ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25006,
тел. (0522) 30-10-22, 30-10-23, код ЄДРПОУ 03499951,
e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 вересня 2024 рокум. Кропивницький Справа № 912/1508/24
Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Закуріна М.К. (надалі Суд), розглянувши справу
за позовом керівника Знам`янської окружної прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави в особі
позивача-1 Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної державної адміністрації
позивача-2 Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області)
до
відповідача-1 Гурівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області
відповідача-2 Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області
про скасування державної реєстрації земельної ділянки та державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку,
за участю:
- секретаря судового засідання Рудченко І.О.;
- представників: прокуратури Мороза В.С.,
у с т а н о в и в:
ДІЇ ТА АРГУМЕНТИ ПРОКУРОРА
19.06.2024 керівник Знам`янської окружної прокуратури Кіровоградської області звернувся в інтересах держави в особі Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної державної адміністрації та Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) до Гурівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області та Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та просить суд:
- скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044,
- скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права комунальної власності Гурівської сільської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 площею 9,6548 га, припинивши право комунальної власності Гурівської сільської ради.
Обґрунтовуючи позовні вимоги Прокурор вказав, що:
- рішенням Кіровоградської обласної ради № 158 від 28.03.2003 «Про зміни у мережі територій і об`єктів природно-заповідного фонду» на території села Варварівка Долинського району Кіровоградської області створений ботанічний заказник місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки» загальною площею 90 га, який входить до складу природно-заповідного фонду Кіровоградської області;
- відповідно до Положення про ботанічний заказник на його території забороняється будь-яка діяльність, що суперечить меті та завданням заказника, у тому числі використання земельних ділянок не за цільовим призначенням; меліоративні та будь-які інші роботи, що можуть призвести до зміни гідрологічного чи гідрохімічного режимів; знищення та пошкодження форм рельєфу; надання у господарське використання окремих земельних і водних ділянок та під забудову тощо;
- охоронним зобов`язанням від 13.06.2023 № МЗб 50-564 Гурівській сільській раді передано під охорону та дотримання встановленого режиму територію ботанічного заказника в адміністративних межах Гурівської сільської ради;
- на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 24.01.2020 № 11-1412/14-20-СГ розроблено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній власності, яка стала підставою для проведення державної реєстрації у Державному земельному кадастрі земельної ділянки загальною площею 9,6548 га, категорія земель землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення 16.00 землі запасу, кадастровий номер 3521981300:02:000:0044;
- наказом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 26.11.2020 № 5-ОТГ земельна ділянка з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 передана до комунальної власності Гурівської сільської ради;
- на підставі акта приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 26.11.2020 та наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 26.11.2020 на вищезазначену земельну ділянку 22.02.2021 зареєстровано право власності територіальної громади в особі Гурівської сільської ради;
- дії з державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044, як земель сільськогосподарського призначення, та прав на неї призвели до незаконної зміни цільового призначення земель, безпідставного її виведення із земель природно-заповідного фонду, які перебувають під особливою охороною держави, віднесені до особливо цінних земель;
- як на правову підставу позову Прокурор посилається на положення статей 19, 20, 43-45, 122 та 150 Земельного кодексу України, статей 7 та 53Закону України «Про природно-заповідний фонд» та статей 1, 24 Закону України «Про державний земельний кадастр»;
- позовна заява вжита як захід прокурорського реагування та направлена на задоволення суспільної потреби у відновленні законності порушених інтересів держави, які полягають у дотриманні режиму охорони та використання об`єктів природно-заповідного фонду, запобігання використанню земель природно-заповідного фонду у господарських та інших цілях; обумовлене необхідністю відновлення та захисту порушених інтересів держави, які полягають у неухильному дотриманні режиму охорони та використання об`єкта природно-заповідного фонду.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ
Ухвалою від 21.06.2024 Суд відкрив провадження у справі за правилами загального провадження та сторонам установив строки для надання процесуальних заяв.
У встановлені строки Гурівська сільська рада Кропивницького району Кіровоградської області та Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області відзиви на позов не подали.
Підготовче засідання Суд провів 24.07.2024, а розгляд справи по суті 04.09.2024.
Справу Суд розглянув без участі представників Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної державної адміністрації, Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), Гурівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області та Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, оскільки вони своїх представників у судове засідання вони не направили. Так, ухвали про відкриття провадження у справі та про закриття підготовчого провадження були направлені до електронних кабінетів зазначених сторін. Отже, Суд вжив належні заходи щодо повідомлення учасників справи про судовий розгляд.
УСТАНОВЛЕНІ ОБСТАВИНИ
Як слідує з пункту 1 рішення Кіровоградської обласної ради № 158 від 28.03.2003 територія та об`єкти «Верхів`я Ситаєвої гори» (далі у додатках «Верхів`я Ситаєвої балки») оголошено такими, що належать до природно-заповідного фонду місцевого значення. Пунктом 2 рішення затверджено перелік заповідних територій, за пунктом 7 якого площа «Верхів`я Ситаєвої балки» - 90 га, місцезнаходження Долинський район, с. Варварівка (а.с. 72-76).
Відповідно до Паспорта № МЗб-50-564 території (об`єкту) природно заповідного фонду України «Верхів`я Ситаєвої балки» - ботанічний заказник місцевого значення площею 90 га знаходиться в с. Варварівка Долинського району має природоохоронне значення (а.с. 77-80).
За пунктом 1 наказу ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області № 5-ОТГ від 26.11.2020 Гурівській сільській раді Долинського району Кіровоградської області передано у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, які серед іншого розташовані на території Варварівської сільської ради, що увійшла до складу Гурівської сільської ради (а.с. 94).
26.11.2020 ГУ Держгеокадастру передало, а Гурівська сільська рада прийняла у комунальну власність за актом приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної власності (а.с. 93) згідно з додатком. Крім цього, в пункті 140 додатку вказано земельну ділянку з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 з цільовим призначенням 16.00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) землі сільськогосподарського призначення (а.с. 95-97).
В подальшому, рішенням № 20 від 08.12.2020 Гурівська сільська рада прийняла земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність (а.с. 98).
Як слідує з Державного реєстру речових прав право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 площею 9,6548 га зареєстровано 22.02.2021 за територіальною громадою в особі Гурівської сільської ради (а.с. 99-100).
Поряд з цим за інформацією з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку земельна ділянка з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 має цільове призначення 16.00, категорія земель землі сільськогосподарського призначення, вид використання землі запасу, форма власності комунальна, площа земельної ділянки 9,6548 га (а.с. 63-64).
Розпорядженням голови Кіровоградської обласної державної адміністрації № 549-р від 23.05.2023 серед іншого затверджено Положення про ботанічний заказник «Верхів`я Ситаєвої балки» (а.с. 81-88) за змістом якого:
- заказник входить до складу природно-заповідного фонду Кіровоградської області щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання (розділ І пункт 2),
- заказник загальною площею 90 га перебуває у користуванні Гурівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області (розділ І пункт 3).
- територія, оголошена Заказником, не вилучається з користування у землекористувача (землевласника), який здійснює в її межах свою діяльність згідно з цим Положенням, іншими нормативними документами та несе відповідальність за додержання встановленого режиму (розділ І пункт 4),
- землекористувач (землевласник) забезпечує і несе відповідальність за належний стан та додержання встановленого режиму території Заказника (розділ І пункт 5),
- на території Заказника забороняється будь-яка діяльність, що суперечить меті та завданням Заказника і загрожує збереженню природного комплексу, у тому числі використання земельних ділянок не за цільовим призначенням (розділ ІІІ пункт 1).
Відповідно до Охоронного зобов`язання від 13.06.2023 № МЗб 50-564 (а.с.70-71) Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної військової адміністрації передав Гурівській сільській раді Кропивницького району Кіровоградської області під охорону та дотримання встановленого режиму територію ботанічного заказника місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки», загальною площею 90 га, в адміністративних межах Гурівської сільської ради (пункт 2), а за пунктом 3 серед іншого землекористувач (землевласник) зобов`язаний дотримуватись встановленого режиму для території (об`єкта) природно-заповідного фонду; не здійснювати у межах території (об`єкта) природно-заповідного фонду забороненої господарської діяльності; дотримуватись вимог щодо використання території (об`єкта) природно-заповідного фонду.
Як слідує з кадастрової карти межі земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 накладаються на межі ботанічного заказника місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки» (а.с. 101-102).
ОЦІНКА УСТАНОВЛЕНИХ ОБСТАВИН ТА ЗАКОНОДАВСТВА
Щодо прокурорського представництва
Питання представництва інтересів держави прокурором у суді урегульовано статтею 23 Закону України «Про прокуратуру». Вона визначає, що представництво полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом (частина 1); прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження (частина 3); наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді; прокурор здійснює представництво інтересів держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва; прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб`єкта владних повноважень (абзаци перший - третій частини 4).
У свою чергу, частиною 3 статті 53 Господарського процесуального кодексу Українивстановлено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а за абзацом другим частини 5 цієї ж статті у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
Відповідно до положень частини четвертої статті 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: у чому полягає порушення інтересів держави; необхідність їх захист; визначені законом підстави для звернення до суду прокурора; зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Отож, з огляду на викладене, прокурор повинен дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності.
У спорі Прокурор визначив Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної державної адміністрації та Державну екологічну інспекцію Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) у якості органів, які мали здійснювати захист інтересів держави, а тому Суд надає оцінку повноважності відповідного представництва.
Так, зобов`язання держави у сфері охорони навколишнього природного середовища закріплені у статті 50 Конституції України, статтях 10 та 11 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Законі України «Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року» та інших нормативно-правових актах.
Поряд з цим, за статтею 5 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» території та об`єкти природно-заповідного фонду підлягають особливій державній охороні, а за статтею 62 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» державний контроль за додержанням режиму територій та об`єктів природно-заповідного фонду здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, посадовими особами служби державної охорони природно-заповідного фонду України та іншими уповноваженими законом державними органами.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
За пунктом 3 Положення основними завданнями Держекоінспекції є: реалізація державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів; здійснення у межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства, зокрема, щодо охорони земель, надр; екологічної та радіаційної безпеки; охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду; збереження, відтворення і невиснажливого використання біологічного та ландшафтного різноманіття; раціонального використання, відтворення і охорони об`єктів тваринного та рослинного світу; формування, збереження і використання екологічної мережі.
Крім цього, за пунктом 4 Положення Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює, зокрема державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади вимог законодавства про охорону земель, надр, зокрема щодо: збереження водно-болотних угідь; додержання режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, а також територій, що підлягають особливій охороні.
Згідно пункту 7 Положення Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до пунктів 1 та 3 розділу І Положення про Державну екологічну інспекцію Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 24.02.2023 №40 (а.с. 43-62), Інспекція є міжрегіональним територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується; повноваження Інспекції поширюються на територію Дніпропетровської та Кіровоградської областей; основним завданням Інспекції є реалізація повноважень Держекоінспекції у межах Дніпропетровської та Кіровоградської областей. За пунктом 2 розділу ІІ Положення до функцій Інспекції віднесено, зокрема здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства про охорону земель, надр (щодо збереження водно-болотних угідь, додержання режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, а також територій, що підлягають особливій охороні), про охорону і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду (додержання режиму територій та об`єктів природно-заповідного фонду).
Також відповідно до пунктів 1.2 та 3.8 Положення про ботанічний заказник місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки», заказник входить до складу природно-заповідного фонду Кіровоградської області, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання, а державний контроль за додержанням режиму території заказника здійснюється Державною екологічною інспекцією України (а.с. 83-88).
Крім того, відповідно до статті 11 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» уповноваженими органами державного управління в галузі організації, охорони та використання природно-заповідного фонду, зокрема, є обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.
За пунктом 3 статті 16 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцеві державні адміністрації в межах, визначених Конституцією і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль, зокрема, за використанням та охороною лісів, надр, води, атмосферного повітря, рослинного і тваринного світу та інших природних ресурсів.
Поряд з цим, за підпунктом (а) частини 1 статті 204 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» до компетенції обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері охорони навколишнього природного середовища належить забезпечення реалізації державної політики в сфері заповідної справи, формування, збереження та використання екологічної мережі, здійснення управління та регулювання в сфері охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду України на відповідній території.
За статтею 53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання.
Відповідно до пунктів 1, 4 та 5 Положення про Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови Кіровоградської обласної державної адміністрації, Департамент є структурним підрозділом облдержадміністрації, що утворюється головою обласної державної адміністрації, входить до її складу і в межах Кіровоградської області забезпечує виконання покладених на нього завдань; основними завданнями Департаменту є: забезпечення реалізації державної політики у сферах охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами), небезпечними хімічними речовинами, пестицидами та агрохімікатами, екологічної та в межах своєї компетенції, радіаційної безпеки, організації, охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду України, заповідної справи, формування, збереження та використання екологічної мережі; здійснення регулювання у сферах охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, забезпечення екологічної та в межах своєї компетенції радіаційної безпеки, у сфері поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами), формування, збереження та використання екологічної мережі. Департамент відповідно до покладених на нього завдань: здійснює моніторинг за дотриманням підприємствами, установами, організаціями екологічних вимог у межах визначених повноважень; погоджує документацію із землеустрою у випадках та порядку, визначених законодавством щодо відповідності зазначеної документації законодавству у сфері охорони навколишнього природного середовища; подає на затвердження відповідно до порядку, визначеного законодавством проєкти лімітів використання природних ресурсів місцевого значення, в межах території природно-заповідного фонду; складає переліки територій та об`єктів екологічної мережі; розглядає клопотання щодо територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення, організовує їх погодження з власниками та первинними користувачами природних ресурсів у межах територій, рекомендованих для заповідання, забезпечує розроблення проєктів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду; вносить пропозиції відповідним органам місцевого самоврядування щодо організації територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення; забезпечує ведення державних кадастрів тваринного і рослинного світу, територій та об`єктів природно-заповідного фонду відповідно до законодавства тощо (а.с. 25-34).
При цьому Суд попередньо установив, що Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної військової адміністрації оформив охоронне зобов`язання від 13.06.2023 № МЗб 50-564 згідно з яким передав Гурівській сільській раді Кропивницького району Кіровоградської області під охорону та дотримання встановленого режиму територію ботанічного заказника місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки» (а.с.70-71).
За наведених обставин Суд погоджується з доводами Прокурора про те, що Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної державної адміністрації та Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) є компетентними органами, уповноваженими державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах.
Поряд з цим Суд установив, що 25.12.2023 за вих. № 52/02-9550ВИХ23 Знам`янська окружна прокуратура звернулась до Кіровоградської обласної державної адміністрації з листом та повідомила про наявність порушення інтересів держави, оскільки на територію ботанічного заказника місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки» повністю накладено земельні ділянки з кадастровими номерами 3521981300:02:000:7642 та 3521981300:02:000:7506 та просила вжити відповідних заходів з відновлення статусу земель природно-заповідного фонду (а.с. 65-67).
У відповідь, 28.12.2023 за вих. № 01-29/1332/0.6 Кіровоградська обласна військова адміністрація надала інформацію по ботанічному заказнику, а також запитувані документи та для отримання детальної інформації рекомендувала звернутись до ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області (а.с. 68-69).
Також 25.12.2023 за вих. № 52/02-9551ВИХ-23 Знам`янська оружна прокуратура Кіровоградської області звернулась до Гурівської сільської ради та повідомила, що вивченням даних кадастрової карти встановлено, що на територію ботанічного заказника місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки» повністю накладено земельну ділянку з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044, яка перебуває у комунальній власності Гурівської сільської ради та відноситься до земель сільськогосподарського призначення. Цим прокуратура повідомила про наявність порушення інтересів держави та просила вжити відповідних заходів з відновлення статусу земель природно-заповідного фонду (а.с. 89-91).
В подальшому, 28.12.2023 за вих. № 03-13/2614/1 Гурівська сільська рада повідомила, що визначити які земельні ділянки комунальної та приватної власності накладаються на територію ботанічного заказника місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки» наразі неможливо, у зв`язку з тим, що межі території заказника в натурі не встановлено та інформація про розроблені проекти землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду або іншої землевпорядної документації, згідно якої можливо встановити межі ботанічного заказника відсутня (а.с. 92).
Крім цього, 25.12.2023 за вих. № 52/02-9564ВИХ-23 Знам`янська окружна прокуратура звернулась до Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) та повідомила про факт порушення цілісності земель ботанічного заказника місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки» та просила повідомити чи проводились ДЕІ Придніпровського округу перевірки з питань дотримання природоохоронного законодавства в діяльності Гурівської сільської ради за період 2021-2023 років. Також в листі зазначено, що вжиттю прокурором заходів представницького характеру повинна передувати процедура попереднього встановлення для цього підстав, зокрема надання уповноваженому органу розумного строку для вжиття самостійних заходів на захист інтересів держави, у зв`язку з чим Долинській міській раді надається цей строк. Прокурор звернув увагу ДЕІ Придніпровського округу на необхідність вжиття заходів претензійно-позовного характеру (а.с. 103-106).
В свою чергу Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) 09.01.2024 за вих. № 3-135-52 повідомила прокуратуру, що Інспекція з 23 по 29 червня 2021 року провела перевірку додержання вимог природоохоронного законодавства Гурівською сільською радою на території якої функціонує та розташований заповідний об`єкт ботанічний заказник місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки» та виявила, що Гурівською сільською радою охоронні зобов`язання не переоформлені, землевпорядна документація не розроблена і не затверджена, межі заповідного об`єкту в натурі на місцевості не винесені. Також 03.08.2021 за вих. № 2-6688-32 Інспекція направила Гурівській сільській раді вимогу за пунктом 12 якої зобов`язала останню виготовити проектну документацію на земельні ділянки природно-заповідного фонду, винести в натурі межі заповідних територій, привести у відповідність до чинного законодавства охоронні зобов`язання (а.с. 107-117).
З метою з`ясування підстав для представництва та захисту інтересів держави 16.02.2024за вих. № 52/02-131ВИХ-24 (а.с. 123-125) та 10.04.2024 за вих. № 52/02-275ВИХ-24 (а.с. 118-119) Знам`янська окружна прокуратура звернулась до Головного управління Дергеокадастру у Кіровоградській області та просила надати викопіювання з кадастрової карти України щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 3521981300:02:000:7642, 3521981300:02:000:7506 та 3521981300:02:000:0044, а також щодо ботанічного заказника місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки», повідомити чи накладається земельна ділянка з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 на ботанічний заказник згідно до даних шару природно-заповідного фонду кадастрової карти.
При цьому, 27.02.2024 за вих. № 10-11-0.2.862/2-24 (а.с. 126-127) та 16.04.2024 за вих. № 10-11-0.2-1596/2-24 (а.с. 120-122) ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області повідомило Знам`янську окружну прокуратуру, що межі природно-заповідного фонду ландшафтного заказника місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки» в натурі не встановлено, документація до Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель не надходила. Також повідомило, що на підставі розпорядження Кіровоградської обласної державної адміністрації від 13.02.2019 № 322-р «Про надання згоди на відновлення меж земельних ділянок (451 а) державному підприємству «Долинське лісове господарство» (Варварівська сільська рада Долинського району) ДП «Центр ДЗК» розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) ДП «Долинське лісове господарство» для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг, за рахунок земель лісогосподарського призначення, яка стала підставою для проведення державної реєстрації в Державному земельному кадастрі земельних ділянок з кадастровими номерами 3521981300:02:000:7642, 3521981300:02:000:7506 для ведення лісового господарства і пов`язаних із ним послуг. Поряд з цим, наказом ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області земельну ділянку з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 передано до комунальної власності Гурівської сільської ради.
Також 17.05.2024 за вих. № 52/02-3814ВИХ-24 Знам`янська окружна прокуратура звернулась до Кіровоградської обласної військової адміністрації та просила повідомити чи будуть Департаментом екології та природних ресурсів Кіровоградської області вживатися заходи претензійно-позовного характеру щодо скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 та скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права комунальної власності Гурівської сільської ради на зазначену земельну ділянку (а.с. 128-131).
В свою чергу, Кіровоградська обласна військова адміністрація 29.05.2024 за вих. № 01-29/714/0.6 повідомила, що Департамент екології та природних ресурсів обласної військової адміністрації не буде вживати заходи претензійного характеру по земельній ділянці з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 та звернувся щодо вжиття заходів для представництва у суді прокурором інтересів держави (а.с. 132).
Поряд з цим, 24.05.2024 за вих. № 52/02-4057ВИХ-24 Знам`янська окружна прокуратура направила Державній екологічній інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) повідомлення про те, що прокуратурою підготовлено позовну заяву, яку буде скеровано до суду, в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної військової адміністрації до Гурівської сільської ради та Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області про скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 площею 9,6548 га (а.с. 133).
З викладеного слідує, що Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної державної адміністрації та Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) тривалий час не вживали заходи для звернення до суду з відповідним позовом, а тому Прокурор, дотримався законодавчих положень щодо порядку прокурорського представництва в суді.
Щодо зміни цільового призначення частини земель природно-заповідного фонду ботанічного заказника місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки»
Статтями 13 та 14 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону, а за статтею 50 кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля.
Відповідно до статті 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.
Згідно з преамбулою Закону України «Про природно-заповідний фонд України» природно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об`єкти, які мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища. А відтак, законодавство України охороняє природно-заповідний фонд як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.
За статтею 43 Земельного кодексу України та частиною 1 статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» (в редакціях, чинних на момент прийняття рішення Кіровоградської обласної ради № 158 від 28.03.2003 «Про зміни у мережі територій і об`єктів природно-заповідного фонду», яким на території села Варварівка Долинського району Кіровоградської області створено ботанічний заказник місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки») землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статустериторійта об`єктів природно-заповідного фонду.
Як слідує зі статті 44 Земельного кодексу України у вищевказаній редакції, до земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональніландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва).
Частиною 2 статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» передбачено, що землі природно-заповідного фонду України, а також землі територій та об`єктів, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську цінність і є відповідно до статті 6 цього Закону об`єктами комплексної охорони, належать до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення.
При цьому, за статтею 25 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» заказниками оголошуються природні території (акваторії) з метою збереження і відтворення природних комплексів чи їх окремих компонентів. Оголошення заказників провадиться без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів у їх власників або користувачів.
Відповідно до частини 3 статті 53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктівприродно-заповідного фонду приймається обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.
З огляду на наведені положення, землі природно-заповідного фонду набувають такого статусу внаслідок прийняття уповноваженим органом відповідного рішення про оголошення/створення території та/або об`єкту природно-заповідного фонду.
Суд попередньо установив, що рішенням Кіровоградської обласної ради № 158 від 28.03.2003 «Про зміни у мережі територій і об`єктів природно-заповідного фонду» на території села Варварівка Долинського району Кіровоградської області створено ботанічний заказник місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки» загальною площею 90 га, який входить до складу природно-заповідного фонду Кіровоградської області. Саме з моменту створення та оголошення об`єкту природно-заповідного фонду - ботанічного заказника місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки» він набув особливого, виключного статусу та віднесений до земель природоохоронного призначення.
Як зазначалося вище, відповідно до статті 5 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» території та об`єкти природно-заповідного фонду підлягають особливій державній охороні.
При цьому за частиною 3 статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.
Положеннями статті 5 Закону України «Про екологічну мережу України» визначено, що території та об`єкти природно-заповідного фонду є складовою екомережі.
Отже, з урахуванням наведеного, території та об`єкти природно-заповідного фонду, зокрема, заказники, до яких відноситься і ботанічний заказник місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки», наділені важливими функціями і завданнями, мають особливий статус та перебувають під особливою державною охороною.
Згідно з частинами 2 та 4 статті 4 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» регіональні ландшафтні парки, зони - буферна, антропогенних ландшафтів, регульованого заповідного режиму біосферних заповідників, землі та інші природні ресурси, включені до складу, але не надані національним природним паркам, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки та парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва можуть перебувати як у власності Українського народу, так і в інших формах власності, передбачених законодавством України. У разі зміни форм власності на землю, на якій знаходяться заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва, землевласники зобов`язані забезпечувати режим їх охорони і збереження з відповідною перереєстрацією охоронного зобов`язання.
Як Суд попередньо установив, за пунктами 1.2, 1.5 та 3.1 Положення про ботанічний заказник «Верхів`я Ситаєвої балки», затвердженого розпорядженням голови Кіровоградської обласної державної адміністрації № 549-р від 23.05.2023, заказник входить до складу природно-заповідного фонду Кіровоградської області щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання; на території Заказника забороняється будь-яка діяльність, що суперечить меті та завданням Заказника і загрожує збереженню природного комплексу, у тому числі використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, а землекористувач (землевласник) забезпечує і несе відповідальність за належний стан та додержання встановленого режиму території Заказника.
Як убачається з матеріалів справи, з метою охорони та дотримання встановленого режиму відповідно до статті 53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» складено охоронне зобов`язання від 13.06.2023 № МЗб 50-564,яким Гурівській сільській раді Кропивницького району Кіровоградської області передано під охорону та дотримання встановленого режиму територію ботанічного заказника місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки», загальною площею 90 га, в адміністративних межах Гурівської сільської ради. В охоронному зобов`язанні зазначено, що землекористувач (землевласник) зобов`язаний дотримуватись встановленого режиму для території (об`єкта) природно-заповідного фонду; не здійснювати у межах території (об`єкта) природно-заповідного фонду забороненої господарської діяльності; дотримуватись вимог щодо використання території (об`єкта) природно-заповідного фонду.
Одночасно, відповідно до частини 4 статті 122 Земельного кодексу України в редакції, чинній на момент формування спірної земельної ділянки як землі сільськогосподарського призначення, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Так, на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області № 11-1412/14-20-СГ від 24.01.2020 розроблено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній власності, яка стала підставою для проведення державної реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки загальною площею 9,6548 га, категорія земель землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення 16.00 землі запасу, кадастровий номер 3521981300:02:000:0044.
У подальшому наказом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 26.11.2020 № 5-ОТГ земельну ділянку з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 передано до комунальної власності Гурівської сільської ради.
Разом з тим, як убачається з матеріалів справи, межі земельної ділянки сільськогосподарського призначення з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 повністю накладаються на територію ботанічного заказника місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки».
Статтею 19 Земельного кодексу України визначено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються, серед іншого, на категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення. Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.
За частинами 1 та 2 статті 20 Земельного кодексу України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Статтею 150 Земельного кодексу України встановлено, що землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, землі історико-культурного призначення віднесено до особливо цінних земель.
При цьому за приписами частин 6 та 7 статті 20 Земельного кодексу України, у редакції, чинній на момент проведення державної реєстрації в Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044, зміна цільового призначення особливо цінних земель допускається лише для розміщення на них об`єктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередачі та зв`язку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, об`єктів соціально-культурного призначення, об`єктів, пов`язаних з видобуванням корисних копалин, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, пов`язаних з їх експлуатацією, а також у разі відчуження земельних ділянок для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, віднесення земель, зазначених у пунктах «а» і «б» частини першої статті 150 цього Кодексу, до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, земель історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земельних ділянок природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, що перебувають у державній чи комунальній власності, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України.
Будь-яких прийнятих у передбаченому законодавством порядку рішень про зміну цільового призначення частини земель природно-заповідного фонду ботанічного заказника місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки» на землі сільськогосподарського призначення матеріали справи не містять.
Відтак у Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області відповідно до вищенаведених норм та обставин не було підстав для державної реєстрації та подальшої передачі наказом від 24.01.2020 № 11-1412/14-20-СГ у комунальну власність Гурівської сільської ради земельної ділянки з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 площею 9,6548 га, розташованої в межах ботанічного заказника місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки», як земельної ділянки сільськогосподарського призначення (землі запасу). Цільове призначення спірної земельної ділянки фактично змінено за вказаних вище обставин, тим самим створено перешкоди у користуванні частиною ботанічного заказника місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки» за призначенням та забезпеченні збереження унікальної екосистеми.
При цьому за частиною 4 статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки та державної реєстрації права комунальної власності
При формуванні, реєстрації, передачі земельної ділянки з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 площею 9,6548 га як землі сільськогосподарського призначення Гурівській сільській раді Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області не врахувало, що спірна земельної ділянка належить до природно-заповідного фонду та знаходиться у межах ботанічного заказника місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки», чим порушило, зокрема статті 19, 20, 43 - 45, 122, 150 Земельного кодексу України, а також статті 6, 7, 9, 26, 53, 54 Закону України «Про природно-заповідний фонд України».
Враховуючи незаконність дій щодо державної реєстрації спірної земельної ділянки як земельної ділянки сільськогосподарського призначення та її подальшого передання з таким же цільовим призначення у комунальну власність Гурівській сільській раді, Прокурор для відновлення порушених прав та інтересів держави просить скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 та скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права комунальної власності Гурівської сільської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 площею 9,6548 га, припинивши право комунальної власності Гурівської сільської ради.
За частиною 1 статті 79 Земельного кодексу України земельною ділянкою є частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Статтею 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» визначено, що державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
За приписами статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки і набуття нею статусу об`єкта цивільних прав пов`язується законодавством з визначенням її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Відповідно до частини 13 статті 79-1 Земельного кодексу України та частини 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується, зокрема, в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації; державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Суд враховує, що внесення до Державного земельного кадастру відомостей щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 площею 9,6548 га з віднесенням її до категорії земель сільськогосподарського призначення не відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки вона розташована в межах ботанічного заказника місцевого значення «Верхів`я Ситаєвої балки», що в силу статей 43 та 44 Земельного кодексу України свідчить про її належність в частині накладення/перетину меж до категорії земель природно-заповідного фонду.
Наявність відомостей щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 площею 9,6548 га, яка накладається на землі природно-заповідного фонду, як земельної ділянки сільськогосподарського призначення у Державному земельному кадастрі порушує принципи об`єктивності, достовірності, повноти його відомостей, визначені статтею 3 Закону України «Про Державний земельний кадастр».
За змістом статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Частиною 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
За визначенням, наведеним в пункті 1 частини 1 статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав проводиться шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до частини 3 статті 26 вказаного Закону відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню, крім випадків, передбачених пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону.
У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються. У разі якщо в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, наявні відомості про речові права, обтяження речових прав, припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації, або якщо відповідним судовим рішенням також визнаються речові права, обтяження речових прав, одночасно з державною реєстрацією припинення речових прав чи обтяжень речових прав проводиться державна реєстрація набуття відповідних прав чи обтяжень. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.
У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію зміни, припинення речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження повертаються у стан, що існував до відповідної державної реєстрації, шляхом державної реєстрації змін чи набуття таких речових прав, обтяжень речових прав, що здійснюється державним реєстратором або, у випадку скасування рішення Міністерства юстиції України, прийнятого відповідно до пункту 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, посадовою особою Міністерства юстиції України. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.
Таким чином, для відновлення становища, що існувало до порушення, необхідним є скасування державної реєстрації спірної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, що, у свою чергу, відповідно до частини 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
З огляду на наявні обставини справи, задоволення вимог про скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації спірної земельної ділянки та припинення і скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права комунальної власності Гурівської сільської ради на спірну земельну ділянку забезпечитьпоновлення порушених прав та інтересів держави у сфері охорони та збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду, державного контролю за додержанням режиму територій та об`єктів природно-заповідного фонду і природоохоронного законодавства, управління та регулювання у сфері охорони навколишнього природного середовища.
ВИСНОВКИ
На підставі викладеного, за результатами оцінки доказів, обставин справи та вказаних правових положень, Суд вважає, що позовні вимоги Прокурора про скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 та скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права комунальної власності Гурівської сільської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 площею 9,6548 га, припинивши право комунальної власності Гурівської сільської ради на цю земельну ділянку, є обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню.
РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
Судовими витратами у справі є витрати Прокурора, які здійснені Кіровоградською обласною прокуратурою, на сплату судового збору відповідно до платіжної інструкції № 1151 від 28.05.2024 у сумі 6056 грн, які згідно з приписами статті 129 ГПК України підлягають стягненню з Відповідачів у рівнозначних сумах, а саме по 6718,13 грн з кожного.
На підставі вказаних правових норм та керуючись статтями 238, 240 ГПК України ,
в и р і ш и в:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044.
3. Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права комунальної власності Гурівської сільської ради (Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Гурівка, вул. Миру, 2А; ідентифікаційний код 04365661) на земельну ділянку з кадастровим номером 3521981300:02:000:0044 площею 9,6548 га, припинивши право комунальної власності Гурівської сільської ради (Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Гурівка, вул. Миру, 2А; ідентифікаційний код 04365661).
4. Стягнути із Гурівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області (Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Гурівка, вул. Миру, 2А; ідентифікаційний код 04365661) на користь Кіровоградської обласної прокуратури (вул. Велика Пермська, буд. 4, м. Кропивницький, 25006; ідентифікаційний код 02910025) 3028 грн компенсації по сплаті судового збору.
5. Стягнути із Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26; ідентифікаційний код 39767636) на користь Кіровоградської обласної прокуратури (вул. Велика Пермська, буд. 4, м. Кропивницький, 25006; ідентифікаційний код 02910025) 3028 грн компенсації по сплаті судового збору.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення Суд склав 05.09.2024
Суддя М.К. Закурін
Копії рішення направити в електронній формі до електронного кабінету: керівнику Знам`янської окружної прокуратури Кіровоградської області, Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної державної адміністрації, Державній екологічній інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), Гурівській сільській раді Кропивницького району Кіровоградської області та Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області.
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2024 |
Оприлюднено | 06.09.2024 |
Номер документу | 121401940 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Закурін М.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні