ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКО Ї ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"01" листопада 2010 р. Справа № 20/99-10-3650
За позовом: Біляївськ ого міжрайонного прокурора О деської області в інтересах держави в особі Одеської обл асної ради
до відповідача: Товарис тва з обмеженою відповідальн істю „Форм”
про стягнення 193 982,00 грн.
Суддя Щавинс ька Ю.М.
Представники сторін:
від прокурора: Будзул-Л авренюк К.Я.- за посвідченням НОМЕР_1 від 29.04.2009 року;
від позивача: не з' явил ись;
від відповідача: Юдін О .Ю.- за довіреністю № 7 від 20.10.2010 ро ку.
СУТЬ СПОРУ: Біляїв ський міжрайонний прокурор О деської області звернувся до господарського суду Одесько ї області з позовною заявою, з аявленою в інтересах держави в особі Одеської обласної ра ди, до відповідача Товариств а з обмеженою відповідальніс тю „Форм”, в якій просить стяг нути з Товариства з обмежено ю відповідальністю „Форм” на користь Одеської обласної р ади заборгованість по сплаті втрат сільськогосподарсько го виробництва в сумі 193 982,00 грн. , спричинених вилученням зем ельної ділянки, площею 30,00 га, і з сільськогосподарського об ігу.
В обґрунтування заявлених вимог прокурор посилається на те, що Товариство з обмежен ою відповідальністю „Форм” н а підставі договору оренди з емлі від 08.04.2010 року № 185 користу ється земельною ділянкою, як а розташована на території І ллінської сільської ради Біл яївського району Одеської об ласті за межами населеного п ункту, загальною площею 30,00 га, у т.ч. пасовищ - 29,36 га, під госпо дарськими шляхами і прогонам и - 0,64 га, із земель сільського сподарського призначення дл я будівництва та експлуатаці ї лікувально-оздоровчого ком плексу. Зазначений договір б ув укладений на підставі роз порядження Біляївської райо нної державної адміністраці ї від 14.10.2009 року № 933/2009, яким було за тверджено проект землеустро ю щодо відведення відповідач у в оренду вказаної земельно ї ділянки із земель сільсько господарського призначення для будівництва та експлуат ації лікувально-оздоровчого комплексу, тобто фактично зм інено її цільове призначення та виведено із земель сільсь когосподарського обороту. Пр и цьому, згідно розрахунку, зр обленого ДП „Одеський інстит ут землеустрою”, вартість вт рат сільськогосподарського виробництва при виведенні з азначеної земельної ділянки із сільськогосподарського в иробництва складає 775 928,00 грн. О днак відповідач, в порушення ст.ст. 207, 209 ЗК України, вказані в трати сільськогосподарсько го виробництва до теперішньо го часу не відшкодував, що при звело до недоотримання кошті в бюджетами відповідних орга нів місцевого самоврядуванн я, зокрема, Одеською обласною радою. Вказані обставини й зу мовили звернення прокурора з відповідним позовом до суду .
У судовому засіданні 01.11.2010 ро ку прокурор підтримав заявле ні вимоги в повному обсязі.
Позивач - Одеська обласна рада надіслав до суду клопот ання (а.с.24), в якому позов Біляї вського міжрайонного прокур ора Одеської області підтрим ує в повному обсязі та просит ь суд розглянути справу без у часті представника Одеської обласної ради.
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю „Форм” письмового відзиву н а позов не надав, але у судовом у засіданні 01.11.2010 року представ ник відповідача, фактично ви знавши суму заборгованості з відшкодування втрат сільськ огосподарського виробництв а, просив суд позов залишити б ез розгляду на підставі п. 1 ст . 81 ГПК України, оскільки вважа є, що в даному випадку прокуро р не мав права звертатися із в казаною позовною заявою до с уду, оскільки прокурор має пр аво звертатися до суду з позо вом, заявленим в інтересах де ржави, виключно в особі орган у, уповноваженого державою з дійснювати відповідні функц ії у спірних відносинах, разо м з тим, у даних правовідносин ах Одеська обласна рада, в інт ересах якої прокурором подан о позов, виступає не як держав ний орган, а як учасник цивіль них правовідносин, у зв' язк у з чим саме Одеська обласна р ада мала подавати до суду вка заний позов, а не прокурор.
Разом з тим, суд не може пого дитись з такою позицією відп овідача, з огляду на наступне :
Згідно до ч. 3 ст. 2 Господарсь кого процесуального кодексу України прокурор, який зверт ається до господарського суд у в інтересах держави, в позов ній заяві самостійно визнача є, в чому полягає порушення ін тересів держави, та обґрунто вує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповнов ажений державою здійснювати відповідні функції у спірни х відносинах.
Пунктом 6 ч. 2 Закону України „ Про прокуратуру” визначено, що при виявленні порушень за кону прокурор або його засту пник у межах своєї компетенц ії мають право, зокрема, зверт атись до суду з заявами про за хист прав і законних інтерес ів громадян, держави, а також п ідприємств та інших юридични х осіб.
Відповідно до Рішення Конс титуційного суду України у с праві за конституційними под аннями Вищого арбітражного с уду України та Генеральної п рокуратури України щодо офіц ійного тлумачення положень с татті 2 Арбітражного процесу ального кодексу України (спр ава про представництво проку ратурою України інтересів де ржави в арбітражному суді) ві д 08.04.99 N 3-рп/99 у справі N 1-1/99 в основі і нтересів держави завжди є по треба у здійсненні загальнод ержавних (політичних, економ ічних, соціальних та інших) ді й, програм, спрямованих на зах ист суверенітету, територіал ьної цілісності, державного кордону України, гарантуванн я її державної, економічної, і нформаційної, екологічної бе зпеки, охорону землі як націо нального багатства, захист п рав усіх суб'єктів права влас ності та господарювання тощо ; під поняттям "орган, уповнова жений державою здійснювати в ідповідні функції у спірних відносинах", зазначеним у час тині другій статті 2 Арбітраж ного процесуального кодексу України, потрібно розуміти о рган державної влади чи орга н місцевого самоврядування, якому законом надано повнова ження органу виконавчої влад и.
Пунктом 34 ст. 26 Закону від 21.05.97 N 280/97-ВР "Про місцеве самоврядува ння в Україні" визначено, що ви ключною компетенцією сільсь ких, селищних, міських рад є ви рішення відповідно до закону питань регулювання земельни х відносин.
Визначені у Земельному код ексі України норми щодо відш кодування втрат сільськогос подарського і лісогосподарс ького виробництва спрямован і на забезпечення раціональн ого використання і охорони о собливо цінних земель сільсь когосподарського призначен ня та земель лісового фонду з метою збереження їх кількіс ного і якісного стану. Відшко дування втрат передбачає ком пенсацію суспільству негати вних наслідків соціально-еко номічного, екологічного хара ктеру, що настають внаслідок переведення особливо цінних земель сільськогосподарськ ого призначення та лісового фонду до інших категорій зем ель, а також у разі обмеження з емлекористування чи погірше ння якості земель як особлив ого національного надбання, що перебуває під особливою о хороною держави.
Враховуючи специфіку ціль ового використання коштів, я кі надходять у порядку відшк одування втрат сільськогосп одарського і лісогосподарсь кого виробництва, яке спрямо ване на компенсацію суспільс тву, а не певній територіальн ій громаді, негативних наслі дків, в тому числі, вилучення з емель, суд вважає, що Біляївсь кий міжрайонний прокурор Оде ської області у межах надани х законом повноважень щодо п редставництва інтересів у су ді правомірно подав позов в і нтересах держави в особі Оде ської обласної ради про стяг нення з відповідача на корис ть держави в особі Одеської о бласної ради суми нараховани х сільськогосподарських втр ат, у зв' язку з чим вважає за можливе розглядати спір по с уті, а у задоволенні клопотан ня представника Товариства з обмеженою відповідальністю „Форм” - відмовити.
Дослідивши матеріали спра ви та заслухавши пояснення п рокурора та представника від повідача, суд встановив наст упне:
Як вбачається з матеріалі в справи, розпорядженням Біл яївської районної державної адміністрації від 14.10.2009 року № 933/2009 був затверджений проект з емлеустрою щодо відведення Т овариству з обмеженою відпов ідальністю „Форм” в довгостр окову оренду терміном на 49 рок ів для будівництва та експлу атації лікувально-оздоровчо го комплексу (грязелікування ) земельної ділянки, яка розта шована на території Іллінськ ої сільської ради Біляївсько го району Одеської області, з агальною площею 30,00 га, у т.ч. пас овищ - 29,36 га, під господарськи ми шляхами і прогонами - 0,64 га , із земель сільськогосподар ського призначення.
На підставі вищезазначено го розпорядження 08.04.2010 року між Біляївською районною держав ною адміністрацією (орендода вець) та Товариством з обмеже ною відповідальністю „Форм” (орендар) був укладений догов ір оренди земельної ділянки № 185, відповідно до якого оренд одавець передає, а орендар пр иймає в строкове платне кори стування земельну ділянку оз доровчого призначення, яка р озташована на території Іллі нської сільської ради Біляїв ського району Одеської облас ті (за межами населеного пунк ту), загальною площею 30,00 га, у т.ч. пасовищ - 29,36 га, під господарськими шляхами і про гонами - 0,64 га, із земель сільс ькогосподарського призначе ння для будівництва та експл уатації лікувально-оздоровч ого комплексу (грязелікуванн я), строком на 49 років.
Відповідно до розділу 6 дого вору оренди передача земельн ої ділянки в оренду здійснює ться з розробленням проекту її відведення. Організація р озроблення проекту відведен ня земельної ділянки і витра ти, пов' язані з цим договоро м, покладено на ТО В „Форм”. Передача земельної ділянки орендарю здійснюєть ся у місячний термін після де ржавної реєстрації цього дог овору за актом приймання-пер едачі.
На виконання умов укладено го договору оренди Біляївськ а районна державна адміністр ація передала, а ТОВ „Форм” пр ийняло зазначену у договорі оренди від 08.04.2010 року земельну в довгострокову оренду термін ом на 49 років для будівництва та експлуатації лікувально-о здоровчого комплексу (грязел ікування) для обслуговування мешканців територіальної гр омади району на підставі акт у приймання-передачі земельн ої ділянки від 21.04.2010 року (а.с.16).
Як свідчать матеріали спра ви, земельна ділянка була над ана відповідачу із земель сі льськогосподарського призн ачення на території Іллінськ ої сільської ради Біляївсько го району Одеської області (з а межами населеного пункту), я ка складається з: пасовищ - 29, 36 га, під господарськими шляха ми і прогонами - 0,64 га.
ДП „Одеський інститут земл еустрою” був розрахований та 25.12.2009 року був затверджений зас тупником голови Одеської обл асної державної адміністрац ії розрахунок розміру втрат сільськогосподарського вир обництва, які підлягають від шкодуванню при виведенні із сільськогосподарського вир обництва земельної ділянки, загальною площею 30,00 га, як а планується для відведення в довгострокову оренду строк ом на 49 років ТОВ „Фо рм” для будівництва та експл уатації лікувально-оздоровч ого комплексу на території І ллінської сільської ради Біл яївського району Одеської об ласті, який складає 775 928,00 грн.
Враховуючи, що згідно до ст . 209 ЗК України кошти від відшко дування втрат сільськогоспо дарського і лісогосподарськ ого виробництва, зараховують ся, зокрема, до обласних бюдж етів - у розмірі 25%, відповіда ч повинен був сплатити до бюд жету Одеської обласної ради згідно розрахунку прокурора 193 982,00 грн.
Разом з тим, вказані грошов і кошти відповідачем сплачен і не були, що підтверджується довідкою Фінансового управл іння Біляївської районної де ржавної адіміністрації № 195 ві д 02.08.2010 року (а.с.22), що й зумовило з вернення прокурора з відпові дним позовом до суду.
Проаналізувавши наявні у с праві докази та надавши їм ві дповідну правову оцінку, суд дійшов наступних висновків:
Предметом даного судового розгляду є вимоги про стягне ння з відповідача втрат, запо діяних внаслідок вилучення с ільськогосподарського угід дя для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським виро бництвом.
Згідно зі ст. 14 Конституції У країни земля є основним наці ональним багатством, що пере буває під особливою охороною держави.
Відповідно до вимог статті 207 Земельного кодексу України втрати сільськогосподарськ ого і лісогосподарського вир обництва включають втрати сі льськогосподарських угідь, л ісових земель та чагарників, а також втрати, завдані обмеж енням у землекористуванні та погіршенням якості земель.
Відшкодуванню підлягають втрати сільськогосподарськ их угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сіноко сів, пасовищ), лісових земель т а чагарників як основного за собу виробництва в сільськом у і лісовому господарстві вн аслідок вилучення (викупу) їх для потреб, не пов'язаних із с ільськогосподарським і лісо господарським виробництвом .
Зі змісту зазначеної норми випливає, що відшкодування в трат передбачає компенсацію негативних наслідків соціал ьно-економічного, екологічно го характеру, що настають вна слідок переведення особливо цінних земель сільськогоспо дарського призначення та ліс ового фонду до інших категор ій земель, а також у разі обмеж ення землекористування чи по гіршення якості земель, які в трачають свою функцію головн ого засобу виробництва у сіл ьському і лісовому господарс тві та вибувають з господарс ького обігу.
Частиною 5 ст. 207 ЗК України пе редбачено, що втрати сільськ огосподарського та лісогосп одарського виробництва визн ачаються у порядку, визначен ому Кабінетом Міністрів Укра їни.
Постановою Кабінету Мініс трів України від 17.11.97 р. N 1279 "Про ро зміри та Порядок визначення втрат сільськогосподарсько го і лісогосподарського виро бництва, які підлягають відш кодуванню" (зі змінами і допов неннями) регулюється порядок визначення втрат, які розрах овуються на основі затвердже них нормативів.
Пункт 4 вказаного Порядку ви значає, що відшкодування втр ат сільськогосподарського і лісогосподарського виробни цтва, спричинених вилученням сільськогосподарських і ліс ових угідь для цілей, не пов'яз аних із веденням сільського і лісового господарства, про вадиться юридичними і фізичн ими особами в двомісячний те рмін після затвердження в ус тановленому порядку проекту відведення їм земельних діл янок, а у випадках поетапного освоєння відведених угідь д ля добування корисних копали н відкритим способом - у міру ї х фактичного надання.
Статтею 209 Земельного кодек су України визначена форма в ідшкодування втрат сільсько господарського і лісогоспод арського виробництва, а тако ж загальні засади, розміри і п орядок використання коштів, що надходять в порядку компе нсації цих втрат.
Так, частиною 1 цієї статті п ередбачено, що кошти від відш кодування втрат сільськогос подарського і лісогосподарс ького виробництва зараховую ться у розмірі: 100 ві дсотків - до бюджетів міст Киє ва та Севастополя; 25 відсотків - до бюджету Автономної Респу бліки Крим та обласних бюдже тів, 75 відсотків - до бюджетів м іст республіканського Автон омної Республіки Крим та обл асного значення, 15 відсотків - до районних бюджетів, 60 відсотків - до бюджетів міст р айонного значення, селищ, сіл та їх об'єднань.
Частиною 2 вказаної статті в изначено, що кошти, які надход ять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарсько го і лісогосподарського виро бництва, використовуються ви ключно на освоєння земель дл я сільськогосподарських і лі согосподарських потреб, полі пшення відповідних угідь, ох орону земель відповідно до р озроблених програм та проект ів землеустрою, проведення н ормативної грошової оцінки з емлі, розмежування земель де ржавної та комунальної власн ості. Використання цих кошті в на інші цілі не допускаєтьс я.
Згідно зробленого прокуро ром розрахунку, який був пере вірений судом, сума втрат сіл ьськогосподарського виробн ицтва, яку ТОВ „Форм” має спла тити до бюджету Одеської обл асної ради згідно до ст. 209 ЗК Ук раїни (25%), становить 193 982,00 грн. (775 928 ,00 грн. х х 25%), у зв' язку з чим по зовні вимоги Біляївського мі жрайонного прокурора Одеськ ої області, заявлені в інтере сах держави в особі Одеської обласної ради, про стягнення з Товариства з обмеженою від повідальністю „Форм” на кори сть Одеської обласної ради з аборгованості по сплаті втра т сільськогосподарського ви робництва, спричинених вилуч енням земельної ділянки, в су мі 193 982,00 грн. є обґрунтованими т а такими, що підлягають задов оленню.
Згідно до ст.ст. 44, 49 Господарс ького процесуального кодекс у України витрати по сплаті д ержавного мита та на ІТЗ судо вого процесу покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 Гос подарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Біляївського міжрайонного прокурора Одес ької області задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою від повідальністю „Форм” (65028, м. Од еса, вул. Болгарська, 25, ЄД РПОУ 31502866) на користь місц евого бюджету Одеської облас ної ради (65032, м. Одеса, пр-т Шевче нка, 4, код ЄДРПОУ 25042882) втрати сіл ьськогосподарського виробн ицтва у розмірі 193 982 /сто дев' я носто три тисячі дев' ятсот вісімдесят дві/ грн. 00 коп.
3. Стягнути з Тов ариства з обмеженою відповід альністю „Форм” (65028, м. Одеса, вул. Болгарська, 25, ЄДРПОУ 315 02866):
- на користь Державного бюд жету України на п/р 31114095700008, одерж увач ГУДКУ у Одеській област і, код ЄДРПОУ 23213460, банк одержува ча ГУДКУ у Одеській області, МФО 828011, КБК 22090200, символ звітн ості банку 095 - держмито в сумі 1 939 /одна тисяча дев' ятсот три дцять дев' ять/ грн. 82 коп.
- на користь Державного бюд жету України на п/р 31213264700008, одерж увач ГУДКУ у Одеській област і, код ЄДРПОУ 23213460, банк одержува ча ГУДКУ у Одеській області, М ФО 828011, КБК 22050003, символ звітності банку 264 - витрати на ІТЗ судово го процесу у сумі 236 /двісті три дцять шість/ грн. 00 коп.
Рішення суду набирає з аконної сили в порядку ст. 85 ГП К України.
Накази видати після набран ня рішенням законної сили.
Суддя
Повне рішення складено 08.11 .2010р.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 01.11.2010 |
Оприлюднено | 15.11.2010 |
Номер документу | 12150889 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Щавинська Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні