Рішення
від 09.09.2024 по справі 916/3630/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"09" вересня 2024 р. м. Одеса Справа № 916/3630/23(916/855/24)Господарський суд Одеської області у складі судді Райчевої Світлани Іванівни,

при секретарі судового засідання Скогутовському І.П.

дослідивши матеріали справи,

за позовом: керівника Каховської окружної прокуратури Херсонської області (74900, Херсонська обл., м Нова Каховка, просп. Дніпровський, 34а; код ЄДРПОУ 04851120) в інтересах держави в особі Новокаховської міської ради (74900, Херсонька обл., м. Нова Каховка, просп. Дніпровський, 23; код ЄДРПОУ 33358194), Новокаховської міської військової адміністрації Каховського району Херсонської області (74900, Херсонська обл., м. Нова Каховка, просп. Дніпровський, 23; код ЄДРПОУ 45003284);

до відповідачів: 1) Товариства з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія" (73000, м. Херсон, вул. Перекопська, 178; код ЄДРПОУ: 42117825); 2) Комунального підприємства "НК ЕКОСЕРВІС" (74900, Херсонська обл., м. Нова Каховка, вул. Дружби, 43; код ЄДРПОУ 37171330);

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні Відповідача 1: розпорядник майном Товариства з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія",

про визнання недійсними додаткових угод та стягнення надмірно сплачених коштів за договором про закупівлю у сумі 206 573, 22 грн.

Учасники справи у судове засідання не з`явились;

Суть спору.

Керівник Каховської окружної прокуратури Херсонської області звернувся до Господарського суду Одеської області з позовною заявою в інтересах держави в особі Новокаховської міської ради та Новокаховської міської військової адміністрації Каховського району Херсонської області до Товариства з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія", Комунального підприємства "НК ЕКОСЕРВІС" про визнання недійсними додаткових угод до договору №37505091 від 23.12.2020р. та стягнення надмірно сплачених коштів за договором про закупівлю у сумі 206 573, 22 грн.

Процесуальні дії Суду.

Після усунення недоліків позовної заяви, ухвалою Господарського суду Одеської області від 18.06.2024р. позовну заяву керівника Каховської окружної прокуратури Херсонської області прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі №916/855/24. До участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні Відповідачів залучено розпорядника майном Товариства з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія". Справу постановлено розглядати у межах справи №916/3630/23 про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія", за правилами загального позовного провадження із присвоєнням справі №916/3630/23(916/855/24).

Підготовчі засідання у справі суд призначав на 10.04.2024р., 03.05.2024р. та 12.06.2024р.

12.06.2024р. у судовому засіданні, господарським судом постановлено ухвалу у протокольній формі про закриття підготовчого провадження у справі та призначення справи до розгляду по суті.

Судові засідання для розгляду даної справи по суті призначались на 31.07.2024р., 09.09.2024р.

Про дату час та місце проведення судових засідань Каховську окружну прокуратуру Херсонської області, Новокаховську міську військову адміністрацію Каховського району Херсонської області, Товариство з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія" та розпорядника майном Товариства з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія" господарський суд повідомляв шляхом направлення ухвал до їх електронних кабінетів користувача підсистеми "Електронний суд". Новокаховську міську раду та Комунальне підприємство «НК ЕКОСЕРВІС» господарський суд повідомляв про дату час та місце проведення судових засідань шляхом направлення копій ухвал суду на їх електронні адреси та шляхом розміщення відповідних оголошень/повідомлень про виклик на сторінці Господарського суду Одеської області (у розділі "Громадянам"/"Оголошення про виклик") на офіційному веб-порталі "Судова влада України" в мережі Інтернет за веб-адресою: http://od.arbitr.gov.ua.

Таким чином, усі учасники справи були належним чином повідомлені про призначення справи до розгляду по суті у засіданні суду.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін господарським судом встановлено наступне.

Зміст позовних вимоги Позивача.

Позивач - Керівник Каховської окружної прокуратури Херсонської області зазначає, що, на його думку, укладені між Товариством з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія" та Комунальним підприємством "НК ЕКОСЕРВІС" додаткові угоди №3, 4, 6-14 до договору №37505091 від 23.12.2020р. постачання електричної енергії споживачу підлягають визнанню недійсними, оскільки укладені з порушенням вимог ч. 5, ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі".

Позивач вказує на те, що у результаті укладання зазначених Додаткових угод ціну за 1 кВт/год електричної енергії збільшено на 133, 64%, по відношенню до початкової ціни, а обсяг електричної енергії за цим договором скорочено з 507 000, 00 кВт/год до 391 279, 3263 кВт/год, тобто на 22, 82 %. У зв`язку із чим, Комунальним підприємством "НК ЕКОСЕРВІС" здійснено переплату за поставлену електричну енергію у розмірі 206 573, 22 грн., чим завдано збитки місцевому бюджету.

На думку Позивача, збільшення вартості 1 кВт/год електричної енергії, яке відбулось у результаті укладення зазначених додаткових угод, є безпідставним та необґрунтованим.

Позивач стверджує про те, що експертні висновки Херсонської Торгово-промислової палати, якими Товариство з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія" обґрунтовувало наявність підстав для зміни вартості Товару за Договором про постачання електричної енергії, є необґрунтованим доказом збільшення ціни на електричну енергію на ринку, оскільки не відображають інформацію стосовно коливання такої ціни за період з дати укладання Договору №37505091 від 23.12.2020р. по дату укладання Додаткових угод.

У вказаних експертних висновках аналізувались періоди підвищення цін на електричну енергію, без урахування періодів їх значного зниження, а самі періоди дослідження зміни ціни є різними та необґрунтованими. Відомості, з яких можливо встановити коливання ціни на електричну енергію, висновки Херсонської Торгово-промислової палати не містять.

Позивачем у позовній заяві наведено інформацію з даних сайту ДП "Оператор ринку" стосовно середньозважених цін на майданчику ринку "на добу наперед" (РДН) за електроенергію. Відповідно до наданої інформації вартість 1 мВт/год. електричної енергії у грудні 2020 року (місяць укладення Договору № 37505091) становила 1 575, 24 грн., у березні-липні 2021 року середньозважена ціна на РДН зменшувалася, у порівнянні з січнем 2021 року: у березні 2021 року (місяць укладення додаткових угод № 3 та № 4 до Договору № 37505091) - 1 406, 25 грн., у травні 2021 року (місяць укладення додаткової угоди № 6 до Договору № 37505091) - 1 098, 36 грн., у липні 2021 року (місяць укладення додаткової угоди № 7 до Договору № 37505091) - 1 474, 49 грн.

Таким чином, станом на дату укладання Додаткових угод №3, 4, 6-8 до Договору №37505091 від 23.12.2020р. середньозважені ціни на електричну енергію були меншими, ніж станом на дату укладення Договору №37505091 від 23.12.2020р., що свідчить про безпідставність збільшення ціни Договору на підставі даних додаткових угод.

Стосовно збільшення ціни за одиницю Товару на підставі додаткових угод № 9 - 14 до Договору №37505091 від 23.12.2020р. Позивач зазначив, що дійсно мало місце коливання середньозважених цін на електричну енергію в бік збільшення, однак сторони могли вносити зміни до договору лише в межах такого рівня коливання цін з урахуванням норми п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі».

Натомість, при укладенні зазначених додаткових угод, ціну на закуповувану електроенергію у період з 01.08.2021 по 31.08.2021 збільшено - на 53,62 % по відношенню до ціни, встановленої у Договорі №37505091 від 23.12.2020р., за період з 01.09.2021 - на 65,71 %, за період з 01.10.2021 по 31.10.2021 - на 96,45 %, за період з 01.11.2021 по 31.12.2021 - на 133,64 %.

Враховуючи вищезазначені обставини, Позивач просить суд визнати Додаткові угоди № 3, 4, 6-14 до Договору №37505091 від 23.12.2020р. недійсними та стягнути на користь Новокаховської міської військової адміністрації Каховського району Херсонської області грошові кошти у розмірі 206 573, 22 грн.

Заперечення Відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія".

Відповідач заперечує стосовно заявлених позовних вимог, вважає їх безпідставними та необґрунтованими. На думку Відповідача, збільшення ціни електричної енергії є економічно виправданим та не суперечить вимогам Закону України "Про публічні закупівлі". У зв`язку із зазначеним, Відповідач вважає, що підстави для визнання спірних додаткових угод та стягнення з нього грошових коштів - відсутні, просить відмовити у задоволенні позову.

Відповідач вважає, що внесення змін до Договору №37505091 від 23.12.2020р. шляхом укладання Додаткових угод № 3, 4, 6-14 не суперечить вимогам ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі", оскільки збільшення ціни на одиницю товару не перевищувало вставлене законом обмеження у 10%. Обґрунтовуючи вказану позицію Відповідач зазначив, що коригування ціни за одиницю товару відбувалось з урахування зміни такої ціни у результаті укладання додаткових угод, таким чином, у результаті укладення Додаткових угод №3, 4 ціну збільшено на 8, 07% (порівняно з ціною зазначеною у Договорі №37505091 від 23.12.2020р.), Додатковою угодою №6 - на 2, 73% (порівняно з ціною зміненою Додатковими угодами №3, 4), Додатковою угодою №7 - на 8, 26% (порівняно з ціною зміненою Додатковою угодою №6), Додатковою угодою №8 - на 8, 39% (порівняно з ціною зміненою Додатковою угодою №7), Додатковою угодою №9 - на 8, 52% (порівняно з ціною зміненою Додатковою угодою №8), Додатковою угодою №10 - на 8, 64% (порівняно з ціною зміненою Додатковою угодою №9), Додатковою угодою №11 - на 7, 87% (порівняно з ціною зміненою Додатковою угодою №10), Додатковою угодою №12 - на 8, 55% (порівняно з ціною зміненою Додатковою угодою №11), Додатковою угодою №13 - на 9, 01% (порівняно з ціною зміненою Додатковою угодою №12), Додатковою угодою №14 - на 9, 09% (порівняно з ціною зміненою Додатковою угодою №13).

Відповідач зазначає, що такий порядок обрахунку збільшення ціни за одиницю товару роз`яснено у листі Мінекономіки від 24.11.2020р. №3304-04/69987-06 "Щодо укладення, виконання, зміни та розірвання договору про закупівлю" де зазначено, що: "Під пропорційністю розуміється збільшення ціни саме на такий відсоток, на який відбулося коливання на ринку, але не більше ніж на 10 відсотків. У разі збільшення ціни має зменшуватися кількість товару. Розрахунок відсотків зміни ціни і кількості здійснюється у додатковій угоді від ціни підписаного договору, а у наступних додаткових угодах за потреби - від останньої зміни ціни та кількості".

Новокаховська міська військова адміністрація Каховського району Херсонської області підтримує заявлені Керівником Каховської окружної прокуратури Херсонської області позовні вимоги.

Комунальне підприємство "НК ЕКОСЕРВІС" та Новокаховська міська рада будь-яких пояснень по суті спору до господарського суду не надали.

Розпорядник майном Товариства з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія" пояснень по суті спору до господарського суду не надавав.

Обставини справи встановлені Судом.

16.11.2020р. Комунальним підприємством "НК ЕКОСЕРВІС" в електронній системі закупівель Prozorro оприлюднено оголошення про проведення відкритих торгів (ідентифікатор закупівлі - UA-2020-11-16-001085-b) про закупівлю 507 000 кВт/год електричної енергії очікуваною вартістю 1 527 084, 00 грн.; джерело фінансування - місцевий бюджет.

Учасниками вказаних відкритих торгів зареєструвалися:

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "ХЕРСОНСЬКА ОБЛАСНА ЕНЕРГОПОСТАЧАЛЬНА КОМПАНІЯ" з ціновою пропозицією 932 880, 00 грн. з ПДВ;

2. Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРГОНОСІЇ УКРАЇНИ" з ціновою пропозицією 947 583, 00 грн. з ПДВ.

За результатами закупівлі переможцем визнано Товариство з обмеженою відповідальністю "Херсонська обласна енергопостачальна компанія" із ціновою пропозицією 932 880, 00 грн. з ПДВ.

23.12.2020р. між Комунальним підприємством "НК ЕКОСЕРВІС" (Споживач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Херсонська обласна енергопостачальна компанія" (Постачальник) укладено договір №37505091 постачання електричної енергії (далі - Договір).

Пунктом 2.1 цього Договору встановлено, що Постачальник продає електричну енергію Споживачу для забезпечення потреб Об`єктів Споживача, а Споживач оплачує Постачальнику вартість поставленої (спожитої) електричної енергії (далі - Товар).

Додатковою угодою № 1 до вказаного договору п. 2.1. Договору викладено у наступній редакції:

« 2.1. За цим Договором що Постачальник продає електричну енергію в кількості 507 000 кВт/год Споживачу для забезпечення потреб Об`єктів Споживача, а Споживач оплачує Постачальнику вартість поставленої (спожитої) електричної енергії (далі - Товар).»

Пунктом 5.1. Договору встановлено Споживач розраховується з Постачальником за електричну енергію за цінами, що визначаються відповідно до наступного механізму: на момент підписання Договору ціна (тариф) на постачання електричної енергії дорівнює ціні, з якою Постачальник переміг на торгах. В подальшому ціна (тариф) на постачання електричної енергії, може змінюватися виключно за згодою Сторін. Сторона яка має бажання змінити ціну (тариф) постачання електричної енергії зобов`язана направити другій Стороні мотивовану письмову пропозицію, не пізніше ніж за 2 місяці до дати пропонованої зміни ціни (тарифу). Сторона не має права відмовитись від виконання Договору через незгоду другої Сторони зі зміною ціни (тарифу), якщо їй не направлялась мотивована пропозиція, або мотивація була безпідставною.

Загальна вартість цього Договору на момент його укладення становить 932 880,00 грн. з ПДВ.

Відповідно до цінової пропозиції, з якою Постачальник переміг на торгах, ціна за одиницю Товару складає 1, 53333 без ПДВ, з ПДВ - 1, 84 грн.

Згідно п. 5.5. Договору розрахунковим періодом є календарний місяць.

У п. 13.1. Договору встановлено, що цей договір набирає чинності з моменту укладання і діє до 31.12.2021р.

Пунктом 13.8 Договору встановлено, що у випадку коливання ціни електричної енергії на ринку в бік збільшення, Постачальник має право письмово звернутись до Споживача з відповідною пропозицією, при цьому, така пропозиція в кожному окремому випадку, коли на ринку відбувається об`єктивне коливання ціни за одиницю товару в бік збільшення, повинна бути обґрунтована і документально підтверджена. Постачальник разом з письмовою пропозицією щодо внесення змін до договору надає документ (або документи), що підтверджує збільшення середньо ринкової ціни (діапазону цін тощо) за одиницю товару в тих межах/розмірах, на які Постачальник пропонує змінити ціну товару. Документ (або документи), що підтверджує збільшення ціни товару, повинен містити дані щодо середньо ринково, ціни (діапазону цін тощо) за одиницю товару на день укладення цього Договору (допускається надання документального підтвердження щодо середньо ринкової ціни (діапазону цін тощо) за одиницю товару в діапазоні з моменту укладання Договору до надання пропозиції Постачальником) та середньо ринкової ціни (діапазону цін тощо) за одиницю товару на момент письмового звернення Постачальника щодо збільшення ціни і повинен бути наданий у формі належним чином оформленої довідки/інформації (в оригіналі, або нотаріально засвідченій копії, виданої торгово-промисловою палатою України, або регіональною торгово-промисловою палатою, або органами державної статистики. Споживач має право не приймати пропозицію Постачальника. У такому випадку зміни до Договору не вносяться, випадку прийняття рішення Споживачем щодо внесення змін до цього Договору, шляхом укладання Додаткової угоди стосовно зміни ціни, у вказаній частин, до розрахунку ціни за одиницю товару приймається ціна за одиницю товару, що визначена Сторонами у момент укладення цього Договору (з урахуванням внесених раніше змін до цього Договору, та якщо такі обставини мали місце). При цьому, ціна за одиницю товару може бути збільшена на відсоток коливання ціни на ринку такого товару, але не більше ніж 10%. Наступи підвищення ціни можливе лише за результатами коливання ціни на ринку з моменту укладання останньої Додаткової угоди на підвищення ціни за одиницю товару. В будь- якому випадку підвищення ціни за одиницю товару здійснюється з урахуванням вимог п. 2 ч. 4 ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі».

Споживач має право відмовитись від зміни ціни за одиницю товару у випадках, якщо Постачальником не надано належне документальне підтвердження підвищення ціни, передбачене цим пунктом, або з інших обґрунтованих підстав.

Таким чином, згідно умов Договору №37505091 постачання електричної енергії від 23.12.2020р. Постачальник взяв на себе зобов`язання поставити Товар у кількості 507 000 кВт/год загальною вартістю 932 880,00 грн. з ПДВ, ціна за одиницю Товару складала 1, 53333 без ПДВ, з ПДВ - 1, 84 грн.

Під час дії вказаного Договору, між Комунальним підприємством "НК ЕКОСЕРВІС" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Херсонська обласна енергопостачальна компанія" були укладені додаткові угоди до Договору №37505091 постачання електричної енергії від 23.12.2020р., якими змінювалась загальна кількість Товару, що Постачальник зобов`язувався поставити Споживачу, а відтак і вартість за одиницю товару, в обґрунтуванні підстав для укладання зазначених додаткових угод Постачальник посилався на коливання ціни на електричну енергію на ринку "на добу не перед" (РДН) та внутрішньо-добовому ринку (ВДР) України, що підтверджується висновками Херсонської Торгово-промислової палати, а саме:

- Додаткова угода №3 від 03.03.2021р.

Пунктом 1 вказаної Додаткової угоди сторони з 01.02.2021р. дійшли згоди внести зміни до п. 2.1 Договору та викласти його у наступній редакції:

« 2.1. За цим Договором що Постачальник продає електричну енергію Споживачу для забезпечення потреб Об`єктів Споживача, а Споживач оплачує Постачальнику вартість поставленої (спожитої) електричної енергії (далі - Товар) 326 507, 184 кВт/год.»

В обґрунтуванні укладення вказаної додаткової угоди Сторони послались на Експертний висновок Херсонської Торгово-промислової палати від 15 лютого 2021р. № Ве-50. У вказаному експертному висновку зазначено, що середньозважена ціна по ОЕС України по результатам торгів РДП (ринок на добу наперед) за 1 МВт.год. електричної енергії за січень 2021 р. (без ПДВ) 1 462, 52 грн., за період 10 днів лютого 2021 р. (з 01 по 10 лютого 2021 р. включно) (без ПДВ) - 1 698, 79 грн. Приріст склав 16,15 %.

- Додаткова угода №4 від 12.03.2021р.

Вказаною додатковою угодою Сторони узгодили з 01.02.2021р. внести зміни до п. 2.1. Договору у частині загальної кількості Товару, яка підлягала поставці, а саме визначено у кількості 469 121, 027 кВт/год.

В обґрунтуванні укладення вказаної додаткової угоди Сторони послались також на Експертний висновок Херсонської Торгово-промислової палати від 15 лютого 2021р. № Ве-50.

- Додаткова угода №6 від 05.05.2021р.

Вказаною додатковою угодою Сторони узгодили з 01.04.2021р. внести зміни до п. 2.1. Договору у частині загальної кількості Товару, яка підлягала поставці, а саме визначено у кількості 456 611, 44 кВт/год.

В обґрунтуванні укладення вказаної додаткової угоди Сторони послались на Експертний висновок Херсонської Торгово-промислової палати від 23 квітня 2021р. № Ве-127. У вказаному експертному висновку зазначено, що середньозважена ціна по ОЕС України по результатам торгів РДП (ринок на добу наперед) за 1 МВт.год. електричної енергії за березень 2021 р. (без ПДВ) 1 374, 25 грн., за перші 20 днів квітня 2021 р. (з 01 по 20 квітня 2021 р. включно) (без ПДВ) - 1 420, 04 грн. Приріст склав 3, 33%.

- Додаткова угода №7 від 07.07.2021р.

Вказаною додатковою угодою Сторони узгодили з 01.06.2021р. внести зміни до п. 2.1. Договору у частині загальної кількості Товару, яка підлягала поставці, а саме визначено у кількості 421 753, 146 кВт/год.

В обґрунтуванні укладення вказаної додаткової угоди Сторони послались на Експертний висновок Херсонської Торгово-промислової палати від 01 липня 2021р. № Ве-222. У вказаному експертному висновку зазначено, що середньозважена ціна по ОЕС України по результатам торгів РДП (ринок на добу наперед) за 1 МВт.год. електричної енергії за травень 2021 р. (без ПДВ) 1 018, 74 грн., за червень 2021 р. (без ПДВ) - 1 425, 14 грн. Приріст склав 39, 89%.

- Додаткова угода №8 від 06.08.2021р.

Вказаною додатковою угодою Сторони узгодили з 01.07.2021р. внести зміни до п. 2.1. Договору у частині загальної кількості Товару, яка підлягала поставці, а саме визначено у кількості 389 082, 598 кВт/год.

В обґрунтуванні укладення вказаної додаткової угоди Сторони послались на Експертний висновок Херсонської Торгово-промислової палати від 30 липня 2021р. № Ве-248. У вказаному експертному висновку зазначено, що середньозважена ціна по ОЕС України по результатам торгів РДП (ринок на добу наперед) за 1 МВт.год. електричної енергії за червень 2021 р. (без ПДВ) 1 352, 96 грн., за липень 2021 р. (без ПДВ) - 1 714, 02 грн. Приріст склав 26, 69%.

- Додаткова угода №9 від 02.09.2021р.

Вказаною додатковою угодою Сторони узгодили з 01.08.2021р. внести зміни до п. 2.1. Договору у частині загальної кількості Товару, яка підлягала поставці, а саме визначено у кількості 358 532, 48 кВт/год.

В обґрунтуванні укладення вказаної додаткової угоди Сторони послались на Експертний висновок Херсонської Торгово-промислової палати від 16 серпня 2021р. № Ве-278. У вказаному експертному висновку зазначено, що середньозважена ціна по ОЕС України по результатам торгів РДП (ринок на добу наперед) за 1 МВт.год. електричної енергії за перші 10 днів липня 2021 р. (І декада липня 2021р.) (без ПДВ) 1 055, 60 грн., за перші 10 днів серпня 2021 р. (І декада серпня 2021р.) (без ПДВ) - 2 127, 10 грн. Приріст склав 101, 51%.

- Додаткова угода №10 від 03.09.2021р.

Вказаною додатковою угодою Сторони узгодили з 01.08.2021р. внести зміни до п. 2.1. Договору у частині загальної кількості Товару, яка підлягала поставці, а саме визначено у кількості 330 031, 4154 кВт/год.

В обґрунтуванні укладення вказаної додаткової угоди Сторони послались на Експертний висновок Херсонської Торгово-промислової палати від 27 серпня 2021р. № Ве-293. У вказаному експертному висновку зазначено, що середньозважена ціна по ОЕС України по результатам торгів РДП (ринок на добу наперед) за 1 МВт.год. електричної енергії за перші 20 днів липня 2021 р. (ІІ декада липня 2021р.) (без ПДВ) 1 332, 26 грн., за перші 20 днів серпня 2021 р. (ІІ декада серпня 2021р.) (без ПДВ) - 2 102, 07 грн. Приріст склав 57, 78%.

- Додаткова угода №11 від 06.10.2021р.

Вказаною додатковою угодою Сторони узгодили з 01.09.2021р. внести зміни до п. 2.1. Договору у частині загальної кількості Товару, яка підлягала поставці, а саме визначено у кількості 305 958, 597 кВт/год.

В обґрунтуванні укладення вказаної додаткової угоди Сторони послались на Експертний висновок Херсонської Торгово-промислової палати від 21 вересня 2021р. № Ве-331. У вказаному експертному висновку зазначено, що середньозважена ціна по ОЕС України по результатам торгів РДП (ринок на добу наперед) за 1 МВт.год. електричної енергії за ІІІ декаду серпня 2021 р. (з 21.08.2021р. по 31.08.2021р.) (без ПДВ) 2 034, 14 грн., за І декаду вересня 2021р. (з 01.09.2021р. по 10.09.2021р.) (без ПДВ) - 2 217, 07 грн. Приріст склав 8, 99%.

- Додаткова угода №12 від 04.11.2021р.

Вказаною додатковою угодою Сторони узгодили з 01.10.2021р. внести зміни до п. 2.1. Договору виклавши його у наступній редакції:

«п. 2.1. За цим Договором що Постачальник продає електричну енергію Споживачу для забезпечення потреб Об`єктів Споживача, а Споживач оплачує Постачальнику вартість поставленої (спожитої) електричної енергії (далі - Товар) 391 674, 418 кВт/год.

з 01.01 по 31.01.2021 року - 57 993 кВт*год;

з 01.02 по 31.03.2021 року - 88 334 кВт*год;

з 01.04 по 31.05.2021 року - 78 255 кВт*год;

з 01.06 по 31.06.2021 року - 27 125 кВт*год;

з 01.07 по 31.07.2021 року - 28 292 кВт*год;

з 01.08 по 31.08.2021 року - 27 911 кВт*год;

з 01.09 по 30.09.2021 року - 33 366 кВт*год;

з 01.10 по 31.12.2021 року - 50 398, 418 кВт*год.

Ціна (тариф) за 1 кВт*год електричної енергії становить: 3, 61468 грн., разом з ПДВ.

з 01.01 по 31.01.2021 року - 1, 84 грн. разом з ПДВ,

з 01.02 по 31.03.2021 року - 1, 98858 грн. разом з ПДВ,

з 01.04 по 31.05.2021 року - 2, 04305 грн. разом з ПДВ,

з 01.06 по 31.06.2021 року - 2, 21191 грн. разом з ПДВ,

з 01.07 по 31.07.2021 року - 2, 39765 грн. разом з ПДВ,

з 01.08 по 31.08.2021 року - 2, 82664 грн. разом з ПДВ,

з 01.09 по 30.09.2021 року - 3, 04904 грн. разом з ПДВ,

з 01.10 по 31.12.2021 року - 3, 61468 грн. разом з ПДВ.»

В обґрунтуванні укладення вказаної додаткової угоди Сторони послались на Експертний висновок Херсонської Торгово-промислової палати від 23 жовтня 2021р. № Ве-386. У вказаному експертному висновку зазначено, що середньозважена ціна по ОЕС України по результатам торгів РДП (ринок на добу наперед) за 1 МВт.год. електричної енергії І декаду жовтня 2021р. (з 01.10.2021р. по 10.10.2021р.) (без ПДВ) 2 568, 15 грн., за ІІ декаду жовтня 2021 р. (з 11.10.2021р. по 20.10.2021р.) (без ПДВ) - 2 841, 95 грн. Приріст склав 10, 66%.

- Додаткова угода №13 від 29.11.2021р.

Вказаною додатковою угодою Сторони узгодили з 01.11.2021р. внести зміни до п. 2.1. Договору виклавши його у наступній редакції:

«п. 2.1. За цим Договором що Постачальник продає електричну енергію Споживачу для забезпечення потреб Об`єктів Споживача, а Споживач оплачує Постачальнику вартість поставленої (спожитої) електричної енергії (далі - Товар) 391 469, 183 кВт/год.

з 01.01 по 31.01.2021 року - 57 993 кВт*год;

з 01.02 по 31.03.2021 року - 88 334 кВт*год;

з 01.04 по 31.05.2021 року - 78 255 кВт*год;

з 01.06 по 31.06.2021 року - 27 125 кВт*год;

з 01.07 по 31.07.2021 року - 28 292 кВт*год;

з 01.08 по 31.08.2021 року - 27 911 кВт*год;

з 01.09 по 30.09.2021 року - 33 366 кВт*год;

з 01.10 по 31.10.2021 року - 47 916 кВт*год.;

з 01.11 по 31.12.2021 року - 2 277, 183 кВт*год.

Ціна (тариф) за 1 кВт*год електричної енергії становить: 3, 94055 грн., разом з ПДВ.

з 01.01 по 31.01.2021 року - 1, 84 грн. разом з ПДВ,

з 01.02 по 31.03.2021 року - 1, 98858 грн. разом з ПДВ,

з 01.04 по 31.05.2021 року - 2, 04305 грн. разом з ПДВ,

з 01.06 по 31.06.2021 року - 2, 21191 грн. разом з ПДВ,

з 01.07 по 31.07.2021 року - 2, 39765 грн. разом з ПДВ,

з 01.08 по 31.08.2021 року - 2, 82664 грн. разом з ПДВ,

з 01.09 по 30.09.2021 року - 3, 04904 грн. разом з ПДВ,

з 01.10 по 31.10.2021 року - 3, 61468 грн. разом з ПДВ,

з 01.11 по 31.12.2021 року - 3, 94055 грн. разом з ПДВ.»

В обґрунтуванні укладення вказаної додаткової угоди Сторони послались на Експертний висновок Херсонської Торгово-промислової палати від 15 листопада 2021р. № Ве-425. У вказаному експертному висновку зазначено, що середньозважена ціна по ОЕС України по результатам торгів РДП (ринок на добу наперед) за 1 МВт.год. електричної енергії за І декаду жовтня 2021р. (з 01.10.2021р. по 10.10.2021р.) (без ПДВ) 2 568, 15 грн., за І декаду листопада 2021р. (з 01.11.2021р. по 10.11.2021р.) (без ПДВ) - 3 374, 95 грн. Приріст склав 31, 42%.

- Додаткова угода №14 від 08.12.2021р.

Вказаною додатковою угодою Сторони узгодили з 01.11.2021р. внести зміни до п. 2.1. Договору виклавши його у наступній редакції:

«п. 2.1. За цим Договором що Постачальник продає електричну енергію Споживачу для забезпечення потреб Об`єктів Споживача, а Споживач оплачує Постачальнику вартість поставленої (спожитої) електричної енергії (далі - Товар) 391 279, 3263 кВт/год.

з 01.01 по 31.01.2021 року - 57 993 кВт*год;

з 01.02 по 31.03.2021 року - 88 334 кВт*год;

з 01.04 по 31.05.2021 року - 78 255 кВт*год;

з 01.06 по 31.06.2021 року - 27 125 кВт*год;

з 01.07 по 31.07.2021 року - 28 292 кВт*год;

з 01.08 по 31.08.2021 року - 27 911 кВт*год;

з 01.09 по 30.09.2021 року - 33 366 кВт*год;

з 01.10 по 31.10.2021 року - 47 916 кВт*год.;

з 01.11 по 31.12.2021 року - 2 087, 326 кВт*год.

Ціна (тариф) за 1 кВт*год електричної енергії становить: 4, 29897 грн., разом з ПДВ.

з 01.01 по 31.01.2021 року - 1, 84 грн. разом з ПДВ,

з 01.02 по 31.03.2021 року - 1, 98858 грн. разом з ПДВ,

з 01.04 по 31.05.2021 року - 2, 04305 грн. разом з ПДВ,

з 01.06 по 31.06.2021 року - 2, 21191 грн. разом з ПДВ,

з 01.07 по 31.07.2021 року - 2, 39765 грн. разом з ПДВ,

з 01.08 по 31.08.2021 року - 2, 82664 грн. разом з ПДВ,

з 01.09 по 30.09.2021 року - 3, 04904 грн. разом з ПДВ,

з 01.10 по 31.10.2021 року - 3, 61468 грн. разом з ПДВ,

з 01.11 по 31.12.2021 року - 4, 29897 грн. разом з ПДВ.»

В обґрунтуванні укладення вказаної додаткової угоди Сторони послались на Експертний висновок Херсонської Торгово-промислової палати від 24 листопада 2021р. № Ве-453. У вказаному експертному висновку зазначено, що середньозважена ціна по ОЕС України по результатам торгів РДП (ринок на добу наперед) за 1 МВт.год. електричної енергії за ІІ декаду жовтня 2021р. (з 10.10.2021р. по 20.10.2021р.) (без ПДВ) 2 714, 10 грн., за ІІ декаду листопада 2021р. (з 10.11.2021р. по 20.11.2021р.) (без ПДВ) - 3 358, 71 грн. Приріст склав 23, 75%.

Суд зазначає, що попри зазначення у Додаткових угодах №3, 4, 6-14 про внесення змін до п. 5.1. Договору, у вказаних Додаткових угодах цей пункт викладено у редакції Договору №37505091 від 23.12.2020р.

20.12.2021р. між Комунальним підприємством "НК ЕКОСЕРВІС" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Херсонська обласна енергопостачальна компанія" була укладена Додаткова угода №15 до Договору №37505091. Пунктом 1 цієї додаткової угоди встановлено, що у зв`язку з невикористанням бюджетних коштів у розмірі 36 873, 50 грн., сторони прийшли до згоди змінити п. 5.1 Договору від 23.12.2020р. №37505091 та викласти його у наступній редакції:

«Пунктом 5.1. Договору встановлено Споживач розраховується з Постачальником за електричну енергію за цінами, що визначаються відповідно до наступного механізму: на момент підписання Договору ціна (тариф) на постачання електричної енергії дорівнює ціні, з якою Постачальник переміг на торгах. В подальшому ціна (тариф) на постачання електричної енергії, може змінюватися виключно за згодою Сторін. Сторона яка має бажання змінити ціну (тариф) постачання електричної енергії зобов`язана направити другій Стороні мотивовану письмову пропозицію, не пізніше ніж за 2 місяці до дати пропонованої зміни ціни (тарифу). Сторона не має права відмовитись від виконання Договору через незгоду другої Сторони зі зміною ціни (тарифу), якщо їй не направлялась мотивована пропозиція, або мотивація була безпідставною.

Загальна вартість цього Договору на момент його укладення становить 932 880,00 грн. з ПДВ. З них за рахунок бюджетних коштів 896 006, 50 грн.»

До позовної заяви надано квитанції, що підтверджують оплату Комунальним підприємством "НК ЕКОСЕРВІС" за поставлену електричну енергії за Договором від 23.12.2020р. №37505091 у наступному розмірі: за січень 2021р. - 106 706, 88 грн.; за лютий 2021р. - 98 068, 81 грн.; за березень 2021р. - 77 590, 42 грн.; за квітень 2021р. - 96 237, 76 грн.; за травень 2021р. - 63 640, 97 грн.; за червень 2021р. - 23 500, 00 грн.; за липень 2021р. - 67 834, 24 грн.; за серпень 2021р. - 78 894, 27 грн.; за вересень 2021р. - 101 734, 40 грн.; за жовтень 2021р. - 173 200, 80 грн.; за листопад 2021р. - 8 597, 95 грн., що разом складає 896 006, 50 грн.

Враховуючи Тарифи на електричну енергію, встановлені вищевказаними додатковими угодами та суму фактично сплачених грошових коштів за електричну енергію, господарським судом встановлено, що за рахунок бюджетних коштів було оплачено наступну кількість Товару, поставленого Комунальному підприємству «НК ЕКОСЕРВІС» за Договором №37505091 від 23.12.2020р.: у січні 2021р. - 57 993 кВт*год; у лютому 2021р. - 49 316 кВт*год; у березні 2021р. - 39 018 кВт*год; у квітні 2021р. - 47 105 кВт*год; у травні 2021р. - 31 150 кВт*год; у червні 2021р. - 10 624 кВт*год; у липні 2021р. - 28 292 кВт*год; у серпні 2021р. - 27 911 кВт*год; у вересні 2021р. - 33 366 кВт*год; у жовтні 2021р. - 47 916 кВт*год; у листопаді 2021р. - 2 000 кВт*год., що разом складає 374 691 кВт*год. Така кількість поставленого Товару, за виключенням червня та листопада 2021р. відповідає тій кількості, що зазначена у Додатковій угоді №14 від 08.12.2021р. до Договору №37505091 від 23.12.2020р.

Таким чином, на виконання умов даного Договору Товариство з обмеженою відповідальністю "Херсонська обласна енергопостачальна компанія" поставило Комунальному підприємству «НК ЕКОСЕРВІС» 374 691 кВт*год. електричної енергії, за які Комунальним підприємством «НК ЕКОСЕРВІС» за рахунок бюджетних коштів було сплачено 896 006, 50 грн.

Законодавство та правові позиції, застосоване Судом.

Частиною 1 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" встановлено, що Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Положеннями ч. 1 ст. 628, ст. 629 Цивільного кодексу України встановлено, зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно приписів ч.ч. 1-3 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Відповідно до ч. 2 ст. 189 Господарського кодексу України ціна є істотною умовою господарського договору.

Згідно з ч. 1 ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Частиною 1 ст. 652 Цивільного кодексу України встановлено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Положеннями ч. 3, 4 ст. 653 Цивільного кодексу України встановлено, що у разі зміни договору зобов`язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Сторони не мають права вимагати повернення того, що було виконане ними за зобов`язанням до моменту зміни договору, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ст. 655 Цивільного кодексу України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 334 Цивільного кодексу України право власності у набувача майна за договором виникає з моменту передання майна, якщо інше не встановлено договором або законом. Переданням майна вважається вручення його набувачеві або перевізникові, організації зв`язку тощо для відправлення, пересилання набувачеві майна, відчуженого без зобов`язання доставки.

У преамбулі Закону України "Про публічні закупівлі" зазначено, що метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Частиною 4 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" встановлено, що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

Пунктом 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" встановлено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії.

Судом встановлено, що станом на момент підписання договору про закупівлю сторонами погоджені всі істотні умови - предмет, ціна та строк виконання зобов`язань за договором відповідно до вимог ч. 3 ст. 180 Господарського кодексу України та Закону України "Про публічні закупівлі".

Виходячи зі змісту ч. 1 ст. 653 Цивільного кодексу України, у разі зміни договору зобов`язання сторін змінюються відповідно до змінених умов. Таким чином, у залежності від коливання ціни товару на ринку сторони протягом дії договору про закупівлю можуть вносити зміни декілька разів в частині ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків кожного разу з урахуванням попередніх змін, внесених до нього, сукупність яких може перевищувати 10 відсотків від ціни за одиницю товару, визначеної сторонами на момент укладання договору про закупівлю та за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної у договорі, і виконати свої зобов`язання відповідно до такого договору з урахуванням зазначених змін. Водночас, внесення таких змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим.

Коливання ціни на ринку повинно розцінюватися саме після підписання договору, оскільки ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" урегульовано саме зміну істотних умов у разі виникнення такого явища, як коливання ціни на ринку.

Виходячи із викладеного, внесення змін до договору є правомірним лише у випадку документального підтвердження коливання ціни на товар у період з моменту укладення договору до моменту укладення додаткової угоди.

При цьому існування обставин, які є підставою для зміни ціни товару, повинні бути доведені належними та допустимими доказами та такі коливання ціни товару на ринку повинні бути наявні саме на момент внесення таких змін.

Положеннями зазначеної статті Закону не визначено переліку документів, які є підставою для зміни істотних умов договору про закупівлю, зокрема, що підтверджують збільшення ціни за одиницю товару на ринку.

У той же час, у документі, який видає компетентна організація, має бути зазначена чинна ринкова ціна на товар і її порівняння з ринковою ціною станом на дату, з якої почалися змінюватися ціни на ринку, як у бік збільшення, так і у бік зменшення (тобто наявності коливання). Необхідність зазначення такої інформації зумовлюється також тим, що у випадку коливання цін, зміни до договору про закупівлю вносяться з урахуванням показників коливання цін, що стали підставою для здійснення попередніх змін до договору. Кожна зміна до договору має містити окреме документальне підтвердження; документ про зміну ціни повинен містити належне підтвердження викладених в ньому даних, проведених досліджень коливання ринку, джерел інформації тощо.

В обґрунтуванні до укладення Додаткових угод №3 від 03.03.2021р. та №4 від 12.03.2021р., згідно яких вартість за одиницю Товару з 01.02.2021р. збільшено до 1, 98858 грн. разом з ПДВ, Відповідач посилався на експертний висновок Херсонської Торгово-промислової палати від 15 лютого 2021р. № Ве-50. У вказаному експертному висновку зазначено, що середньозважена ціна по ОЕС України по результатам торгів РДП (ринок на добу наперед) за 1 МВт.год. електричної енергії за січень 2021 р. (без ПДВ) 1 462, 52 грн., за період 10 днів лютого 2021 р. (з 01 по 10 лютого 2021 р. включно) (без ПДВ) - 1 698, 79 грн. Приріст склав 16,15 %.

Укладення Додаткової угоди №6 від 05.05.2021р. згідно якої вартість за одиницю Товару з 01.04.2021р. збільшено до 2, 04305 грн. разом з ПДВ, Відповідач посилався на експертний висновок Херсонської Торгово-промислової палати від 23 квітня 2021р. № Ве-127. У вказаному експертному висновку зазначено, що середньозважена ціна по ОЕС України по результатам торгів РДП (ринок на добу наперед) за 1 МВт.год. електричної енергії за березень 2021 р. (без ПДВ) 1 374, 25 грн., за перші 20 днів квітня 2021 р. (з 01 по 20 квітня 2021 р. включно) (без ПДВ) - 1 420, 04 грн. Приріст склав 3, 33%.

Укладення Додаткової угоди №7 від 07.07.2021р. згідно якої вартість за одиницю Товару з 01.06.2021р. збільшено до 2, 21191 грн. разом з ПДВ, Відповідач посилався на експертний висновок Херсонської Торгово-промислової палати від 01 липня 2021р. № Ве-222. У вказаному експертному висновку зазначено, що середньозважена ціна по ОЕС України по результатам торгів РДП (ринок на добу наперед) за 1 МВт.год. електричної енергії за травень 2021 р. (без ПДВ) 1 018, 74 грн., за червень 2021 р. (без ПДВ) - 1 425, 14 грн. Приріст склав 39, 89%.

Вказані документи суд не приймає як належний доказ, що підтверджує коливання (збільшення чи зменшення ціни за одиницю товару на ринку), оскільки у ньому не відображена інформація стосовно ринкової вартості одиниці товару за період з дати укладання основного договору до дати укладення додаткових угод № 3, 4, 6 та 7 до нього. У вказаних експертних висновках указано коливання ціни на одиницю Товару за періоди: січень 2021 р. - перші 10 днів лютого 2021 р., березень 2021 р. - перші 20 днів квітня 2021 р., травень 2021 р. - за червень 2021 р. При цьому, суд звертає увагу на те, що незважаючи на зростання середньозваженої ціни на електричну енергію, у періоди відображені у вказаних експертних висновках, така ціна була значно нижчою, ніж визначена сторонами у основному Договорі. Оцінка співвідношення вказаних цін на Товар у окремо взятий проміжок часу, який констатує лише збільшення ціни між початковою та кінцевою оціночними величинами у даному проміжку часу, не відображає коливання ціни на Товар у період з моменту укладення договору до моменту укладення додаткової угоди.

Також, Суд враховує, що на спростування доводів Відповідача, прокурором надано до матеріалів справи інформацію з даних сайту ДП "Оператор ринку" стосовно середньозважених цін на майданчику ринку "на добу наперед" (РДН), згідно якої у період з дати укладання договору з грудня 2020р. по липень 2020р. середньозважена ціна за результатами торгів РНД по ОЕС України мала наступні показники: грудень 2020р. - 1 575, 24 грн.м Ват/год; січень 2021р. - 1 462,52 грн. мВат/год; лютий 2021р. - 1 632, 56 грн. мВат/год; березень 2021р. - 1 374, 25 грн. мВат/год; квітень 2021р. - 1 450, 22 грн. мВат/год; травень 2021р. - 1 018, 74 грн. мВат/год; червень 2021р. - 1 425, 14 грн. мВат/год; липень 2021р. - 1 444, 05 грн. мВат/год.

Аналогічні висновки містяться, зокрема, у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 18.03.2021р. у справі №924/1240/18, на яку посилався Відповідач у свої запереченнях, у постанові Верховного Суду у складі Касаційного господарського суду від 15.06.2022р. у справі №924/674/21.

Крім того, при укладені додаткових угод №№ 3, 4, 6 та 7 Сторонами договору порушено вимоги законодавства та змінено ціну товару після фактичного виконання продавцем зобов`язання після передачі такого товару у власність покупця, а додатковими угодами №6 та 7 збільшено ціну за одиницю товару більш ніж на 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, що не допускається.

Вказана правова позиція зазначена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 24.01.2024р. у справі №922/2321/22, де сформовано правовий висновок про застосування норм пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі": із системного тлумачення норм Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України та Закону України "Про публічні закупівлі" вбачається, що ціна товару є істотною умовою договору про закупівлю. Зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається. Зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається. Зміна ціни товару в бік збільшення до передачі його у власність покупця за договором про закупівлю можлива у випадку збільшення ціни такого товару на ринку, якщо сторони договору про таку умову домовились. Якщо сторони договору про таку умову не домовлялись, то зміна ціни товару в бік збільшення у випадку зростання ціни такого товару на ринку можлива, лише якщо це призвело до істотної зміни обставин, в порядку статті 652 ЦК України, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. У будь-якому разі ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору. Тобто під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення за наявності умов, встановлених у статті 652 ЦК України та пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922-VIII, проте загальне збільшення такої ціни не повинно перевищувати 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі.

В іншому випадку не досягається мета Закону України "Про публічні закупівлі", яка полягає в забезпеченні ефективного та прозорого здійснення закупівель, створенні конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобіганні проявам корупції в цій сфері та розвитку добросовісної конкуренції, оскільки продавці з метою перемоги можуть під час проведення процедури закупівлі пропонувати ціну товару, яка нижча за ринкову, а в подальшому, після укладення договору про закупівлю, вимагати збільшити цю ціну, мотивуючи коливаннями ціни такого товару на ринку.

Частиною 1 ст. 203 Цивільного Кодексу України встановлено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Згідно ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частиною першою статті 203 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 3 ст. 215 Цивільного кодексу України, якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Враховуючи вищевказані положення законодавства та встановлені Судом обставини справи, Суд вважає, що оспорювані додаткові угоди №3 від 03.03.2021р. та №4 від 12.03.2021р., №6 від 05.05.2021р. та №7 від 07.07.2021р. до Договору №37505091 від 23.12.2020р. укладені всупереч приписам закону, зокрема, Закону України "Про публічні закупівлі", тому позовні вимоги про визнання їх недійсними є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Підставами для визнання недійсними додаткових угод до договору №8-14 до Договору №37505091 від 23.12.2020р. є порушення, аналогічне тому, що було допущене при укладені додаткових угод №3, 4, 6 та 7 - не підтвердження належними та допустимими доказами коливання ціни на Товар у період з моменту укладення договору (передньої додаткової угоди) до моменту укладення додаткової угоди.

У Додаткових угодах №8-14 також допущено порушення та змінено ціну за одиницю товару після передачі Товару Споживачу, та порушено вимоги п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" шляхом збільшення ціни за одиницю товару більш ніж на 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі.

Враховуючи вищевикладене, господарський суд вважає, що Додаткові угоди №8-14 до Договору №37505091 від 23.12.2020р. також суперечать нормам Цивільного кодексу України та Закону України "Про публічні закупівлі", тому підлягають визнанню недійсними.

З огляду на зазначені обставини, господарський суд задовольняє позовні вимоги Позивача у частині визнання недійсними Додаткових угод №3, 4, 6-14 до Договору №37505091 від 23.12.2020р.

Стосовно стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія" на користь Новокаховської міської військової адміністрації Каховського району Херсонської області грошових коштів у розмірі 206 573, 22 грн. господарський суд зазначає наступне.

Позивач у позовній заяві вказує на те, що на його думку, правовою підставою для задоволення вимог про стягнення надмірно сплачених коштів є ч. 1 ст. 670 Цивільного кодексу України, оскільки за Договору №37505091 від 23.12.2020р. за постачання 374 692 кВт/год електричної енергії Комунальне підприємство «НК ЕКОСЕРВІС» повинно було б сплатити 689 433, 28 грн., а тому, на думку Позивача, переплати за поставлений товар складає 206 573, 22 грн.

Частиною 1 ст. 670 Цивільного кодексу України встановлено, що якщо продавець передав покупцеві меншу кількість товару, ніж це встановлено договором купівлі-продажу, покупець має право вимагати передання кількості товару, якої не вистачає, або відмовитися від переданого товару та його оплати, а якщо він оплачений, - вимагати повернення сплаченої за нього грошової суми.

У постановах Великої Палати Верховного Суду від 4 грудня 2019 року у справі №917/1739/17 та від 25 червня 2019 року у справі № 924/1473/15 зроблено правовий висновок про те, що посилання суду в рішенні на інші норми права, ніж зазначені в позовній заяві, не може розумітися як вихід суду за межі позовних вимог. У зв`язку із цим суд, з`ясувавши при розгляді справи, що позивач послався не на ті норми, що фактично регулюють спірні правовідносини, самостійно здійснює правильну правову кваліфікацію останніх та застосовує в рішенні саме такі норми матеріального і процесуального права, предметом регулювання яких є відповідні правовідносини.

Саме на суд покладено обов`язок надати правову кваліфікацію відносинам сторін виходячи з фактів, установлених під час розгляду справи, та визначити, яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення спору.

Господарський суд не погоджується із доводами Позивача, що спірні правовідносини підпадають під регулювання ч. 1 ст. 670 Цивільного кодексу України, оскільки у даному випадку зменшення загальної кількості поставленої електричної енергії відбулось у зв`язку із збільшенням вартості за одиницю товару, а не у зв`язку із не здійсненням передачі Товару у кількості, встановленій у договорі купівлі-продажу.

Зважаючи на те, що судом встановлено наявність підстав для визнання недійсними Додаткових угод №3, 4 6-14 до Договору №37505091 від 23.12.2020р., якими було збільшено вартість за одиницю Товару та зменшено його загальну кількість, Суд вважає, що застосовними у даному випадку є положення ст. 216 та 1212 Цивільного кодексу України.

Згідно ч. 1 статті 216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Частиною 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України встановлено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

У п. 1 ч. 3 ст. 1212 Цивільного кодексу України встановлено, що положення цієї глави застосовуються також до вимог про повернення виконаного за недійсним правочином.

Фактично, на виконання вказаного Договору, з урахуванням змін до нього, Товариство з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія" поставило Комунальному підприємству «НК ЕКОСЕРВІС» 374 691 кВт*год. електричної енергії, за які Комунальним підприємством «НК ЕКОСЕРВІС» за рахунок бюджетних коштів було сплачено 896 006, 50 грн.

З урахуванням визнання недійсними Додаткових угод №№ 3, 4, 6-14 до Договору №37505091 від 23.12.2020р., якими було збільшено ціну за одиницю Товару, за об`єм електричної енергії у кількості 374 691 кВт*год Комунальне підприємство «НК ЕКОСЕРВІС» повинно було сплатити Товариству з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія" грошові кошти у розмірі 689 431, 44 грн. (374 691 кВт-год * 1,84 грн.).

Таким чином, Комунальне підприємство «НК ЕКОСЕРВІС» безпідставно сплатило на користь Товариства з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія" грошові кошти у розмірі 206 575, 06 грн. Вказані грошові кошти, підлягають стягненню з Товариства з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія" на користь Новокаховської міської військової адміністрації Каховського району Херсонської області у порядку статей 216, 1212 ЦК України.

Враховуючи вищевикладене та положення ч. 1 ст. 14 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд вважає за належне стягнути на користь Новокаховської міської військової адміністрації Каховського району Херсонської області з Товариства з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія" надмірно сплачені грошові кошти у сумі 206 573, 22 грн.

Стосовно стягнення вказаних грошових коштів на користь Новокаховської міської військової адміністрації Каховського району Херсонської області господарський суд зазначає наступне.

З Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що засновником Комунального підприємства «НК ЕКОСЕРВІС» є Новокаховська міська рада.

Під час здійснення процедури публічної закупівлі, за результатами якої 23.12.2020р. між Комунальним підприємством "НК ЕКОСЕРВІС" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Херсонська обласна енергопостачальна компанія" укладено договір №37505091 постачання електричної енергії, Новокаховська міська рада здійснювала повноваження органу місцевого самоврядування Новокаховська міська громади Каховського району Херсонській області та була розпорядником бюджетних коштів, за рахунок яких здійснювалось фінансування вказаної процедури публічних закупівель.

Указом Президента України від 19.12.2022 № 867/2022 «Про утворення військової адміністрації» утворено Новокаховську міську військову адміністрацію Каховського району Херсонської області.

Відповідно до постанови Верховної Ради України № 2898-ІХ від 06.02.2023 «Про здійснення начальниками військових адміністрацій населених пунктів у Каховському та Херсонському районах Херсонської області повноважень, передбачених частиною другою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» (набула чинності 15.02.2023) у період дії воєнного стану в Україні та 30 днів після його припинення чи скасування: начальник Новокаховської міської військової адміністрації Каховського району Херсонської області, крім повноважень, віднесених до його компетенції Законом України «Про правовий режим воєнного стану», здійснює повноваження відповідної міської ради та її виконавчого комітету, відповідного міського голови; апарат Новокаховської міської ради та її виконавчого комітету, інші виконавчі органи (з урахуванням абзацу третього пункту 1 частини другої статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»), комунальні підприємства, установи та організації відповідних територіальних громад підпорядковуються начальникам відповідної військової адміністрації.

Таким чином, з утворенням Новокаховської міської військової адміністрації Каховського району Херсонської області повноваження Новокаховської міської ради були припинені.

Частиною 6 ст. 4 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» фінансування діяльності військових адміністрацій із виконання повноважень органів місцевого самоврядування здійснюється за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів, виконання інших функцій за рахунок коштів Державного бюджету України.

Згідно п.п. 5 п. 22 «Прикінцевих та перехідних положень» Бюджетного кодексу України установлено, що в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації функції органів місцевого самоврядування, їх виконавчих органів, місцевих державних адміністрацій, військово-цивільних адміністрацій у частині бюджетних повноважень здійснюють військові адміністрації відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

З огляду на зазначені обставини, грошові кошти у розмірі 206 573, 22 грн. підлягають стягненню на користь Новокаховської міської військової адміністрації Каховського району Херсонської області, як розпорядника бюджетних коштів Новокаховської міської громади Каховського району Херсонській області та зарахуванню до доходів загального фонду місцевого бюджету.

Частиною 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судовий збір покладається: 1) у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; 2) у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи викладене, господарський суд покладає судові втрати на відповідачів.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, ст. 7 Кодексу України з процедур банкрутства, суд -

ВИРІШИВ :

1. Позов задовольнити.

2. Визнати недійсною додаткову угоду №3 від 03.03.2021р. до Договору від 23.12.2020р. №37505091 постачання електричної енергії, укладену між Комунальним підприємством "НК ЕКОСЕРВІС" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Херсонська обласна енергопостачальна компанія".

3. Визнати недійсною додаткову угоду №4 від 12.03.2021р. до Договору від 23.12.2020р. №37505091 постачання електричної енергії, укладену між Комунальним підприємством "НК ЕКОСЕРВІС" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Херсонська обласна енергопостачальна компанія".

4. Визнати недійсною додаткову угоду №6 від 05.05.2021р. до Договору від 23.12.2020р. №37505091 постачання електричної енергії, укладену між Комунальним підприємством "НК ЕКОСЕРВІС" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Херсонська обласна енергопостачальна компанія".

5. Визнати недійсною додаткову угоду №7 від 07.07.2021р. до Договору від 23.12.2020р. №37505091 постачання електричної енергії, укладену між Комунальним підприємством "НК ЕКОСЕРВІС" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Херсонська обласна енергопостачальна компанія".

6. Визнати недійсною додаткову угоду №8 від 06.08.2021р. до Договору від 23.12.2020р. №37505091 постачання електричної енергії, укладену між Комунальним підприємством "НК ЕКОСЕРВІС" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Херсонська обласна енергопостачальна компанія".

7. Визнати недійсною додаткову угоду №9 від 02.09.2021р. до Договору від 23.12.2020р. №37505091 постачання електричної енергії, укладену між Комунальним підприємством "НК ЕКОСЕРВІС" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Херсонська обласна енергопостачальна компанія".

8. Визнати недійсною додаткову угоду №10 від 03.09.2021р. до Договору від 23.12.2020р. №37505091 постачання електричної енергії, укладену між Комунальним підприємством "НК ЕКОСЕРВІС" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Херсонська обласна енергопостачальна компанія".

9. Визнати недійсною додаткову угоду №11 від 06.10.2021р. до Договору від 23.12.2020р. №37505091 постачання електричної енергії, укладену між Комунальним підприємством "НК ЕКОСЕРВІС" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Херсонська обласна енергопостачальна компанія".

10. Визнати недійсною додаткову угоду №12 від 04.11.2021р. до Договору від 23.12.2020р. №37505091 постачання електричної енергії, укладену між Комунальним підприємством "НК ЕКОСЕРВІС" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Херсонська обласна енергопостачальна компанія".

11. Визнати недійсною додаткову угоду №13 від 29.11.2021р. до Договору від 23.12.2020р. №37505091 постачання електричної енергії, укладену між Комунальним підприємством "НК ЕКОСЕРВІС" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Херсонська обласна енергопостачальна компанія".

12. Визнати недійсною додаткову угоду №14 від 08.12.2021р. до Договору від 23.12.2020р. №37505091 постачання електричної енергії, укладену між Комунальним підприємством "НК ЕКОСЕРВІС" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Херсонська обласна енергопостачальна компанія".

13. СТЯГНУТИ з Товариства з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія" (73000, м. Херсон, вул. Перекопська, 178; код ЄДРПОУ: 42117825) на користь Новокаховської міської військової адміністрації Каховського району Херсонської області (74900, Херсонська обл., м. Нова Каховка, просп. Дніпровський, 23; код ЄДРПОУ 45003284) грошові кошти у сумі 206 573 (двісті шість тисяч п`ятсот сімдесят три) грн. 22 коп.

14. СТЯГНУТИ з Товариства з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія" (73000, м. Херсон, вул. Перекопська, 178; код ЄДРПОУ: 42117825) на користь Херсонської обласної прокуратури (73003, м. Херсон, вул. Михайлівська, буд. 33, код ЄРДПОУ 04851120) 50% судового збору у розмірі 14 562 (чотирнадцять тисяч п`ятсот шістдесят дві) грн. 64 коп.

15. СТЯГНУТИ з Комунального підприємства "НК ЕКОСЕРВІС" (74900, Херсонська обл., м. Нова Каховка, вул. Дружби, 43; код ЄДРПОУ 37171330) на користь Херсонської обласної прокуратури (73003, м. Херсон, вул. Михайлівська, буд. 33, код ЄРДПОУ 04851120) 50% судового збору у розмірі 14 562 (чотирнадцять тисяч п`ятсот шістдесят дві) грн. 64 коп.

Рішення господарського суду набирає законної сили відповідно до ст. 242 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено у порядку ст.ст. 254, 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено 09.09.2024р.

Копію рішення надіслати до електронного кабінету користувача підсистеми "Електронний суд": Каховській окружній прокуратурі Херсонської області, Новокаховській міській військовій адміністрації Каховського району Херсонської області, Товариству з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія", розпоряднику майна Товариства з обмеженою відповідальністю „Херсонська обласна енергопостачальна компанія" арбітражному керуючому Литвиненку С.С.

Копію рішення надіслати: Новокаховській міській раді (nkmva22@ukr.net), Комунальному підприємству "НК ЕКОСЕРВІС" (kpnkekoservis@ukr.net).

Суддя С.І. Райчева

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення09.09.2024
Оприлюднено10.09.2024
Номер документу121464076
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —916/3630/23

Рішення від 09.09.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Райчева С.І.

Ухвала від 06.09.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Райчева С.І.

Ухвала від 06.09.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Райчева С.І.

Ухвала від 05.09.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Райчева С.І.

Ухвала від 22.08.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Райчева С.І.

Ухвала від 22.08.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Райчева С.І.

Ухвала від 21.08.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Райчева С.І.

Ухвала від 14.08.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Райчева С.І.

Ухвала від 09.08.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Райчева С.І.

Ухвала від 02.08.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Райчева С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні