П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 вересня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/22242/23
Головуючий І інстанції: Бжассо Н.В.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді - Осіпова Ю.В.,
суддів - Коваля М.П., Скрипченка В.О.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м.Одесі апеляційну скаргу Першого заступника керівника Херсонської обласної прокуратури в інтересах держави на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2023 року (м.Одеса дата складання повного тексту рішення - 11.12.2023р.) у справі за позовом Першого заступника керівника Херсонської обласної прокуратури в інтересах держави до Бериславської міської ради та третьої особи - Раківського закладу повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
24.08.2023р. Перший заступник керівника Херсонської обласної прокуратури (в інтересах держави) звернувся до Бериславської міської ради та 3-ї особи - Раківського ЗПЗСО Бериславської міської ради, в якому просило суд:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неоформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Раківським ЗПЗСО Бериславської міської ради, розташованого за адресою: вул. Нова, 12, с.Раківка, Бериславського району, Херсонської області;
- зобов`язати Бериславську міську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Раківським ЗПЗСО Бериславської міської ради, розташованим за адресою: вул. Нова, 12, с.Раківка, Бериславського району, Херсонської області.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в порушення норм чинного законодавства відповідачем протягом тривалого часу не було вчинено жодних дій, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Раківським ЗПЗСО Бериславської міської ради, розташованого за адресою: вул. Нова, 12, с.Раківка, Бериславського району, Херсонської області, а відсутність цих документів створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою і ризики для нормального функціонування закладу освіти та здійснення покладених на нього функцій, що може призвести до негативних наслідків.
Представник відповідача надав до суду 1-ї інстанції письмовий відзив, в якому позовні вимоги не визнав та просив відмовити у їх задоволенні.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2023 року (ухваленим в порядку спрощеного (письмового) провадження) адміністративний позов Першого заступника керівника Херсонської обласної прокуратури було задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Бериславської міської ради відносно не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Раківським ЗПЗСО Бериславської міської ради, розташованого за адресою: вул. Нова, 12, с.Раківка, Бериславського району, Херсонської області. В решті позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із вказаним вище рішенням суду першої інстанції, позивач 02.01.2024р. подав апеляційну скаргу, в якій зазначив про те, що судом, при винесенні оскаржуваного рішення, було частково порушено норми процесуального права, просив скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11.12.2023р. в частині відмови у задоволенні вимог про зобов`язання Бериславської міської ради вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Раківським ЗПЗСО Бериславської міської ради, розташованим за адресою: вул. Нова, 12, с.Раківка, Бериславського району, Херсонської області, та прийняти нове, яким закрити провадження щодо вказаної позовної вимоги відповідно до п.8 ч.1 ст.238 КАС України. Зокрема, позивач звернув увагу на те, що після звернення прокурора із зазначеним вище позовом до суду, відповідачем почали вживатися заходи відносно оформлення документів на земельну ділянку під Раківським ЗПЗСО Бериславської міської ради. Тобто, як зазначив апелянт, відповідачем усунуто відповідні порушення лише після звернення прокурора до адміністративного суду.
Ухвалами П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10.01.2024р. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою позивача та призначено її до розгляду в порядку письмового провадження.
31.01.2024р. матеріали справи надійшли до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
08.02.2024р. до суду апеляційної інстанції надійшов письмовий відзив на апеляційну скаргу, у якому відповідач заперечував щодо її задоволення, посилаючись на безпідставність викладених у ній доводів та просив оскаржуване рішення суду першої інстанції залишити без змін, вважаючи його законним та обґрунтованим.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України, апеляційні скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, можуть бути розглянуті судом апеляційної інстанції в порядку письмового провадження.
Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (ч.1 ст.308 КАС України).
Розглянувши матеріали даної справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність та обґрунтованість судового рішення у межах заявлених позовних вимог та доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Судом першої інстанції встановлені наступні обставини.
Постановою Верховної Ради України «Про утворення та ліквідацію районів у Херсонській області» від 17.07.2020р. №807-IX ліквідовано Бериславський, Білозерський, Великолепетиський, Великоолександрівський, Верхньорогачицький, Високопільський, Генічеський, Голопристанський, Горностаївський, Іванівський, Каланчацький, Каховський, Новотроїцький, Нижньосірогозький, Нововоронцовський, Олешківський, Скадовський та Чаплинський райони.
Пунктом 2 вказаної Постанови у Херсонській області утворено Бериславський, Генічеський, Каховський, Скадовський та Херсонський райони.
12.06.2020р. розпорядженням Кабінету Міністрів України «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Херсонської області» №726-р, а також відповідно до абз.1 п.7-1 розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Херсонської області згідно із додатком, зокрема, і Бериславську міську територіальну громаду.
До складу Бериславської міської територіальної громади увійшли місто Берислав, селище Шляхове та 8 сільських населених пунктів, а саме: Новоберислав, Зміївка, Томарине, Урожайне, Тараса Шевченка, Раківка, Новосілка, Першотравневе.
02.12.2020р. рішенням Бериславської міської ради «Про початок реорганізації Шляхівської, Новобериславської та Зміївської сільських рад шляхом приєднання до Бериславської міської ради» №19 вирішено:
1. розпочати процедуру реорганізації Шляхівської сільської ради, розташованої за адресою: 74307, вул. Чкалова, 1а , с.Шляхове, Бериславського району, шляхом приєднання до Бериславської міської ради, що розташована за адресою: 74300, вул. 1 Травня, 244, м.Берислав, Бериславського району, Херсонської області ;
2. розпочати процедуру реорганізації Новобериславської сільської ради, розташованої за адресою: 74371, вул. Комарова, 68, с. Новоберислав, Бериславського району, Херсонської області, шляхом приєднання до Бериславської міської ради, розташованої за адресою: 74300, вул. 1 Травня, 244, м.Берислав , Бериславського району, Херсонської області;
3. розпочати процедуру реорганізації юридичної особи Зміївської сільської ради, розташованої за адресою: 74372, вул. Набережна, 16, с. Зміївка, Бериславського району, Херсонської області, шляхом приєднання до Бериславської міської ради, розташованої за адресою: 74300, вул. 1 Травня, 244, м.Берислав , Бериславського району, Херсонської області;
Бериславську міську раду було визначено «правонаступником» прав та обов`язків Шляхівської, Новобериславської та Зміївської сільських рад з дня набуття повноважень Бериславською міською радою, обраною Бериславською міською об`єднаною територіальною громадою.
20.01.2021р. рішенням Бериславської міської ради «Про правонаступництво закладів освіти заснованих реорганізованими територіальними громадами в особі Шляхівської, Зміївської, Новобериславської сільських рад» №90 засновника Раківського ЗПЗСО Шляхівської сільської ради Бериславського району Херсонської області змінено, шляхом виключення із складу засновників Шляхівської сільської ради та включення Бериславської міської ради. Також, змінено назву Раківського ЗПЗСО Шляхівської сільської ради Бериславського району Херсонської області на нову Раківського ЗПЗСО Бериславської міської ради.
Так, заклад має у користуванні земельні ділянки, на яких розміщуються спортивні та ігрові майданчики, господарські будівлі, зелені насадження.
З наданої до суду копії технічного паспорту майнового комплексу Раківського закладу повної загальної середньої освіти, судом встановлено, що останній розташований за адресою: вулиця Нова, 12, село Раківка, Бериславський район, Херсонська область.
20.01.2021р. рішенням Бериславської міської ради «Про затвердження передавального акта щодо передачі майна, активів та зобов`язань Шляхівської сільської ради, яка припиняє діяльність в результаті реорганізації шляхом приєднання до Бериславської міської ради» №86, було прийнято безоплатно до комунальної власності майно Шляхівської сільської ради, у тому числі й майновий комплекс Раківського ЗПЗСО, зареєстрований за адресою: Херсонська область, Бериславський район, с. Раківка, вул. Нова, 12.
Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 11.02.2021р. №244028513, майновий комплекс Раківського ЗПЗСО Бериславської міської ради зареєстрований за адресою: Херсонська область, Бериславський район, с. Раківка, вул. Нова, 12, власник - Бериславська міська рада.
Відповідно до інформації із Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, за вказаною адресою зареєстровано майновий комплекс Раківського ЗПЗСО БМР, власником якого є Бериславська міська рада.
Однак, відомості щодо оформлення речових прав на земельну ділянку під вказаним учбовим закладом досі відсутні.
Бериславською міською військовою адміністрацією листом від 23.06.2023р. №732 повідомлено позивача про те, що завершення роботи з розроблення правовстановлюючих документів на землю і будівлі закладів освіти та фінансування зазначених заходів планувалося на середину 2022р., після перерозподілу залишків місцевого бюджету за 2021р.
У листі вказано, що у зв`язку з російською агресією та відсутністю безпекових умов на території громади, із-за постійних обстрілів, можливість виконання таких заходів, на даний момент, відсутня.
30.07.2023р. Бериславською міською військовою адміністрацією листом №02-34/169/23 вкотре було повідомлено позивача про те, що завершення роботи з розроблення правовстановлюючих документів на землю і будівлі закладів освіти та фінансування зазначених заходів планувалося на середину 2022р., після перерозподілу залишків місцевого бюджету за 2021р.
У листі також вказано, що у зв`язку з російською агресією та відсутністю безпекових умов на території громади, із-за постійних обстрілів, можливість виконання таких заходів, на даний момент, відсутня та що у зв`язку з цим рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою на земельні ділянки під закладами освіти та рішення про затвердження проектів землеустрою та передачі земельних ділянок під закладами освіти у власність або користування не ухвалювались.
Додатково, у листі повідомлено, що на підставі наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України «Про затвердження Змін до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацію» від 13.07.2023р. №199, територія Бериславської міської територіальної громади включена до переліку територій можливих бойових дій.
Окрім того, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області листом від 15.08.2023р. №10-21-0.202-1821/2-23 повідомило про те, що у Державному земельному кадастрі відсутні відомості стосовно земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 , яка використовується під розміщення майнового комплексу Раківського ЗПЗСО БMP.
Як стверджує відповідач, фінансування робіт з розроблення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Закладу освіти було передбачено в бюджеті громади на 2022р., але у зв`язку із військовою агресією та тимчасовою окупацією Бериславської міської територіальної громади з 09.03.2022р. по 11.11.2022р., дані роботи не були проведені.
04.09.2023р. п.1.5 розпорядження начальника Бериславської міської військової адміністрації «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок під закладами освіти» №185 було надано Управлінню освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, із земель комунальної власності громадської забудови (код згідно з КВЗУ - 008 00 землі під громадською забудовою), для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти (КВЦП 03.02) на земельну ділянку орієнтовною площею 1,21 га., що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , (Раківського ЗПЗСО Бериславської міської ради).
11.09.2023р. Управлінням освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради укладено договір про розроблення проекту землеустрою з ФОП ОСОБА_1 . Строк дії цього договору визначено до 31.12.2023р.
Вважаючи протиправною бездіяльність Бериславської міської ради відносно не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Раківським ЗПЗСО Бериславської міської ради, розташованого за адресою: вул. Нова, 12, с.Раківка, Бериславського району, Херсонської області, прокурор звернувся до суду із даним позовом.
Вирішуючи справу по суті та частково задовольняючи позов, суд попередньої інстанції виходив із того, що станом на дату звернення позивача до суду, відповідач дійсно не вживав активних дій щодо оформлення правовстановлюючих документів щодо яких і виник цей спір, а тому вимоги позивача про визнання протиправною бездіяльності Бериславської міської ради відносно не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Раківським ЗПЗСО Бериславської міської ради, є такими, що підлягають задоволенню.
Водночас, оскільки станом на дату вирішення даної справи по суті відповідачем надано до суду докази вчинення дій щодо розроблення проекту землеустрою на земельну ділянку орієнтовною площею 1,21 га., що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , (закладу освіти), тобто ключового етапу для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, суд 1-ї інстанції дійшов висновку, що у задоволенні похідної вимоги позивача необхідно відмовити.
Однак, суд апеляційної інстанції, аналізуючи висновки суду першої інстанції щодо суті спору в межах доводів та вимог апеляційної скарги, зазначає, що судом при вирішенні справи порушено норми процесуального права, що призвело до частково неправильного її вирішення, виходячи з наступного.
Частиною 2 ст.19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, суб`єкти владних повноважень (до яких відноситься і відповідач) мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 143 Конституції України передбачено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або ж через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку та контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць та контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки та збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, та здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Виключна компетенція сільських, селищних та міських рад встановлена ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997р. №280/97-ВР, за правилами якої, питання регулювання земельних відносин вирішуються у відповідності до закону виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
До виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить також прийняття рішень про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення (п.31 ч.1 вказаної вище статті).
Відповідно до ч.1 ст.32 цього ж Закону, до власних повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема: управління закладами освіти, забезпечення здобуття повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти у державних і комунальних закладах освіти, створення необхідних умов для виховання дітей та молоді, розвитку їхніх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації, продуктивної праці учнів, сприяння діяльності дошкільних та позашкільних закладів освіти, дитячих, молодіжних та науково-просвітницьких громадських об`єднань, молодіжних центрів.
Окрім того, ч.6 ст.25 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017р. №2145-VIII передбачено, що засновник закладу освіти зобов`язаний: забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов; у разі реорганізації чи ліквідації закладу освіти забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити навчання на відповідному рівні освіти; забезпечити відповідно до законодавства створення в закладі освіти безперешкодного середовища для учасників освітнього процесу, зокрема для осіб з особливими освітніми потребами.
У силу вимог ч.ч.1,2 ст.80 Закону №2145-VIII, до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи також майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються ЗК України.
Як вже зазначалось вище, підставою звернення прокурора з даним адміністративним позовом є невиконання Бериславською міською радою покладених на неї повноважень стосовно оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Раківським ЗПЗСО Бериславської міської ради, яка розташована за адресою: вул. Нова, 12, с.Раківка, Бериславського району, Херсонської області, що свідчить, на думку позивача, про допущену відповідачем протиправну бездіяльність.
Так, згідно з ст.125 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється на підставі Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (ст.126 ЗК України), за змістом ч.3 ст.3 якого, права на нерухоме майно і їх обтяження, які підлягають державній реєстрації, виникають з моменту такої реєстрації.
З огляду на зазначені положення чинного законодавства, суд першої інстанції дійшов цілком вірного висновку, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону.
Як наслідок, колегія суддів погоджується з твердженням прокурора про те, що на момент його звернення до суду 1-ї інстанції Бериславською міською радою, як суб`єктом владних повноважень, було допущено протиправну бездіяльність, яка виразилась у невжитті жодних заходів, спрямованих на виконання вимог чинного законодавства в частині оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Раківським ЗПЗСО Бериславської міської ради, розташованого за адресою: вул. Нова, 12, с. Раківка, Бериславського району, Херсонської області.
У той же час, колегія суддів враховує, що оформлення правовстановлюючих документів щодо яких і виник даний спір (оформлення відповідного права) передбачає певну процедуру, яка складається із послідовних етапів.
У відповідності до ч.ч.1 та 2 ст.116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або ж комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Як передбачено ч.1 ст.92 ЗК України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності (п. «а» ч.2 ст.92 цього Кодексу).
Згідно з п. «ґ» ч.2 ст.92 ЗК України (в редакції Закону №2145-VIII), заклади освіти незалежно від форми власності набувають права постійного користування земельною ділянкою з земель державної та комунальної власності.
Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст.123 ЗК України.
Відповідно до ч.ч.1-2 ст.123 ЗК України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або ж органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі у відповідності до Закону України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011р. №3613-VI, право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Земельні ділянки державної і комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у п. «а» ч.2 ст.92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
За правилами ч.3 ст.123 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. При цьому, підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу (п.6 ч.3 ст.186 ЗК України).
Частиною 6 ст.123 ЗК України закріплено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою стосовно відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
З аналізу наведених норм земельного законодавства вбачається, що порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється в декілька етапів та передбачає:
- звернення з клопотанням про надання дозволу на розроблення технічної документації;
- надання дозволу відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування;
- розробка суб`єктами господарювання за замовленням технічної документації із землеустрою;
- затвердження відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування технічної документації із землеустрою та надання земельної ділянки у користування.
Водночас, як уже встановлено судами обох інстанцій, 04.09.2023р. начальником Бериславської міської військової адміністрації прийнято розпорядження «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок під закладами освіти» №185, п.1.5 якого Управлінню освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування, із земель комунальної власності громадської забудови (код згідно з КВЗУ - 008 00 землі під громадською забудовою), для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти (КВЦП 03.02) на земельну ділянку орієнтовною площею 1,21 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , (Раківського ЗПЗСО Бериславської міської ради).
У свою чергу, Управління освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради є окремою юридичною особою, заснованою у встановленому порядку та згідно з положенням «Про управління освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради» (затв. рішенням 1 сесії 8 скликання Бериславської міської ради від 02.12.2020р. №18) є виконавчим органом міської ради і діє у відповідності до Закону №280/97-ВР. Цим положенням визначено, що управління у своїй діяльності є підзвітним та підконтрольним міській раді, підпорядковане виконавчому комітету, міському голові, а з питань здійснення делегованих повноважень - підконтрольне компетентним структурним підрозділам Херсонської обласної державної адміністрації.
Координацію роботи цього Управління здійснює заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, у відповідності до розподілу обов`язків, затвердженого розпорядженням міського голови.
Пунктами 4.1-4.5 Положення передбачено, що обов`язками та повноваженнями управління є: здійснення управління підпорядкованими закладами освіти, культури, спорту, заснованими міською радою; планування та розвиток мережі закладів освіти, культури, спорту на території міської ради; планування та забезпечення розвитку мережі закладів профільної середньої освіти академічного спрямування; забезпечення доступності і потреб у дошкільній, початковій, базовій, повній загальній середній та позашкільній освіті для усіх громадян, які проживають на території міської ради; забезпечення на території міської ради рівних умов розвитку закладів освіти, культури, спорту та туризму усіх форм власності.
Так, як видно з матеріалів справи, Управлінням освіти, культури, молоді, туризму та спорту Бериславської міської ради було укладено 11.09.2023р. договір про розроблення проекту землеустрою з ФОП ОСОБА_1 , строк дії якого визначено до 31.12.2023р.
Отже, як вірно встановив суд 1-ї інстанції, Бериславська міська рада перебуває на етапі розробки проекту землеустрою на земельну ділянку орієнтовною площею 1,21 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , тобто на даний час ключового етапу для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку.
З огляду на викладене, відповідачем, у даному випадку, вже після звернення прокурора до суду із даним позовом, були реально вжиті відповідні заходи, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на вказану вище земельну ділянку (Раківського ЗПЗСО Бериславської міської ради), що і було предметом позовних вимог Першого заступника керівника Херсонської обласної прокуратури.
Вказане свідчить про те, що усунення порушень, на які вказував прокурор, а саме допущення Бериславською міською радою протиправної бездіяльності щодо невжиття заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, беззаперечно відбулось вже після звернення прокурора з даним адміністративним позовом до суду першої інстанції.
У силу п.8 ч.1 ст.238 КАС України, суд закриває провадження у справі щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо оскаржувані порушення були виправлені суб`єктом владних повноважень і при цьому відсутні підстави вважати, що повне відновлення законних прав та інтересів позивача неможливе без визнання рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними після такого виправлення.
Враховуючи зазначені норми процесуального закону, колегія суддів вважає те, що, у даному випадку, за встановлених обставин були підстави саме для закриття провадження у справі, а не відмові у задоволенні таких позовних вимог Першого заступника керівника Херсонської обласної прокуратури до Бериславської міської ради.
Таким чином, колегія суддів доходить висновку щодо обґрунтованості доводів апелянта про порушення судом першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення норм процесуального права, що відповідно до ст.319 КАС України, є підставою для скасування судового рішення суду 1-ї інстанції.
Згідно зі ст.319 КАС України, судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню повністю або частково в апеляційному порядку і позовна заява залишається без розгляду або ж провадження у справі закривається у відповідній частині з підстав, встановлених відповідно ст.ст.238, 240 цього Кодексу.
Враховуючи межі та вимоги апеляційної скарги позивача, а також зважаючи на той факт, що відповідачем виправлено оскаржувані прокурором порушення вимог законодавства, провадження у справі №420/22242/23 за позовом Першого заступника керівника Херсонської обласної прокуратури до Бериславської міської ради в частині зобов`язання її вчинити певні дії, підлягає закриттю на підставі п.8 ч.1 ст.238 КАС України.
Керуючись ст.ст.238,308,311,315,317,319,321,322,325,329 КАС України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Першого заступника керівника Херсонської обласної прокуратури - задовольнити.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2023 року в частині відмови у задоволенні позовних вимог про зобов`язання Бериславської міської ради вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Раківським закладом повної загальної середньої освіти Бериславської міської ради, розташованим за адресою: вул. Нова, 12, с.Раківка, Бериславського району, Херсонської області - скасувати, а провадження у справі №420/22242/23 в цій частині - закрити на підставі п.8 ч.1 ст.238 КАС України.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст.328 КАС України.
Повний текст постанови виготовлено 09.09.2024р.
Головуючий у справі
суддя-доповідач: Ю.В. Осіпов
Судді: М.П. Коваль
В.О. Скрипченко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.09.2024 |
Оприлюднено | 12.09.2024 |
Номер документу | 121513750 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Осіпов Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні