Рішення
від 09.09.2024 по справі 380/13757/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 вересня 2024 рокусправа № 380/13757/24

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Сподарик Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом за позовом заступника керівника Франківської окружної прокуратури м. Львова Львівської області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області, Львівської районної державної (військової) адміністрації Львівської області до товариства з додатковою відповідальністю «Львівагромашпроект»</a>, за участю третьої особи, яка не заявляють позовних вимог на предмет спору на стороні позивача - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,-

в с т а н о в и в:

На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява заступника керівника Франківської окружної прокуратури м. Львова Львівської області (79057, м. Львів, вул. Чупринки, 85; код ЄДРПОУ 02910031) в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (79008, м. Львів, вул. Підвальна, 6; код ЄДРПОУ 38627339), Львівської районної державної (військової) адміністрації Львівської області (79008, м. Львів, вул. Винниченка В., 18; код ЄДРПОУ 44046683) до товариства з додатковою відповідальністю «Львівагромашпроект»</a> (79041, м. Львів, вул. Городоцька, 205; код ЄДРПОУ 00237593) з вимогами:

- визнати протиправною бездіяльність товариства з додатковою відповідальністю «Львівагромашпроект»</a> щодо невжиття заходів для приведення у стан готовності захисної споруди цивільного захисту №48606, яка знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Городоцька, 205;

- зобов`язати товариство з додатковою відповідальністю «Львівагромашпроект»</a> привести у стан готовності захисну споруду цивільного захисту №48606, що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Городоцька, 205, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Франківською окружною прокуратурою Львівської області здійснено вивчення стану додержання вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд), розміщених на території, що під юрисдикцією прокуратури. Згідно з інформацією Управління з питань цивільного захисту та територіальної оборони Львівської міської ради на території м. Львова розташована захисна споруд цивільного захисту №48606, яка належить до державної форми власності та перебуває на балансі ТзДВ «Львівагромашпроект». Згідно акту оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту №48606 від 14.03.2024 захисна споруда визнана неготовою до використання за призначенням. Зазначив, що попри той факт, що відповідачем частково вживаються заходи для відновлення ЗСЦЗ, все ж на теперішній час стан ЗСЦЗ оцінюється як така, що не готова до використання за цільовим призначенням. Внаслідок протиправної бездіяльності відповідача у сфері цивільного захисту населення порушено інтереси держави та територіальної громади, що і є підставою для звернення із даним позовом прокурором. Захисна споруда є не готова до використання за призначенням, а тому нездатна забезпечити захист цивільного населення та, у разі використання за призначенням, може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

Ухвалою суду від 02.07.2024 відкрито спрощене позовне провадження у справі. Розгляд справи здійснюється без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі доказами.

16.07.2024 за вх.№53794 від представника Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області надійшла заява по суті спору. Зазначив, що ГУ ДСНС України у Львівській області немає повноважень на звернення до суду із позовною заявою про «визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання приведення захисної споруди цивільного захисту у належний технічний стан та готовність до укриття населення», а отже і жодної протиправною бездіяльності зі сторони ГУ ДСНС України у Львівській області немає.

18.07.2024 за вх.№54534 та 19.07.2024 за вх.№55326 від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву. Зазначив, що сховище цивільного захисту, яке перебуває на зберіганні підприємства, було непридатне до використання задовго до передачі його на зберігання ТзДВ «Львівагромашпроект». У зв`язку з переміщенням на інший виробничий майданчик, за адресою м.Львів, вул.Городоцька, 205 відсутній персонал ТДВ «Львівагромашпроект», які згідно облікової карти сховища та його розрахункових характеристик є приписаними до даного сховища і могли б його використовувати як укриття. Уповноваженими особами держави та органів місцевого самоврядування неодноразово було зроблено висновки про необхідність списання відповідного об`єкту та виключення його з переліку захисних споруд. Твердження щодо перебування відповідної захисної споруди на балансі ТзДВ «Львівагромашпроект» є безпідставним та таким, що не відповідає реальним обставинам справи. Відповідно до умов Договору зберігання №15/14 від 17.09.2015 року Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Львівській області (Орган управління) передало, а ТзДВ «Львівагромашпроект» (Зберігач) прийняло на себе зобов`язання щодо зберігання майна захисної споруди цивільної оборони сховище №48606, що знаходиться за адресою м.Львів, вул.Городоцька, 205. Захисна споруда цивільного захисту №48606 не передавалась ТзДВ «Львівагромашпроект» у користування, а тим більше для здійснення ним своєї господарської діяльності, підприємство не зможе отримати в майбутньому економічні вигоди від його використання, а відтак дане майно не може вважатись активом підприємства, що в свою чергу виключає можливість постановки такого майна на баланс ТзДВ «Львівагромашпроект», оскільки було б порушенням вимог чинного законодавства про бухгалтерських облік. Також зазначив, що правовідносини між ТДВ «Львівагромашпроект» та Органом управління державним майном в особі Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Львівській області виникли на підставі саме договору зберігання №15/14 від 17.09.2015 року, а відтак і повинні розглядатись не як публічно-правові, а як договірні відносини, що регламентуються виключно нормами господарського права та положеннями самого договору. Вважає, що ТзДВ «Львівагромашпроект» діючи в межах наявних договірних відносин з власником (Органом управління) захисної споруди мав єдиним обов`язком зберігати її у тому стані, в якому йому така була передана. Жодних доказів, що стан захисної споруди за період перебування такої на зберіганні підприємства погіршився, в доводах позовної заяви не міститься. Також вважає, що позов подано до неналежного відповідача, а єдиним суб`єктом на якого покладено обов`язок щодо утримання об`єкту цивільного захисту за відсутності інших балансоутримувачів є власник майна. З огляду на це, саме орган державної влади в особі Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Львівській області, будучи власником споруди цивільного захисту №48606, яка розташована за адресою: м.Львів, вул.Городоцька, 205, може бути належним відповідачем у зазначеній справі. Просить у задоволенні позову відмовити.

18.07.2024 за вх.№54640 від представника позивача надійшло клопотання про залучення до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях (79000, м. Львів, вул. Коперніка, 4; код ЄДРПОУ 42899921).

Ухвалою суду від 23.07.2024 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляють позовних вимог на предмет спору на стороні позивача - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях (79000, м. Львів, вул. Коперніка, 4; код ЄДРПОУ 42899921).

07.08.2024 за вх.№60530 від представника Регіонального відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях надійшли пояснення на позов. Зазначив, що власник сховища або юридична особа, яка утримує його на балансі, зобов`язаний забезпечити утримання захисної споруду у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до Вимог №579. Повідомив, що зберігачем захисної споруди ТзОВ «Львівагромашпроект» вчиняються заходи щодо утримання сховища №48606 у належному стані, а саме: по відкачуванню води з приміщення сховища, сховище забезпечено питною водою, обладнані місця для сидіння, наявне освітлення.

16.08.2024 за вх.№62716 від заступника керівника Франківської окружної прокуратури м. Львова Львівської області надійшла відповідь на відзив на позовну заяву. Зазначив, що попри той факт, що відповідачу наголошувалось на можливості виключення захисної споруди із фонду захисних споруд цивільного захисту, відповідача необхідні для цього заходи з 2012 року не вживав, а тому об`єкт досі залишається захисною спорудою цивільного захисту та вимагає утримання в стані готовності до використання. Зазначив також, що відповідно до листа РВ ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях від 01.08.2024 №10-13-03081 окружною прокуратурою отримано копію наказу ВАТ «Завод «Львівсільмаш» №130 від 08.10.2023 «Про передачу захисної споруди №48606 на баланс ВАТ «Львівагромашпроект», відповідно до якого, з балансу ВАТ «Завод «Львісільмаш» передано на баланс ВАТ «Львівагромашпроект» захисну споруду №48606 разом з комплектом документації. Оскільки питання передачі на баланс захисної споруди цивільного захисту №48606 не було предметом доказування у даній справі, а факт того, що відповідач є балансоутримувачем був зазначений в інших письмових доказах, вказаний наказ не був поданий до суду разом з іншими письмовими доказами. Зазначив, що укладення договору зберігання захисної споруди не виключає та не відміняє факту передачі захисної споруди на баланс підприємства. Просить позов задовольнити в повному обсязі.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Відповідно до листа Управління з питань цивільного захисту та територіальної оборони Львівської міської ради від 15.05.2024 №0002-вих-68207, на території м. Львова розташована захисна споруда цивільного захисту №48606.

Відповідно до Паспорту сховища (протирадіаційного укриття) ЗСЦЗ №48606 введена в експлуатацію в 1957 році, є окремо розташованим об`єктом, розрахована на 300 осіб, має площу 182,5 кв.м. Термін приведення у готовність 12 годин.

Вказана захисна споруда належить до державної форми власності та перебуває на балансі ТзДВ «Львівагромашпроект».

Відповідно до наказу ВАТ «Завод «Львівсільмаш» №130 від 08.10.2003 «Про передачу захисної споруди №48606 на баланс ВАТ «Львівагромашпроект», на баланс ВАТ «Львівагромашпроект» передано захисну споруду №48606.

Передача підтверджується актом приймання-передачі від 22.10.2003, підписаного генеральним директором ВАТ «Завод «Львівсільмаш» А.Амбросімовим та головою правління ВАТ «Львівагромашпроетк» І.Сушко.

17.09.2015 між РВ ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях та відповідачем укладено договір зберігання №15/14, відповідно до умов якого, строк дії договору становить 10 років.

Згідно акту приймання-передачі за договором про безоплатне зберігання захисної споруди цивільного захисту (цивільної оборони) від 17.09.2015 ТзДВ «Львівагромашпроект» приймає на безоплатне строкове зберігання майно, яке не увійшло до статутного капіталу ВАТ «Завод Львівагромаш» і є державним майном, а саме захисну споруду цивільного захисту (цивільної оборони) сховище №48606, яке розташоване по вул. Городоцькій, 205 у м. Львові.

Згідно з актом оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту №48606 від 14.03.2024, захисна споруда визнана не готовою до використання за призначенням. Санітарний стан приміщення визначений як незадовільний, захисно-герметичні (герметичні) двері вкриті іржею, гума пошкоджена, дверні блоки похилені, двері не зачиняють; система вентиляції частково зруйнована та вкрита корозією, система опалення не працює, система зв`язку та оповіщення відсутня, заземлення електрообладнання в наявності, але не працює, спостерігається просочення ґрунтових вод, є ознаки порушення гідроізоляції, система регенерації повітря відсутня; автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації, пожежні крани відсутні, прилади для вимірювання температуро-вологістного режиму та параметрів повітряного середовища відсутні, робочий інструмент для обслуговування захисної споруди відсутній, дизельна електростанція відсутня (законсервована).

Безперешкодний доступ для населення до захисної споруди №48606 від 24.03.2024 не забезпечено, не рекомендовано для укриття населення, наявні ознаки підтоплення та сирості.

РВ ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях скеровувались листи за №11-13-01495 від 22.03.2021, №11-13-01232 від 13.03.2023, на адресу відповідача, в яких зазначалось, що ЗСЦЗ перебуває у незадовільному стані, пропонувалось привести його у належний стан чи вирішити питання про виключення захисної споруди з фонду захисних споруд.

Листами Управління запобігання надзвичайних ситуацій та цивільного захисту по Львівській міській територіальній громаді ГУ ДСНС України по Львівській області скеровувались листи від 21.01.2022 №123-122/58, від 30.01.2023 №58-123-158/58-123, в яких наголошувалось на необхідності належного утримання. Зберігання та використання захисної споруди, вимагалось провести заходи щодо покращення стану захисної споруди та приведення її у стан готовності.

30.04.2024 позивач звернувся до Регіонального відділення ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях із запитом в порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратур» у якому просив скерувати до окружної прокуратури інформацію про вжиті заходи до приведення до стану готовності захисної споруди цивільного захисту №48606.

Листом від 10.05.2024 №10-13-01929, Регіональне відділення ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях повідомлено, що на момент укладення договору зберігання стан захисної споруди-сховища №48606 був визначений як не готова. Львівською міською радою та ЛОДА рекомендовано дане сховище виключити з фонду захисних споруд. Зберігачем вчиняються заходи щодо утримання сховища №48606 в належному стані.

30.04.2024 позивач звернувся до Управління запобігання надзвичайним ситуаціям та цивільного захисту по Львівській міській територіальній громаді ГУ ДСНС У Львівській області із запитом в порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратур» у якому просив скерувати до окружної прокуратури інформацію про вжиті заходи до приведення до стану готовності захисної споруди цивільного захисту №48606.

Листом від 10.05.2024, ГУ ДСНС У Львівській області повідомлено, що за результатами останнього обстеження у 1 кварталі 2024 року, дана споруда є не готовою до використання за призначенням.

Позивач звернувся до Львівської районної державної адміністрації із запитом від 30.04.2024 в порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратур» у якому просив скерувати до окружної прокуратури інформацію про вжиті заходи до приведення до стану готовності захисної споруди цивільного захисту №48606.

Листом від 13.05.2024, Львівська районна державна адміністрація повідомила, що на виконання рішення Ради оборони Львівської області від 02.06.2023 №16 відбулися 03.06.2023 та 08.06.2023 засідання районної комісії з питань ТЕБ та НС. Де було вирішено створити комісії з обстеження об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, а саме сховищ, протирадіаційних укриттів, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів із залученням представників Львівського районного управління ГУ ДСНС України у Львівській області, Управління запобігання надзвичайних ситуацій та цивільного захисту по Львівській МТГ ГУ ДСНС України у Львівській області, районних управлінь поліції №1 та №2 ГУ НП України у Львівській області та сільських, селищних, міських рад, забезпечити належне функціонування об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту та цілодобовий доступ до них населення, визначити відповідальних осіб за належну експлуатацію. Проведено обстеження захисної споруди цивільного захисту сховища №48606, що підтверджується копією акту оцінки готовності вищезазначеної захисної споруди цивільного захисту.

Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо не приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття 48606та наявність порушення інтересів держави, заступник керівника Франківської окружної прокуратури звернувся до суду.

При вирішенні спору по суті суд керується таким.

Відповідно до статті 50 Конституції України, кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Згідно з частиною першою статті 1 Кодексу цивільного захисту України (далі КЦЗ України) відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює зазначений Кодекс.

Відповідно до пунктів 1-2 частини першої статті 32 КЦЗ України до захисних споруд цивільного захисту належать: сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів; протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Згідно з частиною другою статті 32 КЦЗ України для укриття населення також використовуються споруди подвійного призначення - наземні або підземні будівлі/споруди чи їх окремі частини, що спроектовані або пристосовані для використання за основним функціональним призначенням, у тому числі для захисту населення, та в яких створені умови для тимчасового перебування людей.

В особливий період нарощування фонду захисних споруд цивільного захисту здійснюється шляхом будівництва швидкоспоруджуваних захисних споруд цивільного захисту та створення найпростіших укриттів.

Швидкоспоруджувана захисна споруда цивільного захисту - це споруда, що зводиться (виготовляється, монтується) за короткий час із спеціальних конструкцій (виробів), вимоги до яких встановлюються будівельними нормами, стандартами та правилами.

Найпростіше укриття - це фортифікаційна споруда, цокольне або підвальне приміщення, інша споруда підземного простору, в якій можливе тимчасове перебування людей з метою зниження комбінованого ураження від небезпечних чинників, а також від дії засобів ураження в особливий період.

Захисні споруди цивільного захисту, споруди подвійного призначення та найпростіші укриття складають фонд захисних споруд цивільного захисту і належать до засобів колективного захисту.

Частиною третьою статті 32 КЦЗ України визначено, що укриттю підлягають: 1) у сховищах: а) працівники найбільшої працюючої зміни суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту та розташованих у зонах можливих значних руйнувань населених пунктів; б) працівники найбільшої працюючої зміни атомних електростанцій, інших ядерних установок, працівники суб`єктів господарювання, які забезпечують функціонування таких станцій (установок) та перебувають у зоні можливих значних руйнувань навколо них; в) працівники найбільшої працюючої зміни суб`єктів господарювання, віднесених до категорії особливої важливості цивільного захисту та розташованих за межами зон можливих значних руйнувань населених пунктів; г) хворі, медичний та обслуговуючий персонал закладів охорони здоров`я, які не підлягають евакуації в безпечне місце і перебувають у зонах можливих значних руйнувань населених пунктів; 2) у протирадіаційних укриттях - населення, у тому числі працівники суб`єктів господарювання, хворі, медичний та обслуговуючий персонал закладів охорони здоров`я, евакуйоване населення, яке проживає або працює в зонах можливого небезпечного і значного радіоактивного забруднення, крім тих, хто підлягає укриттю у сховищах; 3) у спорудах подвійного призначення - населення, яке підлягає укриттю в захисних спорудах цивільного захисту, крім таких споруд, що мають перебувати в постійній готовності до використання за призначенням; 4) у найпростіших укриттях - населення, яке не підлягає укриттю в захисних спорудах та спорудах подвійного призначення.

Отже, населення, у тому числі працівники суб`єктів господарювання, хворі, медичний та обслуговуючий персонал закладів охорони здоров`я, евакуйоване населення, яке проживає або працює в зонах можливого небезпечного і значного радіоактивного забруднення, крім тих, хто підлягає укриттю у сховищах підлягають укриттю у протирадіаційних укриттях.

Згідно з частинами четвертою, п`ятою статті 32 КЦЗ України для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд. Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частин сьомої дев`ятої статті 32 КЦЗ України вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту.

Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

У разі використання однієї захисної споруди цивільного захисту кількома власниками, користувачами, юридичними особами вони беруть участь в утриманні такої споруди відповідно до укладених між ними договорів.

Згідно з частиною десятою статті 32 КЦЗ України захисні споруди цивільного захисту можуть використовуватися у мирний час для господарських, культурних і побутових потреб у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини п`ятнадцятої статті 32 КЦЗ України контроль за створенням фонду захисних споруд цивільного захисту, готовністю його об`єктів до використання за призначенням забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, та його територіальні органи спільно з місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Частиною шістнадцятою статті 32 КЦЗ України встановлено, що у разі приведення єдиної державної системи цивільного захисту, її складових у режим підвищеної готовності, виникнення надзвичайної ситуації, введення надзвичайного стану та в особливий період захисні споруди цивільного захисту, споруди подвійного призначення, найпростіші укриття незалежно від форми власності повинні приводитись у готовність до прийому населення у термін, що не перевищує 24 годин, крім захисних споруд цивільного захисту, що перебувають у постійній готовності до використання за призначенням.

Згідно зі статтею 13 КЦЗ України режим підвищеної готовності тимчасово встановлюється у разі загрози виникнення надзвичайної ситуації для єдиної державної системи цивільного захисту у повному обсязі або частково для окремих її територіальних підсистем.

У відповідності до частини третьої статті 78 КЦЗ України умови і порядок введення режимів підвищеної готовності та надзвичайної ситуації, завдання та порядок взаємодії суб`єктів забезпечення цивільного захисту щодо запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій у зазначених режимах визначаються Положенням про єдину державну систему цивільного захисту, що затверджується Кабінетом Міністрів України.

Згідно з підпунктами 2, 3 пункту 24 Положення про єдину державну систему цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.01.2014 №11, одним із основних завдань, що виконуються єдиною державною системою цивільного захисту у режимі підвищеної готовності, є здійснення заходів щодо захисту населення і територій від можливих надзвичайних ситуацій у тому числі й укриття населення у захисних спорудах цивільного захисту, а у режимі надзвичайної ситуації - організація і здійснення радіаційного, хімічного, біологічного, інженерного та медичного захисту населення і територій від наслідків надзвичайної ситуації.

Захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для укриття населення від засобів масового ураження в особливий період та надзвичайних ситуацій у мирний час та є основним видом колективного захисту населення (стаття 32 КЦЗ України).

Згідно із статтею 1 Закону України «Про оборону України» від 6 грудня 1991 року №1932-XII особливий період - період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій; воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення національної безпеки, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 №389-VIII (далі Закон №389-VIII) воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, було введено воєнний стан. Строк дії Указу в подальшому продовжено відповідними Указами Президента України продовжувався та діє на даний час.

Механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку визначає Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі Порядок №138).

Згідно з понятійним апаратом Порядку №138:

- балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі;

- утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Згідно з пунктом 5 Порядку №138 потреби в захисних спорудах визначаються:

на мирний час - у планах реагування на надзвичайні ситуації, що розробляються у масштабі галузі, Автономної Республіки Крим, області, міста, району, району у місті, суб`єкта господарювання; розділах інженерно-технічних заходів цивільного захисту схем планування території Автономної Республіки Крим, областей та районів, схем планування окремих частин Автономної Республіки Крим, областей (районів), комплексних планів просторового розвитку території територіальної громади, генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій, схемах інженерно-технічних заходів цивільного захисту детальних планів території (далі - розділи (схеми) інженерно-технічних заходів цивільного захисту містобудівної документації) на мирний час; розділах інженерно-технічних заходів цивільного захисту проектної документації об`єктів будівництва;

на особливий період - у планах цивільного захисту на особливий період, що розробляються у масштабі галузі, Автономної Республіки Крим, області, міста, району, району у місті, суб`єкта господарювання, який продовжує роботу у воєнний час та який віднесено до категорії цивільного захисту; розділах (схемах) інженерно-технічних заходів цивільного захисту містобудівної документації на особливий період, розділах інженерно-технічних заходів цивільного захисту проектної документації об`єктів будівництва.

Під час визначення потреб враховується технічний стан наявних захисних споруд, а також наявність і технічний стан споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Відповідно до пунктів 9-11 Порядку №138 утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У разі використання однієї захисної споруди кількома суб`єктами господарювання вони беруть участь в її утриманні відповідно до договорів, укладених з балансоутримувачем захисної споруди.

Балансоутримувачі можуть організовувати утримання та експлуатацію сховищ як протирадіаційних укриттів у разі відсутності потреби в таких сховищах відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Питання утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди) внормовано Вимогами щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 (далі Вимоги №579).

Ці Вимоги призначені для використання міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання - балансоутримувачами захисних споруд (далі - балансоутримувачі) (пункт 2 Розділ І Вимог №579).

Згідно з пунктами 1, 2 розділу ІІ Вимог №579 споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Під час експлуатації захисних споруд не допускається виконання заходів, що знижують їх захисні властивості, надійність та безпеку.

Відповідно до пункту 1 розділу VІ глави 2 Вимог №579 для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Згідно з пунктом 3-7 розділу VІ глави 2 вимог №579 періодичність і зміст оглядів стану захисних споруд та перевірок працездатності їх основного обладнання наведено в додатку 10 до цих Вимог. За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Про результати щорічних оцінок стану готовності, здійснених без залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС, балансоутримувачі інформують вищезазначені органи і підрозділи з наданням копій актів, складених за їх результатами.

Пунктом 8 розділу VІ глави 2 Вимог №579 встановлено, що під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди, справність ДЕС, експлуатація в режимі захисної споруди протягом 6 годин з перевіркою роботи в режимі чистої вентиляції і фільтровентиляції (у сховищах).

Відповідно до пункту 9 розділу VІ глави 2 Вимог №579 за результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням.

Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.

При цьому, питання підтримання захисних споруд у готовності до використання за призначенням врегульовано главою 3 розділу VІ Вимог №579.

Згідно з пунктами 1, 2 розділу VІ глави 3 Вимог №579 на підставі результатів оцінки стану готовності, а також періодичних оглядів, перевірки працездатності основного обладнання та обстежень захисних споруд їх балансоутримувачі складають плани приведення захисних споруд у готовність до використання за призначенням за формою згідно з додатком 14 до цих Вимог. Підтримання належного технічного стану приміщень захисних споруд і їх ремонт проводяться відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх основного функціонального призначення.

Пунктом 13 розділу VІ глави 3 Вимог №579 визначено, що обладнання та системи життєзабезпечення захисних споруд потребують проведення періодичних технічних обслуговувань, під час яких здійснюються такі основні роботи: 1) технічне обслуговування №1: зовнішній догляд за обладнанням; перевірка стану кріпильних з`єднань, наявності та стану мастила в ДЕС (для сховищ), справності контрольно-вимірювальних приладів; 2) технічне обслуговування №2: виконання робіт, передбачених технічним обслуговуванням № 1; випробовування спеціального обладнання у роботі; 3) технічне обслуговування №3: виконання робіт, передбачених технічним обслуговуванням № 2; поповнення або заміна мастила в ДЕС (для сховищ), заміна набивки в сальниках; 4) технічне обслуговування №4: виконання робіт, передбачених технічним обслуговуванням № 3; розбирання деяких вузлів для заміни швидкоспрацьовувальних деталей, стан яких не забезпечує роботу обладнання до чергового ремонту; поновлення посадок, регулювання люфту та зазорів спрацьованих деталей; притирання пробок клапанів, кранів або їх заміна; заміна прокладок трубопроводів, підтягування кріпильних деталей; заміна за потреби електричних контактів, пускових кнопок, вимикачів, ділянок кабелів та проводів; чищення і промивання трубопроводів і мереж; огляд і за потреби дрібний ремонт редукторів та з`єднувальних муфт; заміна несправних електровимірювальних приладів; заміна мастила в ДЕС (для сховищ), регулювання та випробовування обладнання; виявлення інших дефектів та їх усунення; поновлення пофарбованого покриття; 5) технічне обслуговування №5: виконання робіт, передбачених технічним обслуговуванням № 4; повне розбирання обладнання на вузли, вузлів - на деталі, промивання, прочищення та їх дефектування; заміна ущільнювальних пристроїв і матеріалів; ремонт або заміна зношених деталей, заміна підшипників; ремонт або заміна електроапаратури; ремонт фундаментів під ДЕС та інше обладнання; ремонт або заміна редукторів; збирання вузлів із поновленням посадок і регулювань; повна заміна мастила; повне пофарбування.

Під час проведення технічного обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд у разі виявлення дефектів будівельних конструкцій, призначених для установки такого обладнання, уживають заходів, спрямованих на відновлення їх цілісності та несучої здатності.

Згідно з пунктами 14, 15 розділу VІ глави 3 Вимог №579 після проведення фарбувальних робіт і висихання фарби необхідно відновити легкість ходу регулювальних заглушок, шиберів, рукояток гермоклапанів та інших механізмів шляхом приведення їх у дію, а також змастити прилеглі поверхні мінеральним мастилом. Після робіт із побілки необхідно зняти (змити) її сліди з покажчиків «Відкр.», «Закр.» на гермоклапанах та інших механізмах, очистити від побілки труби та електропроводку, щоб відновити їх первинний колір. Балансоутримувач забезпечує ведення документації захисної споруди, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів тощо. Перелік документації захисної споруди наведено в додатку 18 до цих Вимог.

У відповідності до пункту 1 розділу VІІ глави 1 Вимог №579 у разі переведення ЄДС ЦЗ, її функціональних та територіальних підсистем, ланок територіальних підсистем до функціонування в режимах підвищеної готовності, надзвичайної ситуації, надзвичайного стану та в особливий період (далі - вищі ступені готовності) балансоутримувачі фонду захисних споруд, за винятком захисних споруд, що перебувають у постійній готовності до використання за призначенням, здійснюють заходи щодо приведення фонду захисних споруд у готовність до використання за призначенням, його утримання та експлуатації у вищих ступенях готовності (далі - готовність) у строк, зазначений у паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

У пункті 2 розділу VІІ глави 1 Вимог №579 передбачено, що готовність фонду захисних споруд передбачає: належний технічний стан несучих огороджувальних конструкцій, гідроізоляції і захисних пристроїв захисної споруди (споруди подвійного призначення, найпростішого укриття); надійну герметичність захисної споруди (для сховищ); справність і постійну готовність до роботи спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисної споруди, наявність нормативних аварійних запасів води, паливно-мастильних матеріалів, а також майна, необхідного для життєзабезпечення населення, що підлягає укриттю; підготовленість особового складу формування з обслуговування захисних споруд; належний протипожежний та санітарний стан приміщень споруд фонду захисних споруд.

Згідно з пунктом 3 розділу VІІ глави 1 Вимог №579 для підготовки фонду захисних споруд, за винятком захисних споруд, що перебувають у постійній готовності, необхідно виконати першочергові підготовчі заходи (роботи), що передбачаються планами приведення споруд фонду захисних споруд у готовність, зокрема: 1) розкрити всі опечатані приміщення, розконсервувати і перевірити ДЕС, інше спеціальне обладнання, інженерні мережі і системи життєзабезпечення захисної споруди, а також вимірювальні прилади; 2) усунути виявлені недоліки та провести технічне обслуговування спеціального обладнання, інженерних мереж і систем життєзабезпечення; 3) відкрити всі входи для прийому населення, що підлягає укриттю; 4) припинити роботу технологічного обладнання (за потреби); 5) закрити (задраїти) технологічні прорізи (вантажні люки, шахти ліфтів, вентиляційні отвори) сховищ. В ПРУ, спорудах подвійного призначення та найпростіших укриттях закласти прорізи в огороджувальних конструкціях, що виступають над поверхнею землі; 6) провітрити і за потреби здійснити дезінфекцію приміщень; 7) винести з приміщень громіздке устаткування, матеріали і вироби, що перешкоджають розміщенню людей, або становлять загрозу для їх життя та здоров`я; 8) розчистити підходи до захисних споруд (споруд подвійного призначення, найпростіших укриттів), установити написи-покажчики і включити світлові сигнали «Вхід»; 9) установити і підключити репродуктори (гучномовці) та телефони; 10) установити нари і лавки для розміщення людей, при цьому необхідно зберегти максимальну місткість споруди; 11) здійснити перевірку захисної споруди на герметичність (для сховища); 12) поповнити та довести до визначених нормативів запас лікарських засобів та медичних виробів; 13) забезпечити необхідний запас продуктів харчування; 14) заповнити баки питною водою, занести ємності з питною водою (для ПРУ, не обладнаних системою водопостачання, а також споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів); 15) занести виносні баки для нечистот (для неканалізованих ПРУ, а також споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів); 16) забезпечити захисну споруду відсутнім інструментом, приладами, матеріалами; 17) здійснити інші заходи, необхідні для приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.

Пунктом 4 розділу VІІ глави 1 Вимог №579 визначено, що план приведення захисної споруди (споруди подвійного призначення, найпростішого укриття) у готовність складається завчасно з призначенням відповідальних осіб і затверджується балансоутримувачем. Роботи з підготовки виконує особовий склад формувань з обслуговування захисних споруд.

У разі введення в Україні або її окремих місцевостях правового режиму воєнного стану першочергові заходи з приведення в готовність сховищ мають бути спрямовані на забезпечення можливості їх використання для укриття населення від звичайних засобів ураження.

Судом з наявних у матеріалах справи належних доказів встановлено, що сховище №51427 перебуває у повному господарському віданні ДП «Львівський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України», що в силу частини 8 статті 32 КЦЗ України та наведеного вище аналізу нормативно-правових актів зумовлює обов`язок по утриманню цієї захисної споруди цивільного захисту у готовності до використання за призначенням за рахунок власних коштів.

Згідно з актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №48606 від 14.03.2024, від 10.11.2023, від 06.09.2023, від 01.092.2022,, вказане укриття оцінюється як не готове до експлуатації.

Станом на момент вирішення справи відповідач не надав суду докази усунення усіх перелічених в актах недоліків. Водночас суд приходить до висновку, що в умовах військової агресії російської федерації, яка супроводжується масовими ракетними атаками, питання утримання сховищ у належному стані становить підвищений суспільний інтерес.

Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, зокрема у рішенні у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відображено принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п.29).

Оскільки відповідач неодноразово був попереджений про необхідність утримання протирадіаційного укриття в належному стані, саме на нього покладено зобов`язання щодо приведення цього укриття до належного стану, однак відповідач не довів факту вчинення дій щодо усунення усіх недоліків укриття, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно з вимогами ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до частини першої ст. 245 КАС України, при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.

Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про задоволення позову повністю.

Відповідно до приписів статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки, позивач не надав доказів понесення таких судових витрат, суд не має підстав вирішувати питання про їх розподіл.

Керуючись ст.ст.14, 72-77, 139, 241-247, 250-251, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

Адміністративний позов заступника керівника Франківської окружної прокуратури м. Львова Львівської області (79057, м. Львів, вул. Чупринки, 85; код ЄДРПОУ 02910031) в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (79008, м. Львів, вул. Підвальна, 6; код ЄДРПОУ 38627339), Львівської районної державної (військової) адміністрації Львівської області (79008, м. Львів, вул. Винниченка В., 18; код ЄДРПОУ 44046683) до товариства з додатковою відповідальністю «Львівагромашпроект»</a> (79041, м. Львів, вул. Городоцька, 205; код ЄДРПОУ 00237593) за участю якості третьої особи, яка не заявляють позовних вимог на предмет спору на стороні позивача - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях (79000, м. Львів, вул. Коперніка, 4; код ЄДРПОУ 42899921) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправну бездіяльність товариства з обмеженою відповідальністю «Львівагромашпроект» щодо приведення протирадіаційного укриття №48606 у стан готовності відповідно до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018;

Зобов`язати товариство з обмеженою відповідальністю ««Львівагромашпроект» у межах компетенції та повноважень вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди №48606, що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Городоцька, 205, з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Судові витрати розподілу не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

СуддяСподарик Наталія Іванівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.09.2024
Оприлюднено11.09.2024
Номер документу121476758
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —380/13757/24

Рішення від 09.09.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

Ухвала від 23.07.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

Ухвала від 10.07.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

Ухвала від 09.07.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні