ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
про закриття провадження у справі
06 вересня 2024 рокум. ПолтаваСправа № 440/12526/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Канигіної Т.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, Центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернулась до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, а саме просить:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області щодо виплати ОСОБА_1 щорічної разової допомоги до 9 травня за 2018-2020 роки як особі з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи у меншому розмірі;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області зробити перерахунок та виплатити ОСОБА_1 з урахуванням виплаченої щорічної разової допомоги до 9 травня за 2018-2020 роки як особі з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи у розмірі 8 мінімальних пенсій за віком.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 04.09.2023 позовну заяву залишено без руху для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 04.10.2023 у задоволенні заяв ОСОБА_1 про поновлення строку звернення до суду відмовлено. Позовну заяву ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії повернуто позивачеві.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 29.02.2024 апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено. Ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 04.10.2023 у справі № 440/12526/23 скасовано. Справу № 440/12526/23 направлено до Полтавського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.
Справа № 440/12526/23 надійшла до Полтавського окружного адміністративного суду 18.03.2024, що підтверджується даними реєстрації на вхідному штампі.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25.03.2024 позовну заяву ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії залишено без руху.
16.04.2024 позивачем усунено недоліки позовної заяви.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22.04.2024 відкрито провадження у справі.
06.05.2024 до суду надійшов відзив Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, зі змісту якого вбачається, що постановами Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 №170, від 20.03.2019 №237, від 19.02.2020 №112 передбачено, що щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня у визначених розмірах здійснює орган соціального захисту населення через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами - за місцем їх проживання).
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29.07.2024 залучено до участі у справі №440/12526/23 в якості співвідповідача Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області.
13.08.2024 Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області до суду подано відзив на позовну заяву, у якій просив в задоволенні позовної заяви відмовити в повному обсязі за безпідставністю, як таких, що не ґрунтуються на чинному законодавстві. Зазначив, що Центр є державною установою і підпорядковується Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної військової адміністрації.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
З програми "Діловодство спеціалізованого суду" вбачається, що 04.06.2018 ОСОБА_1 звернулася до Лубенського міськрайонного суду Полтавської області з позовною заявою до Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації (надалі Департамент соціального захисту населення, відповідач) про зобов`язання вчинити певні дії, саме просила: зобов`язати відповідача здійснити перерахунок і виплату щорічної грошової допомоги до 09 травня за 2018 рік.
В обґрунтування позову позивач зазначила, що їй, як інваліду другої групи, у 2018 році виплачено грошову допомогу в розмірі 3260,00 грн, що на 22340,00 грн менше, ніж передбачено Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". Позивач просила суд визнати протиправною відмову відповідача у нарахуванні і виплаті допомоги до 9 травня за 2018 рік, а саме: 8 мінімальних пенсій.
Ухвалою Лубенського міськрайонного суду від 06.06.2018 позов ОСОБА_1 направлено за підсудністю до Полтавського окружного адміністративного суду.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 01.11.2018 у справі №539/1724/18 у задоволенні позову ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації про зобов`язання вчинити певні дії відмовлено.
Зазначене рішення суду набрало законної сили 07.12.2018.
Водночас, відповідно до Положення про Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області, затвердженого розпорядженням голови Полтавської обласної державної адміністрації 17.10.2016 №460, Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області є державною установою і підпорядковується Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації.
При цьому суд зазначає також наступне.
Статтею 17-1 Закону №3551-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня в розмірах, передбачених статтями 12 - 16 цього Закону, здійснюють центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, через відділення зв`язку або через установи банків (шляхом перерахування на особовий рахунок отримувача) пенсіонерам - за місцем отримання пенсії, а особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання.
Відповідно до пункту 1 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 №423, Мінсоцполітики є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України і який забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері соціальної політики, загальнообов`язкового державного соціального та пенсійного страхування, соціального захисту населення.
Згідно з підпунктом 41 пункту 4 цього Положення Мінсоцполітики відповідно до покладених на нього завдань організовує виплату до 5 травня разової грошової допомоги ветеранам війни, особам, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Водночас, відповідно до підпункту 3.1 та 3.2 пункту 3 Положення про Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області, затвердженого розпорядженням голови Полтавської облдержадміністрації від 17.10.2016 №460, до головних завдань Центру належить, зокрема забезпечення реалізації державної політики у сфері соціального захисту та обслуговування населення, надання соціальної допомоги громадянам тощо. Згідно з підпунктом 4.9 цього Положення, Центр відповідно до покладених на нього завдань проводить перерахунки розмірів грошової допомоги (в тому числі у зв`язку з індексацією), забезпечує своєчасну підготовку бухгалтерської та статистичної звітності з використанням уніфікованих програмних засобів.
Отже, безпосередню виплату щорічної разової грошової допомоги учасникам бойових дій здійснюють Центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат.
При цьому у постанові від 15.12.2020 у справі № 804/5759/17 Верховний Суд зазначив, що позови вважаються тотожними, якщо в них одночасно збігаються сторони, підстави та предмет спору, тобто коли позови повністю збігаються за складом учасників, матеріально-правовими вимогами та обставинами, що обґрунтовують звернення до суду. Нетотожність хоча б одного із цих чинників не перешкоджає повторному зверненню до суду заінтересованих осіб за вирішенням спору. Закриття провадження у справі у цьому разі можливе за умови, що рішення, яке набрало законної сили, є тотожним позову, який розглядається, тобто збігаються сторони, предмет і підстави позовів.
Предмет позову - це матеріально-правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої він просить ухвалити судове рішення.
Визначаючи підстави позову, як елементу його змісту, суд повинен перевірити, на підставі чого, тобто яких фактів (обставин) і норм закону позивач просить про захист свого права. Неможливість повторного розгляду справи за наявності рішення суду, що набрало законної сили, постановленого між тими ж сторонами, про той же предмет і з тих же підстав, ґрунтується на правових наслідках дії законної сили судового рішення. Підстави адміністративного позову - це фактичні та юридичні обставини публічно-правового спору, які обґрунтовують можливість подання такого позову, це факти, які відповідно до норм матеріального права вказують на наявність (відсутність) між позивачем та відповідачем спірних правовідносин.
Отже, для встановлення тотожності підстав позову визначальне значення має коло обставин та фактів, якими позивач обґрунтовує свої позовні вимоги.
Не є зміною підстав адміністративного позову викладення одних і тих же обставин, але в іншій стилістичній формі або із зазначенням обставин, які були відомі заявникові під час подання ним первісної заяви, але були аргументовані ним інакше. Крім того, посилання на наявність доказів, відмінних від тих, які були подані при первинному зверненні, не свідчать про зміну підстав звернення до суду з позовом.
Аналогічні правові висновки викладені і в постанові Великої Палати Верховного Суду від 11.04.2018 у справі № 9901/433/18.
З урахуванням наведеного, суд розцінює як тотожні позовні вимоги, заявлені у цій справі та у справі № 539/1724/18 до відповідача щодо перерахунку та виплатити ОСОБА_1 з урахуванням виплаченої щорічної разової допомоги до 9 травня за 2018 рік як особі з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком.
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України суд закриває провадження у справі якщо є такі, що набрали законної сили, постанова чи ухвала суду про закриття провадження у справі між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав.
Отже, доводам позивача, зазначеним у позовній заяві в межах справи, що розглядається (№440/12526/23, у частині зобов`язання зробити перерахунок та виплатити ОСОБА_1 з урахуванням виплаченої щорічної разової допомоги до 9 травня за 2018 рік), уже надана оцінка під час вирішення спору в межах справи №539/1724/18.
За таких обставин, суд дійшов висновку про закриття провадження у справі у цій частині.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись пунктом 4 частини першої статті 238, статтями 241, 243, 256, 293-295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
У Х В А Л И В:
Закрити провадження у справі № 440/12526/23 у частині позовних вимог ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, Центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Полтавській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії щодо визнання протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області щодо виплати ОСОБА_1 щорічної разової допомоги до 9 травня за 2018 рік як особі з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи у меншому розмірі та зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області зробити перерахунок та виплатити ОСОБА_1 з урахуванням виплаченої щорічної разової допомоги до 9 травня за 2018 рік як особі з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи у розмірі 8 мінімальних пенсій за віком.
Роз`яснити, що повторне звернення позивача до суду зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається щодо позовних вимог, стосовно яких судом вирішено питання про закриття провадження у справі.
Копію ухвали направити особам, які беруть участь у справі.
Ухвала суду набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала може бути оскаржена до Другого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня складення судового рішення шляхом подання апеляційної скарги в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Т.С. Канигіна
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2024 |
Оприлюднено | 09.09.2024 |
Номер документу | 121443222 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Т.С. Канигіна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні