Рішення
від 11.09.2024 по справі 200/1947/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 вересня 2024 року Справа№200/1947/24

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Шинкарьова І.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В :

03.04.2024 ОСОБА_1 (далі позивач) звернулась з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (далі відповідач), у якому просить: визнати протиправним та скасувати рішення відповідача про відмову у перерахунку пенсії № 056650001485 від 01.04.2024; зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву від 25.03.2024 про перерахунок пенсії, із застосуванням положення ст.8 Закону України № 345-VI «Про підвищення престижності шахтарської праці» при обрахунку розміру пенсії.

За результатами автоматизованого розподілу судової справи між суддями Донецького окружного адміністративного суду справа передана на розгляд судді Бєломєстнову О.Ю.

08.07.2024 у зв`язку з відставкою судді ОСОБА_2 з посади судді проведений повторний автоматизований розподіл судової справи між суддями, за результатами якого справа передана на розгляд судді Шинкарьовій І.В.

Ухвалою суду від 15.07.2024 адміністративну справу № 200/1947/24 прийнято до свого провадження. Розгляд справи вирішено здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

В обґрунтування заявлених вимог позивачем зазначено, що 25.03.2024 позивачем через особистий кабінет на веб-порталі ПФУ була подана заява про перерахунок розміру пенсії, у якій просила перерахувати розмір пенсії із застосуванням положення ст.8 ЗУ «Про підвищення престижності шахтарської праці». Заява була розглянута за принципом екстериторіальності ГУ ПФУ в Запорізькій області та було прийнято рішення про відмову у перерахунку пенсії № 056650001485 від 01.04.2024. Рішення відповідач мотивував тим, що до заяви про перерахунок пенсії не була надана довідка про підтвердження наявності трудового стажу для призначення пенсі за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, видана відповідно до п.20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу, та документи про проведення атестації робочих місць.

Позивач вважає вищевказане рішення відповідача протиправним, оскільки записи в трудовій книжці проведені у відповідності до вимог чинного законодавства, не містять виправлень, засвідчені відповідними печатками підприємства і дефектів їх вчинення не мають, у відповідача не виникло нарікань щодо записів в трудовій книжці.

Згідно розрахунку стажу форма РС, страховий стаж позивача за Списком № 1 складає 8 років 2 місяці 24 дня. Згідно протоколу розпорядження про призначення пенсії умовами призначення пенсії є ЗУ №1058-IV,Прик.полож.,п.2,ч.1; ЗУ №1788,ст.13,а) (Робота за списком №1). Вказує, що призначивши пенсію відповідно до ст.13а Закону № 1788 «Про пенсійне забезпечення», відповідач фактично визнав те, що у позивача є визначений даною статтею необхідний пільговий стаж на підземних роботах за Списком №1 не менше ніж 7 років 6 місяців.

23.04.2024 від відповідача надійшов відзив на адміністративний позов. Відповідачем позовні вимоги заперечуються в повному обсязі, в обґрунтування своєї правової позиції вказує, що необхідною умовою для набуття права на отримання пенсії в порядку передбаченому ст. 8 Законом №345 є зайнятість на підземних роботах за Списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України від 31.03.1994 № 202.

Відповідно до матеріалів пенсійної справи пільговий стаж позивача зараховано за Списком №1, який передбачено Порядком застосування списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженому наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 № 383.

Зазначає, що віднесення періоду роботи до робіт передбачених Порядком № 383 не несе правових наслідків у вигляді віднесення цієї роботи до підземних робіт. А отже, як наслідок, такі роботи не дають право на застосування норм ст. 8 Закону № 345 при обчисленні розміру пенсії позивача.

Вказує, що лише у разі визначення, що роботи, які виконувалися позивачем відносяться до робіт та професії затверджених Постановою кабінету Міністрів від 31.03.1994 № 202, на позивача розповсюджується дія Закону №345 та, за певних умов, можливе застосування положень ст. 8 Закону № 345 при обчисленні його розміру пенсії.

Оскільки, у трудовій книжці позивача не зазначені відомості про умови праці, а саме про зайнятість на підземних роботах, тому підтвердження спеціального трудового стажу відбувається на підставі уточнюючої довідки підприємства та наказів про результати атестації робочих місць.

Отже для зарахування періодів роботи до стажу на підземних роботах позивачу необхідно надати уточнюючу довідку та накази по підприємству. Таким чином, враховуючи зазначене, оскільки позивачем не було долучено до заяви про перерахунок пенсії уточнюючу довідку та накази по підприємству, то стаж позивача на на підземних роботах не підтверджено, а отже права на перерахунок відповідно до ст.8 Закон України «Про підвищення престижності шахтарської праці» позивач немає.

У відповіді на відзив від 23.04.2024 позивач зазначає, що порядок затверджений наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 № 383, на який посилається відповідач, регулює застосування затверджених Списків № 1,2, і не містить якихось своїх окремих Списків № 1,2, які не дають право на застосування норм ст. 8 Закону № 345.

Відповідно до ст. 48 Кодексу законів про працю України, положення якої кореспондуються зі ст. 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення», трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника.

Згідно записів в трудовій книжці та довідки ОК-5 позивач:

- з 27.03.1990 по 30.04.1990 працювала дільничним гірничим маркшейдером, на шахті «Центральна» в/о «Красноармійськвугілля», код ЄДРОПУ 33839076;

- з 29.11.1991 по 29.12.1998 працювала дільничним маркшейдером на ВП «Шахта 5/6» Код ЄДРПОУ 33839081;

- з 10.08.2015 по 30.11.2016 працювала начальником зміни, на підземних роботах 50% робочого часу і більше на рік, на ВП «Шахта «Родинська» код ЄДРПОУ 33504980

Вищевказані періоди роботи були зараховані відповідачем до пільгового стажу за Списком № 1, та призначена пенсія за віком відповідно до на пільгових умовах відповідно до Закону №1788,ст.13,а (Робота за списком №1), що підтверджується розрахунком стажу форма рс-право та протоколом розпорядження про призначення пенсії.

В свою чергу Списки № 1, затверджені Постановою ради міністрів СРСР від 22.08.1956 №1173, Постановою КМУ від 11.03.1994 № 162, Постановою КМУ від 16.01.2003 № 36, Постановою КМУ від 24.06.2016 № 461, розділ І гірничі роботи, частина 1 підземні роботи, передбачають всіх робітників, інженерно-технічних робітників зайнятих повний робочих день на підземних роботах з видобутку вугілля.

Також вказує, що порядок затверджений наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 № 383, на який посилається відповідач, регулює застосування затверджених Списків № 1,2, і не містить якихось своїх окремих Списків № 1,2. Ст.8 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» визначено, що мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 років для жінок за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України

На підставі викладеного просить задовольнити позов.

Відповідно до ч. 1 ст. 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

Ч.4 ст.243 КАС України встановлено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Зважаючи на наведене та відповідно до вимог ст. ст. 257, 262 КАС України, справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

Згідно з 8 ст. 262 КАС України при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив такі обставини.

Позивач - ОСОБА_1 (адреса АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) перебуває на обліку в Головному Управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області та отримую пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №1 (ЗУ №1058-IV,Прик.полож.,п.2,ч.1; ЗУ №1788,ст.13,а), відповідно до протоколу від 25.02.2024. Також, з протоколу від 25.02.2024 вбачається, що за позивачем обліковується страховий стаж (повний) 43 роки 6 місяців 15 днів, у тому числі робота за списком №1 - 8 років 2 місяці 24 дня.

25.03.2024 позивач звернулась до ГУ ПФУ в Донецькій області із заявою про перерахунок пенсії із застосуванням положення ст.8 Закону України № 345-VI «Про підвищення престижності шахтарської праці».

За наслідками розгляду заяви позивача за принципом екстериторіальності відповідачем було прийнято рішення про відмову у перерахунку пенсії №056650001485 від 01.04.2024 у зв`язку з тим, що до заяви не було долучено:

- довідка про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, видана підприємством, установою, організацією відповідно до п.20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу (у випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах згідно з п.1-6, 8 ч.2, 3 ст.114 Закону та п.23 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону). У разі ліквідації підприємства, установи, організації без визначення правонаступника пільговий стаж підтверджується комісією з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії, згідно з Порядком підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу для призначення пенсії, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 10.11.2006 № 18-1, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.11.2006 за № 1231/13105;

- документи про проведення атестації робочих місць за умовами праці відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 № 442 "Про Порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці" (для зарахування до стажу, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, періодів роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 або із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, після 21.08.1992).

Не погоджуючись з відмовою відповідачем у перерахунку пенсії, позивач звернулась до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Ст.62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» 05.11.1991 N 1788-XII (далі Закон №1788) визначено порядок підтвердження стажу роботи, згідно з якою основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

Ст.48 КЗпП України також визначено, що трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника.

Відповідні положення містить і Постанова Кабінету Міністрів України № 637 від 12.08.1993 затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (далі Порядок №637).

Так, згідно з п.1 Порядку №637 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

П.3 зазначеного Порядку №637 передбачено, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

За приписами п.20 вказаного Порядку № 637, у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5).

У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

При цьому, надання уточнюючої довідки підприємства, установи або організації необхідне лише у двох випадках: за відсутності трудової книжки як такої або необхідних записів у ній, які визначають право на пільгове пенсійне забезпечення.

Аналогічна позиція викладена Верховним Судом у постановах від 20.02.2018 у справі №234/13910/17 та від 07.03.2018 у справі № 233/2084/17.

Відповідно до п.3 Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 № 383та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.12.2005 за № 1451/11731 (далі - Порядок № 383), при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи.

До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.1992 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.1992.

П.10 Порядку № 383 визначено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену п. 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637.

Позивачем до матеріалів справи надано копію трудової книжки, яка оформлена на ім`я позивача, з якої вбачається, зокрема, наступне:

з 06.09.1989 по 31.10.1989 дільничним маркшейдером гірничим в ВП «Шахта «Центральна» ДП «Мирноградвугілля»;

з 01.01.1998 по 29.12.1998 період роботи на посаді маркшейдера дільничного в ВП «Шахта «5/6»;

з 10.08.2015 по 30.11.2016 працювала начальником зміни, на підземних роботах 50% робочого часу і більше на рік, на ВП «Шахта «Родинська».

Записи в трудовій книжці про виконання робіт на професії, посаді, що дає право на пільгове пенсійне забезпечення є повними, дати наказів також є повними, записи скріплені печатками та підписами відповідальних осіб.

Крім того, судом встановлено, що рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 26.10.2018 у справі 0540/7386/18-а, яке набуло законної сили 09.01.2019 задоволені позовні вимоги ОСОБА_1 до Покровського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області.

Визнано протиправним та скасовано рішення Покровського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про відмову в призначенні пенсії від 13.04.2018 відносно ОСОБА_1 .

Зобов`язано Покровське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області повторно розглянути заяву від 04.04.2018 про призначення пенсії, з урахуванням до пільгового стажу періодів роботи на шахті «Центральна» виробничого об`єднання «Красноармійськвугілля» (ВП «Шахта «Центральна» ДП «Мирноградвугілля») з 06.09.1989 по 31.10.1989 на посаді дільничного маркшейдера та на шахті «Димитрова» виробничого об`єднання «Красноармійськвугілля» (нині ВП «Шахта «5/6» ДП «Мирноградвугілля») з 01.01.1998 по 29.12.1998 на посаді маркшейдера дільничного.

У рішенні, зокрема, встановлено наступне:

«При зверненні позивача за призначенням пенсії на підтвердження трудового стажу було надано відповідачу, окрім копії трудової книжки, де вказано період його роботи на посаді маркшейдера підземних робіт, ще й довідки, видані ВП «Шахта «Центральна» ДП «Мирноградвугілля» від 15.11.2017 №398, №399; від 15.11.2017 №400, №402 від 14.11.2017 №01-1127, виписки з наказів про проведення атестації робочих місць від 16.01.1995 №39, від 31.03.1998 №608; довідка про зміну найменування Шахти №1 «Центральна» від 15.11.2017 №401; довідки, видані ВП «Шахта 5/6» ДП «Мирноградвугілля» від 06.12.2017 №329, №69.

На підтвердження того, що професія позивача передбачена Списками, ним надана довідка, яка уточнює особливий характер роботи чи умови праці, необхідні для призначення пільгової пенсії ВП «Шахта «Центральна» ДП «Мирноградвугілля» від 15.11.2017 №398, №399, згідно якої ОСОБА_1 працювала повний робочий день з 06.09.1989 по 31.10.1989, професія відноситься до Списку 1 розділу І, підрозділу 1. (а.с. № 18).

Також відповідно до довідки ВП «Шахта 5/6» ДП «Мирноградвугілля» від 06.12.2017 №329, згідно якої ОСОБА_1 працювала маркшейдером дільничним повний робочий день з 29.11.1991 по 29.12.1998, професія відноситься до Списку 1 розділу І, підрозділу 1.

Необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах згідно з п. «а» ст. 13 Закону № 1788-ХІІ є встановлення зайнятості в умовах повного робочого дня на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці або виконання нею робіт, що містяться у Списку № 1, а також документальне підтвердження зайнятості працівника за відповідною професією за результатами атестації умов праці, яке полягає у наявності результатів атестації відповідного робочого місця за умовами праці. А за відсутності такого стажу за наявності стажу не менше 21 року і 6 місяців.

Суд приходить до висновку, що надані позивачем докази в повній мірі свідчать про наявність права на призначення пенсії на пільгових умовах.»

«З огляду на наведені обставини, суд дійшов висновку, що відповідач не довів правомірність свого рішення про відмову в призначенні пенсії позивачу, оскільки пільговий стаж позивача підтверджується сукупністю наданих доказів: записами в трудовій книжці, довідками.

Тому відновлення порушеного права позивача повинно бути шляхом визнання протиправним та скасування рішення відповідача про відмову у призначенні ОСОБА_1 пенсії та зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву від 04.04.2018 про призначення пенсії, з урахуванням до пільгового стажу періодів роботи на шахті «Центральна» виробничого об`єднання «Красноармійськвугілля» (ВП «Шахта «Центральна» ДП «Мирноградвугілля») з 06.09.1989 по 31.10.1989 на посаді дільничного маркшейдера та на шахті «Димитрова» виробничого об`єднання «Красноармійськвугілля» (нині ВП «Шахта «5/6» ДП «Мирноградвугілля») з 01.01.1998 по 29.12.1998 на посаді маркшейдера дільничного.»

Отже, записи в трудовій книжці про виконання робіт на професії, посаді, що дає право на пільгове пенсійне забезпечення є повними, дати наказів також є повними, записи скріплені печатками та підписами відповідальних осіб. А тому надання додаткових уточнюючих довідок позивачем не потребується.

Окрім того, порядок звернення за призначенням (перерахунком) пенсії встановлений ст.44 Закону № 1058.

Призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.

Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії визначається правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

У разі відсутності в системі персоніфікованого обліку даних про страховий стаж, необхідний для призначення пенсії за віком (у тому числі за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку), територіальний орган Пенсійного фонду інформує застраховану особу, у тому числі через її особистий електронний кабінет на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду, про відсутність таких відомостей та необхідність їх подання (за наявності). Документи про страховий стаж можуть бути подані до територіального органу Пенсійного фонду або через особистий електронний кабінет на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду.

Органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Таким чином, саме орган пенсійного фонду України відповідно до ч. 3 ст. 44 Закону № 1058, а не особа, наділений правом, в разі наявності певних розбіжностей у документах, для підтвердження стажу роботи, звертатись із відповідними листами, запитами до підприємств, установ, організацій, в тому числі пенсійних органів іноземних держав, та не перекладати на особу обов`язок збирання доказів щодо підтвердження періодів трудової діяльності.

Відповідач доказів вчинення дій на виконання ч. 3 ст. 44 Закону № 1058 суду не надав.

Тобто, у разі виникнення сумнівів щодо правомірності видачі документів або наявності у них неточностей чи неповної інформації, пенсійний орган наділений повноваженнями щодо здійснення перевірки таких документів та відповідно встановлення необхідної інформації, зокрема щодо трудового стажу осіб, які звертаються із заявами про призначення пенсії, що також передбачено ст.44 Закону № 1058.

У цих спірних правовідносинах пенсійним органом не наведено обставин щодо здійснення ним заходів по встановленню інформації щодо спірних трудових періодів позивачки.

Також, приписами п.3.3 розділу 3 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1 встановлено, що орган, що призначає пенсію надає: роз`яснення підприємствам, установам, організаціям та особам з питань призначення та виплати пенсій; у разі необхідності бланки документів; допомогу особам, зазначених у п. 1.1 і 1.2 розділу І вказаного порядку, щодо одержання відсутніх документів для призначення пенсії; у разі необхідності - допомогу щодо визначення права на пенсію до звільнення особи з посади, яка дає право на її призначення.

Пунктом 4.2 розділу 4 Порядку №22-1 передбачено, що при прийманні документів орган, що призначає пенсію:

1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж;

2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів;

3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі;

4) видає пам`ятку пенсіонеру (додаток 4), копія якої зберігається у пенсійній справі.

Тобто, у разі сумніву пенсійного органу у належності та обґрунтованості поданих заявником документів, в нього є право перевірити надані заявником документи шляхом звернення до установ, підприємств, організацій, де працював заявник, із відповідними запитами.

Суд вказує, що відповідно до ч. 1,4 ст. 44 Закону України від 09.07.2003 № 1058-VІ "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі Закон №1058) призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.

Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.

Ст.8 Закону України від 02.09.2008 № 345-VI «Про підвищення престижності шахтарської праці» (далі Закон №345) визначено, що мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 років для жінок за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків його заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до ст.40 Закону №1058, з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. Для обчислення розміру пенсій за віком за кожний повний рік стажу роботи на підземних роботах до страхового стажу додатково зараховується по одному року.

Відповідно до протоколу - розрахунку стажу форма РС пільговий стаж позивача за Списком № 1 складає 8 років 2 місяці 24 дня. Згідно протоколу розпорядження про призначення пенсії умовами призначення пенсії є ЗУ №1058-IV,Прик.полож.,п.2,ч.1; ЗУ №1788,ст.13,а (Робота за списком №1).

Наявність пільгового стажу за Списком № 1 не є предметом спору між сторонами та не заперечується відповідачем.

Ст.1 Закону № 345-VI для застосування положень цього закону вимагає дотримання чітких умов, а саме:

- робота за професією, яка пов`язана з видобутком вугілля, залізної руди, руд кольорових і рідкісних металів, марганцевих, уранових, магнієвих (солі калієво-магнієві та солі магнієві) та озокеритних руд, робота на шахтобудівних підприємствах та в державних воєнізованих аварійно-рятувальних службах (формуваннях) у вугільній промисловості;

- віднесення професії до Списку №1;

- робота на підземних роботах повний робочий день.

Отже, виходячи з положень наведених норм, до кола працівників, на яких поширюється дія Закону № 345-VI та встановлені пільги, належать тільки працівники, зазначені у списку № 1, які були зайняті на підземних роботах саме повний робочий день.

Аналогічний правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду України від 28.01.2014 у справі № 21-455а13, від 24.06.2014 у справі № 21-236а14, від 20.01.2016 у справі № 459/6146/13-а та Верховного Суду від 18.04.2019 у справі № 392/17/17.

Верховний Суд у постановах від 20.11.2018 у справі №345/4616/16, від 06.02.2019 у справі №345/4570/16-а, від 05.12.2019 у справі №345/4462/16-а, від 11.07.2019 у справі №345/3954/16-а та інших дійшов висновку про те, що ст.1 Закону №345 слід розглядати у нерозривному зв`язку зі Списком №1 виробництв, цехів, професій та посад на підземних роботах, на роботах із шкідливими умовами праці і в гарячих цехах, робота у яких дає право на державну пенсію на пільгових умовах та в пільгових розмірах.

Виходячи з системного тлумачення приписів ст. ст. 1, 8 Закону № 345-VI, суд встановив, що жодних застережень відносно застосування їх приписів відносно окремих професій, віднесених до Списку №1 означені норми не містять, а отже підлягають застосуванню у разі наявності у особи, яка звернулась за призначенням пенсії, не менш як 7,5 років пільгового стажу за Списком №1 для жінок з повним робочим днем на підземних роботах, пов`язаних з видобутком вугілля, залізної руди, руд кольорових і рідкісних металів, марганцевих, уранових, магнієвих (солі калієво-магнієві та солі магнієві) та озокеритних руд, а також роботах на шахтобудівних підприємствах та в державних воєнізованих аварійно-рятувальних службах (формуваннях) у вугільній промисловості - незалежно від професії.

Аналізуючи у сукупності фактичні обставини справи та норми законодавства, виходячи з принципу верховенства права, беручи до уваги положення п.2 ч.2 ст.245 КАС України, суд зазначає, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним і таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

З урахуванням наведеного, суд вважає за необхідне скасувати рішення відповідача №056650001485 від 01.04.2024 як необґрунтоване.

З урахуванням дискреційних повноважень пенсійного органу на прийняття рішення про призначення, розрахунок, перерахунок пенсії, суд дійшов до висновку про зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про перерахунок пенсії з урахуванням висновків суду.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач по справі, як суб`єкт владних повноважень, не довів суду правомірність та законність своїх дій всупереч вимогам ч. 2 ст. 77 КАС України.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з наступного.

Ч.1 ст.139 КАС України передбачено, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на викладене, сплачений позивачем судовий збір за подачу даного позову до суду в сумі 968,96 грн. підлягає стягненню з відповідачів за рахунок бюджетних асигнувань.

Керуючись ст.ст. 9, 90, 72-78, 139, 241-246, 262, 263 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (адреса 69057, Запорізька область, місто Запоріжжя, проспект Соборний, будинок 158б, код ЄДРПОУ 20490012) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про відмову у перерахунку пенсії № 056650001485 від 01.04.2024.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 25.03.2024 №1271 про перерахунок пенсії щодо застосуванням положення статті 8 Закону України № 345-VI «Про підвищення престижності шахтарської праці», з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 968,96 грн.

Повне судове рішення складено 11.09.2024.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя І.В. Шинкарьова

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2024
Оприлюднено13.09.2024
Номер документу121525122
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —200/1947/24

Постанова від 14.11.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 14.11.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 27.09.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Рішення від 11.09.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шинкарьова І.В.

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бєломєстнов О.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні