Рішення
від 03.09.2024 по справі 460/9116/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

з питань судового контролю за виконанням судових рішень в

адміністративних справах

03 вересня 2024 р. Р і в н е№460/9116/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді У.М. Нор розглянувши в порядку письмового провадження, заяву ОСОБА_1 за адміністративним позовом

ОСОБА_1 доУправління соціального захисту населення Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області ; про накладення штрафу за невиконання судового рішення,

В С Т А Н О В И В:

У провадженні суду перебувала справа за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Зарічненської районної державної адміністрації про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинення дій.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 20.04.2021 позов ОСОБА_1 , яке набрало законної сили, задоволено повністю. Зобов`язано Управління соціального захисту населення Зарічненської районної державної адміністрації Рівненської області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 з 17.07.2018 щомісячну грошову допомогу у зв`язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва та особистого підсобного господарства встановленої статтею 37 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в розмірі, що дорівнює 40 % від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 01 січня календарного року.

Ухвалою суду 09.07.21 від №460/9116/20 замінено відповідача у справі №460/9116/20 - Управління соціального захисту населення Зарічненської районної державної адміністрації, його правонаступником - Управлінням соціального захисту населення Вараської районної державної адміністрації (вул. Соборна, буд.23, смт. Володимирець, Рівненська область, 34300, ідентифікаційний код юридичної особи 44130979.

Представник позивача Конопліцький І.В. звернувся до суду із заявою про встановлення судового контролю відповідно до порядку ст.382 КАС України.

Заява мотивована тим, що відповідачем на виконання рішення суду у справі № 460/9116/20 протиправно не виконується рішення суду. Так зазначає, що діях службових осіб Управління соціального захисту населення Вараської районної державної адміністрації ознаки умисного невиконання судового рішення у справі № 460/9116/20. Цей факт підтверджується безпричинним нездійсненням органом соціального захисту населення нарахування ОСОБА_1 щомісячної грошової допомогу у зв`язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва та особистого підсобного господарства у порядку статті 37 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", у розмірі 40 процентів від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 01 січня відповідного календарного року. З огляду на наведене, позивач просив подану заяву про встановлення судового контролю відповідно до ст.382 КАС, - задовольнити.

Управління соціального захисту населення Вараської районної державної адміністрації в листі зазначає, що здійснило обрахунок щомісячної грошової допомогу у зв`язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва та особистого підсобного господарства за період з 17.07.2018 по 20.04.2021 в розмірі 40% від прожиткового мінімуму встановленого законом про Державний бюджет України на відповідний рік. Відповідно до проведеного перерахунку, сума складає 27184,97 грн. Однак зазначається, що рішення у справі №460/9116/20 частково не виконанно у зв`язку з відсутністю відповідного бюджетного призначення встановленого законом про Державний бюджет України у порядку визначеному Бюджетник кодексом України, оскільки згідно з приписами ст. 63 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", фінансове забезпечення державних соціальних гарантій, передбачене цим Законом, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України в порядку визначення Кабінетом Міністрів України. Кошти для забезпечення виконання судового рішення не виділялися.

При вирішенні даної заяви суд встановив та врахував таке.

Статтею 129-1 Конституції України визначено, що судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Згідно з ч.2-4 ст.13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 02.06.2016 №1402-VIII (далі - Закон № 1402-VIII) судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд у межах повноважень, наданих йому законом.

Невиконання судових рішень має наслідком юридичну відповідальність, установлену законом.

Відповідно до приписів ч.2 ст.14 КАС Українисудові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Статтею 370 КАС Українивизначено, що судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.

Невиконання судового рішення спричиняє відповідальність, встановлену законом.

У рішеннях Європейського суду з прав людини (у справах "Алпатов та інші проти України", "Робота та інші проти України", "Варава та інші проти України", "ПМП "Фея" та інші проти України"), якими було встановлено порушення пункту 1 статті6, статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свободвід 04 листопада 1950 року (далі - Конвенція) та статті 1 Першого протоколу до Конвенції, прослідковується однозначна позиція, що правосуддя не може вважатися здійсненим доти, доки не виконане судове рішення, а також констатується, що виконання судового рішення як завершальна стадія судового процесу за своєю юридичною природою є головною стадією правосуддя.

Статтею 382 КАС Українипередбачений судовий контроль за виконанням судових рішень в адміністративних справах.

Відповідно до ч.1 та 2 вказаної статті суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

За наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

З аналізу викладених норм убачається, що судовий контроль за виконанням судових рішень здійснюється судом шляхом зобов`язання надати звіт про виконання судового рішення, розгляду поданого звіту про виконання судового рішення, а в разі неподання такого звіту - встановленням нового строку для подання звіту та накладенням штрафу. Для застосування наведених процесуальних заходів мають бути наявні відповідні правові умови.

Правовою підставою для зобов`язання відповідача подати звіт про виконання судового рішення є наявність об`єктивних підтверджених належними і допустимими доказами підстав вважати, що за відсутності такого заходу судового контролю рішення суду залишиться невиконаним або для його виконання доведеться докласти значних зусиль.

Така позиція суду узгоджується з висновками Великої Палати Верховного Суду, викладеними ухвалах від 16.09.2020 та від 12.01.2022 у справі №826/9960/15 (№11-1403апп18).

Суд зауважує, що судовий контроль за виконанням судового рішення здійснюється в порядку, передбаченому КАС України, який не передбачає можливості подання окремого позову, предметом якого є спонукання відповідача до виконання судового рішення.

Водночас, крім зобов`язання суб`єкта владних повноважень подати звіт про виконання судового рішення, накладення штрафу (стаття 382 КАС України), КАС України передбачає ще один вид судового контролю за виконанням судового рішення шляхом визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду (стаття 383 КАС України).

Так, ч.1 ст.383 КАС України передбачено, що особа-позивач, на користь якої ухвалено рішення суду, має право подати до суду першої інстанції заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання такого рішення суду, або порушення прав позивача, підтверджених таким рішенням суду.

Отже, вищезазначені правові норми КАС України мають на меті забезпечення належного виконання судового рішення. Однак, підстави їх застосування є різними, а саме:

невиконання судового рішення, ухваленого на користь особи-позивача (ст.382 КАС України);

обставини, що свідчать про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, пов`язаних з виконанням (неналежним виконанням) судового рішення у справі (ст.383 КАС України).

Таким чином, спосіб судового контролю, передбачений статтею 382 КАС України, спрямований на забезпечення виконання судового рішення суб`єктом владних повноважень, яке залишається не виконаним.

При цьому,аби застосувати вказаний спосіб судового контролю, суд повинен мати обґрунтовані сумніви у виконанні суб`єктом владних повноважень свого конституційного обов`язку - виконання судового рішення.

У свою чергу, особа, яка звертається із заявою про встановлення судового контролю у порядку, передбаченому ст.382 КАС України, повинна навести достатні аргументи, які б підтверджували необхідність застосування такого виду судового контролю.

Така позиція суду узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними постановах від 21.11.2019 у справі №802/1933/18-а та від 29.04.2022 у справі №120/2914/19-а, які є обов`язковими для врахування судом в силу вимог ч.5 ст.242 КАС України.

Зі змісту прохальної частини заяви про встановлення судового контролю судом з`ясовано, що позивач просить суд зобов`язати відповідача провести виплату йому щомісячну грошову допомогу, встановлену статтею 37 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в розмірі, що дорівнює 40% від прожиткового мінімуму для працездатних осіб встановленої законом про Державний бюджет України на відповідний рік.

Судом встановлено, що відповідно до листа Управлінням соціального захисту населення Вараського районної державної адміністрації від 05.06.2024 проведено обрахунок суми грошової допомоги позивача, яка складає 27184,97 грн. Вказав, що виконати в повному обсязі рішення суду немає змоги, через відсутність відповідного фінансування з Державного бюджету України.

Отже, із системного аналізу матеріалів справи можна дійти висновку, що аргументом для подання заяви є виконання відповідачем судового рішення у справі, на думку позивача, не у спосіб, визначений таким рішенням, тобто протиправність дій суб`єкта владних повноважень, вчинених на виконання рішення суду (ст.383 КАС України).

Фактично позивач не погоджується із порядком виконання рішення суду. Натомість ст.382 КАС України стосується судового контролю у разі невиконання судового рішення, ухваленого на користь особи-позивача.

Оскільки позивачем не наведено обґрунтувань та не надано доказів, що підтверджують необхідність застосування процесуального інституту судового контролю за виконанням судового рішення, визначеного ст.382 КАС України, суд дійшов висновку про відсутність підстав для встановлення такого судового контролю за виконанням судового рішення у справі, а тому заява задоволенню не підлягає.

Керуючись статтями 248, 256, 295, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

У Х В А Л И В:

Заяву ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення у справі - залишити без задоволення.

Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення.

Ухвала може бути оскаржена. Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст ухвали складений 03 вересня 2024 року

Суддя У.М. Нор

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.09.2024
Оприлюднено06.09.2024
Номер документу121385840
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

Судовий реєстр по справі —460/9116/20

Рішення від 03.09.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

Ухвала від 04.06.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

Ухвала від 09.07.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

Ухвала від 06.07.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

Рішення від 20.04.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

Ухвала від 26.01.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

Ухвала від 15.12.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні