ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
28 серпня 2024 року Справа № 280/3785/24 м.Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сіпаки А.В., при секретарі судового засідання Іорової К.Я.
за участю:
представника позивача за первісним позовом та відповідача за зустрічним позовом: Ілійчук А.В.
представника відповідача за первісним позовом та позивача за зустрічним позовом: Ємельянова О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (пр. Соборний, буд. 158-Б, м. Запоріжжя, 69057, код ЄДРПОУ 20490012) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дорожньо-будівельне управління №57" (вул. Креміно, буд. 8-А, м. Запоріжжя, 69038, код ЄДРПОУ 31945556) про стягнення заборгованості по неправомірно виплачених страхових коштів та штрафу за неправомірно виплачені страхові кошти, та за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Дорожньо-будівельне управління №57" (вул. Креміно, буд. 8-А, м. Запоріжжя, 69038, код ЄДРПОУ 31945556) до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (пр. Соборний, буд. 158-Б, м. Запоріжжя, 69057, код ЄДРПОУ 20490012)
про визнання протиправним та скасування рішення
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (далі - позивач) звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дорожньо-будівельне управління №57" (далі - відповідач), в якому просить стягнути з відповідача заборгованості по неправомірно виплачених страхових коштів та штрафу за неправомірно виплачені страхові кошти у розмірі 42540,48 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що було проведено документальну перевірку дотримання порядку використання страхових коштів ТОВ «Дорожньо-будівельне управління № 57» та за її результатами встановлено, що застрахованій особі ОСОБА_3 виплачено матеріальне забезпечення у сумі 28360,32 грн. за страховим випадком № 5575708 від 25.10.2022, пов`язаним з страховим випадком № 558653 від 24.10.2022, який був створений як наслідок травми, отриманої в стані алкогольного сп`яніння, чим порушено абзац 5 ч. 1 ст. 16 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування». Складений акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України від 15.11.2023 № 69/1. В подальшому управлінням було прийнято Рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 08.12.2023 № 43/1 на загальну суму 42540,48 грн. (неправомірно витрачені страхові кошти у сумі 28360,32 грн. та штраф у розмірі 50% за неправомірно витрачені страхові кошти у сумі 14180,16 грн.). Просить позов задовольнити та стягнути заборгованість у розмірі 42540,48 грн.
Ухвалою суду від 30.04.2024 відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
Від ТОВ «Дорожньо-будівельне управління № 57» 27.05.2024 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, де вказано, що товариством було призначено та виплачено допомогу по тимчасовій непрацездатності за рахунок коштів Фонду застрахованій особі ОСОБА_3 за електронними листками непрацездатності: № 5568653-2010658403-1 з термінами звільнення від роботи з 24.10.2022 по 24.10.2022 на 1 календарний день, з позначкою ознаки алкогольного/наркотичного сп`яніння "Так"; № 5575708-2010670696-1 з 25.10.2022 по 03.11.2022 на 10 календарних днів (у т.ч. за рахунок Фонду 5 календарних днів у сумі 5908,40 грн.) у сумі 11816,80 грн.; № 5575708-2010823597-1 з 04.11.222 по 09.11.2022 на 6 календарних днів у сумі 7090,08 грн.; №5575708-2010926375-1 з 10.11.2022 по 18.11.2022 на 9 календарних днів у сумі 10635,12 грн.; № 5575708-2011082438-1 з 19.11.2022 по 22.11.2022 на 4 календарних днів у сумі 4726.72 грн., ознака алкогольного/ наркотичного сп`яніння "Ні". Згідно заяв-розрахунків від 28.11.2022, 16.12.2022.
Зазначає, що в е-лікарняних відсутні позначка «первинний» чи «продовження» на порталі ПФУ додався номер випадку непрацездатності - унікальний номер випадку тимчасової непрацездатності. Тобто, на підставі даних медичних висновків, що складають один випадок тимчасової непрацездатності, в порядку черговості формуються е-лікарняні, кожен наступний з яких створюється як продовження першого та складають один страховий випадок. Унікальний номер випадку непрацездатності для всіх електронних лікарняних, сформованих в межах одного випадку, буде співпадати. При цьому номери самих е-лікарняних можуть відрізнятися, навіть якщо всі вони видані як продовження. Роботодавець оплачує лише перші п`ять днів одного випадку тимчасової непрацездатності свого працівника незалежно від кількості лікарняних листів, якими його оформлено. Таким чином, унікальний номер випадку тимчасової непрацездатності дає можливість ідентифікувати різні випадки настання тимчасової непрацездатності. Листки тимчасової непрацездатності містять посилання на два різні випадки непрацездатності - 5568653 та 5575708. Тобто, з позиції товариства це різні випадки непрацездатності. При цьому випадок непрацездатності 5568653 містить позначку ознаки алкогольного/наркотичного сп`яніння "Так", а випадок 5575708 містить позначку ознаки алкогольного/наркотичного сп`яніння "Ні". Нарахування та оплата за лікарняним листком № 5568653-2010658403-1 (випадок тимчасової непрацездатності 5568653) не проводилась, так як цей лікарняний листок містить позначку ознаки алкогольного/наркотичного сп`яніння "Так". Лікарняні листки: № 5575708-2010670696-1 з 25.10.2022 по 03.11.2022 на 10 календарних днів (у т.ч. за рахунок Фонду 5 календарних днів у сумі 5908,40 грн.) у сумі 11816,80 грн.; № 5575708-2010823597-1 з 04.11.222 по 09.11.2022 на 6 календарних днів у сумі 7090,08 грн.; № 5575708-2010926375-1 з 10.11.2022 по 18.11.2022 на 9 календарних днів у сумі 10635.12 грн. та № 5575708-2011082438-1 з 19.11.2022 по 22.11.2022 на 4 календарних днів у сумі 4726,72 грн. були оплачені, бо вони містять посилання на інший випадок тимчасової непрацездатності (5575708) та містять позначку ознаки алкогольного/наркотичного сп`яніння "Ні". Окрім того, підприємство не уповноважене здійснювати перевірку правильності формування листків непрацездатності. За таких підстав вважає, що у підприємства наявні підстави для нарахування, оплати та подання заяви-розрахунку на отримання коштів від уповноваженого органу по листкам тимчасової непрацездатності за випадком тимчасової непрацездатності 5575708, тому що вони становлять окремий випадок непрацездатності, містять позначку ознаки алкогольного/наркотичного сп`яніння "Ні", відповідно до вимог законодавства та нормативних актів не є продовженням листка тимчасової непрацездатності № 5568653- 2010658403-1 (випадок тимчасової непрацездатності 5568653). Просить у задоволенні позову відмовити.
Також 27.05.2024 до суду від Товариства з обмеженою відповідальністю "Дорожньо-будівельне управління №57" зустрічна позовна заява до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, в якій Товариство з обмеженою відповідальністю "Дорожньо-будівельне управління №57" просить визнати недійсним та скасувати рішення № 43/1 Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 08.12.2023.
Ухвалою суду від 28.05.2024 прийнято зустрічний позов до спільного розгляду з первісним позовом у справі №280/3785/24, об`єднано в одне провадження вимоги за зустрічним позовом з первісним позовом. Постановлено перейти до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 25.06.2024.
10.06.2024 від відповідача за зустрічним позовом надійшов відзив на позовну заяву, де зазначено, що листки непрацездатності за страховим випадком № 5575708 мають продовження страхового випадку № 5568653, тому страхові виплати у розмірі 28360,32 грн. виплачені неправомірно. Відповідач за зустрічним позовом посилається також і на пропуск десятиденного строку оскарження прийнятого рішення. Вважає, що комісія або уповноважений із соціального страхування підприємства повинен був відмовити в призначенні матеріального забезпечення ОСОБА_3 або ініціювати повернення коштів установою самостійно до проведення перевірки. Просить у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Ухвалою суду від 25.06.2024 підготовче засідання було відкладено на 14.08.2024.
Протокольною ухвалою суду від 14.08.2024 підготовче провадження було закрито та призначено розгляд справи по суті в цей же день. В судовому засіданні оголошено перерву до 28.08.2024.
В судовому засіданні 28.08.2024 представник ТОВ «Дорожньо-будівельне управління № 57» зустрічну позовну заяву підтримав та просив її задовольнити, у задоволенні первісного позову відмовити.
Представник ГУ ПФУ в Запорізькій області в судовому засіданні просив у задоволенні зустрічного позову відмовити, первісний позов задовольнити.
Суд, заслухавши думку представників сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, встановив такі обставини.
Судом встановлено, що до матеріалів справи долучено листок непрацездатності №5568653-2010658403-1, номер випадку непрацездатності №5568653; дата відкриття - 24.10.2022, дата закриття - 24.10.2022; ПІБ ЗО - ОСОБА_3 ; ознака алкогольного/наркотичного сп`яніння - так; позначка порушення режиму лікування - ні; причина непрацездатності - тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов`язані з нещасним випадком на виробництві; категорія медичного висновку - захворювання або травма загального характеру.
До матеріалів справи долучено листок непрацездатності №5575708-2010670696-1, номер випадку непрацездатності №5575708; дата відкриття - 25.10.2022, дата закриття - 03.11.2022; ПІБ ЗО - ОСОБА_3 ; ознака алкогольного/наркотичного сп`яніння - ні; позначка порушення режиму лікування - ні; причина непрацездатності - тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов`язані з нещасним випадком на виробництві; категорія медичного висновку - захворювання або травма загального характеру.
До матеріалів справи долучено листок непрацездатності №5575708-2010823597-1, номер випадку непрацездатності №5575708; дата відкриття - 04.11.2022, дата закриття - 09.11.2022; ПІБ ЗО - ОСОБА_3 ; ознака алкогольного/наркотичного сп`яніння - ні; позначка порушення режиму лікування - ні; причина непрацездатності - тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов`язані з нещасним випадком на виробництві; категорія медичного висновку - захворювання або травма загального характеру.
До матеріалів справи долучено листок непрацездатності №5575708-2010926375-1, номер випадку непрацездатності №5575708; дата відкриття - 10.11.2022, дата закриття - 18.11.2022; ПІБ ЗО - ОСОБА_3 ; ознака алкогольного/наркотичного сп`яніння - ні; позначка порушення режиму лікування - ні; причина непрацездатності - тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов`язані з нещасним випадком на виробництві; категорія медичного висновку - захворювання або травма загального характеру.
До матеріалів справи долучено листок непрацездатності №5575708-2011082438-1, номер випадку непрацездатності №5575708; дата відкриття - 19.11.2022, дата закриття - 22.11.2022; ПІБ ЗО - ОСОБА_3 ; ознака алкогольного/наркотичного сп`яніння - ні; позначка порушення режиму лікування - ні; причина непрацездатності - тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов`язані з нещасним випадком на виробництві; категорія медичного висновку - захворювання або травма загального характеру.
Зокрема, за листком непрацездатності №5575708-2011082438-1 за рахунок коштів Пенсійного фонду України була сплачена сума 4 726,72 гри згідно з заявою-розрахунком; за листком непрацездатності №5575708-2010670696-1 за рахунок коштів Пенсійного фонду України була сплачена сума 5908,40 грн згідно з заявою-розрахунком; за листком непрацездатності №5575708-2010926375-1 за рахунок коштів Пенсійного фонду України була сплачена сума 10635,12 грн згідно з заявою-розрахунком; за листком непрацездатності №5575708-2010823597-1 за рахунок коштів Пенсійного фонду України була сплачена сума 7 090,08 грн, згідно з заявою-розрахунком.
Згідно із Протоколом № 11 засідання комісії із соціального страхування ТОВ «Дорожньо-будівельне управління № 57», розглянувши звернення та документи про призначення матеріального забезпечення застрахованим особам із соціального страхування, комісія відмовила в призначенні допомоги за листком непрацездатності №5568653-2010658403-1, номер випадку непрацездатності №5568653; дата відкриття - 24.10.2022, дата закриття - 24.10.2022. Причини відмови - ознака алкогольного сп`яніння.
Згідно із Протоколом № 12 засідання комісії із соціального страхування ТОВ «Дорожньо-будівельне управління № 57», розглянувши звернення та документи про призначення матеріального забезпечення застрахованим особам із соціального страхування, комісія вирішила призначити допомогу за листком непрацездатності №5575708-2010670696-1, номер випадку непрацездатності №5575708; дата відкриття - 25.10.2022, дата закриття - 03.11.2022.
Згідно із Протоколом № 13 засідання комісії із соціального страхування ТОВ «Дорожньо-будівельне управління № 57», розглянувши звернення та документи про призначення матеріального забезпечення застрахованим особам із соціального страхування, комісія вирішила призначити допомогу за листком непрацездатності №5575708-2010926375-1, номер випадку непрацездатності №5575708; дата відкриття - 10.11.2022, дата закриття - 18.11.2022.
Також згідно із Протоколом № 16 засідання комісії із соціального страхування ТОВ «Дорожньо-будівельне управління № 57», розглянувши звернення та документи про призначення матеріального забезпечення застрахованим особам із соціального страхування, комісія вирішила призначити допомогу за листком непрацездатності №5575708-2011082438-1, номер випадку непрацездатності №5575708; дата відкриття - 19.11.2022, дата закриття - 22.11.2022.
Судом встановлено, що згідно із наказом від 25.10.2023 № 899 про проведення документальної перевірки та направлення на проведення документальної перевірки від 06.11.2023 № 2527/КПР в період з 14.11.2023 по 15.11.2023 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області було проведено документальну перевірку з питань дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України, за результатами якої складено Акт від 15.11.2023 № 69/1, який підписано із запереченнями.
В ході проведеної перевірки було встановлено порушення ТОВ «Дорожньо-будівельне управління № 57» абзацу 5 ч. 1 ст. 16 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», а саме страхувальником було призначено та виплачено допомогу по тимчасовій непрацездатності за рахунок коштів Фонду застрахованій особі ОСОБА_3 за електронними листками непрацездатності: № 5568653-2010658403-1 з термінами звільнення від роботи з 24.10.2022 по 24.10.2022 на 1 календарний день, з позначкою ознаки алкогольного/наркотичного сп`яніння "Так"; № 5575708-2010670696-1 з 25.10.2022 по 03.11.2022 на 10 календарних днів (у т.ч. за рахунок Фонду 5 календарних днів у сумі 5908,40 грн.) у сумі 11816,80 грн.; № 5575708-2010823597-1 з 04.11.222 по 09.11.2022 на 6 календарних днів у сумі 7090,08 грн.; №5575708-2010926375-1 з 10.11.2022 по 18.11.2022 на 9 календарних днів у сумі 10635,12 грн.; № 5575708-2011082438-1 з 19.11.2022 по 22.11.2022 на 4 календарних днів у сумі 4726.72 грн., ознака алкогольного/ наркотичного сп`яніння "Ні". Згідно заяв-розрахунків від 28.11.2022, 16.12.2022. Перевіркою встановлено, що листки непрацездатності за страховим випадком № 5575708 мають продовження страхового випадку № 5568653, ознаку алкогольного сп`яніння. Загальна сума неправомірно витрачених страхових коштів по електронним листкам непрацездатності за номером випадку непрацездатності № 5575708 складає 28360,32 грн.
За результатами розгляду заперечення на акт перевірки Управлінням на адресу директора ТОВ «Дорожньо-будівельне управління № 57» направлено листа від 30.11.2023 № 0800-1102-8/87783 та повідомлено, що заперечення не підлягає задоволенню, а комісія або уповноважений із соціального страхування підприємства повинен був відмовити в призначенні матеріального забезпечення ОСОБА_3 або ініціювати повернення коштів установою самостійно до проведення перевірки.
08.12.2023 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області було прийнято Рішення № 43/1 про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду, яким керуючись п. 6 ч. 1 ст. 6, п. 5 ч. 2 ст. 6, ч. 6 ст. 8, ч. 7 розділу VII Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», вирішено застосувати до ТОВ «Дорожньо-будівельне управління № 57» фінансові санкції в таких розмірах: неправомірно витрачені страхові кошти у сумі 28360,32 грн., штраф у розмірі 50% за неправомірно витрачені страхові кошти 14180,16 грн., всього - 42540,48 грн.
Оскаржуване Рішення направлено супровідним листом від 11.12.2023 № 0800-1102-8/91451 на адресу ТОВ «Дорожньо-будівельне управління № 57» та отримано страхувальником 25.12.2023.
Не погоджуючись із стягненням заборгованості та Рішенням про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду № 43/1 від 08.12.2023 ТОВ «Дорожньо-будівельне управління № 57» звернулось до суду із зустрічним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючим громадянам щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, у разі нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, охорони їхнього життя та здоров`я відповідно до Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначає Закон України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23 вересня 1999 року №1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV), відповідно до частин першої та другої статті 4 якого уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку (далі - уповноважений орган управління) є Пенсійний фонд України.
Уповноважений орган управління є держателем та адміністратором електронного реєстру листків непрацездатності як складової частини реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону №1105-XIV основними завданнями уповноваженого органу управління та його територіальних органів є: здійснення страхових виплат та надання соціальних послуг відповідно до цього Закону (п. 2); проведення перевірки обґрунтованості видачі, продовження листків непрацездатності і документів, що є підставою для їх формування, на базі інформації з електронних систем та реєстрів (п. 4); здійснення контролю за використанням страхувальниками та застрахованими особами страхових коштів (п. 5).
Частиною другою статті 5 Закону №1105-XIV встановлено, що уповноважений орган управління та його територіальні органи відповідно до покладених на них завдань: здійснюють управління та оперативне розпорядження фінансовими ресурсами в межах коштів соціального страхування, затверджених Кабінетом Міністрів України, управління майном (п. 1); проводять розслідування страхових випадків, перевірку обґрунтованості видачі, продовження листків непрацездатності та документів, що є підставою для їх формування, на базі інформації з електронних систем та реєстрів (п. 2); забезпечують функціонування інформаційно-аналітичної системи соціального страхування (п. 4); здійснюють контроль за використанням страхових коштів, перевірку правильності їх використання страхувальниками із застосуванням ризик-орієнтованих підходів, контроль за веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують у встановленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи (п. 6).
Згідно з частиною першою статті 6 Закону №1105-XIV уповноважений орган управління та його територіальні органи мають право: перевіряти обґрунтованість видачі, продовження листків непрацездатності і документів, що є підставою для їх формування, на базі інформації з електронних систем та реєстрів (п. 2); одержувати безоплатно від державних органів, підприємств, установ, організацій (у тому числі від органів доходів і зборів, банківських, інших фінансово-кредитних установ) та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності відомості щодо використання страхових коштів (п. 3); перевіряти достовірність відомостей, поданих страхувальником для отримання страхових коштів, дотримання порядку використання страхувальником наданих йому страхових коштів, відмовляти у фінансуванні виплат у разі відмови або перешкоджання страхувальником проведенню перевірки, виявлення фактів подання страхувальником до уповноваженого органу управління недостовірних відомостей або порушення порядку використання страхових коштів (п. 4); отримувати необхідні пояснення (у тому числі в письмовій формі) з питань, що виникають під час перевірки (п. 5); накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону (п. 6); вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування (п. 7)
Пунктами 1-4 частини другої статті 6 Закону №1105-XIV передбачено, що уповноважений орган управління та його територіальні органи зобов`язані: 1) забезпечувати фінансування та здійснення страхових виплат, надання соціальних послуг, передбачених цим Законом; 2) здійснювати контроль за дотриманням порядку використання страхувальником страхових коштів; 3) вживати заходів для раціонального використання страхових коштів; 4) контролювати правильність витрат за соціальним страхуванням, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань соціального страхування;
Відповідно до частини другої статті 8 Закону №1105-XIV роботодавець зобов`язаний: здійснювати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид страхових виплат та надання соціальних послуг згідно з цим Законом (п. 1); під час перевірки правильності використання страхових коштів та достовірності поданих роботодавцем даних надавати посадовим особам уповноваженого органу управління необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірки (п. 3); допускати посадових осіб уповноваженого органу управління для здійснення перевірок правильності використання страхових коштів, контролю за веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання за наявності направлення та/або наказу про перевірку та посвідчення осіб (п. 6); повернути уповноваженому органу управління суму здійснених страхових виплат та вартість наданих соціальних послуг потерпілому на виробництві у разі невиконання своїх зобов`язань щодо сплати страхових внесків (п. 9).
Відповідно до частини третьої статті 8 Закону №1105-XIV достовірність зазначених у документах відомостей перевіряється уповноваженим органом управління. У разі подання недостовірних відомостей, використання роботодавцем страхових коштів з порушенням встановленого порядку роботодавець добровільно чи на підставі рішення суду повинен відшкодувати страховику заподіяну шкоду.
За приписами частини п`ятої статті 8 Закону №1105-XIV роботодавець несе відповідальність за: 1) порушення порядку використання страхових коштів, несвоєчасне або неповне їх повернення; 2) несвоєчасне подання або неподання відомостей, встановлених цим Законом; 3) подання недостовірних відомостей про використання страхових коштів; 4) шкоду, заподіяну застрахованим особам або уповноваженому органу управління внаслідок невиконання або неналежного виконання обов`язків, визначених цим Законом.
Відповідно до частини шостої та восьмої статті 8 Закону №1105-XIV у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавець відшкодовує уповноваженому органу управління в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачує штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.
Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.
Право застосовувати фінансові санкції та накладати адміністративні штрафи від імені уповноваженого органу управління мають керівники територіальних органів уповноваженого органу управління та їх заступники.
Згідно зі статтею 12 Закону №1105-XIV право на страхові виплати за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їхніх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України.
Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 13 Закону №1105-XIV за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності надаються такі види страхових виплат допомога по тимчасовій непрацездатності, включаючи догляд за хворою дитиною, догляд за дитиною віком до 14 років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років на весь період надання реабілітаційної допомоги, за наявності медичного висновку про необхідність стороннього догляду за дитиною.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 15 Закону №1105-XIV допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі страхових виплат, які повністю або частково компенсують втрату заробітної плати (доходу), у разі настання одного з таких страхових випадків: тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві, а також тимчасова непрацездатність на період реабілітації внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві
За положеннями частини другої статті 15 Закону №1105-XIV допомога по тимчасовій непрацездатності у випадках, зазначених у пунктах 1 і 7 частини першої цієї статті, виплачується уповноваженим органом управління застрахованим особам з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності), незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.
Оплата перших п`яти днів тимчасової непрацездатності у випадках, зазначених у пунктах 1 і 7 частини першої цієї статті, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 5 частини першої статті 16 Закону №1105-XIV встановлено, що допомога по тимчасовій непрацездатності не надається: у разі тимчасової непрацездатності у зв`язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння або дій, пов`язаних із таким сп`янінням
Відповідно до частин першої та третьої статті 22 Закону №1105-XIV страхова виплата у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначається та здійснюється за основним місцем роботи (діяльності).
Рішення про призначення страхової виплати приймається страхувальником або уповноваженими ним особами. Страхувальник або уповноважені ним особи здійснюють контроль за правильністю нарахування і своєчасністю здійснення страхових виплат, приймають рішення про відмову в призначенні або припинення страхових виплат (повністю або частково), розглядають підставу і правильність видачі документів, які є підставою для надання страхових виплат.
Частиною першою статті 23 Закону №1105-XIV визначено, що підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є сформований на основі медичного висновку про тимчасову непрацездатність або документа, що засвідчує факт усиновлення дитини, встановлення опіки над дитиною, листок непрацездатності. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з уповноваженим органом управління.
Частиною першою статті 26 Закону №1105-XIV встановлено, що фінансування страхувальників для надання страхових виплат за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою непрацездатності застрахованим особам здійснюється територіальними органами уповноваженого органу управління в порядку, встановленому правлінням Пенсійного фонду України.
Підставою для фінансування страхувальників територіальними органами уповноваженого органу управління є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми страхових виплат за їх видами.
Територіальні органи уповноваженого органу управління здійснюють фінансування страхувальників протягом трьох робочих днів після надходження заяви-розрахунку, в тому числі в електронній формі.
У разі якщо сума отриманих страхувальником від територіальних органів уповноваженого органу управління страхових коштів перевищує фактичні витрати на надання страхових виплат, невикористані страхові кошти повертаються до територіального органу уповноваженого органу управління, що здійснив фінансування, протягом трьох робочих днів.
Відповідно до частин першої та другої статті 27 Закону №1105-XIV перевірка листків непрацездатності проводиться особами, уповноваженими правлінням Пенсійного фонду України на проведення перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності.
Порядок здійснення особами, уповноваженими на проведення перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності, затверджується Кабінетом Міністрів України.
Порядок фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України затверджено постановою правління Пенсійного фонду України від 19 липня 2018 року №12 (далі - Порядок №12).
Відповідно до пп. 1 п. 1 Порядку №12 цей Порядок визначає механізм та умови фінансування страхувальників для надання за рахунок коштів Фонду соціального страхування України (далі - Фонд) матеріального забезпечення у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, передбаченого статтею 20 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон), за такими видами: допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною).
Пунктами 4-6 Порядку №12 встановлено, що фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам та окремих виплат потерпілим на виробництві здійснюється робочими органами виконавчої дирекції Фонду або їх відділеннями.
Підставою для фінансування страхувальників робочими органами виконавчої дирекції Фонду або їх відділеннями є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення та окремих виплат потерпілим на виробництві за їх видами. Форма заяви-розрахунку наведена у додатку 1 до цього Порядку.
Страхувальник подає заяву-розрахунок до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення за своїм місцезнаходженням чи місцем проживання.
Заява-розрахунок надається страхувальником в паперовому вигляді особисто до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення, або надсилається в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису.
Відповідно до п. 7 Порядку №12 заява-розрахунок готується у двох примірниках, один з яких разом із наданими застрахованими особами документами, на підставі яких призначається матеріальне забезпечення та окремі виплати потерпілим на виробництві (членам їх сімей), зберігається у страхувальника, а другий подається до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення.
У разі подання документа в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису роздрукована заява-розрахунок разом із наданими застрахованими особами документами, на підставі яких призначались окремі виплати та матеріальне забезпечення, зберігається у страхувальника.
Інформація, внесена страхувальником до заяви-розрахунку, повинна повністю відповідати документам, на підставі яких здійснено призначення матеріального забезпечення та окремі виплати потерпілим на виробництві (членам їх сімей), та бути відображена в реєстрах бухгалтерського обліку. Відповідальність за достовірність даних, наведених у заяві-розрахунку, несе страхувальник.
Згідно з п. 8 Порядку №12 робочий орган виконавчої дирекції Фонду або його відділення після надходження заяви-розрахунку здійснює перевірку інформації, наведеної у ній, перевіряє правильність заповнення реквізитів, наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування, дані про сплату ним єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, наявність у Фонді зареєстрованого нещасного випадку або профзахворювання (у разі проведення виплат потерпілим на виробництві (членам їх сімей), правильності нарахування виплат та у разі відсутності зауважень протягом десяти робочих днів здійснює фінансування сум, зазначених у заяві-розрахунку.
Робочий орган виконавчої дирекції Фонду або його відділення у разі потреби має право здійснювати обмін інформацією зі страхувальником шляхом направлення запиту щодо уточнення інформації, наведеної у заяві-розрахунку.
У разі виявлення помилок та/або недостовірних відомостей заява-розрахунок повертається страхувальнику з відповідними рекомендаціями щодо їх усунення.
Перевірка заяви-розрахунку, надання рекомендацій за її результатами, фінансування заяви-розрахунку або надання обґрунтованої відмови у її прийнятті здійснюється робочими органами Фонду або їх відділеннями протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку.
Пунктом 9 Порядку №12 встановлено, що після надходження коштів, зазначених у заяві-розрахунку, на рахунок страхувальника, останній зобов`язаний здійснити виплату відповідного матеріального забезпечення не пізніше, ніж у строки, визначені у частині другій статті 32 Закону.
Відповідно до п. 10-12 Порядку №12 після проведення виплат за рахунок коштів Фонду страхувальник надсилає повідомлення про проведення виплат за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку. Повідомлення може бути надіслано в електронному вигляді з використанням електронного цифрового підпису або надіслано листом з повідомленням, або надано безпосередньо до робочого органу виконавчої дирекції Фонду чи його відділення. Повідомлення надсилається страхувальником протягом місяця з дня проведення виплат.
У разі відсутності інформації від страхувальника про виплати застрахованим особам протягом трьох місяців з дня здійснення фінансування робочі органи виконавчої дирекції Фонду здійснюють перевірку щодо використання страхувальником коштів Фонду.
Якщо сума отриманих страхувальником від Фонду страхових коштів перевищує фактичні витрати на проведення виплат за рахунок коштів Фонду, невикористані страхові кошти протягом трьох робочих днів повертаються страхувальником на рахунок робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення, з якого надійшло фінансування, та листом надсилається пояснення причин повернення коштів.
Відповідно до листка непрацездатності №5568653-2010658403-1, номер випадку непрацездатності №5568653 цей листок відкрито 24.10.2022, дата закриття - 24.10.2022; ПІБ ЗО - ОСОБА_3 ; ознака алкогольного/наркотичного сп`яніння - так, виданий КНП «Запорізька обласна клінічна лікарня» ЗОР.
Згідно з довідкою № 148 від 15.08.2023 про перевірку обґрунтованості видачі листка непрацездатності №5568653-2010658403-1 ОСОБА_3 самостійно 24.10.2022 звернувся за медичною допомогою у заклад охорони здоровя з приводу травми загального характеру після падіння з мотоциклу. В ході огляду встановлено присутність етанолу в крові, що зафіксовано в обліковій документації. На підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність застрахованої особи та медичного запису у Реєстрі медичних записів лікарем-травматологом сформовано первинний ЕЛН № 5568653-2010658403-1 на один календарний день 24.10.2022. Окрім цього, лікарем встановлено, що тимчасова непрацездатність ОСОБА_3 настала внаслідок алкогольного сп`яніння. Відповідно до даних ЕРЛН ОСОБА_3 з 25.10.2022 продовжив лікування амбулаторно у лікаря загальної практики КНП «ЦПМСД «Медицина для кожного» Новоолександрівської сільської ради Запорізького району Запорізької області. Сімейним лікарем оформлено чотири послідовних МВТН, але як новий випадок № 5575708 без встановлення позначки, що потребує подальшої перевірки у вищезазначеному ВОЗ. Вказаною довідкою підтверджено обґрунтованість видачі цього листка непрацездатності.
Окрім того, згідно з довідкою № 204 від 03.10.2023 про перевірку обґрунтованості видачі листків непрацездатності № 5575708-2010670696-1, № 5575708-2010823597-1, №5575708-2010926375-1 та № 5575708-2011082438-1 випадок ТН № 5575708 почався у КНП«ЦПМСД «Медицина для кожного» Новоолександрівської сільської ради Запорізького району Запорізької області 25.10.2022. Відповідно до висновку за результатами аналізу електронних медичних записів та даних первинно облікової медичної документації встановлено, що МВТН від 24.10.2022 та всі МВТН, які були створені сімейним лікарем, фактично є одним страховим випадком тимчасової непрацездатності, яка є наслідком алкогольного сп`яніння. Застрахована особа приховала факт отримання 24.10.2022 травми загального характеру в стані алкогольного сп`яніння надавши сімейному лікарю КВС лікарів нейрохірурга та хірурга, які не формували МВТН та не означили наявність сп`яніння, внаслідок чого сімейний лікар створив чотири послідовних МВТН без відмітки, що призвело до формування в ЕРЛН листків непрацездатності без відмітки та до неправомірної витрати коштів Пенсійного фонду України.
Суд звертає увагу, що жоден з листків непрацездатності № 5575708-2010670696-1, № 5575708-2010823597-1, №5575708-2010926375-1 та № 5575708-2011082438-1, за якими відповідачем проведено перевірку, не містить позначок про наявність алкогольного/наркотичного сп`яніння.
Слід зазначити, що в даному випадку самим ОСОБА_3 було приховано факт отримання 24.10.2022 травми загального характеру в стані алкогольного сп`яніння (щодо листка непрацездатності №5568653-2010658403-1 з відміткою про факт алкогольного сп`яніння ОСОБА_3 ), а не ТОВ «Дорожньо-будівельне управління № 57».
При цьому відповідачем на етапі виділення фінансування не перевірено листки непрацездатності, хоча такі повноваження відповідача прямо передбачені частиною третьої статті 22 Закону №1105-XIV, яка містить загальний обов`язок позивача здійснювати контроль за правильністю нарахування і своєчасністю здійснення страхових виплат, приймати рішення про відмову в призначенні або припинення страхових виплат (повністю або частково), розглядати підставу і правильність видачі документів, які є підставою для надання страхових виплат.
До суду не надано доказів того, що на етапі проведення засідань комісії із соціального страхування, формування та подання заяв-розрахунків про здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованій особі у ТОВ «Дорожньо-будівельне управління № 57» були відомості стосовно того, що тимчасова непрацездатність ОСОБА_3 сталася внаслідок алкогольного сп`яніння або дій, пов`язаних із таким сп`янінням, а крім того відомості, що ним порушувався режим, встановлений лікарем, що в свою чергу дозволило би розглянути питання щодо прийняття рішення про відмову в наданні допомоги по тимчасовій непрацездатності.
В той же час, як зазначено вище, обов`язковою умовою для відмови у призначенні допомоги є наявність прямого причинно-наслідкового зв`язку між уживанням алкоголю й отриманою травмою чи захворюванням, однак у ТОВ «Дорожньо-будівельне управління № 57» такі відомості були відсутні.
Як зазначено вище, підставою для призначення допомоги є сформовані на основі медичних висновків про тимчасову непрацездатність листки непрацездатності. При цьому представник управління стверджує, що листки непрацездатності за страховим випадком № 5575708 мають продовження страхового випадку № 5568653. Суд з цього приводу зазначає наступне.
Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 01 червня 2021 року № 1066, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 02 червня 2021 р. за № 728/36350, затверджений Порядок формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я (надалі - Порядок №1066).
Відповідно до підпункту 9 пункту 1 розділу ІІ Порядку №1066 медичний висновок містить суть висновку лікуючого лікаря про тимчасову непрацездатність, у тому числі відмітку про наявність алкогольного та/або наркотичного сп`яніння як причини виникнення тимчасової непрацездатності (за необхідності).
Пунктом 5 розділу IV Порядку №1066 також передбачено, що у випадках, коли відповідно до вимог законодавства України пацієнту проводилися необхідні дослідження для визначення наявності в його організмі алкоголю (наркотичних засобів чи токсичних або отруйних речовин) та визначення ступеня його сп`яніння, а також лікуючим лікарем встановлено, що тимчасова непрацездатність настала внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння або дій, пов`язаних з таким сп`янінням, що підтверджено результатами таких досліджень, у медичних висновках за категорією "Захворювання або травма загального характеру" лікуючий лікар робить відмітку про наявність алкогольного та/або наркотичного сп`яніння як причини виникнення непрацездатності.
Наявні у матеріалах справи копія листка непрацездатності №5568653-2010658403-1 у графі "Ознака алкогольного/наркотичного сп`яніння" містять позначку "Так", а згадані у акті перевірки листки непрацездатності № 5575708-2010670696-1, № 5575708-2010823597-1, №5575708-2010926375-1 та № 5575708-2011082438-1 у графі "Ознака алкогольного/наркотичного сп`яніння" містить позначку "Ні".
Крім того, перелічені листки непрацездатності містять висновок щодо причини непрацездатності - "Тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов`язані з нещасним випадком на виробництві".
Механізми видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності (далі - Реєстр) визначає Порядок видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності, затверджений наказом Міністерства охорони здоров`я України від 17 червня 2021 року №1234, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07 липня 2021 року за № 890/36512 (далі - Порядок №1234).
Дані медичних висновків про тимчасову непрацездатність (далі - медичний висновок), що внесені до Реєстру медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я, надходять з електронної системи охорони здоров`я (п.1 Порядку №1234).
Пунктом 2 Порядку №1234 передбачено, що листок непрацездатності формується в Реєстрі на підставі інформації про медичний висновок (медичні висновки) у разі ідентифікації пацієнта як застрахованої особи в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - РЗО).
Пунктом 3 Порядку № 1234 передбачено, що дати відкриття та закриття листка непрацездатності відповідають датам початку строку дії та закінчення строку дії медичного висновку, на підставі якого сформований цей листок непрацездатності.
На підставі даних медичних висновків, що складають один випадок тимчасової непрацездатності, формуються листки непрацездатності в порядку черговості створення медичних висновків, кожен наступний із яких створюється як продовження першого та складають один страховий випадок.
На підставі даних медичних висновків, що складають один випадок тимчасової непрацездатності та, які містять посилання на запис у Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров`я про попередній медичний висновок, формуються листки непрацездатності, як продовження випадку непрацездатності, в порядку черговості, незалежно від статусу раніше сформованих листків непрацездатності (крім статусу «сформовано помилково»).
Унікальний номер листка непрацездатності має таку структуру:
номер випадку непрацездатності;
порядковий номер листка непрацездатності;
номер версії (позначається цифрою "1" при створенні нового листка та при створенні листка як продовження. Номер збільшується ("2", "3" та далі за порядком) при внесенні кожної наступної зміни до листка непрацездатності на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність).
За наявності у будь-якому із медичних висновків, на підставі яких сформовано листки непрацездатності, що складають один страховий випадок, відмітки про наявність алкогольного та/або наркотичного сп`яніння як причини виникнення тимчасової непрацездатності, відомості про неї відображаються у всіх листках непрацездатності, що складають один страховий випадок.
Таким чином, датою закриття ЛН є дата закінчення строку дії медичного висновку.
Як свідчить зміст листків непрацездатності, наявних в матеріалах справи, вони містять різні унікальні номери та оформлені в різних установах, тобто листки непрацездатності № 5575708 не є продовженням листка непрацездатності №5568653, а є окремим страховим випадком.
Суд зазначає, що медичний висновок про тимчасову непрацездатність, на підставі якого видається листок непрацездатності, формується лікуючим лікарем.
У свою чергу, повноваження комісії із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності окреслені Положенням про комісію (уповноваженого із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування України №13 від 19.07.2018.
Відповідно до вказаного Положення комісія не наділена повноваженнями перевіряти чи надавати оцінку медичному висновку лікуючого лікаря.
Сам факт не проведення (неповного проведення) розслідування Комісією підприємства причин, що призвели до втрати працівником непрацездатності, не є правовою підставою для прийняття Фондом рішення про повернення коштів та застосування фінансових санкцій. При цьому, враховуючи і те, що в листках непрацездатності №5575708 була відсутня інформація про перебування особи у стані алкогольного сп`яніння, що не дозволяє стверджувати про наявність у Комісії обов`язку у всіх перелічених вище випадках проводити розслідування щодо обставин отриманих травм (захворювання) та причинно-наслідкового зв`язку між таким захворюванням та вживанням особою алкоголю.
Стосовно доводів представника управління про пропуск позивачем за зустрічним позвом строку звернення до суду суд зазначає наступне.
За позицією відповідача позивачем пропущено строк звернення до суду, встановлений пунктом 7.1. розділу VII Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 02 жовтня 2023 року №23 (далі - Порядок №23), за яким страхувальник може оскаржити рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій або рішення про застосування фінансових санкцій в судовому порядку або звернувшись до спеціальної комісії Фонду з питань вирішення спорів (далі - комісія), яка створена при робочому органі виконавчої дирекції Фонду.
Скарга страхувальника подається до комісії протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем отримання страхувальником рішення, що оскаржується.
Рішення комісії щодо розгляду скарги страхувальника протягом трьох робочих днів з дня його постановлення надсилається страхувальнику та робочому органу виконавчої дирекції Фонду.
Суд зазначає, що 10-денний строк встановлений саме для подання скарги до комісії Фонду з питань вирішення спорів, тобто цей строк застосовується у межах процедури адміністративного оскарження, та не встановлює строку звернення до суду, який визначається частиною другою статті 122 КАС України.
Аналізуючи обставини справи, яка розглядається, суд дійшов висновку, що прийняте відповідачем на підставі Акту перевірки Рішення № 43/1 про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку їх використання є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, відповідно до ст. 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
З урахуванням положень статті 139 КАС України, понесені позивачем судові витрати на оплату судового збору в розмірі 3028 грн підлягають стягненню на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Дорожньо-будівельне управління №57" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області.
Керуючись ст.ст. 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дорожньо-будівельне управління №57" про стягнення заборгованості по неправомірно виплачених страхових коштів та штрафу за неправомірно виплачені страхові кошти, - відмовити.
Зустрічний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Дорожньо-будівельне управління №57" до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення, - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області № 43/1 від 08.12.2023 про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Дорожньо-будівельне управління №57" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. 00 коп.
Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 05 вересня 2024 року.
Суддя А.В. Сіпака
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.08.2024 |
Оприлюднено | 09.09.2024 |
Номер документу | 121413671 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні