ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №380/30457/23
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 вересня 2024 року
Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Ланкевича А.З., розглянувши у письмовому провадженні в м.Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Малого приватного підприємства «Транспортник» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області про визнання протиправними та скасування постанов, -
в с т а н о в и в :
Позивач звернувся з позовом, в якому просить визнати протиправними та скасувати постанови відповідача про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ017431 від 06.12.2023 року, №ПШ017432 від 06.12.2023 року, №ПШ017433 від 06.12.2023 року та №ПШ017621 від 20.12.2023 року.
Посилається на те, що Мале приватне підприємство «Транспортник» (далі МПП «Транспортник») забезпечує перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, а саме: №168 Борислав (вул.Коваліва) Східниця, №176 Трускавець АС Східниця, №106 Дрогобич АС Дережичі, №165 Борислав АС Дрогобич АС. Зазначив, що 31.10.2023 року та 16.11.2023 року уповноваженими особами відповідача за результатами перевірки транспортних засобів марки БАЗ (державні номерні знаки: НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , НОМЕР_3 , НОМЕР_4 ), належних позивачеві, встановлено порушення вимог абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» (перевезення вантажу без наявності на момент проведення перевірки документів, перелік яких визначено ст.39 цього Закону, а саме: договір, паспорт маршруту, схеми руху, розклад руху), внаслідок чого до позивача застосовано адміністративно-господарські штрафи. Позивач з такими не погоджується та вказав, що забезпечення перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування регламентовано договором №102, укладеним 10.05.2018 року між Дрогобицькою районною державною адміністрацією та Малим приватним підприємством «Транспортник» строком на п`ять років. Зазначений договір діяв до 09.05.2023 року та, у зв`язку із набранням чинності постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2022 року №512 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 р. №176 і від 3 грудня 2008 р. №1081», продовжив свою дію на період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування. У зв`язку із цим вважає, що оскаржувані постанови є незаконними та такими, що складені з порушенням вимог чинного законодавства, а дії посадових осіб Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області протиправними. Наведене і зумовило позивача звернутись до суду з даним позовом. Просить позов задовольнити повністю.
У встановлений судом строк від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому посилається на те, що 31.10.2023 року та 16.11.2023 року посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті, на підставі щотижневого графіку проведення рейдових перевірок, а також відповідно до направлень на рейдову перевірку №013196 від 30.10.2023 року, №013199 від 13.11.2023 року, проводилась рейдова перевірка транспортних засобів МПП «Транспортник». За результатами перевірки транспортних засобів марки БАЗ (державні номерні знаки: НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , НОМЕР_3 , НОМЕР_4 ) складено акти №АР013988 від 31.10.2023 року, №АР013996 від 31.10.2023 року, №АР013999 від 31.10.2023 року №АР013951 від 19.10.2023 року, в яких встановлено порушення позивачем, як перевізником, вимог ст.39 Закону України «Про автомобільний транспорт», у т.ч. порушення, відповідальність за які передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» - перевезення пасажирів без наявності на момент проведення перевірки документів, перелік яких визначено ст.39 цього Закону, а саме: відсутні договір, паспорт маршруту, схеми руху, розклад руху. Вказав, що договір на перевезення №102 від 10.05.2018 року, на який посилається позивач у позовній заяві, припинив діяти ще 09.05.2023 року. Водночас зазначив, що Дрогобицька районна державна адміністрація не була уповноважена продовжувати дію даного договору, оскільки згідно внесених змін до законодавства функції організатора перевезень на зазначених автобусних маршрутах перейшли до Львівської обласної державної адміністрації. За таких обставин, вказав, що, приймаючи спірні рішення, відповідач діяв у межах повноважень та на підставі вимог чинного законодавства, а тому підстав для їх скасування немає. Просить відмовити в задоволенні позову повністю.
Ухвалою судді від 15.01.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
10.05.2018 року між МПП «Транспортник» та Дрогобицькою районною державною адміністрацією був укладений Договір №102 на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування. Предметом договору було право на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування: №168 Борислав (вул.Коваліва) Східниця, №176 Трускавець АС Східниця, №106 Дрогобич АС Дережичі, №165 Борислав АС Дрогобич АС. Термін дії договору до 09.05.2023 року.
31.10.2023 року посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті, на підставі щотижневого графіку проведення рейдових перевірок, а також відповідно до направлення на рейдову перевірку №013196 від 30.10.2023 року, на вул.Шевченка, 86 у смт.Східниця проводилась рейдова перевірка транспортних засобів.
В ході цієї перевірки о 13:00 год був перевірений транспортний засіб марки БАЗ (державний номерний знак НОМЕР_1 ) під керуванням водія ОСОБА_1 . Згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_5 , вищевказаний автомобіль належить позивачеві МПП «Транспортник».
За результатами перевірки складено акт №АР013988 від 31.10.2023 року, в якому встановлено порушення перевізником МПП «Транспортник» вимог ст.34 Закону України «Про автомобільний транспорт», у т.ч. порушення, відповідальність за які передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» - перевезення пасажирів без наявності на момент проведення перевірки документів, перелік яких визначено ст.39 цього Закону, а саме: договору, паспорту маршруту, схеми маршруту, розкладу руху. У графі «пояснення водія про причини порушень» вказано «документи надані в повному обсязі (договір, паспорт, схема, розклад), договір вважається чинним згідно постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2022 року №512».
Про розгляд справи про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт, що відбудеться 06.12.2023 року, позивача повідомлено листом Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 02.11.2023 року.
На розгляд справи позивач не з`явився; документів, які б спростували порушення, не надав.
06.12.2023 року за результатами розгляду справи про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт відповідач виніс постанову №ПШ017431, якою застосував до позивача адміністративно-господарський штраф за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст.39, відповідальність за яке передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Крім того, 31.10.2023 року посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті, на підставі щотижневого графіку проведення рейдових перевірок, а також відповідно до направлення на рейдову перевірку №013196 від 30.10.2023 року, на залізничному вокзалі в м.Трускавець проводилась рейдова перевірка транспортних засобів.
В ході цієї перевірки о 16:40 год був перевірений транспортний засіб марки БАЗ (державний номерний знак НОМЕР_2 ) під керуванням водія ОСОБА_2 . Згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_6 , вищевказаний автомобіль належить позивачеві МПП «Транспортник».
За результатами перевірки складено акт №АР013996 від 31.10.2023 року, в якому встановлено порушення перевізником МПП «Транспортник» вимог ст.34 Закону України «Про автомобільний транспорт», у т.ч. порушення, відповідальність за які передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» - перевезення пасажирів без наявності на момент проведення перевірки документів, перелік яких визначено ст.39 цього Закону, а саме: договору, паспорту маршруту, схеми маршруту, розкладу руху. У графі «пояснення водія про причини порушень» вказано «відмовився».
Про розгляд справи про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт, що відбудеться 06.12.2023 року, позивача повідомлено листом Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 02.11.2023 року.
На розгляд справи позивач не з`явився; документів, які б спростували порушення, не надав.
06.12.2023 року за результатами розгляду справи про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт відповідач виніс постанову №ПШ017432, якою застосував до позивача адміністративно-господарський штраф за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст.39, відповідальність за яке передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Крім того, 31.10.2023 року посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті, на підставі щотижневого графіку проведення рейдових перевірок, а також відповідно до направлення на рейдову перевірку №013196 від 30.10.2023 року, на вул.Шевченка, 86 у смт.Східниця проводилась рейдова перевірка транспортних засобів.
В ході цієї перевірки о 12:40 год був перевірений транспортний засіб марки БАЗ (державний номерний знак НОМЕР_3 ) під керуванням водія ОСОБА_3 . Згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_7 , вищевказаний автомобіль належить позивачеві МПП «Транспортник».
За результатами перевірки складено акт №АР013999 від 31.10.2023 року, в якому встановлено порушення перевізником МПП «Транспортник» вимог ст.34 Закону України «Про автомобільний транспорт», у т.ч. порушення, відповідальність за які передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» - перевезення пасажирів без наявності на момент проведення перевірки документів, перелік яких визначено ст.39 цього Закону, а саме: договору, паспорту маршруту, схеми маршруту, розкладу руху. У графі «пояснення водія про причини порушень» вказано «відмовився від підпису».
Про розгляд справи про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт, що відбудеться 06.12.2023 року, позивача повідомлено листом Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 02.11.2023 року.
На розгляд справи позивач не з`явився; документів, які б спростували порушення, не надав.
06.12.2023 року за результатами розгляду справи про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт відповідач виніс постанову №ПШ017433, якою застосував до позивача адміністративно-господарський штраф за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст.39, відповідальність за яке передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Крім того, 16.11.2023 року посадовими особами Державної служби України з безпеки на транспорті, на підставі щотижневого графіку проведення рейдових перевірок, а також відповідно до направлення на рейдову перевірку №013199 від 13.11.2023 року, на вул.П.Орлика, 2 у м.Дрогобич проводилась рейдова перевірка транспортних засобів.
В ході цієї перевірки о 11:20 год був перевірений транспортний засіб марки ПАЗ (державний номерний знак НОМЕР_8 ) під керуванням водія ОСОБА_4 . Згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_9 , вищевказаний автомобіль належить позивачеві МПП «Транспортник».
За результатами перевірки складено акт №АР013951 від 16.11.2023 року, в якому встановлено порушення перевізником МПП «Транспортник» вимог ст.34 Закону України «Про автомобільний транспорт», у т.ч. порушення, відповідальність за які передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» - перевезення пасажирів без наявності на момент проведення перевірки документів, перелік яких визначено ст.39 цього Закону, а саме: договору, паспорту маршруту, схеми маршруту, розкладу руху. У графі «пояснення водія про причини порушень» нічого не вказано.
Про розгляд справи про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт, що відбудеться 20.12.2023 року, позивача повідомлено листом Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 21.11.2023 року.
На розгляд справи позивач не з`явився; документів, які б спростували порушення, не надав.
20.12.2023 року за результатами розгляду справи про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт відповідач виніс постанову №ПШ017621, якою застосував до позивача адміністративно-господарський штраф за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст.39, відповідальність за яке передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Не погодившись з правомірністю вищеописаних постанов №ПШ017431 від 06.12.2023 року, №ПШ017432 від 06.12.2023 року, №ПШ017433 від 06.12.2023 року та №ПШ017621 від 20.12.2023 року, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вказані обставини та зміст спірних правовідносин підтверджені наявними у справі доказами.
Вирішуючи спір, суд застосовує наступні норми права.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначені Законом України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 року №2344-ІІІ (далі - Закон №2344-ІІІ), який регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.
За визначенням, наведеним у ст.1 цього Закону, автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
Згідно положень ч.ч.1, 2 ст.18 Закону №2344-ІІІ, з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані: організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці; здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням.
Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю.
Відповідно до ч.ч.7, 12 ст.6 Закону №2344-ІІІ, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, зокрема: державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм на автомобільному транспорті.
Державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Згідно ч.ч.14, 17 ст.6 Закону №2344-ІІІ, державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Процедура проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт визначається Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 року №1567 (далі Порядок №1567).
За приписами п.14 Порядку №1567, рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.
Відповідно до п.15 Порядку №1567, під час проведення рейдової перевірки перевіряється, зокрема: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.
Згідно ч.ч.1, 2 ст.39 Закону №2344-ІІІ, автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення.
Документи для регулярних пасажирських перевезень, зокрема: для автомобільного перевізника - ліцензія, договір із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування чи їх дозвіл, паспорт маршруту, документ, що засвідчує використання автобуса на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством України; для водія автобуса - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, квитково-касовий лист, схема маршруту, розклад руху, таблиця вартості проїзду (крім міських перевезень), інші документи, передбачені законодавством України.
В силу вимог п.21 Порядку №1567, у разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
Відповідно до п.25 Порядку №1567, справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.
Згідно з п.п.26, 27 Порядку №1567, справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).
У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі.
За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
Відповідно до абз.3 ч.1 ст.60 Закону №2344-ІІІ, за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, передбачено штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
За змістом спірних правовідносин, підставою винесення оскаржуваних постанов про застосування адміністративно-господарських штрафів №ПШ017431 від 06.12.2023 року, №ПШ017432 від 06.12.2023 року, №ПШ017433 від 06.12.2023 року та №ПШ017621 від 20.12.2023 року слугувала відсутність у водія чинного договору про перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, паспорту маршруту, схеми руху та розкладу руху.
Обґрунтовуючи позов, позивач посилається на те, що забезпечення перевезення пасажирів регламентовано договором №102, укладеним 10.05.2018 року між Дрогобицькою районною державною адміністрацією та МПП «Транспортник» строком на п`ять років. Зазначений договір діяв до 09.05.2023 року та, у зв`язку із набранням чинності постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2022 року №512 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 18 лютого 1997 р. №176 і від 3 грудня 2008 р. №1081», продовжив свою дію на період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування.
Натомість відповідач, заперечуючи проти позову, стверджує, що договір про перевезення №102 від 10.05.2018 року, укладений між Дрогобицькою районною державною адміністрацією та МПП «Транспортник», припинив діяти ще 09.05.2023 року. Крім того, зазначає, що Дрогобицька районна державна адміністрація не була уповноважена продовжувати дію такого договору, оскільки згідно внесених змін до законодавства функції організатора перевезень на зазначених автобусних маршрутах перейшли до Львівської обласної державної адміністрації.
Даючи оцінку вказаним доводам сторін, суд враховує таке.
Частиною 1 ст.31 Закону №2344-ІІІ передбачено, що відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міських, приміських та міжміських, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються договором про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, у якому встановлюються: перелік маршрутів загального користування, які буде обслуговувати автомобільний перевізник, умови організації перевезень, показники якості транспортного обслуговування населення, термін роботи автомобільного перевізника, зобов`язання органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо облаштування маршруту, підтримки проїзної частини автомобільної дороги та під`їзних шляхів у належному стані (тільки для міських автобусних маршрутів), розмір компенсації витрат автомобільного перевізника внаслідок перевезення пільгових пасажирів та регулювання тарифів, механізм їх виплати.
Згідно з ч.3 ст.35 Закону №2344-ІІІ, перевезення пасажирів автобусами в режимі регулярних пасажирських перевезень здійснюють автомобільні перевізники на автобусних маршрутах загального користування на договірних умовах із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Вимоги до паспортів автобусних маршрутів регулярних та регулярних спеціальних перевезень, процедуру розроблення, погодження та затвердження таких паспортів встановлено Порядком розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту, затвердженим наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.05.2010 року №278 (далі Порядок №278).
Абзацами 3-5 п.1.2 розділу І цього Порядку передбачено наступні визначення термінів, що вживаються у цьому Порядку:
організатор перевезень - Міністерство інфраструктури України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або обласні державні адміністрації, Київська міська державна адміністрація, виконавчий орган ради, що представляє інтереси відповідної територіальної громади;
перевізник - юридична або фізична особа, яка на підставі одержаної ліцензії надає послуги з перевезення пасажирів автобусами;
схема автобусного маршруту - нанесена на карту автомобільних доріг відповідної місцевості або на її фрагмент чи на план міста або на його фрагмент лінія шляху проходження маршруту
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законі України «Про автомобільний транспорт» та Правилах надання послуг пасажирського автомобільного транспорта, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 року №176.
Відповідно до п.1.3 розділу І Порядку №278, автомобільний перевізник повинен забезпечити водія автобуса, що здійснює перевезення пасажирів за маршрутом регулярних перевезень, таблицею вартості проїзду (крім міських перевезень), схемою маршруту та копією затвердженого організатором перевезень розкладу руху
Схема маршруту та розклад руху регулярних перевезень або відповідний примірник паспорта регулярних спеціальних перевезень пред`являються водієм автобуса під час здійснення перевезень пасажирів та перевізником за його місцезнаходженням для перевірки представникам Державної служби України з безпеки на транспорті під час здійснення ними державного контролю та працівникам уповноважених підрозділів Національної поліції України (п.1.4 розділу І Порядку №278).
Паспорт маршруту, серед іншого, включає: схему маршруту; характеристику маршруту, у тому числі відомості щодо усіх залізничних переїздів, через які проходить автобусний маршрут (у разі їх наявності); копію затвердженого організатором розкладу руху автобусів; графік режиму праці та відпочинку водіїв; таблицю вартості проїзду, затверджену перевізником (для регулярних перевезень) (п.2.1 Порядку №278).
Паспорт автобусного маршруту регулярних спеціальних перевезень оформлюється на строк дії договору про перевезення пасажирів між замовником послуг та перевізником (п.4.1 Порядку №278).
Паспорт маршруту регулярних перевезень перевізника, який за результатами конкурсу не отримав права на обслуговування маршруту або з яким розірвано договір про організацію перевезень чи анульовано дозвіл на перевезення пасажирів, є нечинним (п.5.1 Порядку №278).
Паспорт маршруту регулярних спеціальних перевезень є нечинним у разі: розірвання договору про перевезення пасажирів; закінчення строку дії договору про перевезення пасажирів (п.5.2 Порядку №278).
Системний аналіз наведених вище норм права вказує на те, що обов`язковим документом для регулярних пасажирських перевезень для автомобільного перевізника є договір із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування про організацію перевезень та паспорт маршруту, який затверджується на строк дії такого договору.
Отже, у випадку якщо договір про організацію перевезень не укладений, то паспорт маршруту, складовими якого є схема та розклад маршруту, не мають жодного правового значення та не можуть вважатися документами для регулярних пасажирських перевезень, які визначені ч.2 ст.39 Закону №2344-III.
Суд також враховує, що у редакції Закону України «Про автомобільний транспорт» (яка діяла до 02.10.2021 року) забезпечення організації пасажирських перевезень на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі району, було покладено на районні державні адміністрації.
Проте Законом України від 07.09.2021 року №1712-IX «Про внесення зміни до статті 7 Закону України «Про автомобільний транспорт» щодо організації пасажирських перевезень» статтю 7 Закону України «Про автомобільний транспорт» було викладено в новій редакції, відповідно до якої забезпечення організації пасажирських перевезень на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, що проходять територією двох або більше територіальних громад та не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області покладається на Раду міністрів Автономної Республіки Крим або обласні державні адміністрації.
Вказаний Закон набрав чинності 02.10.2021 року.
При цьому, пунктом 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 07.09.2021 року №1712-IX установлено, що договори про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, укладені до набрання чинності цим Законом, діють до закінчення строку дії таких договорів.
Постановою Кабінету Міністрів України №1081 від 03.12.2008 року затверджено Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування (далі Порядок №1081).
Згідно п.4 цього Порядку в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03.01.2023 року №27 (діє з 13.01.2023 року), відповідно до вимог статті 7 Закону України «Про автомобільний транспорт» організатором перевезень на автобусному маршруті загального користування є, зокрема: обласні держадміністрації - на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, що проходять територією двох або більше територіальних громад та не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області (далі - внутрішньообласний маршрут), зокрема таких, що проходять від населених пунктів Київської області до м.Києва.
Розпорядженням Львівської обласної державної адміністрації від 19.05.2020 року №190/0/5-20 уповноважено Управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації на здійснення функцій організатора пасажирських перевезень на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньо обласні маршрути), зокрема, в частині продовження строків договорів.
Однак Постановою Кабінету Міністрів України №512 від 29.04.2022 року, яка набрала чинності 06.05.2022 року, доповнено Правила надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 року №176, пунктом 14-1, відповідно до якого:
«Договір про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області (або дозвіл на перевезення пасажирів на міжобласних маршрутах загального користування), строк дії якого закінчується у період дії воєнного стану в Україні, вважається таким, дію якого продовжено на період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування.
Продовження строку дії договору про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області, можливе за згодою сторін та за умови підтвердження автомобільним перевізником спроможності виконувати зобов`язання відповідно до укладеного з ним договору.»
Враховуючи наведені норми законодавства, слідує висновок, що, починаючи з 06.05.2022 року автомобільному перевізнику та організатору пасажирських перевезень надано можливість продовжити дію існуючих договорів про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області, без проведення відповідного конкурсу на період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування.
При цьому, за приписами п.14-1 Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 року №176, для продовження строку дії договору (без проведення конкурсу) на період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування необхідне дотримання двох умов: згода сторін (автомобільного перевізника та організатора пасажирських перевезень); підтвердження автомобільним перевізником спроможності виконувати зобов`язання відповідно до укладеного з ним договору.
Відповідно до абз.абз.2, 3 п 29 Порядку №1081, у разі продовження строку дії договору з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний перевізник не пізніше ніж за 90 календарних днів до закінчення строку дії договору подає організатору перевезень заяву за формою, згідно з додатком 6. У разі пропуску автомобільним перевізником зазначеного строку визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється за результатами конкурсу.
Як видно з матеріалів справи та й не заперечується сторонами, строк дії договору №102 на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування від 10.05.2018 року, укладеного між МПП «Транспортник» та Дрогобицькою районною державною адміністрацією, закінчився у період дії воєнного стану в Україні, а саме 09.05.2023 року.
07.02.2023 року позивач направив листа №51 начальнику Дрогобицької районної державної адміністрації, у якому зазначив, що відповідно до змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 року №176 та від 03.12.2008 року №1081, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2022 року №512, договір про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області ( або дозвіл на перевезення пасажирів на міжобласних маршрутах загального користування), строк дії якого закінчується у період дії воєнного стану в Україні, вважається таким, дію якого продовжено на період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування. Повідомив, що строк дії договору №102 закінчується 09.05.2023 року. Надав згоду на продовження строку дії договору на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування та підтвердив спроможність виконувати зобов`язання відповідно до укладеного договору транспортними засобами згідно додатку.
09.06.2023 року позивач скерував листа начальнику Управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації №69, у якому повідомив про продовження дії договору від 10.05.2018 року №102, укладеного з Дрогобицькою районною державною адміністрацією.
27.06.2023 року Управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації скерувало позивачу листа №36-861/0/2-23, у якому повідомило, що функції районних державних адміністрацій як організатора з перевезень на внутрішньорайонних автобусних маршрутах загального користування виключено, Дрогобицька районна державна адміністрація листом від 14.06.2023 року №53-735/0/23 надала в Управління акт приймання-передачі паспортів вищезазначених автобусних маршрутів, у найкоротші терміни буде оголошено конкурс з визначенням перевізника для обслуговування автобусних маршрутів загального користування №165, 168, 176.
У газеті «Ратуша» від 21-27 червня 2023 року №23 (2146) опублікована інформація щодо оголошення конкурсу з перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Львівської області (внутрішньообласні маршрути) на об`єктах конкурсу №18 маршрут №165 Борислав АС (школа №5) - Дрогобич АС, №21 маршрут №168 Борислав (вул.Коваліва) - Східниця, №25 маршрут №176 Трускавець АС Східниця.
Рішенням обласного конкурсного комітету з розгляду конкурсних пропозицій та прийняття рішення про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, що не виходить за межі території області Львівської обласної державної адміністрації від 14.10.2023 року (протокол №2 від 14.09/03.10.2023 року) вирішено:
- рекомендувати Організатору перевезень визначити переможцем конкурсу ТОВ «Сігма» на об`єкті конкурсу №18 та надати право здійснювати перевезення пасажирів на маршруті №165 Борислав (школа 5) - Дрогобич АС №2;
- рекомендувати Організатору перевезень визначити переможцем конкурсу ТОВ «Транссіті» на об`єкті конкурсу №21 та надати право здійснювати перевезення пасажирів на маршруті №168 Борислав (вул.Коваліва) Східниця АС;
- рекомендувати Організатору перевезень визначити переможцем конкурсу ТОВ «Транссіті» на об`єкті конкурсу №25 та надати право здійснювати перевезення пасажирів на маршруті №176 Трускавець АС Східниця АС.
13.10.2023 року начальником управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації видано наказ №55 «Про визначення перевізників-переможців конкурсу з перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути)», яким визначено переможцями конкурсу на маршрутах №165 Борислав АС (школа №5) - Дрогобич АС - ТОВ «Сігма», №168 Борислав (вул. Коваліва) - Східниця та №176 Трускавець АС - Східниця - ТОВ «Транссіті».
17.10.2023 року укладено договори на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування з переможцями конкурсу ТОВ «Сігма» №48/23 та ТОВ «Транссіті» №46/23, №47/23.
Вказані обставини були встановлені постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.06.2024 року у справі №380/17417/23, тому вони, в силу вимог ч.4 ст.78 Кодексу адміністративного судочинства України, не доказуються при розглядці цієї справи.
Не погоджуючись з такими рішеннями та діями відповідачів, МПП «Транспортник» звернувся до суду з адміністративним позовом про їх оскарження.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 20.02.2024 року у справі №380/17417/23 позов МПП «Транспортник» до Департаменту дорожнього господарства Львівської обласної державної адміністрації, Обласного конкурсного комітету з розгляду конкурсних пропозицій та прийняття рішення про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, що не виходять за межі території Львівської області Львівської обласної державної адміністрації, задоволено частково:
- визнано протиправними дії Управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації щодо оголошення конкурсу з перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Львівської області (внутрішньо обласні маршрути) у газеті Ратуша від 21-27 червня 2023 року №23 (2146) на об`єктах конкурсу №18 маршрут №165 Борислав АС (школа №5) - Дрогобич АС, №21 маршрут №168 Борислав (вул. Коваліва) - Східниця, №25 маршрут №176 Трускавець АС Східниця:
- скасовано наказ начальника управління транспорту та зв`язку Львівської обласної державної адміністрації від 13.10.2023 року №55 «Про визначення перевізників-переможців конкурсу з перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньо обласні маршрути)» в частині визначення переможцями конкурсу на маршрутах №165 Борислав АС (школа №5) - Дрогобич АС ТОВ «Сігма», №168 Борислав (вул. Коваліва) - Східниця та №176 Трускавець АС - Східниця ТОВ «Транссіті»;
- визнано недійсними договори на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, укладені з переможцями конкурсу ТОВ «Сігма» від 17.10.2023 року №48/23 та ТОВ «Транссіті» від 17.10.2023 року №46/23, №47/23;
- у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.06.2024 року у справі №380/17417/23 апеляційні скарги Департаменту дорожнього господарства Львівської обласної державної адміністрації та Товариства з обмеженою відповідальністю «Транссіті» задоволено. Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 20.02.2024 року у справі №380/17417/23 скасовано та ухвалено постанову, якою у задоволенні позову МПП «Транспортник» до Департаменту дорожнього господарства Львівської обласної державної адміністрації, Обласного конкурсного комітету з розгляду конкурсних пропозицій та прийняття рішення про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, що не виходять за межі території Львівської області Львівської обласної державної адміністрації відмовлено.
Апеляційний суд за наслідками перегляду рішення суду першої інстанції дійшов висновку, що для продовження дії договору з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний позивач не пізніше ніж за 90 календарних днів до закінчення строку дії договору мав подати організатору перевезень заяву за формою, згідно з додатком 6 та докази спроможності виконувати зобов`язання відповідно до укладеного з ним договору.
За змістом вказаного додатку №6, розробленого до п.29 Порядку №1081, автомобільний перевізник, окрім прохання про продовження з організатором перевезень строку дії укладеного договору з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, зобов`язаний був вказати номер та дату такого договору, назву маршруту із зазначенням номерів рейсів, засвідчити, що на день її подачі автомобільного перевізника не визнано банкрутом, щодо нього не порушено справу про банкрутство, не проводиться процедура санації, підприємство не перебуває в стадії ліквідації, а також до заяви додати: анкету для продовження строку дії договору або дозволу; відомості про автобуси, які будуть використовуватися на маршруті; відомості про додаткові умови обслуговування маршруту; відомості щодо інвестування коштів на придбання більш нових та/або комфортабельних автобусів.
Вирішуючи питання чи є вказаний лист №51 доказом реалізації позивачем положень абз.абз.2, 3 п.29 Порядку №1081, п.14-1 Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №176 від 18.02.1997 року, щодо продовження строку дії договору з перевезення пасажирів на автобусному на період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування, апеляційний суд зазначив, що:
- лист №51 від 07.02.2023 року, адресований позивачем Дрогобицькій районній державній адміністрації, однак з 02.10.2021 року (згідно змін, внесених Законом України від 07.09.2021 року №1712-IX «Про внесення зміни до статті 7 Закону України «Про автомобільний транспорт» щодо організації пасажирських перевезень»), Дрогобицька районна державна адміністрація втратила повноваження щодо організації пасажирських перевезень на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньо обласні маршрути), в тому числі щодо продовження строків договорів;
- з 02.10.2021 року повноваження щодо організації пасажирських перевезень на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньо обласні маршрути), в тому числі щодо продовження строків договорів на підставі вище приведеної норми Закону №1712-IX, перейшли до Львівської обласної державної адміністрації в особі Управління транспорту та зв`язку обласної державної адміністрації;
- у порушення додатку №6 до п.29 Порядку №1081 лист МПП «Транспортник» №51 від 07.02.2023 року не містить відомостей про виконання позивачем запроваджених обов`язкових вимог для підтвердження спроможності виконувати зобов`язання за укладеним договором на період дії воєнного стану без проведення конкурсу, зокрема: про додаткові умови обслуговування маршруту (до яких, зокрема, належить можливість обслуговування автомобільним транспортом людей з особливими потребами, поліпшення та підтримання стану транспортних засобів тощо); щодо інвестування коштів на придбання більш нових та/або комфортабельних автобусів.
За наведеного правового регулювання та встановлених обставин справи, а також обставин, встановлених постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.06.2024 року у справі №380/17417/23, суд приходить висновку, що строк дії договору №102 на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування (№168 Борислав (вул.Коваліва) Східниця, №176 Трускавець АС Східниця, №106 Дрогобич АС Дережичі, №165 Борислав АС Дрогобич АС), укладеного 10.05.2018 року між Дрогобицькою районною державною адміністрацією та МПП «Транспортник», закінчився 09.05.2023 року.
Як наслідок, паспорт автобусного маршруту, складовими якого є схема маршруту та розклад руху, також є нечинними.
Відтак, позивач під час проведення рейдових перевірок 31.10.2023 року та 16.11.2023 року не мав визначених ст.39 Закону №2344-ІІІ документів, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення, чим допустив порушення законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена абз.3 ч.1 ст.60 цього ж Закону.
Тому його доводи про протиправність оскаржуваних постанов про застосування адміністративно-господарських штрафів №ПШ017431 від 06.12.2023 року, №ПШ017432 від 06.12.2023 року, №ПШ017433 від 06.12.2023 року та №ПШ017621 від 20.12.2023 року є такими, що не підтверджені письмовими доказами, долученими до матеріалів справи, та спростовані в ході судового розгляду.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. А, згідно ч.1 ст.90 цього ж Кодексу, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
На підставі досліджених доказів та встановлених на їх підставі обставин, суд дійшов висновку, що докази, подані позивачем, переконують у безпідставності позовних вимог. Натомість, відповідач виконав покладений на нього ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України обов`язок, а саме довів правомірність своїх дій та рішень, чим спростував твердження позивача про порушення його прав та інтересів.
А тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд вважає, що в задоволенні позову Малого приватного підприємства «Транспортник» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області про визнання протиправними та скасування постанов №ПШ017431 від 06.12.2023 року, №ПШ017432 від 06.12.2023 року, №ПШ017433 від 06.12.2023 року та №ПШ017621 від 20.12.2023 року слід відмовити.
Щодо судового збору, то відповідно до ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки у задоволенні позову відмовлено, сплачений позивачем судовий збір поверненню не підлягає.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 134, 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в:
у задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Суддя Ланкевич А.З.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2024 |
Оприлюднено | 09.09.2024 |
Номер документу | 121442496 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Ланкевич Андрій Зіновійович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Ланкевич Андрій Зіновійович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Ланкевич Андрій Зіновійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні