ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 серпня 2024 року м. Черкаси Справа № 925/1828/23
Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Грачова В.М., при секретарі судового засідання Вовчанській К.Ю., за участі прокурора відділу Черкаської обласної прокуратури Архипенко В.О. та представників сторін: позивача не з`явились, відповідача не з`явились, розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду в м. Черкаси справу за позовом Керівника Золотоніської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Драбівської селищної ради Черкаської області до Фермерського господарства Віта-Макс про розірвання договору, повернення земельної ділянки, стягнення 28244 грн. 66 коп.,
ВСТАНОВИВ:
Позивач Керівник Золотоніської окружної прокуратури звернувся в Господарський суд Черкаської області з позовом в інтересах держави в особі Драбівської селищної ради Черкаської області (далі - позивач) до Фермерського господарства Віта-Макс (далі відповідач), в якому просив суд:
розірвати договір оренди земельної ділянки від 20.01.2020 року укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області (правонаступником якого є Драбівська селищна рада) та Фермерським господарством Віта-Макс предметом якого є земельна ділянка площею 7,0829 га за кадастровим номером 7120687400:03:001:0967;
зобов`язати Фермерське господарство Віта-Макс повернути Драбівській селищній раді земельну ділянку площею 7,0829 га за кадастровим номером 7120687400:03:001:0967;
стягнути, на підставі договору оренди земельної ділянки від 20.01.2020 року, 18005 грн. 40 коп. орендної плати, 3258 грн. 40 коп. інфляційних втрат, 807 грн. 59 коп. 3% річних, 6173 грн. 27 коп. штрафу, що разом становить 28244 грн. 66 коп.;
відшкодувати судові витрати.
Позов мотивовано неналежним виконанням відповідачем своїх зобов`язань за договором оренди землі від 20.01.2020 року щодо сплати орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 7120687400:03:001:0967 площею 7,0829 га, у зв`язку з чим заявлені вимоги про стягнення вказаної заборгованості, розірвання спірного договору та повернення земельної ділянки.
Ухвалами Господарського суду Черкаської області від 05.01.2024 року, 20.02.2024 року, 21.03.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі №925/1828/23 за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, яке в подальшому відкладено на 11.04.2024 року; для забезпечення дотримання прав відповідача бути проінформованим про час і дату призначення судового засідання, розміщено інформацію про повідомлення Фермерського господарства Віта Макс на офіційній сторінці Господарського суду Черкаської області вебпорталу судової влади України.
Ухвалами суду від 11.04.2024 року, 25.06.2024 року підготовче провадження у справі № 925/1828/23 закрито, призначено справу до судового розгляду по суті на 01.08.2024 року.
В судове засідання 01.08.2024 року позивач, відповідач явку своїх представників не забезпечили, позивач належним чином повідомлений про дату, час та місце судового засідання відповідно до довідки суду про доставку електронного листа з ухвалою суду від 25.06.2024 року до його електронного кабінету, причини неявки не повідомив. Відповідач письмовий відзив на позовну заяву не подав, ухвали Господарського суду Черкаської області від 05.01.2024 року, 20.02.2024 року, адресовані відповідачу у визначеному ч. 5 ст. 176 ГПК України порядку за адресою місцезнаходження, відділенням Укрпошти повернені суду з відмітками адресат відсутній за вказаною адресою.
Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходженням відповідача є: 19830, Черкаська обл., Драбівський район, село Золотоношка.
Натомість ухвала суду 25.06.2024 року, адресована відповідачу у визначеному ч. 5 ст. 176 ГПК України порядку за адресою місцезнаходження отримана представником відповідача особисто (а.с. 118).
Таким чином, суд продемонстрував достатню старанність, щоб дозволити відповідачу, який повинен був знати про правила, що застосовуються до надіслання судових повідомлень учасникам справи, визначитися з провадженням проти нього та скористатись правами і обов`язками, передбаченими статтями 42, 46 ГПК України і вважає його повідомленим належним чином.
Частиною 1 ст. 202 ГПК України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно з п.п. 1, 2 ч. 3 ст. 202 ГПК України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки, у разі повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.
Враховуючи, що наявні матеріали справи є достатніми для всебічного, повного і об`єктивного розгляду справи, суд, відповідно до ст. 202 ГПК України, визнав за можливе розглянути справу у відсутності представників позивача, відповідача за наявними в ній матеріалами.
У судовому засіданні 01.08.2024 року прокурор позов з підстав, викладених у позовній заяві, підтримала і просила суд задовольнити повністю.
Згідно із ст.ст. 233 ч. 6, 240 ч. 1 ГПК України, у судовому засіданні 01.08.2024 року судом було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Заслухавши пояснення прокурора, дослідивши наявні в справі письмові докази та оцінивши їх у сукупності, суд задовольняє позовні вимоги повністю з таких підстав.
20.01.2020 року Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області, як орендодавець, та Фермерське господарство Віта-Макс, як орендар, уклали договір оренди землі (далі Договір, а.с. 41-43), за умовами п.1 якого орендодавець, на підставі протоколу земельних торгів №5 у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності від 20.01.2020 року надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 7120687400:03:001:0967, яка розташована за межами населених пунктів на території Нехайківської сільської ради Драбівського району Черкаської області.
Сторони погодили усі істотні умови договору, зокрема, такі:
п. 2. в оренду передається земельна ділянка площею 7,0829 га, у тому числі сільськогосподарські угіддя: сіножаті - 7,0829 га;
п. 3. на земельній ділянці відсутні об`єкти нерухомого майна;
п.5 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 7120687400:03:001:0967 становить 75284 грн. 01 коп.;
п. 8. договір укладено на 7 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк;
п. 9 орендна плата, яка визначена за результатами земельних торгів, вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 6173 грн. 27 коп. в рік, що становить 8,20% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Плата за перший рік (12місяців) користування земельною ділянкою, право оренди якої набуто на земельних торгах згідно з протоколом земельних торгів №5 у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності від 20.01.2020 року у розмірі річної орендної плати, що становить 6173 грн. 27 коп. підлягає сплаті орендарем не пізніше трьох банківських днів з дня укладення договору оренди землі на розрахунковий рахунок Нехайківської сільської ради Драбівського району Черкаської області;
п. 10 орендна плата за наступні роки вноситься у такі строки: щомісяця протягом 30 календарних днів , що наступають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця у розмірі 1/12 частини річної орендної плати (8,20% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки) на розрахунковий рахунок в місцевий бюджет Нехайківської сільської ради Драбівського району Черкаської області;
п. 11 обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної власності здійснюється з урахуванням індексації. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії;
п. 14 у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором: у 10-денний строк сплачується штраф у розмірі 100% річної орендної плати встановленої цим договором, який зараховується до інших надходжень місцевого бюджету Нехайківської сільської ради Драбівського району Черкаської області; стягується пеня у розмірі 0,3% несплаченої суми за кожен день прострочення, але не більше подвійної облікової ставки НБУ;
п. 17 цільове призначення земельної ділянки: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва код за КВЦПЗ секція А (01.01);
п.29 зобов`язанням орендаря є, втому числі, своєчасно і в повному обсязі сплачувати орендну плату;
п. 33. дія договору припиняється у разі: невиконання орендарем умов п.28 договору, закінчення строку на який його було підписано , придбання земельної ділянки у власність, викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження. Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом;
п. 34. дія договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; рішенням суду, на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов`язків передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав визначених законом;
п. 35. допускається розірвання договору оренди в односторонньому порядку;
п. 42. договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами.
Договір підписаний представниками обох сторін, скріплений їхніми печатками.
Із Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 360249133 від 27.12.2023 року (а.с. 44-46) вбачається, що земельна ділянка кадастровий номер 7120687400:03:001:0967 площею 7,0829 га зареєстрована за номером об`єкта нерухомого майна 329828171206; 11.01.2021 року на праві власності зареєстрована за Драбівською селищною радою на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області №35-ОТГ від 03.12.2020 року, акту приймання-передачі земельних ділянок від 03.12.2020 року, про що внесено запис 40102683; в актуальній інформації про державну реєстрацію іншого речового права наявний запис № 35923992 про реєстрацію 10.03.2020 року права оренди земельної ділянки за Фермерським господарством Віта-Макс на підставі договору оренди землі від 20.01.2020 року строком на 7 років, дата закінчення дії 20.01.2027 року.
19.07.2020 року набрала чинності постанова Верховної Ради України № 807-ІХ Про утворення та ліквідацію районів, відповідно до якої у Черкаській області утворений Золотоніський район (з адміністративним центром у місті Золотоноша) у складі територій Великохутірської сільської, Вознесенської сільської, Гельмязівської сільської, Драбівської селищної, Золотоніської міської, Зорівської сільської, Іркліївської сільської, Новодмитрівської сільської, Піщанської сільської, Чорнобаївської селищної, Шрамківської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України (пункт 23 постанови).
Згідно з підпунктом 1 пункту 6і Прикінцевих і перехідних положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (зміни до Закону внесені в результаті прийняття Закону України Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій № 1009-ІХ, який набрав чинності 06 грудня 2020 року) до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України закінчення повноважень сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, а також реорганізація сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням положення, яким передбачено, що у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі - сформована територіальна громада), припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до території сформованої територіальної громади (далі - розформовані територіальні громади).
Також, підпунктом 9 пункту 6і Прикінцевих і перехідних положень вказаного Закону передбачено, що юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі сформованої територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків усіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень новообраною радою.
Частиною 6 статті 8 Законом України Про добровільне об`єднання територіальних громад встановлено, що припинення юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди.
27.05.2021 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин від 28.04.2021 року № 1423.
Відповідно до Закону розділ X Перехідних положень ЗК України доповнено пунктом 24. З дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки та землі не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Крім того, з дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Рішенням Драбівської селищної ради № 2-9/VIII від 11.12.2020 року до власності Драбівської селищної ради перейшла, в тому числі, і земельна ділянка з кадастровим номером 7120687400:03:001:0967 площею 7,0829 га, про що вказано також у наказі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області №35-ОТГ від 03.12.2020 року, акті приймання-передачі земельних ділянок від 03.12.2020 року (п. 292 Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які плануються для передачі у комунальну власність органам місцевого самоврядування).
Відповідно до акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення з державної у комунальну власність від 03.12.2020 року та наказу ГУ ДГК у Черкаській області від №35-ОТГ від 03.12.2020 року за Драбівською селищною радою в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право комунальної власності в тому числі і на спірну земельну ділянку.
Таким чином, Драбівська селищна рада є правонаступником Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області щодо належності спірної земельної ділянки до комунальної власності.
Драбівська селищна рада листом № 03-18/974 від 18.10.2023 року (а.с. 38) повідомила Золотоніську окружну прокуратуру, що Фермерським господарством Віта-Макс допущено порушення умов договору оренди землі від 20.01.2020 року, заборгованість зі сплати орендної плати за період з 01.01.2020 року по 01.10.2023 року становить 16976 грн. 49 коп. відповідно до наданого до листа розрахунку заборгованості, з метою недопущення зменшення надходжень коштів бюджету до селищної ради за оренду землі, просила вжити заходи щодо представництва інтересів держави у земельній сфері щодо стягнення вказаної заборгованості, з відповідним позовом до суду не зверталась, долучила наявні докази виконання вказаного договору оренди земельної ділянки.
Прокурор вказав, що за користування земельною ділянкою орендар зобов`язаний сплачувати орендну плату, за розрахунком прокурора та позивача борг відповідача з орендної плати за договором оренди землі від 20.01.2020 року за період з 31.01.2020 року по 01.12.2023 року становить 18005 грн. 40 коп., що свідчить про систематичну несплату останнім орендної плати за користування земельною ділянкою за Договором, у зв`язку з чим також заявлено до стягнення 3258 грн. 40 коп. інфляційних втрат, 807 грн. 59 коп. 3% річних, 6173 грн. 27 коп. штрафу, вищевказане є порушенням п. п. 1, 9, 10, 29 Договору, ч. 1 ст. 24 та ч. 1 ст. 32, ч.1 ст. 34 Закону України Про оренду землі, ч. 2 ст. 651, ч.1 ст. 782 ЦК України та є підставою для припинення договору шляхом його розірвання за рішенням суду, а також повернення спірної земельної ділянки Драбівській селищній раді.
Спірні правовідносини сторін виникли із договору оренди землі від 20.01.2020 року, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області та Фермерським господарством Віта-Макс. Вимоги прокурора витікають із прав і обов`язків сторін за цим договором.
За правовою природою спірні правовідносини сторін віднесені до зобов`язань найму (оренди) земельної ділянки, загальні положення про найм (оренду) визначені параграфом 1 глави 58, про найм (оренду) земельної ділянки, як окремий вид зобов`язань, параграфом 3 глави 58 ЦК України, загальні положення про правочини визначені розділом IV книги 1 ЦК України, про зобов`язання і договір розділами І і ІІ книги 5 ЦК України, главами 19, 20 ГК України. Крім того, спірні правовідносини перебувають у сфері дії Земельного і Податкового кодексів України, Закону України Про оренду землі, які з урахуванням предмету спору, є спеціальними нормативними актами.
Згідно з ст.14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Статтею 3 ЦК України визначено загальні засади цивільного законодавства, якими, зокрема, є: свобода договору; свобода підприємницької діяльності, яка не заборонена законом; судовий захист цивільного права та інтересу; справедливість, добросовісність та розумність.
Статтями 13 і 14 ЦК України встановлено, відповідно, межі здійснення цивільних прав та загальні засади виконання цивільних обов`язків. Зокрема, і цивільні права і цивільні обов`язки здійснюються (виконуються) в межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.
За змістом з ст.ст. 11, 15, 16 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини; кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання; способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, припинення правовідношення, або іншим способом, що встановлений договором або законом.
Статтею 20 ГК України також передбачено, що права та законні інтереси суб`єктів господарювання захищаються шляхом установлення, зміни і припинення господарських правовідносин.
Частиною 2 ст. 792 ЦК України визначено, що відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 93 ЗК України та ст. 1 Закону України Про оренду землі, який є спеціальним законом, що регулює відносини, пов`язані з орендою землі, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Законом України Про оренду землі встановлено, що:
договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13);
істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (ст. 15);
орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) (ч. 1, ч. 2 ст. 21);
орендар земельної ділянки має право самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі, а орендодавець має право вимагати від орендаря безпосереднього використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди землі та своєчасного внесення орендної плати (ст. 24, 25);
договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом (ч. 1, ч. 2 ст. 31);
на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України (ч. 1 ст. 32);
спори, пов`язані з орендою землі, вирішуються у судовому порядку (ст. 35).
Статтею 792 ЦК України встановлено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Відповідно до ст.ст. 525, 526 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту.
Статтею 530 Цивільного кодексу України встановлено, що у разі, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
У статті 204 ЦК України закріплено презумпцію правомірності правочину. Ця презумпція означає, що вчинений правочин вважається правомірним, тобто таким, що породжує, змінює або припиняє цивільні права й обов`язки, доки ця презумпція не буде спростована, зокрема, на підставі рішення суду, яке набрало законної сили. Таким чином, у разі неспростування презумпції правомірності договору всі права, набуті сторонами правочину за ним, повинні безперешкодно здійснюватися, а створені обов`язки підлягають виконанню. Така правова позиція висловлена Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 23.05.2018 у справі № 916/5073/15 (пункти 5.21, 5.22).
Відповідно до ст.ст. 598, 599 ЦК України, зобов`язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом. Припинення зобов`язання на вимогу однієї із сторін допускається лише у випадках, встановлених договором або законом. Зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.
З огляду на викладені обставини справи суд вбачає, що 20.01.2020 року, на підставі протоколу земельних торгів №5 у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності від 20.01.2020 року, між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області, як орендодавцем, та Фермерським господарством Віта-Макс, як орендарем, укладено договір оренди землі щодо земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 7120687400:03:001:0967 площею7,0829 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Нехайківської сільської ради Драбівського району Черкаської області.
Пунктами 5, 9, 10 Договору сторони погодили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 7120687400:03:001:0967 становить 75284 грн. 01 коп.; орендна плата, яка визначена за результатами земельних торгів, вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 6173 грн. 27 коп. в рік, що становить 8,20% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Плата за перший рік (12місяців) користування земельною ділянкою, право оренди якої набуто на земельних торгах згідно з протоколом земельних торгів №5 у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності від 20.01.2020 року у розмірі річної орендної плати, що становить 6173 грн. 27 коп. підлягає сплаті орендарем не пізніше трьох банківських днів з дня укладення договору оренди землі на розрахунковий рахунок Нехайківської сільської ради Драбівського району Черкаської області;орендна плата за наступні роки вноситься у такі строки: щомісяця протягом 30 календарних днів , що наступають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця у розмірі 1/12 частини річної орендної плати (8,20% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки) на розрахунковий рахунок в місцевий бюджет Нехайківської сільської ради Драбівського району Черкаської області;
Прокурор звернувся до суду в інтересах позивача, як належного орендодавця щодо спірної земельної ділянки, що перебуває у користуванні відповідача на підставі договору оренди землі від 20.01.2020 року, за яким за період з 31.01.2021 року по 01.12.2023 року у відповідача утворилась заборгованість у розмірі 18005 грн. 40 коп. вимога про стягнення якої є предметом спору у справі, що розглядається.
Відповідач не надав суду доказів сплати спірної заборгованості за користування землею на підставі договору оренди землі від 20.01.2020 року за заявлений у позові період.
Наявність і розмір спірної заборгованості з орендної плати за землю в сумі 18005 грн. 40 коп. (6173грн. 27 коп. + 6173грн. 27 коп. + 5658 грн. 83 коп.), прокурором та позивачем підтверджені належними, достатніми і допустимими доказами, їх вимога відповідачем не спростована, тому позов в цій частині суд визнає обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.
Також прокурор у зв`язку з невиконанням відповідачем зобов`язань щодо сплати орендної плати заявив вимоги про стягнення, на підставі ч.2 ст. 625 ЦК України, 3258 грн. 40 коп. інфляційних втрат, 807 грн. 59 коп. 3% річних, на підставі п. 14 Договору 6173 грн. 27 коп. штрафу.
Пунктом 14 Договору сторони погодили, що у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором: у 10-денний строк сплачується штраф у розмірі 100% річної орендної плати встановленої цим договором, який зараховується до інших надходжень місцевого бюджету Нехайківської сільської ради Драбівського району Черкаської області; стягується пеня у розмірі 0,3% несплаченої суми за кожен день прострочення, але не більше подвійної облікової ставки НБУ.
При вирішенні спору в частині стягнення спірної суми штрафу суд керується приписами статей 549 - 552, 610-612, 614 ЦК України, статтями 216-218, 229 - 232, 234 ГК України.
Частиною 2 ст. 625 ЦК України встановлено, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Розрахунки прокурора, покладені в основу вимог про стягнення штрафу, інфляційних втрат, 3% річних відповідають умовам відповідальності сторін за порушення своїх зобов`язань, передбаченим п.14. договору оренди землі від 20.01.2020 року, нормам ч. 2 ст. 625 ЦК України, спірні суми штрафу, інфляційних втрат, 3% річних, нараховані відповідно до умов Договору, на фактичні суми боргу, їх суд вважає правильними. Відтак вимогу прокурора і в цій частині суд визнає обґрунтованою і такою, що підлягає задоволенню у обрахованих позивачем розмірах.
Крім того, прокурор у зв`язку з невиконанням відповідачем зобов`язань щодо сплати орендної плати заявив вимоги про розірвання спірного договору оренди земельної ділянки.
Пунктами 33,34,35 Договору сторони обумовили, що дія договору припиняється у разі: невиконання орендарем умов п.28 договору, закінчення строку на який його було підписано, придбання земельної ділянки у власність, викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження. Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом; дія договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; рішенням суду, на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов`язків передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав визначених законом; допускається розірвання договору оренди в односторонньому порядку.
Відповідно до п. д ст. 141 ЗК України, підставою припинення права користування земельною ділянкою є: систематична несплата земельного податку або орендної плати.
Згідно з ч. 2 ст. 651 ЦК України, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Частиною 1 ст. 782 ЦК України визначено, що наймодавець має право відмовитися від договору найму і вимагати повернення речі, якщо наймач не вносить плату за користування річчю протягом трьох місяців підряд.
Таким чином, обґрунтовуючи позов, прокурор визначив підставою розірвання договору систематичну несплату відповідачем орендної плати.
Тлумачення пункту д) частини першої статті 141 ЗК України, частини другої статті 651 ЦК України свідчить, що несплата орендної плати охоплює випадки як невиплати орендної плати у цілому, так і її виплата у розмірі меншому, ніж визначеному договором (без урахування індексації, індексу інфляції тощо). Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду у постанові від 10.10.2019 року у справі № 293/1011/16-ц.
Сам факт систематичного порушення договору оренди земельної ділянки щодо сплати орендної плати є підставою для розірвання такого договору, незважаючи на те, чи виплачена в подальшому заборгованість, оскільки згідно зі ст. 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (судом враховано позицію Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду викладену у постанові від 02.05.2018 року у справі № 925/549/17).
Згідно з п. 2.23 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин, розглядаючи справи зі спорів про розірвання договору оренди з підстав заборгованості з орендної плати, потрібно мати на увазі, що згідно зі статтями 1, 13 Закону України Про оренду землі основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі.
Враховуючи вище викладене, систематична несплата відповідачем орендної плати за користування земельною ділянкою кадастровий номер 7120687400:03:001:0967 площею7,0829 га за договором оренди землі від 20.01.2020 року підтверджується матеріалами справи, тому вимога про розірвання вказаного договору, є обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Згідно ч. 1 ст. 34 Закону України «Про оренду землі», у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.
Враховуючи те, що суд дійшов висновку про наявність підстав для розірвання договору, у відповідача з моменту розірвання договору відсутні правові підстави для використання спірної земельної ділянки.
З огляду на вищевикладене, суд прийшов до висновку про обґрунтованість та доведеність належними доказами, дослідженими судом, позовних вимог про зобов`язання відповідача повернути земельну ділянку кадастровий номер 7120687400:03:001:0967 площею 7,0829 га позивачу, тому позовні вимоги прокурора в цій частині також підлягають задоволенню.
Нормами Господарського процесуального кодексу України, зокрема, встановлено, що:
учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається (ч. 1 ст. 43);
кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.ч. 1, 3 ст. 74);
належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1 ст. 76);
обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77);
достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (ч. 1 ст. 78);
наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч.ч. 1, 2 ст. 79);
учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду (ч. 1 ст. 80);
суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили (ч.ч. 1, 2 ст. 86).
Згідно з ч.ч. 1, 3 ст. 13, ч. 1 ст. 14 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
З урахуванням викладеного суд позов визнає обґрунтованим, доказаним і з заявлених у ньому підстав задовольняє повністю.
Разом з тим, суд вважає за необхідне зазначити наступне щодо належності звернення Заступника керівника Уманської окружної прокуратури до суду з даним позовом.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно пунктом 3 частини першої статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Враховуючи положення Великої Палати Верховного Суду викладені у постанові від 26.05.2020 року у справі № 912/2385/18 то захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні компетентні органи, а не прокурор. Прокурор не повинен вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати компетентний орган, який може і бажає захищати інтереси держави.
Системне тлумачення абзацу першого частини третьої статті 23 Закону дозволяє дійти висновку, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах (постанова Великої Палати Верховного Суду у і від 26.06.2019 року у справі № 587/430/16-ц ).
Згідно частини четвертої статті 23 Закону України Про прокуратуру наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.
Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.
Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.
Прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу.
Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України Про прокуратуру, прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.
З матеріалів справи вбачається, що Драбівська селищна рада листом № 03-18/974 від 18.10.2023 року (а.с. 38) повідомила Золотоніську окружну прокуратуру, що Фермерським господарством Віта-Макс допущено порушення умов договору оренди землі від 20.01.2020 року, вказала заборгованість зі сплати орендної плати станом на 01.10.2023 року відповідно до наданого до листа розрахунку заборгованості, з метою недопущення зменшення надходжень коштів бюджету до селищної ради за оренду землі, просила вжити заходи щодо представництва інтересів держави у земельній сфері щодо стягнення вказаної заборгованості, з відповідним позовом до суду не зверталась, долучила наявні докази виконання вказаного договору оренди земельної ділянки.
Керівник Золотоніської окружної прокуратури листом № 51/1-770вих-23 від 29.12.2023 року (а.с. 62) повідомив позивача про підготовку проекту позову в інтересах держави в особі Драбівської селищної ради Черкаської області до Фермерського господарства Віта-Макс про розірвання договору оренди землі від 20.01.2020 року, повернення земельної ділянки кадастровий номер 7120687400:03:001:0967 площею 7,0829 га, стягнення 18005 грн. 40 коп. заборгованості з орендної плати, втрат від інфляції, 3 % річних.
Отже, враховуючи нездійснення позивачем заходів для звернення до суду з позовом стосовно захисту інтересів територіальної громади та держави, враховуючи повноваження прокурора самостійно визначати, у чому полягає порушення інтересів держави і визначати орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, суд дійшов висновку, що прокурор в даному випадку належним чином обґрунтував та довів підстави для представництва інтересів держави в суді.
Відтак, з огляду на встановлені обставини справи та викладені норми законодавства, суд позов визнає обґрунтованим і задовольняє повністю.
На підставі статті 129 ГПК України, з відповідача на користь Черкаської обласної прокуратури підлягають стягненню судовий збір у розмірі 8052 грн.
Керуючись ст.ст. 129, 233, 236-240, 255 256 ГПК України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Фермерського господарства Віта-Макс, ідентифікаційний код юридичної особи 32883454, місцезнаходження: 19830, Черкаська обл., Золотоніський (Драбівський) район, с. Золотоношка на користь Драбівської селищної ради, ідентифікаційний код юридичної особи 34226402, місцезнаходження: 19801, Черкаська обл., Золотоніський район, селище Драбів, вул. Центральна, буд. 69 18005 грн. 40 коп. заборгованості зі сплати орендної плати за землю, 3258 грн. 40 коп. інфляційних втрат, 807 грн. 59 коп. 3% річних, 6173 грн. 27 коп. штрафу.
Розірвати договір оренди землі від 20.01.2020 року, укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області (правонаступником якого є Драбівська селищна рада, ідентифікаційний код юридичної особи 34226402, місцезнаходження: 19801, Черкаська обл., Золотоніський район, селище Драбів, вул. Центральна, буд. 69) та Фермерським господарством Віта-Макс, ідентифікаційний код юридичної особи 32883454, місцезнаходження: 19830, Черкаська обл., Золотоніський (Драбівський) район, с. Золотоношка.
Зобов`язати Фермерське господарство Віта-Макс, ідентифікаційний код юридичної особи 32883454, місцезнаходження: 19830, Черкаська обл., Золотоніський (Драбівський) район, с. Золотоношка повернути Драбівській селищній раді, ідентифікаційний код юридичної особи 34226402, місцезнаходження: 19801, Черкаська обл., Золотоніський район, селище Драбів, вул. Центральна, буд. 69 земельну ділянку площею 7,0829 га за кадастровим номером 7120687400:03:001:0967.
Стягнути з Фермерського господарства Віта-Макс, ідентифікаційний код юридичної особи 32883454, місцезнаходження: 19830, Черкаська обл., Золотоніський (Драбівський) район, с. Золотоношка на користь Черкаської обласної прокуратури, код ЄДРПОУ 02911119, місцезнаходження: 18015, Черкаська область, м. Черкаси, бульв. Шевченка, буд. 286 - 8052 грн. судових витрат.
Рішення може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 04.09.2024 року.
Суддя В.М. Грачов
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 01.08.2024 |
Оприлюднено | 09.09.2024 |
Номер документу | 121403171 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Грачов В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні