Рішення
від 03.09.2024 по справі 580/7470/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 вересня 2024 року справа № 580/7470/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А. В., розглянувши у письмовому провадженні в спрощеному позовному провадженні без виклику учасників справи в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Уманської міської ради про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

29.07.2024 до Черкаського окружного адміністративного суду звернулася ОСОБА_1 (далі позивач) з позовною заявою до виконавчого комітету Уманської міської ради (далі відповідач), в якій просить:

- визнати протиправними дії виконавчого комітету Уманської міської ради відносно нерозгляду по суті інформаційного запиту ОСОБА_1 від 17 липня 2024 р.;

- зобов`язати виконавчий комітет Уманської міської ради розглянути по суті інформаційний запит ОСОБА_1 від 17 липня 2024 р. та надати повну, точну та достовірну інформацію на нього з урахуванням висновків суду протягом п`яти робочих днів із дня набрання чинності рішення суду.

Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що 17.07.2024 звернулась до відповідача з інформаційним запитом, в якому просила надати повну, точну та достовірну інформацію щодо рішень виконавчого комітету Уманської міської ради щодо створення постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж централізованого опалення, яка приймала рішення з 2010 по 2014 р. та надати копії рішень. Проте відповідач листом від 23.07.2024 повідомив, що рішення виконавчого комітету Уманської міської ради, прийняті з 2010 по 2014 р. зберігаються в архівному відділі Уманської міської ради. Крім того, відповідач запропонував позивачу надати точні дані щодо постановлених саме ним рішень. Позивач вказує, що відповідач є розпорядником запитуваної інформації, яка є публічною та зобов`язаний розглянути інформаційний запит та надати відповідь по суті запиту. Позивач вважає, що відповідач не розглянув по суті її інформаційний запит, чим порушив її права та інтереси, тому за їх захистом позивач звернулася до суду.

Відповідач проти позову заперечив. 20.08.2024 надав відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що в липні 2024 року позивач звернулась до відповідача із зазначеним інформаційним запитом. Відповідач встановив, що він не володіє запитуваною інформацією, оскільки рішення виконавчого комітету Уманської міської ради, прийняті у період до 2014 р. зберігаються в архівному відділі Уманської міської ради, про що повідомив позивача листом від 23.07.2024 № 01/02-11/6734/01/02-11/5222. Виконавчий комітет через онлайн-систему електронного документообігу ASKOD направив цей запит для виконання до архівного відділу виконавчого комітету Уманської міської ради. Оскільки в архівному відділу Уманської ради зберігаються документи, які містять рішення виконавчого комітету Уманської міської ради за період 1985-2017 роки, у разі повторного звернення було запропоновано з`ясувати та надати точні чи достатньо точні дані про запитувані документи, а саме дату та номер запитуваного рішення. Відповідач вважає, що виконав всі вимоги ЗУ «Про доступ до публічної інформації», тому відповідь виконавця інформаційного запиту є правомірною. З вказаних підстав просив у задоволенні позову відмовити.

23.08.2024 позивач подала до суду відповідь на відзив, в якій, вважаючи відзив необґрунтованим, зазначила, що відповідач є розпорядником запитуваної інформації та повинен зберігати її постійно.

28.08.2024 відповідач подав до суду заперечення на відповідь на відзив, в яких зазначив, що враховуючи дату прийняття запитуваних документів та граничні строки тимчасового зберігання документів в архіві установи, рішення виконавчого комітет Уманської міської ради були переданні до архіву відділу Уманської міської ради.

29.08.2024 позивач подала до суду додаткові пояснення у справі, в яких зазначила, що відповідач не надав жодного належного та допустимого доказу про те, що він не є розпорядником запитуваної інформації.

Ухвалою від 05.08.2024 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи.

З`ясувавши доводи учасників справи, викладені у заявах по суті, дослідивши подані письмові докази, суд встановив таке.

Позивач ОСОБА_1 у липні 2024 року звернулася до виконавчого комітету Уманської міської ради із інформаційним запитом від 17.07.2024 № 6734/01/02-11, в якому просила надати повну, точну та достовірну інформацію щодо рішень виконавчого комітету Уманської міської ради щодо створення постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж централізованого опалення, яка приймала рішення з 2010 по 2014 р. та надати копії рішень.

Виконавчий комітет Уманської міської ради у відповідь на інформаційний запит від 17.07.2024 листом від 23.07.2024 № 01/02-11/6734/01/02-11/5222 повідомив позивача, що рішення виконавчого комітету Уманської міської ради, прийняті у період з 2010 по 2014 рік зберігаються в архівному відділу Уманської міської ради. За інформацією начальника архівного відділу Уманської міської ради Пруднікової О. В. підготовка архівних довідок (копій) на виконання запитів від юридичних осіб та громадян регламентується законодавством з питань архівної справи, а саме: Законом України «Про національний архівний фонд та архівні установи», Правилами роботи архівних установ України, затвердженими наказом Міністерства юстиції України віл 08.04.2013 № 656/5 (зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 10.04,2012 за № 584/2311 зі змінами), Порядком виконання архівними установами запитів юридичних та фізичних осіб на підставі архівних документів та оформлення архівних довідок (копій, витягів), затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 02.03.2015 № 295/5 (зі змінами). Архівний відділ Уманської міської ради виконує запити, що стосуються надання інформації з певної проблеми, теми за визначений хронологічний період та встановлення або підтвердження певного факту, події, дати. Оскільки в архівному відділі Уманської міської ради зберігаються документи, які містять рішення виконавчого комітету Уманської міської ради за період 1985-2017 роки, запропоновано у разі повторного звернення з`ясувати та надати точні чи достатньо точні дані про запитувані документи, а саме дату та номер запитуваного рішення.

Вважаючи, що відповідач протиправно не розглянув по суті її інформаційний запит, позивач звернулася до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.

Частиною другою статті 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 34 Конституції України передбачено, що кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір. Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.

Отже, право на доступ до публічної інформації є конституційним правом людини, передбаченим і гарантованим ст. 34, яка, у свою чергу, ґрунтується на положеннях 10, 19, 18 та 19 тощо, згідно з якими кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.

Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, та інформації, що становить суспільний інтерес визначено Законом України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 № 2939-VI (далі Закон № 2939-VI).

Статтею 1 Закону № 2939-VI визначено, що публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.

Визначальним для публічної інформації є те, щоб вона була заздалегідь готовим, зафіксованим продуктом, отриманим або створеним суб`єктом владних повноважень у процесі виконання своїх обов`язків. Розпорядник інформації зобов`язаний надати ту інформацію, яка вже існує і зафіксована на певному матеріальному носієві.

Судом встановлено, що позивач у липні 2024 року звернулася до відповідача з інформаційним запитом, в якому просила надати повну, точну та достовірну інформацію щодо рішень виконавчого комітету Уманської міської ради щодо створення постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж централізованого опалення, яка приймала рішення з 2010 по 2014 р. та надати копії рішень.

Згідно із частиною першою статті 22 Закону № 2939-VI розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках:

1) розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит;

2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону;

3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком;

4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п`ятою статті 19 цього Закону.

Розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов`язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача. У такому разі відлік строку розгляду запиту на інформацію починається з дня отримання запиту належним розпорядником (ч. 3 ст. 22 Закону № 2939-VI).

Суд встановив, що запит позивача стосується інформації щодо рішень виконавчого комітету Уманської міської ради щодо створення постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від мереж централізованого опалення, яка приймала рішення з 2010 по 2014 р. та надання копій рішень.

Відповідно до листа від 23.07.2024 № 01/02-11/6734/01/02-11/5222 відповідач на інформаційний запит позивача від 17.07.2024 надав відповідь, в якій повідомив позивача, зокрема, що рішення виконавчого комітету Уманської міської ради, прийняті у період з 2010 по 2014 рік, зберігаються в архівному відділу Уманської міської ради.

З матеріалів справи вбачається, що виконавчий комітет через онлайн-систему електронного документообігу АСКОД направив інформаційний запит позивача для виконання до архівного відділу виконавчого комітету Уманської міської ради, що підтверджується скриншотом із системи електронного документообігу АСКОД.

Відносини, пов`язані із формуванням, обліком, зберіганням і використанням Національного архівного фонду, та інші основні питання архівної справи регулює Закон України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» від 24.12.1993 № 3814-XII (далі Закон № 3814-XII), відповідно до ст. 18 якого архівні установи у порядку, визначеному законодавством, надають документи Національного архівного фонду для користування фізичним та юридичним особам, створюють для цього відповідний довідковий апарат; видають архівні довідки, копії документів та іншим шляхом задовольняють запити фізичних і юридичних осіб; повідомляють про документи, в яких містяться відомості, що можуть бути використані державними органами і органами місцевого самоврядування та іншими заінтересованими сторонами; публікують, експонують та в іншій формі популяризують архівні документи, а також виконують інші функції, спрямовані на ефективне використання відомостей, що містяться в документах Національного архівного фонду.

Згідно з ст. 20 зазначеного Закону користувачі документами Національного архівного фонду, що належать державі, територіальним громадам, мають право:

1) користуватися в читальному залі архівної установи копіями документів з фондів користування, а у разі їх відсутності - оригіналами, якщо доступ до них не обмежено на підставах, визначених законом, а також відповідно до закону користуватися документами обмеженого доступу;

2) отримувати від архівних установ довідки про відомості, що містяться в документах, доступ до яких не обмежено на підставах, визначених законом;

3) за письмовою згодою архівних установ отримувати документи або їх копії в тимчасове користування поза архівними установами;

4) користуватися довідковим апаратом до документів, а за згодою архівних установ - і обліковими документами;

5) виготовляти, у тому числі за допомогою технічних засобів, або отримувати від архівних установ копії документів і витяги з них, якщо це не загрожує стану документів, а також вимагати, щоб ці копії або витяги були засвідчені архівною установою;

6) публікувати, оголошувати, цитувати та іншим чином відтворювати зміст архівних документів з посиланням на місце їх зберігання і з дотриманням умов, передбачених законодавством.

У разі виявлення в архівних документах недостовірних відомостей про особу, будь-яка фізична особа має право вимагати від архівної установи долучення до цих документів письмового обґрунтованого спростування чи доповнення зазначених відомостей.

Права користувачів документами Національного архівного фонду, що належать іншим власникам, визначаються власником документів з урахуванням рекомендацій центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері архівної справи і діловодства.

Дії посадових осіб архівних установ, що перешкоджають реалізації законних прав користувачів документами Національного архівного фонду, можуть бути оскаржені в порядку підлеглості або у судовому порядку.

Ст. 31 Закону № 3814-XII передбачає, що державні органи, органи місцевого самоврядування, державні і комунальні підприємства, установи та організації створюють архівні підрозділи для тимчасового зберігання архівних документів, що нагромадилися за час їх діяльності, використання відомостей, що містяться в цих документах, для службових, виробничих, наукових та інших цілей, а також для захисту прав і законних інтересів громадян. Зазначені юридичні особи передають документи поточного діловодства до своїх архівних підрозділів у порядку, встановленому Міністерством юстиції України.

Строки тимчасового зберігання архівних документів в архівних підрозділах державних органів, органів місцевого самоврядування, державних і комунальних підприємств, установ та організацій визначаються Міністерством юстиції України з урахуванням правового статусу та особливостей діяльності зазначених юридичних осіб.

Наказом Міністерства юстиції України від 18.06.2015 № 1000/5 відповідно до статті 31 Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи», підпункту 2 пункту 3 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року № 228 (із змінами), затверджено Правила організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях (далі Правила).

Ці Правила встановлюють єдині вимоги щодо створення управлінських документів і роботи зі службовими документами, а також порядок їх архівного зберігання в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності (далі установи).

Ці Правила є нормативно-правовим актом, обов`язковим для виконання всіма установами (пункту 1 розділу І Правил).

Відповідно до пункту 1 глави 3 розділу IV Правил документи з моменту створення чи надходження і до передавання на зберігання в архів установи зберігаються за місцем формування справ у службі діловодства чи інших структурних підрозділах установи відповідно до номенклатури справ.

Оригінали нормативно-правових актів зберігаються за місцем їх видання, а документи щодо їх розроблення, погодження тощо - за місцем створення.

Абзац четвертий пункту 1 глави 5 розділу VI Правил передбачає, що установлюються такі граничні строки тимчасового зберігання документів в архіві установи: для документів районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування та безпосередньо підпорядкованих їм організацій, окружних судів, які утворюються в одному або декількох районах чи районах у містах, або у місті, або у районі (районах) і місті (містах), територіальних органів центральних органів виконавчої влади, а також сільськогосподарських підприємств - 5 років.

Після закінчення граничних строків зберігання документи, віднесені до НАФ, передаються на постійне зберігання відповідно до порядку, визначеного у главі 1 розділу ХIV цих Правил (п. 1 гл. 5 розд. VI Правил ).

Відповідно до п. 7 розділу I «Документи, що створюються в управлінській діяльності» Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12.04.2012 № 578/5 (далі Перелік), рішення, протоколи стенограми засідань органів місцевого самоврядування та їх виконавчих органів; документи (довідки, доповіді, доповідні за-писки тощо) до них за місцем розроблення в організаціях, у діяльності яких створюються документи НАФ, зберігаються постійно.

П. 1.1. Переліку визначає, що цей Перелік розроблено відповідно до Закону України Про Національний архівний фонд та архівні установи, Порядку утворення та діяльності комісій з проведення експертизи цінності документів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 серпня 2007 року № 1004, з урахуванням положень інших нормативних актів та методичних посібників з експертизи цінності документів.

П. 1.2. Переліку передбачає, що цей Перелік включає типові документи, що створюються під час документування однотипних (загальних для всіх) управлінських функцій, виконуваних державними органами та органами місцевого самоврядування, іншими юридичними особами (далі організація) незалежно від функціонально-цільового призначення, рівня і масштабу діяльності, форми власності, а також документацію, що створюється в результаті виробничої та науково-технічної діяльності організацій.

Для полегшення роботи з визначення строків зберігання документів до Переліку включено також окремі види документів нетипового характеру.

Тобто, з наведених законодавчих норм слідує, що рішення виконавчого комітету Уманської міської ради, прийняті у період з 2010 по 2014 роки, повинні зберігатися у виконавчому комітеті Уманської міської ради протягом 5 років, після чого передаються до архівного відділу Уманської міської ради (код ЄДРПОУ 04061458), який є окремою юридичною особою, де такі документи повинні зберігатися постійно.

Отже, враховуючи дату прийняття запитуваних документів та граничні строки тимчасового зберігання документів в архіві установи, рішення виконавчого комітет Уманської міської ради були передані до архівного відділу Уманської міської ради, про що відповідач повідомив позивача листом від 23.07.2024 № 01/02-11/6734/01/02-11/5222.

Таким чином, виконавчий комітет Уманської міської ради не володіє запитуваною позивачем інформацією, оскільки рішення виконавчого комітету Уманської міської ради, прийняті до 2014 року, зберігаються в архівному відділі Уманської міської ради.

При цьому, як встановив суд, на виконання вимог ч. 3 ст. 22 Закону № 2939-VI відповідач направив запит позивача належному розпоряднику, а саме архівному відділу Уманської міської ради.

Вказане свідчить, що відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Отже, суд не встановив будь-яких ознак протиправності в діях відповідача під час надання листа (відповіді) від 23.07.2024 № 01/02-11/6734/01/02-11/5222 на інформаційний запит ОСОБА_1 від 17.07.2024, а тому позовні вимоги щодо визнання їх протиправними, задоволенню не підлягають.

Враховуючи викладене, у задоволенні позову необхідно відмовити.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною 1 статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно з частинами 1, 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Оскільки позивач звільнена від сплати судового збору як особа з інвалідністю 2 групи на підставі Закону України «Про судовий збір» розподіл судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснюється.

Керуючись статями 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити повністю.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення.

Суддя Алла РУДЕНКО

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.09.2024
Оприлюднено06.09.2024
Номер документу121386713
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації

Судовий реєстр по справі —580/7470/24

Постанова від 04.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 30.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

Рішення від 03.09.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

Ухвала від 06.08.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні