Справа № 420/8773/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 вересня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Аракелян М.М.
розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» (код ЄДРПОУ 44665047) до Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166), Головного управління ДПС у Київській області (код ЄДРПОУ ВП 44096797) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,,-
ВСТАНОВИВ:
19 березня 2024 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» (сформована в системі «Електронний суд» 29.03.2024 року) до Головного управління ДПС у Київській області, у якій представник позивача просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Київській області від 11.12.2023 року №21898 про відповідність ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» критеріям ризиковості платника податку;
зобов`язати Головне управління ДПС у Київській області виключити ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справа розподілена на суддю Аракелян М.М.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 25 березня 2024 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін згідно ст.262 КАС України; зобов`язано позивача у строк до 18.04.2024 року подати суду додатки до позовної заяви у паперовому вигляді, зазначені у переліку додатків до позовної заяви.
В обґрунтування вимог позову позивач зазначив, що оскаржуване рішення не містить в собі конкретизації мотивів підстав та причин віднесення Товариства до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платників податку за ознакою -"наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній/розрахунку коригування", та не містить доказів наявності податкової інформації що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником податку з посиланнями на відповідні документи, а також конкретного зазначення про ті чи інші податкові накладні, що були складені за результатом таких операцій, рішення від 11.12.2023 року №21898, яке прийнято з урахуванням отриманої від Товариства інформації та копій документів № 1 від 01.12.2023, також не містить в собі конкретизації мотивів підстав та причин віднесення Товариства до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платників податку. Крім того, дане рішення відображає взагалі іншу податкову інформацію, яка не була зазначена у попередньому рішенні "подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості ", та не містить посилань на те, які саме документи (які б на думку податкового органу відображали у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності Товариством) має надати Товариство до податкового органу.
В оскаржуваному рішенні від 11.12.2023 року №21898 зазначено про відповідність платника податку ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку; коди відповідність податкової інформації: 08 - постачання сільськогосподарської продукції за відсутності придбання такої продукції, сплати земельного податку (сплати єдиного податку для платника податку, який перебуває на спрощеній системі оподаткування четвертої групи) та/або придбання пального, мінеральних добрив, допоміжних послуг з вирощування сільськогосподарської продукції за наявності земельних ділянок 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригувания (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції) 03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придония послуг оренди об`єктив оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності 14 - постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (СУМнакл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку. У графі "Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" зазначено господарські операції: з постачання товару за кодом УКТЗЕД: 1005 з 24.01.2023 по 17.07.2023; з придбання товару за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова: 49.20 з 24.01.2023 по 17.07.2023. Податковий номер платника податку, задіяного в ризикових операціях: 44665047 (ТОВ "ФРАЙТЕС ПРОДАКТ"), 45103485 (ТОВ «АРІТОКС»). Також вказано про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме "розрахункового документу" та вказано що "подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості". В оскаржуваному рішенні було зазначено податковий номер ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ», як платника податку, задіяного в ризикових операціях, посилання відповідача на ненадання Товариством копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме "розрахункового документу" не є обґрунтованим та доречним, оскільки відсутня конкретизація щодо розрахункового документу, а також тому, що Товариством було надано ряд розрахункових документів щодо господарських операцій з повідомленням № 1 від 01.12.2023.
Вказівка контролюючого органу на те, що «подані документи не відображають повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості», є нечіткою та необґрунтованою, особливо враховуючи поданий товариством великий та вичерпний обсяг документів на підтвердження своєї позиції.
Усі вищевказані обставини унеможливлюють надання Товариством пояснень та документів на підтвердження господарських операцій з конкретними контрагентами. У зв`язку з цим, через невизначеність, Товариство було змушене надати пояснення та документи щодо господарських відносин з різними контрагентами.
10.04.2024 року позивач подав додатки до позовної заяви у паперовому вигляді, зазначені у переліку додатків до позовної заяви.
11.04.2024 року ГУ ДПС у Київській області подало суду:
- клопотання про залучення до участі у справі ГУ ДПС в Одеській області як співвідповідача.
- відзив на позов, в якому відповідач проти задоволення позовних вимог заперечує.
Заперечуючи проти позову, ГУ ДПС у Київській області зазначило, що при прийнятті оскаржуваного рішення діяло в межах та у спосіб, передбачений чинним законодавством України. Вважає позовні вимоги безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, оскільки оскаржуване рішення відповідає вимогам та змісту додатку 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (в редакції постанови Кабміну України від 23.12.2022 року №1428). Відповідно до інформаційних систем ДПС, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації 17.07.2023 встановлено відповідність ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» (код ЄДРПОУ 44665047) п.8 критеріїв ризиковості платника податку згідно з Додатком 1 до Порядку зупинення, а саме, у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Відповідно до вимог ст. 72 та ст. 74 ПКУ джерелом отримання контролюючим органом податкової інформації слугують дані, що знаходиться в інформаційноаналітичних ресурсах ДПС, Єдиному реєстрі податкових накладних та в інших джерелах інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні). Так, п. 6 Порядку №1165 встановлено, що Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/ або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Так, за результатами розгляду поданого ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» (код ЄДРПОУ 44665047) Повідомлення подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку № 1 від 01.12.2023, Комісією ГУ ДІС у Київській області прийнято рішення № 21898 від 11.12.2023 залишити ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» (код ЄДРПОУ 44665047) по п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, відповідно до вимог п.8 Порядку зупинення. Відповідно до інформаційних систем ДПС, Комісією ГУ ДПС у Київській області встановлено відповідність ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» (код ЄДРПОУ 44665047) п.8 критеріїв ризиковості платника податку згідно з Додатком 1 до Порядку зупинення, а саме, у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності з підстав: 08 - постачання сiльськогосподарської продукцiї за вiдсутностi придбання такої продукцiї, сплати земельного податку (сплати єдиного податку для платника податку, який перебуває на спрощенiй системi оподаткування четвертої групи) та/або придбання пального, мiнеральних добрив, допомiжних послуг з вирощування сiльськогосподарської продукцiї за наявностi земельних ділянок 07 - недостатня кiлькiсть трудових ресурсiв, необхiдних для здiйснення господарської операцiї в обсягах, зазначених у податковiй накладнiй/ розрахунку коригування (за вiдсутностi iнформацiї щодо придбання послуг з виконання робiт, якi необхiднi для здiйснення господарської операцiї) 03 - вiдсутнiсть необхiдних умов та/або обсягiв матерiальних ресурсiв для виробництва товарiв, виконання робiт або надання послуг в обсягах, вiдображених у податковiй накладнiй/розрахунку коригування (вiдсутнi вiдомостi про об`єкти оподаткування, вiдсутнє придбання послуг оренди об`єктiв оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди мiсць зберiгання товарно-матерiальних цiнностей, послуг оренди мiсць зберiгання паливномастильних матерiалiв тощо), вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звітності 14 - постачання товарiв/послуг за рахунок сформованого реєстрацiйного лiмiту (СУМнакл) у зв`язку з придбанням товарiв, не пов`язаних з господарською дiяльнiстю платника податку. Також у ході проведеного аналізу наявних баз даних з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій документів встановлено здійснення ризикових операцій ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» (код ЄДРПОУ 44665047) у період з 24.01.2023 по 17.07.2023 з кодом ДКТЗУ 49.20 на покупця ТОВ «АРТІКОС» (код ЄДРПОУ 45103485).
Ухвалою суду від 03.05.2024 року залучено до участі у справі другого відповідача - Головне управління ДПС в Одеській області; роз`яснено, що після залучення другого відповідача розгляд адміністративної справи починається спочатку; постановлено надіслати ГУ ДПС в Одеській області копію позовної заяви з додатками ТОВа «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ»; встановлено ГУ ДПС в Одеській області строк для подання відзиву на позовну заяву.
29.05.2024 року ГУ ДПС в Одеській області подало відзив на позов, в якому просило відмовити у задоволенні позову, з огляду на те, що відсутні правові підстави для виключення позивача з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Разом з відзивом подане клопотання про розгляд справи за правилами загального провадження, яке суд відхиляє з підстав його необґрунтованості, виходячи з положень ч.3 ст.257 КАС України.
Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, що мають значення для справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд встановив наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач є юридичною особою суб`єктом підприємницької діяльності, який господарює за КВЕД: Основний: 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин. Інші: 47.52 Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 52.10 Складське господарство; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування
ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» зареєстроване як юридична особа 21.10.2022 року за місцезнаходженням 07301, Київська область, Вишгородський район, м.Вишгород, вул.Лугова, буд.36, офіс 109/1 та перебувало на обліку в ГУ ДПС у Київській області (т.1, а.с.35-36); наразі місцезнаходженням ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» є: 65062, м.Одеса, вул.Літературна, буд.1; з 28.01.2024 року позивач перебуває на обліку в ГУ ДПС в Одеській області (т.3, а.с.83, 93-97).
Судом встановлено, що 01.11.2022 року між ТОВ «ВІСТАМО» (Орендар) та ТОВ «Фрайтес Продакт» (Суборендар) був укладений договір суборенди нерухомого майна №01/01-11/22, згідно умов якого ТОВ «Фрайтес Продакт» приймає у строкове платне користування нерухоме майно нежитлові будівлі, а саме офісне та складське приміщення, що знаходиться за адресою: Україна, Одеська область, Ізмаїльський район, м. Ізмаїл, Болградське шосе, буд. 20а (т.1,а.с.92-98).
Згідно додатку 1 до Договору від 01.11.2022 року (Акт приймання-передачі приміщення) загальна площа Об`єкту суборенди на дату підписання даного Договору: 7 292кв.м, в тому числі офісні приміщення - 78 м.кв, склад-ангар - 950 м.кв, стоянка автотранспорту на прилеглій території 650 м.кв., козловий кран, під`їзд до залізничної гілки. Дане майно передається Судорендареві для використання у господарських цілях (т.1,а.с.98).
На виконання умов договору сторонами були складені акти надання послуг №280 від 30.04.2023р., №301 від 31.05.2023р., №333 від 30.06.2023р., №341 від 31.07.2023р., №372 від 31.08.2023р., №401 від 30.09.2023р., №444 від 31.10.2023р., №107 від 17.05.2023р., №156 від 14.07.2023р., №222 від 04.09.2023р., №305 від 17.11.2023р.; ТОВ «ВІСТАМО» виставило позивачу рахунки на оплату суборенди приміщень №280 від 30.04.2023р., №301 від 31.05.2023р., №333 від 30.05.2023р., №341 від 31.07.2023р. №372 від 31.08.2023р. , №401 від 30.09.2023р. №444 від 31.10.2023р. (т.1, а.с. 99-112).
Позивач за платіжними інструкціями №107 від 17.05.2023, №117 від 16.06.2023, №156 від 14.07.2023р., №168 від 10.08.2023р., №222 від 04.09.2023р., №275 від 11.10.2023р., №305 від 17.11.2023р.сплатив орендарю кошти за суборенду (т.1,а.с.113-119).
З матеріалів справи, зокрема, вбачається, що:
- 06.01.2023 року між позивачем (покупець) та ТОВ «Альянс» (постачальник) був укладений договір поставки №01-01-23, за яким постачальник зобов`язується передати у власність покупця, а покупець прийняти та оплатити на умовах даного договору зерно кукурудзи врожаю 2022 року (т.1,а.с.120-121); у додатковій угоді від 06.01.2023 року до цього договору зазначені кількість та вартість товару, що передається (т.1,а.с.123-124). Позивач за умовами цього договору придбав зерно кукурудзи, що підтверджується копіями рахунків на оплату, видаткових накладних, залізничних накладних на перевезення продукції, платіжних інструкцій (т.1,а.с.126-156);
- 23.02.2023 року між ТОВ «Фрайтест Продакт» (покупець) та СТОВ «Вікторія» (постачальник) був укладений договір поставки №2302-23, за яким постачальник зобов`язується поставити і передати у власність, а покупець прийняти кукурудзу урожаю 2022 року українського походження (місце поставки: Харківська область, Красноградський район, с.Нагірне, вул.Плеханова,20) (т.1,а.с.156-164). Позивач за умовами цього договору придбав кукурудзу, що підтверджується копіями рахунків на оплату, видаткових накладних, залізничних накладних на перевезення продукції, платіжних інструкцій (т.1,а.с.165-174);
- 20.02.2023 року між ТОВ «Фрайтест Продакт» (покупець) та ТОВ «ПОЛТАВА-АГРОХІМ» (постачальник) був укладений договір поставки №2002-23, за яким постачальник зобов`язується поставити і передати у власність покупця сільськогосподарську продукцію (іменовану наділі - Товар) рослинного походження, а покупець зобов`язується належним чином прийняти й оплатити Товар в сумі, строки та на умовах визначених даним договором (т.1,а.с.175-178). У додатках 1 від 20.02.2023 року та №2 від 06.03.2023 року до цього договору зазначені кількість та вартість товару (кукурудза 3 класу) , що передається (т.1,а.с.179-180). Позивач за умовами цього договору придбав кукурудзу, що підтверджується копіями рахунків на оплату, видаткових накладних, залізничних накладних на перевезення продукції, платіжних інструкцій,картки рахунку (т.1,а.с.181-204).
- 03.02.2023 року між ТОВ «Фрайтест Продакт» (покупець) та Фермерським господарством Шепіль Якова Анатолійовича (постачальник) був укладений договір поставки №0302/2023, за яким постачальник зобов`язується поставити і передати у власність, а покупець прийняти та оплатити кукурудзу врожаю 2022 року українського походження (місце поставки: Сумська область, Сумський район, с.Сула, вул.Миру, 2); загальна кількість товару складає 1000тонн+/-5%, за вибором покупця (т.1, а.с.204-212). Позивач за умовами цього договору придбав кукурудзу, що підтверджується копіями рахунків на оплату, видаткових накладних, залізничних накладних на перевезення продукції, платіжних інструкцій (т.1,а.с.213-234);
- 06.12.2012 року між ТОВ «Фрайтест Продакт» (покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЯНТАР-21А» (постачальник) був укладений договір поставки №0612/2022, за яким постачальник зобов`язується поставити і передати у власність, а покупець прийняти та оплатити кукурудзу врожаю 2022 року українського походження (місце поставки: Харківська область, Богодухівський район, с.Губаківка, вул..Гутянська,99); загальна кількість товару складає 1100тонн+/-5%, за вибором покупця (т.1, а.с.235-243). 19.12.2022 року між сторонами був укладений аналогічний договір №1212/22; загальна кількість товару 1200тонн+/-5%, за вибором покупця (т.1,а.с.244-250, т.2,а.с.1-2). Також між сторонами був укладений договір №230123 від 23.01.2023 року надання послуг по навантаженню вагонів (т.2,а.с.3-4) Позивач за умовами цього договору придбав кукурудзу, що підтверджується копіями рахунків на оплату, видаткових накладних, залізничних накладних на перевезення продукції, платіжних інструкцій, картки рахунку (т.2,а.с.5-23).
-20.06.2023 року між ТОВ «Фрайтест Продакт» (покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГІЯ ЛОГІСТИК» (постачальник) був укладений договір поставки №20/06-2023П3, за яким постачальник зобов`язується передавати (відвантажувати/поставляти) у власність покупцю будівельні матеріали та продукцію виробничого призначення, а покупець зобов`язується приймати у власність та оплачувати товар відповідно до умов цього договору (т.2, а.с.173-177). Позивач за умовами цього договору придбав товар, що підтверджується копіями рахунків на оплату, видаткових накладних, платіжних інструкційЮ оборотно-сальдової відомості (т.2,а.с.178-208);
-20.06.2023 року між ТОВ «Фрайтест Продакт» (покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «СЕПОСТАВКА» (постачальник) був укладений договір поставки №20/06-2023П, за яким постачальник зобов`язується передавати (відвантажувати/поставляти) у власність покупцю будівельні матеріали та продукцію виробничого призначення, а покупець зобов`язується приймати у власність та оплачувати товар відповідно до умов цього договору (т.2, а.с.209-213). Позивач за умовами цього договору придбав товар, що підтверджується копіями рахунків на оплату, видаткових накладних, платіжних інструкцій, оборотно-сальдової відомості (т.2,а.с.214-230).
Послуги з навантаження та перевантаження товару, організації перевезення вантажів здійснювали ТОВ «ЕКОАГРО ФІРМА СЕМЕНІВСЬКА ЩЕДРА ЗЕМЛЯ» - послуга навантаження вагонів, ТОВ «ПОЛТАВСЬКИЙ ЕЛЕВАТОР ЛТД» (код ЄДРПОУ 35778838) - послуга навантаження вагонів, ТОВ «РЕНТА МЛИН» - послуга навантаження вагонів, ТОВ "РИЖІВСЬКИЙ ГРАНІТНИЙ КАР`ЄР" (код ЄДРПОУ 42726453) - послуги перевантаження, ТОВ «ЯНТАР-21А», ТОВ «ЕНЕРГІЯ КЛАСИК», а ТОВ «АРІТОКС» є замовником з договором з позивачем від 14.06.2023 року № 14/06-2023 за відповідними укладеними з позивачем договорами (т.2, а.с.23-172).
ГУ ДПС у Київській області у відзиві на позов зазначає, що відповідно до інформаційних систем ДПС, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації 17.07.2023 року встановлено відповідність ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» (код ЄДРПОУ 44665047) п.8 критеріїв ризиковості платника податку згідно з Додатком 1 до Порядку зупинення, а саме, у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
01.12.2023 позивачем було складено повідомлення № 1 про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податків критеріям ризиковості платника податку (обставини, визнані ГУ ДПС у Київській області у відзиві на позовну заяву).
11.12.2023 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Київській області було прийнято рішення №21898 про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яким була встановлена відповідність ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» критеріям ризиковості платника податку з підстав встановлених п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. У розділі податкова інформація вказано, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування (т.1,а.с.32-34).
У рішенні зазначено, що воно прийняте з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 01.12.2023 року.
З оскаржуваного рішення вбачається, що в графі інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, вказано тип операції (постачання) та дата операцій, проведених позивачем з його контрагентами, а також зазначені коди ЄДРПОУ контрагентів, а саме постачання в період з 24.01.2023 року по 17.07.2023 року платнику податку код ЄДРПОУ 44665047 (це сам позивач), постачання в період з 24.01.2023 року по 17.07.2023 року платнику податку код ЄДРПОУ 45103485 (ТОВ «АРІТОКС» за матеріалами справи).
Позивач оскаржив рішення від 11.12.2023 року до ДПС України (скарга від 15.12.2023 року - т.3,а.с.30-43), яка рішенням від 21.12.2023 року залишила рішення від 11.12.2023 року без змін (т.3, а.с.44-45).
Вважаючи рішення від 11.12.2023 року необґрунтованим, протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Вирішуючи спір, суд виходить з наступного.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. №1165 (в редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин).
Згідно п. 3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації): 1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку; 3) одночасно виконуються такі умови: загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень; значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою: D= S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками, визначеними статтею 193 Кодексу, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: P = Pм х 1,4, де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування. Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку; 4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена виключно операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД/умовним кодом товару та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором, які зазначені у врахованій таблиці даних платника податку за умови, що стосовно платника податку, який подав такі податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відсутнє чинне рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку; 5) у податковій накладній/розрахунку коригування відображені виключно операції з продукцією/товарами, що підпадають під визначення груп 1-24 УКТЗЕД (крім підакцизних товарів), за умови, що такі накладна/розрахунок складені платником податку, який належить до мікропідприємства або малого підприємства відповідно до частини другої статті 2 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні та основним видом діяльності якого є хоча б один з таких видів економічної діяльності відповідно до КВЕД: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (01.11); вирощування рису (01.12); вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів (01.13); вирощування винограду (01.21); вирощування зерняткових і кісточкових фруктів (01.24); вирощування ягід, горіхів та інших фруктів (01.25); відтворення рослин (01.30); розведення великої рогатої худоби молочних порід (01.41); розведення іншої великої рогатої худоби та буйволів (01.42); розведення овець і кіз (01.45); розведення свиней (01.46); розведення свійської птиці (01.47); морське рибальство (03.11); прісноводне рибальство (03.12); морське рибництво (аквакультура) (03.21); прісноводне рибництво (аквакультура) (03.22); виробництво м`яса (10.11); виробництво м`яса свійської птиці (10.12); виробництво м`ясних продуктів (10.13); перероблення та консервування риби, ракоподібних і молюсків (10.20); виробництво фруктових і овочевих соків (10.32); виробництво олії та тваринних жирів (10.41); виробництво маргарину і подібних харчових жирів (10.42); перероблення молока, виробництво масла та сиру (10.51); виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості (10.61); виробництво хліба та хлібобулочних виробів, виробництво борошняних кондитерських виробів, тортів і тістечок нетривалого зберігання (10.71); виробництво сухарів і сухого печива, виробництво борошняних кондитерських виробів, тортів і тістечок тривалого зберігання (10.72); виробництво макаронних виробів і подібних борошняних виробів (10.73); виробництво цукру (10.81); виробництво какао, шоколаду та цукрових кондитерських виробів (10.82); виробництво чаю та кави (10.83); виробництво прянощів і приправ (10.84); виробництво готової їжі та страв (10.85); виробництво дитячого харчування та дієтичних харчових продуктів (10.86); виробництво інших харчових продуктів, не віднесених до інших угрупувань (10.89); виробництво готових кормів для тварин, що утримуються на фермах (10.91); виробництво безалкогольних напоїв, виробництво мінеральних вод та інших вод, розлитих у пляшки (11.07). Ознаки безумовної реєстрації, зазначені у цьому підпункті, застосовуються протягом періоду дії воєнного стану, введеного відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 р.№ 64 Про введення воєнного стану в Україні; 6) обсяг постачання, зазначений у поданій для реєстрації в Реєстрі податковій накладній, яка підлягає наданню отримувачу (покупцю), не перевищує 5 тис. гривень за умови, що стосовно платника податку відсутнє діюче рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більш як у трьох (включно) платників податку; 7) загальна сума абсолютних значень коригування на зменшення суми компенсації вартості товару/послуги їх постачальнику та/або загальна сума абсолютних значень коригування на збільшення суми компенсації вартості товару/послуги їх постачальнику, зазначених у поданому для реєстрації в Реєстрі розрахунку коригування до податкової накладної, не перевищує 5 тис. гривень за умови, що стосовно платника податку відсутнє діюче рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більш як у трьох (включно) платників податку. Обсяг операцій у поточному місяці, зазначених у зареєстрованих в Реєстрі податкових накладних /розрахунках коригування відповідно до підпунктів 6 і 7 цього пункту, з урахуванням обсягу операцій у поданій для реєстрації в Реєстрі податковій накладній/розрахунку коригування не перевищує 500 тис. гривень.
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено. При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається: актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту; інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.
У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4). У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, затверджено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (в редакції чинній на дату виникнення спірних правовідносин).
Як вбачається з матеріалів справи, рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» від 06.06.2023 року №64451 прийнято з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 30.05.2023 № 30/05-1, після чого зроблено висновок про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, а саме п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку (а.с. 18).
Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість визначено у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.
Згідно додатку 4 Порядку № 1165 в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку у разі відповідності вимогам пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку зазначається код (коди) податкової інформації, яка є підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Наказом Державної податкової служби України № 17 від 11.01.2023 року затверджено довідки кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платнику податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
В рішенні від № 21898 від 11.12.2023 зазначено, що ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та вказано коди податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення: 08 - постачання сільськогосподарської продукції за відсутності придбання такої продукції, сплати земельного податку (сплати єдиного податку для платника податку, який перебуває на спрощеній системі оподаткування четвертої групи) та/або придбання пального, мінеральних добрив, допоміжних послуг з вирощування сільськогосподарської продукції за наявності земельних ділянок 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригувания (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції) 03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придония послуг оренди об`єктив оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності 14 - постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (СУМнакл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку. (т.1, а.с. 32-34).
Крім того, з оскаржуваного рішення № 21898 від 11.12.2023 вбачається, що в графі «інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку», зазначено господарські операції: з постачання товару за кодом УКТЗЕД: 1005 з 24.01.2023 по 17.07.2023; з постачання товару за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг операції, визначеної як ризикова: 49.20 з 24.01.2023 по 17.07.2023. Податковий номер платника податку, задіяного в ризикових операціях, відповідно, 44665047 (ТОВ "ФРАЙТЕС ПРОДАКТ"), 45103485 (ТОВ «АРІТОКС»).
В розділі «Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку» «розрахунковий документ» зазначено «ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку» .
Загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Вирішуючи питання про правомірність рішення комісії про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 06.06.2023 № 64451, суд враховує практику Європейського суду з прав людини, яким вироблена позиція, за якою за загальним правилом національні суди повинні утриматися від перевірки обґрунтованості таких актів, однак все ж суди повинні проконтролювати, чи не є викладені у них висновки адміністративних органів щодо обставин у справі довільними та нераціональними, непідтвердженими доказами або ж такими, що є помилковими щодо фактів; у будь-якому разі суди повинні дослідити такі акти, якщо їх об`єктивність та обґрунтованість є ключовим питанням правового спору (п.111 рішення від 31.07.2008 року у справі Дружстевні заложна пріа та інші проти Чеської Республіки(CASE OF DRUЋSTEVNН ZБLOЋNA PRIA AND OTHERS v. THE CZECH REPUBLIC); п.156-157, 159 рішення від 21.07.2011 року у справі Сігма радіо телевіжн лтд. Проти Кіпру (CASE OF SIGMA RADIO TELEVISION LTD. v. CYPRUS); п.44 рішення від 22.11.1995 року у справі Брайєн проти Об`єднаного Королівства (CASE OF BRYAN v. THE UNITED KINGDOM); п.4 рішення Європейської комісії з прав людини щодо прийнятності від 08.03.1994 року у справі ISKCON та 8 інших проти Об`єднаного Королівства (ISKCON and 8 Others against the United Kingdom); п.47-56 рішення від 02.12.2010 року у справі Путтер проти Болгарії (CASE OF PUTTER v. BULGARIA).
При цьому, ключовим питанням спору є існування тих фактів та обставин, які вказують на наявність у контролюючого органу податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
З`ясування таких фактів та обставин повинно здійснюватися на підставі наданих сторонами доказів.
Оскаржуване рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» № 21898 від 11.12.2023, хоч і містить посилання на коди податкової інформації, яка є підставою для його прийняття, проте не містить чіткої причини їх прийняття та розшифровку, яка безпосередньо податкова інформація слугувала підставою для включення ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» до переліку ризикових платників податку, не зазначено конкретні господарські операції за результатом яких складено та направлено на реєстрацію відповідні податкові накладні.
В той же час, Порядком № 1165 передбачено включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, після автоматизованого моніторингу платника податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, та коли податкова накладна чи розрахунок коригування відповідають хоча б одному критерію ризиковості платника податку.
З матеріалів справи вбачається, що рішення № 21898 від 11.12.2023 прийнято з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів, які надавались ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ».
Рішенням № 21898 від 11.12.2023 податковим органом ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» віднесено до переліку ризикових платників податку відповідно до п. 8 Критерії ризиковості платника податку, а саме ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Однак, в рішенні № 21898 від 11.12.2023 не було зазначено суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття такого рішення, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції, не було зазначено, які саме документи та по яким господарським операціям слід надати, що дозволяло б ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» надати конкретну інформацію та копії документів для прийняття рішення про невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження провадження фінансово-господарської діяльності підприємства залежить від чіткого формулювання фіскальним органом підстав для прийняття рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, з посиланням на конкретні операції та/або податкові накладні, що прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, достатніх для прийняття рішення про невідповідністю платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до п.п. 26, 27 Порядку № 1165 комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном. Комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податковим кодексом України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.
Згідно п. 40, 42, 43, 44, 45, 46 Порядку № 1165 засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду. Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення. Рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС. Матеріали засідання комісії контролюючого органу зберігаються десять років. Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні). Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу. У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Таким чином, Порядком № 1165 встановлена послідовність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платнику податку.
Вирішенню Комісією регіонального рівня питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.
Тобто, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.
Отже, питання відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має розглядатись комісією регіонального рівня за наслідками подання для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.
Така правова позиція викладена Верховним Судом в постановах від 30 листопада 2021 року по справі №340/1098/20, від 23 червня 2022 року по справі № 640/6130/20.
Верховний Суд в постанові від 05 січня 2021 року по справі № 640/11321/20 зазначив, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.
Така ж позиція викладена в постанові Верховного Суду від 22 липня 2021 року у справі № 520/480/20.
З матеріалів справи вбачається та не заперечується відповідачем, що ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» надавались до податкового органу письмові пояснення, до яких додані первинні документи, а саме: докази щодо загальної інформації, інформації щодо видів діяльності (виписка з ЄДР, рішення єдиного учасника ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ»), інформації та документів щодо наявності матеріально-технічної бази (договір оренди), основних засобів, трудових ресурсів (штатний розпис) тощо; інформації та документів щодо господарських операцій із контрагентами: договори, акти інвентаризації, оборотно-сальдові відомості, рахунки-фактури, товарно-транспортні накладні, видаткові накладні, платіжні доручення тощо.
Однак, будь-яких доказів на підтвердження того, що комісія контролюючого органу перевіряла подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні), в порядку, визначеному приписами Порядку № 1165, відповідачем, суб`єктом владних повноважень, суду не надано.
Відповідачем не надано належних та допустимих доказів, в тому числі протоколу засіданні Комісії, які б свідчили про проведення комісією Головного управління ДПС в Одеській області, як комісією регіонального рівня, засідань щодо розгляду питання про відповідність/невідповідність ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, а також про наявність у контролюючого органу податкової інформації, що свідчила про ризик порушення позивачем норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкових накладних та розрахунків коригування для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням норм Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.
Також, будь-яких належних та допустимих доказів на підтвердження того, що надані ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» документи містять неповні, недостовірні та (або) суперечливі дані, відповідачем не надано, а суд не може виокремити та конкретизувати самостійно, які саме господарські операції у період з 24.01.2023 року по 17.07.2023 року з організації перевезень не були підтверджені первинними документами ТОВ «АРІТОКС» (код ЄДРПОУ 45103485).
У рішенні відсутні відомості про те, що ТОВ «АРІТОКС» включено до переліку платника податків, задіяних у ризикових операціях, до відповідного переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості. Зазначено, що саме позивач є таким платником з 17.07.2023 року (т.1,а.с.33).
Оскаржуване рішення № 21898 від 11.12.2023 року не містить інформації про суть, характер, обсяг та періоди конкретних вчинених платником податків ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» господарських операцій, а також про реквізити (дата, номер), суть і зміст документів, що містять відомості про такі спірні операції (зокрема, податкових накладних), що на переконання контролюючого органу підпадають під ознаки ризикових.
Крім того, зазначивши у рішенні № 21898 від 11.12.2023 року коди податкової інформації, які є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку 08, 07, 03, 14, відповідач до суду не надав належних та допустимих доказів щодо того, що ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» має недостатню кількість трудових ресурсів, що ним придбано/поставлено товар та послуги, походження яких не прослідковується за ланцюгом постачання.
Верховний Суд в постанові від 04 червня 2020 року по справі № 340/422/19 зазначив, що будь-яка податкова інформація, що наявна в інформаційно-аналітичних базах відносно контрагентів суб`єкта господарювання по ланцюгах постачання, а також податкова інформація надана іншими контролюючими органами, в тому числі і складена з причин неможливості проведення документальних перевірок, носить виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні процесуального Закону.
Така правова позиція викладена також в постанові Верховного Суду від 02 квітня 2020 року по справі № 160/93/19.
Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» визначено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Європейського суду з прав людини як джерела права.
Зокрема, Європейський Суд наголосив на тому, що особа на користь якої органом влади прийняте певне рішення, має повне право розумно очікувати, що якщо місцевий орган влади вважає, що в нього є певна компетенція, то така компетенція дійсно існує, а тому визнання незаконності дій органу влади не повинно змінювати відносини прав, які виникли внаслідок такої дії органу влади.
Так, у рішенні Європейського суду з прав людини від 20.10.2011 у справі «Рисовський проти України» Суд підкреслив особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах "Beyeler v. Italy", "Oneryildiz v. Turkey", "Megadat.com S.r.l. v. Moldova", і "Moskal v. Poland"). Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (рішення у справах "Lelas v. Croatia", і "Toscuta and Others v. Romania") і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (рішення у справі "Lelas v").
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що рішення комісії про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 21898 від 11.12.2023 прийнято необґрунтовано та без урахування всіх обставин, що мали значення для його прийняття, а тому підлягає скасуванню.
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Щодо вимоги про зобов`язання Головного управління ДПС у Київській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, суд зазначає наступне.
ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ з 28.01.2024 року позивач перебуває на обліку в ГУ ДПС в Одеській області (т.3, а.с.83, 93-97).
Відповідно до абз. 15 п. 6 Постанови № 1165, у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Згідно абз. 4 п. 2 Постанова № 1165, комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Враховуючи, що платник податку перебуває на обліку в ГУ ДПС у Одеській області, то повноваження з виключення ТОВ «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, на даний момент належать саме контролюючому органу, яким здійснюється податковий облік такого платника податків, тобто Головному управлінню ДПС в Одеській області.
Оскільки рішення від 11.12.2023 року №21898 є протиправним та підлягає скасуванню, суд дійшов висновку, що порушені права позивача як платника ПДВ підлягають судовому захисту шляхом зобов`язання Головного управління ДПС в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Відповідачами не доведена обґрунтованість та законність оскаржуваного рішення, відзиви на позовну заяву відтворюють законодавчі норми та не містять доречних аргументів проти доводів позивача та наведених вище висновків суду.
Згідно зі ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Виходячи з викладеного, позов підлягає задоволенню частково, а доводи відповідачів суд відхиляє з вищенаведених мотивів.
Суд відмовляє у вимозі про зобов`язання ГУ ДПС у Київській області виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, оскільки за такою вимогою належним відповідачем є саме ГУ ДПС в Одеській області, що цим відповідачем фактично не заперечується.
Згідно ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Позивачем сплачено судовий збір за подання позову у сумі 4239,20 грн. (т. 1, а.с. 19).
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем сплачено судовий збір за подання даного позову у сумі 4239,20 грн., позовна заява подана через систему «Електронний суд» та сплаті підлягав судовий збір у сумі 2422,40 грн. (ч.3 ст.4 ЗУ «Про судовий збір») за одну позовну вимогу немайнового характеру.
Суд на підставі ч.ч.1,9 ст.139 КАС України дійшов висновку про стягнення з ГУ ДПС у Київській області за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача суму сплаченого судового збору у розмірі 2422,40 грн. оскільки спір виник внаслідок прийняття неправомірного рішення про відповідність позивача як платника податку критеріям ризиковості платника податку ГУ ДПС у Київській області, тобто спір в суді виник внаслідок неправильних дій саме ГУ ДПС у Київській області.
Решта зайво сплачених коштів судового збору може бути повернута ухвалою суду за відповідною заявою позивача.
Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 260, 262, 295, 297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» (код ЄДРПОУ 44665047; адреса: вул. Літературна, буд. 1а, м. Одеса, 65062) до Головного управління ДПС у Київській області (код ЄДРПОУ ВП44096797; адреса: вул. Святослава Хороброго, 5-А, м. Київ, 03151), Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ: ВП 44069166; адреса: вул.Семінарська, 5, м.Одеса, 65044) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.12.2023 року №21898 Головного управління ДПС у Київській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, прийняте стосовно Товариства з обмеженою відповідальністю «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» (код ЄДРПОУ 44665047).
Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ: ВП 44069166) виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» (код ЄДРПОУ 44665047) з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У задоволенні решти вимог відмовити.
Стягнути з Головного управління ДПС у Київській області (код ЄДРПОУ ВП44096797; адреса: вул. Святослава Хороброго, 5-А, м. Київ, 03151) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ФРАЙТЕС ПРОДАКТ» (код ЄДРПОУ 44665047; адреса: вул. Літературна, буд. 1а, м. Одеса, 65062) 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві)грн. 40коп. витрат зі сплати судового збору.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст. 293,295 КАС України, до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Суддя М.М. Аракелян
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2024 |
Оприлюднено | 09.09.2024 |
Номер документу | 121442859 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Аракелян М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні