Постанова
від 03.09.2024 по справі 380/22375/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 вересня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/22375/23 пров. № А/857/9006/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:

Головуючого судді Ніколіна В.В.,

суддів Гінди О.М., Качмара В.Я.,

за участі секретаря судового засідання Прачук І.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції України на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 28 лютого 2024 року (суддя Гавдик З.В., м. Львів) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної екологічної інспекції України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, ОСОБА_2 про визнання дії та бездіяльності протиправними,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 у вересні 2023 звернувся з адміністративним позовом до Державної екологічної інспекції України, в якому просив: визнати протиправною бездіяльність Державної екологічної інспекції України щодо не призначення ОСОБА_1 на посаду начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області, як переможця конкурсу згідно Наказу Державної екологічної інспекції України №112-тр «Про визначення результатів конкурсу» від 13 квітня 2021 року; зобов`язати Державну екологічну інспекцію України призначити ОСОБА_1 на посаду начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що він є претендентом на посаду державної служби категорії «Б» територіального органу Державної екологічної інспекції України - начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області. Рішенням засідання конкурсної комісії Державної екологічної інспекції України на зайняття вакантних посад державної служби категорій «Б» і «В» апарату Державної екологічної інспекції України та на вакантні посади керівників та заступників керівників територіальних органів Державної екологічної інспекції України (протокол від 25.03.2021 №3) кандидатуру ОСОБА_1 - рекомендовано для призначення на посаду начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області (перший за рейтингом кандидат). 13 квітня 2021 року Наказом Державної екологічної інспекції України №112-тр «Про визначення результатів конкурсу» визначено ОСОБА_1 переможцем конкурсу на зайняття посади державної служби категорії «Б» територіального органу Державної екологічної інспекції України - начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області. Підставою винесення вищезазначеного Наказу №112-тр є Протокол засідання конкурсної комісії Держекоінспекції від 25.03.2021 №3. Згідно Довідки про результати спеціальної перевірки щодо ОСОБА_1 , який претендує на посаду начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області вбачається - інформації, що перешкоджає зайняттю ОСОБА_1 посади, яка передбачає зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком не виявлено. Однак ОСОБА_1 станом на день звернення до суду так і не призначено на вищезазначену посаду. 22 червня 2023 року позивач звернувся із заявою про призначення на посаду на ім`я т.в.о. Голови Державної екологічної інспекції України ОСОБА_3 . Однак жодної відповіді на вищезазначену заяву не отримав. У зв`язку з цим представник позивача звернулася до Державної екологічної інспекції України із адвокатським запитом, у якому просила надати відповідь про те чи розглянуто заяву ОСОБА_1 про призначення на посаду, якщо так то, яку відповідь по ній прийнято. 21 серпня 2023 року отримано відповідь на адвокатський запит, згідно якого вбачається, що підстави для призначення ОСОБА_1 на посаду начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області відсутні. Оскільки згідно з ч. 5 статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у період дії воєнного стану особа, зокрема призначається на посаду державної служби без конкурсного відбору. Після припинення чи скасування воєнного стану, але не пізніше шести місяців з дня його припинення чи скасування, на посаду державної служби, на яку особу було призначено в умовах воєнного стану, оголошується конкурс, обов`язковість якого передбачена Законом України «Про державну службу». Наказом Державної екологічної інспекції України від 03.07.2023 №74-тр/т «Про призначення ОСОБА_2 » ОСОБА_2 призначено на посаду начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області у період дії воєнного стану без конкурсного відбору, але не більше 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану, з 04 липня 2023 року. Позивач, вважає таку бездіяльність Державної екологічної служби України протиправною, яка полягає у непризначенні його на посаду начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області, як переможця конкурсу згідно Наказу Державної екологічної інспекції України №112-тр «Про визначення результатів конкурсу» від 13 квітня 2021 року, протиправною.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 28 лютого 2024 року позов задоволено.

Не погодившись з ухваленим судовим рішення, його оскаржив відповідач, який із покликанням на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити. В обґрунтування апеляційних вимог зазначає, що на момент призначення та проведення конкурсу ОСОБА_4 не був звільнений з посади начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області, отже посада начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області не була вакантною. Вказує, що письмової згоди претендента на посаду на проведення спеціальної перевірки разом з документами визначеними пунктом 8 Порядку №171 ОСОБА_1 в строки, передбачені статтею 56 Закону №1700-VII та Порядку №171 не надавав. Вказує, що чинним законодавством чітко визначено обов`язок претендента на посаду подати письмову згоду на проведення спеціальної перевірки разом із заявою про призначення. Вказує, що заява ОСОБА_1 від 22.06.2023 про призначення на посаду надійшла до відповідача через два роки після одержання ОСОБА_1 повідомлення про результати конкурсу, що є порушенням пункту 6 Порядку №171. Також, Наказом Держекоінспекції від 03.07.2023 №74-тр/т «Про призначення ОСОБА_2 » призначено ОСОБА_2 на посаду начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області , у період дії воєнного стану без конкурсного відбору, але не більше 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.

Позивач подав письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якому просить залишити таку без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та знайшло своє підтвердження під час розгляду апеляційної скарги, що 13.04.2021 наказом Державної екологічної інспекції України №112-тр «Про визначення результатів конкурсу»,

«Відповідно до частини першої статті 28 Закону України «Про державну службу» та пункту 59 Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2016 № 246 (із змінами), за результатами проведеної співбесіди з кандидатом, визначеним конкурсною комісією Державної екологічної інспекції України,

НАКАЗУЮ:

1. ВИЗНАЧИТИ ОСОБА_5 переможцем конкурсу на зайняття посади державної служби категорії «Б» територіального органу Державної екологічної інспекції України - начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області.

2. Управлінню по роботі з персоналом ( ОСОБА_6 ) забезпечити оприлюднення інформації про переможця конкурсу на Єдиному порталі вакансій державної служби та на офіційному веб-сайті Державної екологічної інспекції України.

3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

Підстава: протокол засідання конкурсної комісії Держекоінспекції від 25.03.2021 № 3».

Згідно із довідкою Військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України від 24.06.2022 за № 294, старший лейтенант ОСОБА_1 перебуває на військовій службі у вказаній частині з 26.02.2022. Зі слів представника позивача, позивач продовжує службу в Збройних силах України і на час розгляду даної справи.

З матеріалів справи також вбачається наступне

16.03.2021 Наказом Державної екологічної інспекції України №152 Про оголошення конкурсу на зайняття посад державної служби», оголошено конкурс на зайняття посад державної служби:

- на зайняття посади державної служби категорії «Б» міжрегіонального територіального органу Державної екологічної інспекції України - заступника начальника Державної екологічної інспекції України Столичного округу - заступника Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Столичного округу;

- на зайняття посади державної служби категорії «Б» територіального органу Державної екологічної інспекції України - начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області.

Умови проведення конкурсу на зазначені посади затверджені згідно з додатками 1 та 2 до цього ж Наказу.

25.03.2021 «Протоколом №3 засідання конкурсної комісії Державної екологічної інспекції України на зайняття вакантних посад державної служби категорій «Б» і «В» центрального апарату Державної екологічної інспекції України та керівників і заступників керівників територіальних органів та міжрегіональних територіальних органів Державної екологічної інспекції України (далі - Комісія)» вирішено:

2. Про результати тестування вирішили: вважати ОСОБА_1 таким, що пройшов тестування та допущений до наступного етапу конкурсу - співбесіди на зайняття посади начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області;

3. Про проведення співбесіди з кандидатом, який успішно пройшов тестування та визначення її результатів. Комісією проведено співбесіду з кандидатом на зайняття посади начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області ОСОБА_1 .

За результатами співбесіди ОСОБА_1 отримав 9,6 бала.

4. Про визначення загального рейтингу кандидатів, ОСОБА_1 за результатами визначення загального рейтингу кандидатів набрав 11,6 бала.

За результатами проведеного конкурсу та на підставі визначення загального рейтингу кандидатів Комісія вирішила:

«рекомендувати кандидатуру ОСОБА_1 для призначення на посаду начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області (перший за рейтингом кандидат)».

Голосували: за - 7, проти - 0, утримались - 0.

25.03.2021 «Рішенням засідання конкурсної комісії Державної екологічної інспекції України на зайняття вакантних посад державної служби категорій «Б» і «В» апарату Державної екологічної інспекції України та на вакантні посади керівників та заступників керівників територіальних органів Державної екологічної інспекції України (протокол від 25.03.2021 № 3)»

«Кандидатуру ОСОБА_7 рекомендувати для призначення на посаду начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської /області (перший за рейтингом кандидат)».

13.04.2021 наказом Державної екологічної інспекції України №112-тр «Про визначення результатів конкурсу» визначено ОСОБА_1 переможцем конкурсу на зайняття посади державної служби категорії «Б» територіального органу Державної екологічної інспекції України - начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області.

В матеріалах справи наявна довідка Про результати спеціальної перевірки ОСОБА_1 , який претендує на зайняття посади начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області, згідно якої інформації що перешкоджає зайняттю ОСОБА_1 посади, яка передбачає зайняття відповідального або особливо відповідального становища, або посади з підвищеним корупційним ризиком, не виявлено.

03.03.2023 відповідачем наказом №25-тр/т «Про звільнення ОСОБА_4 » ОСОБА_4 звільнено з посади начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області 06.03.2023 за угодою сторін.

22.06.2023 позивач звернувся із заявою до т.в.о. Голови Державної екологічної інспекції України Зубовича Ігоря Олеговича наступного змісту:

«Наказом Державної екологічної інспекції України від 16 березня 2021 року №152 Про оголошення конкурсу на зайняті посад державної служби оголошено конкурс на зайняття посад державної служби:

- на зайняття посади державної служби категорії «Б» міжрегіонального територіального органу Державної екологічної інспекції України - заступника начальника Державної екологічної інспекції України Столичного округу - заступника Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Столичного округу;

- на зайняття посади державної служби категорії «Б» територіального органу Державної екологічної інспекції України - начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного Державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області.

Рішенням засідання конкурсної комісії Державної екологічної інспекції України на зайняття вакантних посад державної служби категорій «Б» і «В» апарату Державної екологічної інспекції України та на вакантні посади керівників та заступників керівників територіальних органів Державної екологічної інспекції України (протокол від 25.03.2021 року №3) мою кандидатуру рекомендовано для призначення на посаду начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного Державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області (перший за рейтингом кандидат).

Я, ОСОБА_1 , є переможцем конкурсу на зайняття посади державної служби категорії «Б» територіального органу Державної екологічної інспекції України - начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області Головного Державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області. Вказане підтверджується Наказом Державної екологічної інспекції України від 13 квітня 2021 року №112-тр.

Відповідно до п. 14 ч. 12 Положення про державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року №275 Голова Держекоінспекції призначає на посаду та звільняє з посади керівників та заступників керівників територіальних органів Держекоінспекції відповідно до законодавства про державну службу.

Згідно п. 2 ч.2 ст. 31 Закону України «Про державну службу» №889-VІІІ від 10.12.2015 року на посади державної служби категорії «Б», які здійснюють повноваження керівників державної служби в державних органах, - суб`єктом призначення, визначеним законом.

Відповідно до ч. 4 цієї ж статті на посаду державної служби призначається особа, визначена переможцем конкурсу.

У зв`язку з вищенаведеним та у відповідності до чинного законодавства,-

ПРОСИВ :

Призначити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на посаду начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного Державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області

22.06.2023 (підпис) Маланич М.М».

Вказана заява згідно квитанції наявної у справі була надіслана відповідачу 23.06.2023.

09.08.2023 відповідачем надано позивачу лист «Про надання інформації» за №3448/6/11-23 наступного змісту:

«Державна екологічна інспекція України розглянула Вашу заяву від 22.06.2023 б/н (вх. Держекоінспекції від 06.07.2023 № 2289/23) щодо призначення на посаду начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного - інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області, та в межах компетенції повідомляє наступне.

Відповідно до частини першої статті 29 Закону № 889-VIII суб`єкт призначення за результатами конкурсу на зайняття вакантної посади державної служби має право на повторне визначення переможця конкурсу серед запропонованих Комісією або конкурсною комісією кандидатів та його призначення на таку посаду, якщо вона стане вакантною протягом одного року з дня оприлюднення результатів конкурсу на Єдиному порталі вакансій державної служби, а також у разі, якщо переможець конкурсу відмовився від зайняття посади або йому відмовлено у призначенні на посаду за результатами спеціальної перевірки.

Вашу кандидатуру було рекомендовано для призначення на посаду начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області рішенням конкурсної комісії Держекоінспекції на зайняття вакантних посад державної служби категорій «Б» і «В» апарату Державної екологічної інспекції України та на вакантні посади керівників та заступників керівників територіальних органів Державної екологічної інспекції України, затвердженого протоколом від 25.03.2021 № 3.

Згідно з частиною п`ятою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» (зі змінами) (далі - Закон) у період дії воєнного стану особа, зокрема призначається на посаду державної служби без конкурсного відбору,

Така особа подає до установи такі документи:

заяву про призначення на посаду держаної служби;

заповнену особову картку встановленого зразка;

документ, що підтверджує наявність громадянства України;

документ, який підтверджує присвоєння ступеня вищої освіти (згідно з вимогами законодавства щодо відповідної посади);

документ, який підтверджує досвід роботи (згідно з вимогами законодавства у разі встановлення щодо відповідної посади).

Такий державний службовець може перебувати на посаді до призначення на цю посаду переможця конкурсу або до спливу 12-місячного строку після припинення чи скасування воєнного стану.

Після припинення чи скасування воєнного стану, але не пізніше шести місяців з дня його припинення чи скасування, на посаду державної служби, на яку особу було призначено в умовах воєнного стану, оголошується конкурс, обов`язковість якого передбачена Законом України «Про державну службу».

У період дії воєнного стану спеціальна перевірка, передбачена Законом України «Про запобігання корупції», та перевірка, передбачена Законом України «Про очищення влади» щодо осіб, які претендують на зайняття посад державної служби у період дії воєнного стану не проводиться. Разом з тим, організація проведення спеціальної перевірки, передбаченої Законом України «Про запобігання корупції», а також перевірки, передбаченої Законом України «Про очищення влади», стосовно осіб, призначених у період дії воєнного стану, здійснюється протягом трьох місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану, крім випадку звільнення такої особи до дня припинення чи скасування воєнного стану або закінчення проведення зазначених перевірок під час дії воєнного стану.

Одночасно повідомляємо, що наказом Державної екологічної інспекції України від 03.07.2023 № 74-тр/т «Про призначення ОСОБА_2 » ОСОБА_2 призначено на посаду начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного інспектора з охорони навколишнього природнього середовища Львівської області у період дії воєнного стану без конкурсного відбору, але не більше 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану, з 04 липня 2023 року.

Враховуючи вищевикладене, підстави для призначення Вас на посаду начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області відсутні».

Зміст спірних правовідносин полягає в тому, що позивач вважає спірну бездіяльність протиправною та такою, що не відповідає вимогам Закону України «Про державну службу», як наслідок просить зобов`язати відповідача вчинити певні дії.

Згідно із п. 2 ч. 2 ст. 6 Закону України «Про державну службу» (в редакції на час спірних правовідносин з 19.09.2019 до 19.10.2023), встановлюються такі категорії посад державної служби:

2) категорія «Б» - посади:

керівників та заступників керівників державних органів, юрисдикція яких поширюється на територію Автономної Республіки Крим, однієї або кількох областей, міст Києва і Севастополя, одного або кількох районів, районів у містах, міст обласного значення;

керівників державної служби у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію Автономної Республіки Крим, однієї або кількох областей, міст Києва і Севастополя, одного або кількох районів, районів у містах, міст обласного значення;

керівників та заступників керівників структурних підрозділів державних органів незалежно від рівня юрисдикції таких державних органів;

Згідно із ст. 21 цього ж Закону:

1. Вступ на державну службу здійснюється шляхом призначення громадянина України на посаду державної служби за результатами конкурсу.

2. Прийняття громадян України на посади державної служби без проведення конкурсу забороняється, крім випадків, передбачених цим Законом.

3. Особа, яка вступає на посаду державної служби вперше, набуває статусу державного службовця з дня публічного складення нею Присяги державного службовця, а особа, яка призначається на посаду державної служби повторно, - з дня призначення на посаду.

Згідно із ст. 22 цього ж Закону:

1. З метою добору осіб, здатних професійно виконувати посадові обов`язки, проводиться конкурс на зайняття посади державної служби (далі - конкурс) відповідно до Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби (далі - Порядок проведення конкурсу), що затверджується Кабінетом Міністрів України.

Конкурс проводиться:

1) на зайняття вакантної посади державної служби;

2) на посаду на період заміщення тимчасово відсутнього державного службовця, за яким зберігається посада державної служби;

3) на посади державної служби, що займають особи, припинення державної служби яких має відбутися відповідно до пункту 7 частини першої статті 83 цього Закону;

4) на посади державної служби категорії "А", що займають особи, у яких спливає строк призначення.

У випадках, передбачених пунктами 3 і 4 цієї частини, конкурс може бути оголошено не раніше ніж за два місяці до настання відповідної події.

У разі наявності декількох посад державної служби категорій "Б" і "В" у державному органі з однаковими посадовими обов`язками та вимогами до професійних компетентностей, визначеними в умовах проведення конкурсу, може проводитись один конкурс.

2. Проведення конкурсу здійснюється з урахуванням рівня професійних компетентностей, особистих якостей і досягнень кандидатів на зайняття посади.

Особливості проведення конкурсу державних службовців на посади в органах судової влади визначаються законом.

3. Порядок проведення конкурсу визначає зокрема:

1) умови проведення конкурсу;

2) вимоги щодо оприлюднення інформації про посади державної служби та оголошення про проведення конкурсу;

3) склад, порядок формування та повноваження конкурсної комісії;

4) порядок прийняття та розгляду інформації для участі в конкурсі;

5) етапи оцінювання кандидатів на зайняття посад державної служби та порядок їх проведення;

6) методи оцінювання кандидатів на зайняття посад державної служби.

4. На посади державної служби, пов`язані з питаннями державної таємниці, мобілізаційної підготовки, оборони та національної безпеки, може проводитися закритий конкурс.

Перелік посад, зазначених в абзаці першому цієї частини, та особливості проведення конкурсу на ці посади визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку проведення конкурсу.

5. У разі реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації державного органу переведення державного службовця на рівнозначну або нижчу (за його згодою) посаду в державному органі, якому передаються повноваження та функції такого органу, за рішенням суб`єкта призначення може здійснюватися без обов`язкового проведення конкурсу.

6. Під час передачі або делегування повноважень і функцій від державного органу до органу місцевого самоврядування переведення державного службовця на посаду служби в органах місцевого самоврядування здійснюється без обов`язкового проведення конкурсу в разі відповідності його професійної компетентності кваліфікаційним вимогам до відповідної посади та за умови вступу на службу вперше за результатами конкурсу.

Згідно із ст. 23 цього ж Закону:

1. Оголошення разом з інформацією про проведення конкурсу оприлюднюється на Єдиному порталі вакансій державної служби відповідно до цього Закону і Порядку проведення конкурсу, а також може оприлюднюватися на веб-сайті державного органу, у якому оголошено конкурс (за наявності), та інших веб-сайтах.

2. Рішення про оголошення конкурсу на зайняття посади державної служби категорії "А" приймає суб`єкт призначення, на посади державної служби категорій "Б" і "В" - керівник державної служби відповідно до цього Закону.

Суб`єкт призначення або керівник державної служби забезпечує оприлюднення та передачу центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби, наказу (розпорядження) про оголошення конкурсу та його умови в електронній формі не пізніше наступного робочого дня з дня підписання відповідного наказу (розпорядження).

4. В оприлюдненому оголошенні про проведення конкурсу зазначаються:

1) найменування і місцезнаходження державного органу;

2) назва посади;

3) посадові обов`язки;

4) умови оплати праці;

5) вимоги до професійної компетентності кандидата на посаду;

6) інформація щодо строковості чи безстроковості призначення на посаду;

6-1) істотні умови контракту про проходження державної служби (у разі укладення);

7) вичерпний перелік інформації, необхідної для участі в конкурсі, та строк її подання;

8) дата і місце проведення конкурсу;

9) прізвище, номер телефону та адреса електронної пошти особи, яка надає додаткову інформацію з питань проведення конкурсу.

5. Строк подання інформації для участі в конкурсі не може становити менше 7 та більше 30 календарних днів з дня оприлюднення інформації про проведення конкурсу. Результати конкурсу оприлюднюються не пізніше 45 календарних днів з дня оприлюднення інформації про проведення такого конкурсу.

Згідно із ст. 25 цього ж Закону:

1. Особа, яка бажає взяти участь у конкурсі, подає в установленому порядку до конкурсної комісії таку інформацію:

1) реквізити документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України;

2) заяву про участь у конкурсі із зазначенням основних мотивів щодо зайняття посади державної служби, до якої додається резюме за формою, визначеною Кабінетом Міністрів України;

3) заяву, в якій повідомляє, що до неї не застосовуються заборони, визначені частиною третьою або четвертою статті 1 Закону України "Про очищення влади", та надає згоду на проходження перевірки та на оприлюднення відомостей стосовно неї відповідно до зазначеного Закону;

4) підтвердження наявності відповідного ступеня вищої освіти;

5) копію Державного сертифіката про рівень володіння державною мовою (витяг з реєстру Державних сертифікатів про рівень володіння державною мовою), що підтверджує рівень володіння державною мовою, визначений Національною комісією зі стандартів державної мови;

6) відомості про стаж роботи, стаж державної служби (за наявності), досвід роботи на відповідних посадах згідно з вимогами, передбаченими статтею 20 цього Закону, та іншими умовами конкурсу;

7) у разі проведення закритого конкурсу - іншу інформацію для підтвердження відповідності умовам конкурсу;

8) у разі проведення конкурсу на посаду державної служби категорії "А" - підтвердження подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік.

Якщо особою, яка бажає взяти участь у конкурсі, незалежно від обставин уже було подано декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік, її повторне подання не вимагається.

Особа, яка бажає взяти участь у конкурсі, несе персональну відповідальність за достовірність наданої інформації.

2. Забороняється вимагати від особи, яка претендує на зайняття посади державної служби, інформацію, не визначену частиною першою цієї статті.

3. Особа, яка бажає взяти участь у конкурсі, може додати до заяви про участь у конкурсі іншу інформацію, крім тієї, що зазначена у частині першій цієї статті, у тому числі інформацію про підтвердження досвіду роботи, про попередні результати тестування тощо.

4. Державні службовці державного органу, в якому проводиться конкурс, які бажають взяти участь у конкурсі, подають лише заяву про участь у конкурсі.

5. Копії документів переможця конкурсу, які підтверджують інформацію, зазначену в частині першій цієї статті, у разі призначення його на посаду державної служби додаються до його особової справи.

Перед призначенням на посаду державної служби переможець конкурсу подає декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік, якщо така декларація не подавалася раніше.

У разі переведення державного службовця на іншу посаду державної служби декларація особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, не подається.

Згідно із ст. 27 цього ж Закону:

1. Конкурс на зайняття посади державної служби категорії "А" проводить Комісія.

Конкурс на зайняття посад державної служби категорії "Б" або "В" проводить конкурсна комісія, утворена суб`єктом призначення у державному органі.

2. До складу конкурсної комісії можуть залучатися представники громадських об`єднань, що діють згідно із Законом України "Про громадські об`єднання", відповідно до порядку, затвердженого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби.

3. За рішенням Комісії або конкурсної комісії для проведення оцінки відповідності професійних компетентностей кандидата встановленим вимогам до її роботи можуть залучатися державні службовці, у тому числі з інших державних органів, науковці та експерти у відповідній сфері.

4. Засідання конкурсної комісії є повноважним, якщо в ньому бере участь не менше половини її членів. Конкурсна комісія приймає рішення більшістю голосів членів такої комісії, які беруть участь у засіданні.

5. У випадках, передбачених Порядком проведення конкурсу, оцінювання професійних компетентностей кандидатів здійснюється установою, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби. При цьому Комісія або конкурсна комісія використовує результати оцінювання для складання загального рейтингу кандидатів.

Згідно із ст. 28 цього ж Закону:

1. Рішенням Комісії або конкурсної комісії визначаються кандидатури на зайняття посад державної служби, які набрали найбільшу загальну кількість балів за результатами складання загального рейтингу кандидатів (не більше трьох на одну посаду), для вибору суб`єктом призначення або керівником державної служби переможця конкурсу.

Результатами конкурсу є визначення суб`єктом призначення або керівником державної служби переможця (переможців) конкурсу.

2. Рішення конкурсної комісії оформляється протоколом, який підписується присутніми на засіданні членами комісії, не пізніше ніж протягом трьох календарних днів після його проведення і зберігається в державному органі, в якому проводився конкурс, протягом трьох років.

3. Інформація про відсутність визначених Комісією або конкурсною комісією кандидатур для розгляду суб`єктом призначення або керівником державної служби з метою визначення переможця конкурсу, а також інформація про переможця конкурсу або про відсутність переможця конкурсу оприлюднюється відповідно до Порядку проведення конкурсу на Єдиному порталі вакансій державної служби, а також може оприлюднюватися на веб-сайті державного органу, в якому оголошено конкурс (за наявності).

4. Витяг із протоколу засідання конкурсної комісії є складовою особової справи державного службовця, якого призначено на посаду державної служби за результатами конкурсу.

6. Кандидат, якого не визначено переможцем конкурсу, має право оскаржити рішення Комісії або конкурсної комісії до суду з підстав порушення умов або порядку проведення конкурсу, що могло істотно вплинути на його результати.

Оскарження рішення Комісії або конкурсної комісії не зупиняє призначення переможця конкурсу на відповідну посаду державної служби.

7. Скарга на рішення Комісії або конкурсної комісії подається не пізніше ніж через 10 календарних днів з дня оприлюднення результатів конкурсу із зазначенням відомостей про порушення умов або порядку проведення конкурсу, що могло істотно вплинути на його результати.

Кандидат, який оскаржує рішення Комісії або конкурсної комісії, зобов`язаний невідкладно повідомити про це відповідного суб`єкта призначення з наданням копії скарги.

Згідно із ст. 29 цього ж Закону:

1. Суб`єкт призначення за результатами конкурсу на зайняття вакантної посади державної служби має право на повторне визначення переможця конкурсу серед запропонованих Комісією або конкурсною комісією кандидатів та його призначення на таку посаду, якщо вона стане вакантною протягом одного року з дня оприлюднення результатів конкурсу на Єдиному порталі вакансій державної служби, а також у разі, якщо переможець конкурсу відмовився від зайняття посади або йому відмовлено у призначенні на посаду за результатами спеціальної перевірки.

Інформація про те, що відповідна посада стала вакантною, повідомляється кандидатам, які були відібрані Комісією або конкурсною комісією згідно з абзацом першим частини першої статті 28 цього Закону, протягом п`яти календарних днів.

2. У разі звільнення з посади протягом року або не призначення з інших причин переможця конкурсу, визначеного за результатами проведення одного конкурсу на декілька посад державної служби, відкладене право суб`єкта призначення на повторне визначення переможця конкурсу та його призначення на таку посаду реалізується в порядку, передбаченому частиною першою цієї статті.

Згідно із ст. 31 цього ж Закону:

1. На посаду державної служби призначається переможець конкурсу.

2. Рішення про призначення приймається:

1) на посаду державної служби категорії "А" - суб`єктом призначення, визначеним Конституцією та законами України, у порядку, передбаченому Конституцією України, цим та іншими законами України;

2) на посади державної служби категорії "Б", які здійснюють повноваження керівників державної служби в державних органах, - суб`єктом призначення, визначеним законом;

3) на інші посади державної служби категорій "Б" і "В" - керівником державної служби, якщо інше не передбачено законом.

3. На посаду державної служби призначається особа, визначена переможцем конкурсу.

Рішення про призначення на посаду державної служби приймається суб`єктом призначення після проведення співбесіди з кандидатом та підписання з ним контракту про проходження державної служби (у разі укладення). Таке рішення приймається не пізніше п`яти календарних днів з дня надходження результатів спеціальної перевірки у випадку та порядку, передбачених законодавством у сфері запобігання корупції.

4. У разі встановлення за результатами спеціальної перевірки відомостей про претендента на посаду, які не відповідають встановленим законодавством вимогам для зайняття посади, приймається рішення про відмову у призначенні на посаду державної служби.

5. У разі відмови особи від підписання контракту про проходження державної служби (у разі укладення) вона вважається такою, що відмовилася від зайняття посади державної служби. У такому разі застосовується відкладене право суб`єкта призначення на повторне визначення переможця конкурсу.

6. Служба управління персоналом у день призначення особи на посаду державної служби організовує складення Присяги державного службовця особою, яка вперше призначена на посаду державної служби, а також ознайомлює державного службовця під підпис із правилами внутрішнього службового розпорядку та посадовою інструкцією.

7. З метою безперебійного функціонування державного органу одночасно з прийняттям рішення про оголошення конкурсу на зайняття вакантної посади державної служби до призначення особи на таку посаду суб`єкт призначення може прийняти рішення:

1) про тимчасове покладення виконання обов`язків за вакантною посадою державної служби категорії "А" на одного із заступників або на одного з керівників самостійних структурних підрозділів цього державного органу;

2) про тимчасове покладення виконання обов`язків за вакантною посадою керівника самостійного структурного підрозділу на одного із державних службовців, які працюють у відповідному структурному підрозділі державного органу;

3) про тимчасовий розподіл обов`язків за іншими вакантними посадами державної служби між державними службовцями, які працюють у відповідному структурному підрозділі державного органу.

8. Строк тимчасового виконання обов`язків за вакантною посадою державної служби не може перевищувати три місяці. На час виконання обов`язків за вакантною посадою державної служби здійснюється виплата, передбачена частиною четвертою статті 52 цього Закону, крім випадку покладення виконання обов`язків на відповідного заступника.

Разом з тим, Відповідно до пункту 6 Порядку проведення спеціальної перевірки стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком, і внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 №171 (у редакції чинній станом на квітень 2021 року, тобто на момент визначення результатів конкурсу):

«Спеціальна перевірка проводиться за письмовою згодою претендента на посаду на її проведення за формою згідно з додатком 1, яка подається разом із заявою про призначення.

У разі конкурсного добору згода подається протягом трьох днів з дати одержання кандидатом повідомлення про результати конкурсу.

У разі ненадання згоди претендента на посаду спеціальна перевірка не проводиться і питання про призначення на відповідну посаду не розглядається.».

Отже, станом на квітень 2021 року (визначення результатів конкурсу), ОСОБА_1 повинен був протягом трьох днів з дати одержання повідомлення про результати конкурсу, подати заяву про спеціальну перевірку разом з заявою про призначення.

Однак, з заявою про призначення позивач звернувся лише 22.06.2023, тобто через 2 роки після одержання ОСОБА_1 повідомлення про результати конкурсу, що є порушенням пункту 6 вказаного Порядку №171.

На момент звернення ОСОБА_1 з заявою 22.06.2023, на території України діяв правовий режим воєнного стану.

Указом Президента України від 24.02.2022 року №64/2022 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан, строк якого продовжувався Указами від 14.03.2022 року №133/2022, від 18.04.2022 року №259/2022, від 17.05.2022 року №341/2022, від 12.08.2022 року №573/2022, від 07.11.2022 року №757/2022, від 06.02.2023 року № 58/2023, №341/2022 від 17.05.2022 року, №451/2023 від 26.07.2023 року, від 06.11.2023 року №734/2023, №49/2024 від 05.02.2024 року та діє на час ухвалення рішення.

Згідно із ч. 5 ст. 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12 травня 2015 року № 389-VIII, зі змінами внесеними Законом № 2259-IX (далі Закон № 389-VIII): У період дії воєнного стану особи призначаються на посади державної служби, посади в органах місцевого самоврядування, посади керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки, комунальних підприємств, установ, організацій керівником державної служби або суб`єктом призначення, сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради, начальником відповідної військової адміністрації без конкурсного відбору, обов`язковість якого передбачена законом, на підставі поданої заяви, заповненої особової картки встановленого зразка та документів, що підтверджують наявність у таких осіб громадянства України, освіти та досвіду роботи згідно з вимогами законодавства, встановленими щодо відповідних посад.

Державні службовці та посадові особи місцевого самоврядування, призначені відповідно до абзацу першого цієї частини, не можуть бути переведені на інші посади державної служби або посади в органах місцевого самоврядування.

Дія цієї частини не застосовується при призначенні на посади державної служби, за якими спеціальним законом встановлено порядок виконання обов`язків у разі відсутності керівника державного органу (у тому числі у разі припинення його повноважень чи звільнення з посади), крім випадків, якщо встановлений спеціальним законом порядок неможливо застосувати через відсутність осіб, на яких може бути покладено виконання обов`язків керівника державного органу.

Згідно з ч.7 ст. 10 вказаного Закону, після припинення чи скасування воєнного стану, але не пізніше шести місяців з дня його припинення чи скасування, на посади державної служби, посади в органах місцевого самоврядування, посади керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки, посади керівників комунальних підприємств, установ, організацій, на які особи призначені відповідно до абзацу першого частини п`ятої цієї статті, оголошується конкурс. Граничний строк перебування особи на посаді, на яку її призначено відповідно до абзацу першого частини п`ятої цієї статті, становить 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.

Згідно преамбули Закон № 389-VIII цей Закон визначає зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб.

Зміст наведених норм, у межах спірних правовідносин, дозволяє прийти до таких висновків:

-у період дії воєнного стану правові засади діяльності органів державної влади визначаються Законом № 389-VIII;

-норми статті 10 Закону № 389-VIII покликані, у тому числі, спростити порядок призначення на посади державної служби - без конкурсного відбору;

-встановлено граничний строк перебування особи на посаді державної служби, яка призначена на посаду державної служби без конкурсного відбору;

-нижня межа строку перебування особи на посаді державної служби, яка призначена на посаду державної служби без конкурсного відбору не передбачена.

Матеріалами справи встановлено, що згідно Наказу Державної екологічної інспекції України від 03.07.2023 №74-тр/т «Про призначення ОСОБА_2 » (т.1, а.с. 45) призначено ОСОБА_2 на посаду начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області, у період дії воєнного стану без конкурсного відбору, але не більше 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану, з 04 липня 2023 року. Підставою призначення ОСОБА_2 на посаду начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області є, зокрема, його заява від 29.06.2023.

Таким чином, ОСОБА_1 отримавши повідомлення про результати конкурсу у квітні 2021 року, не реалізував своє право на подання заяви на призначення на посаду. Відтак, не вбачається у діях відповідача протиправної бездіяльності. Бездіяльність суб`єкта владних повноважень може бути визнана протиправною адміністративним судом лише в тому випадку, якщо відповідач ухиляється від вчинення дій, які входять до кола його повноважень та за умови наявності правових підстав для вчинення таких дій. Однак, правових підстав для вчинення дій у відповідача не було, оскільки ОСОБА_1 , як вже було вказано вище, звернувся з заявою про призначення на посаду лише через два роки після повідомлення про результати конкурсу.

Разом з тим, з огляду на дію з 24.02.2022 по даний час на території України правового режиму воєнного стану, відповідач реалізував своє право на призначення посадової особи без проведення конкурсного добору, що не конкурує з нормами Закону України «Про державну службу» в межах спірних правовідносин.

Апеляційний суд звертає увагу на те, що згідно з листом Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 30.08.2024 №9997/145-24/65, відповідно до наказу Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Львів) від 27.10.2021 №2621/К ОСОБА_1 01.11.2021 призначено на посаду начальника Франківського відділу державної виконавчої служби у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Львів). ОСОБА_1 призначений на вищевказану посаду, як переможець конкурсу, оголошеного відповідно до наказу Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Львів) від 07.09.2021 №2207/К «про оголошення конкурсу на заміщення вакантних посад» (номер вакансії 011ДВС).

З наведеного вбачається, що ОСОБА_1 , не маючи наміру реалізувати своє право на призначення на посаду начальника Державної екологічної інспекції у Львівській області - Головного державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Львівської області, як переможця конкурсу згідно Наказу Державної екологічної інспекції України №112-тр «Про визначення результатів конкурсу» від 13 квітня 2021 року, реалізував своє право 07.09.2021 на призначення на посаду начальника Франківського відділу державної виконавчої служби у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Львів), як переможець конкурсу.

Апеляційний суд резюмує, що відповідач не ухилявся від вчинення дій, які входять до кола його повноважень, отже не допустив протиправної бездіяльності, а відтак підстави для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 відсутні.

Вказані вище обставини є безсумнівною підставою для скасування рішення суду першої інстанції та прийняття нової постанови про відмову в задоволенні позовних вимог з наведених вище підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Відповідно до ч. 1 ст. 315 КАС України, суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга відповідача підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції скасуванню та апеляційним судом приймається нова постанова про відмову в задоволенні позовних вимог з наведених вище підстав.

Керуючись ст. 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції України задовольнити.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 28 лютого 2024 року в справі №380/22375/23 скасувати та прийняти нове, яким в позові відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя В. В. Ніколін судді О. М. Гінда В. Я. Качмар Повне судове рішення складено 04.09.24

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.09.2024
Оприлюднено06.09.2024
Номер документу121388983
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо прийняття громадян на публічну службу, з них

Судовий реєстр по справі —380/22375/23

Ухвала від 10.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 18.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Постанова від 03.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 26.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 06.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 24.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 24.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 31.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні