ЦИВІЛЬНЕ СУДОЧИНСТВО Справа № 170/171/24
Позовне провадження Провадження № 2/170/72/24
Рядок - 44
Шацький районний суд Волинської області
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
21 серпня 2024 року сел. Шацьк
Шацький районний суд Волинської області під головуванням судді Жевнєрової Н.В., за участю секретаря судових засідань Остапчук Н.В., прокурора ОСОБА_1 , представника третьої особи КП "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства" Волинської обласної ради Солтисюка А.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в сел. Шацьк та в режимі відеоконференції цивільну справу за позовомкерівника Ковельської окружної прокуратури Новосада Ю. в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України, Волинської обласної ради до ОСОБА_2 про стягнення витрат на лікування потерпілого від кримінального правопорушення, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивачів, КП "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства" Волинської обласної ради,
в с т а н о в и в
Керівник Ковельської окружної прокуратури Новосад Ю. звернувся в суд з указаним позовом.
Позовні вимогиобгрунтовано тим,що 26.07.2022органом досудовогорозслідування доЄРДРза №12022030560000161внесено відомостіпро те,що 26.07.2022, приблизно о 16:23, ОСОБА_2 , керуючи технічно справним автомобілем марки «Мерседес Бенц Спринтер 518», р.н.з. НОМЕР_1 , рухаючись автодорогою по вул. Жовтнева в с. Світязь Ковельського району Волинської області, неуважно стежив за дорожньою обстановкою, проявив грубу неуважність, з урахуванням дорожніх умов, не вибрав безпечну швидкість керованого ним транспортного засобу, не врахував дорожньої обстановки, не впорався з керуванням та допустив наїзд на малолітнього велосипедиста ОСОБА_3 , 2015 року народження, який в цей момент перебував на проїжджій частині. В результаті дорожнього-транспортної пригоди велосипедист ОСОБА_3 отримав тілесні ушкодження, які згідно з висновком експерта відносяться до тяжких тілесних ушкоджень, як небезпечні для життя в момент їх заподіяння. Правова кваліфікація діяння ч.2ст.286КК України.Вироком Шацького районного суду Волинської області від 24.04.2023 у кримінальному провадженні №12022030560000161 ОСОБА_2 визнано винним у вчиненні кримінального правовопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 286 КК України з призначенням покарання на підставі ст. 69 КК України у виді штрафу в розмірі 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 17 000 гривень, без побавлення права керування транспортними засобами. Встановлено, що малолітній ОСОБА_3 у зв`язку з отриманими тілесними ушкодженнями в період з 26.07.2022 по 19.08.2022 перебував на стаціонарному лікуванні у КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства» Волинської обласної ради, всього 24 ліжко-дні. Відповідно до розрахунку КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства» Волинської обласної ради №10-21/928 від 15.06.2023, хворий провів у вказаному лікувальному закладі 24 ліжко-дні. Вартість одного ліжко-дня у липні 2022 року становила 2736,72 грн, у серпні 2022 року - 1978,02 грн. Загальна сума витрат, понесених КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства» на лікування потерпілого ОСОБА_3 становить 51 265,98 грн. З 2018 року змінено механізм фінансування КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства» Волинської обласної ради, воно здійснюється, зокрема, Національною службою здоров`я України за рахунок коштів державного бюджету України шляхом оплати наданих лікарнею медичних послуг за програмами медичних гарантій відповідно до укладеного між лікувальним закладом та Національною службою здоров`я України договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій. Кошти перераховуються Національною службою здоров`я України безпосередньо на рахунок лікарні. Разом з цим, витрати на комунальні послуги фінансуються лікувальному закладу за рахунок коштів, виділених з обласного бюджету Волинської обласної ради. Враховуючи викладене, прокурор просить стягнути з ОСОБА_2 витрати в сумі 49 348,29 грн, понесені закладом охорони здоров`я на лікування потерпілого від кримінального правопорушення ОСОБА_3 , в дохід державного бюджету, а в сумі 1 917,69 грн в дохід обласного бюджету.
Відповідач ОСОБА_2 частково, не погоджуючись з позовом, подав суду відзив на позовну заяву, в якому вказує, що прокурор у позові не врахував норми Порядку обчислення розміру фактичних витрат закладу охорони здоров`я на стаціонарне лікування потерпілого від злочинного діяння та зарахування стягнених з винних осіб коштів до відповідного бюджету і їх використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №545 від 16.07.1993, та безпідставно вимагає стягнути з ОСОБА_2 витрати на лікування, вказані у розрахунку КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства» Волинської обласної ради №10-21/928 від 15.06.2023, в повному розмірі. Відповідно до Порядку, визначення суми витрат на лікування потерпілого за один ліжко-день провадиться, виходячи з фактичної кількості ліжко-днів і загальної суми фактичних витрат за місяць (в якому проводилось лікування) на утримання лікувального закладу, за винятком витрат на капітальні вкладення, капітальний ремоот і придбання інвентаря та обладнання, а тому витрати, що були здійснені за рахунок державного бюджету, зокрема: на використання предметів, матеріалів, обладнання та інвентаря в розмірі 1 435,96 грн; на використання медикаментів та перев`язувальних матеріалів в розмірі 13 284,12 грн; на оплату послуг (в т.ч. харчування, прання) в розмірі 2 786,5 грн, до сум витрат на лікування потерпілого не належать. Тому на думку ОСОБА_2 позовні вимоги прокурора підлягають зменшенню та становлять 33 759,40 грн, з розрахунку: 49 348,29 грн (фактичні видатки КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства» Волинської обласної ради за 24 ліжко-дні і за рахунок державного бюджету) - 17 506,58 грн (використання предметів, матеріалів, обладнання та інвентаря, медикаментів та перев`язувальних матеріалів, а також надання послуг харчування, прання) + 1 917,69 грн. (фактичні видатки КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства» Волинської обласної ради за 21 ліжко-дні за рахунок обласного бюджету) = 33 759,40 грн. Окрім того, під час розгляду Шацьким районним судом Волинської області кримінального провадження (справа №170/175/23, провадження №1-кп/170/60/23) судом встановлено та визнано доведеним у кримінальному провадженні факт відшкодування ним витрат на лікування малолітнього потерпілого від дорожньо - транспортної пригоди ОСОБА_3 у повному розмірі. Тому, враховуючи викладене, ОСОБА_2 просить суд відмовити в задоволенні позову в частині відшкодування 17 506,58 гривень фактичних видатків КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства» Волинської обласної ради за 24 ліжкодні за рахунок державного бюджету, понесених на використання предметів, матеріалів, обладнання та інвентаря, медикаментів та перев`язувальних матеріалів, а також надання послуг харчування, прання.
У відповіді на відзив прокурор вказує, що відповідно до п. 2 Порядку обчислення розміру фактичних витрат закладу охорони здоров`я на стаціонарне лікування потерпілого від злочинного діяння та зарахування стягнення з винних осіб коштів до відповідного бюджету і їх використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №545 від 16.07.1993, сума коштів, яка підлягає відшкодуванню, визначається закладом охорони здоров`я, в якому перебував на лікуванні потерпілий, виходячи з кількості ліжко-днів, проведених ним в стаціонарі, та вартості витрат на його лікування в день. Кількість ліжко-днів визначається на підставі медичної картки стаціонарного хворого (форма 003/у) або інших документів, які підтверджують дату госпіталізації та виписки хворого із стаціонару лікувального закладу. Визначення суми витрат на лікування потерпілого за один ліжко-день провадиться, виходячи з фактичної кількості ліжко-днів і загальної суми фактичних витрат за місяць (в якому проводилось лікування) на утримання лікувального закладу, за винятком витрат на капітальні вкладення, капітальний ремонт і придбання інвентарю та обладнання. Згідно з п. 4 зазначеного Порядку стягнені в установленому порядку кошти залежно від джерела фінансування закладу охорони здоров`я, у якому перебував на стаціонарному лікуванні потерпілий, зараховуються до відповідного бюджету або на користь юридичної особи (відомства), якій належить заклад охорони здоров`я. Згідно з розрахунком КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства» Волинської обласної ради на лікування потерпілого від кримінального правопорушення ОСОБА_3 затрачено кошти у сумі 51 265,98 грн, з яких за рахунок коштів обласного бюджету - 1917,69 грн, за кошти Національної служби здоров`я України - 49 348,29 грн, які добровільно не відшкодовані. Більш того, у вказаній інформації детально зазначено, яким чином сформовано суму витрат, які понесло безпосередньо КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства», а також яким чином обраховано вартість лікування потерпілого. Таким чином, нормами цивільного законодавства закріплено імперативний обов`язок винної у вчиненні кримінального правопорушення особи відшкодувати кошти, витрачені закладом охорони здоров`я на лікування потерпілої від цього кримінального правопорушення особи. Прокурор вважає необгрунтованими твердження відповідача, що витрати на лікування потерпілого ним були відшкодовані в повному розмірі у ході розгляду кримінального провадження. Відповідач не надав доказів того, що він добровільно відшкодував витрати, затрачені КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства» на лікування потерпілого ОСОБА_3 , тому наявні всі підстави для стягення з ОСОБА_2 вказаних витрат.
Прокурор Яненко В.В. в судовому засіданні позовні вимоги підтримала повністю, просила позов задовольнити, заперечувала з приводу клопотання відповідача про рострочення виконання рішення суду.
Представник позивача Волинської обласної ради Хороша С.В. подала суду клопотання про розгляд справи у відсутності представника позивача, за наявними матеріалами справи, у заяві вказано, що представник позивача позовні вимоги підтримує в повному обсязі.
Представник позивача Національної служби здоров`я України Карачун С. подав суду клопотання про розгляд справи у відсутності представника позивача, у клопотанні вказано, що представник позивача позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить їх задовольнити.
Відповідач ОСОБА_2 , належним чином повідомлений про розгляд справи, в судове засідання не прибув, подав суду клопотання, у якому просить розгляд справи здійснювати у його відсутності. У клопотанні вказано, що відповідач просить суд врахувати доводи, викладені у відзиві на позовну заяву, та відмовити в задоволенні позову в частині відшкодування 17 506,58 гривень фактичних видатків КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства» за 24 ліжко-дні за рахунок державного бюджету, понесених на використання предметів, матеріалів, обладнання та інвентаря, медикаментів та перев`язувальних матеріалів, а також надання послуг харчування, прання. Також відповідач ОСОБА_2 подав суду клопотання про розстрочення виконання рішення суду, яке обгрунтовано тим, що відповідач є здоровим, працездатним, має постійне місце роботи, працює водієм автобуса з жовтня 2008 року, за місцем роботи характеризується виключно позитивно, жодних скарг на його роботу не надходило, порушень не встановлено. На обліку у лікаря психіатра та/або нарколога не перебуває. На утриманні має малолітню дочку, бере активну участь у навчально-виховному житті школи і класу, де навчається дитина, у численних благодійних заходах на підтримку ЗСУ, вважає себе відповідальним і турботливим батьком, свідомим громадянином України. Разом з тим, його дохід і матеріальний стан не дозволяють йому одномоментно виплатити суму витрат на лікування потерпілого від кримінального правопорушення у вказаній справі. У відповідача відсутні активи (рухоме чи нерухоме майно, депозити, тощо), за рахунок яких він міг би сплатити витрати. Єдиним джерелом доходів є заробітна плата за основним місцем роботи як водія автобуса. Загальний розмір доходу за останні пів року становить 41 000 грн. Розстрочка виконання рішення надасть можливість позивачу у визначений проміжок отримати кошти без ускладнень, які можуть виникнути у разі погіршення фінансового становища відповідача, що призведе до неможливості виконання рішення суду. Тому просить розстрочити виконання рішення в частині стягнення з нього на користь Національної служби здоров`я України, Волинської обласної ради загальної суми витрат на дванадцять місяців та встановити рівний розмір щомісячних платежів.
Представник третьої особи КП "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства" Волинської обласної ради Солтисюк А.П. в судовому засіданні пояснив, що витрати вказані у розрахунку проведені згідно з Порядком обчислення розміру фактичних витрат закладу охорони здоров`я на стаціонарне лікування потерпілого від злочинного діяння та зарахування стягнення з винних осіб коштів до відповідного бюджету і їх використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №545 від 16.07.1993. Представник третьої особи погоджується з твердженням відповідача про те, що не всі витрати лікувального закладу включаються до витрат, пов`язаних із лікуванням потерпілого, однак закладом лікування витрати на капітальні вкладення, капітальний ремонт, придбання інвентаря та обладнання до разрахунку не включені. Медикаменти та перев`язувальні матеріали видаються на кожного пацієнта, який перебуває у лікувальному закладі індивідуально залежно від діагнозу, про що ведеться відповідна відомість, яка передається в бухгалтерію медичного закладу. Тому ліжко-день для кожного пацієнта різний та залежить від медичних процедур та затрачених медикаментів. Це індивідуальні показники для кожного пацієнта. Залежно від перебігу лікування потерпілого, зокрема ОСОБА_3 , витрати медичного закладу відрізняються в липні та серпні. Представник підтвердив, що з державного та обласного бюджету були витрачені кошти на лікування потерпілого ОСОБА_3 , що підтверджується договором про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, укладеним між КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства» та Національною службою здоров`я. Вказані витрати медичний заклад отримує по кожному пролікованому випадку по тарифах, затверджених Національною службою здоров`я. Кожен медичний заклад, який уклав відповідний договір, є по суті підрядником, заклад подає звіт по кожному пролікованому випадку, служба перевіряє вказаний звіт та здійснює оплату. З обласного бюджету виділяються кошти лише на комунальні послуги медичного закладу, решта витрат здійснюється за рахунок державного бюджету. Вказані у позові прокурора витрати на лікування ОСОБА_3 . КП отримано в повному обсязі.
Заслухавши думку учасників справи, дослідивши надані суду докази, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити на таких підставах.
Правовідносини у даній цивільній справі врегульовано статтею 1206 ЦК України, яка закріплює обов`язок особи, яка вчинила кримінальне правопорушення, відшкодувати витрати закладові охорони здоров`я на лікування потерпілого від цього кримінального правопорушення, крім випадку завдання шкоди при перевищенні меж необхідної оборони або у стані сильного душевного хвилювання, що виникло раптово внаслідок насильства або тяжкої образи з боку потерпілого.
Суд установив,що вирокомШацького районногосуду Волинськоїобласті від24.04.2023укримінальному провадженні№12022030560000161 ОСОБА_2 визнано винним у вчиненні кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч. 2 ст. 286 КК України. З обставин кримінального провадження вбачається, що ОСОБА_2 26 липня 2022 року приблизно о 16:23, керуючи технічно справним транспортним засобом марки «Мерседес Бенц Спринтер 518», р.н.з. НОМЕР_1 , рухаючись автодорогою з асфальтованим покриттям на вул. Жовтнева у с. Світязь Ковельського району Волинської області, порушивши вимоги п. 1.5, п. 2.3б, 2.3д, п. 12.1, п. 12.3, п. 12.4, п. 12.9б п.п.6 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №1306 від 10.10.2001, передбачаючи можливість настання суспільно-небезпечних наслідків своїх дій, але легковажно розраховуючи на їх відвернення, під час керування вказаним транспортним засобом неуважно стежив за дорожньою обстановкою, проявив неуважність, а саме, з урахуванням дорожніх умов, не вибрав безпечну швидкість керованого ним транспортного засобу, рухаючись із мінімальною швидкістю 69,3 км/год, що перевищує максимально дозволену швидкість руху 50км/год, не врахував дорожню обстановку, не впорався з керуванням та допустив наїзд на малолітнього велосипедиста ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який в цей момент перебував на проїжджій частині вказаної вулиці. В результаті дорожньо-транспортної пригоди велосипедист ОСОБА_3 отримав тілесні ушкодження у вигляді важкої відкритої черепно-мозкової травми з підшкірною гематомою в потилично-скроневій ділянці справа, переломом сосковидного відростка справа, гематоотореєю, дифузним аксональним пошкодженням головного мозку, комою І, тетрапарезом, бульбарним синдромом, апалічним синдромом, які згідно з висновком експерта мають ознаки тяжких тілесних ушкоджень, які небезпечні для життя в момент їх заподіяння. Цивільний позов у кримінальному провадженні не заявлено. Вирок суду набрав законноїсили 25.05.2023 (арк. 19-21).
Ковельська окружна прокуратура, з метою вирішення питання про наявність підстав для вжиття заходів представницького характеру для забезпеченя відшкодування особою, винною у вчиненнні кримінального правопорушення, витрат закладові охорони здоров`я на лікування потерпілого від злочину, звернулася до КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства» з листом про надання інформації про те, чи перебував на лікуванні у вказаному медичному закладі ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_1 , житель АДРЕСА_1 (арк. 22).
У відповідь на вказаний лист КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства» повідомило про те, що підприємство не має наміру звертатись до суду з метою відшкодування коштів, витрачених на лікування ОСОБА_3 , не заперечує щодо звернення Ковельської окружної прокуратури до суду з позовом про відшкодування коштів, витрачених КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства та дитинства» на лікування ОСОБА_3 . Одночасно повідомляє реквізити для перерахування стягнутих коштів та надає розхарунок витрати на лікування ОСОБА_3 (арк. 23).
Згідно з розрахунком витрат, пов`язаних з лікуванням ОСОБА_3 , що понесені КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства», ОСОБА_3 , житель АДРЕСА_1 , перебував на стаціонарному лікуванні з 26.07.2022 по 19.08.2022, всього 24 ліжко-днів (у вартість одного л/дня входять витрати на заробітну плату медичного та обслуговуючого персоналу, витрати на енергоносії, витрати на медикаменти, на продукти харчування інші витрати). За рахунок державного бюджету витрачено в липні: на заробітну плату 1 167,40 грн; на нарахування на оплату праці 249,77 грн; на використання предметів, матеріалів, обладнання та інвентаря 38,90 грн; на використання медикаментів та перев`язувальних матеріалів 1 042,09 грн; на оплату послуг (в т.ч. харчування, прання) 126,76 грн. Разом нараховано витрат за 5 днів перебування в липні 5 х 2 624,92 грн = 13 124,60 грн; за рахунок державного бюджету витрачено в серпні: на заробітну плату 1 075,66 грн; на нарахування на оплату праці 227,28 грн; на використання предметів, матеріалів, обладнання та інвентаря 65,34 грн; на використання медикаментів та перев`язувальних матеріалів 424,93 грн; на оплату послуг (в т.ч. харчування, прання) 113,30 грн; разом нараховано витрат за 19 днів перебування в серпні 19х 1 906,51 грн = 36 223,69 грн. Всього нараховано 49 348,29 грн. За рахунок обласного бюджету витрачено в липні: на оплату теплопостачання 13,69 грн; на оплату водопостачання та водовідведення 8,35 грн; на оплату електроенергії 81,18 грн; на оплату природнього газу 6,36 грн; на оплату інших енергоносіїв 2,22 грн. Разом нараховано витрат за 5 днів перебування в липні: 5х111,80 грн = 559,00 грн. За рахунок обласного бюджету витрачено в серпні: на оплату теплопостачання 10,76 грн; на оплату водопостачання та водовідведення 7,25 грн; на оплату електроенергії 47,10 грн; на оплату природнього газу 4,15 грн; на оплату інших енергоносіїв 2,25 грн. Разом нараховано витрат за 19 днів перебування в серпні: 19х71,51 грн=1 358,69 грн. Всього: 1 917,69 грн (арк. 24).
Також Ковельська окружна прокуратура звернулася з відповідними листами до Волинської обласної ради та Національної служби здоров`я України, у яких просила надати інформацію про те, чи відшкодував ОСОБА_2 витрати, що понесені закладом охорони здоров`я на лікування потерпілого від злочину та про вжиті Волинською обласною радою та Національної службиздоров`яУкраїни заходи претензійно-позовного характеру щодо стягнення вказних витрат (арк. 25).
У листі №58/47/2-24 від 17.01.2024 Волинська обласна рада повідомила Ковельській окружній прокуратурі про те, що заходи претензійно-позовного характеру щодо стягнення з ОСОБА_2 витрат на лікування ОСОБА_3 не здійснювались (арк. 26).
Національна служба здоров`я України (НСЗУ) у своєму листі повідомила Ковельській окружній прокуратурі про те, що у 2022 році між НСЗУ та КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства» Волинської обласної ради було укладено договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій №1758-Е122-Р000 від 07.02.2022 щодо надання вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги. В подальшому до договору вносилися відповідні зміни.
У пункті 8 типової форми договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2018 № 410, передбачено, що надавач зобов`язується надавати медичні послуги за програмою медичних гарантій пацієнтам, а замовник зобов`язується оплачувати такі послуги відповідно до встановленого тарифу та коригувальних коефіцієнтів. Послуги КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства» Волинської обласної ради, пов`язані з наданням медичних послуг за програмою медичних гарантій пацієнтам, оплачено НСЗУ, як замовником медичних послуг, за рахунок коштів державного бюджету України (інформація про оплати у 2022 році додається).
Пунктами 3, 4 Порядку обчислення розміру фактичних витрат закладу охорони здоров`я на стаціонарне лікування потерпілого від злочинного діяння та зарахування стягнення з винних осіб коштів до відповідного бюджету і їх використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.07.1993 № 545, визначено, що сума коштів на лікування потерпілого стягується судом з обвинуваченого або фізичної чи юридичної особи, яка за законом несе цивільну відповідальність за шкоду, завдану діяннями обвинуваченого або неосудної особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння, при ухваленні вироку за позовом закладу охорони здоров`я або прокурора. У разі коли при ухваленні вироку сума коштів, витрачених на стаціонарне лікування потерпілого, ще не була визначена і рішення про їх відшкодування не було прийнято, стягнення провадиться в порядку цивільного судочинства за позовом вказаних юридичних осіб.
НСЗУ не наділена повноваженнями представляти інтереси держави у справах про відшкодування коштів, витрачених на лікування особи, яка потерпіла від злочину, НСЗУ не заперечує щодо звернення Ковельською окружною прокуратурою до суду в інтересах держави стосовно відшкодування витрат на лікування потерпілих від кримінальних правопорушень (арк. 36-63).
Ухвалою суду від 01.05.2024, у зв`язку з тим, що відповідач ОСОБА_2 оспорює правильністьрозрахункувитрат, пов`язаних з лікуванням ОСОБА_3 , а сам розрахунок не містить посилання на будь-які нормативні акти, що не дає можливості суду перевірити правильність вказаного розрахунку, третій особі, з огляду на ст. 181 ЦПК України, запропоновано надати суду пояснення (усні представником в судовому засіданні або письмові направити на адресу суду), у яких зазначити, на підставі яких нормативно-правових документів проведено розрахунок витрат, пов`язаних з лікуванням ОСОБА_3 , понесених КП "Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства", та чи відносяться витрати лікувального закладу на використання предметів, матеріалів, обладнання та інвентаря в розмірі 1 435,96 гривень; на використання медикаментів та перев`язувальних матеріалів в розмірі 13 284,12 гривень; на оплату послуг (в т.ч. харчування, прання) в розмірі 2 786,50 гривень до витрат лікувального закладу на капітальні вкладення та/або капітальний ремонт та/або придбання інвентаря та обладнання (арк. 133).
На виконання ухвали суду представник КП "Волинськеобласне територіальнемедичне об`єднаннязахисту материнстваі дитинства" улистах №10-21/647від 09.05.2024, №10-21/689від 20.05.2024,№10-21/983від 11.07.2024повідомив суду,що витрати комунального підприємства - закладу охорони здоров`я, на використання предметів, матеріалів, обладнання та інвентаря; на оплату послуг (в т.ч. харчування, прання) не відносяться до капітальних витрат відповідно до наказу Міністерства фінансів України №333 від 12.03.2012 «Про затвердження Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету та Інструкції щодо застосування класифікації кредитування бюджету». Згадані витрати підприємства відносяться до коду економічної класифікації видатків (КЕКВ) 2240. При проведенні розрахунку витрат, пов`язаних з лікуванням, взяті фактичні суми витрат, що відносяться до другого класу економічних витрат згідно звищенаведеним наказом №333.
КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства» Волинської обласної ради проводить розрахунок згідно з Постановою Кабінету Міністрів України №545 від 16 липня 1993 року про «Порядок обчислення розміру фактичних витрат закладу охорони здоров`я на стаціонарне лікування потерпілого від злочинного діяння та зарахування стягнення з винних осіб коштів до відповідного бюджету і їх використання». Відповідно до пункту 2 цієї Постанови при визначенні суми витрат на лікування потерпілого включаються всі витрати, за виключенням капітальних витрат, які відносяться до третього класу економічних видатків. Витрати підприємства на використання предметів, матеріалів, обладнання та інвентаря відносяться до коду економічної класифікації видатків (КЕКВ) 2210. Витрати підприємства на використання медикаментів та перев`язувальних матеріалів відносяться до коду економічної класифікації видатків (КЕКВ) 2220. Витрати підприємства на оплату послуг (в т.ч. харчування, прання) відносяться до коду економічної класифікації видатків (КЕКВ) 2240. Згадані витрати пов`язані з лікуванням потерпілого відносяться до другого класу економічних витрат та не відносяться до капітальних витрат, згідно наказу Міністерства фінансів України №333 від 12.03.2012 року «Про затвердження Інструкції щодо застосування кономічної класифікації видатків бюджету та Інструкції щодо застосування класифікації редагування бюджету».
Визначення суми витрат на лікування потерпілого за один ліжко-день провадиться, виходячи з фактичної кількості ліжко-днів і загальної суми фактичних витрат за місяць (в якому проводилось лікування) на утримання лікувального закладу, за винятком витрат на капітальні вкладення, капітальний ремонт і придбання інвентаря та обладнання. Стягнені в установленому порядку кошти залежно від джерела фінансування закладу охорони здоров`я, у якому перебував на стаціонарному лікуванні потерпілий, зараховуються до відповідного бюджету або на користь юридичної особи (відомства), якій належить заклад охорони здоров`я (арк. 143, 145, 166).
Згідно з ч.ч. 3, 7 ст. 128 КПК України цивільний позов в інтересах держави пред`являється прокурором. Особа, яка не пред`явила цивільного позову в кримінальному провадженні, а також особа, цивільний позов якої залишено без розгляду, має право пред`явити його в порядку цивільного судочинства.
За змістом ч. 6 ст. 82 ЦПК України вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.
Відповідно до ч. 1 ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Згідно ч. 2 ст. 1191 Цивільного кодексу України держава, Автономна Республіка Крим, територіальні громади, юридичні особи мають право зворотної вимоги до фізичної особи, винної у вчиненні кримінального правопорушення, у розмірі коштів, витрачених на лікування особи, яка потерпіла від цього кримінального правопорушення.
Згідно зі ст. 1206 ЦК України особа, яка вчинила кримінальне правопорушення, зобов`язана відшкодувати витрати закладові охорони здоров`я на лікування потерпілого від цього кримінального правопорушення, крім випадку завдання шкоди при перевищенні меж необхідної оборони або у стані сильного душевного хвилювання, що виникло раптово внаслідок насильства або тяжкої образи з боку потерпілого.
Відповідно до п. 3 постанови Пленуму Верховного Суду України №11 від 07.07.1995 «Про відшкодування витрат на стаціонарне лікування особи, яка потерпіла від злочину та судових витрат» питання про відшкодування витрат на стаціонарне лікування потерпілого вирішується згідно з Порядком обчислення розміру фактичних витрат закладу охорони здоров`я на стаціонарне лікування потерпілого від злочинного діяння та зарахування стягнених з винних осіб коштів до відповідного бюджету і їх використання, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 545 від 16.07.1993. Сума коштів, яка підлягає відшкодуванню, визначається закладом охорони здоров`я, у якому перебував на лікуванні потерпілий, виходячи із кількості ліжко-днів, проведених ним у стаціонарі, та щоденної вартості витрат на його лікування. Витрачені на стаціонарне лікування кошти підлягають відшкодуванню у повному обсязі і зараховуються до відповідного державного бюджету залежно від джерел фінансування закладу охорони здоров`я або на рахунок юридичної особи, якій належить останній.
Згідно з вимогами п.п. 3 4 вказаного Порядку визначена сума коштів на лікування потерпілого стягується судом з обвинуваченого або фізичної чи юридичної особи, яка за законом несе цивільну відповідальність за шкоду, завдану діяннями обвинуваченого або неосудної особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння, при ухваленні вироку за позовом закладу охорони здоров`я або прокурора. Стягнені в установленому порядку кошти залежно від джерела фінансування закладу охорони здоров`я, у якому перебував на стаціонарному лікуванні потерпілий, зараховуються до відповідного бюджету або на користь юридичної особи (відомства), якій належить заклад охорони здоров`я.
Суд установив, що з 2018 року змінено механізм фінансування КП «Волинське обласне територіальне медичне об`єднання захисту материнства і дитинства» Волинської обласної ради і воно здійснюється, зокрема, Національною службою здоров`я України (НСЗУ) за рахунок коштів Державного бюджету України шляхом оплати наданих лікарнею медичних послуг за програмами медичних гарантій відповідно до укладеного між лікувальним закладом та НСЗУ договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій. Кошти перераховуються НСЗУ безпосередньо на рахунок лікарні.
Тому суд враховує розрахунок витрат на стаціонарне лікування ОСОБА_4 на суму 51 265,98 гривень, оскільки такий розрахунок проведено позивачем відповідно до Порядку.
Відповідно до ч. 3ст. 12 ЦПК Україникожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Таким чином, проаналізувавши зібрані та досліджені в судовому засіданні докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що між діями відповідача ОСОБА_2 , який спричинив тяжкі тілесні ушкодження, які небезпечні в момент заподіяння, потерпілому ОСОБА_3 , та перебуванням потерпілого на стаціонарному лікуванні існує причинний зв`язок, тому позов слід задовольнити в повному обсязі та стягнути з ОСОБА_5 на користь держави в особі Національної служби здоров`я України та Волинської обласної ради витрати, понесені закладом охорони здоров`я на лікування малолітнього потерпілого від кримінального правопорушення в сумі 51 265,98 гривень (п`ятдесят одна тисяча двісті шістдесят п`ять гривень 98 копійок).
На підставіст.141 ЦПК Україниз відповідачаслід стягнутивдохід держави судовий збір в розмірі 1 211,20 гривень (одна тисяча двісті одинадцять гривень 20 копійок).
Крім того, відповідно до ч. 1 ч. 267 ЦПК України, суд, який ухвалив рішення, може визначити порядок виконання, надати відстрочення або розстрочення виконання, вжити заходів для забезпечення - виконання, про що зазначає в рішенні.
Враховуючи доводи клопотання відповідача про рострочення виконання рішення суду, суд дійшов висновку, що клопотання є обгрунтованим, тому вимоги клопотання слід задовольнити та розстрочити ОСОБА_2 виконання рішення суду в частині стягнення з нього на користь держави в особі Національної служби здоров`я України та Волинської обласної ради витрат в сумі 51 265,98 гривень (п`ятдесят одна тисяча двісті шістдесят п`ять гривень 98 копійок), з дня набрання вказаним рішенням суду законної сили, строком на 12 (дванадцять) місяців, зі сплатою ОСОБА_2 витрат рівними частинами, щомісячно, до повної сплати суми витрат.
На підставі статей 1166, 1191, 1206 ЦК України,керуючись статтями12,56,81,141,259,263,264,265ЦПК України,суд
у х в а л и в:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , на користь держави в особі Національної служби здоров`я України та Волинської обласної ради витрати, понесені закладом охорони здоров`я на лікування малолітнього потерпілого від кримінального правопорушення ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в сумі 51 265,98 гривень (п`ятдесят одна тисяча двісті шістдесят п`ять гривень 98 копійок), які перерахувати в сумі 49 348,29 гривень (сорок дев`ять тисяч триста сорок вісім гривень 29 копійок) в дохід державного бюджету на р/р UA888999980313030115000003550, отримувач ГУК у Волинській області/ м. Луцьк/24060300, код отримувача ЄДРПОУ: 38009371, Казначейство України, та в сумі 1 917,69 гривень (одна тисяча дев`ятсот сімнадцять гривень 69 копійок) в дохід обласного бюджету на р/р UA518999980314010544000003001, отримувач ГУК у Волинській обл/Волинська обл/24060300, код отримувача ЄДРПОУ: 38009371, Казначейство України.
Стягнути з ОСОБА_2 в дохід держави судовий збір в розмірі 1 211,20 гривень (одна тисяча двісті одинадцять гривень 20 копійок).
Розстрочити ОСОБА_2 виконання рішення суду в частині стягнення з нього на користь держави в особі Національної служби здоров`я України та Волинської обласної ради витрат в сумі 51 265,98 гривень (п`ятдесят одна тисяча двісті шістдесят п`ять гривень 98 копійок), з дня набрання вказаним рішенням суду законної сили, строком на 12 (дванадцять) місяців, зі сплатою ОСОБА_2 витрат рівними частинами по 4 272,17 гривень (чотири тисячі двісті сімдесят дві гривні 17 копійок), з яких: 4 112,36 гривень (чотири тисячі сто дванадцять гривень 36 копійок) перераховувати в дохід державного бюджету на р/р UA888999980313030115000003550, отримувач ГУК у Волинській обл/м. Луцьк/24060300, код отримувача ЄДРПОУ: 38009371, Казначейство України, та 159,81 гривень (сто п`ятдесят дев`ять гривень 81 копійку) перераховувати в дохід обласного бюджету на р/р UA518999980314010544000003001, отримувач ГУК у Волинській обл/Волинська обл/24060300, код отримувача ЄДРПОУ: 38009371, Казначейство України, щомісячно, до повної сплати суми витрат.
Встановити, що розміри щомісячних платежів повиненні бути сплачені ОСОБА_2 не пізніше кожного останнього календарного дня відповідного місяця.
На рішення суду може бути подано апеляційну скаргу до Волинського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо всудовому засіданнібуло оголошенолише вступнута резолютивнучастини судовогорішення абоу разірозгляду справи(вирішенняпитання)без повідомлення(виклику)учасників справи,зазначений строкобчислюється здня складанняповного судовогорішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Повний текст рішення суду складено 02.09.2024. Суддя /підпис/ Н.В.Жевнєрова
Згідно з оригіналом
Суддя Шацького районного суду Волинської області Н.В.Жевнєрова
Суд | Шацький районний суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 21.08.2024 |
Оприлюднено | 05.09.2024 |
Номер документу | 121346046 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них фізичній особі, яка потерпіла від кримінального правопорушення |
Цивільне
Шацький районний суд Волинської області
Жевнєрова Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні