ЄРПН визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №341, зі змінами; далі - Порядок №1246).
За правилами пункту 201.10 ПК України для податкових накладних/ розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Тобто, граничний строк реєстрації податкових накладних зазначених вище до 15 листопада 2022 року та до 30 листопада 2022 року відповідно.
Відповідно до положень пунктів 2, 3 Порядку №1246 операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації. Операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Пунктом 11 Порядку №1246 передбачено, що після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Згідно з пунктами 12-15 вказаного Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
З аналізу зазначених норм ПК України та Порядку №1246 встановлено, що прийняття чи неприйняття податкових накладних, надісланих засобами електронного зв`язку, відбувається на автоматичному рівні з урахуванням особливостей електронного документообігу у межах операційного дня, який відповідно до Порядку №1246 триває у робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Податковий орган в будь-якому випадку зобов`язаний протягом операційного дня надіслати платнику податку одну з квитанцій: або про прийняття податкової накладної, або про її неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкової накладної.
Оскільки законодавством встановлено чіткі та обмежені строки для реєстрації податкових накладних, задля уникнення порушення платником податків граничних строків для реєстрації податкових накладних у випадку, коли гранична дата припадає на вихідний чи святковий день, положеннями Порядку №1246 та пункту 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Такі висновки суду узгоджуються із висновками у постанові Верховного Суду від 26.11.2018 у справі №826/19172/16.
Позивач, надіславши вказані податкові накладні 15 листопада 2022 року та 30 листопада 2022 року до 20:00 год, виконав визначений статтею 201 ПК України обов`язок з їх реєстрації (до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому складена податкова накладна).
Суд зазначає, що в процедурі внесення інформації (відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування) до ЄРПН є дві окремі стадії: 1) надання платником податку на додану вартість податкової накладної (розрахунку коригування); 2) прийняття/неприйняття податкової накладної (розрахунку коригування) та внесення відомостей щодо неї (нього) безпосередньо до ЄРПН. Перша із цих стадій залежить від платника податку на додану вартість і є результатом його дій, тоді як друга - це результат виконання роботи програмного забезпечення, що контролюється ДПС, та/або безпосередніх дій працівників ДПС, на яку (які) платник податку не має впливу.
Встановлена нормою пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладення штрафу може застосовуватися в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) у строк, встановлений статтею 201 цього Кодексу.
Враховуючи положення пункту 201.10 статті 201 ПК України, у разі відсутності у межах операційного дня надісланої контролюючим органом квитанції, що підтверджує прийняття податкової накладної або відмову у її прийнятті, така податкова накладна вважається зареєстрованою датою її надсилання.
Подібні висновки викладені у постанові Верховного Суду від 28.09.2022 справі №200/4176/20-а.
Позивач за змістом позову зазначає, що перелічені податкові накладні подані на реєстрацію в межах операційного дня до 20:00 год. У свою чергу відповідач заперечує такі доводи позивача, посилаючись на приписи пункту 69.18 підрозділу 10 розділу XX ПК України.
Разом з тим, контролюючий орган вказує на те, що оскільки спірні податкові накладні направлені позивачем поза межами операційного дня (після 18:00 год), то з урахуванням норм підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, вони були зареєстровані наступного дня, тобто із затримкою на 1 календарний день, що має наслідком застосування до позивача штрафу, за порушення граничного строку їх реєстрації.
Надаючи оцінку доводам сторін в цій частині, суд враховує, що Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 № 2120-IX, який набрав чинності 17.03.2022, пункт 69 підрозділу 10 розділу XX доповнено підпунктом 69.18 такого змісту: «Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години».
Зазначеною нормою установлено графік роботи електронних сервісів податкового органу, у тому числі і ЄРПН на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України.
Водночас, суд зазначає, що пунктом 69.18 підрозділу 10 розділу XX ПК України хоч і обмежено час надсилання електронних документів, однак ця норма не змінює визначення терміну «операційний день». При цьому, зміни до пункту 3 Порядку №1246, яким визначено, що операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин, не вносились. Більш того, пункт 69.18 підрозділу 10 розділу XX ПК України не встановлює нових правил реєстрації податкових накладних.
Відтак, скорочені терміни надсилання електронних документів, що були визначені п. 69.18 ПК України, на момент направлення позивачем на реєстрацію податкових накладних які вказані вище не можуть слугувати підставою для притягнення позивача до відповідальності відповідно до ст. 120-1 ПК України.
Враховуючи наведене, суд вважає, що податкові накладні № 31 від 31 жовтня 2022 року, № 57 від 31 жовтня 2022 року, № 32 від 18 жовтня 2022 року, № 33 від 19 жовтня 2022 року, № 36 від 20 жовтня 2022 року, № 40 від 21 жовтня 2022 року, № 42 від 24 жовтня 2022 року, № 44 від 24 жовтня 2022 року, №45 від 25 жовтня 2022 року, № 55 від 28 жовтня 2022 року, № 40 від 04 листопада 2022 року, № 17 від 07 листопада 2022 року, № 18 від 07 листопада 2022 року, № 16 від 07 листопада 2022 року, № 20 від 10 листопада 2022 року, № 21 від 10 листопада 2022 року, № 23 від 10 листопада 2022 року, № 19 від 10 листопада 2022 року, подані на реєстрацію до 20:00 останнього дня граничного терміну реєстрації, є такими, що подані на реєстрацію своєчасно, що підтверджується долученими позивачем до матеріалів справи скріншотами з програмного забезпечення «M.E.Doc», у яких зазначений час надіслання на реєстрацію цих податкових накладних.
Окрім того, суд звертає увагу, що Законом України від 12.01.2023 №2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», який набрав чинності 08.02.2023, пункт 69.18 підрозділу 10 розділу XX викладено у новій редакції:
«Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 20 години.
Операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин.
Квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації щодо податкових накладних/розрахунків коригування, поданих для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом операційного дня, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, надсилається платнику податку не пізніше наступного операційного дня.
Якщо протягом наступного операційного дня після операційного дня, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається не пізніше наступного операційного дня».
Відтак, законодавцем збільшено термін приймання електронних документів від платників податків у робочі дні з 8 години до 20 години, замість з 8 години до 18 години та конкретно вказано про тривалість операційного дня для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин.
Такі зміни до Перехідних положень ПК України набрали чинності лише 08.02.2023, у свою чергу, на момент направлення позивачем в ЄРПН податкових накладних, ПК України не містив спеціальних норм щодо тривалості операційного дня. Більш того, з аналізу внесених змін вбачається, що законодавець сприяє платникам податків в реалізації їх обов`язку вчасно реєструвати податкові накладні та не створює додаткових часових обмежень щодо подачі на реєстрацію податкових накладних, ніж ті, що визначені Порядком №1246.
Суд вважає, що метою зазначених змін було лише обмеження роботи електронних сервісів, а не обмеження строків реєстрації податкових накладних, що не можна ототожнювати. Строк реєстрації податкових накладних на момент виникнення спірних правовідносин залишився незмінним.
Окрім того, позивач не несе відповідальність за надходження на технічному рівні податкових накладних до контролюючого органу, оскільки на нього покладений лише обов`язок щодо їх надіслання до ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем.
Відтак безпідставним є посилання відповідача на підпункт 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, оскільки Законом України від 15.03.2022 №2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» жодних змін у визначенні операційного дня для реєстрації податкових накладних внесено не було.
Верховний Суд у постанові від 22.11.2021 у справі №160/10558/19 вказував на помилковість висновку про те, що принциповим є не дата відправлення, а дата фактичного надходження податкових накладних до ЄРПН, оскільки такий висновок не відповідає технічному способу реєстрації податкових накладних.
Також у постанові від 14.12.2023 по справі №260/5659/22 Верховний Суд зазначив, що зміст норми підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України підтверджує те, що дія цієї норми стосується електронних документів, але буквальне тлумачення підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України дає підстави вважати, що цією нормою врегульовано порядок приймання електронних документів контролюючим органом шляхом звуження часових рамок, протягом яких контролюючий орган міг реалізувати свою поведінку у вигляді надання електронних сервісів та приймання електронних документів.
Відповідно, дія підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України поширюється на правовідносини, які складаються в процесі приймання електронних документів контролюючим органом, проте не регулює питання надсилання таких документів платником податків не встановлюючи жодних обмежень поведінки платника щодо вчинення дій, спрямованих на реалізацію виконання обов`язку щодо подання відповідних даних контролюючому органу.
Правове значення підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України полягає в тому, що цією нормою звільнено контролюючий орган від обов`язку забезпечувати функціонування електронних сервісів після 18 години та у позаробочі дні.
Разом із тим, аналізований правовий припис підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України не стосується порядку вчинення дій платником податків, а отже, не змінює граничних строків та порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в аспекті спрямованих платником дій для таких цілей.
Так, контролюючий орган вчиняє дії щодо прийняття податкових накладних/ розрахунків коригування та надсилання квитанцій в інші строки та з урахуванням обмежень, введених підпунктом 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України - у робочі дні з 8 години до18 години. Тобто, такі скорочені строки вчинення дій контролюючим органом щодо прийняття електронних документів не означають одночасного обмеження платника податків щодо виконання податкового обов`язку поданням податкових накладних/розрахунків коригування на реєстрацію.
Виходячи зі співвідношення предметів регулювання підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України на норм статті 201 ПК України та Порядку №1246, вчиненню платником дій щодо надіслання на реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування у визначений у Порядку №1246 строк кореспондують дії контролюючого органу щодо приймання та проведення реєстрації означених накладних відповідно до строків, установлених у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, що становить належний порядок вчинення платником дій з надсилання та прийняття контролюючим органом для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування під час воєнного стану.
При цьому, задля забезпечення належної реалізації процедури реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, контролюючий орган зобов`язаний прийняти податкові накладні/розрахунки коригування, надіслані у межах граничних строків та впродовж операційного дня, визначених для платника у Порядку №1246, та на наступний робочий день до 18 години, якщо прийняття таких податкових накладних/розрахунків коригування є неможливим у межах попереднього дня з урахуванням строків у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, прийняти їх та зареєструвати. Іншими словами, у контролюючого органу зберігається обов`язок належного реагування на правомірні дії платника, але з урахуванням обмеженого робочого часу податкового органу згідно з підпунктом 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України.
Європейський суд з прав людини в рішенні від 14.01.2010 (набуло статусу остаточного 14.01.2001) в справі «Щокін проти України» (пункт 57) зазначив, що в разі, коли національне законодавство припустило неоднозначне або множинне тлумачення прав та обов`язків осіб, національні органи зобов`язані застосувати найбільш сприятливий для осіб підхід.
На думку суду, позивач, відправивши на реєстрацію зазначені податкові накладні, виконало обов`язок щодо своєчасної їх реєстрації, а тому накладення штрафу згідно зі статтею 121-1 ПК України у цій частині є протиправним.
Щодо доводів позивача про відсутність підстав для застосування штрафу за порушення строку реєстрації податкових накладних та/або розрахунку коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних починаючи з 01 березня 2020 року по 30 червня 2023 року, а саме податкових накладних № 11 від 15 липня 2022 року, № 19 від 15 липня 2022 року, № 18 від 15 липня 2022 року, № 23 від 19 липня 2022 року, № 21 від 19 липня 2022 року, № 22 від 19 липня 2022 року, № 24 від 21 липня 2022 року, № 25 від 21 липня 2022 року, № 26 від 22 липня 2022 року, № 42 від 06 вересня 2022 року, № 41 від 06 вересня 2022 року, № 27 від 14 листопада 2022 року, № 29 від 14 листопада 2022 року, № 30 від 14 листопада 2022 року, № 28 від 14 листопада 2022 року, № 32 від 15 листопада 2022 року, № 31 від 15 листопада 2022 року, № 18 від 31 січня 2023 року, № 16 від 31 січня 2023 року, № 15 від 31 січня 2023 року, № 27 від 21 квітня 2023 року, оскільки пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 01 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, тобто до 30 червня 2023 року.
Суд зазначає, що у цій справі не є спірним сам факт затримки реєстрації зазначених у попередньому абзаці податкових накладних, оскільки позивач погоджується з тим, що зареєстрував податкові накладні пізніше встановленого строку. Натомість доводи позивача ґрунтуються на тому що, оскільки відповідно до пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України за порушення, вчинені протягом періоду з 01.03.2020 до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину, штрафні санкції не застосовуються, відтак вважає, що оскільки дія карантину закінчилася 30 червня 2023 року штрафні санкції відповідачем застосовано протиправно.
З цього приводу суд зазначає, що Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі - Закон № 2260-ІХ), який набрав чинності 27 травня 2022 року, внесено зміни до п. 69 підрозділу 10 XX «Перехідні положення» ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.
Так, відповідно до пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Отже, з набранням чинності Законом № 2260-ІХ передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон № 2260-IX доповнив підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Законом № 2260-IX було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений підпунктом 69.11.
Згідно з новими положеннями цього підпункту платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підпунктом 69.2 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Тобто, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27 травня 2022 року, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених пп. 112.8.9 п. 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 27 травня 2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН до 15 липня 2022 року.
Судом з акта перевірки встановлено, що за результатами проведеної перевірки контролюючий орган дійшов висновку про порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПК України в частині дотримання термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних, перелік яких наведено вище.
Як встановлено судом з матеріалів справи, усі податкові накладні, реєстрація яких була предметом перевірки відповідачем, складені у період з 15.07.2022 по 30.04.2023 та зареєстровані позивачем у період з 15.08.2022 по 01.06.2023, тобто в період дії відновленої Законом України № 2260-ІХ від 12 травня 2022 року відповідальності за невчасну реєстрацію податкових накладних.
За таких обставин суд відхиляє доводи позивача про те, що на час реєстрації вказаних податкових накладних, штрафні санкції за невчасну реєстрацію таких не застосовуються.
Таким чином, позивач підлягав притягненню до відповідальності за порушення строків реєстрації вищевказаних податкових накладних у розмірах, визначених статтею 120-1 ПК України.
Вказаний висновок узгоджується із правовою позицією Верховного Суду, викладеній у справі № 280/4484/23 від 30.01.2024, колегія суддів Верховного Суду зазначила: «…платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року. Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати».
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що відповідачем правомірно застосовано оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням штрафні санкції за порушення позивачем граничних строків реєстрації вказаних податкових накладних.
Відповідно до ч. 2 статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи вищенаведені висновки суду про протиправність накладення штрафу контролюючим органом за своєчасно надіслані позивачем на реєстрацію податкові накладні № 31 від 31 жовтня 2022 року, № 57 від 31 жовтня 2022 року, № 32 від 18 жовтня 2022 року, № 33 від 19 жовтня 2022 року, № 36 від 20 жовтня 2022 року, № 40 від 21 жовтня 2022 року, № 42 від 24 жовтня 2022 року, № 44 від 24 жовтня 2022 року, №45 від 25 жовтня 2022 року, № 55 від 28 жовтня 2022 року, № 40 від 04 листопада 2022 року, № 17 від 07 листопада 2022 року, № 18 від 07 листопада 2022 року, № 16 від 07 листопада 2022 року, № 20 від 10 листопада 2022 року, № 21 від 10 листопада 2022 року, № 23 від 10 листопада 2022 року, № 19 від 10 листопада 2022 року, оскаржуване податкове повідомлення-рішення є таким, що підлягає визнанню протиправним та скасуванню у цій частині накладеної суми штрафу у розмірі 16 672,00 грн.
Сума штрафу 16672,00 грн, визначена судом за сумою штрафів накладених за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, відповідно до розрахунку штрафу, що є додатком до спірного податкового повідомлення-рішення, а саме: № 31 від 31 жовтня 2022 року - 112,00 грн, № 57 від 31 жовтня 2022 року - 240,00 грн, № 32 від 18 жовтня 2022 року - 1020,00 грн, № 33 від 19 жовтня 2022 року - 1020,00 грн, № 36 від 20 жовтня 2022 року - 1020,00 грн, № 40 від 21 жовтня 2022 року - 1020,00 грн, № 42 від 24 жовтня 2022 року - 1020,00 грн, № 44 від 24 жовтня 2022 року - 1020,00 грн, №45 від 25 жовтня 2022 року - 1020,00 грн, № 55 від 28 жовтня 2022 року - 1020,00 грн, № 40 від 04 листопада 2022 року - 1020,00 грн, № 17 від 07 листопада 2022 року - 1020,00 грн, № 18 від 07 листопада 2022 року - 1020,00 грн, № 16 від 07 листопада 2022 року - 1020,00 грн, № 20 від 10 листопада 2022 року - 1020,00 грн, № 21 від 10 листопада 2022 року - 1020,00 грн, № 23 від 10 листопада 2022 року - 1020,00 грн, № 19 від 10 листопада 2022 року - 1020,00 грн.
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За наведеного вище суд вважає, що заявлені позовні вимоги знайшли своє підтвердження матеріалами справи, є обґрунтованими, а надані сторонами письмові докази є належними та достатніми для постановлення судового рішення про задоволення позову частково.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає, що відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до ч.3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Таким чином, понесені позивачем судові витрати на оплату судового збору в розмірі 1211,20 грн підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 139, 241-246, 255, 262 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Запоріжпромобладнання 2000" до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання податкового повідомлення-рішення протиправним та його скасування, - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 00095300407 від 30 травня 2024 року частково, прийняте Головним управлінням ДПС у Запорізькій області у частині накладеної суми штрафу у розмірі 16 672,00 грн.
В задоволенні решти позовних вимог, - відмовити.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Запоріжпромобладнання 2000" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області суму сплаченого судового збору в розмірі 1211,20 грн (одну тисячу двісті одинадцять гривень двадцять коп.).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в порядок та строки, передбачені ст.ст. 295, 297 КАС України. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Третього апеляційного адміністративного суду.
Повне найменування сторін та інших учасників справи:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Запоріжпромобладнання 2000" (вул.Садова, буд. 58, кабінет 27, селище Чинадійово, Мукачівський район, Закарпатська область, 89640; код ЄДРПОУ 31230091),
Відповідач Головне управління ДПС у Запорізькій області (просп. Соборний, 166, м.Запоріжжя, 69107; код ЄДРПОУ 44118663).
Повне судове рішення складено 02.09.2024.
Суддя Б.В. Богатинський
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.09.2024 |
Оприлюднено | 04.09.2024 |
Номер документу | 121331685 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Богатинський Богдан Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні