ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
УХВАЛА
"05" вересня 2024 р.м. ХарківСправа № 922/5277/23
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Лавренюк Т.А.
при секретарі судового засідання Сіліній М.Г.
та за участю:
представника Акціонерного товариства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" - Балик А.М.
ліквідатора - Іванченко А.В.
розглянувши заяву Акціонерного товариства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" (вх. № 19431 від 01.08.2024) з грошовими вимогами до боржника по справі
за заявоюТовариство з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРДЖІ 365" про визнання банкрутом Товариство з обмеженою відповідальністю "Енерго Холд"
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою суду від 08.02.2024 відкрито провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерго Холд" (код ЄДРПОУ 43524008); визнано розмір вимог ініціюючого кредитора Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерджі 365" в розмірі 7 782 604,72 грн, а також 21 472,00 грн сплаченого судового збору за звернення із заявою про відкриття провадження у справі про банкрутство у даній справі та 60300,00 грн витрат пов`язаних із розглядом цієї справи (авансовий платіж згідно ст. 34 Кодексу України з процедур банкрутства), введено мораторій на задоволення вимог кредиторів, введено процедуру розпорядження майном боржника, призначено розпорядником майна боржника арбітражного керуючого Іванченко А.В., здійснено офіційне оприлюднення на офіційному веб-порталі судової влади України про відкриття справи про банкрутство боржника Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерго Холд", призначено попереднє засідання.
На офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України 09.02.2024 було оприлюднено повідомлення про порушення справи про банкрутство.
Ухвалою суду від 04.04.2024 р. задоволено клопотання розпорядника майна про припинення повноважень керівника боржника, припинено повноваження керівника Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерго Холд" (код ЄДРПОУ 43524008) Абдухалілова Іслом Авазбек Огли, покладено виконання обов`язків керівника Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерго Холд" (код ЄДРПОУ 43524008) на розпорядника майна арбітражного керуючого Іванченко А.В.
Ухвалою суду від 02.05.2024 р. за результатами попереднього засідання до реєстру вимог кредиторів ТОВ "Енерго Холд" включено визнані судом вимоги кредиторів, а саме: ТОВ "Енерджі 365" , ТОВ "Електротрейдінг Груп" , Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України , ПАТ "НЕК "Укренерго" та ТОВ "Смарт Енергопостач", призначено підсумкове засідання на 04.07.2024.
Постановою суду від 04.07.2024 припинено процедуру розпорядження майном боржника - Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерго Холд" ( код ЄДРПОУ 43524008), припинено повноваження розпорядника майна боржника - Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерго Холд" (код ЄДРПОУ 43524008) арбітражного керуючого Іванченка А.В., визнано Товариство з обмеженою відповідальністю "Енерго Холд" (вул.Клочківська, 174, м. Харків, 61145, код ЄДРПОУ 43524008) банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру строком на 12 місяців, призначено ліквідатором Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерго Холд" арбітражного керуючого Іванченко АВ.
05.07.2024 на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України було оприлюднено повідомлення про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури.
01.08.2024 р. до суду надійшла заява Акціонерного товариства "Національна атомна енергогенеруючакомпанія "Енергоатом" (вх.№ 19431) з грошовими вимогами до боржника в загальній сумі 2453 293,58 грн., з яких: 501 089,90 грн. пені, 1 952 203,68 грн. штрафу, а також 4844,80 грн. судового збору за подання заяви з грошовими вимогами, яка ухвалою суду від 02.08.2024 була призначена до розгляду на 05.09.2024.
Від ліквідатора надійшло повідомлення про результат розгляду вимог кредитор, в якому зазначено про невизнання заявлених вимог .
В судовому засіданні 05.09.2024 ліквідатор пояснила невизнання нею вимог банку та зазначила, що заявлені вимоги вже розглядалися судом та були відхилені.
Представник кредитора просив визнати заявлені вимоги в повному обсязі.
Розглянувши заяву Акціонерного товарані до неї документи, засухавши учасників процесу, судом встановлено наступне.
Вимоги Акціонерного товариства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" складаються з 501 089,90 грн. пені, 1 952 203,68 грн. штрафу, які нараховані кредитором у зв"язку з неналежним виконанням боржником умов Договору від 22.04.2022 № 65-150-SD-22-00568 (далі - Договір 1), Договору від 28.10.2022 № 65-150-SD-22-00776 (далі - Договір 2) та Договору від 28.11.2022 № 65-150-SD-22-00853 (далі - Договір 3).
Проте, суд констатує, що 21.06.2024, до суду надійшла заява Акціонерного товариства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" (вх. № 16234 від 21.06.2024) з грошовими вимогами до боржника в загальній сумі 2 508 161,46 грн., яка складається, окрім 30 065,40 грн. 3% річних, 24 802,48 грн. інфляційних, з тих самих вимог щодо штрафу в сумі 1 952 203,68 грн. та пені в сумі 501 089,90 грн, заявлених кредитором 01.08.2024.
Ухвалою суду від 18.07.2024 частково задоволено заяву Акціонерного товариства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" (вх. № 16234 від 21.06.2024) з грошовими вимогами до боржника, визнано грошові вимоги кредитора - Акціонерного товариства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" до боржника в сумі 30 065,40 грн. 3% річних, 24 802,48 грн. інфляційних, а також 4844,80 грн. судового збору за подання заяви з грошовими вимогами , який є конкурсним без права вирішального голосу на зборах та комітеті кредиторів та відхилено заявлені вимоги в частині 501 089,90 грн. пені, 1 952 203,68 грн. штрафу.
АТ "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" заявляючи повторно свої вимоги в частині штрафу та пені посилається те, що дійсно, Верховний суд у своїй постанові від 19.04.2024 р. у справі № 911/1359/22 зауважив, що постанова № 332 від 25.02.2022 (у редакції від 26.04.2022) прийнята НКРЕКП (Регулятором) в межах своїх повноважень, не скасовує встановлену нормами ЦК України та ГК України відповідальність за порушення договірних зобов`язань для учасників ринку електроенергії та встановлює мораторій для застосування цієї відповідальності з метою забезпечення стабільного функціонування ринку електроенергії, у тому числі, фінансового стану учасників ринку електричної енергії під час особливого періоду в межах наданих йому законом повноважень тимчасово зупинив нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладених відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" між учасниками такого ринку.
Проте, на думку кредитора, оскільки з дня постанови від 04.07.2024 про визнання ТОВ "Енерго Холд" банкрутом господарська діяльність завершується, строк виконання всіх грошових зобов`язань банкрута вважається таким, що настав , у кредитора виникло право вимагати стягнення з боржника штрафних санкцій.
Суд не погоджується з припущеннями кредитора виходячи з наступного.
Відповідно до статті 611 ЦК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.
В силу ст. 216, ч. 1 ст. 218 ГК України підставою господарсько-правової відповідальності у вигляді застосування господарських санкцій є вчинене учасником господарських відносин правопорушення у сфері господарювання; одним з видів господарських санкцій згідно ч.2 ст. 217 ГК України, є штрафні санкції.
Як визначено ч.1 ст.230 ГК України, штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.
Відповідно до положень статей 546, 548 ЦК України, виконання зобов`язання може забезпечуватися у відповідності до закону або умов договору, зокрема, неустойкою, яку боржник повинен сплатити у разі порушення зобов`язання.
Відповідно до статті 549 ЦК України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Укладеним сторонами договором передбачена відповідальність за порушення виконання грошового зобов`язання за договором у вигляді пені та штрафу.
Так, відповідно до п.6.4 Договорів 1,2, у випадку не здійснення (здійснення у неповному обсязі) покупцем будь-якого платежу за цим Договором у строк, передбачений Додатковою угодою до цього Договору, покупець сплачує продавцю пеню за кожен день прострочення у розмірі подвійної облікової ставки НБУ, яка діяла на період прострочення, від простроченої суми платежу, без врахування дня фактичної оплати.
Відповідно до п.6.2 Договору 3, у разі призупинення продавцем продажу електричної енергії , відповідно до Розділу 5 цього договору, покупець зобов`язаний сплатити продавцю штраф у розмірі, що дорівнює 15 % від вартості обсягу електричної енергії (з урахуванням ПДВ), продаж якої призупинено/зменшено продавцем.
У зв`язку із порушенням строків оплати за електроенергію кредитором нараховано пеню в сумі 501 089,90 грн за Договорами 1 та 2 ( в сумі 342 040,48 грн. по Договору 1 з 01.07.2022 по 18.08.2022 та в сумі 159 049,42 грн. по Договору 2 з 31.10.2022 по 30.11.2022) та штраф на суму 1952203,68 грн. за Договором 3.
Однак, Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг постановою від 25.02.2022 №332 "Про забезпечення стабільного функціонування ринку електричної енергії, у тому числі фінансового стану учасників ринку електричної енергії на період дії в Україні воєнного стану" надано настанови учасникам ринку електричної енергії, які є обов`язковими для застосування.
Постановою НКРЕКП від 27.02.2022 №333 Постанову №332 доповнено пунктами 3-5, зокрема пунктом 5 рекомендовано учасникам ринку електричної енергії на період дії особливого періоду зупинити нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії".
У подальшому до Постанови НКРЕКП №332 вносились зміни та доповнення, зокрема, постановою від 26.04.2022 №413 пункти 1-12 змінено пунктом 1, зміст якого змінено та доповнено підпунктом 16, відповідно до якого на період дії в Україні воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування надано настанови - зупинити нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії", між учасниками ринку електричної енергії.
Правовий статус НКРЕКП, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначає Закон України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг".
Відповідно до статті 1 вказаного Закону Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України. Особливості спеціального статусу Регулятора обумовлюються його завданнями і повноваженнями та визначаються цим Законом, іншими актами законодавства і полягають, зокрема, в особливостях організації та порядку діяльності Регулятора, в особливому порядку призначення членів Регулятора та припинення ними повноважень, у спеціальних процесуальних засадах діяльності Регулятора та гарантії незалежності в прийнятті ним рішень у межах повноважень, визначених законом, встановленні умов оплати праці членів та працівників Регулятора.
Згідно із частиною 1 статті 3 цього Закону Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.
Відповідно до пункту 4 частини третьої статті 6 Закону України «Про ринок електричної енергії» до повноважень Регулятора на ринку електричної енергії належать, зокрема, затвердження правил ринку, правил ринку «на добу наперед» та внутрішньодобового ринку, кодексу системи передачі, кодексу систем розподілу, кодексу комерційного обліку, правил роздрібного ринку, порядку розподілу пропускної спроможності міждержавних перетинів, який включає в тому числі положення щодо особливостей розподілу пропускної спроможності міждержавних перетинів з третіми державами, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.
Відповідно до пункту 4 частини четвертої статті 6 Закону України «Про ринок електричної енергії», Регулятор має право приймати рішення, що є обов`язковими до виконання учасниками ринку.
Пунктом 3 частини 2 статті 14 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» визначено, що Регулятор на своїх засіданнях приймає нормативно-правові акти з питань, що належать до його компетенції. Згідно частини 2 цієї статті рішення Регулятора оформлюються постановами, крім рішень щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення контролю, які оформлюються розпорядженнями. Рішення Регулятора підписуються Головою.
Відповідно до пункту 1 частини 1 вказаного Закону для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор приймає обов`язкові до виконання рішення з питань, що належать до його компетенції.
Отже, НКРЕКП (Регулятор) здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, Регулятор на своїх засіданнях приймає нормативно-правові акти з питань, що належать до його компетенції та є обов`язкові до виконання.
Таким чином , постанова № 332 від 25.02.2022 (у редакції від 26.04.2022) прийнята НКРЕКП (Регулятором) в межах своїх повноважень, а тому її положення, у тому числі, підпункт 16 пункту 1, відповідно до якого на період дії в Україні воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування зупиняється нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, що укладені відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії», між учасниками ринку електричної енергії, є обов`язковими до виконання всіма учасниками ринку та мають застосовуватись останніми у своїй господарській діяльності. (Постанова Верховний Суд від 19 квітня 2024 року по cправі № 911/1359/22).
Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 24.02.2022 № 64/2022, яким у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.
В подальшому Законами України від 15.03.2022 № 2119-ІХ, від 21.04.2022 № 02212-ІХ, від 22.05.2022 № 2263-ІХ, від 15.08.2022 № 2500-IX, від 16.11.2022 № 2738-IX, від 7.02.2023 № 2915-IX, від 2.05.2023 № 3057-IX, від 27.07.2023 № 3275-IX, від 8.11.2023 № 3429-IX, від 06.02.2024 № 3564-IX, від 08.05.2024 №3684-IX, «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затверджено укази Президента України від 14.03.2022 № 133/2022, від 18.04.2022 № 259/2022, від 17.05.2022 № 341/2022, від 12.08.2022 № 573/2022, від 07.11.2022 № 757/2022, від 6.02. 2023 № 58/2023 , від 1.05.2023 № 254/2023, від 26.07.2023 року № 451/2023, від 6.11.2023 № 734/2023, від 5.02.2024 № 49/2024, від 06.05.2024 №221/2024 строк дії воєнного стану в Україні продовжено.
Отже, суд ще раз наголошує, що кредитором під час дії воєнного стану всупереч вимогам постанови НКРЕКП неправомірно нараховано пеню та штраф, у зв`язку з чим вимоги Акціонерного товариства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" в сумі 501 089,90 грн. пені та 1 952 203,68 грн. штрафу були відхилені ухвалою суду від 18.07.2024, яка є чинною.
Дійсно, відповідно до ч.1 ст.59 Кодексу України з процедур банкрутства, з дня ухвали господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури, в тому числі, господарська діяльність банкрута завершується закінченням технологічного циклу з виготовлення продукції у разі можливості її продажу, крім укладення та виконання договорів, що мають на меті захист майна банкрута або забезпечення його збереження (підтримання) у належному стані, договорів оренди майна, яке тимчасово не використовується, на період до його продажу у процедурі ліквідації тощо; строк виконання всіх грошових зобов`язань банкрута вважається таким, що настав.
Відповідно до ч.3 ст.59 Кодексу України з процедур банкрутства, з метою виявлення кредиторів з вимогами за зобов`язаннями боржника, визнаного банкрутом, що виникли під час проведення процедур банкрутства, господарський суд здійснює офіційне оприлюднення повідомлення про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури на офіційному веб-порталі судової влади України.
05.07.2024 на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України було оприлюднено повідомлення про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури.
Однак, заявлені кредитором вимоги не є поточними, а виникли до відкриття справи про банкрутство боржника.
Отже, суд констатує, що постанова про визнання боржника банкрутом не є підставою для повторного розгляду вимог, які вже були відхилені, а прийняті НКРЕКП (Регулятором) в межах своїх повноважень у постанові № 332 від 25.02.2022 (у редакції від 26.04.2022) міри щодо зупинення нарахування та стягнення штрафних санкцій, передбачених договорами, пов`язані саме з дією в України воєнного стану, який на цей час не припинено та не скасовано.
Враховуючи наведене, заявлені кредитором 501 089,90 грн. пені та 1 952 203,68 грн. штрафу судом відхиляються.
Керуючись ст. 45, 58-61 Кодексу України з процедур банкрутства, ст. 232-235 ГПК України,
УХВАЛИВ:
Відмовити в задоволенні заяви Акціонерного товариства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" (вх. № 19431 від 01.08.2024) з грошовими вимогами до боржника .
Відхилити грошові вимоги кредитора - Акціонерного товариства "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" до боржника в сумі в сумі 501 089,90 грн. пені та 1 952 203,68 грн. штрафу.
Ухвалу направити ліквідатору, АТ "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" .
Ухвала набирає законної сили з моменту її прийняття.
Ухвала може бути оскаржена в порядку та строки, передбачені статтями 254-258 ГПК України.
Повний текст ухвали суду складено та підписано 09.09.2024
Суддя Лавренюк Т.А.
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2024 |
Оприлюднено | 10.09.2024 |
Номер документу | 121464298 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: банкрутство юридичної особи |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Лавренюк Т.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні