ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 вересня 2024 року ЛуцькСправа № 140/4039/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Сороки Ю.Ю.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області, Головного управління Пенсійного фонду України у Житомирській області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області, Головного управління Пенсійного фонду України у Житомирській області про визнання протиправним та скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Житомирській області №032650005454 від 26 січня 2024 року щодо відмови в призначенні пенсії за віком.
Зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області зарахувати до страхового стажу для обчислення пенсії за віком періоди роботи: з 18 березня 2006 року по 13 березня 2007 року робітницею консервного заводу ТзОВ Агрофірма Ратнівська, періоди роботи з 02 квітня 2007 року по 08 жовтня 2007 року та з 15 лютого 2008 року по 11 серпня 2008 року в кількості 11 місяців заготівельником молока Ратнівського молокозаводу, період отримання виплати по безробіттю в період з 31 січня 2008 року по 14 лютого 2008 року та внести відомості про зарахований стаж до системи персоніфікованого обліку та призначити пенсію відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за віком з 02 січня 2024 року.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачу за її заявою від 22.01.2024 про призначення пенсії згідно п.3 ч.1 ст.115 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 №1058-IV, Головним управлінням Пенсійного фонду України у Житомирській області рішенням №032650005454 від 26 січня 2024 року відмовлено у призначенні пенсії за віком, при цьому не зараховано до страхового стажу період догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_2 . Крім того, позивачу стало відомо, що відповідачем не зараховано до страхового стажу періоди роботи, а саме: з 18 березня 2006 року по 13 березня 2007 року робітницею консервного заводу ТзОВ Агрофірма Ратнівська, з 02 квітня 2007 року по 08 жовтня 2007 року та з 15 лютого 2008 року по 11 серпня 2008 року в кількості 11 місяців заготівельником молока Ратнівського молокозаводу та період отримання виплати по безробіттю в період з 31 січня 2008 року по 14 лютого 2008 року.
Позивач вважає такі дії відповідача протиправними, оскільки єдиним документом, що підтверджує трудовий стаж є трудова книжка, всі записи в якій чіткі і зроблені кульковою ручкою синього кольору, без виправлень, з вказівкою наказів про прийом та звільнення, наявні печатки, які читабельні, у зв`язку із чим для відновлення своїх порушених прав змушена звертатися до суду.
На підставі вищевикладеного позивач просить суд зобов`язати відповідача зарахувати до страхового стажу період роботи з 18 березня 2006 року по 13 березня 2007 року робітницею консервного заводу ТзОВ Агрофірма Ратнівська, з 02 квітня 2007 року по 08 жовтня 2007 року та з 15 лютого 2008 року по 11 серпня 2008 року в кількості 11 місяців заготівельником молока Ратнівського молокозаводу та період отримання виплати по безробіттю в період з 31 січня 2008 року по 14 лютого 2008 року та внести відомості про зарахований стаж до системи персоніфікованого обліку та призначити пенсію відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за віком з 02 січня 2024 року.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 22.04.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в справі та ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) суддею одноособово.
У відзиві на позовну заяву представник Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області позовних вимог не визнав, мотивуючи тим, що до страхового стажу не зараховано період роботи не зараховано період роботи з 18.03.2006 по 13.03.2007 в сільськогосподарському товаристві з обмеженою відповідальністю Агрофірма Ратнівська, оскільки в системі персоніфікованого обліку відсутня інформація за спірний період роботи ОСОБА_1 .
Також, відповідачем до страхового стажу позивача за періоди роботи з 02.04.2007 по 08.10.2007 та з 15.02.2008 по 11.08.2008 року в ПАТ Ратнівський молокозавод зараховано страховий станс в порядку передбаченому пунктом 3 частини 3 статті 24 Закону №1058.
Щодо, вимоги позивача про зарахування до страхового стажу з 31.01.2008 по 14.02.2008 року періоду виплати по безробіттю.
Відповідно до довідки № 102/16.3/24 від 04.01.2024 року виданої Ратнівським відділом Ковельської філії Волинського обласного центру зайнятості, Позивач ОСОБА_1 :
з 22.10.2007 року (наказ від 22.10.2007 №071022) призначено виплату допомоги по безробіттю відповідно до пункту 1 статті 22 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття №1533-ІІІ від 02.03.2000 (далі Закон України №1533);
з 30.01.2008 року (наказ від 31.01.2008 №080131) скорочено виплату допомоги по безробіттю відповідно до підпункту 5 пункту 5 статті 31 Закону України №1533;
з 14.02.2008 року (наказ від 15.02.2008 №080215) припинено виплату допомоги по безробіттю відповідно до підпункту 1 пункту 1 статті 31 Закону України №1533.
Відповідно до підпункту 5 пункту 5 статті 31 Закону України №1533 тривалість виплати допомоги по безробіттю, матеріальної допомоги у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації скорочується на строк до 90 календарних днів у разі порушення умов і строку реєстрації та перереєстрації як безробітного, а також недотримання рекомендацій щодо сприяння працевлаштуванню.
Отже, з 30.01.2008 по 14.02.2008 позивачу була скорочена виплата допомоги по безробіттю, а отже зарахування спірного періоду до страхового стажу немає підстав.
Вище зазначена обставина підтверджується індивідуальними відомостями про застраховану особу ОСОБА_1 , де у відомостях за 2008 рік по БСВ Ратнівським районним центром зайнятості (код 20123851) зараховано тривалість стажу в 2008 році - 29 днів (з 01.01.2008 по 29.01.2008).
Щодо, вимоги позивача про внесення відомостей про спірні періоди страхового стажу до системи персоніфікованого обліку є похідними і повинне вирішуватись після вирішення питання про наявність відповідного права на зарахування страхового стажу.
Відтак спору щодо, про внесення відомостей про спірні періоди страхового стажу до системи персоніфікованого обліку на час звернення позивача до суду не існувало, натомість судовому захисту підлягають порушені права чи інтереси особи, а не ті, що можливо/ймовірно будуть порушені у майбутньому.
Враховуючи передчасність вимог позивача про внесення відомостей про спірні періоди страхового стажу до системи персоніфікованого обліку не може підлягати задоволенню.
У зв`язку із чим, вважає, що рішення про відмову у призначенні пенсії винесено згідно норм чинного законодавства, а тому вимоги позивача є безпідставними та такими, що не підлягають до задоволення.
Просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог позивача повністю.
Представник Головного управління Пенсійного фонду України у Житомирській області у відзиві на позовну заяву позовних вимог не визнав з тих підстав, що відповідно до поданих документів до страхового стажу Позивача не зараховано період догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , оскільки догляд непрацюючої матері за дитиною до досягнення нею 3-річного віку з 01.01.2004 зараховується до страхового стажу при умові отримання особою допомоги по догляду за підставами п.14 ст.11 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (довідка з управління праці та соціального захисту населення), з 01.01.2005 - якщо за особу, яка здійснювала догляд, сплачені страхові внески до Пенсійного фонду України - на підставі даних системи персоніфікованого обліку.
За поданими документами та даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, страховий стаж становить 13 років 11 місяців 17 днів.
Враховуючи принцип екстериторіальності, розгляд заяви та наданих документів щодо призначення пенсії за віком здійснено структурним підрозділом Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області та 26.01.2024 винесено рішення про відмову у призначенні пенсії за віком до статті 115 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу - 15 років.
Отже, дії Управління є правомірними та вмотивованими, а позов є необгрунтованим, тому підлягає залишенню без задоволення.
Дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, викладені у заявах по суті справи, суд приходить до висновку, що позов необхідно задовольнити частково, з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що 22.01.2024 ОСОБА_1 звернулася до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області із заявою про призначення пенсії згідно п.3 ч.1 ст.115 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 №1058-IV.
Рішенням Головного управлінням Пенсійного фонду України у Житомирській області №032650005454 від 26 січня 2024 року позивачу відмовлено у призначенні пенсії за віком, при цьому не зараховано до страхового стажу період догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_2 , оскільки догляд непрацюючої матері за дитиною до досягнення нею 3-річного віку з 01.01.2004 зараховується до страхового стажу при умові отримання особою допомоги по догляду за підставами п.14 ст.11 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (довідка з управління праці та соціального захисту населення), з 01.01.2005 - якщо за особу, яка здійснювала догляд, сплачені страхові внески до Пенсійного фонду України - на підставі даних системи персоніфікованого обліку
Крім того, позивачу стало відомо, що відповідачем не зараховано до страхового стажу періоди роботи, а саме: з 18 березня 2006 року по 13 березня 2007 року робітницею консервного заводу ТзОВ Агрофірма Ратнівська, з 02 квітня 2007 року по 08 жовтня 2007 року та з 15 лютого 2008 року по 11 серпня 2008 року в кількості 11 місяців заготівельником молока Ратнівського молокозаводу та період отримання виплати по безробіттю в період з 31 січня 2008 року по 14 лютого 2008 року.
Не погоджуючись із діями відповідача, позивач звернулася до суду за захистом своїх прав, з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд виходить з наступного.
Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян, регулюються Законом України Про пенсійне забезпечення від 05.11.1991 №1788-XII (далі Закон №1788-XII).
Згідно з статтею 2 Закону №1788-XII за цим Законом призначаються: а) трудові пенсії: за віком; по інвалідності; в разі втрати годувальника; за вислугу років.
Відповідно до статті 5 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 №1058-IV (далі Закон №1058-IV) цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону. Виключно цим Законом визначаються: принципи та структура системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; коло осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню; види пенсійних виплат; умови набуття права та порядок визначення розмірів пенсійних виплат; пенсійний вік чоловіків та жінок, при досягненні якого особа має право на призначення пенсії за віком; мінімальний розмір пенсії за віком; порядок здійснення пенсійних виплат за загальнообов`язковим державним пенсійним страхуванням; порядок використання коштів Пенсійного фонду та накопичувальної системи пенсійного страхування; організація та порядок здійснення управління в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.
Згідно з частиною першою статті 24 Закону №1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Відповідно до статті 56 Закону №1788-XII до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв. При обчисленні стажу роботи в колгоспі за період після 1965 року, якщо член колгоспу не виконував без поважних причин встановленого мінімуму трудової участі в громадському господарстві, враховується час роботи за фактичною тривалістю.
Статтею 62 Закону №1788-XII визначено, що основним документом, який підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
У відповідності до статті 48 частини 1 КЗпП України, трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника.
Аналогічна норма міститься й у пункті 1.1 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, що затверджена наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29 липня 1993 року за №58.
Відповідно до пункту 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 (далі по тексту Порядок № 637) передбачено, що за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовим стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Відповідно до пункту 3 Порядку №637 за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження наявного трудового стажу приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які місять відомості про періоди роботи.
Таким чином, трудова книжка має містити дані щодо факту перебування особи в трудових відносинах для підтвердження наявності трудового стажу та є основним документом, що підтверджує стаж роботи.
Як вбачається з відомостей наявних в трудовій книжці ОСОБА_1 Серії НОМЕР_1 від 13.08.1991, позивач працювала з 18 березня 2006 року по 13 березня 2007 року робітницею консервного заводу ТОВ Агрофірма Ратнівська.
Записи за вищевказані періоди роботи позивача зроблено чітко, не містять виправлень та засвідчено відповідними печатками підприємства.
Суд вважає, що не знайшли свого підтвердження покликання представника відповідача на те, що оскільки відсутня інформація в системі персоніфікованого обліку, то період роботи позивачки з 18 березня 2006 року по 13 березня 2007 року робітницею консервного заводу ТзОВ Агрофірма Ратнівська не підлягає зарахуванню, з огляду на наступне.
Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 04 червня 1998 року №794 «Про затвердження Положення про організацію персоніфікованого обліку відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування», встановлено, що починаючи з 1 липня 2002 року обчислення пенсій відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення здійснюється із заробітку особи за період роботи після 1 липня 2000 року за даними системи персоніфікованого обліку.
Відповідно до частини першої статті 21 Закону №1058-IV персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування здійснюється з метою обліку застрахованих осіб, учасників накопичувальної системи пенсійного страхування та їх ідентифікації, а також накопичення, зберігання та автоматизованої обробки інформації про облік застрахованих осіб і реалізацію ними права на страхові виплати у солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування та накопичувальній системі пенсійного страхування. Персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування є складовою частиною Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, порядок ведення якого встановлюється Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, зазначених у пунктах 1, 2, 5 - 7, 9, 10, 12, 15, 17 і 18 статті 11 Закону №1058-IV, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.
Згідно з статтею 15 Закону №1058-IV платниками страхових внесків до солідарної системи є страхувальники, зазначені в статті 14 цього Закону, і застраховані особи, зазначені в частині першій статті 12 цього Закону.
Відповідно до статті 14 Закону №1058-IV страхувальниками відповідно до цього Закону, зокрема є роботодавці: підприємства, установи і організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, об`єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи-підприємці та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб-підприємців, які обрали особливий спосіб оподаткування (єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру, - для осіб, зазначених у пунктах 1, 10 статті 11 цього Закону.
Частиною шостою статті 20 Закону №1058-IV визначено, що страхувальники зобов`язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду. Перерахування страхових внесків здійснюється страхувальниками одночасно з одержанням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплати доходу), у тому числі в безготівковій чи натуральній формі або з виручки від реалізації товарів (послуг).
Таким чином, аналізуючи зазначені норми Закону №1058-IV, позивач не може нести відповідальність за неналежне виконання своїх обов`язків підприємством щодо сплати страхових внесків, оскільки відповідно до статті 106 Закону №1058-IV, відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство, установа - страхувальник, в якому працює позивач, так як саме воно нараховує страхові внески із заробітної плати застрахованої особи.
Така правова позиція узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постановах від 27.03.2018 у справі №208/6680/16-а (2а/208/245/16), від 24.05.2018 у справі №490/12392/16-а, від 04.09.2018 у справі №482/434/17.
А відтак, суд відхиляє доводи відповідача про те, що відповідно до даних з індивідуальних відомостей про застраховану особу відсутня інформація в системі персоніфікованого обліку, що слугувало підставою для відмови у зарахуванні до страхового стажу періоду роботи позивача з 18 березня 2006 року по 13 березня 2007 року робітницею консервного заводу ТОВ Агрофірма Ратнівська.
Також, із записів трудової книжки вбачається, що позивач в період з 02 квітня 2007 року по 08 жовтня 2007 року та з 15 лютого 2008 року по 11 серпня 2008 року працювала заготівельником молока в ПАТ Ратнівський молокозавод.
Записи за вищевказаний період роботи позивача зроблено чітко, не містить виправлень та засвідчено відповідними печатками підприємства.
Таким чином, суд вважає, що позивачем підтверджено факт перебування у трудових відносинах з 18 березня 2006 року по 13 березня 2007 року робітницею консервного заводу ТОВ Агрофірма Ратнівська, а також з 02 квітня 2007 року по 08 жовтня 2007 року та з 15 лютого 2008 року по 11 серпня 2008 року із ПАТ Ратнівський молокозавод, відтак, вищевказані періоди роботи підлягають зарахуванню до страхового стажу позивача.
Щодо, вимоги позивача про зарахування до страхового стажу з 31.01.2008 по 14.02.2008 року періоду виплати по безробіттю, судом встановлено наступне.
Відповідно до довідки №102/16.3/24 від 04.01.2024 року виданої Ратнівським відділом Ковельської філії Волинського обласного центру зайнятості, ОСОБА_1 :
з 22.10.2007 року (наказ від 22.10.2007 №071022) призначено виплату допомоги по безробіттю відповідно до пункту 1 статті 22 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття №1533-ІІІ від 02.03.2000 (далі Закон України №1533);
з 30.01.2008 року (наказ від 31.01.2008 №080131) скорочено виплату допомоги по безробіттю відповідно до підпункту 5 пункту 5 статті 31 Закону України №1533;
з 14.02.2008 року (наказ від 15.02.2008 №080215) припинено виплату допомоги по безробіттю відповідно до підпункту 1 пункту 1 статті 31 Закону України №1533.
Відповідно до підпункту 5 пункту 5 статті 31 Закону України №1533 тривалість виплати допомоги по безробіттю, матеріальної допомоги у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації скорочується на строк до 90 календарних днів у разі порушення умов і строку реєстрації та перереєстрації як безробітного, а також недотримання рекомендацій щодо сприяння працевлаштуванню.
Вище зазначена обставина підтверджується індивідуальними відомостями про застраховану особу ОСОБА_1 , де у відомостях за 2008 рік по БСВ Ратнівським районним центром зайнятості (код 20123851) зараховано тривалість стажу в 2008 році - 29 днів (з 01.01.2008 по 29.01.2008).
У справі №638/7217/16-а від 20 квітня 2022 року КАС ВС, наголосив, що виплата допомоги по безробіттю та перебування на обліку безробітних є самостійними процедурами з окремими строками та підставами для їх початку та припинення. При цьому, період перебування на обліку в центрі зайнятості як безробітної і строк виплати допомоги можуть не співпадати.
Таким чином, КАС ВС зазначив, що період перебування особи на обліку в центрі зайнятості як безробітної без отримання допомоги по безробіттю не зараховується до страхового стажу.
Отже, з 30.01.2008 по 14.02.2008 позивачу була скорочена виплата допомоги по безробіттю, а отже зарахування спірного періоду до страхового стажу немає підстав.
Щодо вимоги позивача про зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області внести відомості про зарахований стаж до системи персоніфікованого обліку, суд зазначає наступне.
За змістом статті 1 Закону №1058-IV, застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески; страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.
У відповідності до пунктів 4, 5 частини 1 статті 16 Закону №1058-IV, застрахована особа має право: отримувати безоплатно відомості, внесені до її персональної облікової картки з системи персоніфікованого обліку та Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, у тому числі інформацію, що відображає обсяг пенсійних коштів на її накопичувальному пенсійному рахунку в Накопичувальному фонді або індивідуальному пенсійному рахунку в недержавному пенсійному фонді - суб`єкті другого рівня системи пенсійного забезпечення, якщо застрахована особа обрала такий недержавний пенсійний фонд, та стан здійснення пенсійних виплат за формою, встановленою правлінням Пенсійного фонду, та в порядку, визначеному цим Законом; звертатися із заявою до територіального органу Пенсійного фонду про уточнення відомостей, внесених до персональної облікової картки в системі персоніфікованого обліку та Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно з частиною 2 статті 21 Закону №1058-IV, на кожну застраховану особу відкривається персональна електронна облікова картка, якій присвоюється унікальний номер електронної облікової картки. Унікальний номер електронної облікової картки формується автоматично шляхом додавання одиниці до останнього наявного унікального номера електронної облікової картки. Порядок та строки впровадження унікальних номерів електронних облікових карток застрахованих осіб, порядок ведення персональних електронних облікових карток визначаються Пенсійним фондом.
Відповідно до частин 1, 2, 4 статті 24 Закону №1058-IV, страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності зазначеним Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.
Пунктом 5 розділу І Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року №10-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року №8-1), зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за №785/25562 (далі Положення №10-1), реєстр застрахованих осіб забезпечує: облік застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування та їх ідентифікацію; накопичення, зберігання та автоматизовану обробку інформації про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію), про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; нарахування та облік виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Відповідно до пункту 3 розділу IV Положення №10-1, відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Абзацами другим та третім пункту 4 розділу IV Положення №10-1 передбачено, що у разі припинення або зняття з обліку у фіскальних органах страхувальника без визначення правонаступника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили.
Внесення змін до відомостей про застраховану особу в Реєстрі застрахованих осіб відповідно до рішення суду, що набрало законної сили, здійснюється територіальними органами Пенсійного фонду України на підставі наказу керівника відповідного органу у десятиденний строк після надходження (надання особою) рішення суду.
Суд враховує, що наявність у системі персоніфікованого обліку (Реєстрі застрахованих осіб) відомостей про періоди трудової діяльності застрахованих осіб є підставою для призначення та здійснення такій особі пенсійних виплат. У свою чергу, відсутність у Реєстрі відповідної інформації призведе до порушення права застрахованої особи на одержання виплат за загальнообов`язковим державним пенсійним страхуванням.
Статтею 106 Закону №1058-IV закріплено, що відповідальність за неподання звітів, несплату страхових внесків, порушення порядку нарахування, обчислення страхових внесків несе страхувальник, тобто підприємство, в якому працює особа.
Враховуючи що підставою для внесення змін до відомостей про застраховану особу в реєстрі застрахованих осіб є рішення суду та з огляду на встановлені судом обставини, суд вважає вимогу позивача, в частині внесення відомостей про зарахований стаж за період роботи позивача з 18 березня 2006 року по 13 березня 2007 року робітницею консервного заводу ТОВ Агрофірма Ратнівська, а також з 02 квітня 2007 року по 08 жовтня 2007 року та з 15 лютого 2008 року по 11 серпня 2008 року із ПАТ Ратнівський молокозавод до системи персоніфікованого обліку такою, що підлягає задоволенню.
Також, суд відмовляє у задоволенні вимоги позивача про скасування рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Житомирській області №032650005454 від 26 січня 2024 року щодо відмови в призначенні пенсії за віком, оскільки як встановлено судом, оскаржуване рішення винесене з підстав не зарахування до страхового стажу позивача періодів догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_2 , при цьому дії відповідача щодо не зарахування до страхового стажу періодів догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку, позивачем не оскаржувалися.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
При вирішенні спору, прийняте відповідачем рішення як суб`єктом владних повноважень, перевірялося судом на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України.
Відповідно до частини першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, оцінивши досліджені письмові докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає до часткового задоволення шляхом визнання протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Житомирській області щодо відмови у зарахуванні до страхового стажу для обчислення пенсії за віком періодів роботи: з 18 березня 2006 року по 13 березня 2007 року робітницею консервного заводу ТОВ Агрофірма Ратнівська, з 02 квітня 2007 року по 08 жовтня 2007 року та з 15 лютого 2008 року по 11 серпня 2008 року в ПАТ Ратнівський молокозавод та зобов`язання відповідача зарахувати позивачу до страхового стажу для обчислення пенсії за віком періоди роботи: з 18 березня 2006 року по 13 березня 2007 року робітницею консервного заводу ТОВ Агрофірма Ратнівська, з 02 квітня 2007 року по 08 жовтня 2007 року та з 15 лютого 2008 року по 11 серпня 2008 року в ПАТ Ратнівський молокозавод та внести відомості про зарахований стаж до системи персоніфікованого обліку.
При цьому, зобов`язання ГУ ПФУ у Житомирській області зарахувати до стажу вищевказані періоди роботи та повторно розглянути заяву про призначення пенсії, на думку суду, є достатнім способом захисту порушеного права позивача.
В задоволенні решти вимог відмовити.
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір пропорційно до розміру задоволених позовних вимог в сумі 605,60 грн.
Керуючись статтями 2, 9, 72-77, 243-246, 255, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Житомирській області щодо відмови ОСОБА_1 у зарахуванні до страхового стажу для обчислення пенсії за віком періодів роботи: з 18 березня 2006 року по 13 березня 2007 року робітницею консервного заводу ТОВ Агрофірма Ратнівська, з 02 квітня 2007 року по 08 жовтня 2007 року та з 15 лютого 2008 року по 11 серпня 2008 року в ПАТ Ратнівський молокозавод.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Житомирській області зарахувати ОСОБА_1 до страхового стажу для обчислення пенсії за віком періоди роботи: з 18 березня 2006 року по 13 березня 2007 року робітницею консервного заводу ТОВ Агрофірма Ратнівська, з 02 квітня 2007 року по 08 жовтня 2007 року та з 15 лютого 2008 року по 11 серпня 2008 року в ПАТ Ратнівський молокозавод, внести відомості про зарахований стаж до системи персоніфікованого обліку та повторно розглянути заяву про призначення пенсії.
В задоволенні решти вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України у Житомирській області на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 605 (шістсот п`ять) гривень 60 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ).
Відповідачі: Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області (43026, Волинська область, м. Луцьк, вул. Кравчука, 22-В, код ЄДРПОУ 13358826).
Головне управління Пенсійного фонду України у Житомирській області (10003, м. Житомир, вул. Ольжича, 7, код ЄДРПОУ 13559341).
СуддяЮ.Ю. Сорока
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2024 |
Оприлюднено | 09.09.2024 |
Номер документу | 121441301 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Сорока Юрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні