ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 вересня 2024 р. м. Чернівці Справа № 600/5239/23-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брезіної Т.М., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АНДАР» до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Чернівецькій області про скасування рішення та зобов`язання вчинити дії ,-
В С Т А Н О В И В:
Описова частина
Короткий виклад позиції позивача та заперечень відповідача
В поданому до суду позові Товариство з обмеженою відповідальністю «АНДАР» просить визнати протиправним та скасувати рішення комісії регіонального рівня Головного управління Державної податкової служби у Чернівецькій області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8977742/39851282 від 12.06.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 32 від 25.04.2023 року; - зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 32 від 25.04.2023 року Товариства з обмеженою відповідальністю «АНДАР», датою її подання - 25.04.2023 року.
В обґрунтування позову позивач зазначає, що Товариство з обмеженою відповідальністю «АНДАР» згідно Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 10.05.2023 року, є юридичною особою, зареєстрованою 08.05.2023 року, за місцезнаходженням: 58000, м. Чернівці, вул. Горіхівська, буд. 8, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 1000381070011009752. Основним видом діяльності є 46.37 «Оптова торгівля кавою, чаєм, какао та прянощами».
Окрім цього, відповідно до витягу з Реєстру платників податку на додану вартість № 1624124500462, ТОВ «АНДАР» зареєстроване платником податку на додану вартість 01.08.2015.
24.04.2023 р. між TOB «АНДАР» та ТОВ «Євро Нафта КЛ» було укладено Договір поставки № б/н, відповідно до якого постачальник зобов`язується поставити та передати у власність покупця кавове обладнання (товар), а покупець прийняти та оплатити на умовах цього договору товар, відповідно до якого ТОВ «Євро Нафта КЛ» отримало у власність кавові машини Bianchi Gaia StyleE2S в кількості 2 шт. загальною вартістю 187 200 грн. в тому числі ПДВ, що підтверджується Актом приймання-передачі № 101 від 25.04.2023 р., та за які ТОВ «Євро Нафта КЛ» здійснили оплату у розмірі 187 200 грн. відповідно до платіжної інструкції № 1261043762 від 03.05.2023 р.
В результаті чого, відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України, позивачем, 25.04.2023 року складено податкову накладну за № 32 та в передбачений законом строк, направлено її засобами телекомунікаційного зв`язку через електронний кабінет платника податку до ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Через електронний кабінет платника податку на електрону адресу позивача надійшла квитанція № 9110433790 від 12.05.2023 р., в якій зазначено, документ збережено, реєстрація зупинена.
Підставами для зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних стало наступне: «Документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 8419, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 «Критеріїв ризикованості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «D»=8.0564 %, «Р»=65219.99. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем 30.05.2023 р. через електронний кабінет платника податку подано до Комісії ГУ ДПС у Чернівецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/PK в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, Пояснення № 6 щодо реєстрації податкових накладних, реєстрація яких призупинена, до яких на підтвердження реальності здійснення господарської операції подано первинні документи на підтвердження здійснення операції. Позивач зазначає, що відмова в реєстрації податкової накладної є протиправною, оскільки господарські операції були реальними та надавали право контрагенту за їх рахунок формувати податковий кредит по ПДВ.
Представник відповідачів у відзиві зазначає, що комісією було запропоновано надати додаткові документи на підтвердження реальності господарської операції, однак платником не надано всі необхідні первинні документи, в яких б містилася інформація щодо проведеної господарської операції (чим порушено п.4 Порядку №520). А це, в свою чергу, унеможливило підтвердження Комісією реальність проведеної господарської операції між ТОВ «Андар» та ТОВ «Євро Нафта КЛ» відповідно до податкової накладної №32 від 25.04.2023 року реєстрацію якої зупинено.
Рішенням Комісії центрального рівня ДПС України №53669/39851282/2 від 30.06.2023 р. скаргу позивача на рішення про зупинення реєстрації податкової накладної залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Посилаючись на вказані аргументи, відповідачі просили у задоволенні адміністративного позову ТОВ «Андар» до ГУ ДПС у Чернівецькій області, ДПС України про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити повністю.
Рух справи в суді
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 28.07.2023 року відкрито провадження по справі.
Фактичні обставини справи, встановлені судом
В матеріалах справи міститься витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців ТОВ «Андар» основі види економічної діяльності: Оптова торгівля кавою, чаєм, какао та прянощами. (а.с. 14).
До матеріалів справи додано Статут Товариства з обмеженою відповідальністю «Андар» (а.с. 17-32).
В матеріалах справи містяться наступні документи: договір купівлі-продажу від 01.09.2022 року укладений між ТОВ «Якобз Дау Егбертс Україна» та ТОВ «Андар» за умовами якого продавець зобов`язується передати у власність покупця кавоварки на умовах та в порядку визначеному цим Договором, прийняти та оплатити товар, визначений у додатках до цього договору. Загальна вартість товару, що відчужується продавцем згідно умов даного договору і визначається додатком до договору, не може перевищувати 1000000 грн. Оплата товару з даним договором у розмірі 100% вартості товару здійснюється протягом 3 робочих дні після отримання покупцем рахунку на оплату. (а.с. 38-40).
В справі міститься копія рахунку фактури №19 від 20 вересня 2022 року предмет договору Автоматична кавоварка Bianci Gaia StyleE2S кількість 21 штука сума 105000 грн. та акт прийому-передачі від 20 вересня 2022 року вказаного товару від постачальника ТОВ «Якобз Дау Егбертс Україна» та покупця ТОВ «Андар». Згідно платіжної інструкції № 2078 відбулась оплата за кавомашини Bianci Gaia StyleE2S у кількості 21 шт на загальну суму 105000 грн. (а.с.41-43).
В матеріалах справи є податкова накладна №79 від 20.09.2022 року на вказану партію товару Автоматичні кавоварки Bianci Gaia StyleE2S кількість 21 штука сума 105000 грн з яких 17500 грн. сума податку на додану вартість. (а.с. 44).
24.04.2023 р. між TOB «АНДАР» та ТОВ «Євро Нафта КЛ» було укладено Договір поставки № б/н, відповідно до якого постачальник зобов`язується поставити та передати у власність покупця кавове обладнання (товар), а покупець прийняти та оплатити на умовах цього договору товар, відповідно до якого ТОВ «Євро Нафта КЛ» отримало у власність кавові машини Bianchi Gaia StyleE2S в кількості 2 шт. загальною вартістю 187 200 грн. в тому числі ПДВ, що підтверджується видатковою накладною №101 від 25.04.2023 року, актом приймання-передачі № 101 від 25.04.2023 р., та за які ТОВ «Євро Нафта КЛ» здійснили оплату у розмірі 187 200 грн. відповідно до платіжної інструкції № 1261043762 від 03.05.2023 року.(а.с. 45-49).
В матеріалах справи міститься податкова накладна №32 від 25.04.2023 року, де постачальником зазначено ТОВ Андар» отримувачем ТОВ «Євро Нафта К Л» товар - кавові машини Bianchi Gaia StyleE2S у кількості 2 шт ціна 156000 грн з них 31200 грн сума податку на додану вартість. (а.с. 50).
У квитанції № 9110433790 від 12.05.2023 р. зазначено, що реєстрація податкової накладної від 25.04.2023 року № 32 зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 8419, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання. (а.с.51).
ТОВ «Андар» надано до податкового органу письмові пояснення щодо придбання товару і його подальшої реалізації. (а.с. 58-59).
Рішенням Комісії ГУ ДПС у Чернівецькій області про відмову у реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 12.06.2023 року № 8977742/39851282 з підстав ненадання/ частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування. (а.с. 78).
ТОВ «Андар» на вказане рішення подало скаргу до комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка прийняла рішення від 30.06.2023 року № 53669/39851282/2 про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін, з підстав не надання платником податку копій первинних документів щодо постачання/ придбання товарів/ послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. (а.с. 79-89).
Мотивувальна частина
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, у тому числі податку на прибуток та податку на додану вартість, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України (далі ПК України, в редакції чинній на час прийняття оскаржуваних рішень).
Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України, щодо покращення інвестиційного клімату в Україні від 21.12.2016 року 1797-VIII внесені зміни та доповнення до Податкового кодексу України та запроваджено механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.
Метою зазначеного було покращення інвестиційного клімату в Україні за рахунок спрощення податкової системи та адміністрування податків, що матиме позитивний вплив на економічне зростання, залучення інвестицій та створення нових робочих місць (див. зміст пояснювальної записки до проекту Закону).
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
За правилами пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Як зазначено у пункті 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних №1246 від 29.12.2010 року, у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 204 (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі квитанція).
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 року №1165 (набула чинності з 01.02.2020 року), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з вимогами пункту 4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165) у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
При цьому, згідно пункту 2 Порядку №1165 під ризиком порушення норм податкового законодавства розуміється ймовірність складання та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а"/"б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а"/"б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено у такій податковій накладній / розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.
У відповідності до пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Таким чином, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є відповідність: 1) платника податку критеріям ризиковості платника податку; 2) податкової накладної/розрахунку коригування критеріям ризиковості здійснення операції.
Пунктом 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).
Як вбачається з рішення Комісії ГУ ДПС у Чернівецькій області від 12.06.2023 року № 8977742/39851282, підставою для відмови в реєстрації податкової накладної №32 від 25.04.2023 р. зазначено «не надання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки».
Судовим розглядом встановлено, що ТОВ «АНДАР» співпрацює з ТОВ «Якобз Дау Егберг Україна» (ЄРПОУ 39709794), за договорами оренди обладнання, метою яких є отримане орендоване обладнання передавати третім сторонам в суборенду для використання за цільовим призначенням - приготування та реалізації продукції (кавових напоїв, чаю) в основному під торговою маркою JACOBS та іншими торговими марками компанії Якобс Дау Егберг. Як зазначає позивач, ТОВ «Андар» періодично здійснює купівлю кавового обладнання у ТОВ «Якобс Дау Егберг Україна» з метою перепродажу. 01.09.2022 року ТОВ «АНДАР» уклало з ТОВ «Якобс Дау Егберг Україна» договір купівлі-продажу № SL 2207-0007 відповідно до якого ТОВ «Андар» отримало у власність кавові машини Bianchi GaiaStyleE2S в кількості 21 штука загальною вартістю 105000 грн, що підтверджується актом приймання-передачі №1400000764 від 20.09.2022 року. Після цього ТОВ «АНДАР» перерахувало ТОВ «Якобс Дау Егберг Україна» кошти в сумі 105000 грн згідно платіжного доручення № 2078 від 20.09.2022 року за отримані кавові машини, та отримало зареєстровану податкову накладну №79 від 20.09.2022 року.
24.04.2023 р. між TOB «АНДАР» та ТОВ «Євро Нафта КЛ» було укладено Договір поставки № б/н, відповідно до якого постачальник зобов`язується поставити та передати у власність покупця кавове обладнання (товар), а покупець прийняти та оплатити на умовах цього договору товар, відповідно до якого ТОВ «Євро Нафта КЛ» отримало у власність кавові машини Bianchi Gaia StyleE2S в кількості 2 шт. загальною вартістю 187 200 грн. в тому числі ПДВ, що підтверджується видатковою накладною №101 від 25.04.2023 року, актом приймання-передачі № 101 від 25.04.2023 р., та за які ТОВ «Євро Нафта КЛ» здійснили оплату у розмірі 187 200 грн. відповідно до платіжної інструкції № 1261043762 від 03.05.2023 року. (а.с. 47-49). За результатами вказаної операції позивачем 25.04.2023 року складено податкову накладну №32 та направлено через електронний кабінет платника податку до ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, станом на дату виписки вищенаведеної податкової накладної ТОВ «Антар» не перебувало в переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості згідно Постанови КМУ №1165 від 11.12.2019 року, а реєстрація вищенаведеної податкової накладної була зупинена відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, так як, коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 8419 відсутній в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання. Тому платнику запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. З цього приводу позивачем було надано (відповідачу -1) первинні документи на підтвердження реальності вказаної операції.
При цьому наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що мали місце фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника у зв`язку з його господарською діяльністю.
Разом з тим, незважаючи на те, що причин, що були підставою для зупинення реєстрації податкової накладної на час розгляду скарги не існувало, відповідач-2 відмовив у задоволенні скарги платника податків, а рішення регіональної комісії залишив без змін.
Відповідно до пункту 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520, в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 5 вказаного порядку передбачено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, вищенаведені норми містять орієнтовний перелік документів, необхідних для розгляду комісією регіонального рівня питання про прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, який може відрізнятись для кожної конкретної господарської операції з урахуванням специфіки діяльності платника податків, особливостей здійснення господарської операції (наприклад, поставка, товару, робіт або послуг), події, за якою складено податкову накладну (дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг або дата отримання платником податку товарів/послуг) тощо.
Судом встановлено, що позивач подав до податкового органу пояснення та копії документів на підтвердження господарських операцій, за наслідками яких складено податкову накладну.
Разом з тим, відповідач-2, незважаючи на надані пояснення та додані документи, що підтверджують наведені у поясненнях факти, залишила рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН без змін, а скаргу без задоволення.
Верховний Суд у справі №360/2460/20 за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Суд зазначає, що недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу.
Вказане, на думку суду, призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкової накладної.
Зазначене відповідає правовій позиції Верховного Суду, висловленій у постанові від 10.04.2020 у справі №819/330/18.
Суд зазначає, що надані позивачем до контролюючого органу документи та пояснення у сукупності з наявними доказами в матеріалах справи підтверджують здійснення господарських операцій, за наслідками якої складено податкову накладну.
Водночас, відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції.
Таким чином, зважаючи на виконання платником податку обов`язку щодо підтвердження господарської операції, суд дійшов висновку, що підстави для відмови в реєстрації податкової накладної податкової № 32 від 25.04.2023 року були відсутні.
Вирішуючи позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, суд дійшов таких висновків.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Таким чином, нормами Порядку №1246 визначено компетенцію ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН на підставі рішення суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Суд враховує сталу судову практику (постанови Верховного Суду від 24.01.2019 у справі №806/2978/17, від 16.05.2019 у справі № 812/1312/18, від 14.08.2019 у справі №0640/4434/18 та від 23.01.2020 у справі №0840/2979/18 тощо), відповідно до якої критеріями, які впливають на обрання судом способу захисту прав особи в межах вимог про зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії, є встановлення судом додержання суб`єктом звернення усіх передбачених законом умов для отримання позитивного результату та наявність у суб`єкта владних повноважень права діяти при прийнятті рішення на власний розсуд.
Слід зазначити, що порядок реєстрації податкових накладних не передбачає право контролюючого органу діяти на власний розсуд, адже Порядком №1246 унормовано підстави відмови в реєстрації податкової накладної, і якщо такі підстави відсутні, контролюючий орган повинен зареєструвати подану платником податкову накладну. Отже такі повноваження та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки контролюючого органу зареєструвати податкову накладну або вмотивованим рішенням відмовити в її реєстрації, за законом у цього органу немає вибору між декількома можливими правомірними рішеннями. Отже, такі повноваження контролюючого органу не є дискреційними.
Верховний Суд неодноразово наголошував на тому, що зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН подані позивачем податкові накладні є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права (постанови Верховного Суду від 03.11.2021 у справі №360/2460/20, від 27.10.2022 у справі №360/3253/20, від 25.11.2022 у справі №320/3484/21 тощо).
Враховуючи висновки суду про протиправність оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації складеної позивачем податкової накладної в ЄРПН, суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну № 32 від 25.04.2023 року, датою її фактичного подання на реєстрацію.
Висновки за результатами розгляду справи
Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч.1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Таким чином, суд вважає, що наявні підстави для задоволення позову в межах заявлених позовних вимог.
Судові витрати
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З матеріалів справи встановлено, що при зверненні до суду з даним позовом позивачем сплачено судовий збір, що підтверджується платіжною інструкцією №2147 від 24.07.2023 року.
У зв`язку із тим, що цей позов задоволено повністю, суд стягує з відповідачів порівну на користь позивача судові витрати у вигляді сплаченого судового збору за рахунок їх бюджетних асигнувань.
Керуючись статтями 9, 14, 77, 78, 90, 139, 143, 241 - 246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії регіонального рівня Головного управління Державної податкової служби у Чернівецькій області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8977742/39851282 від 12.06.2023 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 32 від 25.04.2023 року.
3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 32 від 25.04.2023 року Товариства з обмеженою відповідальністю «АНДАР», датою її подання - 25.04.2023 року.
4. Стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернівецькій області судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у розмірі 1342 грн та за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судові витрати у вигляді сплаченого судового збору 1342 грн.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.
Повне найменування учасників процесу:
позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "АНДАР" (вул. Горіхівська, 8, м. Чернівці, 58004, код ЄДРПОУ 39851282);
відповідачі: Головне управління ДПС у Чернівецькій області (58013, м. Чернівці, вул. Героїв Майдану, 200-А, код ЄДРПОУ 44057187); Державна податкова служба України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393).
Суддя Т.М. Брезіна
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2024 |
Оприлюднено | 06.09.2024 |
Номер документу | 121386852 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні