П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 120/201/24
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Томчук А.В.
Суддя-доповідач - Курко О. П.
04 вересня 2024 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Курка О. П.
суддів: Боровицького О. А. Шидловського В.Б. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Вінницької митниці на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 22 липня 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Вінницький агрегатний завод" до Вінницької митниці про визнання протиправними та скасування рішення, картки відмови,
В С Т А Н О В И В :
в січні 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Вінницький агрегатний завод" звернулось до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до Вінницької митниці про визнання протиправними та скасування рішення, картки відмови.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 22 липня 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Вінницької митниці щодо класифікації товарів від 05.12.2023 № 23UА40100000045-КТ.
Визнано протиправною та скасовано картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 05.12.2023 № UA401020/2023/001811.
Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Вінницький агрегатний завод", сплачений судовий збір в сумі 3028 грн (три тисячі двадцять грн) за рахунок бюджетних асигнувань Вінницької митниці.
Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Вінницький агрегатний завод" понесені витрати на правничу допомогу у розмірі 5000 грн (п`ять тисяч грн) за рахунок бюджетних асигнувань Вінницької митниці.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, у відповідності до вимог п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що 29.02.2022 між ТОВ "Торговий дім "Вінницький агрегатний завод" (далі - Покупець) та Wespy Endustriyel Parca Yikama Makineleri (Турція) (далі - Продавець), укладено контракт № 256/72-ТН, згідно умов якого Продавець продає, а Покупець купує на умовах FCA -Konya, Турція, відповідно до INCOTERMS2010, для подальшого ввезення на територію України Спеціальна машина для миття промислових деталей, модель DS-1250 для миття, полоскання та сушіння шестеренного насоса від масла після виробничого процесу, з урахуванням вподобань Покупця щодо розміщення деталей всередині машини, виробництва Wespy Endustriyel Parca Yikama Makineleri, далі по тексту Товар по цінам, номенклатурі та в кількості у відповідності до рахунку-фактури, які Продавець виписує у відповідності до пп. 4.3 та 4.4 цього Контракту і яким супроводжує поставку.
В подальшому, до митного оформлення товару, ввезеного на підставі зазначеного контракту позивач подав до Вінницької митниці митну декларацію від 04.12.2023 № 23UA401020065849U8. В розділі 31 декларації вказано найменування та вид товару (1. Машини та механічні пристрої спеціального призначення, в іншому місці не зазначені. Спеціальна машина для миття промислових деталей, модель DS-1250 для миття, полоскання та сушіння шестеренчатих насосів від масла після виробничого процесу, з урахуванням вподобань Покупця щодо розміщення деталей всередині машини. Спеціальна машина для миття промислових деталей, модель DS-1250 -1шт. Серійний номер WE2022110010. Рік випуску 2022. Корпус машини нержавіюча сталь AISI 304. Діаметр корзини 115 см. Висота корзини 50 см. Висота завантаження 70 см. Ємність завантаження 400 кг. Ємність баку 200 л. Контрольна панель SCHNEIDER. Електрика/фаза - 380В/трифазна. Насоси машини 2 шт. - LOWARA. Потужність нагрівання 7,5кВт*3.Максимальне нагрівання 90 градусів С. Таймер 0-30 хвилин. Рівень контролю рідини СТАНДАРТ (входить в комплектацію). Соленоїдний клапан автоматичного наповнення СТАНДАРТ (входить в комплектацію). Редуктор FINEX. Труби і форсунки нержавіюча сталь AISI 304. Корзина нержавіюча сталь AISI 304.Відкриття дверей вертикально/пневматично. Ізоляція СТАНДАРТ (входить в комплектацію). Масло роздільний диск СТАНДАРТ (входить в комплектацію). Система миття СТАНДАРТ (входить в комплектацію). Система поліскання СТАНДАРТ (входить в комплектацію). Система сушіння 2 насоси. Випускний клапан баку. Екстрактор пару вентилятор. Візок завантаження з фарбованого профілю. Виробник: Wespy Endustriyel Parca Yikama Makineleri, Турція. Країна виробництва товару Турція (TR). Торгівельна марка: WESPY.".
Так, розділі 33 зазначено код УКТ ЗЕД - 8479899790.
Разом з МД митному органу надано наступні документи: зовнішньоекономічний договір (контракт) купівлі-продажу від 29.09.2022 № 07/2256/72-ТН; доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) N 1 від 07.08.2023; рахунок-фактуру (інвойс) № WSР2023000000047 від 17.11.2023; пакувальний лист б/н від 17.11.2023; каталог виробника товару б/н від 17.11.2023; Документ, що підтверджує вартість перевезення товару № 28-11-23 від 28.11.2023; банківський платіжний документ від 10.11.2023 № 214, від 10.11.2023 № 200; декларація про походження товару № WSP2023000000047 від 17.11.2023; автотранспортна накладна № 002368 від 25.11.2023; сертифікат якості б/н від 17.11.2023; сертифікат відповідності б/н від 17.11.2023; Договір [контракт] про перевезення № 256-81 від 23.11.2023; заява декларанта або уповноваженої ним особи, в вигляді внесення коду до митної декларації, про те, що товари, які декларуються не належать до товарів, що підлягають державному експортному контролю б/н від 04.12.2023; Інструкція з використання від 17.11.2023; заява № 255/ від 05.12.2023; копія митної декларації країни відправлення № 23341300ЕХ00950200 від 24.11.2023.
За результатами розгляду поданої декларантом митної декларації від 04.12.2023 № 23UA401020065849U8 та доданих до неї документів, відповідач 05.12.2023 прийняв рішення щодо класифікації товарів № 23UA40100000045-КТ, в якому змінив код УКТ ЗЕД заявленого позивачем до декларування товару з 8479899790 на 8424897000.
Також, у зв`язку з винесенням рішення щодо класифікації товарів № 23UA40100000045-КТ, Вінницькою митницею прийнято картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 05.12.2023 № UA401020/2023/001811.
Не погоджуючись із рішенням Вінницької митниці класифікації товарів від 05.12.2023 № 23UA40100000045-КТ та карткою відмови в прийняті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 05.12.2023 № UA401020/2023/001811, позивач звернувся до суду з цим позовом про визнання їх протиправними та скасування.
Суд першої інстанції при ухваленні оскаржуваного рішення виходив з обґрунтованості та доведеності позовних вимог, а відтак наявності підстав для задоволення адміністративного позову.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції по суті спору, виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Частиною другою статті 1 Митного кодексу України (далі - МК України, далі в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що відносини, пов`язані із справлянням митних платежів, регулюються цим Кодексом, Податковим кодексом України та іншими законами України з питань оподаткування.
Спір між сторонами виник щодо правильності визначення декларантом класифікації товару за кодом УКТ ЗЕД 8479899790, оскільки, на думку митного органу, товар належить класифікувати за кодом УКТ ЗЕД 8424897000.
Главою 11 МК України визначається ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, її структура та класифікація товарів.
Так, за нормами ч. 1-4 статті 67 МК України українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України.
В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів.
Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду.
Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).
Відповідно до статті 1 ЗУ "Про Митний тариф України" від 19 жовтня 2022 року № 2697-IX (набрав чинності з 01.01.2023) митний тариф України є невід`ємною частиною цього Закону та містить перелік ставок загальнодержавного податку - ввізного мита на товари, що ввозяться на митну територію України і систематизовані згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД), складеною на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів.
До структури Митного тарифу входять Основні правила інтерпретації УКТЗЕД (додаток до Закону України «Про Митний тариф України» від 19 жовтня 2022 року № 2697-IX; далі - Основні правила).
Статтею 69 МК України встановлено, що товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.
Митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД.
На вимогу посадової особи митного органу декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них.
У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари.
Для цілей класифікації товарів під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.
Для цілей класифікації товарів під товарами з ідентичними характеристиками розуміються товари, які мають однакові характерні для них ознаки (фізичні характеристики, хімічний склад, призначення та порядок застосування тощо) і відмінності між цими товарами не впливають на характеристики, визначальні для класифікації таких товарів за одним класифікаційним кодом згідно з УКТ ЗЕД.
Штрафи та інші санкції за несплату митних платежів та за інші порушення, виявлені у зв`язку з неправильною класифікацією товарів, застосовуються митними органами виключно у разі, якщо прийняте митним органом рішення про класифікацію цих товарів у складному випадку було прийнято на підставі поданих заявником недостовірних документів, наданої ним недостовірної інформації та/або внаслідок ненадання заявником всієї наявної у нього інформації, необхідної для прийняття зазначеного рішення, що суттєво вплинуло на характер цього рішення.
Рішення митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов`язковими. Такі рішення оприлюднюються у встановленому законодавством порядку. У разі незгоди з рішенням митного органу щодо класифікації товару декларант або уповноважена ним особа має право оскаржити це рішення відповідно до глави 4 цього Кодексу.
Наявність рішення митних органів щодо класифікації товарів не є підставою для відмови у прийнятті рішення щодо зобов`язуючої інформації з питань класифікації товарів.
У разі якщо рішення щодо класифікації товарів суперечить рішенню щодо зобов`язуючої інформації з питань класифікації товарів щодо товарів з ідентичними характеристиками, рішення щодо класифікації товарів підлягає скасуванню. У такому разі рішення щодо класифікації товарів втрачає чинність з моменту набрання чинності рішенням щодо зобов`язуючої інформації з питань класифікації товарів, а підприємство не несе відповідальності за негативні наслідки застосування рішення щодо класифікації товарів з моменту його прийняття до моменту його скасування.
Висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер.
Частиною восьмою статті 257 МК України визначено, що митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється органами доходів і зборів на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей, установлених цим Кодексом для митних режимів, та заявленої мети переміщення вносяться такі відомості, у тому числі у вигляді кодів, зокрема: код товару згідно з УКТ ЗЕД.
Пунктами 1-2 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, затверджених ЗУ від 19 жовтня 2022 року № 2697-IX встановлено, що назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТ ЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил:
(a) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який виріб стосується також некомплектного чи незавершеного виробу за умови, що він має основну властивість комплектного чи завершеного виробу. Це правило стосується також комплектного чи завершеного виробу (або такого, що класифікується як комплектний чи завершений згідно з цим правилом), незібраного чи розібраного;
2. (b) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який матеріал чи речовину стосується також сумішей або сполук цього матеріалу чи речовини з іншими матеріалами чи речовинами. Будь-яке посилання на товар з певного матеріалу чи речовини розглядається як посилання на товар, що повністю або частково складається з цього матеріалу чи речовини. Класифікація товару, що складається більше ніж з одного матеріалу чи речовини, здійснюється відповідно до вимог правила 3.
Приписами пункту 3 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД передбачено наступне: у разі якщо згідно з правилом 2 (b) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prіma facіe) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином:
(a) перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де подається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару;
(b) суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (a), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови що цей критерій можна застосувати;
(c) товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (a) або 3 (b), повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються.
Таким чином зазначеними Основними правила передбачено, що при віднесенні товару до тієї чи іншої позиції слід виходити з більш конкретного опису товару.
Рішенням про визначення коду товарів № 23UA40100000045-KT, задекларований товариством товар віднесено до УКТ ЗЕД, 8424897000.
Такі висновки митного органу вмотивовано наступним: статтею 69 Митного кодексу України; Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності та Основними правилам інтерпретації УКТ ЗЕД № 1 та 6, затвердженими Законом України «Про митний тариф України» від 19.10.2022 № 2697-ІХ; Наказом МФУ від 30.05.2012 № 650 в редакції наказу від 23.12.2022 № 455; поясненням до товарних позицій 8422, 8424, 8451,8479 УКТЗЕД; Актом митного огляду, технічною документацією, сайтом виробника.
Надаючи оцінку оскаржуваному рішенню, суд зауважує, що у такому відповідачем здійснено посилання на пояснення до товарних позицій 8422, 8424, 8451, 8479 УКТЗЕД, однак не зазначено яким нормативно-правовим актом вони затвердженні і який саме пункт пояснень варто застосовувати, що в свою чергу характеризує рішення як таке, що недостатньо обґрунтоване.
Крім того, митний орган класифікував товар, що декларувався позивачем (Машини та механічні пристрої спеціального призначення, в іншому місці не зазначені. Спеціальна машина для миття промислових деталей, модель DS-1250 для миття, полоскання та сушіння шестеренчатих насосів від масла після виробничого процесу, з урахуванням вподобань Покупця щодо розміщення деталей всередині машини. Спеціальна машина для миття промислових деталей, модель DS-1250 -1шт. Серійний номер WE2022110010. Рік випуску 2022. Корпус машини нержавіюча сталь AISI 304. Діаметр корзини 115 см. Висота корзини 50 см. Висота завантаження 70 см. Ємність завантаження 400 кг. Ємність баку 200 л. Контрольна панель SCHNEIDER. Електрика/фаза - 380В/трифазна. Насоси машини 2 шт. - LOWARA. Потужність нагрівання 7,5кВт*3.Максимальне нагрівання 90 градусів С. Таймер 0-30 хвилин. Рівень контролю рідини СТАНДАРТ (входить в комплектацію). Соленоїдний клапан автоматичного наповнення СТАНДАРТ (входить в комплектацію). Редуктор FINEX. Труби і форсунки нержавіюча сталь AISI 304. Корзина нержавіюча сталь AISI 304.Відкриття дверей вертикально/пневматично. Ізоляція СТАНДАРТ (входить в комплектацію). Масло роздільний диск СТАНДАРТ (входить в комплектацію). Система миття СТАНДАРТ (входить в комплектацію). Система поліскання СТАНДАРТ (входить в комплектацію). Система сушіння 2 насоси. Випускний клапан баку. Екстрактор пару вентилятор. Візок завантаження з фарбованого профілю. Виробник: Wespy Endustriyel Parca Yikama Makineleri, Турція. Країна виробництва товару Турція (TR). Торгівельна марка: WESPY) за кодом УКТ ЗЕД, 8424897000 як Механічні пристрої (з ручним керуванням або без нього) для розбризкування або розпилення рідких чи порошкоподібних речовин; вогнегасники, заряджені або незаряджені; пульверизатори та аналогічні пристрої; піскоструминні, пароструминні та аналогічні метальні пристрої.
Так на виконання положень статті 68 Митного кодексу України, Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року № 428 «Про затвердження Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України», Державною митною службою України від 14.12.2022 № 543 затверджено Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі - Пояснення).
Згідно з розділом XVІ Пояснень групи 8424 до цієї товарної позиції включаються машини і пристрої для розкидання, розбризкування і розпилення пари, рідин або твердих матеріалів (наприклад, піску, порошків, гранул, щебню чи металевих абразивів) у вигляді струменя, дисперсії (крапельної чи ні) чи бризок.
Відповідно до додаткових пояснень до товарної категорії 8424 89 70 ця товарна категорія включає "мийні машини", призначені для очищення моторних транспортних засобів, металевих частин або інших виробів за допомогою струменя води, бензину або інших рідин; вони оснащуються насосом, шлангами із соплами, а також, за належності, подавальним пристроєм, нагрівальним апаратом тощо, необхідними для формування комплектного блоку.
Проте ця товарна категорія не включає апарати для водоструминного чищення під високим тиском (товарні категорії 8424 30 01 - 8424 30 08).
Згідно каталогу виробника за товаром "ротаційні кошикові пральні машини з пневматичним автоматичним відкриттям" така машина функціонує наступним чином: "Деталі, що підлягають миттю, поміщаються на обертовий кошик з нержавіючої сталі та промиваються водою, змішаною з обезжирювачем під високим тиском...." (том 1 а.с. 34-38).
Як вбачається з розділу XVІ групи 8419 Машини, обладнання промислове або лабораторне з електричним чи неелектричним нагріванням (за винятком печей, камер та іншого обладнання товарної позиції 8514) для обробки матеріалів шляхом зміни температури, наприклад, нагріванням, варінням, підсмажуванням, дистиляцією, ректифікацією, стерилізацією, пастеризацією, пропарюванням, сушінням, випарюванням, конденсацією або охолодженням, крім машин або обладнання, призначеного для використання у побуті; неелектричні водонагрівачі акумулювальні або безінерційні до цієї групи входить випарне або сушильне обладнання (неелектричні водонагрівачі безінерційні або теплові водяні акумулятори; сушарки; інші).
Згідно з посібником користувача машина для миття деталей Wespy OS 1400 SP виконує процес миття, полоскання і сушіння. Процес сушіння забезпечується наявністю сушильної печі (том 1 а.с. 45-50).
В свою чергу відповідно до з пояснень розділу XVІ групи 8419 до цієї групи входить випарне або сушильне обладнання. Це обладнання конструюється для різних цілей (іноді для роботи у вакуумі) для того, щоб забезпечити перероблення різних матеріалів з урахуванням їхньої теплової чутливості. Це обладнання може мати пряме чи непряме нагрівання. До цієї товарної позиції включаються лише випарні чи сушильні агрегати, що використовують порівняно низькі температури, які слід відрізняти від промислових або сушильних печей товарної позиції 8417, в яких створювана температура значно вище.
Найбільш розповсюдженими видами промислових агрегатів, що відносяться до цієї товарної позиції, зокрема є : (D)Обертові сушарки. Ці агрегати складаються з обертових циліндрів або барабанів, що нагріваються внутрішніми чи зовнішніми джерелами. Вони використовуються в різних галузях (паперова промисловість, приготування картопляних пластівців і т.п.).
Згідно назви товарної позиції 8479 до неї включаються машини та механічні пристрої спеціального призначення.
У примітках до цього розділу термін "машина" включає будь-які машини, обладнання, механізми, установки, апарати або пристрої, наведені у товарних позиціях групи 84 або 85.
В свою чергу згідно з Поясненнями до товарної позиції 8479 (Машини та механічні пристрої, які мають індивідуальні функції, в іншому місці не зазначені): до цієї товарної позиції включаються машини, що мають спеціальні (індивідуальні) функції, які:
(а)не виключаються з цієї групи через положення будь-якого іншого розділу або примітками до групи; та
(b)не входять, зокрема, до жодної з товарних позицій та до груп Класифікації; та
(c)не можуть бути віднесені до жодної конкретної товарної позиції цієї групи, оскільки:
(і)вони не входять до жодної товарної позиції, судячи з принципу дії, опису або типу; та
(іі) вони не входять до жодної товарної позиції, судячи з їхнього застосування або з галузі промисловості, в якій вони використовуються; або
(ііі) вони могли б з рівним успіхом включатися до складу двох або більше інших таких товарних позицій (машини загального призначення).
Машини цієї товарної позиції відрізняються від частин машин і т.п., які попадають під загальні положення щодо класифікації частин, у тому відношенні, що вони мають індивідуальні (спеціальні) функції.
З цією метою такі машини і механічні пристрої повинні розглядатися як такі, що мають "індивідуальні функції":
(А) Механічні пристрої, обладнані або не обладнані мотором або будь-яким іншим двигуном, функція яких може здійснюватися окремо і незалежно від будь-якої іншої машини або приладдя.
У поясненнях до цієї категорії наведено наступний приклад: "зволоження повітря та його осушення являють собою індивідуальні (спеціальні) функції, тому що вони можуть здійснюватися пристроями, що працюють незалежно від будь-якої іншої машини або пристрою.
Виконаний окремо повітроосушувач навіть у тому випадку, якщо він призначений для монтажу на озоногенераторі, повинен бути, отже, віднесений до цієї товарної позиції як такий, що має індивідуальну (спеціальну) функцію."
З аналізу заявлених виробником характеристик, а також проведеного відповідачем дослідження останній дійшов висновку, що експортований позивачем товар відноситься до групи 8424 «Механічні пристрої (з ручним керуванням або без нього) для розбризкування або розпилення рідких чи порошкоподібних речовин; вогнегасники, заряджені або незаряджені; пульверизатори та аналогічні пристрої; піскоструминні, пароструминні та аналогічні метальні пристрої:» та групи 8419 «Машини, обладнання промислове або лабораторне з електричним чи неелектричним нагріванням (за винятком печей, камер та іншого обладнання товарної позиції 8514) для обробки матеріалів шляхом зміни температури, наприклад, нагріванням, варінням, підсмажуванням, дистиляцією, ректифікацією, стерилізацією, пастеризацією, пропарюванням, сушінням, випарюванням, конденсацією або охолодженням, крім машин або обладнання, призначеного для використання у побуті; неелектричні водонагрівачі акумулювальні або безінерційні:», разом з тим, на переконання суду, задекларований позивачем товар можна віднести до двох товарних позицій.
У зв`язку із вищезазначеним, суд дійшов висновку, що позивачем цілком правомірно було задекларовано машину для миття деталей за кодом УКТ ЗЕД 8479899790 «Машини та механічні пристрої, які мають індивідуальні функції, в іншому місці не зазначені», як до такого, що дає більш точний опис товару.
В той же час суд дійшов висновку, що митний орган при прийнятті спірного рішення безпідставно не врахував цільове призначення імпортованих товарів, їх комерційне найменування та технічні характеристики.
Таким чином, відповідачем не обґрунтовано належними та допустимими доказами, які саме властивості, виявлені під час митного оформлення товару, надають підстави для спростування інформації, яка міститься в документах декларанта про те, що придбаний позивачем товар має класифікуватися у товарній позиції 8479899790 за УКТЗЕД, натомість позивачем надано товаросупровідні документи, які підтверджують правомірність визначення ним коду УКТЗЕД імпортованого товару.
Крім того, при вирішенні заявленого спору суд враховує наступне.
Наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 650, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02.07.2012 за № 1085/21397, затвердженого Порядок роботи митних органів при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України (далі - Порядок № 650 у редакції на час виникнення спірних відносин).
Згідно пункту 1 розділу І Порядку № 650 він визначає порядок роботи спеціалізованого підрозділу митного органу з питань класифікації товарів (далі - Підрозділ), підрозділу митного оформлення (далі - ПМО), підрозділу митних компетенцій митного органу під час здійснення контролю правильності класифікації товарів, прийняття рішень щодо класифікації товарів, здійснення митних процедур, пов`язаних з контролем правильності класифікації товарів при митному контролі та митному оформленні товарів, що переміщуються через митний кордон України (далі - товари), порядок взаємодії з іншими структурними підрозділами митного органу при вирішенні питань класифікації товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі - УКТ ЗЕД).
Згідно з пунктами 1-4 розділу ІІ указаного Порядку посадові особи Підрозділу, ПМО здійснюють контроль правильності класифікації товарів під час виконання митних формальностей. Обсяг митного контролю, достатнього для забезпечення додержання правил класифікації товарів, визначається на підставі результатів застосування системи управління ризиками.
Контроль правильності класифікації товарів здійснюється шляхом перевірки відповідності:
опису товару в митній декларації процедурі декларування відповідно до вимог Кодексу;
відомостей про товар та код товару згідно з УКТ ЗЕД, заявлених у митній декларації, відомостям про товар (найменування, опис, визначальні характеристики для класифікації товарів тощо), зазначеним у наданих для митного контролю документах, шляхом перевірки дотримання вимог Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, із врахуванням Пояснень до УКТ ЗЕД, рекомендацій, розроблених центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, відповідно до вимог Кодексу.
У разі якщо посадова особа ПМО не може однозначно перевірити правильність класифікації товарів на підставі задекларованих відомостей, така посадова особа у паперовій або електронній формі надсилає повідомлення декларанту або уповноваженій ним особі про необхідність надання додаткових документів та/або відомостей, які підтверджують задекларований код товару згідно з УКТ ЗЕД. Строк надання додаткових документів та/або відомостей не має перевищувати 10 календарних днів з дня отримання такого повідомлення.
У разі відмови у наданні або ненаданні додаткових документів та/або відомостей, які підтверджують задекларований код товару згідно з УКТ ЗЕД, у строк, встановлений пунктом 3 цього розділу, перевірка правильності класифікації товарів здійснюється за наявними документами та/або відомостями з використанням довідкової інформації.
Однак, усупереч наведеним вимогам Порядку № 650, при неможливості однозначно перевірити правильність класифікації позивачем товарів на підставі задекларованих відомостей відповідачем не було надіслано позивачу (декларанту або уповноваженій ним особі) у паперовій або електронній формі повідомлення про необхідність надання додаткових документів та/або відомостей, які підтверджують задекларований код товару згідно з УКТ ЗЕД.
У ході судового розгляду справи відповідачем не надано доказів вчинення указаних вище дій.
Наведене свідчить про те, що у спірних відносинах митний орган діяв і не у спосіб, встановлений законом.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскаржуване рішення Вінницької митниці про визначення коду товару від 05.12.2023 №23UA40100000045-КТ є протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо вимог позивача про скасування картки відмови у прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 05.12.2023 № UA401020/2023/001811, то суд зазначає таке.
Так, у відповідності до п. 2 ч. 2 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема, про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Підставою скасування акту індивідуальної дії має передувати дослідження обставин та встановлення факту протиправності такого акта.
За результатом розгляду цієї справи, судом встановлено, що у зв`язку з прийняттям митницею рішення щодо класифікації товарів від 05.12.2023 № 23UA40100000045-КТ, позивачу відмовлено в митному оформленні та видано:
- картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення від 05.12.2023 № UA401020/2023/001811, за вимогами якої декларанту слід здійснити декларування шляхом подання нової МД із врахуванням наведених зауважень. Подати до митного органу МД з урахуванням винесеного 05.12.2023 рішення № 23UA40100000045-КТ.
Отже, належним способом захисту прав позивача у цій справі є саме визнання протиправними та скасування вищевказаної картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення, винесеної Вінницькою митницею.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Вінницької митниці залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 22 липня 2024 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Курко О. П. Судді Боровицький О. А. Шидловський В.Б.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2024 |
Оприлюднено | 06.09.2024 |
Номер документу | 121388389 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Курко О. П.
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Томчук Андрій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні