Рішення
від 30.08.2024 по справі 480/5545/24
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 серпня 2024 року Справа № 480/5545/24

Сумський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Гелети М.С., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику осіб в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу позовної заяви ОСОБА_1 до Управління Державної міграційної служби України в Сумській області про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління Державної міграційної служби України в Сумській області і просить суд:

- визнати протиправною відмову Управління Державної міграційної служби України у Сумській області у видачі паспорту громадянина України у формі книжечки ОСОБА_1 відповідно до Положення про паспорт громадянина України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 26.06.1992 №2503-ХІІ;

- зобов`язати Управління Державної міграційної служби України у Сумській області видати паспорт громадянина України у формі книжечки ОСОБА_1 .

Свої вимоги мотивував тим, що відмова відповідача щодо видачі паспорту громадянина України у формі книжечки відповідно до Положення про паспорт громадянина України, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 26.06.1992 №2503-ХІІ є протиправною, з чим позивач не погодився та звернувся до суду з цим позовом.

Зазначає, що відповідачем безпідставно відмовлено у видачі паспорта, оскільки наказ, на який посилається відповідач у відповіді та невиконання якого позивачем стало підставою для відмови у видачі паспорту, є підзаконним актом, а тому не повинен застосовуватися відповідачем. Зазначає, що має право на отримання паспорту громадянина України у формі книжечки.

Відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, подав до суду відзив на позов, в якому просив у задоволенні позову відмовити у повному обсязі. Зазначає, що позивачем не надано всіх необхідних документів для оформлення паспорту громадянина України у формі книжечки. Зокрема, позивачем не надано фотокартки, а також судового рішення, яким би було зобов`язано відповідача видати паспорт громадянина України у формі книжечки. Надана позивачем фотокартка не відповідала наказу МВС від 18.10.2019 в частині вимог щодо фотографічного зображення.

Позивачем надано додаткові пояснення своєї позиції по справі, в яких позовні вимоги підтримує в повному обсязі, просить суд задовольнити позовні вимоги.

Провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження без виклику осіб. У учасників справи витребовувалися докази.

Дослідивши наявні матеріали справи, заяви по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 16.05.2002 було видано Конотопським МРВ УМВС України в Сумській області паспорт у формі книжечки серії НОМЕР_1 на сторінках 1, 2, 3, 4, 5, 12 та 13 якого в подальшому проставлені відмітки кульковою ручкою у формі літери Х.

Сумським окружним адміністративним судом в межах справи №480/1770/24 встановлено наступні обставини, про що зазначено у рішенні від 16.05.2024.

Зокрема, судом зазначено, що у зв`язку з непридатністю до користування паспорта, виданого Конотопським МРВ УМВС України в Сумській області, позивачем було подано заяву (волевиявлення) від 13.02.2024, в якій ОСОБА_1 просив видати йому паспорт у формі книжечки, у зв`язку з непридатністю користування паспорта серії НОМЕР_1 .

На заяву позивача Управління Державної міграційної служби України в Сумській області листом від 21.02.2023 відмовило у видачі, оскільки позивачем не надано повного пакету документів, передбаченого законодавством.

Рішенням суду від 16.05.2024 по справі №480/1770/24 в задоволенні позову було відмовлено з тих підстав, що позивачем не дотримано процедури звернення для оформлення паспорта та не надано необхідних для цього документів, а тому у відповідача були відсутні підстави для прийняттям відповідного рішення про обмін паспорта громадянина України. Судом зазначено, що додана позивачем до матеріалів справи вже під час розгляду справи квитанція від 29.04.2024 про сплату державного мита у розмірі 34,00грн. не спростовує правомірності дій відповідача, оскільки такої квитанції не було долучено до заяви позивача від 13.02.2024, більше того, державне мито за обмін паспорта позивачем сплачено лише 29.04.2024, тобто вже після отримання оскаржуваної відмови відповідача, а тому така квитанція не свідчить про надання повного пакету документів необхідних для прийняття рішення про обмін паспорта громадянина України на час розгляду відповідачем заяви (волевиявлення) позивача від 13.02.2024.

Позивачем повторно було подано до відповідача нову заяву (волевиявлення) від 13.02.2024, в якій ОСОБА_1 просив видати йому паспорт у формі книжечки, у зв`язку з непридатністю користування паспорта серії НОМЕР_1 від 29.05.2024 (а.с.34).

Відповідачем за результатом розгляду заяви позивача від 29.05.2024 листом від 13.06.2024 повідомлено, що для обміну паспорта позивачу необхідно особисто звернувся до будь-якого територіального центру, надавши документи, визначені Тимчасовим порядком та фотокартки, які відповідають вимогам Наказу. Також відповідачем було зазначено, про необхідність надати рішення суду, яке набрало законної сили, про зобов`язання ДМС оформити та видати паспорт громадянина України зразка 1994р. Крім того, звернуто увагу, що фотокартка, що подається для оформлення або обміну документів, що посвідчує особу, повинно відповідати п. 7 розділу ІІІ наказу МВС України від 18.10.2019. Зокрема, обличчя особи відображається крупним планом в анфас, особа повинна дивитися прямо, голова та шия без повороту та нахилу. Обидві сторони обличчя мають бути чітко видимі.

Позивач після отримання листа відповідача від 13.06.2024 звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам, суд виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Статтею 5 Закону України Про громадянство України від 18.01.2001 №2235-ІІІ (далі Закон України Про громадянство України) визначено, що документом, що підтверджує громадянство України, є, зокрема, паспорт громадянина України.

Постановою Верховної Ради України від 26.06.1992 №2503-XII затверджено, зокрема, Положення про паспорт громадянина України (далі - Положення про паспорт громадянина України), згідно з пунктами 1, 3, 5, 8, 9-11 якого паспорт громадянина України є документом, що посвідчує особу власника та підтверджує громадянство України. Паспорт дійсний для укладання цивільно-правових угод, здійснення банківських операцій, оформлення доручень іншим особам для представництва перед третьою особою лише на території України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України.

Бланки паспортів виготовляються у вигляді паспортної книжечки або паспортної картки за єдиними зразками, що затверджуються Кабінетом Міністрів України. Терміни впровадження паспортної картки визначаються Кабінетом Міністрів України у міру створення державної автоматизованої системи обліку населення.

Паспортна книжечка являє собою зшиту внакидку нитками обрізну книжечку розміром 88 х 125 мм, що складається з обкладинки та 16 сторінок. Усі сторінки книжечки пронумеровані і на кожній з них зображено Державний герб України і перфоровано серію та номер паспорта.

Термін дії паспорта, виготовленого у вигляді паспортної книжечки, не обмежується.

Паспорт, виготовлений у вигляді паспортної картки (інформаційного листка), має розмір 80 х 60 мм. У інформаційний листок вклеюється фотокартка і вносяться відомості про його власника: прізвище, ім`я та по батькові, дата народження і особистий номер, а також дата видачі і код органу, що його видав. Інформаційний листок заклеюється плівкою з обох боків. Термін дії паспорта, виготовленого у вигляді паспортної картки, визначається Кабінетом Міністрів України.

Бланки паспортів виготовляються на замовлення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері громадянства, з високоякісного паперу з використанням спеціального захисту.

Отже, чинним Положенням про паспорт громадянина України передбачено дві форми паспорта громадянина України: книжечка і картка.

Таким чином, позивач має право на отримання відповідно до Положення про паспорт громадянина України паспорта громадянина України у формі книжечки.

Однак, варто відмітити, що пунктами 16-17 Положення про паспорт громадянина України встановлено, що обмін паспорта провадиться у разі: зміни (переміни) прізвища, імені або по батькові; встановлення розбіжностей у записах; непридатності для користування.

Для обміну паспорта громадянин подає: заяву за формою, встановленою Міністерством внутрішніх справ України; паспорт, що підлягає обміну; дві фотокартки розміром 35х45 мм.

Для обміну паспорта у зв`язку із зміною (переміною) прізвища, імені чи по батькові або встановленням розбіжностей у записах подаються також документи, що підтверджують ці обставини.

За видачу паспорта справляється державне мито (п.14).

Крім того, пунктом 1,3 постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 року № 302 "Про затвердження зразка бланка, технічного опису та Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України" (далі - Постанова № 302) затверджено: зразок та технічний опис бланка паспорта громадянина України з безконтактним електронним носієм згідно з додатками 1 і 2; зразок та технічний опис бланка паспорта громадянина України, що не містить безконтактного електронного носія, згідно з додатками 3 і 4; Порядок оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, знищення паспорта громадянина України, що додається. Державна міграційна служба до законодавчого врегулювання питання завершення оформлення та видачі паспорта громадянина України зразка 1994 року здійснює оформлення та видачу таких паспортів у порядку, встановленому Міністерством внутрішніх справ, громадянам України, щодо яких прийнято рішення суду, що набрало законної сили, про зобов`язання Державної міграційної служби оформити та видати паспорт громадянина України зразка 1994 року.

Згідно з пунктами 1, 3 Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 302 (далі - Порядок № 302) паспорт громадянина України (далі - паспорт) є документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України. Кожен громадянин України, який досяг 14-річного віку, зобов`язаний отримати паспорт.

Обмін паспорта здійснюється у разі непридатності паспорта для подальшого використання (підпункт 5 пункт 6 Порядку № 302).

Підпунктом 1 пункту 7 Порядку № 302 встановлено, що оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обмін та видача паспорта здійснюються особі, яка досягла 14-річного віку, - на підставі заяви-анкети, поданої нею особисто.

За змістом пункту 19 Порядку № 302 документи для оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта подаються до центрів надання адміністративних послуг, державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС, і його відокремлених підрозділів (далі - уповноважені суб`єкти), територіальних органів та територіальних підрозділів ДМС.

Згідно з пунктом 32 Порядку №302 працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС не пізніше наступного дня після надходження до розгляду документів перевіряє повноту поданих заявником документів, зазначених у пунктах 35, 46 і 69 цього Порядку, відповідність їх оформлення вимогам законодавства.

Відповідно до пункту 100 Порядку № 302 територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС має право відмовити особі в оформленні або видачі паспорта, якщо: 1) особа не є громадянином України; 2) особа вже отримала паспорт (у тому числі паспорт зразка 1994 року), який є дійсним на день звернення (крім випадків обміну паспорта у зв`язку з виявленням помилки в інформації, внесеній до нього; звернення для обміну протягом одного місяця до дати закінчення строку дії паспорта; непридатності для подальшого використання); 3) дані, отримані з баз даних Реєстру, картотек, наявних державних та єдиних реєстрів, інших інформаційних баз, що перебувають у власності держави, органів місцевого самоврядування або підприємств, установ та організацій, не підтверджують надану заявником інформацію; 4) за видачею паспорта звернувся законний представник, який не має документально підтверджених повноважень на отримання паспорта; 5) особа подала не в повному обсязі документи та інформацію, необхідні для оформлення і видачі паспорта; 6) особу не встановлено за результатами проведення процедури встановлення особи.

Отже, однією з підстав для відмови в оформленні або видачі паспорта є подання не в повному обсязі документи та інформацію, необхідні для оформлення і видачі паспорта.

У свою чергу, як вже зазналось вище згідно із п. 14,17 Положення про паспорт громадянина України для обміну паспорта громадянин подає: заяву за формою, встановленою Міністерством внутрішніх справ України; паспорт, що підлягає обміну; дві фотокартки розміром 35х45 мм. За видачу паспорта справляється державне мито.

Крім того, наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.06.2019 № 456 затверджений Тимчасовий порядок оформлення і видачі паспорта громадянина України, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14.06.2019 за № 620/33591 (далі - Тимчасовий порядок № 620/33591).

Пункт 1 розділу I «Загальні положення» Тимчасового порядку № 456 визначає порядок подання документів, їх розгляду і прийняття рішення про оформлення та видачу паспорта громадянина України зразка 1994 року (далі - паспорт) особі, щодо якої прийнято рішення суду, що набрало законної сили, про зобов`язання ДМС оформити та видати паспорт громадянина України зразка 1994 року (далі - рішення суду), засвідчене в установленому законодавством порядку.

Згідно з пунктом 1 розділу IV «Обмін паспорта» Тимчасового порядку № 456 обмін паспорта здійснюється в разі: 1) зміни прізвища, імені, по батькові, дати та/або місця народження; 2) установлення розбіжностей у записах (невідповідність записів, зроблених у паспорті, записам в інших документах); 3) непридатності паспорта для користування (паспорт/фотокартка має потертості (та/або відсутня її частина), що не дають змогу візуально ідентифікувати особу, прочитати прізвище, ім`я, по батькові, дату та місце народження, ким виданий паспорт, підпис посадової особи та дату видачі, пошкодження перфорованої серії та номера, що не дає змогу встановити реквізити паспорта, виправлення, підчистки окремих літер у персональних даних/найменуванні органу/штампах/печатках або інші чинники, які впливають на цілісність документа.

Відповідно до пункту 2 розділу IV «Обмін паспорта» Тимчасового порядку № 456 для обміну паспорта заявник подає: 1) заяву; 2) рішення суду; 3) паспорт, що підлягає обміну; 4) дві (три - у разі одержання паспорта, який обмінюється в іншому територіальному підрозділі ДМС) фотокартки розміром 3,5 x 4,5 см; 5) платіжний документ з відміткою банку про сплату державного мита (у разі обміну паспорта у зв`язку із непридатністю для користування) або оригінал документа про звільнення від його сплати; 6) документи, що підтверджують обставини (крім обміну паспорта з причин непридатності його використання), на підставі яких паспорт підлягає обміну. Видані компетентними органами іноземної держави документи, що подаються для оформлення паспорта, засвідчуються в установленому законодавством порядку, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, та подаються з перекладом українською мовою, вірність якого засвідчується нотаріально; 7) довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (для внутрішньо переміщених осіб); 8) посвідчення про взяття на облік бездомних осіб, видане відповідним центром обліку бездомних осіб (для бездомних осіб). У разі обміну паспорта, оформленого територіальним підрозділом ДМС, який припинив діяльність або тимчасово не здійснює свої повноваження, заявник додатково подає всі наявні документи, у тому числі документи, що містять фотозображення особи.

Під час розгляду справи судом враховується, що відповідно до п.п.1,2 Розділу IХ Тимчасового порядку №456 Територіальний підрозділ ДМС відмовляє особі в оформленні або видачі паспорта (у тому числі вклеюванні фотокартки), якщо:

1) особа не є громадянином України;

2) особа вже отримала паспорт, який є дійсним на день звернення (крім випадків обміну паспорта у зв`язку з виявленням помилки в інформації, внесеній до нього, непридатності для подальшого використання);

3) дані, отримані з баз даних Єдиного державного демографічного реєстру, картотек, не підтверджують надану заявником інформацію;

4) за видачею паспорта звернувся законний представник, який не має документально підтверджених повноважень на отримання паспорта;

5) особа подала не в повному обсязі документи та інформацію, необхідні для оформлення й видачі паспорта;

6) особу не встановлено за результатами проведення процедури встановлення особи.

У рішенні про відмову в оформленні чи видачі паспорта (у тому числі вклеюванні фотокартки), яке доводиться до відома заявника протягом п`яти робочих днів з дня його прийняття, зазначаються підстави відмови.

Заявник має право повторно звернутися до територіального підрозділу ДМС в разі зміни або усунення обставин, через які йому було відмовлено в оформленні чи видачі паспорта (у тому числі вклеюванні фотокартки).

В даному випадку, матеріалами справи підтверджується, що позивачем 29.05.2024 подано до відповідача заяву про видачу паспорту з додатками.

Разом із тим, лист відповідача від 13.06.2024 №С-86/6/5901-24/5901.3/86-24 в розумінні зазначених вище нормативно-правових актів не є рішенням про відмову у видачі паспорту.

Висновку відповідача про відмову в оформленні паспорту позивачу лист від 13.06.2024 взагалі не містить.

Згідно змісту листа відповідача від 13.06.2024 УДМСУ в Сумській області зазначено, що було розглянуто заява позивача, як звернення, із посиланням на те, що відповідь із зазначеного питання була надана Управлінням 21.02.2024 на попереднє звернення позивача. Також зазначено про надання документів, які передбачені нормативно-правовими актами, а саме рішення суду та надання позивачем відповідної фотокартки.

Разом із тим, позивач не звертався із зверненнями щодо оформлення паспорту громадянина України, а реалізував своє право на повторне подання документів для оформлення паспорту, а тому відповідач зобов`язаний не надавати відповіді та роз`яснення, та посилатися на відповіді при зверненні позивача, а прийняти відповідне рішення на підставі таких документів, які надаються позивачем станом на 29.05.2024. Посилання на відповідь Управління від 21.02.2024 га перераню заяву позивача судом не може бути визнано обгрунтованим, оскільки позивач має право повторного звернення до відповідача із наданням до Управління документів, які визначені законодавством , в т.ч. і додаткових, для прийняття відповідного рішення відповідачем.

Тобто, відповідач за результатами розгляду заяви позивача про видачу паспорту не прийняв рішення про відмову передбаченого Законом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус», Порядком №302, Тимчасовим порядком №456.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Документальних доказів прийняття рішення про відмову у видачі паспорту позивачу, із зазначенням підстав відмови, відповідачем до суду не надано.

Таким чином, з огляду на викладене вище, відповідачем було допущено протиправну бездіяльність щодо розгляду заяви позивача про видачу паспорту від 29.05.2024, яка полягала в не прийнятті, в межах повноважень, рішення за результатами розгляду такої заяви.

Стосовно посилання позивача в адміністративному позові на те, що наказ МВС України від 18.10.2019 є підзаконним нормативним актом, а тому не повинен застосовуватися, суд зазначає наступне.

Судом було витребувано у відповідача звернення позивача від 29.05.2024 разом з усіма додатками, у тому числі копію фотокартки, яку було надано відповідачу 29.05.2024 для оформлення паспорта громадянина України у вигляді книжечки.

Також судом було витребувано і у ОСОБА_1 заяву разом з усіма додатками, у тому числі копію фотокартки, яку позивачем було надано відповідачу 29.05.2024 для оформлення паспорта громадянина України у вигляді книжечки.

На виконання вимог ухвали суду представником позивача надано витребувані документи (а.с.42-44), в яких міститься копія двох фотокарток зображення позивача розміром 35х45 мм (а.с.44).

Також від позивача надійшла письмові пояснення від 19.07.2024, до яких позивачем додано копію однієї фотокартки зображення позивача (а.с.53).

Судом встановлено, що надана позивачем копія фотокартки не відповідає зображенню тим фотокарткам, які позивачем надавалися разом із заявою від 29.05.2024 та надані були відповідачем на виконання вимог ухвали суду. Доказів того, що фотокартка, яка надана позивачем до матеріалів справи, наявна у відповідача відсутні.

Разом із тим, вимоги до фотокарток, що подаються для оформлення або обміну документів та фотографічного зображення на них визначені наказом МВС від 18.10.2019 №875, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07 листопада 2019 р. за № 1146/34117.

Надана позивачем фотокартка зображення, що була надана відповідачу не відповідає вимогами розділу Ш зазначеного Наказу від 18.10.2019, а тому не надає підстав для висновку суду про надання всіх документів до відповідача щодо видачі позивачу паспорту, оскільки такий не може бути прийнято відповідачем та бути вклеєним до паспорту позивача.

При цьому, надана позивачем до матеріалів справи фотокартка не була досліджена відповідачем під час розгляду заяви від 29.05.2024, відповідачу не надавалася, відповідачем не досліджувалося дотримання зазначеного фотозображення позивача вимогам наказу МВС від 18.10.2019, у відповідача відсутня.

Таким чином виключно після отримання відповідачем від позивача фотокартки, яка буде відповідати вимогам, зазначеним у наказі МВС від 18.10.2019 №875, у відповідача бути обов`язок прийняти таку фотокартку та вклеїти її до паспорту позивача.

Доказів того, що відповідачу на час звернення позивача до суду було надано всі необхідні документи, матеріалами справи не підтверджується, рішення про відмову у видачі паспорту книжечки відповідачем за результатом розгляду заяви від 29.05.2024 не прийнято, вимоги позивача про зобов`язання Управління Державної міграційної служби України у Сумській області видати паспорт громадянина України у формі книжечки ОСОБА_1 визнаються судом передчасно заявленими у зв`язку із чим в задоволенні зазначених вимог судом відмовляється.

Верховний Суд, аналізуючи наведені норми законодавства, якими врегульовано спірні правовідносини, неодноразово вказував, що реалізація волевиявлення громадянина на отримання паспорта, незалежно від форми такого, здійснювалася і здійснюється шляхом подання заяви-анкети до компетентного органу особисто особою, яка звертається за отриманням паспорта, із зазначенням інформації та долученням документів, які передбачені вимогами чинного законодавства. При цьому, дотримання особою певних правил, пов`язаних з процедурою оформлення та видачі паспорта, зокрема, щодо дотримання форми заяви, є обов`язковим (постанови від 07.11.2018 у справі № 820/3327/16, від 29.11.2019 у справі № 260/1414/18, від 21.08.2020 у справі № 260/99/19, від 10.12.2020 у справі № 240/575/20, від 08.06.2023 у справі № 380/5977/21).

Так, реалізація волевиявлення особи на обмін паспорта, здійснювалася і здійснюється шляхом подання заяви до компетентного органу разом із об`єктивно необхідними для цього документами, зокрема, паспорта, що підлягає обміну; двох фотокарток розміром 35х45 мм; документів, що підтверджують обставини (крім обміну паспорта з причин непридатності його використання), на підставі яких паспорт підлягає обміну.

У свою чергу прийняттю компетентним органом рішення про оформлення особі паспорта громадянина України передує звернення заявника з заявою відповідного змісту та необхідним пакетом документів, перевірка на повноту та відповідність оформлення яких вимогам законодавства України здійснюється працівником цього органу.

Вказане узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 29.02.2024 у справі № 280/5678/22.

Суд зазначає, що завданням адміністративного судочинства, відповідно до статті 2 КАС України, є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Тобто, за змістом вказаної правової норми, адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями, визначеними статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Таким чином адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною 2 статті 2 КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.

Зважаючи на викладене вище, обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, з урахуванням частини 2 статті 9 КАС України, суд вважає за необхідне зобов`язати Управління Державної міграційної служби України в Сумській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 29.05.2024 щодо оформлення паспорта громадянина України та прийняти вмотивоване рішення за результатом розгляду заяви позивача.

Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 до Управління Державної міграційної служби України в Сумській області про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

Зобов`язати Управління Державної міграційної служби України в Сумській області (і.к. 37846270, вул. Герасима Кондратьєва, 27,м. Суми, Сумська область,40009) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспортМВ026272) від 29.05.2024 з додатками щодо оформлення паспорта громадянина України та прийняти вмотивоване рішення за результатом розгляду заяви.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Державної міграційної служби України в Сумській області (і.к. 37846270, вул. Герасима Кондратьєва, 27,м. Суми, Сумська область,40009) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспортМВ026272) судовий збір у розмірі 1211,20 грн.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.М. Гелета

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.08.2024
Оприлюднено05.09.2024
Номер документу121355833
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реалізації владних управлінських функцій у сфері громадянства

Судовий реєстр по справі —480/5545/24

Ухвала від 20.12.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Ухвала від 16.12.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Рішення від 30.08.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

Ухвала від 26.06.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.М. Гелета

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні