Рішення
від 27.08.2024 по справі 908/1392/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 4/98/24

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27.08.2024 Справа № 908/1392/24

м.Запоріжжя Запорізької області

за позовом Запорізької міської ради, (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206)

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Бізнес центр на Фортечній», (69002, м. Запоріжжя, вул. Фортечна, буд. 2В)

про стягнення 954 477,30 грн.

Суддя Зінченко Н.Г.

при секретарі судового засідання Батрак М.В.

від позивача Білик Н.О., на підставі Витягу з ЄДР юридичних особі, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;

від відповідача не заявився;

07.05.2024 через підсистему «Електронний суд» ЄСІТС до господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява вих. № 02/03.3-20/01199, сформована в підсистемі «Електронний суд» ЄСІТС 07.05.2024, (вх. № 1513/08-07/24 від 07.05.2024) Запорізької міської ради, м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю «Бізнес центр на Фортечній», м. Запоріжжя про стягнення 1 099 694,94 грн. заборгованості за договором оренди землі № 201501000100284 від 01.09.2015 за період з 01.09.2021 по 29.02.2024.

Згідно Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 07.05.2024 справу № 908/1392/24 за вищевказаною позовною заявою розподілено судді Зінченко Н.Г.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 27.05.2024 після усунення недоліків позовну заяву прийнято до розгляду, порушено провадження у справі № 908/1392/24 та ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, присвоєний номер провадження справи 4/98/24, підготовче засідання призначено на 27.06.2024.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 27.06.2024 продовжено строк підготовчого провадження у справі № 908/1392/24 до 26.08.2024, підготовче засідання відкладено на 01.08.2024.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 01.08.2024 підготовче засідання відкладено на 19.08.2024. Цією ж ухвалою суду Товариству з обмеженою відповідальністю «Бізнес центр на Фортечній», м. Запоріжжя продовжено процесуальний строк для подання відзиву на позовну заяву до 23.07.2024 включно, Відзив на позовну заяву (вх. № 14751/08-08/24 від 23.07.2024) прийнятий судом до розгляду та залучений до матеріалів справи.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 19.08.2024 закрито підготовче провадження у справі № 908/1392/24, справу призначено до розгляду по суті та призначено судове засідання на 27.08.2024. Також ухвалою суду від 19.08.2024 прийняті до розгляду зменшені позовні вимоги в частині стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «ПАРКОВИЙ 2019» на користь Запорізької міської ради 954 477,30 грн. заборгованості за договором оренди землі № 201501000100284 від 01.09.2015 за період з 01.09.2021 по 31.12.2022.

В судове засідання 27.08.2024 з`явився представник позивача, здійснювалася фіксація судового процесу програмно-апаратним комплексом «Акорд». Запис судового засідання 27.08.2024 завершено після заслуховування судом вступного слова позивача та оголошення головуючим суддею відзиву на позовну заяву у зв`язку із введенням в дію ПАТ «Запоріжжяобленерго» за вказівкою НЕК «УКРЕНЕРГО» графіків погодинних відключень електроенергії 27.08.2024 з 12:00 години до 18:00 години.

В судовому засіданні 27.08.2024 справу розглянуто, на підставі ст. 240 ГПК України судом прийнято вступну та резолютивну частини рішення.

Відповідно до ст. 219 ГПК України рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих позивачем та долучених судом до матеріалів справи.

Представник відповідача в жодне судове засідання у справ № 908/1392/24 не з`явився, про поважність причин неявки суд завчасно жодного разу не повідомив.

Частиною 5 ст. 242 ГПК України унормовано, що учасникам справи, які не були присутні в судовому засіданні, або якщо судове рішення було ухвалено поза межами судового засідання чи без повідомлення (виклику) учасників справи, копія судового рішення надсилається протягом двох днів з дня його складення у повному обсязі в електронній формі шляхом надсилання до електронного кабінету у порядку, визначеному законом, а в разі відсутності електронного кабінету - рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Згідно п. 2 ч. 6 ст. 242 ГПК України днем вручення судового рішення є день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення до електронного кабінету особи.

Якщо судове рішення надіслано до електронного кабінету пізніше 17 години, судове рішення вважається врученим у робочий день, наступний за днем його відправлення, незалежно від надходження до суду повідомлення про його доставлення.

Як вбачається з матеріалів справи, копії всіх ухвал суду у даній справі доставлені до електронного кабінету Товариства з обмеженою відповідальністю «Бізнес центр на Фортечній» , про що свідчать наявні в матеріалах справи Довідки Господарського суду Запорізької області про доставку електронного листа.

Отже, суд вважає, що ним вжито достатньо заходів для повідомлення відповідача про відкриття провадження у справі № 908/1392/24 та подальший хід розгляду справи.

Судом також враховано, що відповідно до позиції Європейського суду з прав людини, викладеної у рішенні у справі «Пономарьов проти України» від 03.04.2008, сторони в розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження.

Таким чином, не лише на суд покладається обов`язок належного повідомлення сторін про час та місце судового засідання, але й сторони повинні вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження.

Про хід розгляду справи відповідач міг дізнатись з офіційного веб-порталу Судової влади України «»://reyestr.court.gov.ua/. Названий веб-портал згідно з Законом України «Про доступ до судових рішень» № 3262-IV від 22.12.2005 є відкритим для безоплатного цілодобового користування.

У відповідності до ст. 42 ГПК України учасники справи зобов`язані виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази; надавати суду повні і достовірні пояснення з питань, які ставляться судом, а також учасниками справи в судовому засіданні; виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки; виконувати інші процесуальні обов`язки, визначені законом або судом.

Також судом враховано, що відповідно до пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Законом України від 17.07.1997 № 475/97-ВР, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення. Перебіг строків судового розгляду у цивільних справах починається з часу надходження позовної заяви до суду, а закінчується ухваленням остаточного рішення у справі, якщо воно не на користь особи (справа «Скопелліті проти Італії» від 23.11.1993), або виконанням рішення, ухваленого на користь особи (справа «Папахелас проти Греції» від 25.03.1999).

Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду неефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (параграфи 66, 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 р. у справі «Смірнова проти України»).

Роль національних суддів полягає у швидкому та ефективному розгляді справ (рішення Європейського суду з прав людини від 30.11.2006 у справі «Красношапка проти України», від 02.12.2010 «Шульга проти України», від 21.10.2010 «Білий проти України»).

Дослідивши матеріали справи, суд не вбачає підстав для відкладення судового засідання та вирішив за можливе розглядати справу по суті в судовому засіданні 27.08.2024 за відсутністю відповідача, оскільки його неявка не перешкоджає вирішенню спору.

Заявлені позивачем позовом вимоги викладені позовній заяві з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог, обґрунтовані посиланням на приписи ст., ст. 11, 16, 377, 509, 525, 526, 530, 651, 759, 762 ЦК України, , ст., ст. 173, 193, 283 ГК України, ст., ст. 83, 120, 206 Земельного кодексу України, ст., ст. 1, 13, 21, 24 Закону України «Про оренду землі», п. 2 ч. 1 ст. 270, пп. 287.1 ст. 287 Податкового кодексу України. Мотивуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 01.09.2015 між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю фірма «Альфа плюс» укладено договір оренди № 2015010000100284 земельної ділянки площею 1,1416 га, кадастровий номер 2310100000:01:013:0026 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Грязнова, 2В (на даний час перейменовано на Фортечна, 2В). Відповідно до п. 11 договір укладено до 16.06.2033. Згідно з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 02.04.2024 № 352709082 право власності на об`єкти нерухомого майна, які розташовані на земельній ділянці за адресою: м. Запоріжжя, вул. Фортечна, 2В, 01.09.2021 набуто Товариством з обмеженою відповідальністю «Бізнес центр на Фортечній». Як зазначає позивач, відчуження об`єкта нерухомості, розташованого на орендованій земельній ділянці, не припиняє договору оренди в цілому, а має місце заміна сторони у такому зобов`язанні. Таким чином, так як власником об`єктів нерухомого майна за адресою: м. Запоріжжя, вул. Фортечна, 2В є відповідач, то до нього перейшли обов`язки орендаря за договором оренди земельної ділянки. Як зазначає позивач, орендар за період з 01.09.2021 по 29.02.2024 не виконав в повному обсязі свої зобов`язання за договором оренди землі та лише частково здійснив оплату орендної плати за земельну ділянку. Зокрема, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог, позивач зазначає, що відповідачем сплачено: за 2021 рік 347 687,18 грн., за 2022 рік 190 705,47 грн., за 2023 рік 1 315 867,73 грн. та за 2024 рік 230 496,16 грн. орендної плати за спірну земельну ділянку. Наявність заборгованості з орендної плати, а саме факт часткової оплати за вищевказаний період, підтверджена Департаментом фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради. Виходячи із змісту норм чинного земельного права на відповідача покладено обов`язок щодо повної та своєчасної сплати орендних платежів за користування земельної ділянкою за договором. Відповідно до розрахунку позивача за період з 01.09.2021 по за відповідачем рахується заборгованість з орендної плати за договором оренди землі № 201501000100284 від 01.09.2015 в розмірі 654 477,30 грн. На підставі зазначеного, позивач просить суд зменшені позовні вимоги задовольнити повністю, а також покласти на відповідача судові витрати зі сплати судового збору. Також в заяві про зменшення позовних вимог позивач просить суд повернути на його користь з Державного бюджету України 1 742,61 грн. судового збору, сплаченого при поданні первісної позовної заяви, у зв`язку із поданням заяви про зменшення позовних вимог.

23.07.2024 через підсистему «Електронний суд» ЄСІТС до господарського суду Запорізької області від Товариства з обмеженою відповідальністю «Бізнес центр на Фортечній» надійшов Відзив на позовну заяву (вх. № 14751/08-08/24 від 23.07.2024). У відзиві на позовну заяву відповідач підтвердив, що дійсно він є власником об`єктів нерухомого майна, які знаходяться на земельній ділянці за адресою: м. Запоріжжя, вул. Фортечна, 2В. Зазначена земельна ділянка надавалася в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «Альфа плюс» на підставі укладеного між ним та Запорізькою міською радою договору оренди № 201501000100284 від 01.09.2015. Таким чином, у відповідача існує обов`язок зі сплати орендної плати. Заперечуючи проти позовних вимог, відповідач зазначає, що з метою приведення договору оренди землі у відповідність до існуючих обставин ТОВ «Бізнес центр на Фортечній» неодноразово зверталося до Запорізької міської ради з пропозицією про внесення змін до договору щодо заміни сторони договору, зміну предмету договору (замість використання земельної ділянки для розташування автосалону та станції технічного обслуговування на інше згідно дійсного цільового використання). Проте, зазначене питання до теперішнього часу не вирішено не зважаючи на те, що відповідачем надані Запорізькій міській раді всі необхідні документи. Стосовно розміру заборгованості з орендної плати за договором оренди землі № 201501000100284 від 01.09.2015, то відповідач просить суд врахувати наступне. Згідно поданої Декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2021 рік (за 4 місяці з моменту набуття права власності на об`єкти нерухомості) відповідачем сплачено 346 737,21 грн. орендної плати. Що стосується орендної плати за 2022 рік, то із введенням на території України воєнного стану, на підставі відповідних законодавчих актів, законодавцем внесено зміни до податкового кодексу України, якими звільнено платників від сплати земельного податку та орендної плати за користування земельними ділянками, розташованими на території активних бойових дій. Законом України від 11.04.2023 № 3050-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» внесено зміни до Податкового кодексу України, підпункт 69.14. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідних положень». Відповідно до п. 69 підрозділу 10 «Перехідні положення» Податкового кодексу України встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у наступному пункті. (Абзац перший пункту 69 підрозділу 10 розділу XX в редакції Закону № 2260-IX від 12.05.2022). Відповідно до Постанови Кабінету міністрів України від 06.12.2022 за № 1364 визначено, що Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. До територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій. Наказом від 22.12.2022 за № 309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, додатком (Переліком) до якого, актуалізованим станом на 12.03.2023, у п. 1.3 «Запорізька область» зазначено, що вся територія Запорізького району, де Запорізька територіальна громада і, відповідно, м. Запоріжжя є його невід`ємною частиною, віднесені до територій можливих бойових дій. У позовній заяві позивачем не враховані наведені положення законодавства, у зв`язку із чим безпідставно нараховано орендну плату за весь 2022 рік. Згідно поданої Декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2022 рік (за 2 місяці) відповідачем сплачено 190 705,47 грн. орендної плати. Отже, за 2022 рік обов`язок зі сплати орендної плати у ТОВ «Бізнес центр на Фортечній» відсутній. Крім того, згідно поданих Декларацій з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2023 рік відповідачем сплачено 1 315 867,73 грн. орендної плати, а за 2024 рік (за 5 місяців) відповідачем сплачено 576 240,40 грн. орендної плати. Таким чином, за 2023 і 2024 рік ТОВ «Бізнес центр на Фортечній» повністю виконані зобов`язання зі сплати орендної плати. З урахуванням вказаних вище обставин, відповідач просить суд в позові відмовити повністю.

Позивачем через підсистему «Електронний суд» ЄСІТС подана суду Відповідь на відзив на позовну заяву (вх. № 15266/08-08/24 від 31.07.2024), в якій позивач вважає наведені відповідачем у відзиві на позовну заяву доводи безпідставними і необґрунтованими. Так, доводи відповідача щодо зволікання з боку Запорізької міської ради вирішення питання щодо внесення змін до договору оренди землі № 201501000100284 від 01.09.2015 не доведені відповідачем належними доказами. Стосовно обов`язку відповідача з внесення орендної плати за 2022 рік, то позивач просить суд врахувати , що відповідно до чинної редакції Переліку територій, станом на момент набрання чинності Законом № 3050, територія Запорізького району Запорізької області, до складу якої входить територія Запорізької міської територіальної громади, не знаходилась в зоні активних бойових дій або в зоні тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України. За таких обставин у відповідача відсутні правові підстави для звільнення від оплати орендної плати за землю за 2022 рік. Крім того, у відповідача відсутні законні підстави для зменшення податкового зобов`язання з орендної плати за землю за період з 01.03.2022 по 31.12.2022 та не сплати орендної плати за укладеним договором за вказаний період. Разом з цим, зміни до договору оренди земельної ділянки щодо звільнення відповідача як орендаря від сплати орендних платежів у 2022-2023 роках сторонами не вносилися, жодного рішення щодо звільнення від цих платежів будь-яких орендарів земельних ділянок на території м. Запоріжжя Запорізькою міською радою не приймалося. З урахуванням наведених доводів позивач просить суд позов задовольнити повністю.

Процесуальним правом на подання заперечень на відповідь на відзив відповідач не скористався.

Розглянувши зібрані у справі докази, заслухавши пояснення представника позивача, суд

УСТАНОВИВ

01.09.2015 між Запорізькою міською радою (Орендодавець, позивач у справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Альфа-Плюс» (Орендар) укладено Договір оренди землі № 201501000100284 (далі за текстом Договір оренди).

Відповідно до п. 1 Договору оренди відповідно до рішення Запорізької міської ради № 74/197 від 10.06.2015 Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування автосалону на станції технічного обслуговування, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Грязнова, 2В.

За умовами п., п. 3-5 Договору оренди в оренду передається земельна ділянка площею 1,1416 га, кадастровий номер 2310100000:01:013:0026. На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна торговельно-виставочний салон, будівля станції технічного обслуговування, будівля адміністративно-побутового корпусу, тюнинг-мийка автомобілів, трансформаторна підстанція, котельня і будівля майстерні-складу, які є власністю Орендаря. Земельна ділянка передається в оренду разом із будівлями та спорудами Орендаря.

Власником земельної ділянки загальною площею 1,1416 га, кадастровий номер 2310100000:01:013:0026 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Грязнова, 2В є територіальна громада міста Запоріжжя, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 372460044 від 02.042024.

Пунктом 11 Договору оренди передбачено, що він укладається до 16.06.2033.

Згідно з п. 6 Договору оренди нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 17 120 232,72 грн. (в цінах 2015 року).

Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 684 809,32 грн., що складає чотирикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2015 року. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. (п., п. 12, 13 Договору оренди)

Відповідно до п. 14 Договору оренди орендна плат вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

До Договору оренди землі № 201501000100284 від 01.09.2015 доданий розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, який є невід`ємною частиною Договору оренди.

Відповідно до Акту приймання-передачі земельної ділянки Запорізька міська рада як Орендодавець повністю виконала покладені на неї зобов`язання, передбачені Договором оренди, та передала Орендарю земельну ділянку загальною площею 1,1416 га, кадастровий номер 2310100000:01:013:0026 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Грязнова, 2В, а Орендар прийняв вказану земельну ділянку в оренду.

За таких умов, у Орендаря за наслідками підписання Договору оренди виник обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату.

Згідно рішення Запорізької міської ради № 77 від 19.02.2016 вулицю Грязнова в місті Запоріжжі перейменовано на вулицю Фортечну.

Як вбачається з матеріалів справи 01.09.2021 за Товариством з обмеженою відповідальністю «Бізнес центр на Фортечній» (відповідач у справі) зареєстровано право власності на об`єкти нерухомого майна за адресою: м. Запоріжжя, вул. Фортечна, 2В.

Так, згідно Інформаційної довідки № 372460209 від 02.04.2024 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта право власності на будівлю майстерні-складу літ К, площею 112,2 кв.м.; котельню літ. З, площею 57,3 кв.м.; трансформаторну підстанцію літ. Д, площею 55,6 кв.м., тюнинг-мийку автомобілів, літ. Г, площею 518,8 кв.м.; будівлю адміністративно-побутового корпусу літ. В-2, площею 878,2 кв.м., будівлю станції технічного обслуговування літ. Б, площею 1586,6 кв.м., адміністративну будівлю Літ. А, площею 2258,2 кв.м., які розташовані на земельній ділянці за адресою: м. Запоріжжя, вул. Фортечна, 2В, зареєстровано 01.09.2021 за Товариством з обмеженою відповідальністю «Бізнес центр на Фортечній» на підставі акту приймання-передачі нерухомого майна, серія та номер: 2693, 2694, виданий 28.08.2021, видавник: приватний нотаріус Запорізького міського нотаріального округу Петренко С.В. (номери відомостей про речове право 43795186, 43795534, 43794900, 43794520, 43787159, 43784528, 43783272).

Відповідачем зазначені факти не оспорюються.

Відповідно до ч. 3 ст. 7 Закону України «Про оренду землі» у разі набуття права власності на об`єкт нерухомого майна, розміщений на земельній ділянці, що перебуває у користуванні відчужувача (попереднього власника) такого об`єкта на праві оренди, до набувача такого об`єкта одночасно переходить право оренди земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, в обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) зазначеного об`єкта, розміщеного на земельній ділянці. Волевиявлення орендодавця, відчужувача (попереднього власника) набувача такого об`єкта та внесення змін до договору оренди із зазначенням нового орендаря земельної ділянки не вимагаються.

Частиною 1 статті 377 ЦК України визначено, що до особи, яка набула право власності на об`єкт нерухомого майна (житловий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об`єкт незавершеного будівництва, право власності на який зареєстровано у визначеному законом порядку, або частку у праві спільної власності на такий об`єкт, одночасно переходить право власності (частка у праві спільної власності) або право користування земельною ділянкою, на якій розміщений такий об`єкт, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) такого об`єкта, у порядку та на умовах, визначених Земельним кодексом України.

Згідно з частиною 4 статті 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду), об`єкт незавершеного будівництва, розміщений на земельній ділянці, що перебуває у користуванні на праві оренди, емфітевзису, суперфіцію у відчужувача (попереднього власника), до набувача одночасно переходить відповідно право оренди, емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, в обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) такого об`єкта.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що з моменту набуття права власності на нерухоме майно особа, яка стала новим власником такого майна, одночасно набуває права оренди земельної ділянки, на якій розміщено це майно, у зв`язку з припиненням права власності на нього та, відповідно, припиненням права користування попереднього власника земельною ділянкою, на якій це майно розміщено, згідно з частиною другою статті 120 Земельного кодексу України. Тобто особа, яка набула права власності на таке майно, фактично стає орендарем земельної ділянки, на якій воно розміщено, у тому ж обсязі та на умовах, як і у попереднього власника.

Таким чином, відчуження об`єкта нерухомості, розташованого на орендованій земельній ділянці, не припиняє договору оренди в цілому, а має місце заміна сторони у такому зобов`язанні на підставі частини третьої статті 7 Закону України «Про оренду землі».

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Колегій Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 10.04.2018 у справі № 915/672/17; від 17.04.2018 у справі № 922/2883/17; від 04.07.2019 у справі № 911/2244/18.

Згідно ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до п. 34.6 Договору оренди Орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством.

За даними з офіційного сайту Державної податкової служби України (https://tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/print-553960.html) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання статті 289 Податкового кодексу України листом від 11.01.2022 № 6-28-0.222-275/2-22 повідомила про значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 1996-2021 роки.

Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за попередній рік застосовується для розрахунку податкового зобов`язання на наступний рік.

Відповідно до листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12.01.2024 № 6-28-0.222-323/2-23 на виконання статті 289 Податкового кодексу України листом від 11.01.2022 № 6-28-0.222-323/2-23 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру повідомила про значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 1996-2023 роки. Так, значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік становить 1,051. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2017 рік складав 1,0, за 2018 рік - 1,0, за 2019 рік - 1,0, за 2020 рік - 1,0, за 2021 рік - 1.1 та за 2022 рік - 1.15.

Як вбачається з умов Договору оренди землі № 201501000100284 від 01.09.2015 нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 1,1416 га, кадастровий номер 2310100000:01:013:0026 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Фортечна, 2В, в цінах 2015 року склала 17 120 232,72 грн. (Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 11241/05/01 від 26.06.2015); розмір орендної плати у 2021 році 684 809,32 грн. (17 120 232,72 * 4 % (від нормативної грошової оцінки землі за 2015 рік).

Нормативна грошова оцінка у 2016 році склала:

17 120 232,72 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2015 року) * 1,433 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2015 рік) = 24 533 293,49 грн.;

Розмір орендної плати у 2016 році: 24 533 293,49 грн. * 4 % (від нормативної грошової

оцінки землі за 2016 рік) = 981 331,74 грн.

Нормативна грошова оцінка у 2017 році склала:

24 533 293,49 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2016 року) * 1,06 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2016 рік) = 26 005 291,10 грн.;

Розмір орендної плати у 2017 році: 26 005 291,10 грн. * 4 % (від нормативної грошової оцінки землі за 2017 рік) = 1 040 211,64 грн.

Нормативна грошова оцінка у 2018 році склала:

26 005 291,10 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2017 року) * 1,00 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2017 р.) = 26 005 291,10 грн.;

Розмір орендної плати у 2018 році: 26 005 291,10 грн. * 4 % (від нормативної грошової оцінки землі за 2018 рік) = 1 040 211,64 грн.

Нормативна грошова оцінка у 2019 році склала:

26 005 291,10 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2018 року) * 1,00 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2018 рік) = 26 005 291,10 грн.;

Розмір орендної плати у 2019 році: 26 005 291,10 грн. * 4 % (від нормативної грошової оцінки землі за 2019 рік) = 1 040 211,64 грн.

Нормативна грошова оцінка у 2020 році склала:

26 005 291,10 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2019 року * 1,00 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2019 рік) = 26 005 291,10 грн.;

Розмір орендної плати у 2020 році: 26 005 291,10 грн. * 4 % (від нормативної грошової оцінки землі за 2020 рік) = 1 040 211,64 грн.

Нормативна грошова оцінка у 2021 році склала:

26 005 291,10 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2020 року) * 1,00 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2020 рік) = 26 005 291,10 грн.;

Розмір орендної плати у 2021 році: 26 005 291,10 грн. * 4 % (від нормативної грошової оцінки землі за 2021 рік) = 1 040 211,64 грн.;

1 040 211,64 грн. / 365 днів = 2 849,89 грн. розмір орендної плати за 2021 рік в день.

Таким чином, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог за розрахунком позивача розмір орендної плати за 2021 рік за 122 дня (з 01.09.2021 по 31.12.2021) відповідно до умов Договору оренди землі № 201501000100284 від 01.09.2015 становить:

122 дня * 2 849,89 грн. = 347 687,18 грн.

Відповідно до повідомлення Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради від 31.07.2024 за № 06.1-14/1589 за наявними даними інформаційно-аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів «LOGIKA», через яку у відповідності до норм Постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 627 здійснюється інформаційна взаємодія між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування, Товариством з обмеженою відповідальністю «Бізнес центр на Фортечній» відповідно до платіжної інструкції № 725 від 07.09.2023 сплачено 346 737,21 грн. орендної плати за 2021 рік.

Враховуючи що за період 01.09.2021-31.12.2021 відповідно до умов Договору оренди землі № 201501000100284 від 01.09.2015 відповідач мав сплатити 347 687,18 грн., відповідно, в даному періоді у відповідача має місце заборгованість в розмірі 949,97 грн. (347 687,18 грн. 346 737,21 грн. = 949,97 грн.)

Нормативна грошова оцінка у 2022 році склала:

26 005 291,10 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2021 року) * 1,1 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2021 рік) = 28 605 820,21 грн.;

Розмір орендної плати у 2022 році: 28 605 820,21 грн. * 4 % (від нормативної грошової оцінки землі за 2022 рік) = 1 144 232,80 грн.

Відповідно до повідомлення Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради від 31.07.2024 за № 06.1-14/1589 за наявними даними інформаційно-аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів «LOGIKA», через яку у відповідності до норм Постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 627 здійснюється інформаційна взаємодія між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування, Товариством з обмеженою відповідальністю «Бізнес центр на Фортечній» згідно платіжної інструкції № 726 від 07.09.2023 сплачено 190 705,47 грн. орендної плати за 2022 рік.

Враховуючи що за період 01.01.2022-31.12.2022 відповідно до умов Договору оренди землі № 201501000100284 від 01.09.2015 відповідач мав сплатити 1 144 232,80 грн., відповідно, в даному періоді у відповідача має місце заборгованість в розмірі 953 527,33 грн. (1 144 232,80 грн. 190 705,47 грн. = 953 527,33 грн.)

Нормативна грошова оцінка у 2023 році склала:

28 605 820,21 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2022 року) * 1,15 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2022 рік) = 32 896 693,24 грн.;

Розмір орендної плати у 2023 році: 32 896 693,24 грн. * 4 % (від нормативної грошової оцінки землі за 2023 рік) = 1 315 867,73 грн.

Відповідно до повідомлення Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради від 31.07.2024 за № 06.1-14/1589 за наявними даними інформаційно-аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів «LOGIKA», через яку у відповідності до норм Постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 627 здійснюється інформаційна взаємодія між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування, Товариством з обмеженою відповідальністю «Бізнес центр на Фортечній» згідно платіжних інструкцій № 761 від 28.09.2023, № 777 від 12.10.2023, № 839 від 30.11.2023, № 869 від 28.12.2023 і № 909 від 30.01.2024 сплачено 1 315 867,73 грн. орендної плати за 2023 рік.

Враховуючи що за період 01.01.2023-31.12.2023 відповідно до умов Договору оренди землі № 201501000100284 від 01.09.2015 відповідач мав сплатити 1 315 867,73 грн., відповідно, в даному періоді у відповідача відсутня заборгованість з орендної плати, (1 315 867,73 грн. 1 315 867,73 грн. = 0,00 грн.)

Нормативна грошова оцінка у 2024 році склала:

32 896 693,24 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2023 року) * 1,051 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2022 рік) = 34 574 424,59 грн.;

Розмір орендної плати у 2024 році: 34 574 424,59 грн. * 4 % (від нормативної грошової оцінки землі за 2024 рік) = 1 382 976,98 грн.;

1 382 976,98 грн. / 365 днів = 3 778,63 грн. розмір орендної плати за 2024 рік в день.

Таким чином, за розрахунком позивача розмір орендної плати за 2024 рік за 2 місяці (з 01.01.2024 по 29.02.2024) відповідно до умов Договору оренди землі № 201501000100284 від 01.09.2015 становить:

60 днів * 3 778,63 грн. = 226 717,54 грн.

Відповідно до повідомлення Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради від 31.07.2024 за № 06.1-14/1589 за наявними даними інформаційно-аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів «LOGIKA», через яку у відповідності до норм Постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 627 здійснюється інформаційна взаємодія між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування, Товариством з обмеженою відповідальністю «Бізнес центр на Фортечній» згідно платіжних інструкцій № 957 від 29.02.2024 і № 998 від 29.03.2024 сплачено 230 496,16 грн. орендної плати за січень лютий 2024 року.

Враховуючи що за період 01.01.2024-29.02.2024 відповідно до умов Договору оренди землі № 201501000100284 від 01.09.2015 відповідач мав сплатити 226 717,54 грн., відповідно, в даному періоді у відповідача відсутня заборгованість з орендної плати, (226 717,54 грн. 230 496,16 грн. = 3 778,62 грн. переплата)

Всього, заборгованість відповідача з орендної плати за період з 01.09.2021 по 31.12.2022 становить: 949,97 грн. (за період з 01.09.2021 по 31.12.2021) + 953 527,33 грн. (за період з 01.01.2022 по 31.12.2022) = 954 477,30 грн., яка заявлена позивачем до стягнення в межах даної справи з урахуванням заяви позивача про зменшення позовних вимог.

Розглянувши та проаналізувавши матеріали та фактичні обставини справи, оцінивши представлені сторонами письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що зменшені позовні вимоги підлягають задоволенню повністю, з огляду на наступне.

Обставини справи свідчать, що спірні правовідносини сторін врегульовані Договором оренди землі № 201501000100284 від 01.09.2015.

Правовідносини сторін за договором оренди землі регулюються спеціальним Законом України «Про оренду землі», Земельним кодексом України, Податковим кодексом України та загальними нормами Цивільного та Господарського кодексів України.

Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до Закону.

Статтями 206 Земельного кодексу України та ст. 270 Податкового кодексу України визначено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати.

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 270 Податкового кодексу України (розділ «Податок на майно») об`єктами оподаткування платою за землю є об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.

Передача прав володіння і користування земельною ділянкою згідно статті 206 Земельного кодексу України, пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України здійснюється за плату, що має вноситися на користь міської територіальної громади, на підставі договору оренди земельної ділянки.

Передача землі в оренду здійснюється на підставі цивільно-правової угоди. (стаття 124 Земельного кодексу України)

Відповідно до статті 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі статтею 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

У статті 21 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За положеннями статті 24 Закону України «Про оренду землі» орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Тож, згідно положень ст. 21 Закону України «Про оренду землі» та підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Цивільні зобов`язання виникають з підстав, передбачених ст. 11 ЦК України, зокрема з договорів та інших правочинів.

У відповідності до ст. 509 ЦК України, ст. 173 ГК України в силу господарського зобов`язання, яке виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання, один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управлена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Відповідно до ч. 1 ст. 283 ГК України, яка кореспондується з приписами ст. 759 ЦК України, за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.

Згідно з ч. 1 статті 762 ЦК України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.

За приписами пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (пункт 287.3 статті 287 Податкового кодексу України).

Посилання відповідача на відсутність його вини в неукладенні відповідного договору про зміни до Договору оренди землі № 201501000100284 від 01.09.2015 щодо заміни сторони Договору, зміну предмету Договору (замість використання земельної ділянки для розташування автосалону та станції технічного обслуговування на інше згідно дійсного цільового використання) в даному випадку не має правового значення для кваліфікації дій відповідача, оскільки законодавчо обов`язок сплачувати орендну плату покладено саме на власника об`єктів нерухомості, що розташовані на земельній ділянці (фактичного користувача земельної ділянки). Тобто наявність або відсутність вини відповідача щодо внесення змін до договору оренди не має правового значення.

За змістом ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Статтями 525, 526 ЦК України визначено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

У відповідності до ч., ч. 1, 2 ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Відповідно до приписів ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Виходячи із змісту вищенаведених норм права, на відповідача покладено обов`язок щодо повної та своєчасної сплати орендних платежів за користування земельною ділянкою за договором, а саме: обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату.

Відповідно до п. 34.6 Договору оренди Орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель, згідно з чинним законодавством.

28.11.2018 Запорізька міська рада прийняла рішення № 26 «Про встановлення розміру орендної плати за землю» (повний текст рішення знаходиться у відкритому доступі на офіційному сайту Запорізької міської ради за посиланням: https://zp.gov.ua/uk/documents/item/33564). Зазначеним рішення Запорізькою міською радою було встановлено розміри орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності (у відсотках від їх нормативної грошової оцінки).

Згідно із ст. 289 Податкового Кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 1,1416 га, кадастровий номер 2310100000:01:013:0026 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Фортечна, 2В, в цінах 2015 року склала 17 120 232,72 грн. (Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 11241/05/01 від 26.06.2015); розмір орендної плати у 2021 році 684 809,32 грн. (17 120 232,72 * 4 % (від нормативної грошової оцінки землі за 2015 рік).

Відповідно до листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12.01.2024 № 6-28-0.222-323/2-23 на виконання статті 289 Податкового кодексу України листом від 11.01.2022 № 6-28-0.222-323/2-23 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру повідомила про значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 1996-2023 роки. Так, значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік становить 1,051. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2017 рік складав 1,0, за 2018 рік - 1,0, за 2019 рік - 1,0, за 2020 рік - 1,0, за 2021 рік - 1.1 та за 2022 рік - 1.15.

З матеріалів справи судом встановлений факт нездійснення відповідачем в повному обсязі прийнятих на себе відповідно до Договору оренди обов`язків щодо своєчасного та повного внесення орендної плати, внаслідок чого за період з 01.09.2021 по 31.12.2022 рік у відповідача виникла заборгованість за Договором оренди землі № 201501000100284 від 01.09.2015 в сумі 954 477,30 грн. (949,97 грн. за період з 01.09.2021 по 31.12.2021; 953 527,33 грн. за період з 01.01.2022 по 31.12.2022).

Оренда плата є одним із основних джерел наповнення міського бюджету, а отже існуюча заборгованість відповідача з орендної плати за землю порушує інтереси територіальної громади м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в частині позбавлення можливості ефективного використання права комунальної власності та недоотримання місцевим бюджетом відповідного доходу, які можуть бути використані для задоволення її нагальних потреб.

В пунктах 82, 83, 84 постанови Верховного Суду від 13.10.2021 у справі № 910/14176/20 зазначено, що виходячи із системного аналізу норм земельного та податкового законодавства України, орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (частина перша статті 21 Закону України «Про оренду землі», п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України), з другого боку, є однією з форм плати за землю як обов`язкового платежу в складі податку на майно нарівні із земельним податком (п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України). Разом з тим підставою для нарахування орендної плати за землю є саме договір оренди земельної ділянки (ч. 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі», п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України). За змістом ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" Податковим кодексом України регулюються виключно строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, тоді як всі інші питання, зокрема, розмір, умови нарахування та внесення орендної плати за землю, порядок та підстави зміни такого розміру, встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, про що також зазначено в п. 288.4 ст. 288 цього Кодексу (аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 27.03.2018 у справі № 925/258/17).

Відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, платник орендної плати - орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

При цьому розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України).

Згідно ч. 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка.

Крім того, за змістом ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Аналіз наведених положень Податкового кодексу України, Закону України «Про оцінку земель» та Закону України «Про оренду землі» дає підстави для висновку, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретного розміру орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначено в договорі оренди. Податковий кодекс України передбачає порядок визначення орендної плати за землю, а тому саме у договорі оренди визначаються розмір та умови сплати орендної плати.

Подібний правовий висновок наведено у постановах Верховного Суду від 01.10.2018 у справі № 916/3233/16, від 07.10.2019 у справі № 922/3321/18, від 16.03.2020 у справі № 922/1658/19.

З моменту укладення між землекористувачем та органом місцевого самоврядування договору оренди землі припиняються адміністративні відносини між цими суб`єктами та у подальшому виникають договірні відносини, які характеризуються рівністю їх учасників та свободою договору (правовий висновок, викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.03.2019 р. у справі № 1917/1188/2012 (№ 826/1291/17) (провадження № 11-1317апп18)).

За таких обставин, пріоритетність застосування судом норм податкового законодавства у порівнянні з положеннями земельного законодавства та Закону України «Про оренду землі», якими регулюються спірні орендні правовідносини між сторонами у даній справі, є безпідставними, що відповідає правовій позиції Верховного Суду у постановах від 09.06.2020 у справі № 911/2685/18, від 13.10.2021 у справі № 910/14176/20.

Адже справи у спорах, що виникають із земельних відносин, про невиконання або неналежне виконання зобов`язань за договорами оренди землі, в тому числі ті, де предметом дослідження є наявність заборгованості з орендної плати або предметом є стягнення заборгованості з орендної плати, розглядаються саме господарськими судами в рамках договірних відносин, а не адміністративними судами в рамках контролюючих відносин, з урахуванням положень земельного законодавства, Цивільного кодексу України, Податкового кодексу України.

Суд вправі самостійно, за наданими сторонами доказами, досліджуючи умови договору оренди землі у сукупності з наданими доказами, встановлювати наявність або відсутність заборгованості з орендної плати за договором оренди землі та розмір такої заборгованості. Це жодним чином не є підміною функцій органу доходів і зборів, адже предметом розгляду у даній справі є стягнення заборгованості саме з орендної плати за договором оренди землі, тобто у зв`язку з неналежним виконанням договірних зобов`язань Орендарем земельної ділянки перед Орендодавцем.

Висновки щодо належного суб`єкта отримання плати за землю у вигляді орендної плати за земельні ділянки комунальної форми власності, яким виступає міська рада, за позовами про її стягнення з орендаря, були неодноразово підтверджені Верховним Судом у постановах від 13.10.2021 у справі № 910/14176/20, від 04.05.2023 у справі № 910/15023/21.

Крім того, Верховний Суд в ухвалі від 18.03.2021 у справі № 904/5955/19, закриваючи касаційне провадження вказав, що відповідно до правової позиції Великої Палати Верховного Суду, викладеної в постанові від 27.11.2018у справі № 912/1385/17, до правовідносин, які склалися саме між Орендодавцем та Орендарем у межах виконання договору оренди земельної ділянки, підлягають застосуванню норми ст. 2 Закону України "Про оренду землі", відповідно до ч. 1 якої відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до статті 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Позивачем доведено правомірність заявлених позовних вимог в частині заявлення до стягнення 954 477,30 грн. (згідно заяви про зменшення позовних вимог)

Відповідачем належними і допустимими доказами, в розумінні ст., ст. 76, 77 ГПК України, доказів сплати вказаної орендної плати у встановленому розмірі суду не надано, відсутність порушень умов Договору та чинного законодавства не доведено.

Відповідач, заперечуючи проти заявлених позовних вимог, посилається на те, що із введенням на території України воєнного стану, на підставі відповідних законодавчих актів, законодавцем внесено зміни до податкового кодексу України, якими звільнено платників від сплати земельного податку та орендної плати за користування земельними ділянками, розташованими на території активних бойових дій.

Суд зауважує, що, що спірна земельна ділянка розташована безпосередньо у місті Запоріжжі, в межах Запорізької територіальної громади. На території міста Запоріжжя ніколи, починаючи з 24.02.2022, не велися активні бойові дії, вона не є тимчасово окупованою.

Окремі населенні пункти та території Запорізького району, який розташований навкруги м. Запоріжжя, з південного напрямку дійсно наближені до зони бойових дій і потерпають від численних щоденних обстрілів великої інтенсивності та цілком обґрунтовано внесені до відповідного Переліку, оскільки на них неможливе ведення сільського господарства або іншої підприємницької діяльності.

Первинно, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, Верховна Рада ухвалила Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15 березня 2022 року № 2120-IX, яким доповнила підрозділ 10 Перехідних положень Податкового кодексу України пунктом 69.14 наступного змісту: 69.14. Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

В умовах активних наступальних дій з боку агресора та постійної зміни ліній фронту законодавець приймав нормативні акти в екстремальних умовах і цілком зрозуміло, що вказаним Законом звільнялися від плати за землю (орендної плати) земельні ділянки, на територіях де ведуться (велися) бойові дії.

При цьому, первинно затверджений Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Наказом від 25.04.2022 № 75 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 квітня 2022 року № 457 «Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України», Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 квітня 2022 р. за № 453/37789) не містив жодних територіальних громад Запорізького району серед територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року. Запорізька міська територіальна громада Запорізького району з`явилася у вказаному переліку в редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 31 травня 2022 року № 104, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 травня 2022 р. за № 554/37890, станом на 27 травня 2022 року.

На той час територія м. Запоріжжя також не перебувала в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

За приписами ч. 3 ст. 75 ГПК України обставини, визнані судом загальновідомими, не потребують доказування.

Вказана ситуація не змінювалася і в подальшому, а тому редакції Закону № 3050-IX від 11.04.2023 пункт 69.14 було викладено наступним чином: За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Отже, законодавець визначив умови оподаткування, уточнивши, що від плати за землю (орендної плати) звільняються земельні ділянки виключно в зоні активних бойових дій чи на окупованих територіях, змінивши початок цього періоду та обмежив його дію до 31.12.2022.

До того ж, обов`язок орендаря сплачувати орендну плату за земельну ділянку у 2022 році існував на підставі вимог законодавства та Договору оренди. Зміни до Договору оренди земельної ділянки щодо звільнення орендаря від сплати орендних платежів у 2022-2023 роках сторонами не вносилися, жодного рішення щодо звільнення від цих платежів будь-яких орендарів земельних ділянок на території м. Запоріжжя Запорізькою міською радою не приймалося.

Аналогічні висновки викладені у постановах Центрального апеляційного господарського суду по справах № 908/1118/23 від 08.02.2024, № 908/1180/23 від 11.12.2023, № 908/1435/23 від 08.11.2023.

Враховуючи вищевикладене, відповідачем не надано належних та допустимих доказів щодо відсутності у нього заборгованості в сумі 954 477,30 грн. зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою за 2021-2022 роки.

Відповідно до ч., ч. 1-4 ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Згідно зі статтею 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідно до частини першої статті 74 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять до предмета доказування.

Необхідність доводити обставини, на які учасник справи посилається як на підставу своїх вимог і заперечень в господарському процесі, є складовою обов`язку сприяти всебічному, повному та об`єктивному встановленню усіх обставин справи, що передбачає, зокрема, подання належних доказів, тобто таких, що підтверджують обставини, які входять у предмет доказування у справі, з відповідним посиланням на те, які обставини цей доказ підтверджує.

При цьому, одним з основних принципів господарського судочинства є принцип змагальності.

Названий принцип полягає в тому, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається на підтвердження чи заперечення вимог.

Принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Цей принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний (близька за змістом правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 18.11.2019 у справі № 902/761/18, від 20.08.2020 у справі № 914/1680/18).

Судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Вимоги, як і заперечення на них, за загальним правилом обґрунтовуються певними обставинами та відповідними доказами, які підлягають дослідженню, зокрема, перевірці та аналізу. Все це має бути проаналізовано судом як у сукупності (в цілому), так і кожен доказ окремо, та відображено у судовому рішенні.

Позивач надав всі необхідні докази в обґрунтування позовних вимог.

Доводи відповідача, надані в обґрунтування заперечень на позов, частково враховані судом при вирішенні спору, та частково визнані безпідставними та необґрунтованими.

На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що зменшені позовні вимоги є обґрунтованими, заснованими на законі, доведеними та такими, що підлягають задоволенню судом.

Згідно зі ст. 129 ГПК України судовий збір покладається на відповідача, оскільки спір доведено до суду з його вини.

22.12.2023 Запорізькою міською радою прийнято рішення № 75 «Про бюджет Запорізької міської територіальної громади на 2024 рік». Згідно з додатком 3 до рішення № 75 головним розпорядником бюджетних коштів визначено Виконавчий комітет Запорізької міської ради.

Запорізька міська рада не є розпорядником бюджетних коштів та не має рахунків у фінансових установах. Головним розпорядником коштів, який здійснює видатки, є Виконавчий комітет Запорізької міської ради.

Таким чином, Виконавчий комітет Запорізької міської ради є головним розпорядником бюджетних коштів в м. Запоріжжі, який здійснює заходи, що реалізуються за рахунок коштів бюджету, в тому числі щодо сплати судового збору за подачу позовних заяв та інших заяв до суду для захисту прав та інтересів територіальної громади в особі Запорізької міської ради.

Враховуючи викладене, оскільки платником судового збору за розгляд даного позову є Виконавчий комітет Запорізької міської ради, відповідно до ч. 1 ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору за розгляд позовної заяви в сумі 11 453,73 грн. (пропорційно задоволеним позовним вимогам) підлягають стягненню з відповідача на користь Виконавчого комітету Запорізької міської ради.

Відповідно до ч. 2 ст. 123 ГПК України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Позивачем згідно з платіжною інструкцією № 587 від 06.05.2024 при зверненні до суду з первісними позовними вимогами сплачено судовий збір в розмірі 13 196,34 грн.

Згідно з п. 1 ч. 1, ч., ч. 2, 3 статті 7 Закону України «Про судовий збір» в разі зменшення розміру позовних вимог, судовий збір повертається в розмірі переплаченої суми. Сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду.

Приймаючи до уваги викладене, враховуючи клопотання позивача про повернення переплаченої суми судового збору, суд вважає наявними підставі для повернення позивачу з Державного бюджету України за відповідною ухвалою суду суми судового збору в розмірі 1 742,61 грн. в порядку ст. 7 Закону України «Про судовий збір» у зв`язку із зменшенням позовних вимог.

Керуючись ст., ст. 123, 129, 231, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ

1. Позов Запорізької міської ради, м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю «Бізнес центр на Фортечній», м. Запоріжжя про стягнення 954 477,30 грн. заборгованості за договором оренди землі № 201501000100284 від 01.09.2015 за період з 01.09.2021 по 31.12.2022 задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Бізнес центр на Фортечній», (69002, м. Запоріжжя, вул. Фортечна, буд. 2В, ідентифікаційний код юридичної особи 4343672) на користь Запорізької міської ради, (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915; отримувач: ГУК у Запорізькій області, код отримувача (ЄДРПОУ): 37941997, банк отримувача: Казначейство України (ел. адм. подат.), номер рахунку (IBAN): UA508999980334139812000008479, код класифікації доходів бюджету: 18010600) заборгованості з орендної плати за договором оренди землі № 201501000100284 від 01.09.2015 за період з 01.09.2021 по 29.02.2024 в розмірі 954 477 (дев`ятсот п`ятдесят чотири тисячі чотириста сімдесят сім) грн. 30 коп. Видати наказ.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Бізнес центр на Фортечній», (69002, м. Запоріжжя, вул. Фортечна, буд. 2В, ідентифікаційний код юридичної особи 4343672) на користь Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915; на розрахунковий рахунок UA058201720344270024000034816, отримувач: Виконавчий комітет Запорізької міської ради, ЄДРПОУ 02140892, банк: Державна казначейська служба України м. Київ) витрати на сплату судового збору за подання позову в розмірі 11 453 (одинадцять тисяч чотириста п`ятдесят три) грн. 73 коп. Видати наказ.

4. Повернути за відповідною ухвалою суду Запорізькій міській раді (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915; на розрахунковий рахунок UA058201720344270024000034816, отримувач: Виконавчий комітет Запорізької міської ради, ЄДРПОУ 02140892, банк: Державна казначейська служба України м. Київ) з Державного бюджету України суму судового збору в розмірі 1 742 (одна тисяча сімсот сорок дві) грн. 61 коп. у зв`язку із прийняттям судом до розгляду зменшених позовних вимог у справі № 908/1392/24.

Повне рішення оформлено і підписано у відповідності до вимог ст. ст. 240, 241 ГПК України « 09» вересня 2024 р.

Суддя Н.Г. Зінченко

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Центрального апеляційного господарського суду, а у разі проголошення вступної та резолютивної частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення27.08.2024
Оприлюднено10.09.2024
Номер документу121463297
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —908/1392/24

Ухвала від 09.10.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 07.10.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Рішення від 27.08.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 09.09.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 19.08.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 01.08.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 27.06.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 27.05.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 13.05.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні