ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/3373/24
03 вересня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючої судді Дерех Н.В.
розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області, Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (надалі, позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (надалі, відповідач - 1), Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві (надалі, відповідач - 2), в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (код ЄДРПОУ 14035769) про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах ОСОБА_1 від 15.04.2024 №262740011496; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 , що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 1, згідно п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» періоди роботи з 02.11.1993 по 28.04.1994, з 24.05.1994 по 27.03.1996, з 23.04.1996 по 12.07.2000, з 01.12.2000 по 01.05.2001, з 02.05.2001 по 31.05.2002, з 05.08.2002 по 30.06.2003, з 01.07.2003 по 30.09.2005, з 01.10.2005 по 30.03.2008, з 01.04.2008 по 15.04.2015, з 30.07.2018 по 26.03.2024; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1, згідно п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з дати звернення до територіального органу Пенсійного фонду України - 08.04.2024; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві нарахувати та виплачувати ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах з дати звернення до територіального органу Пенсійного фонду України - 08.04.2024.
Позов обґрунтований тим, що позивач вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області. Вважає, що трудовою книжкою позивача підтверджується трудовий стаж позивача на підземних роботах за Списком №1. До того ж, на переконання позивача, період проходження строкової військової служби ОСОБА_1 з 24.05.1994 по 27.03.1996 має бути включений до стажу, що дає право на призначення пільгової пенсії. Звернув увагу суду на тому, що повноваження щодо призначення пенсії за віком та обрахунку страхового стажу делеговані ГУ ПФУ в Тернопільській області, проте обов`язок виплати пенсії у випадку її призначення, залишається у територіального органу Пенсійного фонду за місцем проживання пенсіонера, а саме Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві.
Ухвалою суду від 03.06.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Даною ухвалою відповідачам встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.
Заперечуючи проти позовних вимог, представник Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позову. Вважає, що Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області №262740011496 від 15.04.2024 позивачу правомірно відмовлено в призначенні пенсії та конкретизовано причини такої відмови. Зокрема, за результатами розгляду даної заяви встановлено наступне: страховий стаж позивача згідно даних трудової книжки та даних персоніфікованого обліку за результати розгляду заяви складає 32 р. 0 міс. 14 дн., в т.ч. стаж для призначення пенсії на пільгових умовах згідно Списку №1, підтверджений належними документами, відсутній, вік заявника на момент звернення 49 років 11 місяців. Просить врахувати, що позивачем при зверненні із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах не було надано жодної довідки згідно додатку №5 до Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, а також накази по підприємству про результати проведеної атестації робочих місць. Зауважує, що до страхового стажу враховано всі періоди згідно записів трудової книжки та додатково наданими документами.
Представник Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві подав до суду відзив на позов, в якому просить відмовити у задоволенні даного позову. Просить врахувати, що у позивача пільговий стаж відсутній, оскільки довідка згідно додатку 5 до Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року №637 та накази по підприємству про результати проведеної атестації робочих місць за умови праці не надані. Враховуючи вищевикладене, вважає, що гр. ОСОБА_2 правомірно відмовлено в призначенні пенсії на пільгових умовах відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у зв`язку із відсутністю необхідного пільгового стажу роботи.
Представник позивача подав до суду відповіді на відзиви Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві та Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області.
Ухвалою суду від 04.06.2024 відмовлено у задоволенні клопотання представника позивача про витребування доказів.
Судом встановлено, що 08.04.2024 позивач звернувся до територіального органу Пенсійного фонду України в Тернопільській області із заявою про призначення пенсії на пільгових умовах.
Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області №262740011496 від 15.04.2024 позивачу відмовлено у призначенні пенсії за віком на відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у зв`язку із відсутністю пільгового стажу. Зокрема, зазначено, що за результатами розгляду документів доданих до заяви зараховано всі періоди. Пільговий стаж відсутній, оскільки довідка згідно додатку 5 до Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 №637 та накази по підприємству про результати проведеної атестації робочих місць за умовами праці не надані.
Про вказане рішення позивача повідомлено листом Головного управління Пенсійного фонду України в м.Києві №2600-0210-8/78261 від 15.04.2024.
Також, у відповідь на звернення позивача від 27.03.2024 Департаментом пенсійного забезпечення, страхових виплат, соціальних послуг, житлових субсидій та пільг у листі №15774-17067/А-03/8-2800/24 від 24.04.2024 позивача повідомлено про наступне. Зокрема, зазначено, що для підтвердження страхового стажу за Списком №1 чи Списком №2 підприємством або його правонаступником видається уточнююча довідка за формою, наведеною в Додатку 5 до Порядку №637. В уточнюючій довідці повинно бути вказано: професія або посада, характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до яких включається цей період роботи, первинні документи; за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка, в тому числі виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств (абзац другий пункту 20 Порядку №637). Крім цього, зазначено, що надаються копії наказів про результати атестації робочого місця за умовами праці відповідно до Порядку №442. Також, повідомлено, що Пенсійним фондом України дано доручення Головному управлінню Пенсійного фонду України в м.Києві надати допомогу позивачу в отриманні уточнюючої довідки.
Не погоджуючись з рішенням відповідача - 1 про відмову у призначенні пільгової пенсії, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд враховує наступні приписи законодавства.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що згідно із статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення.
За приписами пунктів 1, 6 частини першої статті 92 Конституції України права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
Пунктом 1 частини 2 статті 114 Закону № 1058-IV передбачено, що на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.
Згідно зі статтею 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
З метою забезпечення соціального захисту працівників, зайнятих на підземних роботах, роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 №383 затверджено Порядок застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (далі, Порядок № 383).
Пунктом 10 Порядку № 383 передбачено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 (далі Порядок № 637).
Пунктом 1 Порядку № 637 передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи за період до впровадження персоніфікованого обліку у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування є трудова книжка.
За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній стаж роботи встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Пунктом 20 Порядку № 637 встановлено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального стажу роботи приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5). У довідці повинно бути вказано періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до яких включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка, в тому числі виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій.
З трудової книжки позивача серії НОМЕР_1 , яка заповнена 20.08.1993, прослідковується наступний трудовий стаж позивача: 02.11.1993 - Тунельний загін № 4 Київметробуд. Прийнятий на роботу електрослюсарем на прохідці 4 розряду підземних робіт з повним робочим днем. Наказ від 05.11.1993 № 156-к; 28.04.1994 - звільнений у зв`язку з призовом на службу. Наказ від 28.04.1994 № 63- к; 24.05.1994 - 27.03.1996 - служба в армії; 23.04.1996 - Тунельний загін № 4 Київметробуд. Прийнятий електрослюсарем на прохідці 4 розряду підземних робіт з повним робочим днем. Наказ від 23.04.1996 № 80-к; 13.07.2000 - переведений електрослюсарем на відкриті гірничі роботи. Наказ від 13.07.2000 № 127-к; 01.12.2000 - переведений електрослюсарем 4 розряду на підземні роботи з повним робочим днем. Наказ від 14.12.2000 № 244-к; 02.05.2001 - переведений електрослюсарем-монтажником гірничопрохідницького обладнання 5 розряду на підземні роботи з повним робочим днем. Наказ від 03.05.2001 № 109 о/с; 01.06.2002 - переведений електрослюсарем-монтажником гірничопрохідницького обладнання 5 розряду на відкриті гірничі роботи. Наказ від 11.06.2002 № 134 о/с; 05.08.2002 - переведений електрослюсарем-монтажником гірничопрохідницького устаткування 5 розряду на підземні роботи з повним робочим днем. Наказ від 02.08.2002 № 184 о/с; 01.07.2003 - призначений ланковим електрослюсарів-монтажників підземного гірничопрохідницького устаткування 5 розряду на підземні роботи з повним робочим днем; 01.10.2005 - переведений ланковим електрослюсарів-монтажників підземного гірничопрохідницького устаткування 6 розряду на підземні роботи з повним робочим днем. Наказ від 04.10.2005 № 333 о/с; 01.04.2008 переведений електрослюсарем-монтажником підземного гірничопрохідницького устаткування 7 розряду на підземні роботи з повним робочим днем; 21.07.2010 - Найменування підприємства змінено з: «Тунельний загін №4 відкритого акціонерного товариства «Київметробуд» на «Тунельний загін №4 публічного акціонерного товариства «Київметробуд». Наказ від 28.07.2010 № 47; 15.04.2015 - звільнений за угодою сторін. Наказ від 15.04.2015 № 96 о/с; 30.07.2018 - Тунельний загін № 4 ПАТ «Київметробуд». Прийнято електрослюсарем-монтажником підземного гірничопрохідницького устаткування 7 розряду, підземні роботи з повним робочим днем. Наказ від 27.07.2018 № 110 о/с; 08.12.2020 - найменування підприємства змінено...; 26.03.2024 - звільнений за власним бажанням. Наказ від 26.03.2024 № 09 о/с.
Суд зауважує, що згідно з пунктом 3 Порядку №383 при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.1992 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.1992.
На період роботи ОСОБА_1 діяли:
-Список № 1, який був затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.1994 року № 162 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах» (надалі - Списки виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах № 162);
-Список № 1, який був затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2003 року № 36 «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах» (далі - Списки виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах № 36);
- Список № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 року № 461 (далі - Списки виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах № 461).
Відповідно до пп. а п. 2 «Підземні роботи на будівництві, реконструкції, технічному переозброєнні і капітальному ремонті: гірничих виробок, метрополітенів, підземних каналів, тонелів та інших підземних споруд» розділу 1 «Гірничі роботи» Списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах № 162, електрослюсарі на прохідці, електрослюсарі-монтажники підземного гірничо-прохідницького обладнання - віднесені до професії із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 1.
Згідно з пп. а п. 2 «Підземні роботи на будівництві, реконструкції, технічному переозброєнні і капітальному ремонті: гірничих виробок, метрополітенів, підземних каналів, тонелів та інших підземних споруд» розділу 1 «Гірничі роботи» Списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах №36, електрослюсарі з проходки, електрослюсарі-монтажники підземного гірничопрохідницького устаткування - віднесені до професії із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 1.
Відповідно до п. 2 «Підземні роботи на будівництві, реконструкції, технічному переозброєнні і капітальному ремонті гірничих виробок, метрополітенів, підземних каналів, тунелів та інших підземних споруд» розділу 1 «Гірничі роботи» Списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах № 461, працівники, зайняті на будівництві, реконструкції, технічному переозброєнні і капітальному ремонті гірничих виробок, метрополітенів, підземних каналів, тунелів та інших підземних споруд-віднесені до професії із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 1.
Таким чином, суд вважає, що записами у трудовій книжці позивача підтверджується трудовий стаж позивача на підземних роботах за Списком №1.
Суд враховує правову позицію зазначену Верховним судом у постанові від 17.11.2021 у справі № 242/5635/16-а, в якій зазначено проте, що відповідно до статті 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України. Відповідно до пунктів 1, 2 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. За пунктом 20 Порядку №637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5).
Аналіз зазначених нормативно-правових актів свідчить про те, що посилання відповідача на неможливість включення до пільгового стажу спірних періодів праці позивача в зв`язку з тим, що довідка згідно додатку 5 до Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 №637 та накази по підприємству про результати проведеної атестації робочих місць за умовами праці не надані.
Вирішуючи даний спір по суті, суд також враховує доводи позивача стосовно того, що у довідці форми ОК-5 за ОСОБА_1 обліковується спецстаж за кодом ЗП3013А1, тобто за Списком № 1.
Крім цього, вирішуючи спір по суті, на думку суду, служба в армії підлягає зарахуванню до пільгового стажу з наступних підстав.
Відповідно до п. 1 ст. 8 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», час проходження військової служби зараховується до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, якщо на момент призову на строкову військову службу особа навчалася на фахом у професійно-технічному закладі, працювала за професією або займала посаду, що передбачала право на пенсію на пільгових умовах до введення в дію Закону України «Про пенсійне забезпечення» або на пенсію за віком на пільгових умовах до набрання чинності ЗУ «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Позивач на момент призову до армії працював за професією, що дає право на призначення пільгової пенсії.
Отже, суд вважає, що період проходження строкової військової служби ОСОБА_1 з 24.05.1994 року по 27.03.1996 року має бути включений до стажу, що дає право на призначення пільгової пенсії.
Обов`язок належного оформлення документів покладається не на працівника, а на роботодавця чи інших уповноважених осіб. Формальні неточності у документах, за загальним правилом, не можуть бути підставою для обмеження особи у реалізації конституційного права на соціальний захист. Підставою для призначення пенсії є відповідний стаж роботи, а не дотримання усіх формальних вимог при заповненні уточнюючої довідки.
Суд також звертає увагу на тому, що законодавцем покладено обов`язок проведення атестації робочих місць на керівників підприємств, а тому її несвоєчасне проведення або неповне проведення не може позбавити громадян їх конституційного права на соціальний захист. Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постанові від 10.07.2018 по справі №227/545/17.
Суд вважає, що непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць власником підприємства не може бути підставою для відмови у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах. Відповідальність за непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць покладається на власника підприємства, а не працівника. При цьому контролюючу функцію у відносинах щодо проведення атестації робочих місць на підприємстві виконує держава в особі відповідних контролюючих органів, а не працівник.
Разом із відповіддю на відзив (вх.№4038/24 від 25.07.2024) представником позивача подано копії Наказів Тунельного загону №4 ПАТ "Київметробуд" від 11.08.2015 №16, від 17.04.1994, від 01.10.2020 №45, від 25.04.1995 №123, №47 від 28.07.2010, від 10.03.2006 №64, від 02.08.2010 №50, від 15.04.2015 №96 о/с, від 15.11.1993 №156-к, від 27.07.2018 №11 о/с, від 03.05.2001 №109 о/с, від 29.12.2000 №159, від 08.09.1994 №161, від 23.04.1996 №80-к, від 08.12.2020 №52, від 24.06.2024 №01.
Разом з цим суд відмічає, що згідно з вимогами статті 101 Закону № 1788-XII органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі.
Тобто, правом вимагати додаткові документи від підприємств, організацій і окремих осіб наділені лише органи, що призначають пенсії, а не особи, яким призначається пенсія. У разі сумніву або розбіжностей в документах, які враховуються при обчисленні пенсії, відповідач має вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі.
При цьому відповідачем не надано до суду належних та допустимих доказів на підтвердження звернення до підприємства, в якому працював позивач, або архівних установ для отримання відомостей щодо спірного періоду роботи позивача.
Отже, відмовляючи позивачу у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах пенсійний орган застосував суто формальний підхід, що не відповідає принципу верховенства права.
Суд виходить з того, що аналізуючи надані документи, пенсійний орган, перш за все, має виходити з їх змісту, а не лише суто з форми.
Таким чином, оскаржуване рішення ГУ ПФУ в Тернопільській області №262740011496 від 15.04.2024 про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах ОСОБА_1 є протиправним та підлягає скасуванню.
Вирішуючи даний спір по суті, суд зазначає про те, що адміністративний суд не може підміняти уповноважений орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань по суті, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Питання про наявність підстав для призначення пенсії за віком на пільгових умовах відноситься до повноважень органу Пенсійного фонду, і, за відсутності всіх вихідних даних, необхідних для вирішення цього питання, не може бути розглянуте по суті судом.
При цьому суд враховує висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 07 березня 2018 року у справі №233/2084/17.
Завданням адміністративного суду є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень та їх відповідності правовим актам вищої юридичної сили. Завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Тому завданням адміністративного суду є саме контроль за легітимністю прийняття рішень.
Відтак, з метою ефективного поновлення прав позивача, суд вважає за необхідне, зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області повторно розглянути заяву позивача від 08.04.2024 щодо призначення пенсії на пільгових умовах, прийнявши відповідне рішення, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні. За вищевикладених обставин, позовні вимоги належить задовольнити частково.
Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області №262740011496 від 15.04.2024 року про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах згідно із пунктом 2 частини 2 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 08.04.2024 щодо призначення пенсії на пільгових умовах, прийнявши відповідне рішення, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено та підписано 03 вересня 2024 року.
Копію рішення надіслати учасникам справи.
Реквізити учасників справи:
позивач - ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 РНОКПП НОМЕР_2 );
відповідачі:
Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (місцезнаходження: майдан Волі, 3,м. Тернопіль, Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46001 код ЄДРПОУ:14035769),
Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві (місцезнаходження: вул. Бульварно-Кудрявська, 16,м. Київ,04053 код ЄДРПОУ:42098368).
Головуюча суддяДерех Н.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.09.2024 |
Оприлюднено | 05.09.2024 |
Номер документу | 121356012 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Дерех Надія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні