Справа № 420/14694/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 вересня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Завальнюка І.В., розглянувши в письмовому провадження за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС в Одеській області про скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду із вказаним позовом, в якому просить суд скасувати податкові повідомлення-рішення від 23.01.24 № 3273/15-32-24-05, від 23.01.24 № 3272/15-32-24-05, від 24.01.24 № 3300/15-32-24-05, від 24.01.24 № 3301/15-32-24-05.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що 27.12.2023 ГУ ДПС в Одеській області складено акт № 38203/15-32-24-05/ НОМЕР_1 за результатами документальної планової виїзної перевірки ФОП ОСОБА_1 за період з 23.09.2019 по 31.12.2022. На підставі зазначеного акту ГУ ДПС в Одеській області прийняті спірні податкові повідомлення-рішення, які позивач вважає необґрунтованими та безпідставними. Так, в перевіркою встановлено ненарахування та несплату позивачем ПДВ за серпень 2020 р. в сумі 687555 грн та 20626,65 грн штрафу внаслідок виправлення помилки. Крім того, перевіркою ІКП за кодом платежу 14010100 ФОПП ОСОБА_1 встановлено відсутність нарахування та сплати податку на додану вартість за серпень 2020р. в сумі 687555 грн за основним платежем та в сумі 20626,65 грн за штрафною санкцією (3%), в результаті перекручення даних ФОПП ОСОБА_1 в деклараціях з податку на додану вартість. Натомість перевіркою повноти рахування до сплати до бюджету ПДВ за період з 01.06.2019 по 31.12.2022 не встановлено його заниження (за винятком суми 931 грн), а за результатами перевірки податкового кредиту за період з 01.06.2019 по 31.12.2022 не встановлено завищення податкового кредиту. Наведене свідчить, що за висновком самого ж податкового органу позивачем вірно задекларовано та сплачено суму ПДВ до бюджету. Натомість метою надання уточнюючих розрахунків до декларації з ПДВ за серпень 2020 р. було коригування даних в Додатку 1 і Додатку 5, що не вплинуло на загальні вартісні показники Декларації за серпень 2020 р. Наголошує, що жодна інформація щодо показника податкового кредиту, задекларованого у серпні 2020 р. в сумі 687555 грн в уточнюючих розрахунках не зазначалася та до податкового органу не подавалася. Крім того, не засновані на фактичних обставинах твердження ГУ ДПС щодо порушення позивачем термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Так, позивачем було своєчасно зареєстровано в березні 2022 р. в ЄРНП 139 податкових накладних, виписаних в лютому 2022 р. Після подачі на реєстрацію, остання була анульована з невідомих позивачу причин. Після самостійного виявлення цього позивачем повторно було подано на реєстрацію ці податкові накладні. Чинне податкове законодавством не містить приписів, за якими платник податків, який своєчасно зареєстрував податкові накладні, нестиме відповідальність внаслідок її подальшого скасування та вимушеної повторної реєстрації. Крім того, перевіркою встановлено протиправне включення до складу витрат, безпосередньо пов`язаних з отриманням доходів, за 2022 р., суму заставної вартості оборотної тари по ТОВ «Євродрінк». Так, за укладеним договором, якщо тара є зворотно-заставною, то її повернення здійснюється за рахунок постачальника, що також узгоджується з пп. 177.4.1 р. 177.4 ст. 177 ПКУ. Отже позивач обґрунтовано включила до складу витрат вартість тари.
Ухвалою судді від 20.05.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
05.06.2024 до суду від ГУ ДПС в Одеській області надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити, зазначивши, що ФОП ОСОБА_1 надавались запити (запити у додатку до акту) для надання пояснень та документів, однак підприємцем не надано до перевірки товарно-транспортні накладні на відвантажений товар, документи щодо нарахування та виплати орендної плати за орендовану нерухомість, не надано в повному обсязі банківські виписки про рух коштів на рахунках, документи та пояснення на запити, які надавались під час перевірки, інші документи, у зв`язку із чим 21.12.2023 складено акт ненадання ФОП ОСОБА_1 документів до перевірки №6289/15-32-24-05/ НОМЕР_1 . Перевіркою встановлено, ФОП ОСОБА_1 в порушення п.177.2, п.177.4, п.177.10 ст.177 Податкового кодексу України включено до складу витрат, безпосередньо пов`язаних з отриманням доходів, за 2022 р. суму 512957 грн заставної вартості оборотної тари по ТОВ "Євродрінк". Крім того, виявлено заниження ФОП ОСОБА_1 за 2019 р. в сумі 96,29 грн, за 2020р. в сумі 7,82 грн, за 2022р. в сумі 10627,27 грн та завищення за 2021р. в сумі 2,08 грн суми військового збору від підприємницької діяльності. Перевіркою встановлено порушення п.176.2 ст.176 Податкового Кодексу України ФОПП ОСОБА_1 , подання з недостовірними відомостями, з помилками Податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку Форма №1ДФ та Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску: - не відображено інформацію (ЗП 21000, ПДФО 3780, ВЗ - 315) по ОСОБА_2 ідент.№2284309389 за ознакою доходу 101 за 2 квартал 2022р. у Додатках 4 ДФ, що підтверджується наданими до перевірки відомостями нарахування заробітної плати (відомості у додатку до акту перевірки). - не відображено інформацію щодо оренди по ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , за ознакою доходу 106, 196 за весь перевіряємий період. ФОП ОСОБА_1 на запити від 30.11.2023р., від 12.12.2023р. та від 15.12.2023р. не надано до перевірки документи та пояснення щодо нарахування та виплати оренди, нарахування, утримання та сплати (перерахування) до бюджету податку на доходи фізичних осіб та військового збору з доходу виплаченого у вигляді орендної. Перевіркою повноти, достовірності, правильності визначення бази оподаткування при нарахуванні та утриманні податку на доходи фізичних осіб та військового збору з доходів платників податків, у вигляді оренди встановлено порушення ФОП ОСОБА_1 пп.162.1.3 п.162.1 ст.162, пп.163.1.1 п.163.1 ст.163, пп.164.2.5 п.164.2. ст.164, п.167.1 ст.167, п.п.168.1.1, п.п.168.1.2, п.п.168.1.5 п.168.1 ст.168, п.171.2 ст.171, абз. «а» та «б» п.176.2 ст.176, п.16-1 Підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України, занижено податкове зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб всього на суму 2297,96 грн та з військового збору в сумі 191,50 грн в результаті заниження бази оподаткування на загальну суму 12766,45 грн. Перевіркою встановлено заниження ФПП ОСОБА_1 суми ПДВ 931 грн, що підлягає сплаті до бюджету у результаті заниження податкового зобов`язання. Перевіркою ІКП за кодом платежу 14010100 ФОП ОСОБА_1 встановлено відсутність нарахування та сплати податку на додану вартість за серпень 2020р. в сумі 687555 грн за основним платежем та в сумі 20626,65 грн за штрафною санкцією (3%), в результаті перекручення даних ФОП ОСОБА_1 в деклараціях з податку на додану вартість. Перевіркою також встановлено ненарахування ФОП ОСОБА_1 штрафних санкцію (3%) в результаті самостійного виправлення виявлених помилок. ФОП ОСОБА_1 порушено п.200.2 ст.200, п.203.2 ст.203 Податкового кодексу України, не нараховано податок на додану вартість в сумі 687555 грн в ІКП в результаті перекручення даних в податкових деклараціях з податку на додану вартість за серпень 2020 р. ФОП ОСОБА_1 порушено п.50.1 ст.50 Податкового кодексу України, не нараховано штрафні санкції 21365,22 грн (3%) на суму збільшеного податкового зобов`язання по податку на додану вартість з зв`язку з самостійним виправленням виявлених помилок у майбутніх податкових періодах. Письмові пояснення та документи на запит від 12.12.2023р. та від 19.12.2023р. щодо встановлених порушень ФОП ОСОБА_1 не надавалися у ході перевірки. Також ФОП ОСОБА_1 складено податкові накладні, які зареєстровані в ЄРПН с порушенням передбачених термінів, чим порушено п.201.1, п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України.
11.06.2024 до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив, згідно з якою відзив здебільшого містить цитування Акту від 27 грудня 2023 року Про результати документальної планової виїзної перевірки фізичної особи-платника податків ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки податків НОМЕР_1 ) за період з 23.03.2019 по 31.12.2022 з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, та за період з 22.03.2019 по 31.12.2022 з питань правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» №38203/15-32-24- 05/2128300224, із ігноруванням доводів позовної заяви. Відповідач також вказує, що Позивачем нібито «не надано до перевірки товарно-транспортні накладні на відвантажений товар, документи щодо нарахування та виплати орендної плати за орендовану нерухомість, не надано в повному обсязі банківські виписки про рух коштів на рахунках, документи та пояснення на запити, які надавались під час перевірки, інші документи.». При цьому вказаний «загальний» перелік документів жодним чином не спростовує доводів позовної заяви, а сам відповідач не зазначає, яким чином відсутність яких саме документів нібито спростовує вказані доводи, не зазначає, щодо яких саме оскаржених повідомлень-рішень наводиться ця теза. Крім того, жоден з вказаних відповідачем у відзиві запитів не підписаний «керівником (заступником керівника)» ГУ ДПС в Одеській області, у зв`язку із чім вказані «запити» не мали та не мають обов`язкової сили та не підлягали виконанню з огляду на Порядок періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1245.
Ухвалою суду від 19.06.2024 в задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС в Одеській області із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження відмовлено.
Ухвалою суду від 01.07.2024 постановлено розглядати справу за правилам загального позовного провадження; замінено засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням, яке призначити на 01.08.2024 о 10:30 годині.
Ухвалою суду від 01.08.2024 закрито підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду.
22.08.2024 до суду від представника позивача надійшла заява про розгляд справи без участі сторони позивача.
Представники сторін до суду не з`явилися, про час та місце судового розгляду повідомлені належним чином, їх неявка не перешкоджає розгляду справи по суті, у зв`язку із чим справу розглянуто в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його задоволення, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що на підставі пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.77.1 ст.77, п.82.1 ст.82 Податкового кодексу України, ст. 13 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», плану графіка проведення планових виїзних перевірок фізичних осіб-підприємців на 2023 р., відповідно до наказу від 09.11.2023 №9223-п та направлення від 28.11.2023 №19350/15-32-24-05, виданих Головним управлінням ДПС в Одеській області, головним державним інспектором відділу позапланових перевірок оподаткування фізичних осіб управління оподаткування фізичних осіб ОСОБА_4 проведена документальна планова виїзна перевірка фізичної особи - платника податків ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ) за період з 23.03.2019 по 31.12.2022 з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, та за період з 23.03.2019 по 31.12.2022 з питань правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за результатами якої складено акт від 27.12.2023 № 38203/15-32-24-05/ НОМЕР_1 .
Перевіркою встановлено порушення ФОП ОСОБА_1 :
п.8.1 розд. VIII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 №1588 (в редакції наказу Міністерства фінансів України від 22.04.2014 № 462) із змінами і доповненнями, п.63.3 ст.63 Податкового кодексу України, не надано повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність з формою 20-ОПП, не зазначено інформацію про майно ( АДРЕСА_1 та АДРЕСА_2 (літ.В-1)), яке використовувалось в підприємницькій діяльності;
п.44.3 ст.44 Податкового Кодексу України, незабезпечення зберігання первинних облікових документів, регістрів бухгалтерського обліку, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством;
- п.177.10 ст.177 Податкового кодексу України, неналежне ведення книг обліку доходів та витрат:
- п.177.2, п.177.4, п.177.10 ст.177 Податкового кодексу України, занижено податкове зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб від підприємницької діяльності в сумі 128751,49 грн, в тому числі занижено на 1155,53 грн за 2019р., на 93,81 грн за 2020р., на 127527,22 грн за 2022р. та завищення на 25,07 грн за 2021 р., що підлягає сплаті до бюджету;
- п.177.2, п.177.4, п.177.10 ст.177, п.16-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, занижено податкове зобов`язання з військового збору від підприємницької діяльності в сумі 10729,30 грн, в тому числі занижено на 96,29 грн за 2019 р., на 7,82 грн за 2020 р., на 10627,27 грн за 2022 р. та завищення на 2,08 грн за 2021 р., що підлягає сплаті до бюджету;
- п.176.2 ст.176 Податкового Кодексу України, подання з недостовірними відомостями, з помилками Податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку Форма №1 ДФ та Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за весь перевіряємий період;
- пп.162.1.3. п.162.1 ст.162, пп.163.1.1. р.163.1 ст.163, пп. 164.2.5, п.164.2. ст. 164, п.167.1. ст.167, п.п.168.1.1, п.п.168.1.2, п.п.168.1.5 п.168.1 ст.168, п.171.2 ст.171, абз. «а» та «б» п.176.2 ст.176 Податкового кодексу України, занижено податкове зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб з оренди 2297,96 грн, що підлягає сплаті до бюджету;
- пп.162.1.3. п.162.1 ст.162, пп. 163.1.1. п.163.1 ст.163, пп.164.2.5, п.164.2. ст. 164, п.167.1. ст.167, п.п.168.1.1, р.р.168.1.2, р.р.168.1.5 п.168.1 ст.168, п.171.2 ст.171, абз. «а» та «б» п.176.2 ст.176, п.16-1 Підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України, занижено податкове зобов`язання з військового збору з оренди 191,50 грн, що підлягає сплаті до бюджету;
- п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України, занижено суму податку на додану вартість в сумі 931 грн, яка підлягає сплаті до бюджету за 2022 р.;
- п.200.2 ст.200, п.203.2 ст.203 Податкового кодексу України, не нараховано податок на додану вартість в сумі 687555 грн, що підлягає сплаті до бюджету, в ІКП в результаті перекручення даних в податкових деклараціях з податку на додану вартість за серпень 2020р.;
- п.50.1 ст.50 Податкового кодексу України, не нараховано штрафні санкції 21365,22 грн (3%) на суму збільшеного податкового зобов`язання по податку на додану вартість у зв`язку з самостійним виправленням виявлених помилок у майбутніх податкових періодах;
- п.201.1, п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, складено податкові накладні, які зареєстровані в ЄРПН с порушенням передбачених термінів за перевіряємий період; п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України, не зареєстровано в ЄРПН податкову накладну на суму ПДВ 2589,38 грн за лютий 2022р.;
- п.57.1 ст.57 Податкового кодексу України, несвоєчасно сплачено узгоджену суму податку на додану вартість;
- п.212.1 ст. 212, п.213.1 ст.213, п.214,1 ст.214 Податкового кодексу України, занижено суму акцизного податку в сумі 57 грн, яка підлягає сплаті до бюджету за 2022р.; - п.57.1 ст.57 Податкового кодексу України, несвоєчасно сплачено узгоджену суму акцизного податку за вересень 2021р.
На підставі акту перевірки від 27.12.2023 № 38203/15-32-24-05/2128300224 ГУ ДПС в Одеській області прийнято податкові повідомлення-рішення:
від 23.01.2024 № 3273/15-32-24-05 (форма «Р»), яким Позивачу збільшено суму грошового зобов`язання за платежем «військовий збір, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування» в сумі 13 410.19 грн, в тому числі 10 729.3 грн. за податковими та/або іншими зобов`язаннями, та 2680.89 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами);
від 23.01.2024 № 3272/15-32-24-05 (форма «Р»), яким Позивачу збільшено суму грошового зобов`язання за платежем «військовий збір, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування» в сумі 160 922.18 грн, в тому числі 128 751.49 грн. за податковими та/або іншими зобов`язаннями, та 32 170.69 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами);
від 24.01.2024 № 300/15-32-24-05, яким Позивачу збільшено суму грошового зобов`язання за платежем «податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг» на суму 896 216.20 гривень, в тому числі 688 486,00 грн. за податковими та/або іншими зобов`язаннями, та 207 730.20 грн за штрафними (фінансовими) санкціями;
від 24.01.2024 № 3301/15-32-24-05 (форма «Н»), яким до Позивача застосовано штраф у сумі 62 508.67 гривень за затримку реєстрації (порушення граничних строків) в ЄРПН податкових накладних.
Не погодившись із висновками, викладеними в акті перевірки від 27.12.2023 № 38203/15-32-24-05/2128300224, та прийнятими на його підставі податковими повідомленнями-рішеннями, ФОП ОСОБА_5 звернулася до ГУ ДПС в Одеській області зі скаргою від 29.02.2024 № 2, яка рішенням від 23.05.2024 № 11817/6/99-00-06-01-03-06 залишена без задоволення, а спірні податкові повідомлення-рішення без змін, що зумовило позивача звернутися за судовим захистом із даним позовом.
Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв`язок у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги підлягаючими задоволенню у зв`язку з наступним.
Зі змісту акту перевірки вбачається, що перевіркою правильності визначення витрат, відображених в декларації про доходи, з даними про суми валових витрат, які визначені в ході перевірки, виявлено розбіжності, а саме завищення валових витрат в 2022 р. в сумі 512957 грн.
Згідно наданої до перевірки банківської виписки по рахунку та електронної книги обліку доходів та витрат ФОП ОСОБА_1 витрати за тару (кеги) в сумі 1754641,66 по ТОВ «Євродрінк» (42258444) було включено до складу вартості придбаних товарно-матеріальних цінностей, реалізованих або використаних у виробництві продукції.
ФОП ОСОБА_1 від ТОВ "Євродрінк" отримано у 2022 році сума 1241666,66 грн на банківський рахунок НОМЕР_2 у якості «повернення коштів за зворотною тару. Без ПДВ», яка була віднесена у зменшення витрат, що підтверджується даними електронної книги обліку доходів та витрат.
Відповідно до п. 7.2 договору договору поставки №10/05/22 від 10.05.2022 між ФОП ОСОБА_1 (Покупець) та Одеська філія ТОВ "Євродрінк" код 42258444 (Постачальник), якщо тара є зворотно-заставною, її повернення здійснюється за рахунок Постачальника.
Згідно п.7.6. договору поставки №10/05/22 від 10.05.2022 між ФОП ОСОБА_1 (Покупець) та Одеська філія ТОВ "Євродрінк" код 42258444 (Постачальник) «Кеги (діжки) при поставці товару є оборотними». Оборотні кеги (діжки) є власністю Постачальника і поворотною тарою. Заставна вартість кожної оборотної кеги (діжки) становить 150 ЄВРО. Заставна вартість кег (діжки) обов`язково вказується в товарній накладній. Покупець зобов`язаний повернути 100% кег (діжок) отриманих від Постачальника. Для повернення кег (діжок) використовуються зворотні рейси автомашин які доставили Товар. Якщо покупець не повернув кеги (діжки) зворотним рейсом, то він повертає кеги (діжки) за свій рахунок і своїм транспортом.
За висновком перевіряючого, ФОП ОСОБА_1 в порушення п.177.2, п.177.4, п.177.10 ст.177 Податкового кодексу України включено до складу витрат, безпосередньо пов`язаних з отриманням доходів, за 2022 р. суму 512957,00 грн заставної вартості оборотної тари по ТОВ "Євродрінк".
Перелік витрат, безпосередньо пов`язаних з отриманням доходів, визначено п.177.4. ст.177 Податкового кодексу України та він не містить «заставну вартість оборотної тари».
Отже за позицією податкового органу «заставна вартість оборотної тари» не може бути віднесена до валових втрат підприємцем, оскільки таке словосполучення прямо не визначено нормами ст. 177 КАС України.
Водночас в акті перевірки відображено, а у відзиві відповідачем наголошено, що ФПП ОСОБА_1 надавались запити (у додатку до акту) для надання пояснень та документів: - від 30.11.2023, вручено під підпис бухгалтеру ФОП ОСОБА_1 , ОСОБА_6 , а також ФОП ОСОБА_1 ; - від 12.12.2023, вручено під підпис бухгалтеру ФОП ОСОБА_1 , ОСОБА_6 , а також ФОПП ОСОБА_1 ; - від 15.12.2023, вручено під підпис ФОПП ОСОБА_1 ; - від 19.12.2023, вручено під підпис ФОПП ОСОБА_1 ; - від 20.12.2023, вручено під підпис бухгалтеру ФОП ОСОБА_1 , ОСОБА_6 . ФОП ОСОБА_1 не надано до перевірки товарно-транспортні накладні на відвантажений товар, документи щодо нарахування та виплати орендної плати за орендовану нерухомість, не надано в повному обсязі банківські виписки про рух коштів на рахунках, документи та пояснення на запити, які надавались під час перевірки, інші документи, у зв`язку із чим 21.12.2023 складено акт ненадання ФОПП ОСОБА_1 документів до перевірки №6289/15-32-24-05/ НОМЕР_1 .
В цьому аспекті суд критично оцінює посилання представника позивача на п. 10 Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1245, як підставу для ненадання відповіді та документів на запит, так як не мали обов`язкової сили та не підлягали виконанню з огляду на відсутність підпису керівника податкового органу.
Вищезазначений порядок № 1245 від 27.12.2010 № 1245 визначає процедуру періодичного подання органам державної податкової служби суб`єктами інформаційних відносин або подання за письмовим запитом таких органів податкової інформації.
Натомість відповідно до пункту 3 розділу ІІІ Порядку оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавства України з питань податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків, затверджений наказом Міністерством фінансів України від 20.08.2015 за №727 (далі Порядок №727) загальні положення акта (довідки) документальної планової перевірки (відповідні додатки до загальних положень) мають містити такі дані: інформацію про запити, які у разі потреби надані (надіслані) платнику податків або посадовим особам платника податків (керівнику платника податків або уповноваженій ним особі) щодо надання для проведення перевірки документів (копій документів), пояснень, довідок, інформації тощо.
Такі запити підписуються посадовими особами, що проводять перевірку, та вручаються платнику податків (керівнику платника податків або уповноваженій ним особі) під підпис. У разі неможливості вручити запит безпосередньо платнику податків або посадовим особам платника податків (керівнику платника податків або уповноваженій(им) ним особі(ам)) такі запити можуть бути підписані керівником контролюючого органу (його заступником або уповноваженою особою) та надіслані платнику податків у порядку, встановленому статтею 42 Податкового кодексу.
Цей Порядок розроблено відповідно до вимог Податкового кодексу України для застосування посадовими особами контролюючих органів при оформленні результатів документальних перевірок платників податків (у розумінні статті 15 Податкового кодексу) (надалі по тексту також - платники податків) дотримання податкового, валютного законодавства, законодавства про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (надалі по тексту також - законодавство з єдиного внеску) та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Отже, нормами Порядку №727, який є спеціальним нормативно-правовим актом у відносинах під час перевірки, передбачено, що запити підписуються посадовими особами, що проводять перевірку, та вручаються платнику податків (керівнику платника податків або уповноваженій ним особі) під підпис.
Поряд із тим, відповідачем не зазначено, яким чином ненадання запитуваних документів, та яких саме, вплинуло на формування висновків за актом перевірки та прийняття спірних податкових повідомлень-рішень.
Відповідно до абзаців першого та другого пункту 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Порядок оподаткування доходів, отриманих фізичною особою-підприємцем від провадження господарської діяльності встановлений положеннями статті 177 ПК України.
Так, за правилами пункту 177.1 статті 177 ПК України, доходи фізичних осіб-підприємців, отримані протягом календарного року від провадження господарської діяльності, оподатковуються за ставками, визначеними в пункті 167.1 статті 167 цього Кодексу.
Об`єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та не грошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов`язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи-підприємця (пункт 177.2 статті 177 ПК України).
Положеннями пункту 177.4 статті 177 ПК України визначено, що до переліку витрат, безпосередньо пов`язаних з отриманням доходів, належать: витрати, до складу яких включається вартість сировини, матеріалів, товарів, що утворюють основу для виготовлення (продажу) продукції або товарів (надання робіт, послуг), купівельних напівфабрикатів та комплектуючих виробів, палива й енергії, будівельних матеріалів, запасних частин, тари й тарних матеріалів, допоміжних та інших матеріалів, які можуть бути безпосередньо віднесені до конкретного об`єкта витрат (підпункт 177.4.1); витрати на оплату праці фізичних осіб, що перебувають у трудових відносинах з таким платником податку (далі - працівники), які включають витрати на оплату основної і додаткової заробітної плати та інших видів заохочень і виплат виходячи з тарифних ставок, у вигляді премій, заохочень, відшкодувань вартості товарів (робіт, послуг), витрати на оплату за виконання робіт, послуг згідно з договорами цивільно-правового характеру, будь-яка інша оплата у грошовій або натуральній формі, встановлена за домовленістю сторін (крім сум матеріальної допомоги, які звільняються від оподаткування згідно з нормами цього розділу), обов`язкові виплати, а також компенсація вартості послуг, які надаються працівникам у випадках, передбачених законодавством, внески платника податку на обов`язкове страхування життя або здоров`я працівників у випадках, передбачених законодавством (підпункт 177.4.2); суми єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірах і порядку, встановлених законом (підпункт 177.4.3); інші витрати, до складу яких включаються витрати, що пов`язані з веденням господарської діяльності, які не зазначені в підпунктах 177.4.1-177.4.3 цього пункту, до яких відносяться витрати на відрядження найманих працівників, на послуги зв`язку, реклами, плати за розрахунково-касове обслуговування, на оплату оренди, ремонт та експлуатацію майна, що використовується в господарській діяльності, на транспортування готової продукції (товарів), транспортно-експедиційні та інші послуги, пов`язані з транспортуванням продукції (товарів), вартість придбаних послуг, прямо пов`язаних з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг (підпункт 177.4.4).
Отже приписами пп. 177.4.1 п. 177.4 ст. 177 ПКУ передбачено, що до переліку витрат, безпосередньо пов`язаних з отриманням доходів, належать, зокрема, витрати, до складу яких включається вартість тари й тарних матеріалів.
Застосування господарюючими суб`єктами у відносинах формулювання «заставна вартість оборотної тари» не впливає на сутність таких витрат, які своїм змістом належить до витрат, до складу яких включається вартість тари й тарних матеріалів.
Таким чином, враховуючи положення договору поставки №10/05/22 від 10.05.2022, Позивач обґрунтовано включив до складу витрат вартість тари у сумі, щ обула вірно визначена податковим органом 512 957 грн.
Враховуючи це, збільшення податковим органом суми грошового зобов`язання за платежем податок на доходи фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування на суму 18751,49 гривень є безпідставним, а також нарахування податковим органом штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) на вказану суму у розмірі 32170,69 гривень.
Таким чином, податкове повідомлення-рішення від 23.01.2024 № 3272/15-32-24-05 є необґрунтованим та підлягає скасуванню.
Згідно з пунктом 16.1 підрозділу 10 розділу XX ПК України тимчасово, до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних Сил України, встановлюється військовий збір.
Платниками збору є особи, визначені пунктом 162.1 статті 162 цього Кодексу. Об`єктом оподаткування збором є доходи, визначені статтею 163 цього Кодексу. Ставка збору становить 1,5 відсотка від об`єкта оподаткування, визначеною підпунктом 1.2 цього пункту. Отже об`єктом оподаткування військового збору є чистий оподатковуваний дохід.
Відповідно до пункту 1 частини 4 статті 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" платниками єдиного внеску є фізичні особи-підприємці, у тому числі, ті які обрали спрощену систему оподаткування.
Частиною 2 статті 7 цього Закону передбачено, що базою нарахування єдиного внеску для платників, зазначених в частині 4 пункту 1 статті 4 Закону є сума доходу (прибутку), отриманого від здійснення господарської діяльності, що обкладається податком на доходи фізичних осіб.
Отже, перевіркою встановлено заниження ФОПП ОСОБА_1 за 2022 р. в сумі 10627,27 грн суми військового збору від підприємницької діяльності, як наслідок викладеного вище порушення у відносинах із ТОВ «Євродрінк», у зв`язку із чим таке похідне нарахування також є необґрунтованим, тому податкове повідомлення-рішення від 23.01.2024 № 3273/15-32-24-05 підлягає скасуванню.
Крім того, перевіркою ІКП за кодом платежу 14010100 ФОПП ОСОБА_1 встановлено відсутність нарахування та сплати податку на додану вартість за серпень 2020 р. в сумі 687555 грн за основним платежем та в сумі 20626,65 грн за штрафною санкцією (3%), в результаті перекручення даних ФОПП ОСОБА_1 в деклараціях з податку на додану вартість.
Перевіркою також встановлено ненарахування ФОПП ОСОБА_1 штрафних санкцію (3%) в результаті самостійного виправлення виявлених помилок: - в сумі 243,03 (збільшення на 8101*3%) по уточнюючій декларації 09/2020 за 07/2020 від 11.09.2020р. № 9228627833; - в сумі 297,00 (збільшення на 9900*3%) по уточнюючій декларації 09/2022 за 02/2022 від 07.09.2022р. №9175455892; - в сумі 18,06 (збільшення на 602*3%) по уточнюючій декларації 04/2023 за 02/2022 від 25.04.2023р. №9089851430; - в сумі 180,48 (збільшення на 6016*3%) по уточнюючій декларації 04/2023 за 09/2022 від 11.04.2023р. №9075992220.
За висновком перевіряючого, ФОП ОСОБА_1 порушено п.200.2 ст.200, п.203.2 ст.203 Податкового кодексу України - не нараховано податок на додану вартість в сумі 687555 грн в ІКП в результаті перекручення даних в податкових деклараціях з податку на додану вартість за серпень 2020 р.; порушено п.50.1 ст.50 Податкового кодексу України, не нараховано штрафні санкції 21365,22 грн (3%) на суму збільшеного податкового зобов`язання по податку на додану вартість з зв`язку з самостійним виправленням виявлених помилок у майбутніх податкових періодах.
З цього приводу позивач у позові зазначає, що метою надання уточнюючих розрахунків до Декларації з податку на додану вартість за серпень 2020 р. було коригування даних в Додатку № 1 і Додатку № 5 цієї Декларації.
При цьому ці коригування у Додатках не вплинули на загальні вартісні показники Декларації за серпень 2020 р., а саме:
- не уточнювався показник податкового зобов`язання за рядком 1.1 розділу І. «Податкові зобов`язання» декларації в сумі 736 178,0 грн (відсутнє абсолютне значення помилки (+/-);
- не уточнювався показник податкового кредиту за рядком 10.1 розділу ІІ. «Податковий кредит» декларації в сумі 687 555,00 грн. (відсутнє абсолютне значення помилки (+/-);
- не уточнювався показник податку на додану вартість, що підлягає сплаті до бюджету в сумі 48 623 грн. за рядком 18 розділу III. «Розрахунки за звітний період» декларації, який визначався як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду (736 842,00 грн - 687 755,00 грн =48623 грн).
Згідно із пунктом 46.1 статті 46 ПК України податкова декларація, розрахунок, звіт - це документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.
Відповідно до пунктів 49.1 та 49.2 статті 49 ПК України податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.
При цьому, законодавцем передбачено можливість внесення змін до податкової звітності, яка регламентована статтею 50 ПК України.
Пунктом 50.1 статті 50 ПК України визначено, що у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов`язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.
Згідно із пунктами 1 - 5 розділу IV Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 року №21 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29.01.2016 року за №159/28289; далі - Порядок №21) у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 глави 9 розділу II Кодексу) платник податку самостійно виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним декларації, він зобов`язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої декларації за формою, встановленою на дату подання уточнюючого розрахунку.
Внесення змін до податкової звітності за результатами самостійного виявлення помилок здійснюється у порядку, визначеному статтею 50 розділу II Кодексу.
У разі виправлення помилок у рядках поданої раніше декларації, до яких повинні додаватися додатки, до уточнюючого розрахунку повинні бути додані відповідні додатки, що містять інформацію щодо уточнених показників.
З огляду на матеріали справи, у графі 4 по р. 9 розділу І уточнюючих розрахунків «Податкові зобов`язання» відображено показник декларації за серпень 2020 р. щодо якого виправлялися помилки, які не пов`язані із сумою податку у Додатку 1 та у Додатку 5 до Декларації.
Значення цього показника в сумі 736178 показано без змін як у графі 4, так і у графі 5 розділу І Податкові зобов`язання уточненого розрахунку, а у графі 6 «Різниця» проставлено прочерк через відсутність різниці між початковим та уточненими показниками.
При цьому жодна інформація щодо показника податкового кредиту, задекларованого у серпні 2020 р. в сумі 687555 грн в уточнюючих розрахунках не зазначалася та до податкового органу не подавалася.
В уточнюючих розрахунках відсутні значення у графах 4, 5 та проставлені прочерки в графі 6 «Різниця» за рядками 10.1 та 17 розділу ІІ «Податковий кредит». Також прочерк у графі 6 за рядком 18 розділу ІІІ «Розрахунки за звітний період» пояснюється відсутністю даних у рядках 9 та 17 графи 6.
Отже виправлення даних у Додатку 1 та Додатку 5 до уточнюючих розрахунків не змінило вартість показників податкових зобов`язань та податкового кредиту за звітний період та не вплинуло на розрахунки з бюджетом по податку на додану вартість, а дані, наведені в декларації підприємця за серпень 2020 р., в уточнюючих розрахунках, відповідають даним податкового періоду, що перевірявся.
Правильність відображених сум ПДВ у декларації за серпень 2020 р. підтверджується показниками податкових накладних, які була зареєстровані в ЄРПН, а також інтегрованою карткою платника податків.
Таким чином, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, на якого покладено обов`язок доказування в адміністративному процесі, не надав належних доказів правомірності відображення в акті перевірки та, як наслідок, в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні від 24.01.2024 № 3300/15-32-24-05, порушень ФОП ОСОБА_1 норм чинного законодавства, внаслідок чого позивачем не нараховано та не сплачено ПДВ на суму 687555 грн.
Крім того, перевіркою своєчасності реєстрації в ЄОРПН податкових накладних встановлено, що ФОП ОСОБА_1 складено податкові накладні, які зареєстровані в ЄРПН з порушенням передбачених термінів, чим порушено п. 201.1, 201.10 ст. 201 ПКУ.
В п. 2.6.4 акту перевірки наведено таблицю за період з 31.05.2022 по 31.12.2022, в якій відображено реквізити податкових накладних, дати їх реєстрації та кількість днів затримки (від 8 до 468 (більшість)).
Пункт 201.10 статті 201 ПК України установлює граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, серед іншого:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Указаним пунктом також визначено, що у разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом
Зважаючи на викладене, у період спірних правовідносин ПК України закріплював обов`язок платників податку на додану вартість забезпечувати своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пункт 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України установлює, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім окремо визначених видів податкових накладних) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
18 березня 2020 року набрав чинності Закон України від 17 березня 2020 року № 533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (далі - Закон № 533-IX).
У зв`язку з набранням чинності Закону № 533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України від 30 березня 2020 року № 540-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» та Законом України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX ПК України був доповнений пунктом 52-1 такого змісту:
«За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: - обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; - цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; - обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; - здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; - здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; - порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».
Верховний Суд за результатами аналізу наведених норм у постанові від 10 грудня 2021 року у справі № 420/10367/20 сформував такий правовий висновок:
«Перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Отже, штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в ЄРПН у період з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, не застосовуються».
Кабінет Міністрів України установив карантин на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року. Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України скасував 30 червня 2023 року з 24 години 00 хвилин на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Отже, законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі і за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних у відповідний період.
До завершення карантину Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» в Україні був введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та триває досі.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада України прийняла Закон України від 03 березня 2022 року № 2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).
Цим Законом підрозділ 10 розділу XX ПК України був доповнений пунктом 69, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
На підставі підпунктів 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX ПК України в разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, встановленої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, - то в такому випадку платники податків звільняються від визначеної цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом від 24 березня 2022 року № 2142-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» було внесено зміни до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме: слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».
27 травня 2022 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).
У цьому Законі підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
За обставин розглядуваного спору, абсолютна більшість податкових накладних виписані в лютому 2022 р., період 28.02.2022 (за виключенням всього кількох, а саме № 101991 віл 01.06.2022 період 31.05.2022 дата реєстрації 12.07.2022; № 10115 від 13.07.2022- дата реєстрації 08.08.2022; № 53 від 01.01.2023 дата реєстрації 01.02.2023).
Відтак, податковим органом всупереч дії мораторію було застосовано штрафні санкції по податкових накладних, що охоплені періодом 28.02.2022.
Окрім цього, Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.
Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом № 2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Поряд із тим, позивач наголошує про своєчасність реєстрації всіх без виключення податкових накладних, наведених у таблиці в п 2.6.4 акту перевірки, однак зазначає про подальше анулювання такої реєстрації з невідомих для неї причин, після виявлення чого вона повторно була вимушена подати на реєстрацію такі накладні.
На підтвердження зазначеного до адміністративного позову додано засвідчену копію роздруківки з особистого кабінету платника податків, згідно з якою податкові накладні було подано на реєстрацію та зареєстровані в ЄРПН.
Однак у подальшому реєстрація податкових накладних була «анульована» і позивач не отримувала від ГУ ДПС в Одеській області будь-яких повідомлень з цього приводу.
В свою чергу, відповідач на противагу цим аргументам позивача не навів жодного аргументи чи заперечень.
Для вирішення питання про наявність/відсутність підстав для застосування до платника податку відповідальності за затримку реєстрації податкових накладних необхідно встановити причини, що зумовили допущення такого пропуску, та перевірити, чи вчинив платник податку усі залежні від нього дії з метою належного виконання податкового обов`язку щодо своєчасної реєстрації таких документів (постанова Верховного Суду від 31 січня 2020 року у справі № 821/819/17).
Загальні принципи організації інформаційного обміну під час подання платниками податків податкової звітності до органів державної податкової служби України в електронній формі із використанням електронного цифрового підпису визначені Інструкцією з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв`язку, затвердженою наказом Державної податкової адміністрації України від 10.04.2008 №233, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 16.04.2008 за №320/15011 (далі - Інструкція №233), відповідно до пункту 5 розділу 3 якої передбачено, що для подання електронних податкових документів платник податків має попередньо укласти з органом ДПС за місцем реєстрації договір про визнання електронної звітності (за затвердженими формою та змістом - Додаток 1 до Інструкції) та отримати спеціальне програмне забезпечення.
Суб`єкт владних повноважень, шляхом укладання договору про визнання електронних документів, реалізовує у формі адміністративного договору повноваження на здійснення адміністрування податків, зборів, платежів.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Водночас, на контролюючий орган покладено обов`язок забезпечити приймання податкових документів в електронному вигляді платника податків у терміни, визначені законодавством для податкових документів в паперовому вигляді, та їх комп`ютерну обробку.
Ураховуючи наведені правові норми та встановлені фактичні обставини у даній справі, суд дійшов до висновку, що анулювання з боку податкового органу попередньої реєстрації податкових накладних спричинило подальшу необхідність позивача повторно направляти такі накладні для реєстрації в ЄРПН після виявлення цього факту, що в свою чергу, не може слугувати підставою для застосування контролюючим органом штрафу за несвоєчасну реєстрацію таких податкових накладних в ЄРПН.
З огляду на встановлені обставини у даній справі, суд дійшов висновку про відсутність підстав для застосування до платника штрафних санкцій за затримку реєстрації зазначених вище податкових накладних, відтак, суд дійшов до висновку про скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 24.01.2024 № 3301/15-32-24-05.
Перевіряючи обґрунтованість та законність дій та рішень суб`єкта владних повноважень, суд враховує наведене нормативне регулювання та вимоги частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
Суд також враховує встановлений ст.3 Конституції України, ст. 6 КАС України принцип верховенства права, який в адміністративному судочинстві зобов`язує суд надавати законам та іншим нормативно-правовим актам тлумачення у спосіб, який забезпечує пріоритет прав людини при вирішенні справи. Тлумачення законів та нормативно-правових актів не може спричиняти несправедливих обмежень прав людини.
Вирішуючи спір, суд також враховує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року).
Суд акцентує увагу на приписах ч. 2 ст. 77 КАС України, відповідно до якої в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зважаючи на встановлені у справі обставини та з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його задоволення.
Судові витрати розподілити відповідно до ст. 139 КАС України.
При цьому ціна даного адміністративного позову складає 1 133 057,24 грн (13410,19 + 160922,18 + 89621,20 + 62508,67), у зв`язку із чим судовий збір за пред`явленими позовними вимогами становить суму 11330,57 грн (1% від ціни позову), який підлягає стягненню з відповідача. Решта надмірно сплаченого судового збору (586,12 грн) підлягає поверненню з Державного бюджету України відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про судовий збір».
Керуючись ст.ст. 139, 242-246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5; ЄДРПОУ 43142370) про скасування податкових повідомлень-рішень задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 23.01.24 № 3273/15-32-24-05, від 23.01.24 № 3272/15-32-24-05, від 24.01.24 № 3300/15-32-24-05, від 24.01.24 № 3301/15-32-24-05.
Стягнути з бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 11330,57 грн (одинадцять тисяч триста тридцять грн 57 коп.).
Повернути з Державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби України в Одеській області (65001, вул. Садова, 1-А, м. Одеса; ЄДРПОУ 37607526) на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 586,12 грн (п`ятсот вісімдесят шість грн 12 коп.).
Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Суддя І.В. Завальнюк
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.09.2024 |
Оприлюднено | 05.09.2024 |
Номер документу | 121355157 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Завальнюк І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні