ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02.09.2024м. ДніпроСправа № 904/3275/24
за позовом Акціонерного товариства "Укртрансгаз", м. Київ
про стягнення 78 532,67 грн, -
Суддя Бажанова Ю.А.
Без виклику (повідомлення) учасників
СУТЬ СПОРУ:
Акціонерне товариство "Укртрансгаз" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом про стягнення з Дочірнього підприємства "Солонетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпрообленерго" Дніпропетровської обласної ради" 66 694, 32 грн компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу, три проценти річних від простроченої суми у розмірі 2 721, 66 грн та інфляційні втрати в сумі 9 116, 69 грн.
Судові витрати просить покласти на відповідача.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем встановлено відсутність будь-якого замовника послуг транспортування та фактичної передачі в порядку, визначеному Кодексом ГТС будь-яким суб`єктом ринку природного газу (зокрема будь-яким постачальником) в обсязі 9,277 тис. м. куб у період березень 2017, на вході до газотранспортної системи для його подальшого транспортування для відповідача.
Також позивачем встановлено відсутність будь-якого замовника послуг транспортування та фактичної передачі в порядку, визначеному Кодексом ГТС будь-яким суб`єктом ринку природного газу (зокрема будь-яким постачальником) в обсязі 15,260 тис. м. куб у період березень 2017, на вході до газотранспортної системи для його подальшого транспортування для ДП "Перещепинетеплоенерго".
Позивач зазначає, що ДП "Солонетеплоенерго" є правонаступником прав та обов`язків ДП "Перещепинетеплоенерго", тому саме відповідач має здійснювати компенсацію вартості відібраних ДП "Перещепинетеплоенерго" без номінацій обсягів природного у березні 2017 року в обсязі 15,260 тис. м. куб.
Позивач зазначає, що в силу вимог Закону України № 1730 у відповідача виникло зобов`язання компенсувати позивачу вартість відібраних в період березня 2017 без номінацій обсягів природного газу: ДП "Солонетеплоенерго" 9,277 тис.м.куб., ДП "Перещепинетеплоенерго" 15,260 тис.м.куб., загальною вартістю 66 694,32 грн.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 29.07.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у порядку письмового провадження.
Копія ухвали Господарського суду Дніпропетровської області від 29.07.2024 у справі №904/3275/24, яка була направлена на адресу Дочірнього підприємства "Солонетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпрообленерго" Дніпропетровської обласної ради": 52400, Дніпропетровська область, Солонянський район, смт. Солоне, вул. Шевченко, буд. 4, повернулася за зворотною адресою з відміткою пошти "Адресат відсутній за вказаною адресою".
Згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань місцезнаходженням Дочірнього підприємства "Солонетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпрообленерго" Дніпропетровської обласної ради": 52400, Дніпропетровська область, Солонянський район, смт. Солоне, вул. Шевченко, буд. 4.
При цьому, відповідно до частин 6, 7 статті 242 Господарського процесуального кодексу України днем вручення судового рішення є:
1) день вручення судового рішення під розписку;
2) день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення до електронного кабінету особи;
3) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про вручення судового рішення;
4) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду;
5) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Якщо судове рішення надіслано до електронного кабінету пізніше 17 години, судове рішення вважається врученим у робочий день, наступний за днем його відправлення, незалежно від надходження до суду повідомлення про його доставлення.
Якщо копію судового рішення вручено представникові, вважається, що його вручено й особі, яку він представляє.
Отже, в розумінні частини 3 статті 120 та частини 6 статті 242 Господарського процесуального кодексу України відповідач є належним чином повідомлений про розгляд даної справи судом; ухвала суду від 29.07.2024 вважається врученою відповідачу у паперовому вигляді 07.08.2024.
Статтею 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" визначено перелік відомостей, про юридичну особу, які вносяться до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Зокрема, передбачено, що до Єдиного державного реєстру вноситься інформація для здійснення зв`язку з юридичною особою: телефон, адреса електронної пошти (пункт 18 частини 2 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань").
Частиною 1 статті 10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" встановлено, що якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.
Згідно з відомостями розділу "Інформація для здійснення зв`язку" Витягу Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань телефоном відповідача є 23610.
Суд відзначає, що вказаний у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань номер телефону відповідача 23610 є офіційним та достовірним, отже може бути використаний судом для здійснення повідомлення відповідача у даній справі.
Слід також відзначити, що відповідно до частини 6 статті 120 Господарського процесуального кодексу України суд викликає або повідомляє експерта, перекладача, спеціаліста, а у випадках термінової необхідності, передбачених цим Кодексом, - також учасників справи телефонограмою, телеграмою, засобами факсимільного зв`язку, електронною поштою або повідомленням через інші засоби зв`язку (зокрема мобільного), які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику.
Так, судом здійснювалась спроба повідомити відповідача про зміст ухвали суду від 29.07.2024, шляхом передачі телефонограми на номер телефону +3 085 669 23610, який зазначений у розділі "Інформація для здійснення зв`язку з юридичною особою" Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, однак вказана телефонограма не була отримана відповідачем з незалежних від суду причин (номер не обслуговується).
Слід відзначити, що інших засобів зв`язку з відповідачем Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а також матеріали справи не містять.
В даному випадку господарським судом здійснені всі можливі заходи задля повідомлення відповідача про розгляд даної справи судом, що підтверджується направленням ухвал суду на всі відомі суду засоби зв`язку з відповідачем.
Також, суд наголошує, що за змістом статей 2, 4 Закону України "Про доступ до судових рішень" вбачається, що кожен має право на доступ до судових рішень у порядку, визначеному цим Законом. Усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі. Для реалізації права доступу до судових рішень, внесених до Реєстру, користувачу надаються можливості пошуку, перегляду, копіювання та роздрукування судових рішень або їхніх частин.
Згідно з даними Єдиного державного реєстру судових рішень, зокрема, ухвалу господарського суду від 29.07.2024 надіслано судом 29.07.2024, зареєстровано в реєстрі та оприлюднено, тобто завчасно; отже у позивача та відповідача були всі дані, необхідні для пошуку та відстеження руху справи, а також поданими у ній заявами по суті справи, а також реальна можливість отримання такої інформації також із вказаного відкритого джерела (у Єдиному державному реєстрі судових рішень).
З урахуванням наведеного, відповідач не був позбавлений права та можливості ознайомитись з ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області по даній справі у Єдиному державному реєстрі судових рішень.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 29.07.2024 у справі №904/3275/24 відповідачу встановлений строк на подання відзиву на позовом протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.
Відповідно до частини 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України у разі неподання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Згідно із частиною 9 статті 165 Господарського процесуального кодексу України, яка кореспондується із частиною 2 статті 178 цього Кодексу, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Статтею 248 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Станом на 02.09.2024 від Дочірнього підприємства "Солонетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпрообленерго" Дніпропетровської обласної ради" відзиву на позов чи клопотання про продовження строку на подання відзиву на позов до господарського суду не надходило.
Враховуючи достатність часу, наданого учасникам справи для подання доказів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивної господарського процесу, закріплені у статті 129 Конституції України та статтях 13, 14, 74 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів.
Враховуючи, що відповідач не використав наданого законом права на подання відзиву на позов та доказів, а матеріали справи в достатній мірі характеризують взаємовідносини сторін, господарський суд вважає за можливе розглянути справу в порядку частини 9 статті 165 Господарського процесуального кодексу України за наявними у ній матеріалами.
Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.
ВСТАНОВИВ:
Акціонерне товариство "Укртрансгаз" до 31.12.2019 було оператором газотранспортної системи, суб`єктом господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників) (пункт 19 частини 1 статті 1 Законом України "Про ринок природного газу").
Дочірнє підприємство "Солонетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради" є споживачем - юридичною особою, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, а не для перепродажу, або використання в якості сировини (далі Споживач) (пункт 37 частини 1 статті 1 Закону України "Про ринок природного газу").
Дочірнє підприємство "Солонетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради" - є захищеним споживачем природного газу у розумінні пункту 10 статті 1 Закону України "Про ринок природного газу", оскільки здійснює надання важливих суспільних послуг та є виробником теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій за умови, що виробництво теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій здійснюється за допомогою об`єктів, не пристосованих до зміни палива та приєднаних до газотранспортної або газорозподільної системи.
Відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 № 742-р "Про деякі питання опалювального сезону 2016/17 року" на Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" та постачальників природного газу до початку опалювального сезону 2016/17 року (далі - опалювальний сезон) покладено обов`язок видати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям відповідно до договорів, які укладені з ними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2016 № 357 "Про затвердження Примірного договору про постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії", та з дотриманням принципу недискримінації.
Отже, на підставі вказаного розпорядження, яке є обов`язковим до виконання, на Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" та постачальників природного газу покладено обов`язок видати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям ще на початку опалювального сезону.
Відповідно до статті 1 Кодексу газотранспортної системи номінація попереднє повідомлення, надане замовником послуг транспортування Оператору газотранспортної системи, стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником послуг транспортування протягом доби до газотранспортної системи в точках входу та відібрані з газотранспортної системи в точках виходу.
Між Публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (далі - НАК "Нафтогаз України", Постачальником) та Дочірнім підприємством "Солонетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради" (далі - Споживач) укладено договір постачання природного газу від 27.10.2016 №4825/1617-БО-3 для виробництва теплової енергії, яка споживається бюджетними установами/організаціями.
Пунктом 2.1 договору постачання природного газу від 27.10.2016 №4825/1617-БО-3 визначено планові обсяги постачання природного газу у період з 01.10.2016 по 31.03.2017 обсягом до 275,130 тис.куб.м., у тому числі за місяцями: жовтень 2016 року 15,403 тис.куб.м.; листопад 2016 року 41,409 тис.куб.м.; грудень 2016 року 54,411 тис.куб.м.; січень 2017 року 61,689 тис.куб.м.; лютий 2017 року 54,470 тис.куб.м.; березні 2017 року - 46,748 тис.куб.м.
Згідно з пунктом 2.6 договору постачання природного газу від 27.10.2016 №4825/1617-БО-3 розподіл (транспортування) природного газу за цим договором здійснює оператор газорозподільних мереж (газотранспортної системи), а саме ПАТ "Дніпропетровськгаз", з яким Споживач уклав відповідний договір.
Позивачем встановлено відсутність будь-якого замовника послуг транспортування та фактичної передачі в порядку, визначеному Кодексом ГТС будь-яким суб`єктом ринку природного газу (зокрема будь-яким постачальником) в обсязі 9,277 тис.м.куб. у березні 2017 року, на вході до газотранспортної системи для його подальшого транспортування для Відповідача.
Загальний обсяг відбору у вказані періоди складає 9,277 тис.куб.м., що підтверджуються:
- Звітом Публічного акціонерного товариства "Дніпропетровськгаз" про поділ фактичного обсягу між замовниками послуг транспортування (постачальниками) в розрізі споживачів за березень 2017 року. У якому у графі "Підтверджений обсяг (номінація)" значиться 0,000 тис.м.куб., а у графі «Фактичний обсяг за місяць» значиться обсяг отриманого природного газу 9,277 тис.м.куб.;
- Листом НАК "Нафтогаз України" № 26-3586/1.2-17 від 19.04.2017, яким акти приймання-передачі природного газу за березень 2017 року в обсязі 9,277 тис.куб.м. повернуто без підпису;
- Актом приймання-передачі природного газу від 31.03.2017.
Акт приймання-передачі природного газу на вказаний обсяг було підписано Відповідачем та направлено для підписання до НАК "Нафтогаз України", однак згідно з листом НАК "Нафтогаз України" від 19.04.2017 №26-3586/1.2-17, вказаний акт було повернуто відповідачу без підписання з посиланням на те, що у зв`язку з невиконанням умов пункту 17 постанови Кабінету Міністрів України від 01.10.15 № 758 Відповідачу не були підтверджені планові обсяги (номінації) природного газу на березень 2017 року. Таким чином, Компанія не здійснювала постачання природного газу Відповідачу у вказаному періоді для зазначених вище категорій споживачів.
Отже, у спірний період (березень 2017 року) Дочірнє підприємство "Солонетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради" мало договірні відносини з постачання природного газу з АТ "НАК "Нафтогаз України", натомість постачальник не здійснив постачання вказаних обсягів природного газу відповідачу, внаслідок чого відповідач у вказаний вище період здійснив відбір природного газу з газотранспортної системи, з ресурсу позивача обсягом 9,277 тис.куб.м., без поданих номінацій будь-яким замовником послуг транспортування.
Також, Дочірнє підприємство "Перещепинетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради" також було споживачем - юридичною особою, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, а не для перепродажу, або використання в якості сировини (далі Споживач) (пункт 37 частини 1 статті 1 Закону України "Про ринок природного газу").
Дочірнє підприємство "Перещепинетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради» в період відбору без номінації природного газу - було захищеним споживачем природного газу у розумінні пункту 10 статті 1 Закону України "Про ринок природного газу", оскільки здійснює надання важливих суспільних послуг та є виробником теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій за умови, що виробництво теплової енергії для потреб таких споживачів або підприємств, установ, організацій здійснюється за допомогою об`єктів, не пристосованих до зміни палива та приєднаних до газотранспортної або газорозподільної системи.
Між Публічним акціонерним товариством "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (далі - НАК "Нафтогаз України", Постачальником) та Дочірнім підприємством "Перещепинетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради» (далі - Споживач) укладені договори постачання природного газу від 27.10.2016 №4827/1617-БО-3 для виробництва теплової енергії, яка споживається бюджетними установами/організаціями та від 20.09.2016 №4644/1617-ТЕ-3 для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню.
Пунктом 2.1 договору постачання природного газу від 27.10.2016 №4827/1617-БО-3 визначено планові обсяги постачання природного газу у період з 01.10.2016 по 31.03.2017 обсягом до 158,0 тис.куб.м., у тому числі за місяцями: жовтень 2016 року 7,7 тис.куб.м.; листопад 2016 року 23,7 тис.куб.м.; грудень 2016 року 32,0 тис.куб.м.; січень 2017 року 35,4 тис.куб.м.; лютий 2017 року 32,4 тис.куб.м.; березні 2017 року 26,8 тис.куб.м.
Пунктом 2.1 договору постачання природного газу від 20.09.2016 №4644/1617-ТЕ-3 визначено планові обсяги постачання природного газу у період з 01.10.2016 по 31.03.2017 обсягом до 496,495 тис.куб.м., у тому числі за місяцями: жовтень 2016 року 25,4 тис.куб.м.; листопад 2016 року 76,1 тис.куб.м.; грудень 2016 року 104,7 тис.куб.м.; січень 2017 року 111,855 тис.куб.м.; лютий 2017 року 96,76 тис.куб.м.; березні 2017 року 81,680 тис.куб.м.
Згідно з пунктами 2.6 договорів постачання природного газу від 27.10.2016 №4827/1617-БО-3 та від 20.09.2016 №4644/1617-ТЕ-3 розподіл (транспортування) природного газу за цими договорами здійснює оператор газорозподільних мереж (газотранспортної системи), а саме ПАТ «Дніпропетровськгаз», з яким Споживач уклав відповідний договір.
Позивачем встановлено відсутність будь-якого замовника послуг транспортування та фактичної передачі в порядку, визначеному Кодексом ГТС будь-яким суб`єктом ринку природного газу (зокрема будь-яким постачальником) в обсязі 15,260 тис.м.куб. у березні 2017 року, на вході до газотранспортної системи для його подальшого транспортування для Дочірнього підприємства "Перещепинетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради».
Загальний обсяг відбору у вказані періоди складає 15,260 тис.куб.м., що підтверджуються:
- Звітом Публічного акціонерного товариства "Дніпропетровськгаз" про поділ фактичного обсягу між замовниками послуг транспортування (постачальниками) в розрізі споживачів за березень 2017 року. У якому у графі "Підтверджений обсяг (номінація)" значиться 0,000 тис.м.куб., а у графі "Фактичний обсяг за місяць" значиться обсяг отриманого природного газу 15,260 тис.м.куб.;
- Листом НАК "Нафтогаз України" № 26-3596/1.2-17 від 19.04.2017, яким акти приймання-передачі природного газу за березень 2017 року в загальному обсязі 15,260 тис.куб.м. повернуто без підпису;
- Актами приймання-передачі природного газу від 31.03.2017 на обсяг 11,256 тис.куб.м. та на обсяг 4,044 тис.м.куб.
Акти приймання-передачі природного газу на вказаний обсяг було підписано Дочірнім підприємством "Перещепинетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради» та направлено для підписання до НАК "Нафтогаз України", однак згідно з листом НАК "Нафтогаз України" від 19.04.2017 №26-3596/1.2-17, вказані акти було повернуто Споживачу без підписання з посиланням на те, що у зв`язку з невиконанням умов пункту 17 постанови Кабінету Міністрів України від 01.10.15 № 758 Споживачу не були підтверджені планові обсяги (номінації) природного газу на березень 2017 року. Таким чином, Компанія не здійснювала постачання природного газу Споживачу у вказаному періоді для зазначених вище категорій споживачів.
Отже, у спірний період (березень 2017 року) Дочірнє підприємство "Перещепинетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго» Дніпропетровської обласної ради" мало договірні відносини з постачання природного газу з АТ "НАК "Нафтогаз України", натомість постачальник не здійснив постачання вказаних обсягів природного газу Споживачу, внаслідок чого Дочірнє підприємство "Перещепинетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради» у вказані вище періоди здійснило відбір природного газу з газотранспортної системи, з ресурсу Позивача обсягом 15,260 тис.куб.м., без поданих номінацій будь-яким замовником послуг транспортування.
Рішенням Дніпропетровської обласної ради № 388-14/VІІ від 19.10.2018 надано згоду на реорганізацію Дочірнього підприємства "Перещепинетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради» шляхом приєднання до Дочірнього підприємства "Солонетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради та погоджено персональний склад комісії з реорганізації цієї юридичної особи (п. 28, 29 рішення).
04 вересня 2019 року до ЄДР внесений запис № 12291270012002575 про рішення засновників щодо припинення юридичної особи в результаті реорганізації.
В свою чергу Акціонерне товариство "Укртрансгаз" зверталось із позовною заявою до Дочірнього підприємства "Перещепинетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради" про зобов`язання ДП "Перещепинетеплоенерго" КП "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради» в особі комісії з реорганізації Дочірнього підприємства "Перещепинетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради» включити грошові вимоги Акціонерного товариства "Укртрансгаз" за відібраний без номінації обсяг природного газу у березні 2017 року у загальному обсязі 15,260 тис.м.куб. до передавального акту.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 17.06.2024 у справі №904/1521/24 у задоволенні позову відмовлено у повному обсязі оскільки обраний Акціонерним товариством "Укртрансгаз" спосіб захисту майнових прав не є ефективним у розумінні статей 6, 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Господарським судом Дніпропетровської області у справі №904/1521/24 встановлено, що за наслідками реорганізації Дочірнього підприємства "Перещепинетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради» шляхом його приєднання до іншої особи - Дочірнього підприємства "Солонетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради», до останнього переходять всі права та обов`язки Дочірнього підприємства "Перещепинетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради», тобто, має місце універсальне правонаступництво.
Відтак, Дочірнє підприємство "Солонетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради" є правонаступником прав та обов`язків Дочірнього підприємства "Перещепинетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради", а тому саме Відповідач має здійснити компенсацію вартості відібраних Дочірнім підприємством «Перещепинетеплоенерго» Комунального підприємства «Дніпротеплоенерго» Дніпропетровської обласної ради» без номінацій обсягів природного газу у березні 2017 року в обсязі 15,260 тис.м.куб.
Акціонерне товариство "Укртрансгаз" посидається на невиконання Дочірнім підприємством "Солонетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради" зобов`язання з оплати вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу у визначених періодах (березень 2017 року) у розмірі 9,277 тис.куб.м. протягом 72 місяців (01.10.2021 01.07.2024) у сумі 25 215,96 грн та у розмірі 15,260 тис.куб.м. протягом 72 місяців (01.10.2021 01.07.2024) у сумі 41 478,36 грн., що і є причиною виникнення спору.
Предметом спору є стягнення з відповідача на користь позивача 66 694,32 грн. вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу, 2 721,66 грн. 3% річних, 9 116,69 грн. інфляційних втрат.
Предметом доказування у справі є обставини договірних відносин відповідача з НАК "Нафтогаз України", постачання/відсутності постачання НАК "Нафтогаз України" відповідачу природного газу у березні 2017 року та обсягу такого постачання, наявності чи відсутності номінацій на поставку природного газу Дочірньому підприємству "Солонетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради" та Дочірньому підприємству "Перещепинетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради" у березні 2017 року, наявності чи відсутності підстав для стягнення вартості відібраного з газотранспортної системи природного газу без поданих постачальником номінацій, настання строку для оплати отриманих обсягів природного газу, наявність / відсутність прострочення оплат вартості відібраного з газотранспортної системи природного газу без поданих постачальником номінацій.
Правове регулювання взаємовідносин оператора ГРС із суб`єктами ринку природного газу, а також визначення правових, технічних, організаційних та економічних засад функціонування ГРС здійснюється Кодексом ГТС, Правилами постачання природного газу, затвердженими постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2496, а також положеннями Закону "Про ринок природного газу", Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України.
Згідно з частинами 2, 3 гл.1 розд.І Кодексу ГТС (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) цей Кодекс є регламентом функціонування ГТС України та визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування ГТС України. Дія цього Кодексу поширюється на всіх суб`єктів ринку природного газу України: операторів суміжних систем, газовидобувні підприємства, замовників, споживачів та постачальників природного газу незалежно від підпорядкування та форми власності.
Відповідно до ч.5 гл.1 розд.І Кодексу ГТС:
- номінація - попереднє повідомлення, надане замовником послуг транспортування оператору ГТС, стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником послуг транспортування протягом доби до ГТС в точках входу та відібрані з ГТС в точках виходу;
- несанкціонованиий відбір природного газу - відбір природного газу: за відсутності по суб`єкту ринку природного газу підтвердженої номінації (підтвердженого обсягу природного газу) на відповідний розрахунковий період; без укладення відповідного договору з постачальником; шляхом самовільного під`єднання та/або з навмисно пошкодженими приладами обліку природного газу або поза охопленням приладами обліку; шляхом самовільного відновлення споживання природного газу.
Відповідно до частини 1 глави 3 розділу І Кодексу ГТС оператор ГТС на підставі договору транспортування природного газу та згідно з умовами, визначеними в цьому Кодексі, надає суб`єктам ринку природного газу, зокрема, послуги транспортування природного газу ГТС через газотранспортну систему в межах договірних потужностей та підтверджених номінацій.
Пунктом 4 глави 3 розділу І Кодексу ГТС визначено, що експлуатацію газотранспортної системи здійснює виключно оператор газотранспортної системи.
Згідно з пунктом 9 глави 1 розділу VІІІ Кодексу ГТС замовник послуг транспортування на підставі договору транспортування може замовити в оператора ГТС нижче наведені послуги, що є складовими послуги транспортування: доступ до потужності в точці входу або виходу з ГТС; замовлення фізичного транспортування природного газу ГТС на підставі підтвердженої номінації; послугу балансування обсягів природного газу, які подаються до ГТС та які відбираються з неї.
Для отримання послуг із транспортування (фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою) замовник послуг транспортування подає оператору газотранспортної системи номінації та/або місячну номінацію по точках входу та точках виходу в установленому цим розділом порядку (пункт 1 глави 1 розділу XI Кодексу ГТС).
Укладення договору транспортування природного газу магістральними трубопроводами, а також подання та підтвердження номінацій є необхідною передумовою для відбору природного газу в межах ГТС.
Частиною 1 статті 11 Закону "Про ринок природного газу" визначено, що з метою забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу на суб`єктів ринку природного газу у виключних випадках та на визначений строк можуть покладатися спеціальні обов`язки в обсязі та на умовах, визначених КМУ після консультацій із Секретаріатом Енергетичного Співтовариства. Такі обов`язки мають бути чітко визначеними, прозорими, недискримінаційними та заздалегідь не передбачати неможливість їх виконання. Такі обов`язки не повинні обмежувати постачальників, створених відповідно до законодавства інших держав - сторін Енергетичного Співтовариства, у праві на здійснення постачання природного газу споживачам України. Такі обов`язки не можуть покладатися на споживачів.
Кабінет Міністрів України відповідно до ст.11 Закону "Про ринок природного газу" прийняв постанови від 01.10.2015 №758, від 22.03.2017 №187 "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу". Указані постанови зобов`язували НАК "Нафтогаз України" постачати природний газ виробникам теплової енергії, які здійснюють виробництво теплової енергії для всіх категорій споживачів.
30 листопада 2016 року набрав чинності Закон України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення" (далі Закон 1730), який визначає комплекс організаційних та економічних заходів, спрямованих на забезпечення сталого функціонування теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення.
Відповідно до статті 1 Закону 1730 заборгованістю, що підлягає врегулюванню відповідно до цього Закону, є, зокрема кредиторська заборгованість теплопостачальних та теплогенеруючих організацій перед постачальником природного газу, операторами ГРС, оператором ГТС та особою, що виконувала функції оператора ГТС до 31.12.2019 включно, за спожитий природний газ, використаний для виробництва теплової та електричної енергії (у тому числі за договорами купівлі-продажу природного газу для власних потреб, що був використаний виключно для виробництва теплової та електричної енергії), надання послуг з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води (у тому числі у разі заміни сторони у зобов`язанні та/або у разі правонаступництва), а також послуги з його розподілу і транспортування.
Дія цього Закону поширюється на відносини із врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ та інші енергоносії та послуги з розподілу і транспортування природного газу, теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, а також підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиту електричну енергію, послуги з її розподілу/передачі, за питну воду, придбану з метою її подальшої реалізації споживачам, та/або за очищення стічних вод іншими підприємствами централізованого водопостачання і водовідведення (стаття 2 Закону 1730).
29 серпня 2021 року набрав чинності Закон "Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу" (далі - Закон 1639-IX), яким внесено зміни до Закону 1730, зокрема, його статтю 8 доповнено частиною 2.
Відповідно до частини 2 статті 8 Закону 1730, підприємства, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, які протягом періоду з 01.12.2015 по 31.12.2019 здійснювали відбір природного газу з ГТС без поданих номінацій, зобов`язані протягом 72 місяців, починаючи з 01.10.2021, щомісяця рівними частинами компенсувати особі, що здійснювала функції оператора ГТС до 31.12.2019 включно, вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу за цінами реалізації природного газу категоріям споживачів, визначеними положенням про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затверджених постановами КМУ на виконання статті 11 Закону "Про ринок природного газу", чинних протягом періоду таких відборів для відповідних категорій споживачів.
Відповідно до норм права, передбачених Кодексом ГТС (пункт 8 глави 3 розділу XII, пункт 1 глави 1 розділу XIV), у разі несанкціонованого відбору газу споживачем весь відповідний обсяг вноситься в алокацію на відповідного оператора ГРС, а останній, як замовник послуг транспортування, є відповідальним за виникнення небалансу, у тому числі щодо споживачів, з якими укладені договори постачання.
З цих норм права вбачається, що обсяги газу, відібрані споживачами за відсутності по оператору ГРС підтвердженої номінації та віднесені в алокацію останнього, оплачуються таким оператором ГРС на користь оператора ГТС на підставі договору транспортування природного газу.
Однак, як зазначалося вище, 14.07.2021 законодавцем прийнято Закон 1639-IX, що спрямований на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу шляхом урегулювання заборгованості, зокрема виробників теплової енергії за природний газ, поставлений НАК "Нафтогаз України" в рамках спеціальних обов`язків використаний для їх виробництва, а також неоплаченої вартості обсягів природного газу, відібраних з ГТС підприємствами теплоенергетики протягом 2015 - 2019 років без документального оформлення, отримання номінацій або включення до реєстру.
Аналіз приписів Закону 1730 дає підстави для висновку, що необхідними та визначальними умовами для застосування положень статті 8 цього Закону є: 1) учасниками процедури врегулювання заборгованості мають бути - підприємства, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води та особа, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31.12.2019 включно; 2) заборгованість складається з вартості об`ємів природного газу, відбір якого відбувався без поданих постачальником газу номінацій та за умови відсутності підписаних актів приймання-передачі природного газу з постачальниками щодо таких обсягів; 3) період заборгованості - відбір природного газу відбувся упродовж 01.12.2015 - 31.12.2019; 4) строк оплати настав з 01.10.2021.
Зазначене узгоджується з висновками, викладеними у постановах Верховного Суду від 04.05.2023 у справі №914/1940/22, а також Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 16.02.2024 у справі №905/2044/19.
Верховний Суд у складі суддів Об`єднаної палати Касаційного господарського суду у постанові від 16.02.2024 у справі №905/2044/19 зазначив, що відібрання підприємствами обсягів природного газу з ГТС без номінацій призводить до негативного небалансу, який вноситься в алокацію на оператора ГРС та який потребує балансування в системі (відновлення обсягу відібраного газу з ГТС шляхом його закупівлі), зокрема з боку оператора ГТС. Тобто в такому випадку відбувається надання оператором ГТС послуг балансування, які підлягають оплаті (компенсації вартості газу, необхідного для відновлення балансу ГТС). Разом з цим витрати оператора ГТС на закупівлю природного газу, відібраного підприємствами без номінацій протягом періоду з 01.12.2015 до 31.12.2019, компенсуються такими підприємствами у порядку, передбаченому частиною 2 статті 8 Закону 1730-VIII.
Верховний Суд у складі суддів Об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 16.02.2024 у справі №905/2044/19 сформував висновок щодо застосування частини 2 статті 8 Закону 1730-VIII та пункту 8 глави 3 розділу XII, пунктів 1-2 глави 1 розділу XIV Кодексу ГТС: при стягненні оператором ГТС (особою, яка виконувала функції оператора ГТС) вартості послуг балансування з оператора ГРС за період 2016 - 2019 роки із загального місячного небалансу оператора ГРС відраховуються обсяги відбору природного газу теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення, які підпадають під дію частини 2 статті 8 Закону 1730-VIII.
Відповідно до частини 3 статті 8 Закону 1730 обсяги природного газу, зазначені в частині 2 цієї статті, визначаються як різниця між обсягами фактично спожитого природного газу на підставі алокацій/звітів операторів газорозподільних систем та обсягами поставленого/придбаного природного газу на підставі договорів купівлі-продажу/постачання природного газу та актів приймання-передачі природного газу за відповідний період споживання.
Згідно з частиною 4 статті 8 Закону 1730 різниця між вартістю природного газу за ціною компенсації, що визначена частиною 2 цієї статті, та фактичною вартістю природного газу, яку відображено в бухгалтерському обліку особи, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31.12.2019 включно, у відповідні періоди відбору природного газу без поданих номінацій, підлягає списанню в обліку особи, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31.12.2019 включно.
Тобто за таких обставин, враховуючи висновки Верховного Суду, зроблені у справах №914/1940/22 та №905/2044/19, Законом 1730 не передбачено виключень в частині відібраних без номінацій обсягів природного газу. Усі обсяги природного газу, які були використані без номінацій, підпадають під дію положень частини 2 статті 8 Закону 1730.
Отже, враховуючи, що Дочірнє підприємство "Солонетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради" здійснювало відбір природного газу з газотранспортної системи в обсязі 9,277 тис. м. куб. у вказані вище періоди без поданих постачальником газу номінацій, а Дочірнє підприємство "Перещепинотеплоенерго" здійснило відбір природного газу з газотранспортної системи в обсязі 15,260 тис. м. куб. у вказані вище періоди без поданих постачальником газу номінацій, вартість вказаних обсягів компенсується Позивачу відповідно до порядку встановленого частини 2 статті 8 Закону України №1730.
Відповідно до положень частини 1 статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Згідно з частиною 2 статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Відповідно до частини 3 статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
Згідно з частиною 2 статті 4 Цивільного кодексу України основним актом цивільного законодавства України є Цивільний кодекс України. Актами цивільного законодавства є також інші закони України, які приймаються відповідно до Конституції України та цього Кодексу.
Відповідно до положень частини 1 статті 173 Господарського кодексу України господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Відповідно до частини 1 статті 174 Господарського кодексу України господарські зобов`язання можуть виникати безпосередньо із закону або іншого нормативно-правового акта, що регулює господарську діяльність.
Виходячи з вказаних норм права, в силу вимог Закону України № 1730 у Дочірнього підприємства "Солонетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради" виникло зобов`язання компенсувати позивачу вартість відібраних у березні 2017 року без номінацій обсягів природного газу: Дочірнімє підприємством "Солонетеплоенерго" 9,277 тис.м.куб.; Дочірнім підприємством "Перещепинетеплоенерго" 15,260 тис.м.куб.
З урахуванням того що статтею 8 Закону № 1730 визначено, що компенсація позивачу має бути здійснена за цінами реалізації природного газу, чинних протягом періоду таких відборів для відповідних категорій споживачів, то при розрахунку загального розміру заборгованості Позивачем враховано обсяги споживання природного газу, використані Відповідачем для виробництва теплової енергії для різних категорій споживачів, що визначені самим Відповідачем та Дочірнім підприємством "Перещепинетеплоенерго" в договорах постачання природного газу та в актах приймання-передачі природного газу, що були повернуті АТ "НАК "Нафтогаз України" на адресу Дочірнього підприємства "Солонетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради" та Дочірнього підприємства "Перещепинетеплоенерго" без підписання, а також враховано ціни для виробників теплової енергії по категоріям споживачів, які діяли протягом періоду відборів природного газу без номінацій.
У зв`язку з зазначеним, за розрахунком позивача вартість відібраних Дочірнім підприємством "Солонетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради" без номінацій обсягів природного газу у визначених періодах у загальному розмірі 9,277 тис. куб. м. за цінами реалізації природного газу по категоріям споживачів загалом складає 55 016,32 грн, яку відповідач зобов`язаний протягом 72 місяців, починаючи з 1 жовтня 2021 року, щомісяця рівними частинами оплатити Позивачу. Відповідно, розмір щомісячної оплати (починаючи з 01.10.2021) вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу складає 764,12 грн.
Станом на 12.07.2024 строк оплати (за 01.10.2021 01.07.2024) вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу є таким, що настав, а тому відповідач зобов`язаний був сплати 25 215, 96 гривень.
Також, за розрахунком Позивача вартість відібраних Дочірнім підприємством "Перещепинетеплоенерго" без номінацій обсягів природного газу у визначених періодах у загальному розмірі 15,260 тис. куб. м. за цінами реалізації природного газу по категоріям споживачів загалом складає 90 497,90 грн, яку відповідач зобов`язаний протягом 72 місяців, починаючи з 1 жовтня 2021 року, щомісяця рівними частинами оплатити Позивачу. Відповідно, розмір щомісячної оплати (починаючи з 01.10.2021) вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу складає 1 256,92 грн.
Станом на 12.07.2024 строк оплати (за 01.10.2021 01.07.2024) вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу є таким, що настав, а тому Відповідач зобов`язаний був сплати 41 478,36 гривень.
Доказів сплати 66 694, 32 грн компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу відповідач до суду не надав, доводів, наведених в обґрунтування позову не спростував.
За викладеного позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача 66 694, 32 грн компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу є правомірними та підлягають задоволенню.
Відповідно до положень статті 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: сплата неустойки (стаття 611 Цивільного кодексу України).
У сфері господарювання, згідно з частиною 2 статті 217, частиною 1 статті 230 Господарського кодексу України, застосовуються господарські санкції, зокрема, штрафні санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.
Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання (стаття 549 Цивільного кодексу України).
Відповідно до частини 2 статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Позивач нарахував та заявив до стягнення з відповідача 3% річних від простроченої суми у розмірі 1 029,01 грн (за загальний період з 01.11.2021 по 12.07.2024) та інфляційні втрати в сумі 3 446,86 грн (за загальний період з листопада 2021 року по червень 2024 року), нараховані на обсяг відбору природного газу Дочірнім підприємством "Солонетеплоенерго", а також 3% річних від простроченої суми у розмірі 1 692, 65 грн (за загальний період з 01.11.2021 по 12.07.2024) та інфляційні втрати в сумі 5 669,83 грн (за загальний період з листопада 2021 року по червень 2024 року), нараховані на обсяг відбору природного газу Дочірнім підприємством "Перещепинтеплоенерго".
Відповідач контррозрахунку не надав, незгоди щодо арифметичної правильності розрахунку у відзиві не висловив, вимогу не заперечив.
Згідно з приписами частини 4 статті 165 Господарського процесуального кодексу України якщо відзив не містить вказівки на незгоду відповідача з будь-якою із обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, відповідач позбавляється права заперечувати проти такої обставини під час розгляду справи по суті.
Щодо реорганізації Дочірнього підприємства "Перещепинетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради» суд зазначає наступне.
Рішенням Дніпропетровської обласної ради № 388-14/VІІ від 19.10.2018 надано згоду на реорганізацію Дочірнього підприємства "Перещепинетеплоенерго" шляхом приєднання до Дочірнього підприємства "Солонетеплоенерго" комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради» та погоджено персональний склад комісії з реорганізації цієї юридичної особи (пункти 28, 29 рішення).
На підставі вказаного рішення в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємців державним реєстратором вчинено запис від 04.09.2019 №12291270012002575 про припинення Дочірнього підприємства "Перещепинетеплоенерго" шляхом реорганізації.
Тобто, з наведеного вбачається, що засновником відповідача прийнято рішення про припинення юридичної особи відповідача шляхом реорганізації, а саме приєднання.
За приписами частини 8 статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.
Верховний Суд неодноразово зазначав про існування універсального та сингулярного правонаступництва. Така форма реорганізації юридичної особи як приєднання передбачає припинення діяльності одного підприємства як юридичної особи та передачу належних йому активів та пасивів (майнових прав та зобов`язань) до іншого підприємства (правонаступника). При цьому, у разі приєднання нової юридичної особи не створюється.
Отже, вказана форма реорганізації характеризується переходом усіх прав та обов`язків суб`єктів, що реорганізуються, в порядку універсального правонаступництва до іншої особи. Тобто, обов`язковою умовою реорганізації юридичної особи шляхом приєднання є універсальне правонаступництво за її зобов`язаннями.
Суд звертає увагу на те, що при універсальному правонаступництві майно особи, як сукупність прав та обов`язків, які їй належать, переходить до правонаступника як єдине ціле, причому в цій сукупності єдиним актом переходять всі окремі права та обов`язки, які належали на момент правонаступництва особі, яка припиняється, незалежно від того, виявлені вони на цей момент чи ні, відображені чи ні вони в передавальному акті. При універсальному правонаступництві, зважаючи на відсутність повної визначеності у складі майна, правонаступник спрямовує свою волю не на набуття окремих прав або обов`язків, а на набуття усієї їх сукупності. В результаті він вступає навіть в такі правовідносини, про існування яких міг не знати.
При реорганізації юридичної особи у формі приєднання немає значення чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків, адже правонаступник лише один, що унеможливлює виникнення будь-яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов`язків.
Таким чином, внаслідок приєднання правонаступником завжди буде одна особа, будь-який розподіл прав та обов`язків при таких видах реорганізації неможливий.
Системний аналіз норм статей 106, 107 Цивільного кодексу України, Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» дає підстави стверджувати, що передавальний акт призначений для забезпечення обліку прав та обов`язків, які передаються при реорганізації, і його затвердження як юридичний факт не має самостійного значення для виникнення універсального правонаступництва.
Таким чином, за наслідками реорганізації Дочірнього підприємства "Перещепинетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради" шляхом його приєднання до іншої особи - Дочірнього підприємства "Солонетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради», до останнього переходять всі права та обов`язки Дочірнього підприємства "Перещепинетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпротеплоенерго" Дніпропетровської обласної ради", тобто, має місце універсальне правонаступництво.
Відповідно до частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.
Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (статті 76-79 Господарського процесуального кодексу України).
Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Враховуючи викладене, господарський суд дійшов до висновку про те, що є правомірними та підлягають задоволенню позовні вимоги у розмірі 78 532,67 грн (66 694,32 грн компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу + 2 721,66 грн 3 % річних + 9 116,69 грн інфляційних втрат).
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору за подання позову покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 2, 46, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Акціонерного товариства "Укртрансгаз" до Дочірнього підприємства "Солонетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпрообленерго" Дніпропетровської обласної ради" про стягнення 78 532,67 грн задовольнити.
Стягнути з Дочірнього підприємства "Солонетеплоенерго" Комунального підприємства "Дніпрообленерго" Дніпропетровської обласної ради" (52400, Дніпропетровська область, смт. Солоне, вул. Шевченко, буд. 4, ідентифікаційний код 02128135) на користь Акціонерного товариства "Укртрансгаз" (01021, м. Київ, Кловський узвіз, 9/1, ідентифікаційний код 30019801) 66 694,32 грн компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу, 2 721,66 грн 3 % річних, 9 116,69 грн інфляційних втрат та 2 422,40 грн. витрат по сплаті судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 02.09.2024
Суддя Ю.А. Бажанова
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 02.09.2024 |
Оприлюднено | 05.09.2024 |
Номер документу | 121345381 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бажанова Юлія Андріївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бажанова Юлія Андріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні