ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.09.2024м. ДніпроСправа № 904/1006/24
за позовом Комунального підприємства "Кривбасводоканал", м. Кривий Ріг
до Приватного підприємства "Клинкер", м. Кривий Ріг
про стягнення плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями до системи централізованого водовідведення у розмірі 13 856,40 грн., пені у розмірі 2 411,01 грн., 3% річних у розмірі 317,75 грн., інфляційної складової у розмірі 422,62 грн.
Суддя Ніколенко М.О.
Без участі представників сторін.
РУХ СПРАВИ.
Комунальне підприємство "Кривбасводоканал" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Приватного підприємства "Клинкер" про стягнення плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями до системи централізованого водовідведення у розмірі 13 856,40 грн., пені у розмірі 2 411,01 грн., 3% річних у розмірі 317,75 грн., інфляційної складової у розмірі 422,62 грн.
Ухвалою суду від 12.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження у справі. Справу № 904/1006/24 ухвалено розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЇ ПОЗИВАЧА.
Позивач зазначив, що між Комунальним підприємством "Кривбасводоканал" (надалі - виконавець) та Приватним підприємством "Клинкер" (надалі - споживач) укладено договір про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення № 474 від 11.03.2021.
Згідно з п. 1.1 договору, виконавець зобов`язується своєчасно надавати споживачеві відповідної якості послуги з централізованого водопостачання і водовідведення, а споживач зобов`язується своєчасно оплачувати надані послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, що передбачені договором.
Пунктом 1.2.1 договору визначено, що об`єкти користування водопостачання та водовідведення розташований за адресою:
- вул. Мусоргського, буд. 12 м. Кривий Ріг, орієнтовний обсяг послуг з централізованого водопостачання складає 464,65 м3/рік та орієнтовний обсяг послуг з централізованого водовідведення складає 464,65 м3/рік;
- вул. Володимира Великого, буд. 38 «А», м. Кривий Ріг, орієнтовний обсяг послуг з централізованого водопостачання складає 561,74 м3/рік та орієнтовний обсяг послуг з централізованого водовідведення складає 561,74 м3/рік.
Пунктом 6.1 договору передбачено, що споживач несе відповідальність згідно із законодавством і цим договором за скид в міську каналізаційну мережу стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин.
Так, за твердженням позивача, з метою здійснення контролю за якістю стічних вод, що надходять до системи централізованого водовідведення м. Кривого Рогу, представники КП "Кривбасводоканал":
1) 27 вересня 2022 року о 11:41год. прибули до контрольного колодязя КК-1 існ. на об`єкті ПП "Клинкер" за адресою: вул. В.Великого, буд. 38а. Представник споживача протягом 30 хвилин з моменту його повідомлення не прибув до місця відбору проб стічних вод. Відбір проб стічних вод не було здійснено, так як контрольний колодязь КК-1існ. був у затопленому стані, про що складено відповідний Акт про відбір проб стічних вод № 256 від 27.09.2022, підписаний виконавцем у односторонньому порядку. Споживачу було виписано Припис від 27.09.2022 щодо приведення каналізаційної мережі Споживача до належного стану: у термін до 30.09.2022 здійснити прочищення мережі, очищення від завалів ґрунту, будівельного сміття тощо;
2) 24 жовтня 2022 року о 12:03год. прибули до контрольного колодязя КК-1 існ. на об`єкті ПП "Клинкер" за адресою: вул. В.Великого, буд. 38а. Представник Споживача протягом 30 хвилин з моменту його повідомлення не прибув до місця відбору проб стічних вод. Відбір проб стічних вод не було здійснено, так як контрольний колодязь КК-1 існ. був у затопленому стані, про що складено відповідний Акт про відбір проб стічних вод № 292 від 24.10.2022, підписаний виконавцем у односторонньому порядку. Споживачу було виписано Припис від 24.10.2022 щодо приведення каналізаційної мережі Споживача до належного стану: у термін 07.11.2022 здійснити прочищення мережі, очищення від завалів ґрунту, будівельного сміття тощо;
3) 23 лютого 2023 року о 11:30год. прибули до контрольного колодязя КК-1 існ. на об`єкті ПП "Клинкер" за адресою: вул. В.Великого, буд. 38а. Представник Споживача протягом 30 хвилин з моменту його повідомлення не прибув до місця відбору проб стічних вод. Відбір проб стічних вод не було здійснено, так як контрольний колодязь КК-1 існ. був у затопленому стані, про що складено відповідний Акт про відбір проб стічних вод № 90 від 23.02.2023, підписаний виконавцем у односторонньому порядку. Споживачу було виписано Припис від 23.02.2023 щодо приведення каналізаційної мережі Споживача до належного стану: у термін 02.03.2023 здійснити прочищення мережі, очищення від завалів ґрунту, будівельного сміття тощо;
4) 24 травня 2023 року о 10:00год. прибули до контрольного колодязя КК-1 існ. на об`єкті ПП "Клинкер" за адресою: вул. В.Великого, буд. 38а. Представник Споживача протягом 30 хвилин з моменту його повідомлення не прибув до місця відбору проб стічних вод. Відбір проб стічних вод не було здійснено, так як контрольний колодязь КК-1 існ. був у затопленому стані, про що складено відповідний Акт про відбір проб стічних вод № 241 від 24.05.2023, підписаний виконавцем у односторонньому порядку. Споживачу було виписано Припис від 24.05.2023 щодо приведення каналізаційної мережі Споживача до належного стану: у термін 31.05.2023 здійснити прочищення мережі, очищення від завалів ґрунту, будівельного сміття тощо.
Пунктом 10.14 Договору визначено, що Акт відбору проб та/ або Акт обстеження внутрішніх систем водовідведення Споживача, підписуються повноважними представниками Виконавця в односторонньому порядку у наступних випадках:
- якщо представник Споживача не з`явився до місця відбору проб протягом 30 хвилин з моменту повідомлення про прибуття повноважних представників Виконавця;
- якщо Споживач не надав згоди на відбір проб стічних вод або здійснює перешкоди в проведенні обстеження систем водовідведення об`єкту Споживача;
- якщо Споживач відмовився від підписання Акту відбору проб стічних вод.
У випадку складання вказаних актів в односторонньому порядку повноважними представниками Виконавця, вимоги та відомості, викладені в них вважаються погодженими Споживачем, про що зазначається відповідним записом.
Пунктом 4.4 Правил № 79 передбачено, що у разі неможливості відбору проб (підпір у колодязі, запертий колодязь та ін.), у акті відбору проб стічних вод про це робиться відповідний запис із зазначенням причин неможливості відбору проб та видається припис про усунення порушення. Споживач зобов`язаний виконати припис у вказаний строк та повідомити виробника письмово про усунення порушення. При повторному виявленні вищезазначених порушень, виробник застосовує до споживача п. 5.3 Правил.
Так, пунктом 5.3 Правил № 79 встановлено, що затримка допуску уповноваженого представника виробника на територію споживача (більше ніж 30 хвилин після прибуття уповноважених представників виробника) або створення перешкод у відборі проб представниками споживача фіксується в акті за підписом представника виробника і є підставою виробнику для виставлення споживачу рахунку за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Kk = 5, за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення.
«Правилами приймання стічних вод до системи централізованого
водовідведенням. Кривого Рогу» №79 від 13.02.2019, затверджено порядок визначення розміру плати за скид стічних вод до систем централізованого водовідведення при порушенні вимог щодо якості й режиму їх скидання.
Відповідно до п.6.8 Правил № 79, визначення величини плати за скид стічних вод до систем централізованого водовідведення виробника (Рс) розраховується за формулою:
Pc = T х Qd + 5Т х Qpd +Kk х T х Qpz,
де: T- тариф, установлений за надання послуг централізованого водовідведення споживачам, віднесеним до відповідної категорії, грн/м3; Т=12,83грн/м3 (без ПДВ) з 01.01.2022;
Qd - об`єм скинутих споживачем стічних вод у межах, обумовлених Договором, м3;
Qpd - об`єм скинутих споживачем стічних вод понад обсяги, обумовлені Договором, м3;
Qpz - об`єм скинутих споживачем стічних вод з понаднормативними забрудненнями, м3;
Kk - коефіцієнт кратності, який ураховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод та екологічного стану водойми.
На підставі п. 4.4. та п. 5.3 Правил № 79 позивачем нараховано споживачу плату за скид стічних вод до систем централізованого водовідведення виробника з урахуванням коефіцієнту кратності Kk = 5.
Так, як вказав позивач, згідно з узгодженими актами приймання-передачі послуг з централізованого водопостачання і водовідведення за укладеним договором, обсяги скинутих стічних вод ПП "Клинкер" за вересень, жовтень 2022 року, лютий, травень 2023 року склали: 45 м3, 45 м3, 45 м3,45 м3 відповідно.
За таких обставин, за розрахунком позивача, величини додаткової плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями ПП "Клинкер" до системи централізованого водовідведення міста Кривого Рогу склали: за вересень 2022 року - 3 464,10 грн.; за жовтень 2022 року - 3 464,10 грн.; за лютий 2023 року - 3 464,10 грн.; за травень 2023 року - 3 464,10 грн.
Позивач зазначив, що, відповідно до п. 4.26 Правил №79, листами-повідомленнями № 6146 від 18.09.2022, № 6587 від 15.10.2022, № 28-22/2377 від 24.02.2023, № 08-22/6634 від 01.06.2023 направив на адресу відповідача спірні акти про відбір проб стічних вод та приписи про приведення у відповідність каналізаційної мережі.
Позивачем вказано, що ним було виставлено Відповідачу рахунки нарахованої додаткової плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин: №315 від 29.12.2022 на суму 3 464,10 грн., № 3 від 24.01.2023 на суму 3 464,10 грн., № 124 від 04.05.2023 на суму 3 464,10 грн., № 220 від 08.08.2023 на суму 3 464,10 грн.
За твердженням позивача, ці рахунки разом із розрахунками величин додаткової плати були направлені на адресу відповідача разом із супровідними листами № 28/22/5 від 12.01.2023, № 28-22/1043 від 30.01.2023, № 31-27/5345 від 08.05.2023, № 31-27/10563 від 08.08.2023.
Позивач вказав, що разом із листом-вимогою № 31-27/15057 від 06.11.2023 «Про сплату за скид понаднормативно забруднених стічних вод» позивач повторно направив на адресу відповідача спірні рахунки та розрахунки величини додаткової плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями до системи централізованого водовідведення міста Кривого Рогу.
Згідно з п. 3.1 договору, розрахунковим періодом є календарний місяць. Остаточна оплата за фактично надані послуги здійснюється до 3 числа календарного місяця, наступного за розрахунковим, згідно рахунку виконавця, за винятком суми авансового платежу.
Позивач наполягає на тому, що відповідач мав сплатити плату за скид понаднормативно забруднених стічних вод саме у строки, встановлені п. 3.1 договору, а саме:
- оплату за рахунком № 315 від 29.12.2022 на суму 3 464,10 грн. споживач мав здійснити у строк до 03.02.2023 включно;
- оплату за рахунком № 3 від 24.01.2023 на суму 3 464,10 грн. споживач мав здійснити у строк до 03.02.2023 включно;
- оплату за рахунком № 124 від 04.05.2023 на суму 3 464,10 грн. споживач мав здійснити у строк до 03.06.2023 включно;
- оплату за рахунком № 220 від 08.08.2023 на суму 3 464,10 грн. споживач мав здійснити у строк до 03.09.2023 включно.
Однак, відповідач, за твердженням позивача, порушив свої зобов`язання за договором, плату за скид понаднормативно забруднених стічних вод не здійснив. Що і стало причиною виникнення спору.
За порушення відповідачем строків виконання грошового зобов`язання, позивачем було нараховано до сплати пеню у розмірі 2 411,01 грн., 3% річних у розмірі 317,75 грн., інфляційну складову у розмірі 422,62 грн.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ЗАПЕРЕЧЕНЬ ВІДПОВІДАЧА.
Відповідач відзиву на позов не надав.
ПЕРЕЛІК ОБСТАВИН, ЯКІ Є ПРЕДМЕТОМ ДОКАЗУВАННЯ У СПРАВІ.
Предметом цього судового розгляду є вимоги позивача про стягнення з відповідача заборгованості з плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями до систем централізованого водовідведення за договором про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення № 474 від 11.03.2021 у розмірі 13 856,40 грн., пені у розмірі 2411,01 грн., 3% річних у розмірі 317,75 грн., інфляційної складової у розмірі 422,62 грн.
Для правильного вирішення цього спору необхідно встановити, які саме правовідносини склались між сторонами, які взаємні права та обов`язки виникли між сторонами, чи мало місце порушення будь-яких зобов`язань (чи було відповідачем перевищено допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічній воді підприємства), які саме зобов`язання порушені боржником, яке право чи інтерес кредитора порушено, які наслідки порушення зобов`язань боржником.
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.
НОРМИ ПРАВА, ЯКІ ЗАСТОСУВАВ СУД. ПОЗИЦІЯ СУДУ.
Між Комунальним підприємством "Кривбасводоканал" (надалі - виконавець) та Приватним підприємством "Клинкер" (надалі - споживач) укладено договір про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення № 474 від 11.03.2021.
Відповідно до п. 9.1 договору, цей договір набирає чинності з моменту підписання його Сторонами і діє в частині надання послуг з водопостачання та водовідведення до 30.06.2021, а в частині здійснення розрахунків за надані послуги - до повного погашення заборгованості.
Пунктом 9.2 договору встановлено, що сторони домовились, що умови цього договору розповсюджуються на правовідносини, що виникли до його укладання, в порядку ч.3 ст.631 Цивільного кодексу України.
Відповідно до ч. 3 ст. 13 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», договір про надання комунальних послуг укладається строком на один рік. Якщо за один місяць до закінчення зазначеного строку жодна зі сторін не повідомить письмово другу сторону про відмову від договору, договір вважається продовженим на черговий однорічний строк.
Так, в матеріалах справи відсутні докази повідомлення будь-якою із сторін договору про його розірвання. А отже, договір № 474 від 11.03.2021 був чинний на момент виникнення спірних правовідносин.
Згідно з п. 1.1 договору, виконавець зобов`язується своєчасно надавати споживачеві відповідної якості послуги з централізованого водопостачання і водовідведення, а споживач зобов`язується своєчасно оплачувати надані послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, що передбачені договором.
Пунктом 1.2.1 договору визначено, що об`єкти користування водопостачання та водовідведення розташований за адресою:
- вул. Мусоргського, буд. 12 м. Кривий Ріг, орієнтовний обсяг послуг з централізованого водопостачання складає 464,65 м3/рік та орієнтовний обсяг послуг з централізованого водовідведення складає 464,65 м3/рік;
- вул. Володимира Великого, буд. 38 «А», м. Кривий Ріг, орієнтовний обсяг послуг з централізованого водопостачання складає 561,74 м3/рік та орієнтовний обсяг послуг з централізованого водовідведення складає 561,74 м3/рік.
Відповідно до ч. 6 ст. 33 Закону України "Про охорону навколишнього середовища", екологічні нормативи розробляються і вводяться в дію центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, та іншими уповноваженими на те державними органами відповідно до законодавства України.
Згідно ст. 44 Водного кодексу України, водокористувачі зобов`язані дотримуватись встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 № 316 було затверджено "Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення" та "Порядок визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення" (надалі - Правила № 316).
Згідно з п. 2 розділу І Правил № 316, ці Правила поширюються на суб`єктів господарювання, які надають послуги з централізованого водовідведення (відведення та/або очищення стічних вод) (далі - виробники), на юридичних осіб незалежно від форм власності та відомчої належності, фізичних осіб - підприємців, фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність і взяті на облік як самозайняті особи у контролюючих органах згідно з Податковим кодексом України, які скидають стічні води до систем централізованого водовідведення або безпосередньо у каналізаційні очисні споруди (далі - споживачі).
Відповідно до підпунктів 4,5 пункту 1 розділу II Правил № 316, виробники повинні, зокрема, контролювати якість, кількість і режим скидання стічних вод споживачами; здійснювати раптовий відбір контрольних проб, пред`являти підприємствам у встановленому порядку рахунки на оплату за скид понаднормативних забруднень із застосуванням коефіцієнта кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень, при порушенні як цих Правил, так і місцевих Правил приймання. Порядок та періодичність відбору проб визначаються в місцевих Правилах приймання.
Пунктом 6.1 договору передбачено, що споживач несе відповідальність згідно із законодавством і цим договором за скид в міську каналізаційну мережу стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин.
Пунктом 6 розділу VI Правил № 316 встановлено, що з метою контролю якості стічних вол споживачів, виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір контрольних проб стічних вод споживачів виконує уповноважений представник виробника, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представник виробника, так і представник споживача.
Згідно з пунктом 2 Правил № 316, підприємства зобов`язані виконувати в повному обсязі вимоги цих Правил, місцевих Правил приймання та договору на послуги водовідведення, своєчасно оплачувати рахунки Водоканалу за надані послуги; дотримуватись установлених Водоканалом кількісних та якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках Підприємства; оплачувати рахунки на оплату за скид понаднормативних забруднень при порушенні встановлених показників.
Рішенням Криворізької міської ради від 13.02.2019 № 79 затверджено "Правила приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Кривого Рогу" (надалі - Правила №79).
Пунктом 1.2 Правил № 79 від 13.02.2019 визначено, що ці Правила поширюються на суб`єктів господарювання, які надають послуги з централізованого водовідведення (відведення та/або очищення стічних вод) (надалі - виробники), на юридичних осіб незалежно від форм власності, фізичних осіб-підприємців, фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність і взяті на облік як самозайняті особи в контролюючих органах згідно з Податковим кодексом України, які скидають стічні води до систем централізованого водовідведення Кривого Рогу або безпосередньо в каналізаційні очисні споруди міста (надалі - споживачі).
Відповідно до п. 5.2 договору, споживач, зокрема, зобов`язаний: утримувати мережі в належному технічному стані, здійснювати їх технічне обслуговування та ремонт, забезпечувати належний стан запірної арматури, вживати своєчасних заходів до запобігання аварійним ситуаціям та їх ліквідації, усунення порушень щодо надання послуг в установлені законодавством строки.
Відповідно до п. 7.1 договору, точки розподілу, в яких здійснюється передача послуг від Виконавця до Споживача є межа балансової належності, які визначаються Актом/ схемою розподілу балансової належності та меж обслуговування мереж водопостачання та водовідведення, що є невід`ємною частиною Договору.
Пунктом 10.11 договору встановлено, що відбір проб стічних вод споживачів здійснюється з контрольного колодязя (каналізаційного випуску, лотка, камери, ревізії на стоянку), розташування якого визначено в актах/схемах розмежування балансової належності мереж водопостачання та водовідведення, що є невід`ємною частиною договору. У разі відсутності в споживача таких актів/схем розмежування балансової належності мереж водопостачання та водовідведення, або їх (актів/схем) невідповідності, відбір проб стічних вод здійснюється з останнього елемента каналізаційної мережі споживача.
Згідно пункту 4.3 Правил № 79, відбір проб стічних вод споживачів здійснюється з контрольного колодязя (каналізаційного випуску, лотка, камери), розташування якого визначено в актах/схемах розмежування балансової належності мереж водопостачання та водовідведення, що є невід`ємною частиною договору.
Згідно з п.3.1.3 Правил № 79, виробник повинен контролювати якість, кількість і режим скидання стічних вод споживачами.
Відповідно до пункту 3.1.5. Правил № 79 виробник повинен здійснювати раптовий (не погоджений зі споживачем заздалегідь) відбір контрольних проб).
Згідно з пунктом 4.1. Правил № 79, споживачі зобов`язані письмово під час укладання договору визначити не менше двох представників із зазначенням номерів телефонного зв`язку, уповноважених представляти їх під час відбору проб стічних вод і в подальшому забезпечити присутність таких уповноважених представників на об`єкті споживача безпосередньо під час відбору проб стічних вод виробником.
У пункті 10.9. Договору сторони узгодили, що споживач забезпечує можливість проведення виконавцем у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод, включаючи надання необхідних відомостей та присутність свого (споживача) представника.
Так, з метою здійснення контролю за якістю стічних вод, що надходять до системи централізованого водовідведення м. Кривого Рогу, представники КП "Кривбасводоканал":
1) 27 вересня 2022 року о 11:41год. прибули до контрольного колодязя КК-1 існ. на об`єкті ПП "Клинкер" за адресою: вул. В.Великого, буд. 38а. Представник споживача протягом 30 хвилин з моменту його повідомлення не прибув до місця відбору проб стічних вод. Відбір проб стічних вод не було здійснено, так як контрольний колодязь КК-1існ. був у затопленому стані, про що складено відповідний Акт про відбір проб стічних вод № 256 від 27.09.2022, підписаний виконавцем у односторонньому порядку. Споживачу було виписано Припис від 27.09.2022 щодо приведення каналізаційної мережі Споживача до належного стану: у термін до 30.09.2022 здійснити прочищення мережі, очищення від завалів ґрунту, будівельного сміття тощо;
2) 24 жовтня 2022 року о 12:03год. прибули до контрольного колодязя КК-1 існ. на об`єкті ПП "Клинкер" за адресою: вул. В.Великого, буд. 38а. Представник Споживача протягом 30 хвилин з моменту його повідомлення не прибув до місця відбору проб стічних вод. Відбір проб стічних вод не було здійснено, так як контрольний колодязь КК-1 існ. був у затопленому стані, про що складено відповідний Акт про відбір проб стічних вод № 292 від 24.10.2022, підписаний виконавцем у односторонньому порядку. Споживачу було виписано Припис від 24.10.2022 щодо приведення каналізаційної мережі Споживача до належного стану: у термін 07.11.2022 здійснити прочищення мережі, очищення від завалів ґрунту, будівельного сміття тощо;
3) 23 лютого 2023 року о 11:30год. прибули до контрольного колодязя КК-1 існ. на об`єкті ПП "Клинкер" за адресою: вул. В.Великого, буд. 38а. Представник Споживача протягом 30 хвилин з моменту його повідомлення не прибув до місця відбору проб стічних вод. Відбір проб стічних вод не було здійснено, так як контрольний колодязь КК-1 існ. був у затопленому стані, про що складено відповідний Акт про відбір проб стічних вод № 90 від 23.02.2023, підписаний виконавцем у односторонньому порядку. Споживачу було виписано Припис від 23.02.2023 щодо приведення каналізаційної мережі Споживача до належного стану: у термін 02.03.2023 здійснити прочищення мережі, очищення від завалів ґрунту, будівельного сміття тощо;
4) 24 травня 2023 року о 10:00год. прибули до контрольного колодязя КК-1 існ. на об`єкті ПП "Клинкер" за адресою: вул. В.Великого, буд. 38а. Представник Споживача протягом 30 хвилин з моменту його повідомлення не прибув до місця відбору проб стічних вод. Відбір проб стічних вод не було здійснено, так як контрольний колодязь КК-1 існ. був у затопленому стані, про що складено відповідний Акт про відбір проб стічних вод № 241 від 24.05.2023, підписаний виконавцем у односторонньому порядку. Споживачу було виписано Припис від 24.05.2023 щодо приведення каналізаційної мережі Споживача до належного стану: у термін 31.05.2023 здійснити прочищення мережі, очищення від завалів ґрунту, будівельного сміття тощо.
Вказані приписи споживачем виконані не були.
Пунктом 10.14 Договору визначено, що Акт відбору проб та/ або Акт обстеження внутрішніх систем водовідведення Споживача, підписуються повноважними представниками Виконавця в односторонньому порядку у наступних випадках:
- якщо представник Споживача не з`явився до місця відбору проб протягом 30 хвилин з моменту повідомлення про прибуття повноважних представників Виконавця;
- якщо Споживач не надав згоди на відбір проб стічних вод або здійснює перешкоди в проведенні обстеження систем водовідведення об`єкту Споживача;
- якщо Споживач відмовився від підписання Акту відбору проб стічних вод.
У випадку складання вказаних актів в односторонньому порядку повноважними представниками Виконавця, вимоги та відомості, викладені в них вважаються погодженими Споживачем, про що зазначається відповідним записом.
Пунктом 4.4 Правил № 79 передбачено, що у разі неможливості відбору проб (підпір у колодязі, запертий колодязь та ін.), у акті відбору проб стічних вод про це робиться відповідний запис із зазначенням причин неможливості відбору проб та видається припис про усунення порушення. Споживач зобов`язаний виконати припис у вказаний строк та повідомити виробника письмово про усунення порушення. При повторному виявленні вищезазначених порушень, виробник застосовує до споживача п. 5.3 Правил.
Так, пунктом 5.3 Правил № 79 встановлено, що затримка допуску уповноваженого представника виробника на територію споживача (більше ніж 30 хвилин після прибуття уповноважених представників виробника) або створення перешкод у відборі проб представниками споживача фіксується в акті за підписом представника виробника і є підставою виробнику для виставлення споживачу рахунку за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Kk = 5, за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення.
«Правилами приймання стічних вод до системи централізованого
водовідведенням. Кривого Рогу» №79 від 13.02.2019, затверджено порядок визначення розміру плати за скид стічних вод до систем централізованого водовідведення при порушенні вимог щодо якості й режиму їх скидання.
Відповідно до п.6.8 Правил № 79, визначення величини плати за скид стічних вод до систем централізованого водовідведення виробника (Рс) розраховується за формулою:
Pc = T х Qd + 5Т х Qpd +Kk х T х Qpz,
де: T- тариф, установлений за надання послуг централізованого водовідведення споживачам, віднесеним до відповідної категорії, грн/м3; Т=12,83грн/м3 (без ПДВ) з 01.01.2022;
Qd - об`єм скинутих споживачем стічних вод у межах, обумовлених Договором, м3;
Qpd - об`єм скинутих споживачем стічних вод понад обсяги, обумовлені Договором, м3;
Qpz - об`єм скинутих споживачем стічних вод з понаднормативними забрудненнями, м3;
Kk - коефіцієнт кратності, який ураховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод та екологічного стану водойми.
На підставі п. 4.4. та п. 5.3 Правил № 79 позивачем нараховано споживачу плату за скид стічних вод до систем централізованого водовідведення виробника з урахуванням коефіцієнту кратності Kk = 5.
Так, згідно з узгодженими актами приймання-передачі послуг з централізованого водопостачання і водовідведення за укладеним договором, обсяги скинутих стічних вод ПП "Клинкер" за вересень, жовтень 2022 року, лютий, травень 2023 року склали: 45 м3, 45 м3, 45 м3,45 м3 відповідно.
За таких обставин, величини додаткової плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями ПП "Клинкер" до системи централізованого водовідведення міста Кривого Рогу склали: за вересень 2022 року - 3 464,10 грн.; за жовтень 2022 року - 3 464,10 грн.; за лютий 2023 року - 3 464,10 грн.; за травень 2023 року - 3 464,10 грн.
Відповідно до п. 4.26 Правил №79, позивач листами-повідомленнями № 6146 від 18.09.2022, № 6587 від 15.10.2022, № 28-22/2377 від 24.02.2023, № 08-22/6634 від 01.06.2023 направив на адресу відповідача спірні акти про відбір проб стічних вод та приписи про приведення у відповідність каналізаційної мережі.
Позивачем було виставлено Відповідачу рахунки нарахованої додаткової плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин: № 315 від 29.12.2022 на суму 3 464,10 грн., № 3 від 24.01.2023 на суму 3 464,10 грн., № 124 від 04.05.2023 на суму 3 464,10 грн., № 220 від 08.08.2023 на суму 3 464,10 грн.
Ці рахунки разом із розрахунками величин додаткової плати були направлені на адресу відповідача разом із супровідними листами № 28/22/5 від 12.01.2023, № 28-22/1043 від 30.01.2023, № 31-27/5345 від 08.05.2023, № 31-27/10563 від 08.08.2023.
Разом із листом-вимогою № 31-27/15057 від 06.11.2023 «Про сплату за скид понаднормативно забруднених стічних вод» позивач повторно направив на адресу відповідача спірні рахунки та розрахунки величини додаткової плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями до системи централізованого водовідведення міста Кривого Рогу.
Згідно з п. 3.1 договору, розрахунковим періодом є календарний місяць. Остаточна оплата за фактично надані послуги здійснюється до 3 числа календарного місяця, наступного за розрахунковим, згідно рахунку виконавця, за винятком суми авансового платежу.
При цьому слід зазначити, що додаткова плата за скид стічних вод із понаднормативним забрудненням є грошовим зобов`язанням, що виникає на підставі Договору та визначених законодавчих приписів. А не штрафною оперативно-господарською санкцією як заходу оперативного впливу на правопорушника з метою припинення або попередження повторення порушень зобов`язання, що використовуються самими сторонами зобов`язання в односторонньому порядку. Зазначена плата є платою за надання послуг водоканалом щодо доочищення понаднормативних забруднень води. Правовідносини сторін є зобов`язальними, згідно з укладеним договором та нормами чинного законодавства.
Аналогічний висновок щодо правової природи плати за скид понаднормативних забруднень стічних вод викладено у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у справі № 920/730/16 від 18.01.2019, постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду № 904/3392/19 08.12.2020.
За таких обставин, відповідач мав сплатити плату за скид понаднормативно забруднених стічних вод саме у строки, встановлені п. 3.1 договору, а саме:
- оплату за рахунком № 315 від 29.12.2022 на суму 3 464,10 грн. споживач мав здійснити у строк до 03.02.2023 включно;
- оплату за рахунком № 3 від 24.01.2023 на суму 3 464,10 грн. споживач мав здійснити у строк до 03.02.2023 включно;
- оплату за рахунком № 124 від 04.05.2023 на суму 3 464,10 грн. споживач мав здійснити у строк до 05.06.2023 включно;
- оплату за рахунком № 220 від 08.08.2023 на суму 3 464,10 грн. споживач мав здійснити у строк до 04.09.2023 включно.
Однак, відповідач порушив свої зобов`язання за договором, плату за скид понаднормативно забруднених стічних вод не здійснив.
Перевіривши виконаний позивачем розрахунок плати за скид понаднормативно забруднених стічних вод суд встановив, що такий розрахунок виконаний правильно та відповідає вимогам чинного законодавства.
А отже, позовні вимоги Комунального підприємства "Кривбасводоканал" про стягнення плати за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у розмірі 13 856,40 грн. є обґрунтованими.
Також згідно з п. 6.3. договору, за несвоєчасну оплату виставлених виконавцем рахунків у термін, зазначений п. 3.1 цього договору, споживач зобов`язаний сплатити виконавцеві пеню в розмірі 0,1% від суми простроченого платежу за кожний день прострочення до моменту фактичної оплати, але не більше подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який стягується пеня.
Відповідно до положень ст. 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Статтею 611 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема сплата неустойки.
Згідно з ч. 2 ст. 218 Господарського кодексу України, учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання. У разі, якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність.
Відповідно до ч. 1 ст. 216 Господарського кодексу України, учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.
У сфері господарювання, згідно з ч. 2 ст. 217 та ч. 1 ст. 230 Господарського кодексу України, застосовуються господарські санкції, зокрема, штрафні санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.
Відповідно ст. 549 Цивільного кодексу України, неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання.
Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
На підставі пункту 6.3 договору позивач нарахував пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ за загальний період з 04.02.2023 по 31.01.2024 у розмірі 2 411,01 грн.
Перевіривши розрахунок пені суд встановив, що позивачем неправильно встановлено період прострочення відповідачем виконання грошового зобов`язання. Так, позивачем не було дотримано вимог ч. 5. ст. 254 ЦК України, якою встановлено, що якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день.
Також під час розрахунку пені позивачем були допущені арифметичні помилки.
За розрахунком суду:
- пеня на суму боргу 3 464,10 грн. за період з 04.02.2023 по 04.08.2023 становить 859,10 грн.;
- пеня на суму боргу 3 464,10 грн. за період з 04.02.2023 по 04.08.2023 становить 859,10 грн.;
- пеня на суму боргу 3 464,10 грн. за період з 06.06.2023 по 02.12.2023 становить 723,19 грн.;
- пеня на суму боргу 3 464,10 грн. за період з 05.09.2023 по 31.01.2024 становить 486,44 грн.
Всього: 2 927,83 грн., тобто суму в більшому розмірі, ніж заявлено позивачем до стягнення.
Частиною 2 ст. 237 Господарського процесуального кодексу України визначено, що при ухваленні рішення суд не може виходити у рішенні за межі позовних вимог. Тому, вимоги позивача про стягнення пені слід задовольнити в заявленому розмірі - 2 411,01 грн.
Згідно ст. 625 ЦК України, боржник, який прострочив виконання грошових зобов`язань на вимогу кредитора, зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 3 відсотка річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Позивач нарахував відповідачу до сплати 3% річних у розмірі 317,75 грн. за загальний період з 04.02.2023 по 31.01.2024 та інфляційну складову у розмірі 422,62 грн. за загальний період з лютого 2023 року по грудень 2023 року.
Перевіривши розрахунок 3% річних суд встановив, що він не відповідає вимогам чинного законодавства.
Позивачем було неправильно встановлено період прострочення відповідачем виконання грошового зобов`язання. Так, позивачем не було дотримано вимог ч. 5. ст. 254 ЦК України, якою встановлено, що якщо останній день строку припадає на вихідний, святковий або інший неробочий день, що визначений відповідно до закону у місці вчинення певної дії, днем закінчення строку є перший за ним робочий день.
Також під час розрахунку 3% річних позивачем були допущені арифметичні помилки.
За розрахунком суду:
- 3% річних на суму боргу 3 464,10 грн. за період з 04.02.2023 по 31.01.2024 становлять 103,04 грн.;
- 3% річних на суму боргу 3 464,10 грн. за період з 04.02.2023 по 31.01.2024 становлять 103,04 грн.;
- 3% річних на суму боргу 3 464,10 грн. за період з 06.06.2023 по 31.01.2024 становлять 68,31 грн.;
- 3% річних на суму боргу 3 464,10 грн. за період з 05.09.2023 по 31.01.2024 становлять 42,4 грн.
Всього: 316,79 грн.
За таких обставин, вимоги позивача про стягнення з відповідача 3% річних є обґрунтованими у розмірі 316,79 грн.
Розрахунок інфляційної складової, зроблений позивачем, містить арифметичні помилки.
За розрахунком суду:
- інфляційна складова на суму боргу 3 464,10 грн. за період з лютого по грудень 2023 року становить 147,22 грн.;
- інфляційна складова на суму боргу 3 464,10 грн. за період з лютого по грудень 2023 року становить 147,22 грн.;
- інфляційна складова на суму боргу 3 464,10 грн. за період з червня по грудень 2023 року становить 44,52 грн.;
- інфляційна складова на суму боргу 3 464,10 грн. за період з вересня по грудень 2023 року становить 87,41 грн.;
Всього: 426,37 грн., тобто суму в більшому розмірі, ніж заявлено позивачем до стягнення.
Частиною 2 ст. 237 Господарського процесуального кодексу України визначено, що при ухваленні рішення суд не може виходити у рішенні за межі позовних вимог. Тому, вимоги позивача про стягнення інфляційної складової слід задовольнити в заявленому розмірі - 422,62 грн.
ПЕРЕЛІК ДОКАЗІВ, ЯКИМИ СТОРОНИ ПІДТВЕРДЖУЮТЬ АБО СПРОСТОВУЮТЬ НАЯВНІСТЬ КОЖНОЇ ОБСТАВИНИ, ЯКА Є ПРЕДМЕТОМ ДОКАЗУВАННЯ У СПРАВІ.
Обставини, на які посилається позивач, доводяться договором № 474 від 11.03.2021 з додатками (том 1, а.с. 11 - 15), бухгалтерською довідкою (том 1, а.с. 16), актами про відбір проб стічних вод (том 1, а.с. 17 - 20), приписами (том 1, а.с. 21 - 24), повідомленнями (том 1, а.с. 25 - 28), розрахунками величини додаткової плати за скид стічних вод (том 1, а.с. 29 - 32), рахунками (том 1, а.с. 33), супровідними листами з доказами направлення (том 1, а.с. 34 - 37), вимогою з доказами направлення (том 1, а.с. 38 - 39), актами приймання - передачі (том 1, а.с. 40 - 41).
ВИСНОВКИ СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ СПРАВИ.
За результатами розгляду справи суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити у частині стягнення плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями до системи централізованого водовідведення у розмірі 13 856,40 грн., пені у розмірі 2 411,01 грн., 3% річних у розмірі 316,79 грн., інфляційної складової у розмірі 422,62 грн.
У задоволенні позовних вимог про стягнення 3% річних у розмірі 0,96 грн. - слід відмовити.
РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.
Відповідно статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору слід розподілити пропорційно задоволених позовних вимог.
Керуючись положеннями Господарського Кодексу України, Цивільного кодексу України, ст. 73, 74, 123, 129, 232, 233, 236-241, 326 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Приватного підприємства "Клинкер" (місце реєстрації: 50055, м. Кривий Ріг, вул. Акціонерна, буд. 37; ідентифікаційний код: 35459851) на користь Комунального підприємства "Кривбасводоканал" (місце реєстрації: 50027, м. Кривий Ріг, вул. Джохара Дудаєва, 6а, ідентифікаційний код: 03341316) плату за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями до системи централізованого водовідведення у розмірі 13 856,40 грн., пеню у розмірі 2 411,01 грн., 3% річних у розмірі 316,79 грн., інфляційну складову у розмірі 422,62 грн. та витрати зі сплати судового збору у розмірі 3 027,83 грн.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Відмовити у задоволенні позовних вимог про стягнення 3% річних у розмірі 0,96 грн.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено в порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України, протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений та підписаний 09.09.2024.
Суддя М.О. Ніколенко
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 09.09.2024 |
Оприлюднено | 12.09.2024 |
Номер документу | 121499343 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ніколенко Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ніколенко Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ніколенко Михайло Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні