ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36000, тел. (0532) 61 04 21
E-mail: inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/
Код ЄДРПОУ 03500004
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26.03.2024 Справа № 917/1223/23
м. Полтава
до 1.Краснолуцької сільської ради Миргородського району Полтавської області, с. Красна Лука, вул. Миру, 24, Миргородський район, Полтавська область,37315
2. Комунального підприємства "Перспектива" Краснолуцької сільської ради, вул. Ватутіна, 1, с. Ціпки, Миргородський район, Полтавська область, 37321
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача 2: Державний реєстратор виконавчого комітету Краснолуцької сільської ради Стасовська Юлія Василівна, вул. Миру, 24, с. Красна Лука, Миргородського району, Полтавської області, 37315
про визнання протиправним та скасування рішення
Суддя Солодюк О.В.
Секретар судового засідання Олефір О.І.
Учасники справи згідно протоколу судового засідання
Розглядається позовна заява про визнання протиправним та скасувати рішення 14 сесії 8 скликання Краснолуцької сільської ради від 16.11.2021 року "Про передачу земельних ділянок комунальної власності Краснолуцької сільської ради в постійне користування Комунальному підприємству "Перспектива" Краснолуцької сільської ради" в частині передачі в постійне користування земельної ділянки кадастровий номер 5320486500:00:001:0121 площею 16,7212 га, яка розташована на території Краснолуцької (бувша Римарівська) сільської ради за межами населеного пункту с.Римарівка.
Ухвалою господарського суду Полтавської області від 17.07.2023 суд ухвалив прийняти позовну заяву до розгляду і відкрити провадження у справі; справу розглядати в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі на 17.08.2023 на 12:30 год.
14.08.2023 (вх. № 9931) від відповідача 1 до матеріалів справи надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач 1 проти позову заперечує в повному обсязі, виходячи з наступного.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні.
У частині 3 статті 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначається, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно- правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (стаття 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні).
Відповідно до п. 21 розділу X Перехідні положення Земельного кодексу України установлено, що з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.
Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на Землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні від 10.07.2018 року за № 2498-VI11 набрав чинності 01.01.2019 року.
Положення пункту 21 Перехідних положень Земельного кодексу України, дають підстави стверджувати, що Краснолуцька сільська рада є власником і розпорядником спірної земельної ділянки в силузакону.
Відповідно до частини 1 статті 59 Закону Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
За змістом пунктів 30, 31 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить, зокрема прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна, прийняття рішень про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення.
Оскільки Краснолуцька сільська рада є власником земельної ділянки в силу закону, то відповідно до наданих повноважень органам місцевого самоврядування ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні правомірно та на законних підставах прийнято рішення від 16.11.2021 року Про передачу земельних ділянок комунальної власності Краснолуцької сільської ради в постійне користування КП Перспектива Краснолуцької сільської ради.
Відповідач вважає, що рішення від 16.11.2021 року Про передачу земельних ділянок комунальної власності Краснолуцької сільської ради в постійне користування КП Перспектива Краснолуцької сільської ради не підлягає скасуванню.
У позовній заяві Позивач зазначає ....спір виник через обмеження прав СТОВ Агростиль, орендаря земельних ділянок загальною площею 16,7212 га внаслідок порушення Краснолуцькою сільською радою норм чинного законодавства при передачі в постійне користування КП ПЕРСПЕКТИВА земельної ділянки площею 16,7212 і кадастровим номером 5320486500:00:001:0121, зокрема, при існуванні договорів оренди, не перевіривши чи ця ділянка є вільною для відведення.
Разом з тим, договірні відносини щодо оренди земельних ділянок регулюються Цивільним та Земельним кодексами України, Законом України від 06.10.1998 р. №161-ХІV Про оренду землі. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади (п. 2 ст. 2 Земельного кодексу).
Статтями 125,126 Земельного кодексу встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюються відповідно до Закону України 01.07.2004 р. №1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону та виникає з моменту державної реєстрації такого права.
Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання й підвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Державна реєстрація договору - це реєстрація речового права, права користування земельною ділянкою, яке є одним з кількох прав та обов`язків, відносно якого за договором відбуваються його встановлення, зміна чи припинення. Тобто державна реєстрація - це визнання і підтвердження фактів набуття, зміни або припинення речових прав.
Відповідно до ст. 6, 19, 25 Закону України Про оренду землі орендар земельної ділянки зобов`язаний приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, але не раніше державної реєстрації відповідного права оренди.
Проте, всупереч вимогам законодавства позивачем право оренди зареєстровано не було, а отже СТОВ АГРОСТИЛЬ не мало та не має права приступати до використання земельної ділянки раніше державної реєстрації відповідного права оренди.
Разом з тим, у зв`язку із порушеннями, допущеними позивачем, відповідач 1 не знав і не міг знати про існування договорів оренди.
Отже, здійснюючи повноваження щодо розпорядження майном комунальної власності, Краснолуцькою сільською радою на законних підставах здійснено передачу у постійне користування земельні ділянки КП Перспектива.
Щодо вимог про визнання припиненим права постійного користування КП Перспектива на земельну ділянку, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, площею 16,7212га, яка розташована на території Краснолуцької сільської ради, за межами населеного пункту с. Римарівка, відповідач 1 зазначає наступне.
Статтею 141 Земельного кодексу України визначено перелік підстав припинення постійного користування земельною ділянкою, а саме: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених ним Кодексом; в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати; е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці: є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.
Підстави для примусового припинення прав на земельну ділянку визначено статтею 143 Земельного кодексу України, а саме примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі: а) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; б) не усунення допущених порушень законодавства (забруднення земель радіоактивними і хімічними речовинами, відходами, стічними водами, забруднення земель бактеріально-паразитичними і карантинно-шкідливими організмами, засмічення земель забороненими рослинами, пошкодження і знищення родючого шару грунту, об`єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем, порушення встановленого режиму використання земель, що особливо охороняються, а також використання земель способами, які завдають шкоди здоров`ю населення) в строки, встановлені приписами органів, що здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель; в) конфіскації земельної ділянки; г) примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності; г) примусового звернення стягнень на земельну ділянку по зобов`язаннях власника цієї земельної ділянки; г-1) примусового звернення стягнень на право емфітевзису, суперфіцію за зобов`язаннями особи, яка використовує земельну ділянку на такому праві.
Із положень статті 143 ЗК України вбачається, що перелік підстав примусового припинення прав на земельну ділянку в судовому порядку є вичерпним.
При цьому, визначені позивачем підстави для припинення права постійного користування земельною ділянкою в примусовому порядку знаходяться поза межами підстав, визначених у статті 143 ЗК України, та є порушенням права Відповідача 2 на користування земельною ділянкою, набутим на законних підставах.
Відповідач 1 посилається на те, що позивачем не подано доказів добровільної відмови відповідача 2 від права постійного користування земельною ділянкою в розмірі 16, 7212 га, наданою згідно рішення від 16.11.2021 року Про передачу земельних ділянок комунальної власності Краснолуцької сільської ради в постійне користування КП Перспектива Краснолуцької сільської ради.
14.08.2023 (вх. № 9932) від Державного реєстратора виконавчого комітету Краснолуцької сільської ради надійшли до матеріалів справи пояснення, в яких останній проти позову заперечує, посилаючись на те, що реєстрацію права постійного користування КП Перспектива здійснено відповідно до норм чинного законодавства України на підставі рішення 14 сесії 8 скликання Краснолуцької сільської ради від 16.11.2021 року Про передачу земельних ділянок комунальної власності Краснолуцької сільської ради в частині передачі в постійне користування земельної ділянки кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, площею 16,7212 га, яка розташована на території Краснолуцької (бувшої Римарської) сільської ради за межами населеного пункту с. Римарівка, а отже рішення про державну реєстрацію права постійного користування за КП Перспектива, вчинене державним реєстратором Краснолуцької сільської ради в Реєстрі речових прав на нерухоме майно від 30.11.2021 року за № 619982 не підлягає скасуванню.
16.08.2023 (вх. №10051) від відповідача 2 до матеріалів справи надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника, в якому останній просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
16.08.2023 (вх. № 10071) від відповідача 1 до матеріалів справи надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника, в якому просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
16.08.2023 (вх.№10096) від третьої особи - державного реєстратора до суду надійшло клопотання про розгляд справи без участі його участі, в якому позовні вимоги не визнає і просить суд відмовити в їх задоволенні.
Ухвалою суду від 17.08.2023 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, відкладено розгляд справи на 02.11.2023 на 11:00 год.
23.08.2023 (вх. № 10361) від позивача до матеріалів справи надійшла відповідь на відзив відповідача 1, в якій позивач твердження відповідача 1 вважає незаконними та необґрунтованими, позовні вимоги підтримує в повному обсязі з мотивів, викладених в позовній заяві та просить суд задовольнити їх в повному обсязі.
26.10.2023 (вх. № 13736) від відповідача 1 до матеріалів справи надійшли заперечення, в яких останній проти позову заперечує та вважає, що позивачем не подано доказів добровільної відмови відповідача 2 від права постійного користування земельною ділянкою в розмірі 16, 7212 га, наданою згідно рішення від 16.11.2021 року Про передачу земельних ділянок комунальної власності Краснолуцької сільської ради в постійне користування КП Перспектива Краснолуцької сільської ради та просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Ухвалою суду від 02.11.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 09.01.2024 на 11:00 год.
15.11.2023 (вх. № 14686) від представника позивача до суду надійшло клопотання/пояснення по суті справи, в яких останній позовні вимоги підтримує в повному обсязі, з огляду на наступне.
Позовні вимоги стосуються саме земельної ділянки, яка має кадастровий номер 5320486500:00:001:0121 та площу 16,7212 га, яка була сформована в результаті протиправного наказу ГУ Держземагенства у Полтавській області від 16.07.2014 № 1757-СГ, розробленого на підставі нього проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, присвоєння їй кадастрового номеру 5320486500:00:001:0121, реєстрації її в ДЗК, відкриття Поземельної книги.
Відповідно до рішення Господарського суду Полтавської області від 10.02.2022 року та Постанови Східного апеляційного господарського суду від 08.08.2022 року визнано недійсним та скасовано наказ ГУ Держземагенства у Полтавській області від 16.07.2014 № 1757-СГ, скасовано державну реєстрацію спірної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, скасовано наказ ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 22.01.2020 № 2247-сг, в частині передачі у комунальну власність територіальної громади земельної ділянки, припинено речові права територіальної громади в особі Краснолуцької сільської ради на спірну земельну ділянку.
В зв`язку з тим, що на момент подання позовної заяви, на підставі якої були прийняті вищевказані судові рішення, СТОВ АГРОСТИЛЬ не володіло інформацією про передачу в постійне користування спірної земельної ділянки та державну реєстрацію права постійного користування за КП ПЕРСПЕКТИВА Краснолуцької сільської ради, позовні вимоги про припинення права постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 5320486500:00:001:0121 площею 16,7212 га, яка розташована на території Краснолуцької сільської ради, за межами населеного пункту с. Римарівка та скасування рішення про державну реєстрацію права постійного користування за КП ПЕРСПЕКТИВА від 30.11.2021 року № 619982 не заявлялися.
Проте, у відповідності до положень ч. 3 ст. 79 ЗК України земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі, зокрема, скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації. При цьому, чинним законодавством (ст. 79 ЗК України) визначено, що ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
Частиною 10 ст. 24 ЗУ "Про державний земельній кадастр визначено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі, зокрема, ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки. Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації та припинення таких прав.
Відповідно до статті 326 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов' язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами.
Отже, одночасно зі скасуванням державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі на підставі судового рішення, внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації, на підставі статті 79 ЗК України підлягають припиненню всі речові права та їх обтяження на вказану земельну ділянку, тобто припинення права постійного користування КП ПЕРСПЕКТИВА на земельну ділянку, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, площею 16,7212 га та скасування рішення про державну реєстрацію права постійного користування за КП ПЕРСПЕКТИВА від 30.11.2021 року.
Отже, єдиним можливим та ефективним засобом захисту прав позивача є припинення права постійного користування на земельну ділянку, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, площею 16,7212 га та скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію права постійного користування за КП ПЕРСПЕКТИВА від 30.11.2021 року.
Судове засідання, призначене на 09.01.2024 на 11:00 год., не відбулося у зв`язку з перебуванням судді у відпустці. Ухвалою суду від 16.01.2024 призначено розгляд справи на 26.03.2024 на 10:00 год.
26.03.2024 (вх. № 4128) від представника позивача надійшло клопотання, в якому останній просить суд розглядати справу без його участі, позовні вимоги підтримує в повному обсязі.
26.03.2024 суд ухвалив рішення відповідно до ст. 240 ГПК України.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши та оцінивши подані докази, суд встановив:
06 квітня 2017 року розпорядженням Гадяцької районної державної адміністрації № 405 Про передачу СТОВ Агростиль в оренду невитребуваних земельних часток (паїв) площею 26,6494 га на території Римарівської сільської ради Гадяцького району, затверджено технічні документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток (паїв) СТОВ Агростиль загальною площею 26,6494 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які відносяться до категорії земель сільськогосподарського призначення (угіддя-рілля) на території Римарівської сільської ради Гадяцького району та передано в оренду СТОВ Агростиль 10 земельних ділянок (невитребувані земельні частки (паї)) загальною площею 26,6494 га, які розташовані на території Римарівської сільської ради Гадяцького району. На виконання вказаного розпорядження між Гадяцькою районною державною адміністрацією та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю АГРОСТИЛЬ було укладено 6 договорів оренди земельної частки (паю) загальною площею 16,7213 га (№19/758/2017, № 19/759/2017, №19/760/2017, № 19/761/2017, №19/762/82017, № 19/757/2017).
Позивач зазначає, що вказані земельні ділянки не можливо занести до реестру ДЗК, оскільки відповідно до рішень державного кадастрового реєстратора Відділу у Гадяцькому районі ГУ Держгеокадастру у Полтавській області № РВ -53018 3991 2020, №РВ -53018 6944 2020, №РВ -53018 3947 2020, № РВ-53018 3960 2020, № РВ-53018 3968 2020, № РВ-53018 3979 2020 отримано відмову з підстав: електронний документ не відповідає установленим вимогам, про що зазначено у протоколах проведення перевірки електронного документа № 530094 295 2020, № 530094 284 2020, № 530094 288 2020, №530094 290 2020, №530094 292 2020, розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини: перетин з ділянкою кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, площа співпадає на 99,9988%.
Тобто, на земельних ділянках, які перебувають в оренді СТОВ АГРОСТИЛЬ, неправомірно було сформовано нову земельну ділянку з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121, площею 16,7212 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Краснолуцької сільської ради Гадяцького району (бувша Римарівська сільська рада), яка об`єднала в себе вищевказані земельні ділянки.
Не погоджуючись з такими діями ГУ Держгеокадастру у Полтавській області, СТОВ АГРОСТИЛЬ звернулось до суду з позовом про визнання недійсним та скасування наказу Головного управління Держземагенства у Полтавській області № 1757-СГ від 16.07.2014 року Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою;
зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки, площею 16,7212 га, розташовану на території Краснолуцької сільської ради (бувша Римарівська) Гадяцького району Полтавської області з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121, запис від 04. 12.2014 року та закрити Поземельну книгу, яка була відкрита у зв`язку зі здійсненням державної реєстрації земельної ділянки площею 16,7212 га, розташовану на території Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121, скасувати кадастровий номер;
визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 22.01.2020 №2247-сг частково, а саме: в частині передачі Краснолуцькій сільській об`єднаній територіальній громаді в особі Краснолуцької сільської ради у комунальну власність земельну ділянку з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121, площею 16,7212 га, яка розташована на території Краснолуцької сільської ради Гадяцького району, Полтавської області;
припинити речові права територіальної громади в особі Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області (код ЄДРПОУ 21051102), а саме: права власності - комунальна на земельну ділянку площею 16,7212га, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, що розташована на території Полтавської області, Гадяцького району Краснолуцької сільської ради (бувша Римарівська);
скасувати рішення про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, номер запису про право (в державному реєстрі прав) 35536378 від 13.02.2020 року, ухвалене виконавчим комітетом Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області щодо реєстрації територіальною громадою в особі Краснолуцької сільської ради (код ЄДРПОУ 21051102) права комунальної власності на земельну ділянку площею 16,7212 га, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121 з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2033462953204.
Рішенням Господарського суду Полтавської області від 10.02.2022 року по справі 917/1346/21 вказані позовні вимоги задоволено. Постановою Східного апеляційного господарського суду від 08.08.2022 року рішення Господарського суду Полтавської області від 10.02.2022 року залишено без змін.
Оскільки, станом на 21.03.2023 року, відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на земельну ділянку площею 16,7212 га, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121 зареєстроване право власності територіальної громади в особі Краснолуцької сільської ради від 13.02.2020 року та зареєстроване інше речове право, а саме право постійного користування Комунального підприємства Перспектива, СТОВ АГРОСТИЛЬ звернулося до державного реєстратора прав на нерухоме майно Виконавчого комітету Великобудищанської сільської ради з заявою про припинення державної реєстрації вищевказаних прав. До заяви було додані Рішення Господарського суду Полтавської області від 10.02.2022 року та Постанову Східного апеляційного господарського суду від 08.08.2022 по справі № 917/1346/21.
На підставі вищевказаної Заяви припинено державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, а саме право комунальної власності Краснолуцької територіальної громади в особі Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області (код ЄДРПОУ 21051102). Крім цього, державним реєстратором речових прав на нерухоме майно виконавчого комітету Великобудищанської сільської ради прийнято рішення про відмову в проведенні реєстраційних дій № 67177917 від 12 квітня 2023 року, відповідно п. 1 п.п.4 ст. 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень з тих підстав, що подані документи не дають змоги встановити припинення речового права, а саме: права постійного користування земельною ділянкою.
Позивач зазначає, що право постійного користування виникло у КП Перспектива на підставі рішення 14 сесії 8 скликання Краснолуцької сільської ради від 16.11.2021 року, в той час коли в Господарському суді Полтавської області перебував господарський позов, відповідачем за яким була Краснолуцька сільська рада, і однією з вимог якого було припинення речових прав територіальної громади в особі Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області (код ЄДРПОУ 210511020, а саме: права власності - комунальна на земельну ділянку площею 16,7212 га, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, тобто на спірну земельну ділянку з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства. Проте, Краснолуцька сільська рада винесла на сесію рішення про передачу Комунальному підприємству Перспектива Краснолуцької сільської ради спірної земельної ділянки і 16.11.2021 прийняла рішення про передачу в постійне користування, яке за своєю природою є безстроковим. При цьому, цільове призначення земельної ділянки - для ведення фермерського господарства, тобто зміна цільового призначення спірної земельної ділянки відбулася з порушенням чинного законодавства, оскільки проект землеустрою при відведенні земельної ділянки та передачі її в постійне користування не розроблявся. Державним реєстратором Краснолуцької сільської ради Стасовською Юлією Василівною прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 30.11.2021 за № 61932982 та зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно інше речове право: право постійного користування земельною ділянкою КП Перспектива.
Враховуючи дійсність договорів оренди земельних часток (паїв) від 06.04.2017 року: №19/758/2017; №19/759/2017; №19/760/2017; №19/761/2017; №19/762/2017; №19/757/2017, що підтверджується рішенням Господарського суду Полтавської області та постановою Східного апеляційного господарського суду по справі 917/1346/21, СТОВ Агростиль не може зареєструвати вищевказані земельні ділянки в Державному земельному кадастрі та право оренди на підставі цих договорів в Єдиному державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, оскільки залишається зареєстрованим інше речове право - право постійного користування КП Перспектива Краснолуцької сільської ради, чим порушуються права СТОВ Агростиль і виявляється неможливим приведення їх до того стану, яке існувало до порушення їх відповідними діями відповідачів.
При вирішенні спору суд виходить з наступного.
Згідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом частини 1 статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення у межах Конституції і законів держави.
Згідно зі статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні.
У частині 3 статті 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначається, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції. Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (стаття 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні).
За змістом пунктів 30, 31 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить, зокрема прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна, прийняття рішень про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення.
Відповідно до частини 1 статті 59 Закону Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішенням Господарського суду Полтавської області від 10.02.2022 року по справі 917/1346/21 залишеним без змін Постановою Східного апеляційного господарського суду від 08.08.2022 року, визнано недійсним та скасовано наказ Головного управління Держземагенства у Полтавській області (правонаступник ГУ Держгеокадастру у Полтавській області) №1757-СГ від 16.07.2014 року «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою».
Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки, площею 16,7212 га, розташовану на території Краснолуцької сільської ради (бувша Римарівська) Гадяцького району Полтавської області з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121, запис від 04.12.2014 року та закрити Поземельну книгу, яка була відкрита у зв`язку зі здійсненням державної реєстрації земельної ділянки площею 16,7212 га, розташовану на території Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121, скасувати кадастровий номер.
Визнано недійсним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 22.01.2020 року №2247-сг частково, а саме: в частині передачі Краснолуцькій сільській об`єднаній територіальній громаді в особі Краснолуцької сільської ради у комунальну власність земельну ділянку з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121 площею 16,7212 га, яка розташована на території Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області.
Припинено речові права територіальної громади в особі Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області (код ЄДРПОУ 21051102), а саме: права власності - комунальна на земельну ділянку площею 16,7212 га, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, що розташована на території Полтавської області, Гадяцького району, Краснолуцької сільської ради (бувша Римарівська).
Скасовано рішення про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, номер запису про право (в державному реєстрі прав) 35536378 від 13.02.2020 року, ухвалене Виконавчим комітетом Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області щодо реєстрації за територіальною громадою в особі Краснолуцької сільської ради (код ЄДРПОУ 21051102) права комунальної власності на земельну ділянку площею 16,7212 га, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2033462953204.
Визнано за Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Агростиль» (код ЄДРПОУ 40243352, вул. Кіндратенка,25 А, м. Гадяч, Полтавська область, 37300) право на оренду невитребуваної земельної частки (паю) №757, площа паю (умовні кадастрові га) 2,58; на території Краснолуцької сільської ОТГ Гадяцького району Полтавської області (бувша Римарівська сільська рада) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на умовах договору оренди земельної частки (паю) від 06.04.2017 року №19/757/2017, зареєстрованого Виконавчим комітетом Римарівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області (запис у Книзі записів реєстрації від 12.04.2017 року №16).
Визнано за Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Агростиль» (код ЄДРПОУ 40243352, вул. Кіндратенка,25 А, м. Гадяч, Полтавська область, 37300) право на оренду невитребуваної земельної частки (паю) №758, площа паю (умовні кадастрові га) 2,58 на території Краснолуцької сільської ОТГ Гадяцького району Полтавської області (бувша Римарівська сільська рада) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на умовах договору оренди земельної частки (паю) від 06.04.2017 року №19/758/2017, зареєстрованого Виконавчим комітетом Римарівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області (запис у Книзі записів реєстрації від 12.04.2017 року №17).
Визнано за Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Агростиль» (код ЄДРПОУ 40243352, вул. Кіндратенка,25 А, м. Гадяч, Полтавська область, 37300) право на оренду невитребуваної земельної частки (паю) №759, площа паю (умовні кадастрові га) 2,58 на території Краснолуцької сільської ОТГ Гадяцького району Полтавської області (бувша Римарівська сільська рада) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на умовах договору оренди земельної частки (паю) від 06.04.2017 року №19/759/2017, зареєстрованого Виконавчим комітетом Римарівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області (запис у Книзі записів реєстрації від 12.04.2017 року №18).
Визнано за Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Агростиль» (код ЄДРПОУ 40243352, вул. Кіндратенка,25 А, м. Гадяч, Полтавська область, 37300) право на оренду невитребуваної земельної частки (паю) №760, площа паю (умовні кадастрові га) 2,63 на території Краснолуцької сільської ОТГ Гадяцького району Полтавської області (бувша Римарівська сільська рада) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на умовах договору оренди земельної частки (паю) від 06.04.2017 року №19/760/2017, зареєстрованого Виконавчим комітетом Римарівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області (запис у Книзі записів реєстрації від 12.04.2017 року №19).
Визнано за Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Агростиль» (код ЄДРПОУ 40243352, вул. Кіндратенка,25 А, м. Гадяч, Полтавська область, 37300) право на оренду невитребуваної земельної частки (паю) №761, площа паю (умовні кадастрові га) 3,04 на території Краснолуцької сільської ОТГ Гадяцького району Полтавської області (бувша Римарівська сільська рада) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на умовах договору оренди земельної частки (паю) від 06.04.2017 року №19/761/2017, зареєстрованого Виконавчим комітетом Римарівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області (запис у Книзі записів реєстрації від 12.04.2017 року №20).
Визнано за Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю «Агростиль» (код ЄДРПОУ 40243352, вул. Кіндратенка,25 А, м. Гадяч, Полтавська область, 37300) право на оренду невитребуваної земельної частки (паю) №762, площа паю (умовні кадастрові га) 3,21 на території Краснолуцької сільської ОТГ Гадяцького району Полтавської області (бувша Римарівська сільська рада) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на умовах договору оренди земельної частки (паю) від 06.04.2017 року №19/762/2017, зареєстрованого Виконавчим комітетом Римарівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області (запис у Книзі записів реєстрації від 12.04.2017 року №21).
Скасовано рішення державного кадастрового реєстратора Відділу у Гадяцькому районі ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 22.01.2020 року про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру №РВ-53018 3991 2020, №РВ- 530183944202 0, №РН-5301839912020, №РВ-5301839602020, №РВ-5301839682020, №РВ- 5301839792020.
У постанові від 08.08.2022 у справі № 917/1346/21 колегія суддів Східного апеляційного господарського суду зазначила наступне.
"У процесі розпаювання земель колективної власності (згідно Державного акту на право колективної власності КСП «Україна» ПЛ№23 від 26.04.1996 року) залишилися нерозподілені та невитребувані: номер паю 757, площа паю (умовні кадастрові га) 2,58; номер паю 758, площа паю (умовні кадастрові га) 2,58; номер паю 759, площа паю (умовні кадастрові га) 2,58; номер паю 760, площа паю (умовні кадастрові га) 2,63; номер паю 761, площа паю (умовні кадастрові га) 3,04; номер паю 762, площа паю (умовні кадастрові га) 3,21.
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» (в редакції від 27.06.2015 року чинній на момент розпорядження нерозподіленими (невитребуваними) земельними частками (паями)) нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.
За умовами п. 12 постанови Кабінету Міністрів України «Про організацію робіт та методику розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв)» №122 від 04.02.2004 року нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду.
Тобто, нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки не є землями державної чи комунальної власності, а перебувають лише у розпорядженні відповідних рад та адміністрацій, а відтак надання таких ділянок у користування здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади чи місцевого самоврядування відповідно до наданих їм повноважень до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку. Законодавством передбачена можливість раціонального використання земельних часток до оформлення їхніми власниками правовстановлюючих документів з можливістю надходження коштів до бюджету.
Таким чином, Гадяцька РДА діяла згідно ст. 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» (в редакції від 27.06.2015 року) і статті 13 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та не вийшла за межі наданих повноважень при передачі СТОВ «Агростиль» нерозподілених (невитребуваних) земельних часток паїв № 757, 758, 759, 760, 761,762 в оренду. Розпорядження Гадяцької РДА №196 від 22.02.2017 року «Про надання дозволу СТОВ «Агростиль» на замовлення виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення земельних ділянок (невитребуваних паїв) на території Сарівської, Веприцької, Плішивецької, Петрівсько-Роменської, Римарівської, Великобудищанської сільських рад» є чинним і неоспореним.
Розпорядженням Гадяцької районної державної адміністрації №405 від 06.04.2017 року «Про передачу СТОВ «Агростиль» в оренду невитребуваних земельних часток (паїв), площею 26,6494 га на території Римарівської сільської ради Гадяцького району» затверджено технічні документації із землеустрою щодо відведення меж земельних ділянок внатурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток (паїв) СТОВ «Агростиль» загальною площею 26,6494 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на території Римарівської сільської ради Гадяцького району, серед яких згідно Додатку до даного наказу: номер земельної частки (паю) 757, площа паю (умовні кадастрові га) 2,58; номер паю 758, площа паю (умовні кадастрові га) 2,58; номер паю 759, площа паю (умовні кадастрові га) 2,58; номер паю 760, площа паю (умовні кадастрові га) 2,63; номер паю 761, площа паю (умовні кадастрові га) 3,04; номер паю 762, площа паю (умовні кадастрові га) 3,21.
Пунктом 2 розпорядження Гадяцької районної державної адміністрації №405 від 06.04.2017 року «Про передачу СТОВ «Агростиль» в оренду невитребуваних земельних часток (паїв), площею 26,6494 га на території Римарівської сільської ради Гадяцького району» передано в оренду невитребувані земельні частки (паї).
Наказом ГУ Держземагенства у Полтавській області (правонаступник ГУ Держгеокадастру у Полтавській області) від 16.07.2014 року №1757-СГ було здійснено розпорядження земельною ділянкою орієнтовною площею 16,72 га, яка складалася із нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) № 757, 758, 759, 760, 761, 762. Правовою основою наказу визначено статті 15-1, 122, 123, 124 Земельного кодексу України, які встановлюють порядок передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності.
Відповідно до постанови Верховного суду України від 04.04.2018 по справі №902/568/17, визначено, що нерозподілені (невитребувані) земельні частки (паї) не є землями державної власності. Таким чином, земельної частки (паї) № 757, 758, 759, 760, 761, 762 є землями колективної форми власності членів КСП «Україна» (СТОВ Україна») та не відносилися до земель державної власності, що свідчить про відсутність правової можливості на розпорядження ними згідно статей 15-1, 122, 123, 124 Земельного кодексу України.
Отже, законодавство містить вказівку на можливість розпорядження ГУ Держземагенством у Полтавській області (правонаступник ГУ Держгеокадастру у Полтавській області) виключно землями державної власності, якою не є спірна земельна ділянка площею 16,7212 га, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, що розташована на території Полтавської області, Гадяцького району, Краснолуцької сільської ради і була сформована за рахунок невитребуваних земельних ділянок - часток (паїв).
На момент видачі наказу ГУ Держземагенством у Полтавській області №1757-СГ, Конституція України, Земельний Кодекс Україні від 1990 року та 2001 року, Закон України «Про колективні сільськогосподарські підприємства» та інші нормативно-правові акти не передбачали підстав припинення або підстав переходу права колективної власності до державної форми власності. Отже, розпорядження колективною власністю на землю до моменту її повного розпаювання та оформлення приватними власниками прав на землю, належало колективним сільськогосподарським підприємствам та трудовим колективам цих підприємств.
Пункт 21 «Перехідних положень» Земельного кодексу України 2001 року з`явився і врегулював процес переходу земель колективної власності до комунальної власності у 2018 році (10.07.2018 року), згідно якого землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані.
Загальні підстави припинення права власності на земельну ділянку визначені у статті 140 Земельного кодексу України від 25.10.2001 року та є вичерпні. Серед них відсутні такі підстави припинення як не витребування (нерозподілення) колективних земель, не закріплення земельної частки (паю) за членом КСП.
Пунктом 7 Розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України від 25.10.2001 року встановлено, що юридичні особи, що одержали у власність, земельні ділянки зберігають права на ці ділянки.
У частині 5 статті 116 Земельного кодексу України зазначено, що земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Таким чином, зміни, що відбулися в земельному законодавстві після видачі державного акту на право колективної власності на землю ПЛ№23 від 26.04.1996 року, відсутність у новому законодавстві колективної форми власності, не можуть бути підставою для припинення колективної форми власності на землю у 2014 році.
Доказів, що спірні земельні ділянки були передані в установленому законодавством порядку до державної власності відсутні, тому і розпорядження даними землями ГУ Держземагенством у Полтавській області шляхом видання наказу від 16.07.2014 року №1757-СГ було неправомірним і є незаконним.
Таким чином, управління Держземагенства при вирішення питання надання дозволу Рябку Б.М. на виготовлено проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та прийнятті наказу №1757-СГ від 16.07.2014 року, повинно було перевірити достовірність віднесення земельної ділянки до державного фонду та наявності повноваження щодо розпорядження нею та повинно було відмовити у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою, мотивуючи свою відмову тим, що запитувана земельна ділянка не відноситься до державної форми власності.
Розробка проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, формування земельної ділянки площею 16,7212 га, присвоєння їй кадастрового номеру 5320486500:00:001:0121, реєстрація земельної ділянки в ДЗК, відкриття Поземельної книги зумовлено наказом №1757-СГ від 16.07.2014 року, який є незаконним і як вірно встановлено місцевим господарським судом, підлягає скасуванню.
Виникнення речових прав Краснолуцької сільської ради зумовлено наказом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 22.01.2020 року №2247-сг «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність».
Правові підстави наказу №2247-сг визначені у самому наказі, а саме: ст.15-1, 117, 122 Земельного кодексу України, розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 року №60-р «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність ОТГ», клопотання виконавчого комітету Краснолуцької сільської ради №02-31/1370 від 13.12.2019 року. За вказаним наказом визначено порядок передачі земель державної власності, якими не є спірні земельні частки (паї) № 757, 758, 759, 760, 761, 762 перетворені у земельну ділянку з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121, площею 16,72 га.
Передача ГУ Держгеокадастром у Полтавській області вказаної земельної ділянки у комунальну власність Краснолуцькій сільській об`єднаній територіальний громаді в особі Краснолуцької сільської ради є незаконним, оскільки незаконними були підстави для передачі земельних часток (паїв) №757-762 колективної власності у державну власність.
Формування та реєстрація в національній кадастровій карті земельної ділянки площею 16,7217 га кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, що знаходиться на території Краснолуцької (колишньої Римарівської) сільської ради Гадяцького району Полтавської області, реєстрація в ДЗК права комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, площею 16,7212 га, реєстрація у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, порушує права позивача як орендаря спірних земельних часток (паїв) згідно вищевикладеного та згідно того, що Розпорядження Гадяцької РДА №196 від 22.02.2017 року, Розпорядження Гадяцької РДА №405 від 06.04.2017 року, договори оренди від 06.04.2017 року №19/758/2017, №19/759/2017, №19/760/2017, №19/761/2017, №19/762/2017, №19/757/2017, реєстрація права оренди за СТОВ «Агростиль» є законними, дійсними, чинними, ніким не оспореними.
Відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.
Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень) (частина 10).
Відповідно до ч. 4 ст. 25 Закону України «Про державний земельний кадастр» поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Відповідно до п. 57 постанови Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року №105 «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру» поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених пунктом 114 цього Порядку. Відповідно до п.114 державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі, зокрема, ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку.
Згідно п. 60 запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду. Згідно п. 61, скасування запису в Поземельній книзі здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про його скасування.
Наявність записів у відкритій Поземельній книзі, державної реєстрації земельної ділянки кадастровий номер 5320486500:00:001:0121 та наявність зареєстрованого права власності на земельну ділянку кадастровий номер 5320486500:00:001:0121 унеможливлює проведення державної реєстрації у ДЗК орендованих шести земельних ділянок.
Обраний позивачем спосіб захисту порушеного права у вигляді вимоги скасування рішення про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, номер запису про право (в державному реєстрі прав) 35536378 від 13.02.2020 року, ухвалене Виконавчим комітетом Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області щодо реєстрації за територіальною громадою в особі Краснолуцької сільської ради права комунальної власності на земельну ділянку площею 16,7212 га, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121 відповідають ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», де визначено, що у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.
Згідно ч.3. ст.26 «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства.
Аналогічна позиція висловлена у постанові першої судової палати Касаційного цивільного суду від 18.11.2020 року у справі №154/883/19. Припинення речових прав територіальної громади в особі Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області, а саме: права власності - комунальна на земельну ділянку площею 16,7212 га, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121 відповідає вищезазначеному.
Скасування рішення державного кадастрового реєстратора Відділу у Гадяцькому районі ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 22.01.2020 року про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру №РВ-53018 3991 2020, №РВ-5301839442020, №РН-5301839912020, №РВ-5301839602020, №РВ-5301839682020, №РВ-5301839792020 з огляду на перетин на 99% з ділянкою кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, дасть змогу у визначеному законом порядку провести державну реєстрацію шести земельних ділянок, які є об`єктами оренди, що є належним способом захисту».
Згідно ч. 4 ст. 75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
З урахуванням рішення суду у справі № 917/1346/21, яке має преюдиційне значення у даній справі, позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення 14 сесії 8 скликання Краснолуцької сільської ради від 16.11.2021 року Про передачу земельних ділянок комунальної власності Краснолуцької сільської ради в постійне користування КП Перспектива Краснолуцької сільської ради в частині передачі в постійне користування земельної ділянки кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, площею 16,7212га, яка розташована на території Краснолуцької (бувшої Римарівської ) сільської ради за межами населеного пункту с. Римарівка.
Як зазначено в рішеннях суду у справі № 917/1346/21, передача ГУ Держгеокадастром у Полтавській області земельної ділянки площею 16,7217 га кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, у комунальну власність Краснолуцькій сільській об`єднаній територіальний громаді в особі Краснолуцької сільської ради є незаконним, оскільки незаконними були підстави для передачі земельних часток (паїв) №757-762 колективної власності у державну власність.
Формування та реєстрація в національній кадастровій карті земельної ділянки площею 16,7217 га кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, що знаходиться на території Краснолуцької (колишньої Римарівської) сільської ради Гадяцького району Полтавської області, реєстрація в ДЗК права комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, площею 16,7212 га, реєстрація у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, порушує права СТОВ «Агростиль» як орендаря спірних земельних часток (паїв) з урахуванням того, що Розпорядження Гадяцької РДА №196 від 22.02.2017 року, Розпорядження Гадяцької РДА №405 від 06.04.2017 року, договори оренди від 06.04.2017 року №19/758/2017, №19/759/2017, №19/760/2017, №19/761/2017, №19/762/2017, №19/757/2017, реєстрація права оренди за СТОВ «Агростиль» є законними, дійсними, чинними, ніким не оспореними.
Отже, судами встановлено, що формування та реєстрація в національній кадастровій карті земельної ділянки площею 16,7217 га, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, відбулися незаконно, всупереч вимогам законодавства, що порушує право позивача, як орендаря земельних часток (паїв) згідно договорів оренди від 06.04.2017 року з огляду на їх перетин на 99% з ділянкою кадастровий номер 5320486500:00:001:0121.
А отже, і всі подальші рішення, які прийняті відносно незаконно сформованої та зареєстрованої земельної ділянки площею 16,7217 га, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, не відповідають вимогам законодавства та порушують права позивача.
Відповідно до частини 1 статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку, що вимога позивача про визнання протиправним та скасування рішення 14 сесії 8 скликання Краснолуцької сільської ради від 16.11.2021 року Про передачу земельних ділянок комунальної власності Краснолуцької сільської ради в постійне користування КП Перспектива Краснолуцької сільської ради" в частині передачі в постійне користування земельної ділянки кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, площею 16,7212 га, яка розташована на території Краснолуцької (бувшої Римарівської) сільської ради за межами населеного пункту с. Римарівка є обгрунтованою, підтверджена наявними доказами і підлягає задоволенню.
Згідно ч. 13 ст. 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі, зокрема, скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень) (частина 10 Закону України «Про державний земельний кадастр).
Як зазначалося судом вище, рішенням Господарського суду Полтавської області від 10.02.2022 року по справі 917/1346/21, залишеним без змін Постановою Східного апеляційного господарського суду від 08.08.2022 року, визнано недійсним та скасовано наказ Головного управління Держземагенства у Полтавській області (правонаступник ГУ Держгеокадастру у Полтавській області) №1757-СГ від 16.07.2014 року «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою».
Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки, площею 16,7212 га, розташовану на території Краснолуцької сільської ради (бувша Римарівська) Гадяцького району Полтавської області з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121, запис від 04.12.2014 року та закрити Поземельну книгу, яка була відкрита у зв`язку зі здійсненням державної реєстрації земельної ділянки площею 16,7212 га, розташовану на території Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121, скасувати кадастровий номер.
Визнано недійсним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області від 22.01.2020 року №2247-сг частково, а саме: в частині передачі Краснолуцькій сільській об`єднаній територіальній громаді в особі Краснолуцької сільської ради у комунальну власність земельну ділянку з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121 площею 16,7212 га, яка розташована на території Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області.
Припинено речові права територіальної громади в особі Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області (код ЄДРПОУ 21051102), а саме: права власності - комунальна на земельну ділянку площею 16,7212 га, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, що розташована на території Полтавської області, Гадяцького району, Краснолуцької сільської ради (бувша Римарівська).
Скасовано рішення про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, номер запису про право (в державному реєстрі прав) 35536378 від 13.02.2020 року, ухвалене Виконавчим комітетом Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області щодо реєстрації за територіальною громадою в особі Краснолуцької сільської ради (код ЄДРПОУ 21051102) права комунальної власності на земельну ділянку площею 16,7212 га, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2033462953204.
Згідно ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства.
Враховуючи вищезазначене, а також те, що судом визнано протиправним та скасовано рішення 14 сесії 8 скликання Краснолуцької сільської ради від 16.11.2021 року Про передачу земельних ділянок комунальної власності Краснолуцької сільської ради в постійне користування КП Перспектива Краснолуцької сільської ради" в частині передачі в постійне користування земельної ділянки кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, площею 16,7212 га, яка розташована на території Краснолуцької (бувшої Римарівської) сільської ради за межами населеного пункту с. Римарівка, суд дійшов висновку про обгрунтованість вимог позивача про скасування рішення про державну реєстрацію права постійного користування за КП "Перспектива", вчинену державним реєстратором Краснолуцької сільської ради в Реєстрі речових прав на нерухоме майно від 30.11.2021року за № 619982 та визнання припиненим права постійного користування КП Перспектива на земельну ділянку кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, площею 16,7212га, яка розташована натериторії Краснолуцької сільської ради, за межами населеного пункту с. Римарівка.
Задоволення вищезазначених позовних вимог відповідає способам захисту порушених прав позивача і призведе до їх поновлення в судовому порядку.
Згідно зі статтею 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.
За приписами статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Згідно статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Згідно з статтею 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідачів.
Керуючись ст. ст. 123, 129, 210, 232, 233, 236, 238, 240, 241 ГПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення 14 сесії 8 скликання Краснолуцької сільської ради (37315,Полтавська обл. Миргородський район, с Красна Лука, вул. Миру, буд. 24, код ЄДРПОУ 21051102) від 16.11.2021 року Про передачу земельних ділянок комунальної власності Краснолуцької сільської ради в постійне користування КП Перспектива Краснолуцької сільської ради" в частині передачі в постійне користування земельної ділянки кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, площею 16,7212га, яка розташована на території Краснолуцької (бувшої Римарівської) сільської ради за межами населеного пункту с. Римарівка.
3.Визнати припиненим право постійного користування КП Перспектива (37321, Полтавська область, Миргородський район, с. Ціпки, вул. Ватутіна, буд. 1, код ЄДРПОУ 42847978) на земельну ділянку кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, площею 16,7212га, яка розташована натериторії Краснолуцької сільської ради, за межами населеного пункту с. Римарівка.
4. Скасувати рішення про державну реєстрацію права постійного користування за КП "Перспектива", вчинену державним реєстратором Краснолуцької сільської ради в Реєстрі речових прав на нерухоме майно від 30.11.2021року за № 619982.
5. Стягнути з Краснолуцької сільської ради Миргородського району Полтавської області, (вул. Миру, буд. 24, с. Красна Лука, Миргородський район, Полтавська область, 37315, код ЄДРПОУ 21051102) на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агростиль", (вул. Кіндратенка, 25А, м. Гадяч, Полтавська область, 37300, код ЄДРПОУ 40243352) судовий збір у сумі 4026,00 грн.
6. Стягнути з Комунального підприємства "Перспектива", (вул. Ватутіна, буд. 1, с. Ціпки, Миргородський район, Полтавська область, 37321, код ЄДРПОУ 42847978) на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агростиль", (вул. Кіндратенка, 25А, м. Гадяч, Полтавська область, 37300, код ЄДРПОУ 40243352) судовий збір у сумі 4026,00 грн.
Видати накази після набрання цим рішенням законної сили.
Згідно з частинами 1, 2 статті 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно статті 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Згідно статті 257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя Солодюк О.В.
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2024 |
Оприлюднено | 09.09.2024 |
Номер документу | 121402664 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Солодюк О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні