РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
03 вересня 2024 року м. Рівне№460/2126/24
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Нор У.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
Фермерського господарства "Добробут-СВ Агро" доДержавної податкової служби України Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій, -В С Т А Н О В И В:
Фермерське господарство «Добробут-СВ Агро» (далі по тексту позивач ФГ «Добробут-СВ Агро») звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі по тексту - відповідач 1) та Державної податкової служби України (далі по тексту - відповідач 2) про визнання протиправними та скасування рішення Комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної від 16.11.2023 №9946518/38426389 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 03.10.2023; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 03.10.2023 датою її подання на реєстрацію.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що за результатами здійснення господарських операцій з ТОВ «Агропросперіс Трейд», позивачем сформована та подана на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - ЄРПН) податкова накладна №1 від 03.10.2023. Проте, реєстрація податкової накладної зупинена з підстав відповідності платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Позивач вказує, що квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містять жодної конкретизації щодо переліку документів, які необхідно надати. Вказує, що надав до комісії регіонального рівня усі належні документи на підтвердження здійснення господарської операції за податковою накладною, проте комісією регіонального рівня прийняті рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН з підстав ненадання платником податку документів. ФГ «Добробут-СВ Агро» наголошує, що таке рішення комісії є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки платником податків виконано у повному обсязі обов`язок надання документів, а оскаржуване рішення не містить жодних обґрунтувань щодо підстав для відмови у реєстрації вищезазначеної накладної. Просив задовольнити позов у повному обсязі.
Ухвалою від 01.03.2024 відкрито провадження в адміністративній справі, визначено справу до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідач 1 позов не визнав, подав відзив на позовну заяву. Відзив на позовну заяву обґрунтований тим, що у комісії регіонального рівня були наявні усі правові підстави для зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН відповідно до Порядку №1165, оскільки ФГ «Добробут-СВ Агро» відповідав пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Проте, належних документів платником податків надано не було у повному обсязі, зокрема первинних документів щодо списання ПММ, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), накладні у достатній кількості для підтвердження реальності здійснення господарської діяльності, що слугувало підставою для відмови у реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Відповідач вказує, що оскаржуване рішення є правомірним та відповідає нормам чинного законодавства. Просив суд відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.
Позивач подав відповідь на відзив, в якій зауважує про незгоду із відповідністю ФГ «Добробут-СВ Агро» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку та зазначає, що на пропозицію податкового органу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН платник надіслав пояснення та копії документів щодо податкової накладної №1 від 03.10.2023, зауважив що інформація про наявність у позивача земельних угідь, складських приміщень, відповідної с/г техніки і транспортних засобів наявна у ГУ ДПС у Рівненській області, оскільки платником надано відомості про об`єкти оподаткування за формою 20-ОПП. А інформацію про орендовані земельні ділянки відповідач отримував також з поданої ФГ «Добробут-СВ Агро» податкової звітності додаток МПЗ-З до рядка 02 МПЗ-З додатка МПЗ до рядка 06.2 МПЗ Податкової декларації з податку на прибуток підприємств за 2022 рік. Зауважив, що наведені у відзиві документи, необхідні для реєстрації податкової накладної №1 від 03.10.2023, не є безпосередньо пов`язаними з господарською операцією з реалізації ФГ «Добробут-СВ Агро» сої для покупця. Відтак вважає, що надані для ГУ ДПС у Рівненській області та суду документи підтверджують реальні зміни у майновому стані сторін господарської операції, та є достатніми для реєстрації податкової накладної №1 від 03.10.2023 в ЄРПН.
Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд встановив таке.
Фермерське господарство «Добробут-СВ Агро» пройшло процедуру державної реєстрації, а відтак набуло правового статусу суб`єкта господарювання в розумінні Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», основним видом діяльності якого є код КВЕД 01.11: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
26.09.2023 між ФГ «Добробут-СВ Агро» (Постачальник) та ТОВ «Агропросперіс Трейд»» (Покупець) укладено Договір поставки №С-АР-05818-V5Х3 (далі по тексту - Договір від 26.09.2023), відповідно до п. 1.1 розділу 1 якого, Постачальник зобов`язується поставити, а Покупець прийняти та оплатити сільськогосподарську продукцію українського походження, врожаю 2023 року (надалі Товар) на умовах, визначених цим Договором.
П.1.2 договору встановлено характеристику та ціну товару. З урахуванням п.1 додаткової угоди №12 від 03.10.2023 до нього, попередня кількість товару сої, яка підлягає поставці за цим договором, становить 150,00 т +/- 13% за вибором покупця. Ціна товару за 1т з ПДВ становить 14500,00 грн.
Згідно п.2.5 договору, остаточна кількість товару визначається Елеватором (портовим терміналом) згідно із заліковою вагою. У випадку розбіжностей в межах +/- 10% між кількістю Товару, вказаною у п.1.2 Договору, із прийнятою Покупцем відповідно до умов Договору, сторони зобов`язуються провести коригування взаєморозрахунків у відповідності із даними фактично отриманого Товару, без обов`язкового внесення змін до Договору.
П.2.2 2.4 договору від 26.09.2023 передбачено, що Товар може передаватись Покупцю окремими партіями, але повний його обсяг, визначений у цьому Договорі, має бути поставлений у термін, встановлений п. 2.1 Договору. Товар поставляється насипом автомобільним чи залізничним транспортом на умовах поставки DAP «поставка в місці»: назва Елеватора Поділля елеватор ТОВ адреса Елеватора 30200, Хмельницька обл., Шепетівський р-н, смт. Білогір`я, вул. Залізнична, будинок №39 (надалі Елеватор чи портовий термінал) у відповідності із правилами «Інкотермс-2020». У випадку розбіжностей умов цього Договору з правилами «Інкотермс-2020» пріоритет мають умови Договору. Транспортна накладна заповнюється Постачальником згідно інструкцій Покупця. Датою поставки є дата вивантаження транспортного засобу на Елеваторі (портовому терміналі), про що складається видаткова накладна на партію Товару.
Відповідно до п.2.6, 2.9 договору, якість Товару, що поставляється за цим Договором, визначається в лабораторії Елеватора (портового терміналу). При поставці Товару з якісними показниками нижче базових залікова вага зазначається у реєстрах прийнятого Елеватором зерна шляхом перерахунку на базові показники.
У відповідності до п.2.8, 2.8.1 Договору від 26.09.2023, Покупець може прийняти Товар, якісні показники якого не відповідають вимогам п.1.3 цього Договору. При цьому Постачальник зобов`язується компенсувати витрати Покупця на доробку товару до норм якості, зазначених у п. 1.3 цього Договору, за рахунок зменшення ціни Товару, якщо Сторони не домовляться про інше. При цьому змінена (остаточно) ціна Товару фіксується Сторонами у видатковій накладній чи будь-якому іншому документі, складеному Сторонами.
Постачальник зобов`язується компенсувати Покупцю всі витрати останнього, що відображені в розділі 3 «Грошовий розрахунок» (чи в іншому подібному за змістом розділі) форми №ЗХС-4, яка формується Елеватором на відповідну партію Товару, за рахунок зменшення ціни Товару.
Строк поставки, визначений Договором від 26.09.2023 становить з 26.09.2023 по 03.10.2023 включно (п.2.1 договору).
На виконання умов Договору поставки від 26.09.2023, ФГ «Добробут-СВ Агро» здійснило поставку власно вирощеної сої врожаю 2023 року вагою 166,573т на загальну суму 2392468,48 грн., в т.ч. ПДВ 293811,92 грн. для ТОВ «Агропросперіс Трейд», відповідно до видаткової накладної №12 від 03.10.2023.
Передача товару від позивача здійснювалась для ТОВ «Агропросперіс Трейд» на зерновому складі-елеваторі ТОВ «Агропросперіс Трейд» в смт. Білогір`я по вул. Залізнична буд. 39. Доставка товару для реалізації покупцю здійснена 03.10.2023 на замовлення такого покупця перевізником ФОП ОСОБА_1 , згідно товарно-транспортних накладних №№25, 26, 29, 30, 45 від 03.10.2023.
Залікова вага реалізованої сої була скоригована у пункті розвантаження та зафіксована в складеному Елеватором Реєстрі №466 накладних на прийняте зерно із зазначенням якості по середньодобовому зразку від 03.10.2023 форми №ЗХС-4.
Відповідно до п.3.2.1 договору від 26.09.2023, оплата 86% вартості кожної партії Товару здійснюється Покупцем протягом 5 (п`яти) банківських днів, наступних за датою поставки товару, згідно з реєстром Елеватора (портового термінала) про приймання призначеного для Покупця Товару та отримання Покупцем копій наступних документів у форматі pdf, що засвідчені електронним підписом керівника Постачальника (та електронною печаткою за наявності) чи їх оригіналів: рахунку-фактури; видаткової накладної, що складається Постачальником в день вивантаження Товару в місці поставки; залізничних накладних на відвантажений Товар; посвідчень якості зерна на Товар; банківської довідки про відкриття рахунку, на який має бути здійснено оплату по цьому Договору.
09.10.2023 покупець перерахував для ФГ «Добробут-СВ Агро» часткову оплату за отриману партію сої 2023 року у розмірі 2098656,56 грн., що складає 86% вартості поставки, згідно платіжної інструкції №5214.
Згідно пп.b п.3.2.2 договору від 26.09.2023, оплата 14% вартості Товару здійснюється протягом 5 (п`яти) банківських днів, наступних за датою поставки Товару згідно з реєстром Елеватора (портового терміналу) про приймання ним призначеного Покупцеві товару та отримання Покупцем документів, зокрема, оригіналу податкової накладної (Постачальник зобов`язаний надати Покупцю податкову накладну, складену в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, встановленому законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєстровану в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка складається у день виникнення податкових зобов`язань Постачальника згідно з правилами Податкового кодексу України).
За результатами здійснення вказаної господарської операції між ФГ «Добробут-СВ Агро» та ТОВ «Агропросперіс Трейд» позивачем сформовано та направлено на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №1 від 03.10.2023 на загальну суму 2392468,48 грн., у т.ч. ПДВ - 293811,92 грн.
Відповідно до підпункту «а» пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України (далі по тексту - ПК України), датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
В результаті , 09.10.2023 позивач отримав квитанцію, з якої вбачається що податковій накладній №1 від 03.10.2023 ДПС України присвоєно реєстраційний номер 9263121995. Також вказано: документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 03.10.2023 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D»=8.4115%, «Р»=0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
ФГ «Добробут-СВ Агро» подало до Головного управління ДПС у Рівненській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1 від 03.11.2023.
До повідомлення платником податку долучено пояснення №26 від 03.10.2023 та копії документів підтверджуючих здійснену господарську операцію з ТОВ «Агропросперіс Трейд».
Як стверджує позивач, та підтверджується матеріалами справи, з метою реєстрації ПН №1 від 03.10.2023 до повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1 від 03.11.2023 ФГ «Добробут-СВ Агро»» долучено: договір поставки №С-АР-05818-VХ3 від 26.09.2023, додаткову угоду №1 від 26.09.2023, видаткову накладну №12 від 03.10.2023, договір надання транспортних послуг№01/10/23 від 01.10.2022, ТТН від 03.10.2023 №№25, 26, 29, 30, 45, акт здачі-приймання робіт №19 від 03.10.2023, реєстр накладних на прийняте зерно із зазначенням якості по середньодобовому зразку №446 від 03.10.2023, платіжну інструкцію №5214 від 09.10.2023, виписку з банківського рахунку позивача за 09.10.2023, картку-рахунок 361 по контрагенту ТОВ «Агропросперіс Трейд».
07.11.2023 податковим органом направлено позивачу Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9875829/38426389, яким у зв`язку з необхідністю надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, платнику податку запропоновано надати копії договорів, первинних документів щодо постачання/придбавання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, інших документів, що підтверджують інформацію зазначену у податковій накладній. Наведено додаткову інформацію: документи щодо права власності, оренди землі, ОСВ 28, 27, акти списання пального, ТТН на придбання ЗЗР, мінеральних добрив, акти звірки з покупцями та постачальниками, акти наданих послуг оренди с/г техніки та розрахункові документи, відсутні платіжні доручення (банківські виписки за послуги транспортування сої, відсутні документи щодо збереження сої (договір, акти наданих послуг, розрахункові документи). Наявна недоїмка по орендній платі за землю 31583,34 грн.
16.11.2023 комісією регіонального рівня прийнято рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в єдиному реєстрі податкових накладних №9946518/38426389, згідно якого прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 03.10.2023, складеної ФГ «Добробут-СВ Агро» за результатами господарської операції з ТОВ «Агропросперіс Трейд» на загальну суму 2392468,48 грн., в т.ч. ПДВ 293811,92 грн.
Підстава відмови ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Графа «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» є не заповненою.
Не погоджуючись з таким рішенням комісії регіонального рівня, позивач звернувся до ДПС України зі скаргою від 24.11.2023, до якої долучено пояснення та копії первинних документів загальною кількістю 34 додатки.
30.11.2023 ДПС України скаргу ФГ «Добробут-СВ Агро» залишено без задоволення, рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 03.10.2023 без змін. Рішення від 30.11.2023 №82794/38426389/2 мотивоване ненаданням платником податку копії документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Перевіривши правову та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб`єктом владних повноважень в основу оскаржуваного рішення від 16.11.2023 №9946518/38426389, на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, суд зазначає наступне.
Згідно з пп. «а» п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з п. 187.1 ст.187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до п. 188.1 ст. 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
Згідно з п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
З огляду на п. 201.7 ст. 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до абз. 1, 2, 5, 10, 12, 13, 14 п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Згідно з п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначався Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (далі по тексту - Порядок №1165).
Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для їх реєстрації.
Відповідно до пп. 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п. 6 Порядку №1165 питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Критерії ризиковості здійснення операцій наведені у Додатку 3 до Порядку №1165, Критерії ризиковості платника - у Додатку №1 до цього Порядку.
Серед іншого, одним з критеріїв ризиковості платника, відповідно до п. 8 Додатку №1 Порядку №1165 є: «У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування».
Суд зауважує, що відповідач 1 в ході розгляду даної справи не довів, що у контролюючого органу на момент спірних правовідносин була наявна наступна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з п. 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Відповідачами до матеріалів справи не надано рішення про відповідність платника податку на додану вартість ФГ «Добробут-СВ Агро» критеріям ризиковості платника .
Таким чином, на підставі вищенаведених норм чинного законодавства та фактичних обставин справи, зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 03.10.2023 було неправомірним, з огляду на відсутність на момент зупинення реєстрації вищевказаної податкової накладної чинного рішення про відповідність платника податку на додану вартість ФГ «Добробут-СВ Агро» критеріям ризиковості платника.
Суд звертає увагу, що платник податку має бути обізнаний із податковою інформацією, що забезпечить йому право на подання на розгляд комісії регіонального рівня документів, необхідних для розгляду питання про виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку у відповідності до п. 6 Порядку №1165. При цьому, суд зауважує, що протоколи засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є внутрішніми документами контролюючих органів та відсутні у вільному доступі для платників податку. Отже, не зазначення у рішенні детальної розшифровки податкової інформації позбавляє права платника податків на подання таких документів з метою спростування доводів контролюючого органу щодо підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків.
Відповідно до пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Функціонування ЄРПН відбувається в автоматизованому режимі за правилами Порядку ведення єдиного реєстру податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі по тексту - Порядок №1246), а також Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 №569.
Зокрема, пунктом 12 Порядку №1246 передбачено, що саме в автоматизованому режимі здійснюється перевірка одержаної від платника податків податкової накладної/або розрахунку коригування на предмет наявності підстав для зупинення реєстрації.
Згідно з пунктом 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Пунктом 14 Порядку №1246 визначено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Пунктом 11 Порядку зупинення №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З огляду на вищенаведені норми, зупинення реєстрації податкової накладної як і формування квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної відбувається в автоматичному режимі та виключає будь-яке втручання контролюючого органу в процедуру зупинення реєстрації податкової накладної та генерування, надіслання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної.
З огляду на вищенаведене, нормами чинного законодавства не передбачено, що така квитанція повинна містити конкретний перелік документів. Натомість пункт 11 Порядку №1165 містить виключно вимогу щодо зазначення в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної пропозиції щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
При цьому, перелік документів, необхідних для розгляду питання про прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН визначений пунктом 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України за №1245/34216 (далі по тексту - Порядок №520).
Таким чином, суд вважає твердження позивача про протиправність надіслання контролюючим органом квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних без зазначення конкретного переліку первинних документів, необґрунтованим.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісії регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
При цьому, суд зазначає, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, не означає, що платник податку повинен подати абсолютно всі, зазначені у ньому документи. Навпаки, зміст цього переліку свідчить на користь того, що враховується специфіка певних господарських операцій. Даний перелік є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами як пункту 185.1 статті 185, так і пункту 187.1 статті 187 ПК України.
Відповідно до пункту 11 Порядку № 520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 12 Порядку №520, визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Таким чином, рішення про відмову в реєстрації податкової накладної повинне містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної.
У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Суд вважає необґрунтованими доводи відповідача, що в оскаржуваному рішенні чітко зазначено, яких саме документів, не надано платником до повідомлення.
Доводи контролюючого органу про зазначення в оспорюваному рішенні чіткого переліку документів, які не були надані ФГ «Добробут-СВ Агро» не підтверджені наявними у справі доказами.
Як вже зауважувалось судом, в оспорюваному рішенні комісія регіонального рівня послалась на загальні підстави відмови в реєстрації податкової накладної - ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Графа «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» відповідачем 1 не заповнена.
Відповідно до п. 25 Порядку №1165, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з п. 44-46 Порядку №1165, комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Суд встановив, що надані до позову докази відповідають фактичним обставинам справи як в частині документів, які слугували підставою для оформлення спірної податкової накладної, так і в частині документів, які позивач подавав на розгляд комісії регіонального рівня разом з поясненням, а в подальшому до ДПС України разом зі скаргою.
З досліджених у справі доказів, судом встановлено, що в межах своєї господарської діяльності ФГ «Добробут-СВ Агро» використовує с/г техніку (жатка, обприскувач, розкидач мінеральних добрив, трактор колісний Т150К, трактор колісний МТЗ-82.1, причіп 2 ПТС-6, причіп 2 ПТС-4, сівалки) на земельних ділянках, які знаходяться у позивача на праві користування. Вказана інформація підтверджується витягом з електронного кабінету платника про об`єкти оподаткування, а також договором оренди від 02.01.2023, свідоцтвом про реєстрацію машини серії НОМЕР_1 , договором оренди від 02.01.2023, свідоцтвами про реєстрацію машин серії НОМЕР_2 , серії НОМЕР_3 , серії НОМЕР_4 . Відповідачем не спростовано отримання інформації про вказані об`єкти оподаткування від платника податку.
Насіння сої для посіву придбано ФГ «Добробут-СВ Агро» у ТОВ «Волинь Нова», згідно договору купівлі-продажу №0405/993877 від 04.05.2023, специфікації №17 від 05.05.2023, видаткової накладної №17 від 05.05.2023, ТТН №ВЗПСК080448 від 05.05.2023.
Позивачем придбавались засоби захисту рослин та добрива у ТОВ «Вітагро Партнер» за договором поставки №В157-05/23ВЛ від 19.05.2023, та видатковими накладними №4478 від 12.06.2023, 4479 від 12.06.2023, №4491 від 12.06.2023, №4179 від 02.06.2023, №4376 від 08.06.2023, №4477 від 12.06.2023, №4469 від 12.06.2023.
Паливо-мастильні матеріали придбавались позивачем у ТОВ «Окко-Експрес», згідно договору №38ДГ-20570 від 18.04.2023, видаткової накладної №38ДГ-20570/23-9144569807 від 19.04.2023, ТТН №9144569807 від 19.04.2023.
Також судом встановлено, що позивач має ліцензію на право зберігання палива дизельного №17110414202100104 від 11.06.2021, використовує складське приміщення (згідно договору оренди від 01.09.2016), підтверджуючі документи надавались платником податку разом з поясненнями до контролюючого органу та суду. Номери відповідних додатків наведено у поясненнях ФГ «Добробут-СВ Агро» №26 від 03.10.2023.
Позивачем до повідомлення про надання пояснень да до позовної заяви долучено статистичну звітність про посівні площі (4-сг), про збір врожаю сільськогосподарських культур (37-сг), про валові збори врожаю (29-сг), про використання добрив та засобів захисту рослин (9-сг), а також облікові документи бухгалтерського обліку картки по рахункам 361, 631, 26, 10.
Вказані обставини відповідачем в судовому порядку належними та допустимими доказами не спростовано.
Відповідно до п.44 Порядку №1165, комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Однак, відповідач не надав оцінку поданим позивачем документам, що свідчить про формальний підхід відповідача при прийнятті спірного рішення та більше стосується реалізації податковим органом такої своєї контрольної функції як проведення перевірок.
Суд звертає увагу на те, що контролюючий орган, формулюючи висновок про відповідність платника податку п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, має оцінювати ризиковість здійснення конкретної господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, з урахуванням наявної податкової інформації.
Суд звертає увагу, що в поясненнях наданих контролюючому органу, позивачем детально описано з посиланням на конкретні документи не лише фінансово-господарські розрахунки, на підставі яких було виписано ПН, але суть господарської діяльності товариства в цілому із зазначенням дати створення підприємства, працівників, наявності основних засобів, оренди приміщень та інших даних.
Відтак, позивачем надані усі належні документи, які стосуються господарської операції з надання послуг із здійснення яких було виписано податкову накладну, які достатні для цілей реєстрації ПН.
Суд вважає за необхідне вказати, що надані позивачем первинні документи відповідають змісту статей 187, 198, 201 ПК України, частини другої статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність» та мають відповідну юридичну силу та доказовість.
Суд зазначає, що спірні рішення не містять даних щодо того, яких саме документів позивачем не додано до пояснень. Відповідачем не надано суду доказів того, що саме вказані в протоколі документи слід було надати позивачу для здійснення реєстрації податкової накладної.
Більше того, суд зауважує, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Аналогічні висновки у подібних спірних правовідносинах викладено у постановахі Верховного Суду від 19.07.2023 у справі №420/7850/22, 07.12.2022 у справі №500/2237/20, від 23.10.2018 у справі №822/1817/18.
Відтак, всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не наведено достатніх мотивів прийняття спірного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної Комісією Головного управління ДПС у Рівненській області, на підставі наданого позивачем переліку документів, а відтак, правомірність рішення контролюючого органу не підтверджено.
Також суд звертає увагу, що 22.12.2023 ТОВ «Добробуд-СВ Агро» складено та направлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну №2 на загальну суму 421853,18 грн., в т.ч. ПДВ 51806,53 грн., покупець ТОВ «Агропросперіс Трейд». Вказана податкова накладна зареєстрована в ЄРПН, що підтверджується квитанцією №1 від 04.01.2024.
Таким чином, суд дійшов висновку, що за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані позивачем, є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення, у зв`язку з чим рішення №9446518/38426389 від 16.11.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 03.10.2023 є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки при його прийнятті не дотримано критеріїв встановлених статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Щодо вимоги позивача зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, ПН №1 від 03.10.2023 датою її подання, суд виходить з наступного.
За приписами підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Державною податковою службою України у своєму відзиві підтверджено, що обов`язок з реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у випадку визнання протиправним та скасування рішень про відмову реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань покладається саме на Державну податкову службу України, як центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
У відповідності з пунктів 2, 10 частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд в порядку адміністративного судочинства може визнати протиправним та скасувати індивідуальний акт чи окремі його положення, а також прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права.
Судом враховано, що Податковим кодексом України визначено правові наслідки відсутності факту реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така податкова накладна не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Виявлення розбіжностей даних податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних, у свою чергу, є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.
Таким чином, відсутність реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.
З огляду на це, правовідносини щодо реєстрації податкових накладних у Єдиному державному реєстрі податкових накладних і, зокрема, щодо безпідставного неприйняття податкових накладних для їх реєстрації, є предметом розгляду в адміністративних судах відповідно до статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України.
Згідно з частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За сукупності викладених обставин, позов Фермерського господарства «Добробут-СВ Агро» підлягає до задоволення повністю.
За правилами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов Фермерського господарства «Добробут-СВ Агро» до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Рівненській області рішення №9946518/38426389 від 16.11.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 03.10.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Фермерським господарством «Добробут-СВ Агро» податкову накладну №1 від 03.10.2023 днем її фактичного подання на реєстрацію.
Стягнути на користь Фермерського господарства «Добробут-СВ Агро» судові витрати по сплаті судового збору: в сумі 1211,50 грн - за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС у Рівненській області та в сумі 1211,50 грн - за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Державної податкової служби України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 03 вересня 2024 року
Учасники справи:
Позивач - Фермерське господарство "Добробут-СВ Агро" (вул. Дубок, буд. 1,с. Мощаниця,Рівненський р-н, Рівненська обл.,35833, ЄДРПОУ/РНОКПП 38426389)
Відповідач - Державна податкова служба України (Львівська площа, буд. 8,м. Київ,04053, ЄДРПОУ/РНОКПП 43005393) Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12,м. Рівне,Рівненська обл.,33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166)
Суддя У.М. Нор
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.09.2024 |
Оприлюднено | 06.09.2024 |
Номер документу | 121385838 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
У.М. Нор
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні