ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 вересня 2024 року Чернігів Справа № 620/9207/24
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу
за позовомЗаступника керівника Прилуцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській областідоЛиновицької селищної радипровизнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, У С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Прилуцької окружної прокуратури звернувся до суду в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції в Чернігівській області з позовом до Линовицької селищної ради, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Линовицької селищної ради щодо невжиття заходів, спрямованих на ліквідацію (утилізацію, знищення та знешкодження) непридатних до використання хімічних засобів захисту рослин, які зберігаються на відстані 600 метрів від с. Нова Гребля (широта 50.411193, довгота 32,446542) Линовицької селищної ради Прилуцького району;
- зобов`язати Линовицьку селищну раду вжити заходів щодо ліквідації (утилізації, знищення та знешкодження) непридатних до використання хімічних засобів захисту рослин, які зберігаються на відстані 600 метрів від с. Нова Гребля (широта 50.411193, довгота 32,446542) Линовицької селищної ради Прилуцького району.
В обґрунтування своїх вимог зазначено, що в польовому масиві на відстані 600 метрів від с. Нова Гребля (широта 50.411193, довгота 32,446542) Линовицької селищної ради Прилуцького районурозташовано склад хімічних засобів захисту рослин, в якому знаходиться близько 3 тон безгосподарських, непізнаних та непридатних для використання хімічних засобів захисту рослин. Проте, Линовицька селищна рада, будучи власником зазначених небезпечних відходів, не вживала належних заходів, спрямованих на ліквідацію (утилізацію, знищення та знешкодження) хімічних засобів захисту рослин та усунення загрози для навколишнього природного середовища і місцевих мешканців. Вказану бездіяльність заступник керівника Прилуцької окружної прокуратури вважає протиправною, тому звернувся з відповідним позовом до суду.
Відповідач ухвалу суду про відкриття провадження отримав, правом подання відзиву не скористався.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Як вбачається з актів інвентаризації місць накопичення заборонених і непридатних до використання в сільському господарстві хімічних засобів захисту рослин від 08.12.2023 №4 у польовому масиві на відстані 600 метрів від с. Нова Гребля (широта 50.411193, довгота 32,446542) Линовицької селищної ради Прилуцького районурозташовано склад хімічних засобів захисту рослин (далі ХЗЗР), в якому знаходиться близько 3 тон безгосподарських, непізнаних та непридатних для використання хімічних засобів захисту рослин.
Земельна ділянка під місцями зберігання непридатних та заборонених до використання хімічних засобів захисту рослин перебуває у комунальній власності Линовицької селищної ради.
Згідно з висновками комісії вищевказані хімічні засоби захисту рослин підлягають утилізації.
Відповідно до листа Линовицької селищної ради від 09.05.2024 будь-які заходи щодо утилізації ХЗЗР, які розташовані на території Линовицької селищної ради, селищною радою не вживалися.
Департамент екології та природних ресурсів Чернігівської ОДА в листі від 15.05.2024 повідомив Прилуцьку окружну прокуратуру, що запити про виділення коштів з обласного фонду охорони навколишнього природного середовища для здійснення у 2021-2024 роках природоохоронного заходу щодо забезпечення екологічно безпечного збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронения непридатних до використання хімічних засобів захисту рослин від Линовицької селищної ради не надходили.
Наведені вище обставини слугували підставою для звернення прокурора до суду з даним адміністративним позовом в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській області.
Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.
Правові, організаційні, економічні засади діяльності щодо запобігання утворенню, зменшення обсягів утворення відходів, зниження негативних наслідків від діяльності з управління відходами, сприяння підготовці відходів до повторного використання, рециклінгу і відновленню з метою запобігання їх негативному впливу на здоров`я людей та навколишнє природне середовище визначає Закон України від 20.06.2022 № 2320-IX «Про управління відходами».
Відповідно до статті 3 Закону України «Про управління відходами» основними цілями державної політики у сфері запобігання утворенню та управління відходами є зокрема захист здоров`я людей та навколишнього природного середовища від негативного впливу відходів.
Положеннями статті 7 Закону України «Про управління відходами» визначено, що відходи поділяються на два класи: небезпечні відходи та відходи, що не є небезпечними.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про управління відходами» відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися; небезпечні відходи - відходи, що мають одну чи більше властивостей, що роблять їх небезпечними, наведених у Переліку властивостей, що роблять відходи небезпечними.
Статтею 11 Закону України «Про управління відходами» визначено, що суб`єктами права власності на відходи є фізичні та юридичні особи, територіальні громади, держава.
За приписами частин четвертої та п`ятої статті 12 Закону України «Про управління відходами» якщо власник відходів не встановлений, передача відходів до суб`єкта господарювання у сфері управління відходами та усунення негативних наслідків, спричинених відходами, здійснюється за рахунок державного або місцевого бюджету. Збирання, перевезення та/або оброблення відходів, власник яких не встановлений організовують у тому числі органи місцевого самоврядування.
До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері управління відходами належить: розроблення та реалізація місцевих планів управління відходами; організація управління побутовими відходами, відходами будівництва та знесення; визначення у встановленому порядку суб`єктів господарювання, які здійснюють збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів; визначення адміністратора послуги з управління побутовими відходами; запровадження роздільного збирання побутових відходів та забезпечення виконання цільових показників щодо підготовки для повторного використання та рециклінгу побутових відходів; організація роботи пунктів роздільного збирання побутових відходів; забезпечення ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ у межах населених, пунктів; передача відходів, власник яких не встановлений, суб`єктам господарювання у сфері управління відходами для їх оброблення; надання інформації, проведення роз`яснювальної та просвітницької роботи серед населення щодо управління відходами; визначення одиниці вимірювання обсягу наданої послуги з управління побутовими відходами; затвердження норм надання послуги з управління побутовими відходами; затвердження інвестиційних програм суб`єктів господарювання у сфері управління побутовими відходами; встановлення тарифів на послугу з управління побутовими відходами, а також тарифів на збирання, перевезення, відновлення, видалення побутових відходів окремо за видами побутових відходів (змішані, великогабаритні, ремонтні, небезпечні); укладення договорів з організаціями розширеної відповідальності виробників щодо запровадження приймання та роздільного збирання видів побутових відходів, на які поширюється розширена відповідальність виробника (частина друга статті 26 Закону «Про управління відходами»).
У відповідності до частини другої статті 27 Закону України «Про управління відходами» власники небезпечних відходів, крім небезпечних відходів у складі побутових відходів, зобов`язані: 1) зберігати небезпечні відходи окремо від інших видів відходів у спосіб, що не становить загрози для здоров`я людини та навколишнього природного середовища; 2) забезпечувати збирання, перевезення, оброблення відходів самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами, або шляхом укладення договору з суб`єктом господарювання у сфері управління відходами; 3) не допускати передачі небезпечних відходів суб`єктам господарювання, які не мають дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами.
Положеннями статті 3 Закону України «Про пестициди і агрохімікати» встановлено, що одними із основних принципів державної політики у сфері діяльності пов`язаної з пестицидами і агрохімікатами визначено пріоритетність збереження здоров`я людини і охорони навколишнього природного середовища у співвідношенні до економічного ефекту від їх застосування, а також безпечність для здоров`я людини та навколишнього природного середовища під час їх виробництва, транспортування, зберігання, випробування і застосування за умови дотримання вимог, встановлених санітарними нормами та іншими нормативно правовими актами.
В силу статті 15 Закону України «Про пестициди та агрохімікати» непридатні, фальсифіковані або заборонені до використання пестициди і агрохімікати, пакування від них підлягають вилученню, утилізації, знищенню та знешкодженню в порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з підпунктами 6, 15 пункту «а» частини першої статті 30 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв`язку належить, зокрема: вирішення питань поводження з побутовими відходами, знешкодження та захоронення трупів тварин; затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів.
Відповідно до частини першої статті 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить підготовка і подання на затвердження ради проектів місцевих програм охорони довкілля, участь у підготовці загальнодержавних і регіональних програм охорони довкілля, здійснення контролю за додержанням природоохоронного законодавства, визначення території для розміщення відходів відповідно до законодавства, здійснення контролю за діяльністю суб`єктів підприємницької діяльності у сфері поводження з відходами, здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з побутовими та виробничими відходами та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи.
Отже, в даному випадку, виконавчим органом місцевого самоврядування, до компетенції якого належить вирішення питань у сфері поводження з відходами відповідно до законодавства, зокрема, ліквідації стихійних звалищ при відсутності балансоутримувачів є Линовицька селищна рада Прилуцького району Чернігівської області.
Непридатні та заборонені до використання хімічні засоби захисту рослин відповідно до акту інвентаризації від 08.12.2023 розташовані на земельній ділянці комунальної власності, а тому власником даних відходів є територіальна громада в особі Линовицької селищної ради.
Як слідує з матеріалів справи, Линовицькою селищною радою станом на день звернення прокурора до суду не забезпечено виконання вимог чинного законодавства в частині вжиття заходів спрямованих на ліквідацію непридатних до використання хімічних засобів захисту рослин, які знаходяться на території Линовицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області.
При цьому, протягом 2022-2024 років, Линовицькій селищній раді було відомо про розміщення непридатних та заборонених до використання хімічних засобів захисту рослин на території її громади, оскільки в матеріалах справи наявний акт інвентаризації місць накопичення заборонених і непридатних до використання в сільському господарстві хімічних засобів захисту рослин, відповідно до якого було встановлено, що у польовому масиві на відстані на відстані 600 метрів від с. Нова Гребля (широта 50.411193, довгота 32,446542) Линовицької селищної ради Прилуцького районурозташовано склад ХЗЗР, в якому знаходиться близько 3 тон безгосподарських, непізнаних та непридатних для використання хімічних засобів захисту рослин.
Вказаний акт складений за участі посадових осіб відповідача та містять висновки про необхідність організувати утилізацію, знищення та знешкодження непридатних, заборонених до використання ХЗЗР відповідно до чинного законодавства України.
Водночас, жодних заходів щодо ліквідації зазначених відходів не вжито.
При цьому, відповідно до листа Департаменту екології та природних ресурсів Чернігівської ОДА запити про виділення коштів з обласного фонду охорони навколишнього природного середовища для здійснення у 2021-2024 роках природоохоронного заходу щодо забезпечення екологічно безпечного збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронения непридатних до використання хімічних засобів захисту рослин від Линовицької селищної ради не надходили.
Отже, суд зауважує, що бездіяльність відповідача щодо недотримання законодавства про відходи, а саме не вжиття заходів спрямованих на ліквідацію (утилізацію, знищення та знешкодження) непридатних до використання хімічних засобів захисту рослин, які зберігаються на відстані 600 метрів від с. Нова Гребля (широта 50.411193, довгота 32,446542) Линовицької селищної ради Прилуцького району, може призвести до неконтрольованого забруднення навколишніх земель, а також водних ресурсів та атмосферного повітря, що в подальшому негативно впливатиме на стан здоров`я та якість життя населення. Таким чином, дотримання екологічної безпеки в державі мусить займати пріоритетне місце разом з охороною здоров`я та національною безпекою.
Законом України «Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року» зазначено, що процеси глобалізації та суспільних трансформацій підвищили пріоритетність збереження довкілля, а отже, потребують від України вжиття термінових заходів. Протягом тривалого часу економічний розвиток держави супроводжувався незбалансованою експлуатацією природних ресурсів, низькою пріоритетністю питань захисту довкілля, що унеможливлювало досягнення збалансованого (сталого) розвитку.
У даній справі інтереси держави полягають у суворому дотриманні усіма суб`єктами поводження з відходами вимог природоохоронного та земельного законодавства з метою недопущення нецільового використання чи відчуження земель, які необхідні для використання населеними пунктами як місця для видалення і зберігання відходів, забезпечення належного контролю за облаштуванням та функціонуванням місць видалення відходів з метою запобігання випадкам забруднення земель, води та атмосферного повітря, які в подальшому негативно впливатимуть на довкілля та здоров`я населення. При цьому інтереси держави, у тому числі охоплюють інтереси мешканців територіальної громади.
Таким чином, відповідач в межах наданих йому повноважень та визначених обов`язків своєю поведінкою допустив протиправну бездіяльність.
А тому, суд вважає, що Линовицьку селищну раду належить зобов`язати вжити заходів щодо ліквідації (утилізації, знищення та знешкодження) непридатних до використання хімічних засобів захисту рослин, які зберігаються на відстані 600 метрів від с. Нова Гребля (широта 50.411193, довгота 32,446542) Линовицької селищної ради Прилуцького району.
Відповідно до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що позов заступника керівника Прилуцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській області підлягає задоволенню повністю.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов заступника керівника Прилуцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській області до Линовицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Линовицької селищної ради щодо невжиття заходів, спрямованих на ліквідацію (утилізацію, знищення та знешкодження) непридатних до використання хімічних засобів захисту рослин, які зберігаються на відстані 600 метрів від с. Нова Гребля (широта 50.411193, довгота 32,446542) Линовицької селищної ради Прилуцького району.
Зобов`язати Линовицьку селищну раду вжити заходів щодо ліквідації (утилізації, знищення та знешкодження) непридатних до використання хімічних засобів захисту рослин, які зберігаються на відстані 600 метрів від с. Нова Гребля (широта 50.411193, довгота 32,446542) Линовицької селищної ради Прилуцького району.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Позивач: Заступник керівника Прилуцької окружної прокуратури, вул. В`ячеслава Чорновола, 50, А, м. Прилуки, Прилуцький р-н, Чернігівська обл., 17500, код ЄДРПОУ 0291011425.
Позивач: Державна екологічна інспекція у Чернігівській області, вул. Пателеймонівська, 12, м. Чернігів, 14017, код ЄДРПОУ 04412455.
Відповідач: Линовицька селищна рада, вул. Шевченка, 1, смт Линовиця, Чернігівська обл., Прилуцький р-н, 17584, код ЄДРПОУ 04412455.
Дата складення повного рішення суду - 02.09.2024.
Суддя Ю. О. Скалозуб
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.09.2024 |
Оприлюднено | 05.09.2024 |
Номер документу | 121356876 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Скалозуб Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні