Рішення
від 06.09.2024 по справі 340/1953/24
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 вересня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/1953/24

Кіровоградський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Притули К.М., розглянувши в м. Кропивницькому в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін справу за позовом Головного управління ДПС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ: 43995486, 25005, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55) до фермерського господарства «АГАТ» (код ЄДРПОУ: 31689472, 28200 Кіровоградська область, смт. Новгородка, вул. Інгульська, 24) про надання дозволу на стягнення податкового боргу,-

ВСТАНОВИВ:

Головне управління ДПС у Кіровоградській області звернулось до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом в якому просить надати дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу в розмірі 452 281,62 гривень за рахунок майна фермерського господарства «АГАТ», що перебуває в податковій заставі.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що за відповідачем рахується податковий борг в сумі 452281,62 грн., в тому числі: по орендній платі з юридичних осіб 205293,47 грн.; єдиному податку з с/г товаровиробників, у яких частка с/г товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75% - 246988,15 грн., при цьому вказує, що податковим органом було вжито всіх заходів по стягненню податкового боргу у встановленому законодавством порядку, однак борг відповідача залишається не сплаченим. В зв`язку з чим, просить суд надати дозвіл на погашення податкового боргу відповідача за рахунок його майна, що перебуває у податковій заставі.

Ухвалою судді від 02.04.2024 відкрито спрощене позовне провадження у справі та встановлено відповідачу строк для подання до суду відзиву на позовну заяву - упродовж 15 днів від дня отримання цієї ухвали.

Заперечуючи проти задоволення позовних вимог представником позивача подано до суду відзив на позовну заяву, в якому представник зазначає, що майно, яке описане в податкову заставу належить до основних засобів виробництва, що забезпечують ведення виробничої діяльності господарства, а земельна ділянка на якій знаходиться комплекс будівель господарства належить до комунальної власності Новгородківської селищної ради Кіровоградської області, тому вважає передчасними вимоги позивача про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі.

Дослідивши письмові докази у справі, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з таких підстав.

Фермерське господарство «Агат» (код ЄДРПОУ 31689472) з 26.10.2024 року зареєстровано як юридична особа та перебуває на обліку в ГУ ДПС у Кіровоградській області як платників податків.

Судом встановлено, що за ФГ «Агат» рахується податковий борг в сумі 452281,62 грн., в тому числі по: орендній платі з юридичних осіб - 205 293,47 грн.; єдиному податку з с/г товаровиробників, у яких частка с/г товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75% -246 988,15 гривень.

По податку орендна плата з юридичних осіб в сумі 205 293,47 гривень:

1) нараховано відповідно до поданого підприємством на електронному носії податкового розрахунку земельного податку №9028731035 від 14.02.2022 року по термінам сплати: 03.05.2022 в сумі 9859,04 грн. (частково погашено в сумі 6991,72 грн.), залишок податкового боргу - 2867,32грн.; 30.05.2022 в сумі 9859,04 грн.; 30.06.2022 в сумі 9859,04 грн.; 01.08.2022 в сумі 9859,04 грн.; 30.08.2022 в сумі 9859,04 грн.; 30.09.2022 в сумі 9859,04 грн.; 30.10.2022 в сумі 9859,05 грн.; 30.11.2022 в сумі 9859,05 грн.; 30.12.2022 в сумі 9859,05 грн.; 30.01.2023 в сумі 9859,05 грн.;

2) нараховано відповідно до поданого підприємством на електронному носії податкового розрахунку земельного податку №9024293829 від 14.02.2023 року по термінам сплати: 02.03.2023 в сумі 12632,75 грн.; 30.03.2023 в сумі 12632,75 грн.; 01.05.2023 в сумі 12632,75 грн.; 30.05.2023 в сумі 12632,75 грн.; 30.06.2023 в сумі 12632,75 грн.; 31.07.2023 в сумі 12632,75 грн.; 30.08.2023 в сумі 12632,75 грн.; 02.10.2023 в сумі 12632,75 грн.; 30.10.2023 в сумі 12632,75 грн.

По єдиниму податку з с/г товаровиробників, у яких частка с/г товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75% в сумі 246 988,15 гривень який сформувався за результатами самостійно поданої товариством податкової звітності, а саме:

- 01.05.2023 нараховано 207 213,82 грн. згідно поданої податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи №9026946029 від 16.02.2023 за терміном сплати 01.05.2023. Частково погашено в сумі 20 288,70 грн. Залишок податкового боргу- 186 925,12 грн.;

- 31.07.2023 нараховано 10 010,51 грн. згідно поданої податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи №9026946029 від 16.02.2023 за терміном сплати 31.07.2023;

- 30.10.2023 нараховано 50052,52 грн. згідно поданої податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи №9026946029 від 16.02.2023 за терміном сплати 30.10.2023.

Податкова вимога від 11.04.2023 року за №0001603-1302-1128 з детальним розрахунком суми податкового боргу до податкової вимоги в розмірі 180 291,62 грн., направлена засобом поштового зв`язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення та отримана підприємством 20.04.2023, про що свідчить відмітка на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення.

Вказана податкова вимога на даний час не відкликана, сума податкового боргу не погашена.

Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Підпункт 4.1.1. пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України (далі - ПК України, ПКУ) передбачає, що однією із основних засад податкового законодавства України є загальність оподаткування, яка полягає в тому, що кожна особа зобов`язана сплачувати встановлені цим Кодексом, законами з питань митної справи податки та збори, платником яких вона є згідно з положеннями цього Кодексу.

Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори у строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Підпунктом 14.1.175 пункту 14.1 ст.14 ПК України встановлено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Положеннями абзацу першого підпункту 87.1 статті 87 ПК України визначено, що джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.

Згідно з підпунктом 87.2 статті 87 ПК України джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.

Відповідно до підпунктів 95.1 статті 95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Таким чином, встановлено черговість вжиття податковим органом заходів щодо погашення податкового боргу: спочатку приймаються заходи для стягнення коштів з платника податків, а у разі їх недостатності погашення податкового боргу здійснюється за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі.

Пунктом 95.3 статті 95 ПК України встановлено, що стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Системний аналіз наведених норм законодавства дає підстави для висновку про те, що податковий борг має бути узгодженим, а звернення контролюючим органом до суду з позовними вимогами щодо надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків має відбуватись після звернення про погашення податкового боргу шляхом стягнення коштів, які перебувають у власності платника податку, зокрема шляхом стягнення коштів з рахунків у банках, обслуговуючих платника податку, і лише в разі недостатності коштів податковий орган має право звернутися до суду з вимогами про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податку, що перебуває у податковій заставі.

Таким чином, обов`язковими умовами (обставинами), наявність яких в своїй сукупності зумовлює виникнення у контролюючого органу права на звернення до суду із даним позовом є:

наявність у платника податків боргу зі сплати податків (зборів, обов`язкових платежів); сума заборгованості платника податків на момент звернення контролюючого органу до суду із позовом про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника має бути узгодженою у встановленому законодавством порядку;

недостатність коштів для погашення податкового боргу на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків;

наявність майна платника податків - боржника у податковій заставі.

Тільки сукупність вказаних обставин наділяє контролюючого орган правом на звернення до суду із позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду: від 06.05.2020 року у справі № 820/899/17; від 01.10.2021 р. у справі №440/1449/20; від 03.08.2022 року у справі №520/6746/2020; від 19.07.2022 року у справі № 280/3620/20.

Підстави та суми нарахованого зобов`язання, а також розмір податкового боргу підтверджуються копіями інтегрованої картки за платежем орендна плата з юридичних осіб за 2022 2024 роки та інтегрованої картки по єдиному податку з с/г товаровиробників, у яких частка с/г товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює 75%, що відповідно до Наказу Міністерства фінансів України від 12.01.2021 року № 5 Про затвердження Порядку ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (зареєстрований в Міністерстві юстиції 15 березня 2021 р. за N321/35943) ведеться з метою обліку нарахованих і сплачених сум податків та зборів, містить інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника податків з бюджетами та цільовими фондами за відповідним видом платежу.

Відповідно до приписів пунктів 59.1 та 59.4 статті 59 Податкового кодексу України контролюючий орган надсилає податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання/вручення ППР, у разі коли у платника податків виник податковий борг, а також у разі коли платник податків самостійно подав податкову декларацію, але не погасив суми податкового зобов`язання у строк, установлений ПК України (без попереднього надсилання ППР).

Контролюючим органом направлено засобом поштового зв`язку рекомендованим листом з повідомленням (отримано підприємством 20.04.2023) податкову вимогу від 11.04.2023 №0001603-1302-1128 (а.с.60-61).

Положеннями пункту 59.5 статті 59 ПК України визначено, що у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.

У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

Підпунктами 88.1, 88.2 статті 88 ПК України встановлено, що з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу. Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.

Згідно положень, наведених у п.89.1 ст.89 ПК України, право податкової застави виникає у разі: несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку (пп.89.1.1 п.89.1 ст.89 ПК України); несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу (пп.89.1.2 п.89.1 ст.89 ПК України).

Враховуючи наведене позивачем прийнято рішення про опис майна у податкову заставу №13 від 21 серпня 2023 року.

Пунктом 89.2 ст. 89 ПК України встановлено, що з урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.

Відповідно до п. 89.3 ст. 89 ПК України майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника органу державної податкової служби, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг. Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом державної податкової служби.

На підставі вищезазначених правових норм позивачем на підставі рішення №13 від 21.08.2023 складено акт опису майна у податкову заставу №20 від 21.08.2023.

Відповідно до п.56.1 ст.56 ПК України рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.

Доказів оскарження в адміністративному або судовому порядку рішення №13 від 21.08.2023 про опис майна у податкову заставу та акту опису майна у податкову заставу №20 від 21.08.2023 до суду не надано.

Пунктом 89.8 статті 89 ПК України встановлено, що контролюючий орган зобов`язаний безоплатно зареєструвати податкову заставу у відповідному державному реєстрі.

На підставі викладеного Головним управління ДПС у Кіровоградській області до Державного реєстру обтяжень рухомого майна 22.08.2023 внесено реєстраційний запис за №51447507 про опис майна ФГ «Агат» у податкову заставу згідно акту опису майна від 21.08.2023 №20.

Відповідно до пункту 95.3 статті 95 ПК України до банківських установ, що обслуговують рахунки відповідача, Головним управлінням ДПС у Кіровоградській області були направлені платіжні інструкції для стягнення податкового боргу.

Разом з тим, зазначені платіжні інструкції повернуті банками без виконання, у зв`язку з відсутністю коштів на рахунках платника, що підтверджується відповідними відмітками банку на зазначених платіжних інструкціях.

З наведених обставин погашення податкового боргу ФГ «Агат» з посиланням на відповідні докази вбачається, що податковий орган дійсно вжив усю передбачену ПКУ сукупність заходів, спрямованих на стягнення коштів з платника податків, до звернення з вимогами про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

При цьому є наявною вся сукупність умов (узгоджена сума податкового боргу, відсутність коштів на рахунках платника податків у банках, наявність майна відповідача у податковій заставі), що надає право контролюючому органу відповідно до підпункт 20.1.341. пункту 20.1 статті 20 ПК України звертатися до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу або його частини за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Таким чином, суд вважає, що позовні вимоги Головного управління ДПС у Кіровоградській області є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Такі витрати позивачем у даній справі не понесені.

Керуючись ст.ст.132, 139, 143, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Головного управління ДПС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ: 43995486, 25005, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55) до фермерського господарства «АГАТ» (код ЄДРПОУ: 31689472, 28200 Кіровоградська область, смт. Новгородка, вул. Інгульська, 24) про надання дозволу на стягнення податкового боргу задовольнити.

Надати дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу в розмірі 452 281,62 гривень за рахунок майна фермерського господарства «АГАТ», що перебуває в податковій заставі, відповідно до акту опису від 21.08.2023 №20.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.255 КАС України та може бути оскаржено протягом тридцяти днів до Третього апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду К.М. ПРИТУЛА

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.09.2024
Оприлюднено12.09.2024
Номер документу121510504
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу

Судовий реєстр по справі —340/1953/24

Рішення від 06.09.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні