Рішення
від 03.09.2024 по справі 200/4414/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 вересня 2024 року Справа№200/4414/24

Донецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Кониченка Олега Миколайовича розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом

в.о. керівника Покровської окружної прокуратури Донецької області (вул. Дмитра Коцюбайла "Да Вінчі", 148, м. Покровськ, Донецька область, 85302) в інтересах держави

до Гродівської селищної ради Покровського району Донецької області (85345, Донецька область, Покровський район, смт Гродівка, вул. Донецька, буд. 97) - відповідач 1,

Гродівської селищної військової адміністрації Покровського району Донецької області (85345, Донецька область, Покровський район, смт Гродівка, вул. Донецька, буд. 97) - відповідач 2,

про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

Позивач, в.о. керівника Покровської окружної прокуратури Донецької області в інтересах держави звернувся до Донецького окружного адміністративного суду до Гродівської селищної ради Покровського району Донецької області, Гродівської селищної військової адміністрації Покровського району Донецької області, в якому просив суд:

- визнати протиправною бездіяльність Гродівської селищної ради Покровського району Донецької області та Гродівської селищної військової адміністрації Покровського району Донецької області щодо невжиття заходів з проведення інвентаризації та державної реєстрації права комунальної власності Гродівської селищної територіальної громади на протирадіаційне укриття з обліковим № 18862, розташоване за адресою: вул. Гоголя, буд. 18а, смт. Новоекономічне, Покровський район, Донецька область;

- зобов`язати Гродівську селищну військову адміністрацію Покровського району Донецької області вжити заходи щодо проведення інвентаризації протирадіаційного укриття з обліковим № 18862, розташованого за адресою: вул. Гоголя, буд. 18а, смт. Новоекономічне, Покровський район, Донецька область;

- зобов`язати Гродівську селищну військову адміністрацію Покровського району Донецької області вжити заходи щодо державної реєстрації права комунальної власності протирадіаційного укриття з обліковим № 18862, розташованого за адресою: вул. Гоголя, буд. 18а, смт. Новоекономічне, Покровський район, Донецька область.

02 липня 2024 року ухвалою суду відкрито провадження в адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідно до ч.ч. 1, 2, 6, 8 ст. 18 Кодексу адміністративного судочинства України, у судах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система.

Позовні та інші заяви, скарги та інші визначені законом процесуальні документи, що подаються до суду і можуть бути предметом судового розгляду, в порядку їх надходження підлягають обов`язковій реєстрації в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в день надходження документів.

Адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, судові експерти, державні органи та органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання державного та комунального секторів економіки реєструють офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в добровільному порядку.

Особи, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, подають процесуальні та інші документи, письмові та електронні докази, вчиняють інші процесуальні дії в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, з використанням власного електронного цифрового підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронний цифровий підпис", якщо інше не визначено цим Кодексом.

Особливості використання електронного цифрового підпису в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі визначаються Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему.

Абзацом другим підпункту 15.16 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система починає функціонувати через 90 днів з дня опублікування Державною судовою адміністрацію України у газеті "Голос України" та на веб-порталі судової влади оголошення про створення та забезпечення функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.

Рішенням Вищої ради правосуддя від 17 серпня 2021 року № 1845/0/15-21 затверджено Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (далі - Положення про ЄСІТС).

В газеті "Голос України" від 04.09.2021 № 168 (7668) Вищою радою правосуддя опубліковано оголошення про початок функціонування трьох таких підсистеми (модулів) ЄСІТС: "Електронний кабінет"; "Електронний суд"; підсистема відеоконференцзв`язку.

З урахуванням статті 253 Цивільного кодексу України підсистеми "Електронний кабінет", "Електронний суд" та підсистема відеоконференцзв`язку офіційно починають функціонувати з 5 жовтня 2021 року.

Відповідно до пункту 25 Положення про ЄСІТС процесуальні та інші документи, пов`язані з розглядом справ у суді, можуть подаватися до суду виключно з використанням підсистеми "Електронний суд".

Ухвалу суду про відкриття провадження в адміністративній справі від 20 березня 2024 року відповідачем 2 отримано 02 липня 2024 року о 16:52 год, а адміністративний позов 01.07.24 о 18:21 год, згідно довідок про доставку електронного листа до електронного кабінету Гродівської селищної військової адміністрації Покровського району Донецької області в підсистемі ЄСІТС «Електронний суд».

Відповідачу 1 ухвалу про відкриття провадження в адміністративній справі від 02 липня 2024 року 05.08.2024 року надіслано на електронну пошту: 04341637@mail.gov.ua, зазначену на офіційному сайті Гродівської селищної ради Покровського району Донецької області: https://gg.gov.ua/, що підтверджується звітом про доставку електронного листа електронною поштою Донецького окружного адміністративного суду: povestka@adm.dn.court.gov.ua.

Відповідачі 1 та 2 станом на 03 вересня 2024 року відзиву на адміністративний позов до суду не надали.

Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Згідно ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

У період з 12 серпня 2024 року по 30 серпня 2024 року включно суддя знаходився у щорічній відпустці.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, суд дійшов висновку про їх достатність для вирішення адміністративного спору.

Суд дослідивши наявні матеріали справи встановив наступне.

Позивач, в.о. керівника Покровської окружної прокуратури Донецької області Михайло Мармур, призначений на посаду першого заступника керівника Покровської окружної прокуратури Донецької області наказом керівника Донецької обласної прокуратури від 23.04.2021 № 837-к, код ЄДРПОУ відокремленого підрозділу 2570700225, місце реєстрації, згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: вул. Дмитра Коцюбайла "Да Вінчі", 148, м. Покровськ, Донецька область, 85302, організаційно-правова форма - державна організація (установа, заклад), основний вид діяльності (КВЕД) - 84.23 Діяльність у сфері юстиції та правосуддя, звертається до суду в інтересах держави.

Статтею 131-1 Конституції України установлено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Організація та порядок діяльності прокуратури визначаються законом.

Відповідно до ч.ч. 3, 4, п. 1 ч. 6 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII (далі - Закон № 1697-VII), прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження звертатися до суду з позовом (заявою, поданням).

В обґрунтування наявності обставин звернення до суду позивачем зазначено, що інтереси держави у даному спорі полягають у необхідності дотримання всіма суб`єктами права власності, зокрема і відповідачами, єдиного законодавчо визначеного порядку набуття та державної реєстрації речових прав на об`єкти нерухомості, закріпленого ст. 182, ч. 2 ст. 331, ч. 4 ст. 334 ЦК України та Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» № 1952-ІV, з метою забезпечення належного обліку, збереження та утримання таких об`єктів.

У спірних правовідносинах порушення інтересів держави полягає у допущенні відповідачами тривалої протиправної бездіяльності у сфері належного управління об`єктами права комунальної власності шляхом невжиття заходів щодо проведення інвентаризації та державної реєстрації права власності Гродівської селищної територіальної громади на протирадіаційне укриття № 18862, передбачених Законами України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Положенням про інвентаризацію активів та зобов`язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 № 879 (із змінами). Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (із змінами), що створює загрозу для зловживань під час розпорядження таким об`єктом, може сприяти його можливому незаконному вибуттю з комунальної власності.

Відсутність державної реєстрації права власності на спірне майно унеможливлює судовий захист прав та інтересів Гродівської селищної територіальної громади як фактичного власника таких об`єктів у разі виникнення відповідного спору, а також вчинення операцій щодо передачі такого майна у користування третім особам з укладанням відповідних угод, подальшу державну реєстрацію похідних речових прав на таке майно (оренди, оперативного користування тощо), вжиття заходів щодо поліпшення технічного стану даних об`єктів шляхом їх реконструкції, реставрації, капітального ремонту.

Також, позивач вказав на відсутність компетентного суб`єкта владних повноважень, який має захищати порушені інтереси держави, оскільки законодавством не визначено орган, який би мав повноваження щодо судового захисту інтересів держави, зокрема, шляхом подання адміністративного позову зобов`язального характеру до органу місцевого самоврядування та військової адміністрації населеного пункту у випадку допущення останніми протиправної бездіяльності у сфері управління комунальним майном.

Поряд із цим, особливістю органів місцевого самоврядування як суб`єктів владних повноважень є саме те, що кожен із таких суб`єктів, з урахуванням положень Конституції України, є самостійним і не перебуває у підпорядкуванні жодного органу, тому позови прокурора до органу місцевого самоврядування, за загальним правилом, подаються з такої підстави, як відсутність суб`єкта, до компетенції якого віднесені повноваження щодо здійснення контролю за правомірністю дій та рішень органів місцевого самоврядування.

З урахуванням того, що поняття «інтереси держави», відповідно до Рішення Конституційного суду України № 3-рп/99 від 08.04.1999, є оціночним поняттям, прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. Така правова позиція висвітлена Верховним Судом у постановах у справі від 13.03.2018 № 911/620/17 та від 13.11.2018 у справі № 910/2989/18.

При цьому, в основі інтересів держави, згідно вказаного рішення, завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання.

Державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо.

У резолютивній частині рішення Конституційного Суду України № 3-рп/99 зазначено, що прокурори та їх заступники подають до суду позови саме в інтересах держави, а не в інтересах підприємств, установ і організацій незалежно від їх підпорядкування і форм власності. Під поняттям «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах» потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Отже, «інтереси держави» (як загальне поняття) являють собою комплекс прав та законних інтересів як в цілому держави України (або народу України), так і інтереси окремої територіальної громади певної місцевості (жителі певного населеного пункту або декількох населених пунктів). Інтереси держави Україна та інтереси певної територіальної громади є частинами єдиного цілого - «інтересів держави», про які зазначено в ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».

Державний інтерес знаходить свій вияв у підтримці такого стану суспільних відносин, який би повною мірою відповідав конституційним засадам правового регулювання та забезпечував баланс інтересів усіх членів суспільства в їх взаємовідносинах між собою та державою.

Таким чином, «інтереси держави» охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному конкретному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація «інтересів держави», особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25 квітня 2018 року у справі № 806/1000/17, від 26 липня 2018 року у справі № 926/1111/15, від 19 вересня 2019 року у справі № 815/724/15, від 05 листопада 2019 року у справі № 804/4585/18, від 28 січня 2021 року у справі № 380/3398/20, від 05 жовтня 2021 року у справі № 380/2266/21, від 02 грудня 2021 року у справі № 320/10736/20 та від 23 грудня 2021 року у справі № 0440/6596/18.

Звернення прокурора до суду у контексті спірних правовідносин спрямоване на дотримання встановлених Конституцією України принципів верховенства права та законності, а також задоволення суспільної потреби у дотриманні відновлення законності у сфері майнових правовідносин, що свідчить про наявність передбачених ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» підстав для представництва інтересів держави в суді.

Таким чином, наведені вище норми законів та Рішення Конституційного Суду України, надають прокуророві право звертатися до суду з позовами про захист інтересів держави, обґрунтовуючи при цьому, в чому саме полягає таке порушення.

У постанові від 16 березня 2023 року у справі № 140/2916/22 Верховний Суд виснував, що позови прокурора до органу місцевого самоврядування за загальним правилом подаються з такої підстави, як відсутність суб`єкта, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження. У такій категорії справ орган прокуратури повинен лише довести, що оскаржуваним рішенням, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень завдано шкоду інтересам держави. При цьому інтереси держави, у тому числі, охоплюють інтереси мешканців територіальної громади, зокрема, у таких сферах, як благоустрій населених пунктів, розпорядження землями (майном) державної та комунальної власності.

Відтак, виходячи зі змісту позовної заяви у цій справі наявний державний та суспільний інтерес, який полягає у необхідності дотримання встановленого Конституцією України принципу верховенства права, задоволення суспільної потреби у відновленні законності у сфері майнових правовідносин територіальної громади.

Відтак, суд дійшов висновку, що, звертаючись до суду в інтересах держави, у позовній заяві прокурор належним чином обґрунтував, в чому полягає порушення інтересів держави та необхідність їх захисту.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що з Інтерактивної карти захисних споруд цивільного захисту Донецької області, розміщеної на офіційному веб-сайті Донецької обласної державної адміністрації з`ясовано, що в межах Гродівської селищної територіальної громади Покровського району захисна споруда протирадіаційне укриття (далі - ПРУ) № 18862, Донецької області розташовано об`єкт нерухомості цивільного захисту місткістю - 150 осіб, балансоутримувачем якої зазначено Гродівську селищну раду.

Водночас, відповідно до інформації з Державного реєстру з речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно. Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна за адресою: Покровський район, смт Новоекономічне, вул. Гоголя, 18а/18 право власності/користування на об`єкти нерухомості/земельну ділянку не зареєстровані.

Так, з листа від 18.09.2023 за вих. № 01/1027 та листа від 01.04.2024 за вих. № 01/914 Гродівської селищної військової адміністрації встановлено, що ПРУ № 18862 є складовою частиною житлового будинку (підвальне приміщення), який в результаті реорганізації та об`єднання територіальних громад передано Гродівській селищній раді за передавальним актом від 04.01.2021, затвердженим рішенням Гродівської селищної ради від 10.02.2021 № VIII/3-29 «Про затвердження передавального акту Новоекономічної селищної ради Покровського району Донецької області», та обліковано в бухгалтерському обліку, на даний час перебуває на балансі Гродівської селищної ради.

З інформації Комунального підприємства «Бюро технічної інвентаризації» від 13.10.2023 № 979/01-02, наданої на запит окружної прокуратури, встановлено, що архівна справа на ПРУ № 18862, розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , заведена 23.10.2011, однак, правовстановлюючий документ не зареєстрований.

При цьому на запит прокуратури КП «Бюро технічної інвентаризації» надано технічний паспорт на приміщення захисної споруди цивільного захисту двоповерховий будинок, введено в експлуатацію в 1986 році, площа укриття складає 514,6 м, об`єм захисної споруди становить 1287 м.

З листа КП «Бюро технічної інвентаризації» від 15.04.2024 № 795/01-02 встановлено, що за адресою: АДРЕСА_1 з 29.12.1989 року також заведена архівна справа на багатоквартирний двоповерховий житловий будинок.

Згідно із обліковою карткою та паспортом ПРУ № 18862 (дата заповнення 06.06.2013), воно розраховано на 150 осіб, тип укриття - вбудоване (підвальне приміщення під іншою будівлею), належить Новоекономічній селищній раді, правонаступником якої є Гродівська селищна територіальна громада з адміністративним центром у смт Гродівка.

Однак, як вказано, згідно з даними Державного реєстру речових прав нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, захисна споруда цивільного захисту не зареєстрована ні за Новоекономічною селищною радою Покровського району Донецької області, ні за Гродівською селищною радою/військовою адміністрацією.

Отже, за наявності підстав і повноважень з управління об`єктами права комунальної власності, Гродівська селищна рада упродовж 2021-2023 років заходів щодо державної реєстрації права комунальної власності Гродівської селищної територіальної громади на вищезазначений об`єкт нерухомості не вживала.

Водночас, з 30.05.2023 року повноваження Гродівської селищної ради Покровського району Донецької області, в тому числі щодо управління об`єктами нерухомості, які перебувають у комунальній власності Гродівської селищної територіальної громади, здійснюються Гродівською селищною військовою адміністрацією Покровського району Донецької області.

У зв`язку із вказаним, Покровська окружна прокуратура неодноразово зверталася із листами до Гродівської селищної військової адміністрації Покровського району Донецької області (від 14.03.2024 № 56/2-303ВИХ-24, від 11.09.2023 № 56/2-131), в яких повідомлялося про наявність порушень у сфері управління об`єктами права комунальної власності, виражених у невжитті заходів щодо державної реєстрації речових прав на об`єкт нерухомого майна - ПРУ № 18862, та витребовувалися відомості про вжиті заходи з метою усунення даного порушення.

Відповідно до листа Гродівської селищної військової адміністрації Покровського району Донецької області вих. 01/914 від 01.04.2024 заходи щодо проведення до теперішнього часу державної реєстрації на майно колишньої Новоекономічиої територіальної громади, а саме житлового будинку, у тому числі ПРУ № 18862, розташованого за адресою: вул. Гоголя, буд. 18а, смт. Новоекономічне Покровського району Донецької області, дотепер не вживалися у зв`язку із тим, що станом на теперішній час державна реєстрація комунального майна не проводиться, технічна інвентаризація споруди також не проводилась, іншої інформації не надано.

Наказом Міністерства юстиції України від 30.08.2022 № 3642/5 «Про внесення змін до наказів Міністерства юстиції України від 28 березня 2016 року № 898/5 та від 25 листопада 2016 року № 3359/5» визначено, шо в умовах воєнного стану та протягом одного місяця з дня його припинення або скасування державна реєстрація права власності та інших речових прав на нерухоме майно, місцезнаходженням якого є, зокрема, Донецька область, проводиться незалежно від місцезнаходження такого майна.

Крім того, згідно із актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 06.10.2022 заступником Гродівського селищного голови Романюк В.О. та старостою старостинського округу № 1 смт Новоекономічне проведено оцінку стану готовності ПРУ № 18862, за результатами чого зроблено висновок про обмежену готовність споруди до захисту населення станом на 06.10.2022.

В жовтні 2022 року представники відповідача 1 та в серпні 2023 року представники відповідача 2 під час участі в проведенні оцінки стану готовності ПРУ № 18862 мали реальну можливість за наявності на те законних повноважень вжити заходи з інвентаризації спірного об`єкту його нерухомості для взяття його на бухгалтерський облік з подальшою державною реєстрацією права комунальної власності на об`єкт.

Таким чином, вказаними обставинами фактично підтверджено, що на теперішній час спірна захисна споруда дійсно перебуває у володінні Гродівської селищної територіальної громади, є об`єктом права комунальної власності, який повинен використовуватися для потреб захисту цивільного населення від дії засобів ураження, та з цією метою має утримуватися власником в належному технічному стані.

Відтак, відповідачами протягом 2020-2024 років, підстав та повноважень, протиправно не вжито вичерпних заходів щодо усунення порушень у сфері використання спірного об`єкта права комунальної власності, у зв`язку з чим такий об`єкт тривалий час (протягом більш ніж 3 роки) використовується з порушеннями у сфері державної реєстрації речових прав, що створює загрозу для його фактичного існування, належного обліку та збереження.

Відповідач 1 - Гродівська селищна рада Покровського району Донецької області, код ЄДРПОУ 04341637, місце реєстрації, згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 85345, Донецька область, Покровський район, смт Гродівка, вул. Донецька, буд. 97, організаційно-правова форма: орган місцевого самоврядування.

Відповідач 2 - Гродівська селищна військова адміністрація Покровського району Донецької області, код ЄДРПОУ 44922920, місце реєстрації, згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 85345, Донецька область, Покровський район, смт Гродівка, вул. Донецька, буд. 97, організаційно-правова форма: орган державної влади.

Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року N 2102-IX, затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року N 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", згідно якого у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" Президент України В. Зеленський постановив ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

У подальшому Указами Президента України від 14.03.2022 року № 133/2022, затвердженим Законом України від 15.03.2022 року № 2119-IX; від 18.04.2022 року № 2593/2022, затвердженим Законом України від 21.04.2022 року № 2212-IX; від 17.05.2022 року №341/2022, затвердженим Законом України від 22.05.2022 року № 2263-ІХ; від 12.08.2022 року № 573/2022, затвердженим Законом України від 15.08.2022 року № 2500-IX; від 07.11.2022 року №757/2022, затвердженим Законом України від 16.11.2022 року № 2738-IX; від 06.02.2023 року №58/2023, затвердженим Законом України від 07.02.2023 року № 2915-IX; від 01.05.2023 року № 254/23, затвердженим Законом України від 02.05.2023 року № 3057-IX, від 26 липня 2023 року № 451/2023, затвердженим Законом України № 3275-IX від 27.07.2023, від 6 листопада 2023 року № 734/2023, затвердженим Законом України від 08 листопада 2023 року № 3429-IX, від 5 лютого 2024 року № 49/2024, затвердженим Законом України 06 лютого 2024 року № 3564-IX, від 6 травня 2024 року № 271/2024, затвердженим Законом України 08 травня 2024 року № 3684-IX, від 23 липня 2024 року №469/2024, затвердженим Законом України від 23 липня 2024 року № 3891-IX, воєнний стан продовжений, воєнний стан продовжений.

Відповідно до ч.ч. 1, 3, 6, 8 ст. 4 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12 травня 2015 року № 389-VIII (далі - Закон № 389-VIII), на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.

Військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом.

Військову адміністрацію населеного пункту (населених пунктів) очолює начальник, який призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України за пропозицією Генерального штабу Збройних Сил України або відповідної обласної державної адміністрації.

Начальником військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) може бути призначений відповідний сільський, селищний, міський голова.

Фінансування діяльності військових адміністрацій із виконання повноважень органів місцевого самоврядування здійснюється за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів, виконання інших функцій - за рахунок коштів Державного бюджету України.

Загальне керівництво діяльністю військових адміністрацій населених пунктів здійснюють керівники відповідних районних державних адміністрацій або начальники районних військових адміністрацій (у разі їх утворення).

Безпосереднє керівництво військовими адміністраціями здійснюють їхні начальники.

Військові адміністрації населених пунктів, районні, обласні військові адміністрації здійснюють свої повноваження протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування.

Відповідно до ч. 2 ст. 10 Закону № 389-VIII, у разі утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування: начальник військової адміністрації: крім повноважень, віднесених до його компетенції цим Законом, здійснює повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету, сільського, селищного, міського голови; може затвердити тимчасову структуру виконавчих органів сільської, селищної, міської ради (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду); апарат сільської, селищної, міської ради та її виконавчого комітету, інші виконавчі органи (з урахуванням абзацу третього пункту 1 цієї частини), комунальні підприємства, установи та організації відповідної територіальної громади підпорядковуються начальнику відповідної військової адміністрації.

Указом Президента від 14.04.2023 № 226/2023 утворено Гродівську селищну військову адміністрацію Покровського району Донецької області.

Постановою Верховної Ради України від 30.05.2023 № 3134-IX визначено, що у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування начальник Гродівської селищної військової адміністрації Краматорського району, крім повноважень, віднесених до його компетенції Законом України «Про правовий режим воєнного стану», здійснює повноваження відповідної сільської ради.

Водночас, ч. 2 ст. 9 Закону № 389-VIII визначено, що в умовах воєнного стану органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України.

У постанові від 18.10.2023 року у справі № 620/7714/22 Верховним Судом виснувано, що закон передбачає можливість лише тимчасового виконання військовими адміністраціями повноважень обласних рад, а випадки, за яких повноваження відповідної обласної та/або районної ради переходять до військових адміністрацій, чітко визначені нормами Закону України «Про правовий режим воєнного стану». Саме лише введення в Україні воєнного стану та утворення військових адміністрацій до таких наслідків не призводять і не є самостійними та достатніми підставами для цього, тобто обласні ради після введення в Україні воєнного стану продовжують виконувати свої повноваження, надані їм Конституцією України, вищевказаним Законом та іншими законами України, до виникнення передбачених законом підстав для їх передання відповідним військовим адміністраціям, поряд з цим випадки, за яких повноваження відповідної обласної та/або районної ради переходять до військових адміністрацій, визначені частиною ст.ст. 10, 15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

Дослідивши доводи позивача та докази, надані в матеріалах справи, суд установив наступне.

Рішенням Гродівської селищної ради Покровського району Донецької області від 01.12.2020 № VIII/1-15 «Про початок реорганізації Іванівської, Новоолександрівської, Малинівської, Миролюбівської сільських рад та Новоекономічної селищної ради шляхом приєднання до Гродівської селищної ради», почато процедуру реорганізації Новоекономічної селищної ради (ЄДРПОУ 04341643, місцезнаходження: провул. Центральний, 7, смт Новоекономічне, Покровського району Донецької області) шляхом приєднання до Гродівської селищної ради (ЄДРПОУ 04341637, місцезнаходження; вул. Донецька, 97, смт Гродівка, Покровського район, Донецької області) та визначено Гродівську селищну раду правонаступником всього майна, прав та обов`язків Новоекономічної селищної ради з 01.12.2020 року; доручено Гродівському селищному голові утворити Комісію з прийняття майна, активів та зобов`язань Іванівської, Новоолександрівської, Малинівської, Миролюбівської сільських рад та Новоекономічної селищної ради та забезпечити своєчасне га повне прийняття та оприбуткування зазначеного майна, активів та зобов`язань Гродівською селищною радою.

Згідно Передавального акту від 04.01.2021 року Гродівська селищна рада (код ЄДРПОУ 04341637), місцезнаходження: вулиця Донецька, будинок 97, смт Гродівка, Покровський район, Донецька область, внаслідок реорганізації Новоекономічної селищної ради (код ЄДРПОУ 04341643), місцезнаходження: провулок Центральний, будинок 7, смт Новоекономічне, Покровський район, Донецька область шляхом приєднання до Гродівської селищної ради є правонаступником майна, активів та зобов`язань Новоекономічної селищної ради, а саме: основних засобів, нематеріальних активів, запасів, грошових коштів та розрахунків (інвентаризаційні описи додаються); разом із вказаним майном Новоекономічної селищної ради Гродівська селищна рада приймає документи, що підтверджують право власності (володіння, користування, розпорядження) на об`єкти основних засобів та документів, які підтверджують право власності або користування земельними ділянками.

Додатком 1 до Рішення Гродівської селищної ради Покровського району Донецької області від 01.12.2020 № VIII/1-15 «Про початок реорганізації Іванівської, Новоолександрівської, Малинівської, Миролюбівської сільських рад та Новоекономічної селищної ради шляхом приєднання до Гродівської селищної ради» затверджено План заходів з реорганізації Новоекономічної селищної ради, якими визначено: інвентаризацію та передача документів, що нагромадилися під час діяльності Новоекономіної селищної ради Гродівській селищній раді; повна інвентаризація основних засобів, нематеріальних активів, запасів, грошових коштів та розрахунків Новоекономічної селищної ради з перевіркою їх фактичної наявності та документального підтвердження; […] забезпечення процесу передачі майна, активів та зобов`язань Новоекономічної селщної ради Гродівській селищній раді після затвердження відповідного передавального акту.

Згідно Інвентаризаційного опису необоротних активів від 31.01.2020 року встановлено наявність житлового будинку (вул. Гололя, 18) 1989 року, інвентаризаційний № 10330446.

Згідно листа відповідача 2 від 17.08.2023 року № 01/749, в Гродівській селищній раді обліковується і перебуває на балансі ПРУ №18862.

Згідно листа відповідача 2 № 01/1036 від 15.04.2024 року, ПРУ №18862 є вбудованим приміщенням в житловому багатоквартирному будинку за адресою АДРЕСА_1 . ПРУ має свою адресу АДРЕСА_1 , що не є коректним для ідентифікації всієї споруди, яка є одним цілим, а саме багатоквартирним будинком який має підвальне приміщення (в нашому випадку ПРУ №18862); додатково повідомляємо, що населені пункти Гродівської територіальної громади знаходяться в безпосередній близькості до лінії зіткнення, всі роботи з капітальних ремонтів комунальних будівель призупинені, основний акцент зроблено на підготовку території Гродівської територіальної громади до оборони в особливий період відповідно розпорядження голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 14.03.2024 року №150/5-24 «Про введення в дію рішення Ради оборони Донецької області від 14 березня 2024 року».

Відповідно до листа відповідача 2 № 01/914 від 01.04.2024 року, згідно інвентаризаційного опису будівля житлового будинку по АДРЕСА_1 передано під інвентарним номером 10330446; захисна споруда ПРУ №18862 є складовою частино житлового будинку (підвальне приміщення), в 1989 році ввели в експлуатацію житловий будинок по АДРЕСА_1 ; майно колишньої Новоекономічної селищної ради в результаті реорганізації та об`єднання територіальних громад було передано Гродівській селищній раді згідно акту приймання-передавання від 04.01.2021 р., затвердженого рішенням Гродівської селищної ради від 10.02.2021 р. №VIII/3-29 «Про затвердження передавального акту Новоекономічної селищної ради Покровського району Донецької області» та обліковано в бух.обліку, на даний час перебуває на балансі Гродівської селищної ради; технічна інвентаризація не проводилась; на звернення до відділу державної реєстрації Новогродівської міської ради з метою реєстрації вул. Гоголя, буд. 18 смт Новоекономічне отримано відмову оскільки станом на теперішній час реєстрація комунального майна не проводиться.

Технічний паспорт на будівлю ПРУ №18862 за адресою: АДРЕСА_1 , виготовлений 23.10.2012 року на замовлення балансоутримувача - Новоекономічної селищної ради, інвентаризаційна справа № 41.

Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (номер інформаційної довідки 383542679 від 19.06.2024 року), інформація про реєстрацію права власності на будівлю ПРУ №18862 за адресою: АДРЕСА_1 , на момент формування довідки відсутня.

Відсутність реєстрації права власності на вказану будівлю за Гродівською територіальною громадою підтверджується інформацією, наданою Комунальним підприємством «Бюро технічної інвентаризації» (м. Покровськ) за вих. № 795/01-02 від 15.04.2024.

Згідно ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, обставини справи щодо невжиття заходів відносно проведення інвентаризації та державної реєстрації права комунальної власності протирадіаційного укриття з обліковим № 18862, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , підтверджуються та доказами наявними у матеріалах адміністративної справи, а тому вони не викликають у суду обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин, що відповідно до ч. 1 ст. 78 Кодексу адміністративного судочинства, є підставою для звільнення від доказування.

Вирішуючи спірні правовідносини суд виходив з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16 січня 2020 року

№ 463-IX (далі - Закон № 463-IX) визначає правові, організаційні та економічні засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти.

Статтями 140, 143, 145 Конституції України визначено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.

Права місцевого самоврядування захищаються в судовому порядку.

Статтею 25 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97-ВР) визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно ч. 5 ст. 16 Закону № 280/97-ВР, від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону № 280/97-ВР, сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно ч.ч. 1, 2, 5, ст. 60 Закону № 280/97-ВР, територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Закон України від 16.07.1999 № 996-ХІV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі - Закон № 996-ХІV) визначає правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні.

Статтею 1 Закону № 996-ХІV визначено, що для цілей цього Закону терміни вживаються у такому значенні: активи - ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до отримання економічних вигод у майбутньому; бухгалтерський облік - процес виявлення, вимірювання, реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про діяльність підприємства зовнішнім та внутрішнім користувачам для прийняття рішень; […].

Відповідно до ст. 10 Закону № 996-ХІV, для забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства зобов`язані проводити інвентаризацію активів і зобов`язань, під час якої перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан і оцінка. Об`єкти і періодичність проведення інвентаризації визначаються власником (керівником) підприємства, крім випадків, коли її проведення є обов`язковим згідно з законодавством.

Положення про інвентаризацію активів та зобов`язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 № 879 (із змінами) (далі - Положення № 879), визначає порядок проведення інвентаризації активів і зобов`язань та оформлення її результатів.

Згідно з п.п. 4, 5 розділу І Положення № 879, проведення інвентаризації забезпечується власником (власниками) або уповноваженим органом (посадовою особою), який здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів (далі - керівник підприємства), який створює необхідні умови для її проведення, визначає об`єкти, періодичність та строки проведення інвентаризації, крім випадків, коли проведення інвентаризації є обов`язковим. У цих випадках визначені на підприємстві строки проведення інвентаризації не можуть перевищувати строків, визначених цим Положенням.

Інвентаризація проводиться з метою забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства. Під час інвентаризації активів і зобов`язань перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан, відповідність критеріям визнання і оцінка. При цьому забезпечуються:

виявлення фактичної наявності активів та перевірка повноти відображення зобов`язань, коштів цільового фінансування, витрат майбутніх періодів;

установлення лишку або нестачі активів шляхом зіставлення фактичної їх наявності з даними бухгалтерського обліку;

виявлення активів, які частково втратили свою первісну якість та споживчу властивість, застарілих, а також матеріальних та нематеріальних активів, що не використовуються, невикористаних сум забезпечення;

виявлення активів і зобов`язань, які не відповідають критеріям визнання.

Пунктом 6 розділу І Положення № 879 визначено, що суцільною інвентаризацією охоплюються всі види зобов`язань та всі активи підприємства незалежно від їх місцезнаходження, у тому числі предмети, що передані у прокат, оренду або перебувають на реконструкції, модернізації, консервації, у ремонті, запасі або резерві незалежно від технічного стану. Також інвентаризації підлягають активи і зобов`язання, які обліковуються на позабалансових рахунках, зокрема цінності, що не належать підприємству, але тимчасово перебувають у його користуванні, розпорядженні або на зберіганні (об`єкти оперативної (операційної) оренди основних засобів, матеріальні цінності на відповідальному зберіганні, переробці, комісії, монтажі), умовні активи і зобов`язання (непередбачені активи та зобов`язання) підприємства (застави, гарантії, зобов`язання тощо), бланки документів суворої звітності, інші активи.

Згідно п. 7 Положення № 879, проведення інвентаризації є обов`язковим:

перед складанням річної фінансової звітності в обсязі, визначеному пунктом 6 цього розділу, з урахуванням особливостей проведення інвентаризації і в строки, визначені пунктом 10 цього розділу;

у разі передачі майна державного підприємства або бюджетної установи в оренду, приватизації майна державного підприємства, перетворення державного підприємства, передачі державного підприємства (його структурних підрозділів) або бюджетної установи до сфери управління іншого органу управління (на дату передачі), крім передачі в межах одного органу управління, в інших випадках, визначених законодавством;

у разі зміни матеріально відповідальних осіб, а також у разі зміни керівника колективу (бригадира), вибуття з колективу (бригади) більше половини його членів або на вимогу хоча б одного члена колективу (бригади) при колективній (бригадній) матеріальній відповідальності (на день приймання-передачі справ) в обсязі активів, які знаходяться на відповідальному зберіганні;

у разі встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів) в обсязі, визначеному керівником підприємства;

за судовим рішенням або на підставі належним чином оформленого документа органу, який відповідно до закону має право вимагати проведення такої інвентаризації. У цих випадках інвентаризація має розпочатися у термін та в обсязі, зазначених у належним чином оформленому документі цих органів, але не раніше дня отримання підприємством відповідного документа;

у разі техногенних аварій, пожежі чи стихійного лиха (на день після закінчення явищ) в обсязі, визначеному керівником підприємства;

у разі припинення підприємства в обсязі, визначеному пунктом 6 цього розділу;

у разі переходу на складання фінансової звітності за міжнародними стандартами (на дату такого переходу);

в інших випадках, передбачених законодавством.

Водночас, п. 8 розділу І Положення № 879 визначено, що підприємства, які з дати початку тимчасової окупації мали місцезнаходження на території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, на тимчасово окупованій території у Донецькій та Луганській областях, території проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, та підприємства, які мали (мають) місцезнаходження в районах проведення воєнних (бойових) дій у період дії воєнного стану, або підприємства, структурні підрозділи (відокремлене майно) яких розташовані на (в) таких територіях (районах), проводять інвентаризацію у разі можливості безпечного та безперешкодного доступу уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, в яких відображені зобов`язання та власний капітал підприємств.

Райони проведення воєнних (бойових) дій у період дії воєнного стану визначаються відповідно до законодавства.

Керівники підприємств, зазначених в абзаці першому цього пункту, у разі встановлення фактів викрадення (розкрадання), нестачі, знищення (псування) майна, можуть прийняти рішення про проведення інвентаризації такого окремо визначеного майна на день встановлення таких фактів.

Зазначені підприємства зобов`язані провести інвентаризацію станом на 01 число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, та відобразити результати інвентаризації в бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду.

Відповідно до п. 1 розділу ІV Положення № 879, висновки щодо виявлених розбіжностей між фактичною наявністю активів і зобов`язань і даними бухгалтерського обліку, які наводяться в звіряльних відомостях, та пропозиції щодо їх врегулювання відображаються інвентаризаційною комісією у протоколі, що складається після закінчення інвентаризації і передається на розгляд та затвердження керівнику підприємства. У протоколі наводяться: причини нестач, втрат, лишків, а також пропозиції щодо заліку внаслідок пересортиці, списання нестач в межах норм природного убутку, а також понаднормових нестач і втрат від псування цінностей із зазначенням причин та вжитих заходів щодо запобігання таким втратам і нестачам. Підприємства можуть додавати до протоколів іншу інформацію, що є суттєвою для прийняття рішень щодо визнання і оцінки активів і зобов`язань та розкриття відповідної інформації у фінансовій звітності.

Протокол інвентаризаційної комісії затверджується керівником підприємства протягом 5 робочих днів після завершення інвентаризації.

Результати інвентаризації на підставі затвердженого протоколу інвентаризаційної комісії відображаються у бухгалтерському обліку та фінансовій звітності того звітного періоду, у якому закінчена інвентаризація.

Відтак, рішенням Гродівської селищної ради Покровського району Донецької області від 01.12.2020 № VIII/1-15 «Про початок реорганізації Іванівської, Новоолександрівської, Малинівської, Миролюбівської сільських рад та Новоекономічної селищної ради шляхом приєднання до Гродівської селищної ради», доручено Гродівському селищному голові утворити Комісію з прийняття майна, активів та зобов`язань Іванівської, Новоолександрівської, Малинівської, Миролюбівської сільських рад та Новоекономічної селищної ради та забезпечити своєчасне та повне прийняття та оприбуткування зазначеного майна, активів та зобов`язань Гродівською селищною радою (пункт 21).

Додатком 1 до Рішення Гродівської селищної ради Покровського району Донецької області від 01.12.2020 № VIII/1-15 «Про початок реорганізації Іванівської, Новоолександрівської, Малинівської, Миролюбівської сільських рад та Новоекономічної селищної ради шляхом приєднання до Гродівської селищної ради» визначено План заходів з реорганізації Новоекономічної селищної ради, який передбачає: повну інвентаризацію основних засобів, нематеріальних активів, запасів, грошових коштів та розрахунків Новоекономічної селищної ради з перевіркою їх фактичної наявності та документального підтвердження; […] забезпечення процесу передачі майна, активів та зобов`язань Новоекономічної селищної ради Гродівській селищній раді після затвердження відповідного передавального акту.

Проте, з 2020 року відповідачем 1 та з 2023 року відповідачем 2 заходи щодо проведення інвентаризації протирадіаційного укриття з обліковим № 18862, розташованого за адресою: вул. Гоголя, буд. 18а, смт. Новоекономічне, Покровський район, Донецька область, не проведено, що підтверджено листами відповідача 2 наявними у матеріалах адміністративної справи, а також свідчить про невиконання Рішення Гродівської селищної ради Покровського району Донецької області від 01.12.2020 № VIII/1-15 «Про початок реорганізації Іванівської, Новоолександрівської, Малинівської, Миролюбівської сільських рад та Новоекономічної селищної ради шляхом приєднання до Гродівської селищної ради» в частині прийняття та оприбуткування майна, активів та зобов`язань Гродівською селищною радою, що перейшли до неї від Новоекономічної селищної ради, а також порушення приписів Закону № 996-ХІV та Положення № 879.

Ураховуючи викладене, суд дійшов висновку про протиправність такої бездіяльності відповідачів 1 та 2, з огляду на що позовні вимоги щодо зобов`язання Гродівську селищної військової адміністрації Покровського району Донецької області вжити заходи щодо проведення інвентаризації протирадіаційного укриття з обліковим № 18862, розташованого за адресою: вул. Гоголя, буд. 18а, смт. Новоекономічне, Покровський район, Донецька область, підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 2 ст. 327 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Приписами ч. 1 ст. 328 ЦК України установлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.

Статтею 329 ЦК України визначено, що юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом.

Відповідно до ч. 4 ст. 334 ЦК України, права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень врегульовані Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01 липня 2004 року № 1952-IV (далі - Закон № 1952-IV).

Відповідно до визначення закріпленого у п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону № 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 3 Закону № 1952-IV, загальними засадами державної реєстрації прав є:

1) гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження;

2) обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав;

2-1) одночасність вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об`єктом незавершеного будівництва, майбутнім об`єктом нерухомості та державної реєстрації прав;

3) публічність державної реєстрації прав;

4) внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом;

5) відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.

Речові права на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають, змінюються та припиняються з моменту такої реєстрації.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону № 1952-IV, у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

Згідно положень п.п. 6, 44 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.

Для державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об`єкт державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 р., за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: витяг з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо такого об`єкта (у разі державної реєстрації права державної власності); документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об`єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об`єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності). Державна реєстрація права власності на закінчений будівництвом об`єкт проводиться за наявності відомостей про такий об`єкт в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва.

Виходячи із системного аналізу наведених приписів нормативно-правових актів, суд дійшов висновку, що Гродівська селищна рада Покровського району Донецької області та, з моменту набуття відповідних повноважень, Гродівська селищна військова адміністрація Покровського району Донецької області, як органи уповноважені управляти комунальним майном від імені територіальної громади, мали установлений законодавством обов`язок вживати заходи направлені на державну реєстрацію права власності на об`єкт нерухомого майна, а саме будівлю протирадіаційного укриття з обліковим № 18862, розташованого за адресою: вул. Гоголя, буд. 18а, смт. Новоекономічне, Покровський район, Донецька область, задля належного захисту та реалізації права власності територіальної громади.

Однак, відповідачі 1 та 2 упродовж значного проміжку часу з 2020 року по теперішній час не вжили належних заходів для державної реєстрації права власності на будівлю протирадіаційного укриття з обліковим № 18862, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , що слід визначити як протиправну бездіяльність відносно реалізації майнових прав територіальної громади.

Поряд із цим, єдиною підставою для зволікання з реєстрацією права власності на означену будівлю відповідач 2 визначає військову агресію рф та віднесення території Гродівської територіальної громади у безпосередній близькості до території активних бойових дій.

Однак суд із такою позицією відповідача 2 погодитися не може з огляду на наступне.

Згідно підпункту 1 пункту 1-2 Постанови Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 №209 «Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану», протягом дії воєнного стану припиняється доступ користувачів до єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в межах адміністративно-територіальних одиниць, що належать до територій активних бойових дій (крім територій активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) aбo тимчасово окупованих Російською Федерацією територій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, для яких не визначена дата завершення бойових дій або тимчасової окупації.

Відповідно до ч. 5 ст. 3 Закону № 1952-IV, на підставі рішення Міністерства юстиції України державна реєстрація права власності та інших речових прав у визначених випадках може проводитися в межах декількох адміністративно-територіальних одиниць, визначених абзацом першим цієї частини, або незалежно від місцезнаходження нерухомого майна.

Поряд із цим, Наказом Міністерства юстиції України від 30.08.2022 року №3642/5 «Про внесення змін до наказів Міністерства юстиції України від 28 березня 2016 року №898/5 та від 25 листопада 2016 року №3359/5» визначено, що в умовах воєнного стану та протягом одного місяця з дня його припинення або скасування державна реєстрація права власності та інших речових прав на нерухоме майно, місцезнаходженням якого є Автономна Республіка Крим, Донецька, Запорізька, Луганська, Миколаївська, Харківська, Херсонська області, місто Севастополь, проводиться незалежно від місцезнаходження такого майна.

З огляду на означене, суд дійшов висновку, що відповідачі мали можливість вжити заходи щодо державної реєстрації права комунальної власності на будівлю протирадіаційного укриття з обліковим № 18862, розташованого за адресою: вул. Гоголя, буд. 18а, смт. Новоекономічне, Покровський район, Донецька область, незалежно від її місцезнаходження, проте не здійснили цього, тобто ще до запровадження на території України воєнного стану та поширення активних бойових дій на територію Гродівської територіальної громади, відповідач 1 - з 2020 року по 2023 рік, відповідач 2 - з 2023 року по теперішній час.

Будь-яких інших доводів та доказів, які б свідчили про наявність обґрунтованих, об`єктивних обставин, що стали на заваді реєстрації права комунальної власності на будівлю протирадіаційного укриття з обліковим № 18862, розташованого за адресою: вул. Гоголя, буд. 18а, смт. Новоекономічне, Покровський район, Донецька область, відповідачами суду не надано.

Відповідно до ч.ч. 1, 2, ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З урахуванням приписів наведеної норми, суд дійшов висновку, що допущена відповідачами бездіяльність полягає у тривалому невчиненні дій, вчинення яких покладено на них законодавством, без урахування засад добросовісності, розсудливості та пропорційності в частині дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів територіальної громади, а також своєчасності реалізації наданих законом владних повноважень.

Ураховуючи викладене, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову у повному обсязі.

Надаючи правову оцінку обраного позивачем способу захисту, слід зважати на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

У пункті 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі "Чахал проти Об`єднаного Королівства" (Chahalv. TheUnitedKingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Засіб захисту, що вимагається зазначеною статтею повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 5 квітня 2005 року (заява N 38722/02). Таким чином, ефективний засіб правого захисту у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату.

Таким чином, враховуючи те, що засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом та сприяти реальному відновленню порушеного права, беручи до уваги приписи ст. 9 КАС України, приймаючи до уваги докази, наявні у матеріалах справи, а також виходячи з аналізу норм чинного законодавства, суд дійшов висновку про ефективність обраного позивачем способу захисту порушеного права територіальної громади.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Ураховуючи викладене, судові витрати зі сплати судового збору розподілу не підлягають, доказів понесення витрат, пов`язаних з проведенням експертиз, позивачем не надано, свідки при розгляді справи не залучались.

Керуючись Конституцією України та Кодексом адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Задовольнити адміністративний позов в.о. керівника Покровської окружної прокуратури Донецької області (вул. Дмитра Коцюбайла "Да Вінчі", 148, м. Покровськ, Донецька область, 85302, код ЄДРПОУ відокремленого підрозділу 2570700225) в інтересах держави до Гродівської селищної ради Покровського району Донецької області (85345, Донецька область, Покровський район, смт Гродівка, вул. Донецька, буд. 97, ЄДРПОУ 04341637), Гродівської селищної військової адміністрації Покровського району Донецької області (85345, Донецька область, Покровський район, смт Гродівка, вул. Донецька, буд. 97, ЄДРПОУ 44922920), про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії.

Визнати протиправною бездіяльність Гродівської селищної ради Покровського району Донецької області та Гродівської селищної військової адміністрації Покровського району Донецької області щодо невжиття заходів з проведення інвентаризації та державної реєстрації права комунальної власності Гродівської селищної територіальної громади на протирадіаційне укриття з обліковим № 18862, розташоване за адресою: вул. Гоголя, буд. 18а, смт Новоекономічне, Покровський район, Донецька область.

Зобов`язати Гродівську селищну військову адміністрацію Покровського району Донецької області вжити заходи щодо проведення інвентаризації протирадіаційного укриття з обліковим № 18862, розташованого за адресою: вул. Гоголя, буд. 18а, смт Новоекономічне, Покровський район, Донецька область.

Зобов`язати Гродівську селищну військову адміністрацію Покровського району Донецької області вжити заходи щодо державної реєстрації права комунальної власності протирадіаційного укриття з обліковим № 18862, розташованого за адресою: вул. Гоголя, буд. 18а, смт Новоекономічне, Покровський район, Донецька область.

Повний текст рішення складено та підписано 03 вересня 2024 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя О.М. Кониченко

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.09.2024
Оприлюднено05.09.2024
Номер документу121353258
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —200/4414/24

Рішення від 03.09.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кониченко О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні