Рішення
від 10.09.2024 по справі 640/14293/22
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 вересня 2024 року № 640/14293/22

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щавінського В.Р., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державного підприємства «Медичні закупівлі України» до Державної аудиторської служби України про визнання протиправним та скасування висновку,

в с т а н о в и в:

Державне підприємство «Медичні закупівлі України» (далі позивач, замовник) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати висновок Державної аудиторської служби України про результати моніторингу процедури закупівлі від 18.08.2022 №UA2021-06-10-006691-b.

Ухвалою Окружного адміністративного судочинства України від 05 вересня 2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

На виконання вимог Закону України від 13.12.2022 №2825-IX «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду», Окружним адміністративним судом міста Києва адміністративну справу № 640/14293/22 скеровано за належністю до Київського окружного адміністративного суду.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 10 липня 2023 року прийнято адміністративну справу до провадження та призначено судове засідання.

Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначає, що під час розгляду тендерних пропозицій учасників AAR Pharma FZ-LLC та TOB СПС ФАРМА були виявлені невідповідності в частині підтвердження повноважень щодо підпису документів тендерної пропозиції та щодо документального підтвердження досвіду виконання аналогічного договору. На виконання положень ч. 16 ст. 29 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон № 922) замовником розміщено повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей. Учасник AAR Pharma FZ-LLC виправив невідповідності в частині підтвердження повноважень підписанта тендерної пропозиції. Однак, учасник ТОВ СПС Фарма не надав жодних документів, а отже не усунув невідповідності в частині підтвердження досвіду виконання аналогічного договору. Тому, ДП Медзакупівлі України прийнято рішення про допуск тендерної пропозиції учасника AAR Pharma FZ-LLC до участі в аукціоні та відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ СПС Фарма. Тож, оскільки відповідні документи надані після встановлення позивачем вимоги про усунення невідповідностей в інформації та документах, вказані у висновку обставини не могли бути підставою для відхилення тендерної пропозиції. Також позивач не погодився із визначеним у висновку способом усунення порушення шляхом припинення зобов`язань за договором, оскільки такий спосіб є неконкретизованим.

Відповідач позов не визнав, подав до суду відзив на адміністративний позов, в якому просить суд відмовити у задоволенні позову. Мотивуючи свої аргументи, відповідач зазначає, що на порушення частини шістнадцятої статті 29 Закону № 922 встановлена позивачем вимога щодо усунення невідповідностей містить, зокрема, перелік інформації та документів, які не подані учасниками AAR Pharma FZ-LLC та TOB «СПС ФАРМА» у складі своїх тендерних пропозицій. Тому, позивач не міг встановити невідповідність в інформації та документах, що були відсутні у поданій учасником тендерній пропозиції та подання яких вимагалось тендерною документацією, у зв`язку з чим тендерні пропозиція такого учасника підлягала відхиленню відповідно до підстав, визначених статтею 31 Закону № 922, із зазначенням аргументації і електронній системі закупівель без застосування механізму 24 годин. На переконання відповідача, замовник встановлює до учасників вимоги про усунення невідповідностей у документах, що надані ними у складі тендерних пропозицій, а не до тих, що були відсутні у складі тендерної пропозиції учасника. Також відповідач наголошує, що Держаудитслужба зазначила один із способів усунення виявленого порушення, який є чітким та зрозумілим, що свідчить про співмірність встановленого способу усунення виявленого порушення із характером такого порушення.

У свою чергу, позивач подав відповідь на відзив, у якій зазначив, що якщо документ, поданий у складі тендерної пропозиції, не відповідає вимогам тендерної документації (інформація в документі відсутня або не відповідає вимогам або документ є нечинним на момент розгляду), він вважається відсутнім. Такої позиції також притримується Антимонопольний комітет України (далі - АМКУ) (рішення за результатами розгляду скарг у процедурах закупівель за ID UА-2020-06-09-002714-b, UА-2021-03-05-009099-с). Отже, твердження відповідача про те, що замовник мав право розміщувати повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей лише щодо тих документів, які наявні у складі тендерних пропозицій учасників є хибним, оскільки усі документи, у яких виявлено невідповідності, фактично вважаються відсутніми.

У судових засіданнях, які відбулись 23.10.2023, 29.11.2023, 31.01.2024, сторони у справі підтримали свої вимоги та заперечення щодо позовних вимог.

Протокольною ухвалою від 31.01.2024, відповідно до частини третьої статті 194 та частини дев`ятої статті 205 КАС України, суд вирішив подальший розгляд справи здійснювати у порядку письмового провадження.

Дослідивши наявні у матеріалах справи докази та з`ясувавши обставини справи, заслухавши пояснення представників учасників судового процесу, суд вважає, що адміністративний позов задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, 10.06.2021 в електронній системі закупівель Державним підприємством Медичні закупівлі України оголошена процедура закупівлі за предметом закупівлі ДК 021:2015 - 33600000-6 Фармацевтична продукція (Лінезолід 600 мг) (режим доступу: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-06-10- 006691-b) (далі - Процедура закупівлі).

Розкриття тендерних пропозицій відбулось 12.07.2021.

Під час розгляду тендерних пропозицій учасників AAR Pharma FZ-LLC та ТОВ СПС ФАРМА виявлені невідповідності в частині підтвердження повноважень щодо підпису документів тендерної пропозиції та щодо документального підтвердження досвіду виконання аналогічного договору.

06.08.2021 ДП Медзакупівлі України прийнято рішення, зокрема, допустити тендерну пропозицію учасника AAR Pharma FZ-LLC до участі в аукціоні та відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ СПС Фарма.

Згідно з наказом Державної аудиторської служби України від 27.07.2022 № 155 Про початок моніторингу процедур закупівель розпочато моніторинг процедур закупівель, зокрема процедури закупівлі за ID: UA-2021-06-10-006691- b.

За результатами моніторингу закупівлі UA-2021-06-10-006691-b Держаудитслужба склала висновок про результати моніторингу закупівлі від 18.08.2022 № 788 (далі - Висновок від 18.08.2022 № 788), в якому зафіксовано порушення законодавства у сфері публічних закупівель, а саме:

щодо аналізу питання відповідності повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей вимогам Закону № 922 установлено порушення частини шістнадцятої статті 29 Закону № 922;

щодо розгляду тендерної пропозиції AAR Pharma FZ-LLC установлено порушення вимог абзацу третього пункту 1 частини першої статті 31 Закону № 922.

Позивач вважаючи, що Висновок порушує його права та інтереси у розумінні Закону України Про публічні закупівлі, звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Пунктом 14 частини першої статті 1 Закону № 922-VIII визначено, що моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Згідно зі статтею 20 Закону №922-VIII відкриті торги є основною процедурою закупівлі. Під час проведення відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі заінтересовані особи. Для проведення відкритих торгів має бути подано не менше двох тендерних пропозицій.

Згідно з частиною другою статті 22 Закону №922-VIII у тендерній документації зазначаються, зокрема, такі відомості: 1) інструкція з підготовки тендерних пропозицій; 2) один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність підставам, встановленим статтею 17 цього Закону, у разі якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації», та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Для об`єднання учасників замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, встановленим статтею 17 цього Закону.

Відповідно до частини шістнадцятої статті 29 Закону № 922-VIII якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах: 1) що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону; 2) на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю.

Повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей повинно містити таку інформацію: 1) перелік виявлених невідповідностей; 2) посилання на вимогу (вимоги) тендерної документації, щодо якої (яких) виявлені невідповідності; 3) перелік інформації та/або документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей.

Замовник не може розміщувати щодо одного й того ж учасника процедури закупівлі більш ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції, крім випадків, пов`язаних з виконанням рішення органу оскарження.

Частиною дев`ятою статті 26 Закону № 922-VIII передбачено, що учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.

Замовник розглядає подані тендерні пропозиції з урахуванням виправлення або невиправлення учасниками виявлених невідповідностей.

Підставами для відхилення тендерних пропозицій, передбачених пунктом 1 частини першої статті 31 Закону № 922-VIII є, якщо учасник процедури закупівлі зокрема, не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства.

Відповідно до пункту 1 частини другої статті 32 Закону № 922-VIII тендер автоматично відміняється електронною системою закупівель внаслідок подання для участі у відкритих торгах менше двох тендерних пропозицій.

З матеріалів справи вбачається, що під час моніторингу закупівлі UA-2021-06-10-006691-b Держаудитслужба аналізувала тендерну документацію, яка затверджена рішенням тендерного комітету від 10.06.2021 № 596 (далі - Тендерна документація).

За результатами такого аналізу Держаудитслужба встановила, що позивач у своїй Тендерній документації встановив вимогу для учасників торгів, а саме: у додатку 2 встановив такі вимоги:

щодо підтвердження досвіду виконання аналогічних договір учасникам торгів потрібно надати документальне підтвердження факту постачання товару згідно з аналогічними договорами;

щодо підтвердження повноважень підпису документів тендерної пропозиції - учасникам потрібно надати рішення про призначення керівника (у формі протоколу/рішення або виписки/витягу з протоколу або іншого розпорядчого документа органу підприємства/організації, до компетенції якого, згідно зі статутними документами, відноситься прийняття такого рішення); наказ про призначення керівника;

щодо подання учасника-нерезидентами документів про реєстрацію - надання учасниками торгів подають інформацію (документи) відповідно до законодавства держав, де учасники-нерезиденти зареєстровані. У разі, якщо учасник-нерезидент відповідно до норм законодавства держави реєстрації не зобов`язаний складати певний документ із переліку вище, такий учасник надає офіційний документ (лист, витяг, тощо) від уповноваженого органу та лист-роз`яснення в довільній формі за підписом уповноваженої особи учасника ті завірений печаткою (у разі наявності), в якому зазначає законодавчі підставі та/або причини ненадання документів.

Отже, позивач встановив вимоги для учасників торгів, які є зрозумілими для виконання.

Під час моніторингу закупівлі відповідачем встановлено, що позивач розмістив в електронній системі закупівель учаснику AAR Pharma FZ-LLC та TOB «СПС ФАРМА» повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей за документами, зокрема:

у складі тендерної пропозиції учасника AAR Pharma FZLLC не надано документу на підтвердження повноваження щодо підпису документів тендерніої пропозиції на виконання вимог тендерної документації, а саме: рішення про призначення керівника та наказ про призначення учасником;

у складі тендерної пропозиції учасника AAR Pharma FZ-LLC не надано офіційний документ (лист, витяг, тощо) від уповноваженого органу та лист- роз`яснення в довільній формі за підписом уповноваженої особи учасника та завірений печаткою (у разі наявності), в якому зазначає законодавчі підстави та/або причини ненадання документів;

у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «СПС ФАРМА» не надано документальне підтвердження, який підтверджує факт постачання товару згідно з наданим аналогічним договором.

Як зазначає позивач, 04.08.2021 учасник AAR Pharma FZ-LLC виправив невідповідності в частині підтвердження повноважень підписанта тендерної пропозиції. Однак, учасник ТОВ СПС ФАРМА не надав жодних документів, а отже не усунув невідповідності в частині підтвердження досвіду виконання аналогічного договору.

06.08.2021 ДП Медзакупівлі України прийнято рішення, зокрема, допустити тендерну пропозицію учасника AAR Pharma FZ-LLC до участі в аукціоні та відхилити тендерну пропозицію учасника ТОВ СПС Фарма.

12.08.2021 за Процедурою закупівлі відбувся аукціон.

У свою чергу, Держаудитслужба за результатами моніторингу процедури закупівлі UA-2021-06-10-006691-b дійшла висновку, що позивач не відхилив тендерну пропозицію AAR Pharma FZ-LLC, як таку, що не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства, та установив цьому учаснику вимогу про усунення невідповідностей шляхом надання документів, які на дату кінцевого строку подання тендерних пропозицій були відсутні у складі його тендерної пропозиції, чим допустив порушення вимог частини шістнадцятої статті 29 та абзацу третього пункту 1 частини першої статті 31 Закону №922-VIII.

Спірним питанням у цій справі є наявність/відсутність підстав для відхилення тендерної пропозиції AAR Pharma FZ-LLC на етапі розгляду тендерних пропозицій всіх учасників процедури закупівлі.

Доводи відповідача зводяться до того, що Законом № 922-VIII не передбачено права учасника процедури закупівлі на подання документів, які вимагалися тендерною документацією, після розкриття тендерних пропозицій. При цьому, на думку відповідача, позивач не міг встановити невідповідність в інформації та документах, що були відсутні у поданій учасником тендерній пропозиції та подання яких вимагалось тендерною документацією, у зв`язку з чим тендерні пропозиція такого учасника підлягає відхиленню відповідно до підстав, визначених статтею 31 Закону № 922, із зазначенням аргументації і електронній системі закупівель без застосування механізму 24 годин.

Суд погоджується з такими доводами відповідача, з огляду на таке.

У тендерній документації замовник самостійно встановив вимоги, зокрема, щодо підтвердження повноважень підпису документів тендерної пропозиції та щодо подання учасника-нерезидентами документів про реєстрацію.

Учасник AAR Pharma FZ-LLC не надав вказаний перелік документів на виконання вимог тендерної документації замовника.

Беручи участь у публічній закупівлі, учасник повинен відповідати усім висунутим замовником критеріям та подати необхідні підтверджуючі документи, перелік яких міститься у тендерній документації з тим, щоб замовник мав можливість належним чином перевірити вказані критерії та визначити найвигіднішу пропозицію для відповідної закупівлі.

У контексті викладеного, Суд зазначає, що частина шістнадцять статті 29 Закону № 922-VIII передбачає, що замовник розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою учаснику процедури закупівлі про усунення в електронній системі закупівель виявлених під час розгляду тендерної пропозиції учасника невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагалося тендерною документацією.

Водночас, ця норма стосується не будь-якої інформації та/або документів, що подані учасником, а лише конкретно визначеної цією нормою статті, а саме: замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах: 1) що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону; 2) на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю.

Аналіз положень частини шістнадцять статті 29 Закону № 922-VIII та пункту 1 частини першої статті 31 Закону № 922-VIII дає підстави для висновку, що саме встановлення невідповідності у інформації та/або документах, зокрема, щодо підтвердження повноважень підпису документів тендерної пропозиції, є підставою для надання замовником цьому учаснику процедури закупівлі строку на усунення таких невідповідностей. Натомість відсутність усіх необхідних документів для підтвердження повноважень підпису документів тендерної пропозиції, які вимагалися замовником у тендерній документації, є підставою для відхилення тендерної пропозиції такого учасника за приписами пункту 1 частини першої статті 31 Закону.

Аналогічний підхід до правозастосування при вирішенні близьких за змістом правовідносин застосовано Верховним Судом у постановах від 02 березня 2023 року у справі № 160/4436/21, від 20 березня 2023 року у справі № 160/7953/21, від 23 березня 2023 року у справі №400/4705/20, від 19 квітня 2024 року у справі №500/4553/22, від 30 серпня 2024 року у справі № 480/2102/22.

Також, на переконання суду, у разі виявлення невідповідностей у поданих у складі тендерної пропозиції документів або інформації, учасник торгів може їх усунути шляхом надання уточнюючих або нових документів, які замінюватимуть первинно подані документи у тендерній пропозиції, а не здійснювати усунення невідповідностей шляхом первинного подання документів.

Підсумовуючи викладене, суд дійшов висновку, що позивач як замовник закупівлі не відхилив тендерну пропозицію учасника торгів AAR Pharma FZ-LLC як таку, що не відповідає вимогам Тендерної документації, чим допустив порушення вимог статті 31 Закону № 922. Отже, висновок Державної аудиторської служби України про результати моніторингу процедури закупівлі від 18.08.2022 №UA2021-06-10-006691-b є правомірним.

Щодо доводів позивача про те, що визначений у висновку спосіб усунення порушення шляхом припинення зобов`язань за договором є неконкретизованим, то суд їх відхиляє з огляду на таке.

Пунктом 3 констатуючої частині спірного Висновку зазначено, що з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, яке є значущим через необ`єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, керуючись статтями 5 та 10 Закону України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні, статтею 8 Закону України Про публічні закупівлі Держаудитслужба зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом припинення зобов`язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Відповідно до вимог п. 5 ч. 7 ст. 8 Закону № 922 у висновку, складеному за результатами моніторингу, обов`язково зазначається зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Спосіб усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель законом не визначається.

Водночас частиною восьмою статті 8 Закону № 922-VIII визначено, що замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз`ясненням змісту висновку та його зобов`язань, визначених у висновку. Протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

Отже, після оприлюднення висновку замовник має три варіанти поведінки:

- усунути викладені у ньому порушення законодавства у сфері публічних закупівель та надати документи, що підтверджують це органу державного фінансового контролю;

- надати аргументовані заперечення до висновку;

- надати інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.

Судом встановлено, що оскаржуваний висновок містить спосіб (шлях) усунення виявлених порушень, запропонований відповідачем замовнику, а саме: шляхом припинення зобов`язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/ нікчемності договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Виходячи із структури та змісту частини сьомої статті 7-1 Закону № 922-VIII та Порядку № 522, саме замовник публічної закупівлі вправі визначати, яким чином він має намір усунути виявлені правопорушення, обираючи один із визначених законом правомірних варіантів поведінки.

Із приписів Закону № 922-VIII вбачається, що на відповідача покладений обов`язок зазначити варіанти правомірної поведінки, тобто замовнику дається право вибору: вжити заходів щодо припинення договору, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладеного у висновку, надати аргументовані заперечення, інформацію про причини неможливості усунення виявленого порушення.

Варіант усунення порушення шляхом припинення договору направлений на приведення відносин між сторонами у первісний стан. У разі недотримання учасником процедури закупівлі усіх кваліфікаційних вимог, зазначених у тендерній документації замовника, останній на вимогу Закону 922-VIII повинен відхилити тендерну пропозицію учасника та відмінити закупівлю, що робить укладання договору взагалі неможливим.

Пунктами 7, 8, 10 статті 10 Закону України від 26.01.1993 № 2939-XII «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (далі Закон № 2939-XII) визначено, зокрема, право органу державного фінансового контролю:

- пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства;

- порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства;

- у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства;

- звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів;

- звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

З аналізу наведених правових норм вбачається, що орган фінансового контролю має право як і висувати замовникам обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення порушень шляхом припинення зобов`язань за укладеним договором, так і право на ініціювання питання про визнання договору недійсним. У свою чергу, статтею 43 Закону № 922-VIII регламентовано вичерпний перелік підстав для автоматичного визнання договору закупівлі нікчемним. Також орган фінансового контролю має право звертатися до суду лише у визначених випадках: у разі невиконання підконтрольною установою висунутих вимог, або у випадку не здійснення повернення коштів у дохід держави.

Отже, чинним законодавством України встановлено дискрецію органу державного фінансового контролю щодо визначення форми усунення встановлених порушень в залежності від виду цих порушень. Окрім того, враховуючи, що при укладенні договорів за результатами публічних закупівель використовуються саме бюджетні кошти, то лише держава через свій відповідний орган має повноваження щодо обрання форми припинення нецільового використання цих коштів.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 27.06.2024 у справі № 160/9555/23, від 01.02.2024 у справі № 260/3428/21.

Відповідно до ч. 1 ст. 41 Закону № 922-VIII договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Статтею 203 ЦК України передбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Згідно із частиною другою статті 16 ЦК України одним із способів захисту цивільного права може бути, зокрема, визнання правочину недійсним.

Відповідно до частини першої статті 215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою статті 203 цього Кодексу.

Отже, укладення договорів є завершальною стадією проведення процедури закупівлі, тому не відхилення пропозиції учасника та, як наслідок, укладення договору, є підставою для припинення такого договору.

Відповідач конкретизував, які саме заходи повинен вжити позивач, визначив спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його чіткість та визначеність.

Аналогічні висновки висловив Верховний Суд у постановах від 11.07.2024 у справі № 580/8757/23, від 27.06.2024 у справі № 620/16034/23, від 25.07.2024 у справі № 380/10963/22, від 24.01.2023 у справі № 280/8475/20, від 31.01.2023 у справі № 260/2993/21, від 28.09.2023 у справі №140/13717/21, від 27.06.2024 у справі № 620/16034/23.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч. 1, ч. 5 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Виходячи з викладеного та беручи до уваги достатній і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов до висновку, що викладені у позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а його вимоги такими, що задоволенню не підлягають.

Згідно із частиною першою статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки адміністративний позов задоволенню не підлягає, то підстави для вирішення питання щодо розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні адміністративного позову Державного підприємства «Медичні закупівлі України» до Державної аудиторської служби України про визнання протиправним та скасування висновку відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Щавінський В.Р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.09.2024
Оприлюднено12.09.2024
Номер документу121510376
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них

Судовий реєстр по справі —640/14293/22

Ухвала від 12.02.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Постанова від 16.01.2025

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 26.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Рішення від 10.09.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 04.09.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні