Рішення
від 04.09.2024 по справі 140/6615/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 вересня 2024 року ЛуцькСправа № 140/6615/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Плахтій Н.Б.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом керівника Камінь-Каширської окружної прокуратури в інтересах держави до Камінь-Каширської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Камінь-Каширської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся з позовом до Камінь-Каширської міської ради про визнання протиправною бездіяльності щодо невжиття заходів для оформлення та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами закладу дошкільної освіти Камінь-Каширського закладу дошкільної освіти комбінованого типу «ясла садок «КАЗКА» Камінь-Каширської міської ради Волинської області, що знаходиться по вул.Магдебурзького права, 25 в м.Камінь-Каширський Волинської області;

зобов`язання вчинити дії, пов`язані з оформленням та державною реєстрацією права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами Камінь-Каширського закладу дошкільної освіти комбінованого типу «ясла садок «КАЗКА» Камінь-Каширської міської ради Волинської області в межах населеного пункту м.Камінь-Каширський Волинської області.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Камінь-Каширською окружною прокуратурою при виконанні повноважень, визначених статтею 131-1 Конституції України та статтею 23 Закону України від 14.10.2014 №1697-VII «Про прокуратуру» (далі - Закон №1697-VII), встановлено порушення інтересів держави щодо управління майном Камінь-Каширської територіальної громади, зокрема, факт використання земельної ділянки під будівлями та спорудами закладу дошкільної освіти Камінь-Каширського закладу дошкільної освіти комбінованого типу «ясла-садок «Казка» КаміньКаширської міської ради Волинської області (далі - ЗДО «ясла-садок «Казка»), без оформлення права постійного користування та реєстрації речових прав на останню (земельну ділянку).

Так, зазначений заклад освіти розміщений на земельній ділянці площею 0,6585 га з кадастровим номером 0721410100:01:002:1265, яка відповідно до державного акта на право постійного користування земельною ділянкою була надана у користування відділу освіти і науки Камінь-Каширської районної державної адміністрації. Проте рішенням Камінь-Каширської міської ради від 24.09.2021 №8/13-73 останньому припинено право постійного користування згаданою земельною ділянкою.

Відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 14.05.2024 речові права (право постійного користування) на земельну ділянку площею 0,6585 га з кадастровим номером 0721410100:01:002:1265 по вул. Магдебурзького права, 25, м.Камінь-Каширський Волинської області не зареєстровані.

Із листа Камінь-Каширської міської ради від 27.05.2024 № 2669/01-27/2-24, наданого на запит окружної прокуратури, встановлено, що право постійного користування земельною ділянкою, яка використовується ЗДО «Ясла-садок «Казка», не оформлене та не зареєстроване.

Отже, використання земельної, на якій розташований заклад дошкільної освіти ЗДО «Ясла-садок «Казка», здійснюється із порушенням вимог чинного законодавства шляхом користування останньою без оформлення права постійного користування та державної реєстрації речових прав, створює передумови для зловживань щодо розпорядження цим об`єктом нерухомості, ризики належного функціонування навчального закладу, що може призвести до негативних наслідків, порушення прав дітей, нецільового використання останньої або її вибуття з власності громади.

З наведених підстав прокурор просив позов задовольнити.

Ухвалою суду від 01.07.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с.60).

Відповідач правом подати відзив на позов не скористався.

Згідно із частиною шостою статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Враховуючи вимоги статті 262 КАС України судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з огляду на наступне.

Рішенням Камінь-Каширської міської ради від 14.01.2021 № 4/102 «Про безоплатне прийняття майна (майнових прав) зі спільної власності територіальних громад у комунальну власність Камінь-Каширської міської ради» прийнято з 01.01.2021 зі спільної власності територіальних громад у комунальну власність Камінь-Каширської міської ради нерухоме майно по вул. Перше Травня, 25, м.Камінь-Каширський Волинської області (на той час Камінь-Каширського ДНЗ №3 «КАЗКА») (а.с.21-26)

Відповідно до рішення Камінь-Каширської міської ради від 14.01.2021 № 4/103 «Про зміну засновників, перейменування закладів освіти, медицини та культури та затвердження статутів цих закладів у новій редакції» Камінь-Каширська міська рада увійшла до складу засновників названого закладу освіти, змінила найменування та затвердила в новій редакції статут Камінь-Каширського закладу дошкільної освіти комбінованого типу «ясла-садок «КАЗКА» Камінь-Каширської міської ради Волинської області (ЄДРПОУ 25086988), тобто вступила у права засновника юридичної особи (а.с.27-29).

Статутом ЗДО «ясла-садок «КАЗКА», затвердженим рішенням Камінь-Каширської міської ради від 14.01.2021 № 4/103, визначено, що засновником ЗДО «Ясла-садок «Казка» є Камінь-Каширська міська рада Волинської області (п.1.5.); матеріально-технічна база закладу освіти включає будівлі, споруди, земельну ділянку, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, інші матеріальні цінності (п.9.3.); джерелами фінансування закладу дошкільної освіти є кошти держаного та місцевого бюджету, добровільні внески у вигляді коштів, матеріальних цінностей, нематеріальних активів, одержаних від підприємств, установ, організацій, фізичних осіб; інші джерела, не заборонені законодавством (п. 10.3.) (а.с.10-17).

Рішенням Камінь-Каширської міської ради від 09.12.2022 № 8/25-29 «Про перейменування вулиць та провулків в населених пунктах Камінь-Каширської міської ради Камінь-Каширського району Волинської області» перейменовано без зміни нумерації будівель вулицю Перше Травня на вулицю Магдебурзького права в місті Камінь-Каширський Камінь-Каширського району Волинської області (а.с.18-20).

ЗДО «ясла-садок «КАЗКА» розміщений на земельній ділянці площею 0,6585 га з кадастровим номером 0721410100:01:002:1265, яка відповідно до державного акта на право постійного користування земельною ділянкою була надана у користування відділу освіти і науки Камінь-Каширської районної державної адміністрації. Проте рішенням Камінь-Каширської міської ради від 24.09.2021 №8/13-73 останньому припинено право постійного користування згаданою земельною ділянкою (а.с.40-51).

Відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 14.05.2024 речові права (право постійного користування) на земельну ділянку площею 0,6585 га з кадастровим номером 0721410100:01:002:1265 по вул.Магдебурзького права, 25, м.Камінь-Каширський Волинської області не зареєстровані (а.с.56зворот).

Камінь-Каширська окружна прокуратура зверталась до Камінь-Каширської міської ради з листом від 16.05.2024 №51-1212ВНХ-24, в якому просила вказати причини, у зв`язку з чим органом місцевого самоврядування упродовж тривалого часу не вжито заходів для належної реєстрації права на майно (а.с.52-53).

Листами від 27.05.2024 та від 19.06.2024 Камінь-Каширська міська ради повідомила, що на даний момент проводиться реєстрація права на майно та на даний момент право постійного користування, зокрема, земельною ділянкою під будівлею та спорудою Камінь-Каширського закладу дошкільної освіти комбінованого типу «ясла-садок» «Казака» Камінь-Каширської міської ради не зареєстровано відповідно (а.с.53зворот-54).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону №1697-VІІ та статтею 53 КАС України.

Згідно з частинами першою, третьою, четвертою статті 23 Закону №1697-VІІ представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Як визначено частинами четвертою та п`ятою статті 53 КАС України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

На думку суду, звертаючись до суду в інтересах держави, у позовній заяві прокурор обґрунтував, в чому полягає порушення інтересів держави та необхідність їх захисту.

Так, прокурор в адміністративному позові, обґрунтовуючи необхідність захисту інтересів держави шляхом звернення із цим позовом зазначив, що бездіяльність відповідача, яка виражається у невжитті передбачених законодавством заходів щодо оформлення та державної реєстрації речових прав на земельну ділянку під будівлями та спорудами Камінь-Каширського закладу дошкільної освіти комбінованого типу «ясла садок «КАЗКА» Камінь-Каширської міської ради Волинської області, інтереси якої представляє Камінь-Каширська міська рада, а відповідно й інтереси держави у сфері контролю за користуванням та реєстрацією речових прав на земельні ділянки. Звернення до суду із цим позовом спрямоване на задоволення суспільної потреби у вирішенні суспільно значимого питання законності користування земельними ділянками без правовстановлюючих документів, що свідчить про наявність передбачених частиною третьою статті 23 Закону №1697-VII підстав для представництва інтересів держави в суді.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону України від 05 вересня 2017 року №2145-VIII «Про освіту» (далі Закон №2145-VIII) освіта є державним пріоритетом, що забезпечує інноваційний, соціально-економічний і культурний розвиток суспільства. Фінансування освіти є інвестицією в людський потенціал, сталий розвиток суспільства і держави.

Згідно з частиною шостою статті 25 Закону №2145-VIII засновник закладу освіти зобов`язаний, зокрема, забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.

Частиною другою статті 80 Закону №2145-VIII встановлено, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Статтею 12 Земельного кодексу України (далі ЗК України) визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу та інші.

Відповідно до підпункту 1 пункту «а» частини першої статті 32 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон №280/97-ВР) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, молодіжними центрами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Статтею 33 Закону №280/97-ВР передбачено повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у межах та порядку, встановлених законом.

Згідно з частиною другою статті 83 ЗК України у комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

Відповідно до пункту «ґ» частини другої статті 92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають заклади освіти незалежно від форми власності.

Частиною першою статті 92 ЗК України установлено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

За змістом частин першої, другої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з частиною першою статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений статтею 123 ЗК України.

Частиною першою статті 123 ЗК України визначено, що земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті «а» частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

Як передбачено частинами дев`ятою, десятою статті 79-1 ЗК України, земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Згідно з статтею 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до пункту 1 частини першої статті 2 Закону України від 01.07.2004 №1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон №1952-IV) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до вимог пункту 2 частини першої статті 3 Закону №1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.

Згідно з частиною другою статті 3 Закону №1952-IV речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Частиною першою статті 5 Закону №1952-IV встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

Таким чином, речові права на нерухоме майно закладу освіти, зокрема земельну ділянку, підлягають державній реєстрації відповідно до закону. Наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених відповідно до вимог закону, є обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки. Органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень повинні забезпечувати реалізацію державної політики у сфері освіти на відповідній території, у тому числі щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки та на будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна закладів освіти, з метою нормального їх функціонування.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться навчальні заклади, створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою, формує ризики для нормального функціонування навчального закладу та навчального процесу. Також відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування. Тому необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки закладу освіти прямо передбачена вищевказаними нормами.

Відповідачем не надано доказів оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами ЗДО «ясла-садок «Казка» в межах населеного пункту міста Камінь-Каширський Камінь-Каширського району Волинської області.

За таких обставин суд погоджується з доводами прокурора, що за наявності підстав та відповідних повноважень Камінь-Каширська міська рада не здійснила належних юридично значимих обов`язкових дій щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами закладу освіти, що є бездіяльністю відповідача в оформленні правовстановлюючих документів на майно, належного територіальній громаді.

Враховуючи викладене, Камінь-Каширська міська рада зобов`язана вжити заходів щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами ЗДО «ясла-садок «Казка» згідно з вимогами чинного законодавства.

При цьому у цій справі відсутні належні та беззаперечні докази, які б вказували на об`єктивні причини неможливості вжиття відповідачем заходів щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами вищевказаного закладу середньої освіти.

З урахуванням встановлених обставин справи, наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, та враховуючи також, що у позовній заяві прокурор обґрунтував, в чому полягає порушення інтересів держави та необхідність їх судового захисту, то поданий в інтересах держави позов належить задовольнити повністю.

Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Камінь-Каширської міської ради щодо невжиття заходів для оформлення та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами Камінь-Каширського закладу дошкільної освіти комбінованого типу «ясла садок «КАЗКА» Камінь-Каширської міської ради Волинської області, що знаходиться по вул.Магдебурзького права, 25 в м.Камінь-Каширський Волинської області.

Зобов`язати Камінь-Каширську міську раду вчинити дії, пов`язані з оформленням та державною реєстрацією права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами Камінь-Каширського закладу дошкільної освіти комбінованого типу «ясла садок «КАЗКА» Камінь-Каширської міської ради Волинської області, що знаходиться по вул.Магдебурзького права, 25 в м.Камінь-Каширський Волинської області.

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Камінь-Каширська окружна прокуратура (44501, Волинська обл., м.Камінь-Каширський, вул.Воля, 7, код ЄДРПОУ 02909915);

Відповідач: Камінь-Каширська міська рада (44501, Волинська обл., м.Камінь-Каширський, Воля, 2, код ЄДРПОУ 34836909).

Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.09.2024
Оприлюднено09.09.2024
Номер документу121413084
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —140/6615/24

Рішення від 04.09.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні