ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03.09.2024м. ДніпроСправа № 904/369/24
до Акціонерного товариства "СМОЛИ", м. Кам`янське, Дніпропетровська область
про стягнення заборгованості за індивідуальним договором з індивідуальним споживачем про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення
Суддя Красота О.І.
Без участі представників сторін
СУТЬ СПОРУ:
Комунальне підприємство Дніпропетровської обласної ради "Аульський водовід" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Акціонерного товариства "СМОЛИ" і просить суд стягнути основний борг у розмірі 109 287,17 грн., 3% річних у розмірі 3 835,53 грн., інфляційні втрати у розмірі 8 661,28 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням Відповідачем умов Індивідуального договору № 1-44/2022/К з індивідуальним Споживачем про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення від 31.01.2022 в частині повної і своєчасної оплати додаткової плати за об`єми скинутих понаднормативно забруднених стічних вод.
Ухвалою суду від 05.02.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами.
Відповідач відзив на позов, а також докази повної оплати до суду не надав, про розгляд справи був повідомлений належним чином, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа (а.с. 51).
З урахуванням викладеного, господарський суд вважає можливим розглянути справу за наявними в ній матеріалами, відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до ч. 5 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше.
Справу відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод розглянуто судом протягом розумного строку.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
31.01.2022 між Комунальним підприємством Дніпропетровської обласної ради "Аульський водовід" (далі Позивач, Виконавець) та Державним підприємством "СМОЛИ", найменування якого у подальшому змінено на Акціонерне товариство "СМОЛИ", (далі Відповідач, Споживач) укладено Індивідуальний договір № 1-44/2022/К з індивідуальним Споживачем про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (далі Договір).
Згідно з п. 1 Договору Виконавець зобов`язується своєчасно надавати Споживачу послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення ДК 012:2015 90430000-0 (Послуги з відведення стічних вод) (далі - послуги), а Споживач зобов`язується оплачувати надані послуги за тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у порядку, строки і на умовах, що передбачені Договором.
Споживач зобов`язується дотримуватись вимог Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України та порядку користування питною водою з комунальних водопроводів і приймання стічних вод, що встановлені Законом України "Про житлово-комунальні послуги", Законом України "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання", Правилами надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України № 690 від 05.07.2019, Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190, Правилами приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та Порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затвердженими наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 № 316 (далі Правила приймання стічних вод), Правилами технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України, затверджених наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 05.07.1995 № 30, Правилами приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення міста Кам`янське, затвердженими рішенням виконавчого комітету Кам`янської міської ради від 23.04.2018 № 118 (далі Місцеві правила приймання), а також дотримуватись норм, визначених іншими нормативними актами, що регулюють правовідносини, які виникають за цим Договором.
У пункті 4 Договору визначена інформація про Споживача, зокрема обсяг послуг, який необхідний Споживачу: централізоване водопостачання в межах установленого обсягу: ------ м3/рік; ------ м3/міс; централізоване водовідведення в межах установленого обсягу: 123 435,95 м3/рік; 10 286,329 м3/міс; дислокація об`єктів Споживача на момент укладання Договору: проспект Аношкіна, 179, м. Кам`янське, Дніпропетровська область.
Пунктом 6 Договору передбачено, що тарифи на послуги встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону та становлять:
1) для Споживачів, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення:
на послугу з централізованого водопостачання 13,416 грн. за 1 куб.м, з ПДВ;
на послугу з централізованого водовідведення 12,696 грн. за 1 куб.м, з ПДВ.
У разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну тарифів на послуги, Виконавець у строк, що не перевищує 15 днів з дати введення їх в дію, повідомляє про це Споживачам із зазначенням рішення відповідних органів, у рахунках на оплату послуг та офіційному веб-сайті Виконавця.
У разі зміни тарифів у період дії Договору нові тарифи застосовуються з моменту їх введення в дію без внесення додаткових змін до Договору.
За умовами п. 7 Договору плата за послуги складається з:
1) плати за послуги, що розраховуються, виходячи з розміру затверджених тарифів на послуги та обсягів спожитих послуг, визначеного відповідно до законодавства;
2) плати за абонентське обслуговування, граничний розмір якої визначається Кабінетом Міністрів України.
Плата за абонентське обслуговування встановлюється Виконавцем і зазначається в рахунку. Розмір плати за абонентське обслуговування може бути змінений за рішенням Виконавця без внесення додаткових змін до Договору. Змінений розмір плати буде визначений на офіційному вебсайті Виконавця та в рахунку до оплати. Акцептом зміненого розміру плати з боку Споживача є оплата Споживачем плати (її частини) та/або продовження користування послугами з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, які надаються Виконавцем.
Розміри плати за абонентське обслуговування:
- плата за абонентське обслуговування за Договором / особовим рахунком на місяць для Споживачів, які мають власний вузол комерційного обліку (без розподілу обсягу послуг централізованого водопостачання), становить 26,734 грн. з ПДВ (у т.ч. з централізованого водопостачання 18,07 грн. з ПДВ, з централізованого водовідведення 8,664 грн. з ПДВ).
Пунктом 28 Договору передбачено, що під час користування послугами з централізованого водовідведення забезпечувати скид (відведення) стічних вод в межах допустимих концентрацій забруднюючих речовин згідно з Правилами приймання стічних вод.
За умовами пп. 4) п. 29 Договору Споживач має право на забезпечення послугами з централізованого водовідведення відповідно до нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.
Відповідно до п. 30 Договору Споживач зобов`язаний:
пп. 1) оплачувати надані послуги за тарифами, встановленими відповідно до законодавства, та інші платежі, передбачені Договором у строки, встановлені Договором, а також раціонально використовувати питну водну, не допускати її витоку;
пп. 8) забезпечувати своєчасний та безперешкодний доступ представникам Виконавця (за наявності посвідчень) для зняття показань засобів вимірювальної техніки, для взяття з каналізаційних колодязів контрольних проб на перевірку допустимих концентрацій (ДК) забруднюючих речовин у стічних водах, що приймаються до міської системи водовідведення, у разі облаштування окремого каналізаційного випуску, для обстеження водопровідних та каналізаційних мереж, приладів та пристроїв на них, у т.ч. забезпечувати безперешкодний доступ до обладнання периферійних пунктів контролю тиску (контрольних точок), що облаштовані на водопровідних вводах Споживача;
пп. 11) у разі несвоєчасного здійснення платежів за послуги сплачувати пеню, інфляційні та річні у розмірах, установлених законом або Договором;
пп. 15) затверджувати підписами повноважних осіб акти, що стосуються зняття показів засобів обліку та обстеження водопровідних мереж, приладів та пристроїв на них, приймання-передачі наданих послуг та звіряння розрахунків тощо, які надаватимуться Виконавцем;
пп. 17) забезпечувати свого представника для супроводження представників Виконавця при виконанні ними дій, передбачених умовами Договору, а також для підписання документів, складених Виконавцем за результатами цих дій;
пп. 20) забезпечувати наявність та своєчасне подовження Вимог до скиду стічних вод згідно із вимогами чинного законодавства, а також забезпечувати скид стічних вод з дотриманням допустимих концентрацій забруднюючих речовин;
пп. 23) щомісячно надавати Виконавцю обсяги стічних вод (згідно показників, лічильника або згідно розрахунку) у вигляді акту про спожиті послуги з централізованого водовідведення та довідку-розрахунок обсягів водовідведення субспоживачів у вигляді погодженого субспоживачами переліку обсягів індивідуального водовідведення.
За умовами п. 31 Договору Виконавець має право:
пп. 4) доступу до приміщень, інших об`єктів нерухомого майна, зокрема для зняття показань засобів вимірювальної техніки, для взяття з каналізаційних колодязів контрольних проб на перевірку допустимих концентрацій (ДК) забруднюючих речовин у стічних водах, що приймаються до міської системи водовідведення;
пп. 10) складати за результатами обстежень акти, які є підставою для здійснення відповідних розрахунків при виявленні несанкціонованого втручання в роботу вузлів обліку, або інших порушень, визначених в чинних нормативних документах, якщо такі факти зафіксовано актом.
Згідно з п. 33 Договору Споживач несе відповідальність за:
пп. 4) за скид в міську каналізаційну мережу стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та сплачує додаткову плату, передбачену чинним законодавством.
Відповідно до п. 50 Договору цей Договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами та діє по 31.12.2022, а в частині розрахунків до повного їх завершення. Керуючись ч. 3 ст. 631 ЦК України та ч. 7 ст. 180 ГК України, сторони домовились, що умови Договору розповсюджуються на відносини сторін, які виникли з 01.01.2022. Договір вважається щорічно продовженим на тих же умовах, якщо за місяць до закінчення терміну дії Договору однією зі сторін не буде письмово заявлено про відмову від Договору або необхідність його перегляду. Відносини сторін до укладання нового Договору регулюються цим Договором.
За умовами п. 55 Договору у разі, якщо Споживач споживає лише послуги з приймання стічних вод, умови цього Договору в частині централізованого водопостачання не застосовуються. У разі, якщо Споживач споживає лише послуги централізованого водопостачання, умови цього Договору в частині централізованого водовідведення не застосовуються.
Відповідно до п. 63 Договору під час користування послугами з централізованого водовідведення забезпечувати скид (відведення) стічних вод в межах допустимих концентрацій забруднюючих речовин згідно Місцевих правил приймання.
Згідно з п. 64 Договору вибірковий контроль за фактичними показниками якості стічних вод Споживача здійснюється лабораторією Виконавця шляхом відбору контрольних проб в контрольних колодязях каналізаційного випуску Споживача, згідно з вимогами чинного законодавства України. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є підставою для нарахування Виконавцем плати за скид понаднормативних забруднень. Плата за скид Споживачем стічних вод із перевищенням ДК забруднюючих речовин, що встановлено аналізом контрольної проби та підтверджено актом, стягується за період від попереднього відбору контрольної проби, проведеної Виконавцем, до дати зафіксованого порушення, але не більше дев`яноста днів.
За умовами п. 65 Договору Споживач зобов`язаний сплачувати за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин у десятиденний строк від дня отримання рахунку Виконавця.
Додаткові обсяги стічних вод Споживачів за звітній період (не враховані Договором), що надходять до систем централізованого водовідведення або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди Виконавця, оплачуються Споживачами у п`ятикратному розмірі встановленого тарифу на послугу водовідведення, за кожним об`єктом окремо.
Пунктом 66 Договору передбачено, що Споживач зобов`язаний визначити не менше двох представників, уповноважених представляти Споживача під час відбору проб стічних вод, про що у триденний строк повідомити Виконавця у письмовій формі, та забезпечити присутність уповноваженого представника безпосередньо під час відбору проб стічних вод Виконавця.
Відповідно до п. 67 Договору Виконавець має право пред`явити рахунки за скид понаднормативних забруднень із застосуванням коефіцієнта кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень, здійснювати раптовий (у будь-яку годину доби), не погоджений зі Споживачем заздалегідь відбір проб для контролю за якістю стічних вод, що скидаються.
30.08.2022 о 10:30 год. Позивач передав Відповідачу телефонограму за № 488 від 30.08.2022, в якій просив прибути 30.08.2022 за адресою: пр. Аношкіна, 179, для відбору проб та здійснення контролю за фактичними показниками якості стічних вод АТ "СМОЛИ". Вказану телефонограму прийнято 30.08.2022 о 10:30 год. однією із уповноважених осіб, які мають право представляти інтереси Відповідача під час двостороннього обстеження та відбору проб стічних вод і які мають право підпису актів Соловьовою Л.М. (листи за № 36-01/05 від 05.01.2021, за № 36-01/278 від 12.05.2021) (а.с. 36).
30.08.2022 представниками Позивача на об`єкті Відповідача за адресою: пр. Аношкіна, 179, м. Кам`янське було здійснено контроль за скидом забруднюючих речовин, за результатами якого складено акт обстеження № 1-15/16-57/394 від 30.08.2022. У вказаному акті зафіксовано, що відбір проб стічних вод не виконано через відмову Споживача виділити уповноваженого представника (а.с. 26).
Отже, представниками Позивача 30.08.2022 складено відповідний акт у двох примірниках за підписом Виконавця, другий примірник було надіслано Відповідачу 13.09.2022 разом із листом за № 1-15/01-09/2881 від 13.09.2022 щодо порушення місцевих Правил приймання. Вказані документи Відповідач отримав 20.09.2022, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 5193111750174 (а.с. 25-27).
Позивач зазначає, що Відповідач порушив п.п. 6.3, 6.8 Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення міста Кам`янське, у зв`язку з чим йому нарахована додаткова плата за скид понаднормативно забруднених стічних вод з коефіцієнтом кратності Кк=2 за розрахунковий місяць (серпень), в якому скоєне правопорушення.
Відповідно до розрахунку величини додаткової плати за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Кк=2 за серпень 2022 року плата за понаднормативний скид забруднень складає 109 287,17 грн., у т.ч. ПДВ 18 214,53 грн.
23.09.2022 Позивач надіслав Відповідачу лист за № 1-15/01-09/2342 від 23.09.2022 про додаткову плату за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності 2, а також розрахунок величини додаткової плати за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Кк=2 за серпень 2022 року від 22.09.2022 та рахунок № 18066/ПДК7589 від 22.09.2022 на суму 109 287,17 грн. (а.с. 28-30).
Вказані документи, зокрема рахунок № 18066/ПДК7589 від 22.09.2022 на оплату додаткової плати за понаднормативний скид забруднень у розмірі 109 287,17 грн. Відповідач отримав 27.09.2022, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 5193111781037 (а.с. 31).
У відповідь на лист за № 1-15/01-09/2342 від 23.09.2022 Відповідач листом за № 58-01/384 від 13.10.2022 (а.с. 32-35), посилаючись на форс-мажорні обставини (введення воєнного стану в Україні), повідомив Позивача про те, що з 25.02.2022 було запроваджено простій виробництва АТ "СМОЛИ" на весь період запровадження на території України воєнного стану та дії форс-мажорних обставин. Тому забезпечення прибуття уповноваженого представника для відбору проб потребує певного часу і об`єктивно не може відбуватись негайно, про що було повідомлено представнику Позивача у телефонному режимі. При цьому, факту відмови виділити уповноваженого представника для відбору проб або будь-яких інших умисних, свідомих дій, спрямованих на перешкоджання діяльності Позивача, з боку Відповідача не було взагалі. Отже, твердження Позивача про відмову забезпечити уповноваженого представника є безпідставним, а акт про відмову неправомірним і таким, що не відповідає дійсності. У зв`язку з цим додаткова плата не підлягає оплаті Відповідачем.
Відповідач не сплатив додаткову плату за понаднормативний скид забруднених стічних вод, що і є причиною виникнення спору.
Ухвалюючи рішення, господарський суд виходив з таких підстав.
Порядок користування системами централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення населених пунктів України визначають Правила користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 № 190, (далі Правила № 190).
Згідно з п. 2 Правил № 190 ці Правила є обов`язковими для всіх споживачів, які отримують послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (далі - споживач), та суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність у сфері централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення та мають у власності, господарському віданні або оперативному управлінні об`єкти, системи централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення, і з якими суб`єктом господарювання укладено договір на отримання послуг з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення (далі - виконавець послуги з централізованого водопостачання / централізованого водовідведення), замовників послуг з централізованого водопостачання та водовідведення.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" затвердження правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення віднесено до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Згідно зі ст. 13 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення належать затвердження місцевих правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення відповідних населених пунктів.
Відповідно до ст. 13-1 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.
Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
У разі якщо відповідний орган місцевого самоврядування не прийняв рішення про затвердження місцевих правил, застосовуються правила приймання стічних вод, затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та Порядок визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджені наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 № 316, (далі Правила № 316) містять такі положення:
- вимоги до скиду стічних вод - вимоги щодо режиму, кількісного та якісного складу стічних вод, які споживач скидає до системи централізованого водовідведення населеного пункту, склад і зміст, порядок надання яких визначено цими Правилами та місцевими правилами приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту (далі - місцеві правила приймання) (п. 3 розд. І);
- на підставі цих Правил виконавець розробляє місцеві Правила приймання, в яких враховують місцеві особливості приймання та очищення стічних вод, а також визначають ДК забруднюючих речовин, що можуть скидати до системи централізованого водовідведення (п. 4 розд. І);
- місцеві правила приймання затверджуються органами місцевого самоврядування та є обов`язковими для виконавців та споживачів (п. 4 розд. І);
- виконавці встановлюють кожному конкретному споживачу вимоги до скиду стічних вод до системи централізованого водовідведення на підставі вимог цих Правил, а також місцевих правил приймання (п. 5 розд. І);
- виконавець укладає зі споживачем договір за умови, що мережа водовідведення та очисні споруди системи централізованого водовідведення мають резерв пропускної спроможності. Виконавець приймає стічні води споживача до системи централізованого водовідведення за умови, що показники якості стічних вод споживача відповідають вимогам цих Правил, місцевих правил приймання та умовам укладеного з виконавцем договору (п. 6 розд. І);
- виконавці повинні: контролювати якість, кількість і режим скидання стічних вод споживачами; здійснювати раптовий (не погоджений зі споживачами заздалегідь) відбір контрольних проб. Механізм контролю, зокрема порядок відбору проб встановлюється місцевими правилами приймання; у разі виявлення порушень споживачами умов скидання стічних вод, вимог цих Правил, місцевих правил приймання та умов укладеного з виконавцем договору, вимагати їх усунення в установлені виконавцем строки та вживати заходів впливу, передбачених договором, цими Правилами та місцевими правилами приймання (п. 1 розд. ІІ);
- споживачі повинні: визначати не менше двох представників, уповноважених представляти споживача під час відбору проб стічних вод, про що у триденний строк повідомляють виконавця у письмовій формі та забезпечують присутність уповноваженого представника безпосередньо під час відбору проб стічних вод виконавцем (п. 2 розд. ІІ).
Для кожного конкретного населеного пункту ДК розраховується, виходячи з вимог регламенту роботи конкретних каналізаційних очисних споруд, норм гранично допустимих скидів, що встановлені органами екологічного нагляду для виробників послуг з водовідведення (Позивача), норм вмісту важких металів в осадках, які утворюються в процесі очищення стічних вод на конкретних каналізаційних очисних спорудах тощо.
Отже, при визначенні у стічних водах граничних ДК забруднюючих речовин необхідно керуватись не тільки Правилами № 316, але й місцевими встановленими правилами приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення.
Згідно з п. 6.3 Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення міста Кам`янське, затверджених рішенням виконавчого комітету Кам`янської міської ради від 23.04.2018 № 118, (далі Правила № 118) споживачі, які скидають стічні води до системи централізованого водовідведення, повинні забезпечити можливість проведення виробником у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод.
За приписами пп. 2.2.8 п. 2.2 Правил № 118 споживачі повинні визначати не менше двох представників, уповноважених представляти споживача під час відбору проб стічних вод, про що у триденний строк повідомляють виробника у письмовій формі та забезпечують присутність уповноваженого представника безпосередньо під час відбору проб стічних вод виробником.
Відповідно до п. 6.8 Правил № 118 відмова споживача виділити уповноваженого представника для відбору проб фіксується в акті за підписом представника виробника, виробник виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Kk = 2 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення.
Як вказувалось вище, 30.08.2022 о 10:30 год. Позивач передав Відповідачу телефонограму за № 488 від 30.08.2022, в якій просив прибути 30.08.2022 за адресою: пр. Аношкіна, 179, для відбору проб та здійснення контролю за фактичними показниками якості стічних вод АТ "СМОЛИ". Вказану телефонограму прийнято 30.08.2022 о 10:30 год. однією із уповноважених осіб, які мають право представляти інтереси Відповідача під час двостороннього обстеження та відбору проб стічних вод і які мають право підпису актів Соловьовою Л.М. (листи за № 36-01/05 від 05.01.2021, за № 36-01/278 від 12.05.2021).
При цьому, Відповідач згідно з п. 66 Договору зобов`язаний забезпечити присутність уповноваженого представника безпосередньо під час відбору проб стічних вод Позивачем.
30.08.2022 представниками Позивача на об`єкті Відповідача за адресою: пр. Аношкіна, 179, м. Кам`янське було здійснено контроль за скидом забруднюючих речовин, за результатами якого складено акт обстеження № 1-15/16-57/394 від 30.08.2022. У вказаному акті зафіксовано, що відбір проб стічних вод не виконано через відмову Споживача виділити уповноваженого представника.
Водночас, в матеріалах справи відсутні докази письмового повідомлення Відповідачем Позивача про об`єктивну неможливість забезпечити присутність уповноваженого представника безпосередньо під час відбору проб стічних вод Позивачем.
Таким чином, за умови повідомлення Позивачем Відповідача про своє прибуття для відбору проб стічних вод та невиділення Відповідачем уповноваженого представника для відбору проб свідчить про відмову Відповідача виділити уповноваженого представника для відбору проб.
За приписами ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 Цивільного кодексу України).
Відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим до виконання.
За приписів ч. 1 ст. 625 Цивільного кодексу України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання.
Згідно зі ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Відповідно до ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Як вказувалось вище, рахунок № 18066/ПДК7589 від 22.09.2022 на оплату додаткової плати за понаднормативний скид забруднень у розмірі 109 287,17 грн. Відповідач отримав 27.09.2022, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення № 5193111781037 (а.с. 31).
Отже, враховуючи умови п. 65 Договору, кінцевим строком оплати додаткової плати за понаднормативний скид забруднених стічних вод є 07.10.2022.
Як вбачається з матеріалів справи, Відповідач не сплатив додаткову плату за понаднормативний скид забруднених стічних вод у розмірі 109 287,17 грн.
З урахуванням викладеного, господарський суд дійшов висновку, що позовна вимога щодо стягнення з Відповідача основного боргу у розмірі 109 287,17 грн. підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 2 ст. 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Як вказувалось вище, відповідно до пп. 11) п. 30 Договору Споживач зобов`язаний у разі несвоєчасного здійснення платежів за послуги сплачувати пеню, інфляційні та річні у розмірах, установлених законом або Договором.
Позивач просить суд стягнути з Відповідача 3% річних за період з 27.09.2022 по 27.11.2023 у розмірі 3 835,53 грн. та інфляційні втрати за період з 27.09.2022 по 27.11.2023 (фактично з жовтня 2022 року по жовтень 2023 року) у розмірі 8 661,28 грн.
Суд, перевіривши наданий Позивачем розрахунок 3% річних, дійшов висновку, що вказаний розрахунок зроблено невірно, оскільки початком прострочення оплати є 08.10.2022 (кінцевою датою оплати є 07.10.2022).
У зв`язку з цим 3% річних за період з 08.10.2022 по 27.11.2023 складають 3 736,72 грн. та підлягають стягненню з Відповідача. В решті позовних вимог в частині стягнення 3% річних у розмірі 98,81 грн. слід відмовити.
Суд, перевіривши наданий Позивачем розрахунок інфляційних втрат, дійшов висновку, що вказаний розрахунок зроблено вірно, тому позовна вимога щодо стягнення з Відповідача інфляційних втрат у розмірі 8 661,28 грн. підлягає задоволенню.
З огляду на викладене, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню зі стягненням з Відповідача основного боргу у розмірі 109 287,17 грн., 3% річних у розмірі 3 736,72 грн., інфляційних втрат у розмірі 8 661,28 грн.
В решті позову слід відмовити.
У зв`язку із частковим задоволенням позову судовий збір за подання позовної заяви відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-79, 86, 129, ч. 9 ст. 165, ст.ст. 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Акціонерного товариства "СМОЛИ" (51917, Дніпропетровська область, м. Кам`янське, пр. Аношкіна, 179, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 30168850) на користь Комунального підприємства Дніпропетровської обласної ради "Аульський водовід" (52300, Дніпропетровська область, Кам`янський р-н, територіальна громада Криничанська, Комплекс будівель та споруд № 2 (колишня Аулівська с/р), ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 34621490) основний борг у розмірі 109 287,17 грн., 3% річних у розмірі 3 736,72 грн., інфляційні втрати у розмірі 8 661,28 грн., судовий збір у розмірі 3 025,54 грн.
В решті позову відмовити.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Центрального апеляційного господарського суду.
Суддя О.І. Красота
Повне рішення складено
03.09.2024
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 03.09.2024 |
Оприлюднено | 06.09.2024 |
Номер документу | 121381748 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Красота Олександр Іванович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні