Рішення
від 05.09.2024 по справі 904/1630/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05.09.2024м. ДніпроСправа № 904/1630/24

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Бєлік В.Г., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення (виклику) представників сторін, справу:

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ, в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро

до Приватного підприємства "АТЛАНТА-АГРО", м. Дніпро

про стягнення заборгованості за договором про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №99-32150080/2020-001 від 16.03.2020 у розмірі 27 275,88 грн.

ПРОЦЕДУРА:

Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - позивач) звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою, у якій просить стягнути з Приватного підприємства "АТЛАНТА-АГРО" (далі - відповідач) заборгованість, а саме добір провізної плати за перевезення, за договором про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №99-32150080/2020-001 від 16.03.2020 у розмірі 27 275,88 грн.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 16.04.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами.

01.05.2024 від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву.

03.05.2024 від позивача до суду наійшла відповідь на відзив.

Відповідно до положень п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом. Також, відповідно до рішень Європейського суду з прав людини, що набули статусу остаточного, зокрема "Іззетов проти України", "Пискал проти України", "Майстер проти України", "Субот проти України", "Крюков проти України", "Крат проти України", "Сокор проти України", "Кобченко проти України", "Шульга проти України", "Лагун проти України", "Буряк проти України", "ТОВ "ФПК "ГРОСС" проти України", "Гержик проти України" суду потрібно дотримуватись розумного строку для судового провадження.

Розумним, зокрема, вважається строк, що є об`єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту.

Проте, вихід за межі встановленого ст. 195 ГПК України строку був обумовлений виключними загальновідомими обставинами, пов`язаними із триваючою військовою агресією Російської федерації на територію України.

Зокрема, Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" №64/2022 від 24.02.2022, затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року.

Воєнний стан в Україні неодноразово було продовжено. На даний час Указом Президента України від 06.02.2023 № 58/2023 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

З урахуванням викладеного, за об`єктивних обставин розгляд справи був здійснений судом без невиправданих зволікань настільки швидко, наскільки це було можливим за вказаних умов, у межах розумного строку в контексті положень Господарського процесуального кодексу України та Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Згідно з ч.4 ст.240 ГПК України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд,

АРГУМЕНТИ СТОРІН

Позиція позивача

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на невиконання відповідачем своїх зобов`язань за договором про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №99-32150080/2020-001 від 16.03.2020, а саме в частині оплати донарахованої суми провізної плати.

Позиція відповідача

Відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись те, що дії позивача є необґрунтованими щодо нарахування платежів за минулі періоди - без складання відповідних документів, передбачених Правилами оформлення перевізних документів, та внесення змін до накладних згідно з вимогами Тарифного керівництва №1.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУТЬ

Так, судом встановлено, що відповідно до електронного повідомлення про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 99-32150080/2020-001 від 16.03.2020 Приватне підприємство "Атланта-Агро" (відповідач) приєдналося до договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом. Таким чином між Акціонерним товариством "Українська залізниця" (перевізник/позивач) та Приватним підприємством "Атлант-Агро" (замовник/відповідач) укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №32150080/2020-001 від 16.03.2020.

Отже, ПП ""Атланта-Агро"" (вантажовідправник по справі) було приєднано АТ Українська залізниця до Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом.

За пунктом 1.1. предметом Договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та / або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.

Згідно з пунктом 1.4. надання послуг за Договором може підтверджуватись одним з таких документів: накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, іншими документами.

Договір, з урахуванням змін до нього, оприлюднюється перевізником як публічна пропозиція для укладення на веб-сайті http://uz-cargo.com.ua з накладенням кваліфікованої _ електронного підпису (далі - КЕП). Договір укладається шляхом надання перевізником пропозиції укласти договір (оферти) і прийняття в цілому пропозиції (акцепту) другою стороною. Приймаючи пропозицію укласти договір друга сторона засвідчує, що ознайомилась та погоджується з усіма умовами договору (п.п. 1.6, 1.7 договору).

Договір є укладеним з дня надання замовнику перевізником інформаційного повідомлення про укладення договору, але не раніше дня введення його в дію відповідно до п. 12.1 договору (п. 1.10 договору).

Обов`язками Замовника, за цим договором, зокрема, є: надання або організація надання місячних замовлень на перевезення відповідно до Правил планування перевезень вантажів через автоматизовану систему планування перевезень вантажів; сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні Перевізнику за Договором з сум внесеної передоплати за кодом платника; відшкодовувати Перевізнику витрати, пов`язані із затримкою вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від Перевізника, які виникли на станціях залізниць України; оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника; та ін (п.п. 2.1.1., 2.1.4, 2.1.5. договору)

Відповідно до п.2.3.2. договору залізниця зобов`язана приймати до перевезення вантажі вагонах (контейнерах) Замовника або у власних вагонах (контейнерах) Перевізника, надавати власні вагони (контейнери) Перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками Замовника згідно інформації розміщеної у Системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до Договору та Збірнику тарифів. Розрахунки за Договором здійснюються через філію Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень АТ Укрзалізниця (пункт 4.1 Договору).

Відповідно до п.3.1 договору розмір провізних платежів за перевезення вантажу у вагонах замовника та вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками і тарифами, які визначаються у відповідності до умов Збірника Тарифів.

Пунктом 4.1 договору передбачено, що розрахунки за договором здійснюються через філію "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" АТ "Укрзалізниця".

Пунктом 4.2. договору встановлено, що оплата послуг відповідно до договору здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання перевізника, вказаний в розділі 15 договору. Датою надходження платежів вважається дата зарахування коштів обслуговуючим банком на поточний рахунок перевізника зі спеціальним режимом використання. Одержані на поточний рахунок з спеціальним режимом використання кошти перевізник зараховує на особовт рахунок замовника, а також веде облік надходження коштів і використання їх Замовником для оплати перевезень та інших послуг за мовами цього Договору.

Умовами п.4.4 договору визначено, що по мірі виконання перевезень та надання послуг, перевізником відображається в особовому рахунку використання замовником коштів за добу для оплати: провізних платежів за перевезення, зазначених в накладних; суми додаткових зборів та додаткових послуг за вільними тарифами; плати за використання власних вагонів перевізника за межами України, що відображається в щодобових інформаційних повідомленнях; штрафів на підставі відповідних перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами (контейнерами), інформаційних повідомлень, тощо; пені.

Виписки з особового рахунку відображають облік коштів, перерахованих та витрачених замовником на виконання договору. У виписці відображаються дати утворення, розміри заборгованості та нарахована пеня. Щодобово, упродовж періоду виконання договору, перевізник надає замовнику переліки перевізних документів в електронному вигляді (далі-щодобові переліки перевізних документів), які відображають облік коштів, перерахованих та витрачених замовником на виконання договору за звітну добу (п.4.5. договору).

Зведена відомість формується перевізником на підставі інформаційних повідомлень передбачених умовами Договору, та направляється для підписання Замовником не пізніше 10-го числа місяця наступного за звітним.

Наявність підписаної зведеної відомості не позбавляє Перевізника права здійснити донарахування не врахованої плати за надані послуги за минулі періоди за наявності для цього підстав (п.4.6 договору).

Пунктом 4.9 договору передбачено, що у випадку виявлення перевізником неправильного нарахування платежів здійснюється перерахунок, після чого надлишок списаних коштів зараховується на особовий рахунок замовника як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати списуються кошти для оплати належних перевізнику платежів в порядку та строки передбачених законодавством України і цим Договором.

Пунктом 7.3. Договору сторони погодили, що строк позовної давності за вимогами Перевізника до Замовників, що випливають з правовідносин Сторін за Договором, становить один рік.

Ст. 17 Статуту залізниць України визначено, що перевезення вантажів залізничним транспортом організовується на договірних засадах.

Так, протягом жовтня-листопада 2023 року ПП АТЛАНТА-АГРО здійснювало відправлення:

- порожніх власних вагонів №№ 95190880, 95189106, 95188041, 95149480, 95188801 (як вантаж на своїх вісях) зі станції П`ятихатки Придніпровської залізниці призначенням на станції Рясна Придніпровської залізниці по залізничній накладній від 02.11.23 № 47022215;

- порожніх власних вагонів №№ 58505199, 58505223, 58505249, 58505314, 58508045, 95887212, 95955357, 95955415, 95958740, 95963245, 58504564, 58504598, 95887113, 95887147, 95955332, 95955449, 95963286, 95963310, 95986964, 95100046, 95102349, 95102414, 95102679, 95101119, 95103750, 95153979, 95193835, 95784377, 95784575, 95843231, 58504549, 58508573, 95100038, 95101408, 95154761, 95188728 (як вантаж на своїх вісях) зі станції Новомосковськ-Дніпровський Придніпровської залізниці призначенням на станції Мирова Придніпровської залізниці, Дніпро-Головний Придніпровської залізниці, Губиніха Придніпровської залізниці по залізничним накладним

від 28.10.23 № 46938338, 46938320; від 30.10.23 № 46970331; від 23.10.23 № 46860250.

Згідно зі п.1.1. Правил оформлення перевізних документів (зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 863/5084): на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил. Пунктом 1.2. встановлено, що накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором застави вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем. Заповнення накладної здійснюється відправником, залізницею, одержувачем згідно з поясненнями, наведеними у додатку 3 до Правил оформлення перевізних документів.

Відповідно до додатку 3 Правил оформлення перевізних документів графа 20 заповнюється Відправником, який повинен зазначити для порожніх вагонів - Порожній власний (орендований) вагон. З-під .... (найменування вантажу). Власник (орендар) (найменування власника, оператора, орендаря). Направляється до пункту навантаження (в ремонт тощо). В графі 23 накладної Відправником зазначається код вантажу за Єдиною тарифно-статистичною номенклатурою вантажів або Гармонізованою номенклатурою вантажів. Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 року №317 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 квітня 2009р. за №340/16356) затверджено Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги (надалі Збірник тарифів) та Коефіцієнти, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів. Згідно з розділом І Загальні положення Збірника тарифів, в пункті 2 зазначено, що Тарифи, збори та плати, наведені в цьому Збірнику, застосовуються на всіх лініях залізниць широкої, вузької та європейської колій мережі залізниць України загального користування, що включені в постійну експлуатацію, для всіх суб`єктів господарювання (фізичних та юридичних осіб), які беруть участь у процесі організації та здійснення перевезень вантажів залізничним транспортом. Пунктом 10 вищевказаного розділу Збірника тарифів встановлено, що Ставки тарифів, плати і зборів, що містяться у цьому Збірнику, є базовими та визначені без урахування податку на додану вартість.

Наказом Міністерства інфраструктури України від 22.06.2022 року № 441 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24 червня 2022р. за № 689/38025) внесені зміни до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги.

Відповідно до яких у п. 9 зазначено, що до для порожніх вагонів (421031, 421180, 421195, 421208) перевізника, власних перевізника, власних та орендованих (плата за перевезення яких визначається за тарифними схемами 14 та 17) та вагонів з провідниками 421161, 693157) застосовуються наступні коефіцієнти, у разі, якщо вагони:

- з-під вивантаження вантажів 1-го та 2-го тарифних класів, щебеню та баласту (щебеню) для доріг, перліту, піску, гранвідсіву, шлаків, золи, солі та концентрату мінерального Галіт, продуктів харчування та енергетичних газів під наступне навантаження або під накопичення вагонів для наступного навантаження та з накопичення вагонів з-під вивантаження цих вантажів під наступне навантаження; рефрижераторних вагонів та критих, переобладнаних з рефрижераторних вагонів, фітингових платформ, вагонів для перевезення легкових автомобілів та контрейлерних перевезень (усі перевезення) (ВТ нр 2005) - 3,205;

- з-під вивантаження вантажів 3-го тарифного класу під наступне навантаження або під накопичення вагонів для наступного навантаження та з накопичення вагонів з-під вивантаження цих вантажів під наступне навантаження; з провідниками; в (із) ремонт(у); пересилка після вивантаження на промивання, пропарку, дезінсекцію та дезінфекцію; в інших випадках (ВТ нр 2006)-5,139.

Відповідно до п. 14.1. Збірника тарифів: плата за перевезення в порожньому стані власних або орендованих вагонів (після вивантаження та під навантаження, у ремонт або з ремонту, з провідниками) визначається за тарифною схемою 14. Пунктом 14.7. Збірника тарифів визначено, що для застосування правил тарифів, визначених цим розділом, під час перевезення порожніх вагонів відправником у перевізних документах у графі "Найменування ватажу" ("Наименование груза") залежно від призначення та цілі використання проставляються відмітки: внутрішнього сполучення - крім відміток, передбачених Правилами перевезення вантажів, "Направляється ... (із ремонту, на промивку, на пропарку, на дезінфекцію, на дезінсекцію, для продажу, на брухт, для зміни власника, для здачі в оренду, на/після модернізацію(ї) тощо)".

У графі 20 Найменування вантажу накладних № 47022215, 46970331, 46860250 відправником ПП Атланта-Агро зазначено: Порожній власний (орендований вагон) з-під шениця (011005). Направляється до пункту навантаження. У графі 20 Найменування вантажу накладної № 46938338 відправником ПП Атланта-Агро зазначено: Порожній власний (орендований вагон) з-під Семена масличних культур (021083). Направляється до пункту навантаження. У графі 20 Найменування вантажу накладної № 46938320 відправником ПП Атланта-Агро зазначено: Порожній власний (орендований вагон) з-під Лузга (542101). Направляється до пункту навантаження.

У графі 23 накладних Код вантажу відправником зазначено 421034.

Тому, при розрахунку провізної плати за зазначеними даними відправником за перевізними документами (накладними) від 02.11.23 №47022215, від 28.10.23 №46938338, 46938320, від 30.10.23 №46970331, від 23.10.23 №46860250 працівниками станції відправлення здійснено розрахунок провізної плати за тарифною схемою 14.1.Збірника тарифів із застосуванням коефіцієнту 3,205 (Винятковий тариф 2005).

Позивач зазначив, що попередньо на станцію Новомосковськ-Дніпровський та П`ятихатки спірні вагони прибували по накладним № 40269490, 40786, 01775,07645, 07700, 40135212, 40059388, 40050817, 59704, 59703, 07655, 07661, 07660,07654, 07663, 07662, 07657, 07659, 07658, 07656 порожніми з-під вивантаження вантажів 2 тарифного класу із застосуванням коефіцієнту виняткового тарифу 2005-3,205. Вагони по станції Новомосковськ-Дніпровський та П`ятихатки було видано вантажоодержувачу, про що маються відповідні відмітки в накладних. Відправлялися вагони зі станцій Новомосковськ-Дніпровський та П`ятихатки по новим перевізним документам № 47022215, 46938338, 46938320, 46970331, 46860250, як порожні вагони вже не з-під вивантаження пшениці, так як на станцію вони прибували порожніми і тому застосування коефіцієнту виняткового тарифу 2005 є безпідставним. Оскільки, відправник ПП Атланта-Агро неправильно зазначив в найменуванні вантажу попереднє його призначення, тому внаслідок неправомірного зазначення відповідачем даних невірно був проведений розрахунок провізної плати та як наслідок при перерахунку виник недобір плати у розмірі 27275,88 грн (з ПДВ). За таких умов, згідно з Наказом Міністерства інфраструктури України від 22.06.2022 року № 441 розрахунок провізної плати за перевезення спірних вагонів по накладних від 02.11.23 № 47022215, від 28.10.23 № 46938338, 46938320, від 30.10.23 № 46970331, від 23.10.23 № 46860250 повинен бути проведений відповідно до ставок схеми 14.1 Збірника тарифів із застосуванням коефіцієнту до тарифу 5,139 (винятковий тариф 2006).

У відповідності зі ст.62 Статуту залізниць України, відповідач повинен сплатити належні залізниці платежі, а саме добір плати за перевезення вагонів №№ 95190880, 95189106, 95188041, 95149480, 95188801, 58505199, 58505223, 58505249, 58505314, 58508045, 95887212, 95955357, 95955415, 95958740, 95963245, 58504564, 58504598, 95887113, 95887147, 95955332, 95955449, 95963286, 95963310, 95986964, 95100046, 95102349, 95102414, 95102679, 95101119, 95103750, 95153979, 95193835, 95784377, 95784575, 95843231, 58504549, 58508573, 95100038, 95101408, 95154761, 95188728 по накладних №№47022215, 46938338, 46938320, 46970331, 46860250 в розмірі 27275,88 грн. з ПДВ). Розрахунок добору провізної плати наведено у розрахунку ціни позову, котрий додається.

Позивач зазначив, що на адресу відповідача були направлені листи (від14.11.2023 №244, від 11.12.2023 №264) з метою врегулювання питання оплати добору провізної плати, проте відповідями від 16.11.2023, від 13.12.2023 відповідач відмовив в доплаті провізної плати.

Відмова відповідача здійснити оплату зазначеної суми стало підставою для звернення до суду за захистом порушених прав, так як відсутні підстави для не сплати замовником послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів, з огляду на умови Договору №99-32150080/2020-001 від 16.03.2020.

ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ

Загальні умови перевезення вантажів залізничним транспортом регулюються Законом України Про транспорт, Законом України Про залізничний транспорт, Статутом залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, та іншими актами законодавства України, в т.ч. Правилами оформлення перевізних документів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, Правилами складання актів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 за № 34, Правилами приймання вантажів до перевезення, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за №861/5082, Правилами видачі вантажів, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за №862/5083.

У відповідності до частини 2 статті 3 Закону України "Про залізничний транспорт" нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування, безпеки руху, охорони праці, забезпечення громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті України є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

Згідно із пунктом 2 Статуту останній визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних підвізних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування (пункт 3 Статуту).

Відповідно до ст. 909 ЦК України та ч. 1 ст. 307 ГК України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Згідно ч.2 ст. 908 ЦК України та ч. 5 ст. 307 ГК України умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Статут залізниць України визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (ст. 2 Статуту).

На підставі Статуту затверджені Мінтрансом Правила перевезень вантажів, які є обов`язковими для всіх юридичних осіб (ст. 5 Статуту).

Ч.3 ст.909 Цивільного кодексу України встановлено, що укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

Так, в рамках даної справи надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом здійснюється перевізником за умовами договору №99-32150080/2020-001 від 16.03.2020.

Як визначено ст. 6 глави 1 Статуту залізниць України, накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи - одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення.

Враховуючи викладене та приписи статей 11 ЦК України та 174 ГК України, накладна є підставою для виникнення у сторін цієї угоди визначених в ній прав та обовязків.

П.1.1. Правил оформлення перевізних документів, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за №863/5084, а також ст. 23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

Таким чином, накладна є фактично договором, який породжує права та обов`язки, визначає суттєві умови перевезення.

Згідно ст. 57 Статуту та п.3 Правил приймання вантажів до перевезення, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за №861/5082, плата за перевезення вантажів справляється залежно від відстані, яка визначається згідно з планом формування поїздів та визначається в накладній залізницею.

Відстань перевезення, згідно Правил приймання вантажів визначається залізницею у графі 30 накладної.

Пунктом 1.3. Правил оформлення перевізних документів, передбачено, що усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником у відповідні графи. Виправлення не допускаються; у разі необхідності зміни відомостей, унесених до перевізного документа, відправник зобов`язаний заповнити новий перевізний документ. Зміни, які вносяться до перевізного документа залізницею, засвідчуються посадовою особою залізниці із зазначенням дати та найменування станції, на якій внесено зміни.

Відповідно до ч.1 ст.916 ЦК України за перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти стягується провізна плата у розмірі, що визначається за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено законом або іншими нормативно-правовими актами.

Пунктом 62 Статут залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 квітня 1998р. №457, передбачено, що порядок розрахунків за перевезення і послуги встановлюється Укрзалізницею згідно з чинним законодавством. Належні за перевезення вантажів і надання додаткових послуг платежі можуть вноситися готівкою, чеками, безготівково, якщо інше не передбачено законодавством, на станціях відправлення або передоплатою через розрахункові підрозділи залізниць.

Згідно з п.2.7 розділу 2 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317, якщо при виникненні перешкод до перевезення вантажу з причин, що не залежать від перевізника, був змінений шлях прямування вантажу, то плата за перевезення визначається за цим зміненим маршрутом перевезення за фактичну тарифну відстань.

Розділом II Збірника тарифів встановлено правила застосування тарифів.

Відповідно до п.1.2 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000 року (далі - Правила розрахунків), плата за перевезення вантажу вноситься відправником під час оформлення перевезення. Плата може вноситися іншим платником, з яким залізницею укладено договір. До внесення цієї плати відправлення вантажу може бути затримано, за час затримки залізниця стягує з відправника плату за користування вагонами (контейнерами), передбачену ст. 119 Статуту, а також пеню у розмірі, встановленому законодавством.

Приписами п.1.3 Правил розрахунків за перевезення вантажів (ст.62 Статуту), затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, визначено, що остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення. При цьому, до оформлення видачі вантажу одержувачу станція повинна перевірити правильність сплаченої провізної плати, отримати недобори і всі платежі, які виникли на станції відправлення або при перевезенні і на станції призначення.

Перевізник має право здійснити відповідне коригування лише за наявності підстав та за умови виконання ним вимог, що визначені чинним законодавством.

Відповідно до п.1 Розділу 4 Збірника тарифів, визначення плати за вантажні перевезення здійснюється за тарифними схемами.

Згідно з п. 5.4 Правил оформлення провізних документів відмітки, необхідні для визначення провізної плати і зборів за послуги, пов`язані з перевезенням і для виконання особливих умов перевезення, вносяться в перевізний документ відправником, станціями відправлення, призначення та попутними станціями відповідно до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317.

У даному випадку відповідно до ставок схеми 14.1, із застосуванням коефіцієнту, який становить 5,139 (винятковий тариф 2006), відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України №441 від 22.06.2022 року.

Пунктом 4.9 договору передбачено право перевізника у випадку виявлення неправильного нарахування платежів здійснити перерахунок, після чого надлишок списаних коштів зараховується на особовий рахунок замовника, як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати списати кошти для оплати належних перевізнику платежів в порядку та строки, передбачених законодавством. Строк позовної давності за вимогами " перевізника до замовників, що випливають з правовідносин сторін за договором, становить один рік (п.7.3 договору).

Отже, укладаючи договір на основі вільного волевиявлення відповідач погодився на встановлення особливого порядку здійснення розрахунків між сторонами, беручи при цьому на себе відповідні зобов`язання, в тому числі, але не виключно, щодо внесення попередньої оплати за надані в майбутньому послуги, право перевізника на здійснення перерахунку (як в сторону збільшення, так і зменшення) та наступне стягнення недоотриманих грошових коштів у вигляді плати за послуги перевезення за рахунок внесеної замовником передоплати.

Спірне питання по даній справі стосується добору тарифу за перевезення порожніх власних вагонів №№ 95190880, 95189106, 95188041, 95149480, 95188801 (як вантаж на своїх вісях) зі станції П`ятихатки Придніпровської залізниці призначенням на станції Рясна Придніпровської залізниці по залізничній накладній від 02.11.23 № 47022215; - порожніх власних вагонів №№ 58505199, 58505223, 58505249, 58505314, 58508045, 95887212, 95955357, 95955415, 95958740, 95963245, 58504564, 58504598, 95887113, 95887147, 95955332, 95955449, 95963286, 95963310, 95986964, 95100046, 95102349, 95102414, 95102679, 95101119, 95103750, 95153979, 95193835, 95784377, 95784575, 95843231, 58504549, 58508573, 95100038, 95101408, 95154761, 95188728 (як вантаж на своїх вісях) зі станції Новомосковськ-Дніпровський Придніпровської залізниці призначенням на станції Мирова Придніпровської залізниці, Дніпро-Головний Придніпровської залізниці, Губиніха Придніпровської залізниці по залізничним накладним від 28.10.23 № 46938338, 46938320; від 30.10.23 № 46970331; від 23.10.23 № 46860250.

У відповідності з п.2.1. п.ІІ Правил оформлення перевізних документів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 №644, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за №863/5084: Відправник заповнює відповідні графи накладної згідно з додатком 3 до цих Правил. А саме в графі 20 накладної Найменування вантажу потрібно зазначати: Найменування вантажу відповідно до Алфавітного списку вантажів Єдиної тарифно-статистичної номенклатури вантажів та відмінні ознаки вантажу; для порожніх вагонів - Порожній власний (орендований) вагон.Зпід... (найменування вантажу). Власник (орендар) (найменування власника, вагонної компанії або орендаря). Направляється до пункту навантаження (в ремонт тощо). Інші відмітки, передбачені правилами перевезення вантажів. Тобто, вантажовідправник повинен чітко зазначати для чого саме направляється порожній власний вагон.

У графі 20 Найменування вантажу накладних № 47022215, 46970331, 46860250

відправником ПП Атланта-Агро зазначено: Порожній власний (орендований вагон) з-під Пшениця (011005). Направляється до пункту навантаження. У графі 20 Найменування вантажу накладної № 46938338 відправником ПП Атланта-Агро зазначено: Порожній власний (орендований вагон) з-під Семена масличних культур (021083). Направляється до пункту навантаження. У графі 20 Найменування вантажу накладної № 46938320 відправником ПП Атланта-Агро зазначено: Порожній власний (орендований вагон) з-під Лузга (542101). Направляється до пункту навантаження.

Зазначення відповідачем про не складання акту загальної форми / комерційного акту в даних випадках з посиланням на п.5.5. Правил оформлення перевізних документів, ст. 118 Статуту залізниць України є безпідставним. Оскільки в даному випадку спір про недобір провізної плати, а не стягнення штрафу за наслідками застосування ст. 122 Статуту залізниць України в сукупності зі ст. 118 Статуту залізниць України, тому складення акту загальної форми/комерційного акту жодним нормативним актом не передбачається.

Таким чином, накладна є фактично договором, який породжує права та обов`язки, визначає суттєві умови перевезення.

Пунктом 4.9 договору №99-32150080/2020-001 від 16.03.2020 передбачено, що у випадку виявлення перевізником неправильного нарахування платежів здійснюється перерахунок, після чого надлишок списаних коштів зараховується на особовий рахунок замовника як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати списуються кошти для оплати належних перевізнику платежів в порядку та строки передбачених законодавством України і цим Договором.

Відповідно до статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Статтею 78 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

Господарський суд наголошує, що 17.10.2019 набув чинності Закон України від 20.09.2019 № 132-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні", яким було, зокрема внесено зміни до ГПК України та змінено назву статті 79 ГПК України з "Достатність доказів" на нову - "Вірогідність доказів" та викладено її у новій редакції з фактичним впровадженням у господарський процес стандарту доказування "вірогідність доказів".

Стандарт доказування "вірогідність доказів", на відміну від "достатності доказів", підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач. Тобто з введенням в дію нового стандарту доказування необхідним є не надати достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надати саме ту їх кількість, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу.

Відповідно до статті 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються, скоріше були (мали місце), аніж не були.

За результатами аналізу всіх наявних у справі доказів в їх сукупності суд приходить до висновку, що докази на підтвердження правомірності покладення на відповідача обов`язку із внесенням плати добору тарифу за перевезення порожніх власних, є більш вірогідними, ніж докази надані на її спростування.

Суд також зазначає, що Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

У справі "Трофимчук проти України" (№ 4241/03, §54, ЄСПЛ, 28 жовтня 2010 року) Європейський суд з прав людини також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.

З урахуванням вищевикладеного, суд погоджується з доводами позивача, в обґрунтування яких було додано достатньо доказів в підтвердження заявлених позовних вимог та прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

СУДОВІ ВИТРАТИ.

Щодо судового збору.

Відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір у справі покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст.2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Стягнути з Приватного підприємства "Атланта-Агро" (49000, м. Дніпро, вул. Воскресенська, буд. 36; код ЄДРПОУ 32150080) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, м. Київ, вул. Єжи ґедройця, буд. 5; код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця" (49038, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, буд. 108; код ЄДРПОУ 40081237) донарахованої провізної плати за перевезення в сумі 27 275,88 грн, а також витрати по сплаті судового збору у розмірі 3 028,00 грн.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили у відповідності до статті 241 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення суду може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено та підписано - 05.09.2024.

Суддя В.Г. Бєлік

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення05.09.2024
Оприлюднено06.09.2024
Номер документу121401166
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —904/1630/24

Судовий наказ від 02.10.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Рішення від 05.09.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

Ухвала від 16.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Бєлік Вікторія Геннадіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні