Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 вересня 2024 року Справа№360/452/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Кошкош О.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Луганського окружного адміністративного суду про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
01 травня 2024 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 , : АДРЕСА_1 ) відповідачем в якому є Луганський окружний адміністративний суд (код ЄДРПОУ 35079949, 93400, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, пр. Космонавтів, 18) про визнання протиправним та скасування наказу в.о. керівника апарату Луганського окружного адміністративного суду від 19.01.2024 № 1/А-ос в частині, що стосується позивача; зобов`язання відповідача здійснити з 01.01.2024 перерахунок та виплату позивачу надбавки за вислугу років в порядку ч.1 ст. 52 ЗУ Про державну службу на рівні 3 відсотків посадового окладу державного службовця за кожний календарний рік стажу державної служби, але не більше 50 відсотків посадового окладу, з урахуванням раніше виплачених сум. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що оскаржуваним наказом протиправно обмежено надбавку за вислугу років на державній службі 30 відсотками посадового окладу, чим порушено право на належний рівень оплати праці державних службовців, які гарантовано статтями 50, 52 Закону України Про державну службу.
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 06 травня 2024 року адміністративну справу №360/452/24 передано голові Луганського окружного адміністративного суду для направлення її до суду вищої інстанції щодо визначення підсудності.
27 травня 2024 року Перший апеляційний адміністративний суд ухвалою визначив підсудність справи №360/452/24 за Донецьким окружним адміністративним судом. Передав адміністративну справу на розгляд Донецького окружного адміністративного суду.
19 червня 2024 року згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу №360/452/24 передано на розгляд судді Кошкош О.О.
24 червня 2024 року ухвалою суду позовну заяву залишено без руху.
У встановлений судом строк недоліки позовної заяви усунуті.
05 липня 2024 року ухвалою Донецького окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі, призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження. Визнано поважними причини пропуску строку звернення до суду. Поновлено строк звернення до суду.
Луганським окружним адміністративним судом надано відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що Національне агентство України з питань державної служби (далі - НАДС України), реалізуючи свої повноваження щодо забезпечення формування у сфері державної служби та функціонального управління державною службою в державних органах відповідно до приписів Закону України «Про державну службу» підготувало Роз`яснення щодо умов оплати праці державних службовців державних органів, які провели класифікацію посад державної служби від 10 січня 2024 року №176. На виконання вимог НАДС України Луганський окружний адміністративний суд видав наказ від 19 січня 2024 року № 1/А-ос, яким встановлено надбавку за вислугу років відповідно до абзацу другого пункту 12 розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік»». Правове регулювання відносин державної служби здійснюється не лише і не виключно Законом України «Про державну службу», але й іншими законами України, та навіть підзаконними нормативно-правовими актами. При цьому конструкція норми частини другої статті 5 Закону України «Про державну службу» у взаємозв`язку з нормою частини першої цієї ж статті, надає підстави для однозначного висновку, що Закон України «Про державну службу» регулює відносини, що виникають у зв`язку із вступом, проходженням та припиненням державної служби, у тому випадку, якщо інше не передбачено іншим законодавчим актом (законом). У цьому аспекті можна дійти також висновку, що не виключений випадок, коли законодавцем може бути прийнято закон, норми якого будуть спеціальними по відношенню до норм Закону України «Про державну службу». Так, у вимірі обставин цього спору слід звернути увагу на те, що норма частини 1 статті 52 Закону України «Про державну службу» визначає правило обрахування надбавки за вислугу років на державній службі шляхом встановлення її на рівні 3 відсотків посадового окладу державного службовця за кожний календарний рік стажу державної служби, але не більше 50 відсотків посадового окладу. Натомість Закон України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» у пункті 10 розділу «Прикінцеві положення» установив, що у 2024 році оплата праці державних службовців здійснюється на основі класифікації посад, крім державних органів, зазначених у пунктах 20-22 цього розділу. Пунктом 12 розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» фактично запроваджено нормативне регулювання оплати праці державних службовців тих державних органів, які провели класифікацію посад державної служби. Просив відмовити у задоволені позовних вимог.
Дослідивши та оцінивши докази у справі, суд встановив такі обставини.
ОСОБА_1 , з 13.08.2019 займає посаду секретаря судового засідання Луганського окружного адміністративного суду.
08 вересня 2022 року наказом Луганського окружного адміністративного суду №74/А-ос «Про встановлення надбавки за вислугу років ОСОБА_1 » позивачу встановлено надбавку за вислугу років у розмірі 50 відсотка посадового окладу з урахуванням стажу державної служби 17 років.
19 січня 2024 року наказом Луганського окружного адміністративного суду №1/А-ос «Про встановлення державним службовцям Луганського окружного адміністративного суду надбавок за стаж державної служби у 2024 році» ОСОБА_1 встановлено 30% надбавки за стаж державної служби відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» за стаж державної служби 18 років 03 місяці 24 дні.
19 липня 2024 року Луганським окружним адміністративним судом видана довідка №02-23/165/2024 про те, що ОСОБА_1 дійсно працює в Луганському окружному адміністративному суді, займає посаду секретаря судового засідання. У період січень червень 2024 року нарахована заробітна плата, в т.ч. надбавка за вислугу років 30%.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам та аргументам учасників справи, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у зв`язку із вступом на державну службу, її проходженням та припиненням регулює Закон України «Про державну службу» №889-VIII від 10.12.2015 (далі Закон №889-VIII).
Стаття 5 Закону №889-VIII визначає, що правове регулювання державної служби здійснюється Конституцією України, Законом України «Про державну службу» та іншими законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, постановами Верховної Ради України, указами Президента України, актами Кабінету Міністрів України та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби.
Відносини, що виникають у зв`язку із вступом, проходженням та припиненням державної служби, регулюються цим Законом, якщо інше не передбачено законом.
Дія норм законодавства про працю поширюється на державних службовців у частині відносин, не врегульованих цим Законом.
Особливості правового регулювання державної служби в системі правосуддя визначаються законодавством про судоустрій і статус суддів.
Відповідно до частини першоїстатті 150 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» №1402-VIII від 02.06.2016 призначення на посади державних службовців, працівників, які виконують функції з обслуговування, оплата праці та соціальні гарантії працівників апаратів місцевих, апеляційних судів, вищих спеціалізованих судів, апарату Верховного Суду, секретаріатів Вищої ради правосуддя і Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Державної судової адміністрації України, Служби судової охорони регулюються нормами законодавства про державну службу з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Згідно з частиною четвертою цієї ж статті,розмір посадового окладу працівника апарату суду, посада якого віднесена до найнижчої за умовами оплати праці посади державної служби, установлюється в розмірі, встановленому законодавством про державну службу. Розмір посадових окладів інших працівників апарату суду збільшується на відповідний коефіцієнт пропорційно посадовим окладам працівників, посади яких віднесені до попередньої за умовами оплати праці посади державної служби в такому суді з урахуванням юрисдикцій державних органів.
В силу вимог частини шостої - схема посадових окладів із визначенням коефіцієнтів для державних службовців судів, органів та установ системи правосуддя затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Державної судової адміністрації України.
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 7 Закону №889-VIII державний службовець має право, в тому числі на оплату праці залежно від займаної посади, результатів службової діяльності, стажу державної служби, рангу та умов контракту про проходження державної служби (у разі укладення).
Згідно з частиною першою статті 46 Закону №889-VIII стаж державної служби дає право на встановлення державному службовцю надбавки за вислугу років.
За приписами частин першої- другої статті 50 Закону №889-VIII держава забезпечує достатній рівень оплати праці державних службовців для професійного виконання посадових обов`язків, заохочує їх до результативної, ефективної, доброчесної та ініціативної роботи. Заробітна плата державного службовця складається з:
посадового окладу;
надбавки за вислугу років;
надбавки за ранг державного службовця;
премії (у разі встановлення).
Згідно з частиною четвертою цієї статтіджерелом формування фонду оплати праці державних службовців є державний бюджет.
Частиною першою статті 52 Закону №889-VIII передбачено, що надбавка за вислугу років на державній службі встановлюється на рівні 3% посадового окладу державного службовця за кожний календарний рік стажу державної служби, але не більше 50% посадового окладу.
Разом з цим, частина перша статті 5 Закону № 889-VIII передбачає можливість правового регулювання державної служби також іншими законами України.
9 листопада 2023 року Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про Державний бюджет на 2024 рік» №3460-IX (далі Закон №3460-ІХ), пункт 12 розділу «Прикінцеві положення» якого передбачає, що у 2024 році заробітна плата державного службовця державного органу, який провів класифікацію посад державної служби, складається з посадового окладу, надбавки за ранг державного службовця, надбавки за вислугу років, місячної або квартальної премії, компенсації за додаткове навантаження та за вакантною посадою, грошової допомоги, що виплачується з наданням щорічної основної оплачуваної відпустки, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та інших доплат, передбачених законами України.
Надбавка за вислугу років на державній службі встановлюється на рівні 2%посадового окладу державного службовця за кожний календарний рік стажу державної служби, але не більше 30% посадового окладу.
Грошова допомога, що виплачується державному службовцю під час надання щорічної основної відпустки, визначається у розмірі суми посадового окладу, надбавки за вислугу років та надбавки за ранг державного службовця станом на останній день місяця, що передує першому дню такої відпустки, незалежно від фактично відпрацьованого часу в місяці.
Норми Закону України «Про державну службу» щодо умов та порядку оплати праці державних службовців застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.
Таким чином, Законом №3460-ІХ на 2024 рік запроваджено інше правове врегулювання умов та порядку оплати праці державних службовців, зокрема, структури заробітної плати державного службовця та порядку обчислення надбавки за вислугу років.
При цьому, Закон №3460-ІХ містить застереження про те, що Закон №889-VIII щодо умов та порядку оплати праці державних службовців застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.
Твердження позивача про наявну колізію між нормамист.52 Закону України «Про державну службу»та п.п.12, 13 Прикінцевих положень ЗаконуУкраїни «Про Державний бюджет на 2024 рік»в частині встановлення розміру надбавки за вислугу років суд вважає неприйнятним з огляду на таке.
Суд звертає увагу, що протягом 2024 року, діють обидві норми, оскільки законодавством передбачений перехідний період реформування оплати праці державних службовців, спрямований на збільшення питомої ваги посадових окладів, та зменшення надбавок та тимчасових чи стимулюючих виплат.
Так, з метою упорядкування умов оплати праці державних службовців державних органів на основі класифікації посад Кабінет Міністрів України29.12.2023 прийняв постанову «Питання оплати праці державних службовців на основі класифікації посад у 2024 році» №1409 (далі постанова КМУ №1409 від 29.12.2023), якою затвердив схему посадових окладів на посадах державної служби з урахуванням сімей і рівнів посад, юрисдикції та типів державних органів у 2024 році; перелік типових посад державної служби в межах рівнів посад. Пунктом 3 такої постанови установлено, що: «схема посадових окладів на посадах державної служби з урахуванням категорій, підкатегорій та рівнів державних органів у 2023 році та Положення про застосування стимулюючих виплат державним службовцям, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2017 р. № 15 "Питання оплати праці працівників державних органів", не застосовуються до державних службовців державних органів, що провели класифікацію посад державної служби; під час переведення державних службовців на інші посади державної служби застосовується перелік посад державної служби, що прирівнюються до відповідних підкатегорій, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2017 р. № 15 "Питання оплати праці працівників державних органів", для визначення підкатегорії посади державної служби, необхідної для встановлення рівнозначності посади.» Зазначена постанова набрала чинності з 1 січня 2024 року.
Таким чином, на 2024 рік передбачено два різних правових режими порядку оплати праці державних службовців: 1) у разі проведення класифікації посад відповідно допостанови КМУ №1409 від 29.12.2023; 2) у разі не проведення класифікації посад.
В першому режимі застосовуються посадові оклади передбаченіпостановою КМУ №1409 від 29.12.2023, а в другому режимі посадові оклади передбаченіпостановою КМУ №15 від 18.01.2017. Також, в першому режимі передбачено розмір надбавки за вислугу років в розмірі передбаченому п.12 Прикінцевих положень ЗаконуУкраїни «Про Державний бюджет на 2024 рік», а в другому режимі в розмірі передбаченому ст.52 Закону України «Про державну службу».
Під час розгляду справи судом встановлено, що Луганським окружним адміністративним судом у 2024 році проведена класифікація посад державної служби. У штатному розпису визначено новий посадовий оклад, в т.ч. «секретаря судового засідання», а надбавка за вислугу років визначена в розмірі п.12 Прикінцевих положень ЗаконуУкраїни «Про Державний бюджет на 2024 рік».
Суд звертає увагу, що за умови проведення класифікації посад та застосування посадового окладу передбаченого постановою КМУ №1409 від 29.12.2023 і визначення надбавки за вислугу років згідно п.12 Прикінцевих положень ЗаконуУкраїни «Про Державний бюджет на 2024 рік», неможливо застосовувати положенняЗакону України «Про державну службу», про що прямо зазначено у п.12 Прикінцевих положень ЗаконуУкраїни «Про Державний бюджет на 2024 рік».
На переконання суду, вимоги позивача є безпідставними, оскільки пов`язані із застосуванням до оплати праці складових частин передбачених для різних правових режимів (а саме посадовий оклад для першого, а розмір надбавки для другого).
Суд звертає увагу, що за умови застосування нового правового режиму оплати праці розмір надбавки за вислугу років позивача в абсолютних показниках підвищився з 3250,00 грн до 3556,50 грн, також підвищився і посадовий оклад з 6500 грн до 11855 грн. Отже, відсутні підстави вважати, що матеріальне становище позивача погіршилось.
Також, суд вважає за необхідне зазначити, щоЗакони України «Про Державний бюджет на 2024 рік»та «Про державну службу»є нормативно-правовими актами рівної юридичної сили, алеЗакон «Про Державний бюджет на 2024 рік»прийнятий пізніше. Відповідно до п.2 ч.3ст.66 Закону України «Про правотворчу діяльність»у разі виявлення колізії між нормативно-правовими актами рівної юридичної сили пріоритет у застосуванні мають норми, що містяться у нормативно-правових актах, що вступили в дію пізніше. Більш того, саме у цьому випадку, законодавець сам вирішив питання колізії між цими законами, власним застереженням у п.12 Прикінцевих положень ЗаконуУкраїни «Про Державний бюджет на 2024 рік»про те, щонормиЗакону України «Про державну службу»щодо умов та порядку оплати праці державних службовців застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.
Закон України «Про Державний бюджет на 2024 рік»в цій частині неконституційним не визнаний, а за таких обставин діїпринцип презумпції конституційності та законності нормативно-правових актів.
Відповідно дост.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Під час розгляду справи судом не встановлено протиправних дій відповідача, оскільки встановлення розміру надбавки за вислугу років позивачу є не свавільними діями, а такими, що здійснені на виконання прямої вказівки Закону.
За наведеного вище суд вважає, що заявлені позовні вимоги є необґрунтованими, а надані сторонами письмові докази є належними та достатніми для постановлення судового рішення про відмову в задоволенні адміністративного позову.
Враховуючи висновки суду про відсутність підстав для задоволення позову, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
У задоволені позовних вимог ОСОБА_1 до Луганського окружного адміністративного суду про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.О. Кошкош
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2024 |
Оприлюднено | 06.09.2024 |
Номер документу | 121384045 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кошкош О.О.
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні