Справа № 560/8798/24
РІШЕННЯ
іменем України
02 вересня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Матущака В.В. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Шепетівської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
Позивач звернувся до суду з позовом до Управління соціального захисту населення Шепетівської районної державної адміністрації, в якому просить:
1. Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Шепетівської районної державної адміністрації від 21.02.2024 про утримання надміру виплаченої суми допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, яка складає 30000 грн. з позивача ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 .
2. Зобов`язати Управління соціального захисту населення Шепетівської районної державної адміністрації здійснити виплату неправомірно стягнутих сум грошової допомоги за рішенням Управління соціального захисту населення Шепетівської районної державної адміністрації від 21.02.2024 про утримання надміру виплаченої суми допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, з допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, призначеної позивачу ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 .
3. Встановити судовий контроль за виконанням рішення суду та зобов`язати відповідача - Управління соціального захисту населення Шепетівської районної державної адміністрації у місячний строк з моменту набрання відповідним судовим рішенням у вказаній адміністративній справі надати суду відповідний звіт про виконання судового рішення відповідно до вимог статті 382 КАС України.
В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначає, що є внутрішньо переміщеною особою та отримує допомогу на проживання. Зазначає, що через прояв халатності працівника місцевого органу державної виконавчої влади, причетного до міграції даних, виникла переплата виплаченої допомоги в розмірі 30000,00 грн. тому стягнення надміру виплаченої позивачу допомоги повинно здійснюватись з працівника УСЗН, відповідального за міграцію особових справ до ЄІССС, та винного у виникненні переплати грошової допомоги. З рішенням Управління соціального захисту населення Шепетівської районної державної адміністрації про стягнення з позивача надміру виплаченої допомоги на проживання ВПО у розмірі 30000 грн. позивач не погоджується, вважає його протиправним, таким, що підлягає скасуванню, оскільки воно порушує законні права та свободи позивача, як внутрішньо переміщеної особи. Просить позов задовольнити.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що внаслідок неправомірної виплати позивачу допомоги на проживання в розмірі 3000,00 грн., відповідачем прийняте рішення про утримання надміру виплачених коштів в розмірі 600,00 грн., що не перевищує 20% щомісячної суми призначеної допомоги. Управління соціального захисту населення Шепетівської районної державної адміністрації не погоджується з позовними вимогами позивача, просить відмовити у задоволенні позову.
Суд зазначає, що згідно з частиною 3 статті 263 КАС України у справах, визначених частиною 1 цієї статті, заявами по суті справи є позов та відзив, тому суд розглядає подану позовну заяву з врахуванням лише позову та відзиву на позов.
І. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою від 18.06.2024 суд відкрив провадження в цій адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Суд встановив, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 є внутрішньо переміщеною особою, з 21.09.2022 перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Шепетівської районної державної адміністрації.
Допомога на проживання внутрішньо переміщеним особам позивачу була призначена з 01.09.2022 у розмірі 2000 грн. на місяць.
31.10.2022 було здійснено перерахунок допомоги на проживання з 01.09.2022. Розмір допомоги після перерахунку склав 3000 грн. на місяць.
В жовтні 2022 позивачу було проведено доплату допомоги у розмірі 2000 грн. (за вересень, жовтень 2022). Загальний розмір допомоги виплаченої в жовтні 2022, становив 5000 грн.
В листопаді 2022 було введено в експлуатацію Єдину інформаційну систему соціальної сфери (ЄІССС) та переведено виплату допомоги на проживання в цю систему.
При міграції особових справ особова справа позивача мала мігруватися з сумою 3000,00 грн., а мігрувалась з сумою 5000,00 грн. У зв`язку з чим, виплата допомоги за період з 01.11.2022 по 31.01.2024 здійснювалась у розмірі 5000,00 грн. щомісячно.
Наведені обставини призвели до наявності переплати грошової допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам у розмірі 30000,00 грн.
Управління соціального захисту населення Шепетівської районної державної адміністрації прийняло Рішення про стягнення з ОСОБА_1 надміру виплаченої допомоги на проживання ВПО у розмірі 30000 грн., та вказано, що визначена сума підлягає поверненню за рахунок наступних виплат допомоги у розмірі, що не перевищує 20% щомісячної суми призначеної допомоги, згідно пункту 29 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 №332. Причиною такої переплати визначено: зайво отримані кошти у зв`язку з помилкою при міграції в програмний комплекс ЄІССС.
Не погоджуючись з утриманням допомоги, позивач звернувся до суду.
ІV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Гарантії дотримання прав, свобод та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб відповідно до Конституції та законів України, міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, встановлює Закон України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" від 20.10.2014 №1706-VII (далі -Закон № 1706-VII).
Статтею 2 Закону №1706-VII передбачено, що Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.
Відповідно до частин 1, 2 статті 1 Закону №1706-VII внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Адресою покинутого місця проживання внутрішньо переміщеної особи в розумінні цього Закону визнається адреса місця проживання особи на момент виникнення обставин, зазначених у частині першій цієї статті.
Механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам визначає Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 №332 (далі - Порядок №332).
Пункт 2 Порядку №332 визначає, що допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м. Севастополя, а також території адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться бойові дії та що визначена в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми "єПідтримка", затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204.
Облік внутрішньо переміщених осіб ведеться відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 №509 "Про облік внутрішньо переміщених осіб".
Відповідно до пункту 3 Порядку №332 допомога надається щомісячно з місяця звернення на період введення воєнного стану та одного місяця після його припинення чи скасування на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень.
Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням та дати припинення чи скасування воєнного стану.
Допомога на проживання призначається автоматично без подання додаткового звернення внутрішньо переміщеним особам, які станом на 1 березня 2022 отримували щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 №505 "Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг". Виплата допомоги внутрішньо переміщеним особам за місяці, у яких вони отримували щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, не здійснюється.
Допомога внутрішньо переміщеним особам, які звернулися за її наданням до 30.04.2022 включно, надається починаючи з березня 2022.
Суд встановив, що відповідно до постанови №332 ОСОБА_1 було призначено допомогу на проживання з 01.09.2022 в розмірі 2000 грн.
У зв`язку із тим, що ОСОБА_1 є особою з інвалідністю І групи, 31.10.2022 йому було здійснено перерахунок допомоги на проживання з 01.09.2022, розмір якої складає 3000,00 грн.
У жовтні 2022 було проведено доплату допомоги в розмірі 2000 грн. (за вересень, жовтень 2022). Загальний розмір допомоги, виплаченої в жовтні 2022, становив 5000,00 грн.
У листопаді 2022 було введено в експлуатацію новин програмний комплекс Єдину інформаційну систему соціальної сфери та переведено виплату допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам в цю систему.
При міграції особових справ особова справа ОСОБА_1 помилково мігрувалася з сумою виплати 5000,00 грн. замість 3000,00 грн, у зв`язку з чим, виплата допомоги за період з 01.11.2022 по 31.01.2024 здійснювалась в розмірі 5000,00 грн., внаслідок чого виникла переплата в сумі 30000,00 грн.
У зв`язку з помилкою при міграції в програмний комплекс ЄІССС Управління соціального захисту населення Шепетівської районної державної адміністрації прийняло Рішення про стягнення з позивача надміру виплаченої допомоги на проживання ВПО у розмірі 30000 грн., та вказано, що взначена сума підлягає поверненню за рахунок наступних виплат допомоги у розмірі, що не перевищує 20% щомісячної суми призначеної допомоги, згідно пункту 29 Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 №332.
Встановлені обставини вказують що відповідач під час продовження нарахування та виплати позивачу допомоги помилково включив додатково виплату за період з 01.11.2022 по 31.01.2024 у розмірі 2000 грн. щомісячно.
Згідно пункту 29 Порядку №332 (в редакції Постановою КМУ від 11.07.2023 №709), у разі неправомірної або повторної виплати отримувачу допомоги за певний період суми такої виплаченої допомоги повертаються отримувачем добровільно або за вимогою органу соціального захисту населення.
Орган соціального захисту населення з моменту виявлення факту надміру перерахованої (виплаченої) допомоги визначає обсяг неправомірно або повторно отриманих коштів та протягом 30 робочих днів повідомляє про це уповноваженій особі або отримувачу шляхом надсилання повідомлення з використанням засобів поштового/ електронного зв`язку (із застосуванням засобів електронного сповіщення Єдиної системи (за технічної можливості)/засобами мобільного зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику.
Орган соціального захисту населення має право здійснити перерахунок надміру виплачених коштів допомоги отримувачу за рахунок наступних виплат.
У разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки орган соціального захисту населення вирішує питання про їх стягнення в судовому порядку.
Кошти надміру перерахованої (виплаченої) допомоги повертаються отримувачами на небюджетні рахунки органів соціального захисту населення, відкриті в Казначействі.
Повернуті кошти, перерахування (виплату) яких проводило Мінсоцполітики, протягом 15 робочих днів місяця, що настає за місяцем, в якому були повернуті кошти, але не пізніше ніж 26 грудня поточного року, орган соціального захисту населення перераховує на рахунок Мінсоцполітики, відкритий в Казначействі, з розподілом коштів за місяцями та роками, в яких проводилася відповідна виплата.
Повернуті кошти Мінсоцполітики використовує з дотриманням бюджетного законодавства.
Орган соціального захисту населення інформує щомісяця до 5 числа наступного періоду територіальний орган Нацсоцслужби про повернення надміру виплачених коштів допомоги за формою, яка визначена Нацсоцслужбою.
Отже, виходячи з приписів пункту 29 Порядку №332, орган соціального захисту населення має право здійснити перерахунок надміру виплачених коштів допомоги отримувачу за рахунок наступних виплат.
При чому, утримання надміру виплачених коштів допомоги за рахунок наступних виплат є своєрідним добровільним повернення, оскільки надміру виплачені кошти підлягають безумовному поверненню позивачем, як набуті без достатньої правової підстави.
Суд також звертає увагу, що утримання допомоги з наступних виплат у розмірі 20% від суми нарахування узгоджується з статтею 70 Закону України "Про виконавче провадження".
У відповідності до вимог чинного законодавства, у спосіб та порядку встановленому Законом, ознак протиправності у діях та рішеннях відповідача в ході розгляду справи суд не встановив.
Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а тому у задоволенні позовних вимог необхідно відмовити.
Враховуючи те, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню, а згідно приписів статті 139 КАС України, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні позову ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Шепетівської районної державної адміністрації - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 02 вересня 2024 року
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Управління соціального захисту населення Шепетівської районної державної адміністрації (Героїв Небесної Сотні, буд. 47, м.Шепетівка, Шепетівський район, Хмельницька область, 30400 , код ЄДРПОУ - 03198540)
Головуючий суддя /підпис/ В.В. Матущак
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.09.2024 |
Оприлюднено | 05.09.2024 |
Номер документу | 121356503 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Матущак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні