МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 вересня 2024 р. № 400/4311/24 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т. О. розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовомФермерського господарства "АЛЕСЯ", вул. Шкільна, 6-А,с. Кубряки,Миколаївська обл., Миколаївський р-н,57070, до відповідачаГоловного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Героїв Рятувальників, 6,м. Миколаїв,54005, провизнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 10.01.24 № 00004090409, від 15.01.24 № 00006590409, від 08.04.24 № 00063810409,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправними та скасування податкові повідомлення-рішення № 00004090409 від 10.01.2024 про накладання штрафних санкцій у розмірі 33 151 грн. 41 коп., №00006590409 від 15.01.2024 про накладення штрафних санкцій у розмірі 214 558 грн. 14 коп., №00063810409 від 08.04.2024 про накладення на ФГ «АЛЕСЯ» штрафних санкцій у розмірі 120 022 грн. 48 коп.
Позивач обґрунтовує позовні вимоги тим, що податкові накладні були зареєстровані у період дії карантину на території України в період з 01.03.2020 по 30.06.2023, тому відповідно до п.52-1 підрозділу 10 розділу ХХ перехідні положення ПК України штрафні санкції не повинні застосовуватись.27.05.2022набрав чинності Закон України від 12.05.2022 №2260-ІХ, яким внесено зміни до пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів. При цьому законом № 2260 не скасовано пункт 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, яким запроваджено звільнення від санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних під час дії карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (СОVID-19), і ця норма чинна та не зазнала змін. Таким чином, у випадку існування неоднозначного або множинного тлумачення прав та обов`язків особи в національному законодавстві, органи державної влади зобов`язані застосувати підхід, який був би найбільш сприятливим для особи, рішення має прийматися на користь платника податків. Отже, вказані обставини свідчать про відсутність підстав для застосування до ФГ «АЛЕСЯ» штрафних санкцій, у зв`язку з тим, що вказані податкові накладні були зареєстровані у період дії ї карантину на території України. Також відповідачем зроблено помилковий розрахунок штрафних санкцій, оскільки 08.02.2023 набрав чинності ЗУ №2876, в якому п.2 розділу ХХ Перехідних положень ПК України доповнено п.89, п.90, яким застосовані зменшенні розміри штрафу за порушення ст.120-1.1 ПК України.
Відповідач надав суду відзив, в якому просить у задоволенні позову відмовити, оскільки з 27 травня 2022 року набрав чинності підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу в редакції Закону України від 12.05.2022 № 2260- ІХ, тому вимоги законодавства щодо мораторію, встановленого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу з 27.05.2022 року не застосовуються. Граничний термін реєстрації в ЄРПН податкових накладних, що були предметом цієї перевірки, визначено пунктом 201.10 статті 201 Кодексу. Відповідальність застосована відповідно до ст.120-1 ПК України. Зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-ІХ або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року). Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 30.01.2024 у справі № 280/4484/23.
Справа розглядається відповідно до ст.262 КАС України без проведення судового засідання в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
Дослідив докази, суд дійшов висновку:
ГУ ДПС у Миколаївській області проведено камеральну перевірку щодо дотримання термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ФГ «АЛЕСЯ» за грудень 2021 року. Перевірка проводилась 28.02.2024 року.
За результатами перевірки встановлено порушення пункту 201.10 статті 201 Кодексу в частині порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, про що складено акт від 28.02.2024 року №2687/14-29-04-09 08/38094210, який направлено платнику засобами поштового зв`язку з повідомленням про вручення. Акт вручено платнику 08.03.2024 року.
При складанні акта камеральної перевірки від 28.02.2024 року було використано дані ЄРПН та бази даних ДПС України АС «Податковий блок» підсистема «Податковий аудит» - «Несвоєчасна реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування», згідно якої встановлено порушення терміну реєстрації податкових накладних за грудень 2021 року від 366 і більше календарних днів на суму ПДВ 552 777,95 гривень.
У порядку, передбаченому пунктом 86.7 статті 86 Кодексу платником надані заперечення б/н (вх. від 26.03.2024 №16485/6) до акта камеральної перевірки.
За наслідками розгляду заперечень Комісією з питань розгляду заперечень Головного управління ДПС у Миколаївській області прийнято рішення внести зміни до акта камеральної перевірки від 28.02.2024 року №2687/14-29-04-09-08/38094210 та вилучити з табличної частини в розділі «Результати перевірки» інформацію про несвоєчасну реєстрацію в ЄРПН податкових накладних від 08.12.2021 року №9 на суму ПДВ 84 214,36грн., від 11.12.2021 року №10 на суму ПДВ 108 511,21грн., від 12.12.2023 року №11 на суму ПДВ 59 932,66 грн. та від 14.12.2021 року №12 на суму ПДВ 5 9874,77 гривень. В розділі акту «Висновки» суму 552 777,95 грн. змінити на суму 240 244,95 гривень.
На підставі акта перевірки прийнято податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 08.04.2024 року за №00063810409, яким нараховано грошове зобов`язання у вигляді штрафу у розмірі 120 122,48 гривень. Податкове повідомлення-рішення від 08.04.2024 року за №00063810409, направлено платнику засобами поштового зв`язку з повідомленням про вручення, яке отримано 19.04.2024 року.
ГУ ДПС у Миколаївській області проведені також камеральні перевірки щодо дотримання термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних ЄРПН ФГ «АЛЕСЯ» (код ЄДРПОУ 38094210) за липень 2021 року та вересень 2022 року .
За результатами перевірок встановлено порушення пункту 201.10 статті 201 Кодексу в частині порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, про що складено акти від 03.11.2023 року №10364/14-29-04-09- 09/38094210 та від 14.11.2023 року №10668/14-29-04-09-09/38094210, які направлено платнику засобами поштового зв`язку з повідомленням про вручення. Акти не вручено платнику та повернуто Укрпоштою 28.12.2023 року з відміткою «адресат відсутній за вказаною адресою».
При складанні актів камеральної перевірки від 03.11.2023 року та від 14.11.2023 року було використано дані ЄРПН та бази даних ДПС України АС «Податковий блок» підсистема «Податковий аудит» - «Несвоєчасна реєстрація податкових накладних/ розрахунків коригування», згідно якої встановлено порушення терміну реєстрації податкових накладних за вересень 2022 року до 15 календарних днів на суму ПДВ 331 514,19 грн. і за липень 2021 року на загальну суму ПДВ 2 052 535,77 грн., в т.ч. до 15 календарних днів на суму ПДВ 2 021 520,59 грн. та від 61 до 365 календарних днів на суму ПДВ 31 015,18 гривень.
За наслідками перевірки було прийнято податкові повідомлення-рішення форми «Н» від 10.01.2024 № 00004090409, яким нараховано грошове зобов`язання у вигляді штрафну у розмірі 33 151,41 грн. та від 15.01.2024 № 00006590409, яким нараховано грошове зобов`язання у вигляді штрафну у розмірі 214 558,14 гривень. Зазначені податкові повідомлення-рішення отримані платником 20.01.2024.
Згідно розрахунку штрафів, приєднаного до податкового повідомлення-рішення № 00004090409 від 10.01.2024 року про накладення на ФГ «АЛЕСЯ» штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних за звітний період вересень 2022 р. у розмірі 33 151 грн. 41 коп., вказується, що:
-податкова накладна №1 від 17.09.2022 року була зареєстрована 19.10.2022 року;
-податкова накладна №2 від 20.09.2022 року була зареєстрована 18.10.2022 року;
-податкова накладна №3 від 25.09.2022 року була зареєстрована 18.10.2022 року,
У зв`язку з чим застосовано штраф у розмірі 10 % (порушено строк реєстрації до 15 календарних днів).
Згідно розрахунку штрафів, приєднаного до податкового повідомлення-рішення №00006590409 від 15.01.2024 року про накладення на ФГ «АЛЕСЯ» штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних за звітний період липень 2021 у розмірі 214 558 грн.14 коп., вказується, що:
-податкова накладна №101 від 10.07.2021 року була зареєстрована 30.05.2022 року, застосовано штраф у розмірі 10 % (порушено строк реєстрації до 15 календарних днів;
-податкова накладна №103 від 12.07.2021 року була зареєстрована 30.05.2022 року, застосовано штраф у розмірі 10 % (порушено строк реєстрації до 15 календарних днів);
-податкова накладна №113 від 14.07.2021 року була зареєстрована 30.05.2022 року, застосовано штраф у розмірі 10 % (порушено строк реєстрації до 15 календарних днів);
-податкова накладна №102 від 15.07.2021 року була зареєстрована 30.05.2022 року, застосовано штраф у розмірі 10 % (порушено строк реєстрації до 15 календарних днів);
-податкова накладна № 108 від 16.07.2021 року була зареєстрована 30.05.2022 року, застосовано штраф у розмірі 10 % (порушено строк реєстрації до 15 календарних днів);
-податкова накладна №112 від 16.07.2021 року була зареєстрована 30.05.2022 року, застосовано штраф у розмірі 10 % (порушено строк реєстрації до 15 календарних днів);
-податкова накладна №111 від 18.07.2021 року була зареєстрована 30.05.2022 року, застосовано штраф у розмірі 10 % (порушено строк реєстрації до 15 календарних днів);
-податкова накладна №104 від 19.07.2021 року була зареєстрована 30.05.2022 року, застосовано штраф у розмірі 10 % (порушено строк реєстрації до 15 календарних днів);
-податкова накладна №105 від 20.07,2021 року була зареєстрована 30.05.2022 року, застосовано штраф у розмірі 10 % (порушено строк реєстрації до 15 календарних днів);
-податкова накладна№107 від 20.07.2021 року була зареєстрована 30.05.2022 року, застосовано штраф у розмірі 10% (порушено строк реєстрації до 15 календарних днів);
-податкова накладна №110 від 21.07.2021 року була зареєстрована 30.05.2022 року, застосовано штраф у розмірі 10 % (порушено строк реєстрації до 15 календарних днів);
-податкова накладна №106 від 21,07.2021 року була зареєстрована 30,05.2022 року, застосовано штраф у розмірі 10 % (порушено строк реєстрації до 15 календарних днів);
-податкова накладна№109 від 21.07.2021 року була зареєстрована 30.05.2022 року, застосовано штраф у розмірі 10% (порушено строк реєстрації до 15 календарних днів);
-податкова накладна №112 від 21.07.2021 року була зареєстрована 29.09.2022 року, застосовано штраф у розмірі 40 % (порушено строк реєстрації від 61 до 365 календарних днів);
-податкова накладна №114 від 22.07.2021 року була зареєстрована 08.06.2022 року, застосовано штраф у розмірі 10 % (порушено строк реєстрації до 15 календарних днів).
Згідно розрахунку штрафу, приєднаного до податкового повідомлення-рішення №00063810409 від 08.04.2024 про накладення на ФГ «АЛЕСЯ» штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних за звітний період грудень 2021 р. у розмірі 120 122 грн. 48 коп. вказується, що:
-податкова накладна №13 від 05.12.2021 року була зареєстрована 06.06.2023 року, застосовано штраф у розмірі 50 % (порушено строк реєстрації на 366 і більше календарних днів);
-податкова накладна №14 від 06.12,2021 року була зареєстрована 06.06.2023 року, застосовано штраф у розмірі 50 % (порушено строк реєстрації на 366 і більше календарних днів);
-податкова накладна №15 від 07.12,2021 року була зареєстрована 06.06.2023 року, застосовано штраф у розмірі 50 % (порушено строк реєстрації на 366 і більше календарних днів);
-податкова накладна №16 від 08.12.2021 року була зареєстрована 06.06.2023 року, застосовано штраф у розмірі 50 % (порушено строк реєстрації на 366 і більше календарних днів).
Державною податковою службою України було отримано скаргу ФГ «АЛЕСЯ» від 31.01.2024 на податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у Миколаївській області від 10.01.2024 №00004090409, від 15.01.2024 № 00006590409.
ДПС України прийняте рішення про результати розгляду скарги від 28.03.2024 року № 8743/6/99-00-06-03-01-06 згідно якого залишив ППР від 10.01.2024 № 00004090409 та від 15.01.2024 № 00006590409 без змін, а скаргу - без задоволення.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 розділу V Кодексу реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема:
-для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
-для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Відповідно до пункту 120-1.1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної у ЄРПН (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 % суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 % суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 % суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 % суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування,
у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 % суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533- IX (далі - Закон № 533- IX).
У зв`язку із набранням чинності Закону №533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1 такого змісту:
«За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:
порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;
відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
порушення вимог законодавства в частині:
обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;
обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;
порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.
Необхідно зазначити, що карантин Кабінет Міністрів України установив на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року.
Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Законом № 2260-IX було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений підпунктом 69.1-1.
Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX (набрав чинності 03 січня 2023 року) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.
З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.
Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.
В той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.
Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
В період дії воєнного стану правовідносини щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регулюються нормами ПК України з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» цього кодексу.
Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року N 2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу.
Відповідно до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім, зокрема: дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних (абзац другий підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу).
Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, встановлюється у розмірі:
2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.
Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних цього періоду.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.
Отже, зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом № 2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Суд встановив, що податкові накладні за липень 2021 були зареєстровані в ЄРПН 30.05.2022. Норма п.52-1 перехідних положень ПК України про мораторій діяла з 01.03.2020 по 26.05.2022, тому 27.05.22 позивач повинен був зареєструвати ці податкові накладні, але зареєстрував з порушенням строку, тому відповідно до п.120-1 ПК України відповідач правомірно застосував штрафну санкцію в розмірі 10% від суми ПДВ, оскільки вони зареєстровані з порушення строку реєстрації до 15 календарних днів.
Податкові накладні за грудень 2021 були зареєстровані в червні 2023 з порушенням більше 366 днів для реєстрації ПН, тому відповідач правомірно застосував штрафну санкцію 50% суми ПДВ зазначеної в таких податкових накладних на підставі ст.120-1ПК України.
Податкові накладні за вересень 2022 були зареєстровані в жовтні 2022 з порушенням строків реєстрації податкових накладних до 15 днів, тому штрафна санкція в сумі 10% застосована правомірно.
Оскільки в межах спірних правовідносин податкові накладні позивач склав в період з грудня 2021 року по вересень 2022 року, а зареєстрував в ЄРПН в період з травня 2022 по червень 2023 з порушенням строку, визначеного пунктом 201.10 статті 201 ПК України, тому суд вважає правомірним застосування контролюючим органом штрафних (фінансових) санкцій на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України. До спірних правовідносин п.89,90 підрозділу 2 розділу XX ПК України не застосовуються, оскільки зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом № 2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Аналогічні висновки висловлений в правових позиціях Верховного Суду у постановах від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/23, від 12 березня 2024 року у справі № 160/13661/23, від 06 лютого 2024 року у справі № 160/10740/23, від 11 квітня 2024 року у справа №380/14133/23 щодо вирішення спорів цієї категорії.
Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Посилання позивача на те, що акти перевірки йому не надсилались, тому порушені його права суд не бере до уваги, оскільки відповідач надав суду докази на спростування висновків позивача та акти надсилались на адресу позивача, але акти від 03.11.2023 та 14.11.2023 не були отримані позивачем « в зв`язку із відсутністю адресата за вказаною ажресою», акт від 28.02.2024 отриманий позивачем 08.03.2024.
Неповідомлення про розгляд скарги ДПС Укрнаїни не може вплинути на правомірність спірних податкових повідомлень-рішень.
Посилання позивача на те, що податкові накладні, які зазначені в розрахунку штрафів, приєднаному до ППР №00006590409 від 15.01.2024 року та акті перевірки від 28.02.2024р. за №2687/14-29-04-09-08/38094210, були зареєстровані ФГ «АЛЕСЯ» у встановлені строки, однак були зупинені ГУ ДПС у Миколаївській області, а потім ГУ ДПС у Миколаївській області прийняв рішення про відмову в їх реєстрації суд не бере до уваги, оскільки позивач не надав рішення суду, яким би визнавались протиправні дії відповідача щодо не реєстрації цих податкових накладних та зобов`язання зареєструвати податкові накладні датою реєстрації.
Посилання позивача на те, що Законом № 2260 не скасовано пункт 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України та ця норма про мораторій є чинна, тому у випадку існування неоднозначного або множинного тлумачення прав та обов`язків особи рішення має прийматися на користь платника податків не береться судом до уваги, оскільки норма п.52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України про мораторій з набранням чинності Закону №2260 п.69.2 не застосовуються , тому колізії чи множинного тлумачення між нормою п.52-1 про мораторій та п.69.2 Закону № 2260 немає.
Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Позивач не довів суду, що відповідач діяв протиправно, тому позов задоволенню не підлягає.
Судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя Т. О. Гордієнко
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.09.2024 |
Оприлюднено | 12.09.2024 |
Номер документу | 121511006 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Гордієнко Т. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні