Рішення
від 02.09.2024 по справі 486/764/24
ЮЖНОУКРАЇНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 486/764/24

Провадження № 2/486/560/2024

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

(заочне)

02 вересня 2024 року м.Южноукраїнськ

Южноукраїнський міський суд Миколаївської області

у складі: головуючого судді Далматової Г.А.,

при секретарі Маляновій А.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Южноукраїнськ Миколаївської області цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради до ОСОБА_1 про повернення надміру виплачених державних коштів,

учасники справи: позивач Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради, представник позивача Спасенко Л.І., відповідач ОСОБА_1 ,

В С Т А Н О В И В:

29 квітня 2024 року Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради (далі - Управління) звернулось із позовом до ОСОБА_1 , в якому просять стягнути з ОСОБА_1 надміру виплачені кошти державної допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях у сумі 5900 грн та судовий збір.

Свою позицію позивач обґрунтовує тим, що 19 листопада 2020 року ОСОБА_1 звернулася до департаменту соціальних питань та охорони здоров`я Южноукраїнської міської ради Миколаївської області (з 16 серпня 2021 року, на підставі рішення Южноукраїнської міської ради від 27 травня 2021 року № 420, перейменовано в управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради) із заявою про призначення допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях.

На підставі наданих документів 22 грудня 2020 року було прийнято рішення про призначення ОСОБА_1 допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях. Відповідачка ознайомлена та попереджена про припинення допомоги в разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні або членів сім`ї, що проживають окремо про що свідчить її підпис у заяві про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсації та пільг від 19 листопада 2020 року.

21 лютого 2022 року до Управління сзвернувся за допомогою на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, ОСОБА_2 та надав рішення Южноукраїнського міського суду від 20 грудня 2021 року про позбавлення ОСОБА_1 батьківських прав відносно її малолітніх дітей ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 . Дане рішення суду набрало законної сили 21 січня 2022 року. Також ОСОБА_2 надав рішення виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради від 09 лютого 2022 року № 60, 59, 61 про надання малолітнім ОСОБА_5 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 статусу дитини, позбавленої батьківського піклування. Даними рішеннями виконкому визначено форму влаштування малолітнім - встановлення опіки.

Таким чином, з моменту звернення ОСОБА_2 , Управлінню стало відомо про факт позбавлення батьківських прав відповідачки. Самостійно ОСОБА_1 про це управління не повідомляла, від служби у справах дітей повідомлення також не надходило.

В результаті чого уУправлінням 29 березня 2022 року було прийнято рішення про припинення допомоги ОСОБА_1 з 01 травня 2022 року та здійснено перерахунок раніше призначеної допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях, за результатами якого виник борг, що підлягає поверненню до державного бюджету за період з 01 лютого 2022 року по 30 квітня 2022 року в сумі - 5900 грн.

Призначення державних допомог здійснюється на місяць раніше, а виплату громадяни отримують на свої особові рахунки місяць в місяць, тобто за квітень 2022 року допомога на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях, відповідачу вже була призначена в березні 2022 року, а кошти надійшли на її особовий рахунок у квітні 2022 року, тому виплата вищезазначеної допомоги була припинена з 01 травня 2022 року. Таким чином виник борг за три місяці.

Про наявність боргу відповідачку було неодноразово повідомлено, однак станом на день звернення до суду заборгованість ОСОБА_1 по поверненню надміру виплачених коштів по допомозі на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях не погашена.

В судове засідання представник позивача не з`явився, надіслала на адресу суду заяву, в якій просила розглядати справу без її участі, не заперечує проти заочного розгляду справи.

Відповідач в судове засідання не з`явилась, про дату, час та місце розгляду справи повідомлена належним чином.

За таких обставин відповідно до вимог ч. 4 ст. 223 ЦПК України суд вважає можливим розглянути справу без участі відповідача на підставі наявних у ній даних і доказів та ухвалити заочне рішення, про що постановлена відповідна ухвала.

Дослідивши докази в сукупності, суд дійшов наступного висновку.

Судом встановлено, що 19 листопада 2020 року ОСОБА_1 зверталась із заявою до органу праці та соціального захисту населення про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям /а.с. 4-5/.

22 грудня 2020 року рішенням департаменту соціальних питань та охорони здоров`я Южноукраїнської міської ради Миколаївської області ОСОБА_1 було призначено допомогу на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях з 01 листопада 2020 року по 31 липня 2023 року у сумі 1700 грн. У рішенні вказано список утриманців ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 /а.с. 8/.

З 16 серпня 2021 року, на підставі рішення Южноукраїнської міської ради від 27 травня 2021 року № 420 департамент соціальних питань та охорони здоров`я Южноукраїнської міської ради Миколаївської області, перейменовано в управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради.

Заочним рішенням Южноукраїнського міського суду Миколаївської області від 20 грудня 2021 року ОСОБА_1 позбавлено батьківських прав відносно її малолітніх дітей ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Встановлено опіку над ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , та призначено ОСОБА_2 , опікуном дітей. Стягнуто з ОСОБА_1 на користь ОСОБА_2 аліменти на утримання малолітніх дітей /а.с. 9-12/.

21 лютого 2022 року ОСОБА_2 звернувся із заявою до органу праці та соціального захисту населення про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям /а.с .13/.

Рішенням Управління від 29 березня 2022 року ОСОБА_1 було призначено допомогу на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях з 01 листопада 2020 року по 30 квітня 2022 року. У рішенні вказано список утриманців ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 /а.с. 18/.

Як вбачається з розрахунку боргу управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради від 30 березня 2022 року за період з лютого 2022 року по квітень 2022 року ОСОБА_1 отримала допомогу на дітей, які виховуються в багатодітних сім`ях у сумі 5900 грн /а.с. 19/.

Листами Управління соціального захисту населення від 26 травня 2022 року №1170/08-1112, 24 січня 2023 року № 95/08-0112 та від 11 вересня 2023 року №1639/08-0112 ОСОБА_1 було проінформовано про наявність боргу у вигляді призначеної допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях за період з 01 лютого 2022 року по 30 квітня 2022 року у сумі 5900 грн, який підлягає поверненню до державного бюджету /а.с. 20, 21, 22, 23, 24, 25/.

Станом на сьогоднішній день відповідачем жодної оплати проведено не було.

Згідно з ч. 1 ст. 1212 ЦК Україниособа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Порядок, умови призначення і виплати допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2019 року №250 (далі - Порядок) та визначає механізм призначення та виплати даного виду допомоги.

Призначення і виплата допомоги здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за зареєстрованим місцем проживання або місцем фактичного проживання особи, яка претендує на призначення допомоги (далі - заявник) (п. 4 Порядку в редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин).

Для призначеннядопомоги заумови пред`явленняпаспорта громадянинаУкраїни (паспортногодокумента іноземця)або іншогодокумента,що посвідчуєособу тапідтверджує їїспеціальний статус,подається заяваодного збатьків,з якимпостійно проживаєдитина,що складаєтьсяза формою,затвердженою Мінсоцполітики,та копіїтаких документів: посвідченнябатьків багатодітноїсім`ї (зпред`явленням оригіналу).У разідосягнення дитиноюз багатодітноїсім`ї шестирічноговіку подаєтьсяпосвідчення дитиниз багатодітноїсім`ї (зпред`явленням оригіналу); свідоцтвпро народженнявсіх дітей(зпред`явленням оригіналів). Заяви про призначення допомоги, до яких додаються необхідні документи (далі - заяви з необхідними документами), приймаються від громадян органами соціального захисту населення (п. 7 Порядку в редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин).

Допомога призначається на третю і кожну наступну дитину з місяця, в якому було подано заяву з усіма необхідними документами, та виплачується щомісяця по місяць досягнення дитиною 6-річного віку включно. У разі коли в сім`ї одночасно народилося двоє і більше дітей, внаслідок чого сім`я набула статусу багатодітної, виплата допомоги здійснюється на кожну таку дитину. Допомога призначається у розмірі 1700 гривень ( п. 9, п. 10 Порядку).

В заяві ОСОБА_1 зазначено, що діти проживають з нею. До заяви ОСОБА_1 було долучено посвідчення багатодітної сім`ї номер НОМЕР_1 видане 18 листопада 2020 року, строк дії до 07 січня 2027 року.

Своїм підписом у заяві ОСОБА_1 підтвердила, що її повідомлено, що в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання нею соціальної допомоги, компенсації та пільг, вона зобов`язується повідомити органи праці та соціального захисту населення. Про відмову в призначенні або припинення виплати призначеної соціальної допомоги та/або повернення надміру нарахованих коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї її попереджено /а.с. 4 зв -5/.

За правилами п. 11 Порядку в редакції, що діяла на момент виникнення спірних відносин, виплата допомоги припиняється зокрема у разі позбавлення отримувача допомоги батьківських прав.

За правилами п. 11 Порядку Виплата допомоги припиняється зокрема у разі: позбавлення отримувача допомоги батьківських прав.

Виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем, в якому виникли зазначені обставини, за рішенням органу соціального захисту населення, який призначив допомогу. Отримувач допомоги у разі виникнення обставин, які призводять до припинення її виплати, зобов`язаний у десятиденний строк повідомити про це органу соціального захисту населення.

Зазначеної вимоги Порядку ОСОБА_1 , після позбавлення її батьківських прав відносно малолітніх дітей, дотримано не було.

Якщо багатодітною сім`єю приховано відомості або подано недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на призначення допомоги, внаслідок чого надміру виплачено кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг коштів, які підлягають поверненню, з місяця призначення допомоги та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану багатодітної сім`ї; повідомляють отримувачу допомоги про обсяг коштів, які підлягають поверненню, та строки їх повернення.

Суми коштів, які підлягають поверненню, повертаються: отримувачем допомоги самостійно; за згодою отримувача допомоги у повному обсязі за рахунок наступних виплат допомоги; за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок наступних виплат допомоги у розмірі, що не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги. У разі неможливості добровільного повернення або утримання коштів, які підлягають поверненню, такі кошти стягуються в судовому порядку (п. 15-1 Порядку).

Виходячи з викладеного, суд приходить до висновку, що відповідачка незаконно отримувала допомогу, внаслідок чого утворилась переплата допомоги в розмірі 5900 грн, яка на час розгляду справи в суді позивачу не повернута, в зв`язку з чим суд вважає позов обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.

Згідно вимог ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Відповідно дост. 141 ЦПК України стягненню з відповідача на користь позивача підлягає судовий збір у розмірі 3028 грн. /а.с. 27/.

Керуючись ст.ст.12,81,141,263,264,265,282 ЦПК України, суд

У Х В А Л И В:

Задовольнити позов Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради до ОСОБА_1 про повернення надміру виплачених державних коштів.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради Миколаївської області надміру виплачені кошти державної допомоги на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях у сумі 5900 (п`ять тисяч дев`ятсот) гривень.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради Миколаївської області судовий збір в розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) гривень.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

На рішення суду може бути подана апеляційна скарга до Миколаївського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.

Повне найменування позивача: Управління соціального захисту населення Южноукраїнської міської ради, місцезнаходження: б-р Квітковий, 4, м. Южноукраїнськ, Миколаївської області, 55002, ЄДРПОУ 22427868.

Повне ім`я відповідача: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , уродженка м. Южноукраїнськ, Миколаївської області, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 .

Суддя Южноукраїнського

міського суду Г.А. Далматова

СудЮжноукраїнський міський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення02.09.2024
Оприлюднено04.09.2024
Номер документу121343732
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —486/764/24

Рішення від 02.09.2024

Цивільне

Южноукраїнський міський суд Миколаївської області

Далматова Г. А.

Ухвала від 02.09.2024

Цивільне

Южноукраїнський міський суд Миколаївської області

Далматова Г. А.

Ухвала від 30.04.2024

Цивільне

Южноукраїнський міський суд Миколаївської області

Далматова Г. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні