Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 серпня 2024 р. Справа № 520/7460/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Шевченко О.В.,
при секретарі - Походенко А.І.,
за участі представників:
позивача - Стукалової І.М., Повелиці Г.В., відповідача - ОСОБА_1 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Комунального підприємства "Централізована закупівельна організація Харківської міської ради" до Північно-східного офісу Держаудитслужби, третя особа: комунальне підприємство «Комплекс з вивозу побутових відходів» про визнання протиправними та скасування висновку, -
ВСТАНОВИВ:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, Комунальне підприємство "Централізована закупівельна організація Харківської міської ради", з адміністративним позовом до Північно-східного офісу Держаудитслужби, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати висновок Північно-східного офісу Держаудитслужби від 07.03.2024 р. про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2023-12-25-013198-а.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що оскаржуваний висновок Північно-східного офісу Держаудитслужби від 07.03.2024 р. про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2023-12-25-013198-а є протиправним, безпідставним та таким, що підлягає скасуванню в судовому порядку.
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі з викликом сторін в судове засідання та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
Копію ухвали про відкриття провадження було надіслано відповідачу до його Електронного кабінету в системі "Електронний суд" та ним отримано, що підтверджено довідкою про доставку електронного листа.
Через систему "Електронний суд" представником відповідача надіслано відзив на позов, в якому заперечував проти задоволення позовних вимог з підстав, викладених у відзиві на позов, зазначивши, що моніторингом питання розгляду тендерної пропозиції учасника ПП «ТРАК-ШИНА-СЕРВІС» процедури закупівлі, що оприлюднена на веб-порталі РROZORRO за номером UA-2023-12-25-013198-a встановлено, що позивач в порушення вимог: абзацу 1 пункту 43 Особливостей №1178 не розмістив в електронній системі повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, які наявні у складі тендерної пропозиції ПП «ТРАК-ШИНА-СЕРВІС», що вимагалися на підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям, визначеним у Додатку 2 «Кваліфікаційні критерії» до Тендерної документації, тим самим не надав можливість Учаснику усунути такі невідповідності; абзацу 5 підпункту 2 пункту 44 Особливостей №1178 не відхилив тендерну пропозицію учасника ПП «ТРАК-ШИНА-СЕРВІС» як таку, що не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу 1 частини 3 статті 22 Закону № 922.
Відповідач під час моніторингу закупівлі №UA-2023-12-25-013198-a аналізував тендерну документацію позивача, яка затверджена рішенням уповноваженої особи від 25 грудня 2023 року, протокол №77/2 та документи учасника ПП «ТРАК-ШИНА-СЕРВІС», які надані у складі тендерної документації на виконання умов тендерної документації. Про здійснення аналізу вказаних документів відповідач вказав у своєму висновку про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2023-12-25-013198-a від 07.03.2024 (пункт 1 Констатуючої частини).
Північно-східним офісом Держаудитслужби при проведенні моніторингу закупівлі № UA-2023-12-25-013198-a було встановлено, що:
- відповідно з положеннями пункту 1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції» розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» Тендерної документації Позивач зазначив, що тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, а саме завантаження: інформації та документів, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, згідно з Додатком 2 до тендерної документації;
- в пункті 5 «Кваліфікаційні критерії до учасників та вимоги, згідно з пунктом 28 та пунктом 47 Особливостей» розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» Тендерної документації позивач зазначив, що перелік документів для підтвердження відповідності Учасника кваліфікаційному/им критеріям, визначеним у статті 16 Закону з урахуванням Особливостей, зазначений в Додатку 2 до тендерної документації;
- відповідно Додатку 2 «КВАЛІФІКАЦІЙНІ КРИТЕРІЇ» Тендерної документації позивач зазначив, що учасники для підтвердження наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) повинні надати наступні документи: 1)заповнену таблицю (не менше одного договору) по встановленій формі; 2)зазначений учасником в Таблиці А договір/договори (не менше 1-ого) з усіма додатками та додатковими угодами, акт/акти приймання-передачі товару за цим/цими договором/договорами та/або інший документ(-и), що підтверджує(-ють) виконання цього/цих договорів; 3) лист-відгук (рекомендаційний лист тощо) щодо належного виконання зазначеного/ зазначених в Таблиці А договору/-ів, з обов`язковим зазначенням у цьому листі-відгуку номеру та дати укладеного договору, предмету договору, відсутності/ наявності нарікань. Аналогічним вважається договір за аналогічним предметом закупівлі;
- учасником ПП «ТРАК-ШИНА-СЕРВІС» у складі тендерної пропозиції надано: 1) Довідку про виконання аналогічного договору (файл Довідка про виконання аналогічного договору.pdf), 2) Договір № 744-ШИ від 20.12.2022 (файл Договір трамвайне депо 744-ШИ.pdf). В оприлюдненій учасником ПП «ТРАК-ШИНА-СЕРВІС» Довідці про виконання аналогічного договору міститься інформація про договір №744-ШИ від 20.12.2022. В складі тендерної пропозиції оприлюднено договір № 744-ШИ від 20.12.2022 та додаткові угоди до договору №744-ШИ від 20.12.2022 за № 1 від 24 березня 2023 року та від 28 березня 2023 року, № 2 від 14 серпня 2023року, № 3 від 01 вересня 2023 року, № 4 від 12 вересня 2023 року, № 5 від 14 вересня 2023 року, №7 від 29 вересня 2023 року, №8 від 03 жовтня 2023 року, №9 від 05 жовтня 2023 року.
Але Додаткова угода № 6 до договору № 744-ШИ від 20.12.2022 відсутня в складі тендерної пропозиції учасника ПП «ТРАК-ШИНА-СЕРВІС».
Таким чином, тендерна пропозиція учасника ПП «ТРАК-ШИНА-СЕРВІС» не відповідає вимогам позивача, викладеним у Додатку 2 до Тендерної документації, а саме: для документального підтвердження про досвід виконання учасником аналогічного/-их договору/-ів за предметом закупівлі учасник надає наступні документи: 1) … зазначений учасником в Таблиці А договір/договори (не менше 1-ого) з усіма додатками та додатковими угодами. Отже, відсутні підстави для задоволення позовних вимог.
Представником позивача через систему "Електронний суд" надіслано відповідь на відзив, в якій підтримано правову позицію, викладену в позовній заяві.
Представником відповідача надіслано до суду заперечення на відповідь на відзив.
Ухвалою суду залучено в адміністративній справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - комунальне підприємство «Комплекс з вивозу побутових відходів» (код ЄДРПОУ 33290649, адреса: 61140, м. Харків, пров. Золотий, буд. 4). Запропоновано третій особі подати до суду пояснення до позову у встановлений судом строк.
Через систему "Електронний суд" представником третьої особи надіслано заперечення на позов, в яких підтримано правову позицію позивача та зазначено, що у констатуючій частині висновку Північно-східного офісу Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-12-25-013198-a, опублікованого в електронній системі закупівлі 07.03.2024, зокрема, зазначено, що учасником ПП "ТРАК-ШИНА-СЕРВІС" оприлюднено в складі тендерної пропозиції довідку про виконання аналогічного договору (файл Довідка про виконання аналогічного договору.pdf), договір №744-ШИ від 20.12.2022р. (файл Договір трамвайне депо 744-ШИ.pdf). В оприлюдненій Учасником Довідці про виконання аналогічного договору міститься інформація про договір №744-ШИ від 20.12.2022 р. В складі тендерної пропозиції оприлюднено договір №744-ШИ від 20.12.2022 р. та додаткові угоди до договору №744-ШИ від 20.12.2022р за №1 від 24 березня 2023 року та від 28 березня 2023 року, №2 від 14 серпня 2023року, №3 від 01 вересня 2023 року, №4 від 12 вересня 2023 року, №5 від 14 вересня 2023 року, №7 від 29 вересня 2023 року, №8 від 03 жовтня 2023 року, №9 від 05 жовтня 2023 року. Додаткова угода за порядковим №6 відсутня в складі тендерної пропозиції Учасника. Згідно пункту 3.1 договору №744-ШИ від 20.12.2022 ціна договору становить 4440500,00 гривень. Відповідно до оприлюднених Учасником видаткових накладних (файл Договір трамвайне депо 744-ШИ.pdf) згідно вказаного договору поставлено товар на загальну суму 3404700 грн. Згідно оприлюдненого відгуку від 09.11.2023 №12/09/11, зокрема вказано: «Передбачені договорами зобов`язання були виконані вчасно. Зауваження щодо поставки та якості товару не виявлено». З наданих Учасником закупівлі документів чітко вбачається, що останнім підтверджено виконання аналогічного договору, оскільки такий договір є аналогічним за предметом закупівлі, визначеним Замовником за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника, а саме: ДК021-2015: 34350000-5 шини для транспортних засобів великої та малої тоннажності.
Представник третьої особи зазначив, що з наданих Учасником закупівлі документів чітко вбачається, що останнім підтверджено виконання аналогічного договору, оскільки такий договір є аналогічним за предметом закупівлі, визначеним Замовником за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника, а саме: ДК021-2015: 34350000-5 Шини для транспортних засобів великої та малої тоннажності. Також, Учасником надано додаткові угоди, якими вносились зміни до умов договору та видаткові накладні, що фактично підтверджують процес виконання даного договору. За таких обставин, у позивача були відсутні підстави як для розміщення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, так і для відхилення тендерної пропозиції Учасника.
З приводу визначеного в оскаржуваному висновку зобов`язання представником третьої особи зазначено наступне. Держаудитслужбою у Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2023-12-25-013198-a визначено зобов`язання щодо усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель наступного змісту: «З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Північно-східний офіс Держаудитслужби зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за Договором з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття заходів».
Проте, відповідачем не конкретизовано, яких саме заходів та хто має вжити такі заходи позивач, який проводив процедуру закупівлі, чи ініціатор закупівлі, який наразі є стороною укладеного за результатами процедури закупівлі договору, а також не визначив конкретного способу усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його нечіткість та невизначеність.
Крім того, визначення у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі вимоги щодо припинення зобов`язань за договором не віднесено до повноважень органу державного фінансового контролю та порушує принцип обґрунтованості та пропорційності. Також вказане нівелює саме визначення моніторингу, його мету аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
З огляду на те, що оскаржуваний висновок, як акт індивідуальної дії не відповідає критеріям, передбаченим частиною 2 статті 2 КАС України, зокрема критерію пропорційності, наявні окремі підстави для його скасування як такого, що є протиправним.
В судовому засіданні представники позивача підтримали правову позицію, викладену у позовній заяві та у відповіді на відзиві, просили суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог, наголошував на правомірності оскаржуваного висновку, просив відмовити в задоволенні позовних вимог.
Представник третьої особи в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце якого повідомлявся належним чином у відповідності до вимог КАС України. В поясненнях просив суд розгляд справи здійснювати за відсутності представників Комунального підприємства «Комплекс з вивозу побутових відходів.
Суд, заслухавши в судовому засіданні пояснення представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що 19.02.2024 Північно-східним офісом Держаудитслужби розпочато моніторинг процедури закупівлі відкриті торги №UA-2023-12-25-013198-a Комунального підприємства «Централізована закупівельна організація Харківської міської ради» на закупівлю товарів в інтересах Комунального підприємства «Комплекс з вивозу побутових відходів»: Шини для вантажних автомобілів (код згідно з Єдиним закупівельним словником - ДК 021:2015:34352100-0 Шини для вантажних автомобілів), очікуваною вартістю 4 662 029,07 грн.
За результатами контрольного заходу Офісом складено та оприлюднено 07.03.2024 на веб-порталі РROZORRO Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2023-12-25-013198-a (затверджено 07.03.2024), в якому зазначено, що за результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ПП "ТРАК-ШИНА-СЕРВІС», встановлено порушення абзацу першого пункту 43 Особливостей, абзацу п`ятого підпункту 2 пункту 44 Особливостей. За результатами аналізу питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей, своєчасності укладання договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі - порушень не встановлено.
У пункті 3 "Зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель" Висновку зазначено: "З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Північно-східний офіс Держаудитслужби зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за Договором з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття заходів." (Т.1 а.с. 169 - 175).
Не погоджуючись із висновком Північно-східного офісу Держаудитслужби від 07.03.2024 року про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2023-12-25-013198-а, вважаючи його протиправним, позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з даним позовом.
По суті спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Державна аудиторська служба України, відповідно до статті 5 Закону України від 26 січня 1993 року № 2939-ХІІ «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі - Закон №2939), здійснює контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому статтею 7-1 Закону України «Про публічні закупівлі».
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади установлює Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015р. №922-VIII (далі - Закон №922-VIII), пунктом 11 частини першої статті 1 якого визначено, що моніторингом закупівлі є аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель на всіх стадіях закупівлі з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Відповідно до частини першої статті 7-1 Закону №922-VIII моніторинг закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).
Моніторинг закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладання договору про закупівлю та його виконання.
Моніторинг закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.
Пунктом 4 частини другої статті 7-1 Закону №922-VIII встановлено, що рішення про початок моніторингу закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник при виявленні органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.
Строк здійснення моніторингу закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з дати оприлюднення рішення про початок моніторингу закупівлі в електронній системі закупівель (частина четверта статті 7-1 Закону №922-VIII).
Відповідно до частини шостої статті 7-1 Закону №922-VIII за результатами моніторингу закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
Згідно ч.7 цієї статті у висновку обов`язково зазначаються: 1) найменування замовника, щодо якого здійснювався моніторинг закупівлі, його ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України, місцезнаходження; 2) найменування предмета закупівлі та його очікувана вартість; 3) унікальний номер оголошення про проведення процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та дата його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір та дата його оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу; 4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу закупівлі; 5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю необхідною для більш детального опису результатів моніторингу закупівлі.
Положеннями частини десятої статті 10 ст. 7-1 Закону №922-VIII встановлено, що у разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду.
Відповідно до частини одинадцятої статті 7-1 Закону №922-VIII, якщо замовник не усунув порушення, визначене у висновку, і таке порушення матиме негативний вплив для бюджетів, а також висновок не оскаржено до суду, орган державного фінансового контролю проводить перевірку закупівлі відповідно до Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні». Керівник органу державного фінансового контролю або його заступник приймає рішення про призначення перевірки закупівлі, яке оприлюднюється протягом двох робочих днів з дня його прийняття. При цьому процедура закупівлі на період проведення перевірки закупівлі не зупиняється.
Таким чином, висновок, складений за наслідками моніторингу закупівель, є ненормативним індивідуально-правовим актом, оскільки його виконання має безпосередній вплив на права і обов`язки позивача. Крім того, можливість оскарження такого висновку у судовому порядку прямо передбачена положеннями Закону України «Про публічні закупівлі».
В оскаржуваному Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2023-12-25-013198-a (затверджено 07.03.2024) зазначено, що за результатами аналізу питання розгляду тендерної пропозиції ПП "ТРАК-ШИНА-СЕРВІС», встановлено порушення абзацу першого пункту 43 Особливостей, абзацу п`ятого підпункту 2 пункту 44 Особливостей. За результатами аналізу питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону з урахуванням Особливостей, своєчасності укладання договору про закупівлю, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі - порушень не встановлено.
У пункті 3 "Зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель" Висновку зазначено: "З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Північно-східний офіс Держаудитслужби зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за Договором з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття заходів." (Т.1 а.с. 169 - 175).
У тексті Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2023-12-25-013198-a, зокрема, зазначено, що в складі тендерної пропозиції оприлюднено договір №744-ШИ від 20.12.2022 та додаткові угоди до договору №744-ШИ від 20.12.2022р за №1 від 24 березня 2023 року та від 28 березня 2023 року, №2 від 14 серпня 2023року, №3 від 01 вересня 2023 року, №4 від 12 вересня 2023 року, №5 від 14 вересня 2023 року, №7 від 29 вересня 2023 року, №8 від 03 жовтня 2023 року, №9 від 05 жовтня 2023 року. Додаткова угода за порядковим №6 відсутня в складі тендерної пропозиції Учасника.
З приводу встановленого порушення, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст. 22 Закону України Про публічні закупівлі, тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.
Згідно абз.1, 2 п. 43 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. №1178 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 2023 р. № 471), якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Згідно абз.5 пп.2 п.44 Особливостей, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Відповідно до рішення 15 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 28.02.2023 №350/23 «Про організацію діяльності комунального підприємства «Централізована закупівельна організація Харківської міської ради» комунальне підприємство «Централізована закупівельна організація Харківської міської ради» здійснює закупівлю товарів та послуг (крім поточного ремонту) в інтересах Харківської міської ради, її виконавчих органів, підприємств, установ та організацій, що належить до комунальної власності Харківської міської територіальної громади.
Додатком 2 рішення встановлено перелік товарів та послуг, (крім поточного ремонту), закупівля яких через ЦЗО є обов`язковою комунальними підприємствами, що надають послуги з перевезення пасажирів наземним транспортом та лініями метрополітену, обслуговування транспорту, а також збирання та перевезення (вивезення) твердих та рідких відходів споживання та виробництва, твердих побутових відходів, в тому числі код ДК 021:2015 34350000-5 «Шини для транспортних засобів великої та малої тоннажності».
25.12.2023 року Замовник-ініціатор опублікував в електронній системі закупівель план на проведення закупівлі за предметом: Шини для вантажних автомобілів, код ДК 021:2015 34350000-5 «Шини для транспортних засобів великої та малої тоннажності», планова сума закупівлі складає 4 662 029,07 грн. з ПДВ, ідентифікатор плану закупівлі: UA-P-2023-12-25-000820-c.
Відповідно до пункту 24 Особливостей, замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11 червня 2020 р. № 1082, та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію не пізніше ніж за сім днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Комунальним підприємством «Централізована закупівельна організація Харківської міської ради» (Замовник) оприлюднив в електронній системі закупівель Оголошення про проведення відкритих торгів UA-2023-12-25-013198-а, предмет закупівлі: Шини для вантажних автомобілів, код за Єдиним закупівельним словником - ДК 021:2015 34350000-5 «Шини для транспортних засобів великої та малої тоннажності», очікувана вартість предмета закупівлі 4 662 029,07 грн., розмір забезпечення тендерних пропозицій 60 000,00 грн. (Т.1 а.с. 21 - 23).
Для участі у закупівлі тендерні пропозиції подали наступні учасники: ПП "ТРАК-ШИНА-СЕРВІС" з первинною пропозицією 4 602 500,00 грн та остаточною пропозиціями 4 350 000,00 грн; ТОВ «ЖТК» з первинною пропозицією 4 550 000,00 грн. та остаточною пропозицією 4 449 900,00 грн; ТОВ "ХАРЗБУТ" з первинною та остаточною пропозиціями 4 661 940,00 грн. Переможцем електронного аукціону стало ПП "ТРАК-ШИНА-СЕРВІС", яке надало найбільш економічно вигідну пропозицію.
За результатами закупівлі Замовником-ініціатором укладено договір про закупівлю від 12.01.2024 р. №Т-12/01-ТШС, який також опубліковано в електронній системі закупівель (Т.1 а.с. 231 - 232).
Згідно положень частин 1, 2 статті 16 Закону України "Про публічні закупівлі", замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: 1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; 2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; 3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); 4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Відповідно до ч.7 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", у разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною п`ятою цієї статті, замовник обов`язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю.
Судом встановлено, що ПП "ТРАК-ШИНА-СЕРВІС" оприлюднено 28 грудня 2023 року в складі тендерної пропозиції договір №744-ШИ від 20.12.2022 р. та додаткові угоди до договору з №1по №9.
До вищевказаного договору №744-ШИ від 20.12.2022 р. його сторонами також укладено додаткові угоди. В матеріалах справи містяться копії вищевказаного договору №744-ШИ від 20.12.2022 та додаткових угод до договору №1 від 24.03.2023, №1 від 28.03.2023, №2 від 14.08.2023, №3 від 01.09.2023, №4 від 12.09.2023, №5 від 14.09.2023, №7 від 29.09.2023, №8 від 03.10.2023, №9 від 05.10.2023 (Т.1 а.с. 112 - 132).
З матеріалів справи судом встановлено, що позивачем в електронну систему закупівель разом з тендерною пропозицією було завантажено у форматі pdf скан-копії: «Договір трамвайне депо 744-ШИ», «Довідка про виконання аналогічного договору» та «Відгук Трамвайного депо». Перевіривши всі подані документи, встановлено, що Учасником надано копію договору разом із усіма додатками до договору, за аналогічним предметом закупівлі визначеним замовником за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника, а саме: ДК021-2015: 34350000-5Шини для транспортних засобів великої та малої тоннажності. Надано додаткові угоди, якими вносились зміни до умов договору та видаткові накладні, що фактично підтверджують процес виконання даного договору.
В оскаржуваному Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2023-12-25-013198-a, зокрема, зазначено, що в складі тендерної пропозиції оприлюднено договір №744-ШИ від 20.12.2022 та додаткові угоди до договору №744-ШИ від 20.12.2022 №1 від 24 березня 2023 року та від 28 березня 2023 року, №2 від 14 серпня 2023 року, №3 від 01 вересня 2023 року, №4 від 12 вересня 2023 року, №5 від 14 вересня 2023 року, №7 від 29 вересня 2023 року, №8 від 03 жовтня 2023 року, №9 від 05 жовтня 2023 року. Додаткова угода за порядковим №6 відсутня в складі тендерної пропозиції Учасника.
Суд звертає увагу, що в повідомленні про внесення змін до договору про закупівлю №UA-2023-03-24-010306-а дійсно міститься посилання на те, що до договору про закупівлю від 20.12.2022 №744-ШИ було внесено зміни 26.09.2023 згідно додаткової угоди №6 (Т.2 а.с. 201 - 202).
Проте, в судовому засіданні представник відповідача не заперечував того, що при здійсненні моніторингу процедури закупівлі в розпорядженні Північно-східного офісу Держаудитслужби була відсутня додаткова угода №6 від 26.09.2023, яка не надана відповідачем до суду.
У відзиві на позов та у запереченнях на відзив відповідача посилався на постанови Верховного Суду від 21 вересня 2023 року по справі №160/19326/22, від 07 грудня 2023 року у справі №160/18037/22, від 25 жовтня 2023 року у справі № 160/18529/22, в яких Верховним Судом висловлено правову позицію, що у разі, якщо тендерною документацією встановлена чітка вимога для учасників щодо надання ними у складі тендерної пропозиції аналогічного договору разом із всіма його додатковими угодами, то у разі ненадання хоч однієї додаткової угоди, яка є невід`ємною частиною аналогічного договору та якою змінено істотні умови основного договору, тендерна пропозиція учасника має бути відхиленою.
Суд не приймає до уваги такі посилання представника відповідача, з огляду на наступне.
Відповідно до п.1, 2 ч.5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків: 1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника; 2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії.
В повідомленні про внесення змін до договору про закупівлю №UA-2023-03-24-010306-а зазначено мету внесених змін до договору про закупівлю від 20.12.2022 №744-ШИ згідно додаткової угоди №6 від 26.09.2023 - покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю (Т.2 а.с. 201 - 202).
Зважаючи на що, можна зробити висновок, що внесені до договору про закупівлю зміни на підставі додаткової угоди №6 від 26.09.2023 не призвели до збільшення ціни договору та, відповідно, не відбулася зміна істотних умов такого договору після його підписання в результаті внесенні відповідних змін.
Отже, відповідачем не доведено, що відсутність додаткової угоди №6 від 26.09.2023 впливає та призвела до зміни істотних умов договору про закупівлю від 20.12.2022 №744-ШИ.
Щодо визначення відповідачем особи, яку зобов`язано усунути виявлені в ході моніторингу закупівлі порушення, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.
Стаття 8 Закону України «Про публічні закупівлі» визначає порядок здійснення моніторингу публічних закупівель.
Положеннями частини першої зазначеної статті Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).
Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.
За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання (частина шоста статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі»).
Відповідно до частини сьомої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі» у висновку обов`язково зазначаються:
1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;
2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;
3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;
4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;
5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
З тендерної документації судом встановлено, що Замовниками процедури закупівлі є два суб`єкта - Комунальне підприємство «Комплекс з вивозу побутових відходів» (Замовник - ініціатор) та Комунальне підприємство "Централізована закупівельна організація Харківської міської ради" (Замовник).
У пункті 3 "Зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель" Висновку про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2023-12-25-013198-a (затверджено 07.03.2024) зазначено: "З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі», Північно-східний офіс Держаудитслужби зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов`язань за Договором з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття заходів." (Т.1 а.с. 169 - 175).
У вступній частині вказаного Висновку зазначено в якості Замовника лише одного субєкта - Комунальне підприємство "Централізована закупівельна організація Харківської міської ради".
При цьому, викладаючи у Висновку зобов`язання щодо усунення виявлених під час моніторингу закупівлі певних порушень, Держаудитслужбою не зазначено найменування жодного із суб`єктів, яких / якого зобов`язано здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень.
Відтак, зазначення у констатуючій частині Висновку вимог щодо усунення порушень безвідносно до конкретного замовника створює невизначеність акту індивідуальної дії та вказує на множинність варіантів поведінки замовників, спонукає замовників самостійно визначати хто з них та в якій частині має виконувати вимоги Висновку.
Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття, чого в цій справі відповідачем зроблено не було.
Зазначивши у висновку про необхідність «здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення», відповідач не конкретизував кто саме з замовників має здійснити заходів для усунення порушень, таким чином фактично відповідач не визначив спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, адже не визначив суб`єкта усунення порушень, що свідчить про його нечіткість та невизначеність.
Можливість усунення виявлених порушень прямо залежить від чіткого визначення суб`єктом владних повноважень конкретного заходу (варіанту поведінки), яких слід вжити уповноваженій особі конкретного Замовника для усунення порушень.
Спонукання осіб самостійно визначити кому саме слід вжити заходів для усунення виявлених порушень може призвести до нового можливого порушення чинного законодавства.
Зазначене є порушенням вимог закону в частині змісту висновку як акта індивідуальної дії. Суд визнає, що зобов`язальний характер вимог щодо усунення правопорушення свідчить як про встановлення цього порушення, так і визначення імперативного обов`язкового способу його усунення.
За наведених обставин, суд дійшов висновку про невідповідність оскаржуваного висновку Північно-східного офісу Держаудитслужби від 07.03.2024 року про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2023-12-25-013198-а як акта індивідуальної дії критеріям обґрунтованості та вмотивованості.
Таким чином, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог Комунального підприємства "Централізована закупівельна організація Харківської міської ради".
Розподіл витрат щодо сплаченого судового збору здійснюється відповідно до статті 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13-14, 77, 139, 242-246, 250, 255-262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Комунального підприємства "Централізована закупівельна організація Харківської міської ради" (код ЄДРПОУ 40848524, адреса: місто Харків, вул. Конторська, буд. 35) до Північно-східного офісу Держаудитслужби (код ЄДРПОУ 40478572, адреса: 61022, м. Харків, Держпром, майдан Свободи, 5, 4 під`їзд, 10 поверх), третя особа: комунальне підприємство «Комплекс з вивозу побутових відходів» (код ЄДРПОУ 33290649, адреса: 61140, м. Харків, пров. Золотий, буд. 4) про визнання протиправними та скасування висновку задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати висновок Північно-східного офісу Держаудитслужби від 07.03.2024 року про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2023-12-25-013198-а.
Стягнути на користь Комунального підприємства "Централізована закупівельна організація Харківської міської ради" (код ЄДРПОУ 40848524) судові витрати в розмірі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) грн. 40 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Північно-східного офісу Держаудитслужби (код ЄДРПОУ 40478572).
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Повний текст рішення виготовлено 04 вересня 2024 року.
Суддя О.В.Шевченко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.08.2024 |
Оприлюднено | 06.09.2024 |
Номер документу | 121386247 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Шевченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні