Рішення
від 10.09.2024 по справі 500/4694/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/4694/24

10 вересня 2024 року м.ТернопільТернопільський оружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Баб`юка П.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Тернопільського відділу державної виконавчої служби Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання протиправною постанови про стягнення виконавчого збору,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Тернопільського відділу державної виконавчої служби Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (далі - відповідач), в якому просить визнати протиправною постанову про стягнення виконавчого збору №75451454, винесену 05.07.2024 головним державним виконавцем Тернопільського відділу державної виконавчої служби Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про стягнення виконавчого збору у розмірі 16000,00 грн.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивачу 18.07.2024 із застосунку "Дія" стало відомо про оскаржувану постанову, винесену на підставі ухвали господарського суду Тернопільської області від 19.06.2024 року про тимчасове вилучення у позивача будь-яких документів (договорів, рахунків, податкових накладних тощо), котрі виготовлені у період з 15.07.2021 по 13.10.2021, на яких міститься відтиск печатки ТОВ "Тернопіль Онлайн".

Оскаржувана постанова про стягнення виконавчого збору у розмірі 16000,00 грн винесена на підставі статей 3, 27, 40 Закону України "Про виконавче провадження" з примусового виконання рішення немайнового характеру.

Проте, на переконання позивача, виконавче провадження № 75451454 на підставі ухвали господарського суду Тернопільської області від 19.06.2024 року у справі №921/289/23 має здійснюватись у порядку, передбаченому ст. 60 Закону України "Про виконавче провадження", оскільки тимчасовому вилученню у боржника підлягає певне майно, а саме документи, при цьому розмір виконавчого збору має визначатись у відповідності до ч.2 ст.27 вказаного Закону, що слугувало підставою для звернення до суду із відповідним позовом.

Ухвалою судді від 14.08.2024, після усунення недоліків, позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено справу розглядати суддею одноособово, з урахуванням особливостей, визначених статтею 287 КАС України.

Також даною ухвалою встановлено відповідачу семиденний строк, з дня її вручення, для подання відзиву на позовну заяву. Однак, у вказаний строк ні відзиву ні будь-яких інших клопотань від відповідача до суду не надходило.

З`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне.

Ухвалою 19 червня 2024 року Господарського суду Тернопільської області у справі № 921/289/23 застосовано заходи процесуального примусу, а саме тимчасове вилучення державним виконавцем доказів для дослідження судом.

Тимчасово вилучено у ТОВ "Фортуна Систем Інвест" (пр. Свободи, 39, офіс 4а, м. Львів, 79007, ід. код 43628994); громадянина ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ід.код. НОМЕР_1 ); ТОВ "Тернопіль Онлайн" (вул. Валова, буд.5, м. Тернопіль, 46001, ід. код 24628068); ТОВ "Дошкільний навчальний заклад (дитячий ясла-садок "Затишок", ід. код 25935890) (вул. Качали, буд. 1, м. Тернопіль, 46001) будь-які документи (договори, рахунки, податкові накладні тощо), котрі виготовлені у період з 15.07.2021 по 13.10.2021, на яких міститься відтиск печатки ТОВ "Тернопіль Онлайн".

Доручено Галицькому відділу державної виконавчої служби у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (79019, м. Львів, пр. Чорновола, 39) вилучення доказів у ТОВ "Фортуна Систем Інвест" (пр. Свободи, 39, офіс 4а, м. Львів, 79007, ід. код 43628994).

Доручено Тернопільському міському відділу державної виконавчої служби Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) вул. Князя Острозького, буд. 14, м. Тернопіль, 46001 вилучення доказів у: громадянина ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ід.код. НОМЕР_1 ); ТОВ "Тернопіль Онлайн" (вул. Валова, буд.5, м. Тернопіль, 46001, ід. код 24628068); ТОВ "Дошкільний навчальний заклад (дитячий ясла-садок "Затишок", ід. код 25935890) (вул. Качали, буд. 1, м. Тернопіль, 46001).

Вилучені Галицьким відділом державної виконавчої служби у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції та Тернопільським міським відділом державної виконавчої служби Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) докази направити на адресу Господарського суду Тернопільської області (вул. Кн. Острозького, 14а, м. Тернопіль, 46002).

На виконання вказаної ухвали головним державним виконавцем Тернопільського відділу державної виконавчої служби Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції 05.7.2024 винесено постанову про відкриття виконавчого провадження №75451454.

Даною постановою встановлено 10 робочих днів для виконання рішення суду та стягнуто з боржника виконавчий збір у розмірі 16000,00 грн.

Також 05.07.2024 головним державним виконавцем Тернопільського відділу державної виконавчої служби Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, керуючись статтями 3, 27, 40 Закону України "Про виконавче провадження", винесено постанову №75451454 про стягнення з ОСОБА_1 виконавчий збір у розмірі 16000,00 грн.

Визначаючись щодо позовних вимог суд виходить з наступних положень законодавства.

Спеціальним законом, що визначає умови і порядок виконання рішень судів та інших органів, що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку, є Закон України від 02.06.2016 №1404-VIII "Про виконавче провадження".

Відповідно до частини першої статті 1 Закону №1404-VIII виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Згідно пунктів 2, 5 ч.1 ст.3 Закону № 1404-VIII, відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню рішення на підставі таких виконавчих документів: ухвал, постанов судів у цивільних, господарських, адміністративних справах, справах про адміністративні правопорушення, кримінальних провадженнях у випадках, передбачених законом; постанов державних виконавців про стягнення виконавчого збору, постанов державних виконавців чи приватних виконавців про стягнення витрат виконавчого провадження, про накладення штрафу, постанов приватних виконавців про стягнення основної винагороди.

Примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів". (частина перша статті 5 Закон №1404-VIII).

У відповідності до п.1 ч.1 ст.26 Закону № 1404-VIII, виконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі виконавчого документа, зазначеного у статті 3 цього Закону за заявою стягувача про примусове виконання рішення.

Відповідно до ч.5 ст.26 Закону № 1404-VIII, виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження, в якій зазначає про обов`язок боржника подати декларацію про доходи та майно боржника, попереджає боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей.

У постанові про відкриття виконавчого провадження за рішенням, примусове виконання якого передбачає справляння виконавчого збору, державний виконавець зазначає про стягнення з боржника виконавчого збору в розмірі, встановленому статтею 27 цього Закону.

Відповідно до ч.1 ст.27 Закону № 1404-VIII, виконавчий збір - це збір, що справляється на всій території України за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби. Виконавчий збір стягується з боржника до Державного бюджету України.

Виконавчий збір стягується державним виконавцем у розмірі 10 відсотків суми, що підлягає примусовому стягненню, поверненню, або вартості майна боржника, що підлягає передачі стягувачу за виконавчим документом, заборгованості із сплати аліментів (ч.2 ст.27 Закону № 1404-VIII).

За примусове виконання рішення немайнового характеру виконавчий збір стягується в розмірі двох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника - фізичної особи і в розмірі чотирьох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника - юридичної особи ч.3 ст.27 Закону № 1404-VIII .

Державний виконавець виносить одночасно з постановою про відкриття виконавчого провадження постанову про стягнення виконавчого збору (крім виконавчих документів про стягнення аліментів) (абз.1 ч.4 ст.27 Закону № 1404-VIII).

Поряд із цим, відповідно до п.1 ч.5 ст.27 Закону №1404-VIII, виконавчий збір не стягується за виконавчими документами, що підлягають негайному виконанню.

Одночасно, відповідно до ч.1 та ч.4 статі 134 Господарського процесуального кодексу України, у разі неподання письмових, речових чи електронних доказів, що витребувані судом, без поважних причин або без повідомлення причин, суд може постановити ухвалу про тимчасове вилучення цих доказів державним виконавцем для дослідження судом.

Ухвала про тимчасове вилучення доказів для дослідження судом є виконавчим документом, підлягає негайному виконанню та має відповідати вимогам до виконавчого документа, встановленим законом.

Отже, оскільки державним виконавцем здійснюється примусове виконання виконавчого документа - ухвали суду про тимчасове вилучення доказів для дослідження судом, що підлягає негайному виконанню, то в силу вимог п.1 ч.5 ст.27 Закону №1404-VIII, виконавчий збір за вказаним виконавчим документом не стягується. Відповідно, у державного виконавця не було правових підстав для стягнення з боржника виконавчого збору шляхом винесення спірної постанови.

Частиною 1 статті 9 КАС України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За результатами розгляду адміністративної справи суд дійшов висновку, що державний виконавець під час прийняття спірної постанови діяв необґрунтовано та без урахування всіх обставин, які мають значення при її прийнятті, що свідчить про протиправність оскаржуваної постанови.

Отже позовні вимоги щодо визнання протиправною спірної постанови державного виконавця підлягають задоволенню, хоча і з мотивів встановлених судом, а не зазначеним позивачем у позовній заяві.

Попри це, позивач не завив вимогу про скасування спірного протиправного рішення державного виконавця.

Згідно з приписами частини першої статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Фактично, суд зв`язаний предметом і розміром заявлених особою вимог, проте може вийти за межі вимог адміністративного позову у випадках, якщо обраний позивачем спосіб захисту є недостатнім для повного захисту його прав, свобод та інтересів або якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять. Вихід за межі позовних вимог можливий у випадку помилкового обрання особою неналежного способу захисту порушеного права, у цьому випадку можливо на підставі частини другої статті 9 КАС України вийти за межі позовних вимог та застосувати той спосіб захисту порушеного права позивача, який відповідає фактичним обставинам справи і відновлює порушене право особи. Фактично, необхідною передумовою застосування частини другої статті 9 КАС України є саме порушення прав позивача та необхідність захисту порушеного права шляхом його відновлення.

Таким чином суд вважає за необхідне, застосовуючи частину другу статті 9 КАС України, вийти за межі позовних вимог з метою повного захисту порушеного права позивача шляхом його відновлення, а саме, скасувати постанову про стягнення виконавчого збору №75451454, винесену 05.07.2024 головним державним виконавцем Тернопільського відділу державної виконавчої служби Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про стягнення виконавчого збору у розмірі 16000,00 грн, у зв`язку із її протиправністю.

Обраний спосіб захисту є належним та ефективним до відновлення порушеного права позивача.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

У зв`язку із задоволенням позовних вимог на користь позивача слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір сплачений згідно квитанції від 09.08.2024.

Керуючись статтями 9, 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову головного державного виконавця Тернопільського відділу державної виконавчої служби Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції №75451454 від 05.07.2024 про стягнення виконавчого збору з ОСОБА_1 у розмірі 16000,00 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Тернопільського відділу державної виконавчої служби Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн 20 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 10 вересня 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- ОСОБА_1 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 );

відповідач:

- Тернопільський відділ державної виконавчої служби Тернопільської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (місцезнаходження/місце проживання: вул. Острозького князя, 14, м. Тернопіль, Тернопільська обл., Тернопільський р-н, 46006, код ЄДРПОУ 45000236).

Головуючий суддяБаб`юк П.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.09.2024
Оприлюднено12.09.2024
Номер документу121511971
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів

Судовий реєстр по справі —500/4694/24

Рішення від 10.09.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

Ухвала від 14.08.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

Ухвала від 02.08.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні