Ухвала
від 02.09.2024 по справі 911/1980/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua0,2

УХВАЛА

м. Київ

02.09.2024Справа № 911/1980/24

Суддя Мандриченко О.В., розглянувши

позовну заяву ТОВ "Потенціал-Полісся"

до Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України"

про визнання неправомірними дій та зобов`язати вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

ТОВ "Потенціал-Полісся" звернулося до Господарського суду Київської області з позовом, в якому просить суд:

- визнати неправомірними дії Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" щодо проставлення відмітки у журналі державної реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр в графі "примітка" щодо РДГВН з державним реєстраційним номером У-23-176/1 від 21.09.2023 про скасування запису про реєстрацію форми 3-ГР під державним номером У-23-176/1 від 25.09.2023;

- зобов`язати Державне науково - виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" вчинити дії, а саме анулювати запис у журналі державної реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр в графі "примітка" щодо РДГВН з державним реєстраційним номером У-23-176/1 від 21.09.2023 проставлену відмітку "скасовано", про що на протязі 10 календарних днів після набрання рішенням законної сили повідомити ТОВ "Потенціал-Полісся".

Ухвалою Господарського суду Київської області від 05.08.2024 вирішено позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Потенціал-Полісся" до Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" про визнання неправомірними дій та зобов`язання вчинити дії разом з доданими до неї матеріалами передати за територіальною юрисдикцією (підсудністю) до Господарського суду міста Києва.

28.08.2024 матеріали судової справи № 911/1980/24 надійшли на адресу Господарського суду міста Києва, а згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28.08.2024 вказану справу передано на розгляд судді Мандриченко О.В.

Дослідивши матеріали позовної заяви, суд дійшов висновку про відмову у відкритті провадження у справі на підставі пункту 1 частини першої статті 175 Господарського процесуального кодексу України, зважаючи на наступне.

Відповідно до частини другої статті 4 Господарського процесуального кодексу України, юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Зазначене право на звернення до суду може бути реалізоване у визначеному процесуальним законом порядку, оскільки воно зумовлене дотриманням процесуальної форми, передбаченої для цього чинним законодавством, а також встановленими ним передумовами для звернення до суду.

Конституційний Суд України у рішенні від 12.06.2007 № 2-рп/2007 вказав, що необхідно відрізняти поняття "обмеження основоположних прав і свобод" від прийнятого у законотворчій практиці поняття "фіксація меж самої сутності прав і свобод" шляхом застосування юридичних способів (прийомів), визнаючи таку практику допустимою (абзац другий пункту 10 мотивувальної частини).

При цьому, як слідує зі змісту рішення Конституційного Суду України від 25.12.1997 № 9-зп, не є порушенням права на судовий захист відмова суду у прийнятті позовних та інших заяв, скарг, оформлених не у відповідності до чинного законодавства.

Так, в силу статті 124 Конституції України, юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.

Відповідно до статті 125 Конституції України, судоустрій в Україні будується за принципами територіальності та спеціалізації і визначається законом.

Статтею 17 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" встановлено, що судоустрій будується за принципами територіальності, спеціалізації та інстанційності. Найвищим судом у системі судоустрою є Верховний Суд. Систему судоустрою складають: 1) місцеві суди; 2) апеляційні суди; 3) Верховний Суд.

Згідно з частиною третьою статті 22 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", місцеві господарські суди розглядають справи, що виникають із господарських правовідносин, а також інші справи, віднесені законом до їх юрисдикції.

Підвідомчість визначається як коло справ, віднесених до розгляду і вирішення господарських судів у силу прямої вказівки закону. Підвідомчість визначає також властивості (характер) спірних правовідносин, у силу яких їх вирішення віднесене до компетенції господарського суду.

В основу визначення підвідомчості покладено два критерії: суб`єктний склад правовідносин і характер діяльності суб`єктів (характер спірного правовідношення).

Відповідно до першого критерію господарський суд вирішує господарські спори, що виникають між підприємствами, організаціями (юридичними особами), а також громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності, а у випадках, передбачених чинним законодавством, може вирішувати спори і розглядати справи за участю державних та інших органів, а також громадян, які не є суб`єктами підприємницької діяльності.

Підвідомчість справ загальним, адміністративним і господарським судам визначається законодавством.

Відповідно до частини першої статті 20 Господарського процесуального кодексу України, господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, а також у спорах щодо правочинів, укладених для забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці;

Подання позовної заяви за правилами Господарського процесуального кодексу України означає, що позовна заява повинна бути подана за правилами предметної та суб`єктної юрисдикції справ відповідно до статті 20 Господарського процесуального кодексу України.

Спір не підлягає вирішенню в господарських судах України, якщо: спір не є підвідомчим господарському суду, тобто предмет спору не охоплюється статтею 20 Господарського процесуального кодексу України; спір за предметною ознакою підвідомчий господарському суду, але одна зі сторін не може бути учасником господарського процесу, а її право чи інтерес не підлягають судовому захисту у господарському суді.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 20 Господарського процесуального кодексу України, господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема, справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, а також у спорах щодо правочинів, укладених для забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.

У позовній заяві позивач оскаржує дії відповідача щодо внесення відповідної інформації до журналу державної реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр, а як на підставу позовних вимог посилається на лист Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" від 18.01.2024 № 05/305/-0179.

Як вбачається з вказаного листа, ДНВП "Геоінформ України" відповідно до доручення Державної служби геології та надр України здійснює опрацювання пакетів документів щодо реєстрації РДГВН.

Також відповідач звертав увагу позивача, що у журналі державної реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр в графі "примітка" щодо РДГВН з державним реєстраційним номером У-23-176/1 проставлено відмітку скасовано, що окремим листом було погоджено з Державною службою геології та надр України.

Судом встановлено, що згідно підпункту 6 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174, Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань здійснює державну реєстрацію та веде облік робіт і досліджень, пов`язаних з геологічним вивченням надр.

Так, відповідно до пункту 1.3 розділу І Порядку державної реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр, затвердженого Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України 14.06.2013 № 263, державну реєстрацію РДГВН здійснює Державна служба геології та надр України відповідно до вимог цього Порядку шляхом додання електронними засобами інформації, зазначеної у пункті 3.3 розділу III цього Порядку, на переліку об`єктів робіт та досліджень з геологічного вивчення надр за формою № 3-гр згідно з додатком до цього Порядку та внесення запису в журнал державної реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр.

Як вже зазначалось та було встановлено судом з листа Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" від 18.01.2024 № 05/305/-0179, відповідач у даному випадку здійснював опрацювання пакетів документів щодо реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр за дорученням Державної служби геології та надр України, а спірні дії щодо проставлення відмітки у журналі державної реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр були здійснені відповідачем за погодженням з Державною службою геології та надр України.

Отже, суд дійшов висновку, що фактично у даному випадку позивач оскаржує дії Державної служби геології та надр України з реалізації повноважень щодо державної реєстрації та ведення облік робіт і досліджень, пов`язаних з геологічним вивченням надр, що є ознакою публічно-правової діяльності суб`єкта владних повноважень, та, відповідно, наявністю у даному випадку публічно-правових відносин.

При цьому, суд зауважує, що у даному випадку дії відповідача полягають лише в адмініструванні журналу державної реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр, яке здійснювалось за дорученням та погодженням із Державною службою геології та надр України.

Згідно пункту 1 частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема у спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 175 Господарського процесуального кодексу України суддя відмовляє у відкритті провадження, якщо заява не підлягає розгляду за правилами господарського судочинства.

Враховуючи ту обставину, що вказаний спір фактично є публічно-правовим, характер спірних правовідносин не відповідає приписам статей 4 і 20 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва дійшов висновку, що даний спір підлягає вирішенню в адміністративному суді та не підлягає вирішенню в господарських судах України, що є підставою для відмови у відкритті провадження у справі на підставі пункту 1 частини першої статті 175 Господарського процесуального кодексу України.

Враховуючи вищенаведене у сукупності, керуючись статтями 20, 175, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд -

УХВАЛИВ:

1. Відмовити ТОВ "Потенціал-Полісся" (34151, Рівненська обл., Сарненський р-н, с. Кривиця, вул. Вишнева, буд. 2-А) у відкритті провадження у справі.

2. Роз`яснити заявнику, що даний спір віднесено до юрисдикції адміністративного суду в порядку адміністративного судочинства.

Згідно з частиною другою статті 235 Господарського процесуального кодексу України дана ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена у порядку, встановленому статтею 256 Господарського процесуального кодексу України.

Суддя О. В. Мандриченко

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення02.09.2024
Оприлюднено06.09.2024
Номер документу121382311
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань спонукання виконати або припинити певні дії

Судовий реєстр по справі —911/1980/24

Ухвала від 02.09.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Мандриченко О.В.

Ухвала від 05.08.2024

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні