Герб України

Рішення від 03.09.2024 по справі 520/8234/24

Харківський районний суд харківської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 вересня 2024 р. Справа № 520/8234/24

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Шевченко О.В., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, Управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив суд:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, які полягають у припиненні виплати щомісячної доплати соціальних пільг ОСОБА_1 з грудня 2022 року по квітень 2024 року, ненадання 50 - відсоткової знижки плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги) в жилих будинках усіх форм власності в межах встановлених норм, передбачених законодавством порушення та згідно з п.5 ст. 12 Закону України від 20.12.1991 року №2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» військовослужбовцям, а також звільненим з військової служби особам, які стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби, та членам їх сімей, які перебувають на їх утриманні, батькам та членам сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісті під час проходження служби;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області здійснити ОСОБА_1 додатково поновити та виплатити/зробити перерахунок та виплату однією сумою з урахуванням раніше виплачених сум соціальних пільг/щомісячної доплати з грудня 2022 року по квітень 2024 року (та в подальшому оскільки є інвалідом армії 2 групи - безстроково!), яка полягає у ненаданні 50 - відсоткової знижки плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги) в жилих будинках усіх форм власності в межах встановлених норм, передбачених законодавством порушення та згідно з п.5 ст. 12 Закону України від 20.12.1991 року 2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» військовослужбовцям, а також звільненим з військової служби особам, які стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби, та членам їх сімей, які перебувають на їх утриманні, батькам та членам сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісті під час проходження служби;

- визнати протиправними дії Управління Соціального захисту населення адміністрації Київського району м. Харкова, які полягають у припиненні виплати щомісячної доплати соціальних пільг ОСОБА_1 з травня 2021 року по грудень 2022 року, ненадання 50 - відсоткової знижки плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги) в жилих будинках усіх форм власності в межах встановлених норм, передбачених законодавством порушення та згідно з п.5 ст. 12 Закону України від 20.12.1991 року №2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» військовослужбовцям, а також звільненим з військової служби особам, які стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби, та членам їх сімей, які перебувають на їх утриманні, батькам та членам сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісті під час проходження служби;

- зобов`язати Управління Соціального захисту населення адміністрації Київського району м. Харкова здійснити ОСОБА_1 додатково поновити та виплатити/зробити перерахунок та виплату, однією сумою з урахуванням раніше виплачених сум соціальних пільг/щомісячної доплати) з травня 2021 року по грудень 2022 року, як інвалід армії 2 групи, яка має право на пільги / статус «Особа з інвалідністю внаслідок військової служби», яка полягає у ненаданні 50 - відсоткової знижки плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги) в жилих будинках усіх форм власності в межах встановлених норм, передбачених законодавством порушення та згідно з п.5 ст. 12 Закону України від 20.12.1991 року №2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» військовослужбовцям, а також звільненим з військової служби особам, які стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби, та членам їх сімей, які перебувають на їх утриманні, батькам та членам сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісті під час проходження служби.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 року по даній справі (суддя Зінченко А.В.) відкрито спрощене провадження відповідно до статті 263 КАС України.

Розпорядженням керівника апарату Харківського окружного адміністративного суду від 15 травня 2024 року №03-05/9 "Щодо призначення повторного автоматичного розподілу справ", у зв`язку зі звільненням ОСОБА_2 з посаді судді Харківського окружного адміністративного суду призначено повторний автоматизований розподіл справ, що залишилися нерозглянутими суддею.

Згідно Витягу з протоколу автоматичного розподілу справи між суддями, дану адміністративну справу розподілено до провадження судді Шевченко О.В.

Ухвалою суду прийнято до провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, Управління соціального захисту населення адміністрації Київського району ХММР про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ОСОБА_1 перебуває на податковому обліку в ГУПФУ в Харківській області з 22.05.2012 року та отримує пенсію по інвалідності відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" по лінії Державна податкова адміністрація України. Відповідно до п.5 ст. 12 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", військовослужбовцям, а також звільненим з військової служби особам, які стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби, та членам їх сімей, які перебувають на їх утриманні, батькам та членам сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісті під час проходження служби, надається 50 - відсоткова знижка плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання газ, електрична, теплова енергія та інші послуги) в жилих будинках усіх форм власності в межах встановлених норм, передбачених законодавством. Згідно довідок Управління праці та соціального захисту населення Адміністрації Київського району ХМР від 24.06.2014 року та 28.02.2020 року, ОСОБА_1 (адреса реєстрації: АДРЕСА_1 ) перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, що мають право на пільги в Управлінні праці як особа з інвалідністю внаслідок військової служби - за фактичним місцем проживання ( АДРЕСА_2 ). Оскільки відповідачами допущено порушення прав щодо соціальної захищеності, не надано 50 - відсоткову знижку на плату за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги) в жилих будинках усіх форм власності в межах встановлених норм, передбачених законодавством, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Через систему "Електронний суд" представником відповідача, Управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради, надіслано до суду відзив на позов, в якому заперечував проти задоволення позовних вимог з підстав, викладених у відзиві, зазначивши, що відповідно до пункту 31 Порядку надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі, затвердженим постановою КМУ від 17.04.2019 № 373, для призначення пільг пільговики, які перебувають на обліку в Реєстрі осіб, які мають право на пільги, що є структурною підсистемою Єдиного соціального реєстру, або їх законні представники звертаються з відповідною заявою про надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу за формою згідно з додатком, до якої додається у разі потреби довідка про наявність у житловому приміщенні пічного опалення та/або кухонного вогнища на твердому паливі:

- до 30 листопада 2022 р. включно - до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за зареєстрованим (задекларованим) місцем проживання (або фактичним місцем проживання - у разі перебування на обліку в Реєстрі за фактичним місцем проживання);

- починаючи з 1 грудня 2022 р. - до органів Пенсійного фонду України.

Щодо надання пільги на житлово-комунальні послуги ОСОБА_1 відповідачем зазначено, що в період з 23.07.2013 по 30.06.2021 ОСОБА_1 перебував на обліку в Управлінні в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, як особа з інвалідністю 2 групи та особа з інвалідністю внаслідок військової служби, мав право та користувався 50% знижкою на оплату житлово-комунальних послуг у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами за фактичним місцем проживання за адресою: АДРЕСА_2 . Зареєстрованим місцем проживання ОСОБА_1 є адреса по АДРЕСА_3 . З 2013 року ОСОБА_1 друга група інвалідності встановлювалась на певний строк. Відповідно до акту обстеження матеріально побутових умов сім`ї від 22.06.2020 № 138 ОСОБА_1 подовжено пільгу на оплату житлово-комунальних послуг за фактичною адресою проживання по АДРЕСА_2 по 30.06.2021. З 01 липня 2021 року нарахування пільг за фактичним місцем проживання ОСОБА_1 призупинено у зв`язку із не наданням пільговиком пенсійного посвідчення, яке підтверджує право на пільги, а також не підтвердженням фактичного місця проживання. Під час розгляду цього звернення працівниками відділу превентивної, поточної та ретроспективної верифікації Управління здійснено вихід за адресою АДРЕСА_2 та складено акт від 01.02.2022 № 14, яким не підтверджено місце фактичного проживання заявника. За даними Реєстру територіальної громади м. Харкова за вищезазначеною адресою зареєстрованих осіб немає, на підтвердження чого Управління надає відповідну довідку від 26.04.2024.

Листом Управління від 03.02.2022 (вих. № 1289/08/80-22) ОСОБА_1 проінформовано про необхідність подання відповідних документів для можливості поновлення нарахування пільг на житлово-комунальні послуги. Вдруге, ОСОБА_1 звернувся до Управління із особистою заявою від 13.10.2022 щодо подовження дії пільги за фактичним місцем проживання за адресою: АДРЕСА_2 . Головними спеціалістами відділу превентивної, поточної та ретроспективної верифікації Управління, з виходом за адресою АДРЕСА_2 , встановлено, що в будинку ніхто не проживає, потрапити в будинок неможливо, в зв`язку з тим що в ньому ведуться ремонтно-відновлювальні роботи, про що складений акт обстеження матеріально-побутових умов сім`ї від 11.11.2022 №59. Листом Управління від 11.11.2022 (вих. № Г-81/5128/08/80), надана відповідь ОСОБА_1 щодо можливості подовження дії пільги на житлово-комунальні послуги за умови надання офіційного документу, що підтверджує факт його проживання за адресою АДРЕСА_2 . Отже, відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог.

Копію ухвали про відкриття провадження було надіслано відповідачу до його Електронного кабінету в системі "Електронний суд" та ним отримано, що підтверджено довідкою про доставку електронного листа (а.с. 39).

Проте, представником відповідача відзиву на позов у встановлений судом строк до канцелярії суду не надходило, причин поважності його неподання відповідачем не повідомлено.

Згідно положень ч.4 ст. 159 КАС України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Відповідно до ч.6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 263 КАС України, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.

Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.

ОСОБА_1 перебуває на податковому обліку в ГУПФУ в Харківській області з 22.05.2012 року та отримує пенсію по інвалідності (інвалід армії 2 групи, з 22.05.2012 - безтерміново) відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" по лінії Державна податкова адміністрація України.

Згідно довідок Управління праці та соціального захисту населення Адміністрації Київського району ХМР від 24.06.2014 року та 28.02.2020 року, ОСОБА_1 (адреса реєстрації: АДРЕСА_1 ) перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, що мають право на пільги в Управлінні праці як особа з інвалідністю внаслідок військової служби - за фактичним місцем проживання ( АДРЕСА_2 ).

Листом Управління праці та соціального захисту населення Адміністрації Київського району ХМР від 07.11.2023 року (а.с. 24 - 26) повідомлено позивача, що нарахування пільг за фактичним місцем проживання призупинено з 01.07.2021 у зв`язку з відсутністю документа (пенсійне посвідчення), що підтверджує право на пільги. З метою фактичного проживання позивача спеціалістами відділу превентивної, поточної та ретроспективної верифікації Управління здійснено вихід за адресою: АДРЕСА_2 та встановлено, що в будинку ніхто не проживає, потрапити в будинок неможливо, ведуться ремонтно - відновлювальні роботи, про що складений акт обстеження матеріально-побутових умов сім`ї від 11.11.2022 №59. Листом Управління від 11.11.2022 (Вих.№Г-81/5128/08/80) повідомлено про можливість продовження дії пільги на житлово - комунальні послуги за умови фактичного проживання за адресою: АДРЕСА_2 . Справу позивача передано до ГУПФУ в Харківській області (акт приймання-передачі справ №2 від 27.03.2023).

Листом ГУПФУ в Харківській області 08.11.2023 №30816-33956/Г-03/8-2000/23 (а.с. 30) повідомлено, що згідно заяви та пакету документів справа позивача знаходиться на опрацюванні, після визначення права позивачу буде нараховано пільги на житлово - комунальні послуги згідно статті 6 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист" у розмірі 50% в межах норм відповідно до п.3 постанови КМУ від 06.08.2014 №409 "Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово - комунального обслуговування". Кошти розрахованої пільги будуть виплачені на поточний розрахунковий рахунок, відкритий в АТ "Ощадбанк".

Позивач вважає, що дії відповідачів є протиправними та порушують його майнові права та інтереси, звернувся із даним позовом до суду.

По суті спірних правовідносин, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 6 статті 6 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист", ветеранам військової служби, органів внутрішніх справ, Національної поліції України, податкової міліції, Бюро економічної безпеки України, державної пожежної охорони, Державної кримінально-виконавчої служби України, служби цивільного захисту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України надаються такі пільги:

- 50-відсоткова знижка плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги), користування квартирним телефоном ветеранами військової служби, ветеранами органів внутрішніх справ, ветеранами Національної поліції, ветеранами податкової міліції, ветеранами державної пожежної охорони, ветеранами Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранами служби цивільного захисту, ветеранами Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України і членами їх сімей, які проживають разом з ними, в жилих будинках усіх форм власності в межах норм, передбачених законодавством, або 50-відсоткова знижка вартості палива, в тому числі рідкого, в межах норм, встановлених для продажу населенню для осіб, які проживають у будинках, що не мають центрального опалення.

Згідно пункту 5 статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", військовослужбовцям, а також звільненим з військової служби особам, які стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби, та членам їх сімей, які перебувають на їх утриманні, батькам та членам сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти під час проходження військової служби, надається 50-відсоткова знижка плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги) в жилих будинках усіх форм власності в межах встановлених норм, передбачених законодавством.

Особам, звільненим з військової служби, які стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби, надається 50-відсоткова знижка плати за встановлення і користування квартирним телефоном.

Пільги, передбачені абзацом першим цього пункту, надаються військовослужбовцям і членам їх сімей, які перебувають на їх утриманні, за умови, якщо розмір середньомісячного сукупного доходу сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 року № 373 «Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі» затверджено Порядок надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі (далі Порядок №373).

Відповідно до п.1 Порядку №373 цей Порядок визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті Мінсоцполітики для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій формі, та механізм надання громадянам у грошовій формі таких пільг:

на оплату абонентського обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг або за індивідуальними договорами з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг, а також житлово-комунальних послуг, а саме:

- житлових послуг - послуг з управління багатоквартирним будинком;

- комунальних послуг - послуг з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами;

на оплату абонентського обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг або за індивідуальними договорами з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг, а також витрат на управління багатоквартирним будинком, в якому створено об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельний (житловий) кооператив (далі - об`єднання), та витрат на комунальні послуги в такому будинку;

на придбання твердого палива і скрапленого газу.

Пільги на оплату житлово-комунальних послуг надаються щомісяця у грошовій формі (готівковій або безготівковій), на придбання твердого палива і скрапленого газу - один раз на рік у грошовій готівковій формі.

Згідно п.3 Порядку №373, дія цього Порядку поширюється на осіб, які мають право на пільги згідно із Законами України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років, Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей (крім військовослужбовців), Про Службу безпеки України, Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні, Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист, Про бібліотеки і бібліотечну справу, Про музеї та музейну справу, Про захист рослин, Про жертви нацистських переслідувань, Про охорону дитинства, Про соціальний захист дітей війни, Про культуру, Про освіту, Про відновлення прав осіб, депортованих за національною ознакою, Кодексом цивільного захисту України (крім осіб рядового і начальницького складу), Основами законодавства України про охорону здоров`я (далі - пільговики).

Відповідно до п.3-1 Порядку №373 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 20.05.2022 № 607) для призначення пільги, пільговики або їх законні представники звертаються за зареєстрованим місцем проживання (або за фактичним місцем проживання, якщо особи перебувають на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр), за фактичним місцем проживання з відповідною заявою.

До 1 липня 2021 р. посадова особа виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг, яка приймає заяву з необхідними документами для призначення пільги формує електронну справу (заповнює відповідні електронні форми з використанням інформаційних систем Мінсоцполітики) і не пізніше наступного робочого дня надсилає електронну справу відповідному структурному підрозділу з питань соціального захисту населення засобами електронного зв`язку через інформаційні системи Мінсоцполітики з дотриманням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги, Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах.

З 1 липня 2021 р. заяви з необхідними документами для призначення пільги приймаються посадовими особами виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг виключно з формуванням електронної справи.

Заяви з необхідними документами (після формування електронної справи) у паперовому вигляді передаються відповідному структурному підрозділу з питань соціального захисту населення не рідше ніж раз на два тижні.

Згідно з п.3-1 Порядку №373 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України №1041 від 16.09.2022 року) для призначення пільг пільговики, які перебувають на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр), або їх законні представники звертаються з відповідною заявою про надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг.

до 30 листопада 2022 р. включно - до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення) за зареєстрованим (задекларованим) місцем проживання (або фактичним місцем проживання - у разі перебування на обліку в Реєстрі за фактичним місцем проживання);

починаючи з 1 грудня 2022 р. - до органів Пенсійного фонду України.

Заяви з необхідними документами та/або відомостями приймаються від заявників:

структурними підрозділами з питань соціального захисту населення - до 30 листопада 2022 р. в електронній формі (через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики, інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування або Єдиний державний вебпортал електронних послуг (далі - Портал Дія);

органами Пенсійного фонду України - починаючи з 1 грудня 2022 р., у тому числі у разі надіслання їх поштою або в електронній формі (через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики, інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, мобільний додаток Пенсійного фонду України, веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України або Портал Дія).

Заяви з необхідними документами та/або відомостями також приймаються уповноваженими посадовими особами виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідної територіальної громади або військової адміністрації (далі - посадові особи виконавчого органу) та посадовими особами центру надання адміністративних послуг, які передають їх протягом трьох робочих днів з дати їх надходження структурному підрозділу з питань соціального захисту населення/органу Пенсійного фонду України (далі - уповноважений орган).

Заяви з необхідними документами та/або відомостями приймаються посадовими особами виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг виключно з формуванням електронної справи.

Заяви з необхідними документами та/або відомостями (після формування електронної справи) у паперовій формі передаються уповноваженому органу не рідше ніж раз на два тижні.

У разі виникнення обставин, що впливають на надання пільг та їх розмір (зокрема, зміна складу членів сім`ї, на яких поширюються пільги; зміна категорії пільговика; зміна переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання; зміна управителя, виконавця комунальних послуг (крім випадків, коли інформація про зміну надається виконавцем послуги), створення об`єднання), пільговик зобов`язаний подати протягом 30 календарних днів до уповноваженого органу нову заяву.

Пенсійним посвідченням №25112000768 серії НОМЕР_1 підтверджено, що позивач отримує пенсію по інвалідності ІІ групи (а.с. 14).

В листі Управління праці та соціального захисту населення Адміністрації Київського району ХМР від 07.11.2023 (а.с. 24 - 26) зазначено, що позивач перебував на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, як особа з інвалідністю 2 групи (крім інвалідів по зору або з ураженням ОРА) та особа з інвалідністю внаслідок військової служби за фактичним місцем проживання: АДРЕСА_2 .

Нарахування пільг за фактичним місцем проживання призупинено з 01.07.2021 у зв`язку з відсутністю документа (пенсійне посвідчення), що підтверджує право на пільги, та непідтвердженнямфактичного місця проживання (акт обстеження від 01.02.2022). 13.10.2022 позивач звернувся до Центру надання соціальних послуг Київського району "Прозорий офіс", надав довідку МСЕК та пенсійне посвідчення з відміткою про причинний зв`язок інвалідності. З метою фактичного проживання позивача спеціалістами відділу превентивної, поточної та ретроспективної верифікації Управління здійснено вихід за адресою: АДРЕСА_2 та встановлено, що в будинку ніхто не проживає, потрапити в будинок неможливо, ведуться ремонтно - відновлювальні роботи, про що складений акт обстеження матеріально-побутових умов сім`ї від 11.11.2022 №59. Листом Управління від 11.11.2022 (Вих. №Г-81/5128/08/80) повідомлено про можливість продовження дії пільги на житлово - комунальні послуги за умови фактичного проживання за адресою: АДРЕСА_2 .

Справу позивача передано до ГУПФУ в Харківській області (акт приймання-передачі справ №2 від 27.03.2023).

Листом ГУПФУ в Харківській області 08.11.2023 №30816-33956/Г-03/8-2000/23 (а.с. 30) повідомлено, що згідно заяви та пакету документів справа позивача знаходиться на опрацюванні, після визначення права позивачу буде нараховано пільги на житлово - комунальні послуги згідно статті 6 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист" у розмірі 50% в межах норм відповідно до п.3 постанови КМУ від 06.08.2014 №409 "Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово - комунального обслуговування". Кошти розрахованої пільги будуть виплачені на поточний розрахунковий рахунок, відкритий в АТ "Ощадбанк".

Тобто, фактичною підставою для припинення нарахування та виплати позивачу 50-відсоткової знижки на плату за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги) в жилих будинках усіх форм власності в межах встановлених норм, передбачених законодавством, стало ненадання документа (пенсійне посвідчення), що підтверджує право на пільги, та непідтвердження ним фактичного проживання за адресою: АДРЕСА_2 .

Суд не погоджується з такими твердженнями відповідачів та вважає їх протиправними як відмову в поновленні нарахування та виплати позивачу 50-відсоткової знижки за користування житлом та плати за комунальні послуги, з огляду на наступне.

Враховуючи пункту 5 статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", де зазначено, що військовослужбовцям, а також звільненим з військової служби особам, які стали особами з інвалідністю під час проходження військової служби, та членам їх сімей, які перебувають на їх утриманні, батькам та членам сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти під час проходження військової служби, надається 50-відсоткова знижка плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги) в жилих будинках усіх форм власності в межах встановлених норм, передбачених законодавством, зазначена пільга має надаватися за умови підтвердження колишнім військовослужбовцем факту встановлення йому інвалідності ще під час проходження військової служби. Підставою для підтвердження дати встановлення інвалідності може бути відповідна довідка медико-соціальної експертної комісії.

Відповідно до роз`яснення Міністерства оборони України від 01.03.2024 №220/3227 документами, що підтверджують право на пільги відповідно до Закону, є довідка медико- соціальної експертної комісії, а також військовий квиток, або витяг з послужного списку особової справи військовослужбовця, або витяг з наказу про звільнення.

Згідно довідки до акта огляду МСЕК серія 12 ААВ №707723, з 21.08.2023 позивачу встановлено 2 групу інвалідності, так, пов`язана з проходженням служби в органах внутрішніх справ. Встановлено БЕЗСТРОКОВО (а.с. 15).

Також, згідно довідок Управління праці та соціального захисту населення Адміністрації Київського району ХМР від 24.06.2014 року та 28.02.2020 року, ОСОБА_1 (адреса реєстрації: АДРЕСА_1 ) перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, що мають право на пільги в Управлінні праці як особа з інвалідністю внаслідок військової служби - за фактичним місцем проживання ( АДРЕСА_2 ) (а.с. 19 - 20).

Копії вищевказаних документів містяться в матеріалах справи.

Крім того, суд звертає увагу, що відповідачами не спростовано того, що вказані документи надавалися позивачем до пенсійного органу та до УПСЗН Київського району разом із заявами про поновлення нарахування пільг на житлово - комунальні послуги, зокрема, в листі пенсійного органу від 08.11.2023 зазначено, що разом із заявою від 01.01.2023 позивачем надавався відповідний пакет документів, після розгляду яких буде здійснено нарахування пільг на житлово - комунальні послуги (а.с. 30).

Відтак, з огляду на наявні в матеріалах справи письмові докази, суд приходить висновку, що на позивача поширюється дія пункту 5 статті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Щодо непідтвердження ним фактичного проживання за адресою: АДРЕСА_2 , суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 31 Порядку надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі, затвердженим постановою КМУ від 17.04.2019 № 373, для включення до Реєстру інформації про пільговика такий пільговик (крім педагогічних, медичних та фармацевтичних працівників, працівників бібліотек, музеїв, спеціалістів із захисту рослин і працівників культури в сільській місцевості і селищах міського типу) подає заяву за формою, встановленою Мінсоцполітики, копії документів, що підтверджують право пільговика та членів його сім`ї на пільги (з пред`явленням оригіналів зазначених документів), копію документа, що засвідчує реєстрацію особи у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (картка платника податків), зокрема копію, надану в електронному вигляді (за наявності в одержувача інформації технічної можливості провести перевірку відповідності реєстраційних даних фізичної особи за даними Державного реєстру фізичних осіб - платників податків в електронній формі інформаційно-телекомунікаційними засобами з використанням засобів технічного та криптографічного захисту інформації відповідно до вимог законодавства з питань захисту інформації), або копію паспорта громадянина України / свідоцтва про народження (на вибір) із внесеними даними про реєстраційний номер облікової картки платника податків або з відповідною відміткою у разі, коли особа через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, пред`являє паспорт, документ, що посвідчує особу іноземця або особу без громадянства, особу, яку визнано в Україні біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, а також надає інформацію про характеристику житла і послуги, щодо отримання яких він має право на пільги та якими користується, та будь-який офіційний документ, що підтверджує фактичне місце проживання (за потреби).

Також, відповідно до пункту 19 Порядку №373, надання пільги припиняється:

- з причин, що унеможливлюють її надання, зокрема в разі смерті пільговика, втрати права на пільгу, призначення житлової субсидії, - з місяця, що настає за місяцем настання зазначеної події;

- за заявою пільговика - з місяця, що настає за місяцем її подання, якщо інше не обумовлено заявою.

У разі відмови пільговика добровільно повернути суму надміру перерахованої (виплаченої) пільги питання про її примусове стягнення вирішується в судовому порядку.

За наведеного правого регулювання можна дійти висновку, що держава гарантує надання відповідній категорії осіб (пільговикам) пільг на оплату житлово-комунальних послуг.

Судом встановлено, що припинення надання позивачу раніше призначеної 50 - відсоткової знижки плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги) в жилих будинках усіх форм власності в межах встановлених норм, передбачених законодавством, стало непідтвердження ним фактичного проживання за адресою: АДРЕСА_2 .

Водночас, такої підстави для припинення виплати раніше призначеної пільги, пунктом 19 Порядку №373 (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) не передбачено.

Відповідно до ч.5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Аналогічна позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 29.04.2020 у справі №206/3841/17 та від 18.05.2021 року у справі №380/781/17, які враховуються судом при вирішенні даної справи відповідно до ч.5 ст. 242 КАС України.

Крім того, пунктом 5 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 №117, визначено, що для включення до Реєстру інформації про пільговика такий пільговик подає разом із заявою будь-який офіційний документ, що підтверджує фактичне місце проживання (за потреби).

Тобто, в силу вказаного Порядку №117 будь-який офіційний документ, що підтверджує фактичне місце проживання надається пільговиком за потреби, тобто не в обов`язковому порядку.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні від 11 грудня 2003 року № 1382-IV (далі - Закон № 1382-IV), реєстрація місця проживання чи місця перебування особи або її відсутність не може бути умовою реалізації прав і свобод, передбачених Конституцією, законами чи міжнародними договорами України, або підставою для їх обмеження.

Аналогічний правовий висновок щодо застосування норм матеріального права у спорах цієї категорії у подібних правовідносинах Верховний Суд сформулював раніше, зокрема, у постанові від 13 березня 2018 року (справа № 235/4162/17).

У рішенні Суханов та Ільченко проти України Європейський суд з прав людини зазначив, що зменшення розміру або припинення виплати належним чином встановленої соціальної допомоги може становити втручання у право власності (параграф 52).

Суд зазначив, що ст. 1 Першого протоколу включає в себе три окремих норми: перша норма, викладена у першому реченні першого абзацу, має загальний характер і проголошує принцип мирного володіння майном; друга норма, що міститься в другому реченні першого абзацу, стосується позбавлення власності і підпорядковує його певним умовам; третя норма, закріплена в другому абзаці, передбачає право Договірних держав, зокрема, контролювати користування власністю відповідно до загальних інтересів. Проте ці норми не є абсолютно непов`язаними між собою. Друга і третя норми стосуються конкретних випадків втручання у право на мирне володіння майном, а тому повинні тлумачитися у світлі загального принципу, закріпленого першою нормою (параграф 30).

Щодо соціальних виплат, ст. 1 Першого протоколу не встановлює жодних обмежень свободи Договірних держав вирішувати, мати чи ні будь-яку форму системи соціального забезпечення та обирати вид або розмір виплат за такою системою. Проте якщо Договірна держава має чинне законодавство, яке передбачає виплату як право на отримання соціальної допомоги (обумовлене попередньою сплатою внесків чи ні), таке законодавство має вважатися таким, що передбачає майнове право, що підпадає під дію ст. 1 Першого протоколу щодо осіб, які відповідають її вимогам (параграф 31).

Суд повторив, що першим і найголовнішим правилом ст. 1 Першого протоколу є те, що будь-яке втручання державних органів у право на мирне володіння майном має бути законним і повинно переслідувати легітимну мету в інтересах суспільства. Будь-яке втручання також повинно бути пропорційним по відношенню до переслідуваної мети. Іншими словами, має бути забезпечено справедливий баланс між загальними інтересами суспільства та обов`язком захисту основоположних прав конкретної особи. Необхідного балансу не буде досягнуто, якщо на відповідну особу або осіб буде покладено особистий та надмірний тягар (параграф 53).

Таким чином, позивачу протиправно відмовлено в поновленні нарахування та виплати 50 - відсоткової знижки плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги) в жилих будинках усіх форм власності в межах встановлених норм, передбачених законодавством, відповідно до пункту 5 статті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 року 2011-ХІІ.

В прохальній частині позову позивач просить суд, зокрема:

- визнати протиправними дії та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області здійснити ОСОБА_1 додатково поновити та виплатити/зробити перерахунок та виплату однією сумою з урахуванням раніше виплачених сум соціальних пільг/щомісячної доплати з грудня 2022 року по квітень 2024 року;

- визнати протиправними дії та зобов`язати Управління Соціального захисту населення адміністрації Київського району м. Харкова здійснити ОСОБА_1 додатково поновити та виплатити/зробити перерахунок та виплату, однією сумою з урахуванням раніше виплачених сум соціальних пільг/щомісячної доплати) з травня 2021 року по грудень 2022 року.

Відповідно до пункту 31 Порядку надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі, затвердженим постановою КМУ від 17.04.2019 № 373, для призначення пільг пільговики, які перебувають на обліку в Реєстрі осіб, які мають право на пільги, що є структурною підсистемою Єдиного соціального реєстру, або їх законні представники звертаються з відповідною заявою про надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу за формою згідно з додатком, до якої додається у разі потреби довідка про наявність у житловому приміщенні пічного опалення та/або кухонного вогнища на твердому паливі:

- до 30 листопада 2022 р. включно - до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за зареєстрованим (задекларованим) місцем проживання (або фактичним місцем проживання - у разі перебування на обліку в Реєстрі за фактичним місцем проживання);

- починаючи з 1 грудня 2022 р. - до органів Пенсійного фонду України.

В листі Управління праці та соціального захисту населення Адміністрації Київського району ХМР від 07.11.2023 (а.с. 24 - 26) зазначено, що нарахування пільг за фактичним місцем проживання призупинено з 01.07.2021.

За таких підстав, з метою належного захисту прав позивача на соціальне забезпечення, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в цій частині шляхом визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради, які полягають у відмові призначити ОСОБА_1 за період з липня 2021 року по листопад 2022 року (включно) пільгу на оплату житлово-комунальних послуг відповідно до пункту 5 статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області призначити ОСОБА_1 за період з липня 2021 року по листопад 2022 року (включно) пільгу на оплату житлово-комунальних послуг відповідно до пункту 5 статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", а також визнати протиправними дії та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області призначити ОСОБА_1 за період з грудня 2022 року по квітень 2024 року (включно) пільгу на оплату житлово-комунальних послуг відповідно до пункту 5 статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

Решта позовних вимог не підлягає задоволенню.

Позовні вимоги в частині виплати позивачу 50-відсоткової пільги однією сумою не підлягають задоволенню, оскільки у випадку набрання чинності рішенням суду про зобов`язання призначити пільгу на оплату житлово-комунальних послуг буде вважатися належним виконанням судового рішення. В даному випадку, не йде мова про виплату та визначення позивачу конкретно визначеної суми такої пільги. Надання такої пільги (визначення суми, нарахування тощо) відноситься до компетенції пенсійного органу.

Отже, суд приходить до висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

Розподіл судових витрат відповідно до положень статті 139 КАС України не здійснюється, оскільки позивач звільнений від сплати судового збору.

Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13, 14, 77, 139, 205, 242-246, 250, 255, 257-263, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , адреса: АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (код ЄДРПОУ 14099344, адреса: майдан Свободи, буд. 5, Держпром, під. 3, пов. 2, м. Харків, 61022), Управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 03196601, адреса: 61002, м. Харків, вул. Сумська, 78) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради, які полягають у відмові призначити ОСОБА_1 за період з липня 2021 року по листопад 2022 року (включно) пільгу на оплату житлово-комунальних послуг відповідно до пункту 5 статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області призначити ОСОБА_1 за період з липня 2021 року по листопад 2022 року (включно) пільгу на оплату житлово-комунальних послуг відповідно до пункту 5 статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, які полягають у відмові призначити ОСОБА_1 за період з грудня 2022 року по квітень 2024 року (включно) пільгу на оплату житлово-комунальних послуг відповідно до пункту 5 статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області призначити ОСОБА_1 за період з грудня 2022 року по квітень 2024 року (включно) пільгу на оплату житлово-комунальних послуг відповідно до пункту 5 статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя Шевченко О.В.

СудХарківський районний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення03.09.2024
Оприлюднено05.09.2024
Номер документу121356218
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —520/8234/24

Ухвала від 12.05.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 24.04.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 03.03.2025

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Постанова від 02.12.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 05.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Ухвала від 04.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Рішення від 03.09.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 24.05.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні