Рішення
від 09.09.2024 по справі 280/6245/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 вересня 2024 року Справа № 280/6245/24 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Богатинського Б.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРЕЛЕКТРОЩИТ» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРЕЛЕКТРОЩИТ» (далі - позивач, ТОВ «УКРЕЛЕКТРОЩИТ») до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі - відповідач), в якій позивач просить суд:

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області № 11217 від 01.07.2024, про відповідність платника податків критеріям ризикованості.

Позивачем сплачений судовий збір у розмірі 3028,00 грн.

В обґрунтування заявлених вимог зазначає, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості № 11217 від 01.07.2024, підлягає скасуванню, оскільки є безпідставним, та прийнятим не за наслідками подання на реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої податкової накладної. Крім того, зазначає, що позивач є підприємством реального сектору економіки, ні сам позивач, ні його господарські операції не мають ознак ризикових операцій. Позивач з додаванням первинних документів підтвердив відповідачу факт здійснення своєї господарської діяльності за основним видом діяльності, підтвердив наявність достатньої матеріально- технічної бази, основних засобів та трудових ресурсів. Просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 09 липня 2024 року відкрито провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

23 липня 2024 року відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому заперечує проти позовних вимог в повному обсязі з наступних підстав. З урахуванням отриманих від ТОВ «УКРЕЛЕКТРОЩИТ» інформації та копій документів які надано до Повідомлення № 2 від 24.06.2024, прийнято рішення № 11217 від 01.07.2024 щодо відповідності платника податку п.8 Критеріїв ризиковості. Підставою прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку ТОВ «УКРЕЛЕКТРОЩИТ», є: 14 - постачання товарiв/послуг за рахунок сформованого реєстрацiйного лiмiту (СУМнакл) у зв`язку з придбанням товарiв, не пов`язаних з господарською дiяльнiстю платника податку. Інформація за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості: Тип операції придбання за період з 16.12.2023 по 01.07.2024 за кодом 3923 з платником податку, задіяного в ризиковій операції під номером 37087925. Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку: документи щодо відображення в податковій звітності актів на списання матеріальних цінностей, якими визнано їх непридатними та які належать списанню. Позивач не спростував у повному обсязі інформацію вказану у Рішенні №11217 від 01.07.2024 та надав до розгляду неповний пакет документів, що не відображає взаємовідносин з контрагентами за весь період здійснення операцій. ТОВ «УКРЕЛЕКТРОЩИТ» передчасно звернулося до суду, а належним було би надати оновлений пакет документів, який би спростував інформацію щодо повторного Рішення № 11217 від 01.07.2024, у якому зазначалось, які саме документи не були додані, а саме: документи щодо обліку та використання в господарській діяльності товарів придбаних у ТОВ «Південно-Східний Енергохолдінг». Відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

На підставі матеріалів справи, судом встановлено наступні обставини.

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "УКРЕЛЕКТРОЩИТ", зареєстрований як юридична особа, основним видом діяльності якого є: 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи.

16.04.2024 рішенням Комісії ГУ ДПС у Запорізькій області позивача включено до реєстру ризикових підприємств. Підставою прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку є: 14 - постачання товарiв/послуг за рахунок сформованого реєстрацiйного лiмiту (СУМнакл) у зв`язку з придбанням товарiв, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку. Інформація за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості: Тип операції придбання за період з 19.10.2023 по 16.04.2024 за кодом 3923 з платником податку, задіяного в ризиковій операції під номером 37087925.

Позивачем надано Повідомлення № 1 від 05.06.2024 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку та копії відповідних документів.

З урахуванням отриманих від позивача інформації та копій документів які надано до Повідомлення № 1 від 05.06.2024, ГУ ДПС у Запорізькій області прийнято рішення №10372 від 13.06.2024 року щодо відповідності платника податку п.8 Критеріїв ризиковості.

Підставою прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку є: 14 - постачання товарiв/послуг за рахунок сформованого реєстрацiйного лiмiту (СУМнакл) у зв`язку з придбанням товарiв, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку. Інформація за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості: Тип операції придбання за період з 19.10.2023 по 16.04.2024 за кодом 3923 з платником податку, задіяного в ризиковій операції під номером 37087925. Підставами віднесення позивача до підприємств, що відповідають п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку стало ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризикованості, а саме: документів щодо обліку та використання в господарській діяльності товарів, придбаних у ТОВ «ПІВДЕННО-СХІДНИЙ ЕНЕРГОХОЛДІНГ».

Позивачем надано Повідомлення № 2 від 24.06.2024 року про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку та копій відповідних документів.

З урахуванням отриманих від позивача інформації та копій документів які надано до Повідомлення № 2 від 24.06.2024 року, ГУ ДПС у Запорізькій області прийнято рішення №11217 від 01.07.2024 року щодо відповідності платника податку п.8 Критеріїв ризиковості. Підставою прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку є: 14 - постачання товарiв/послуг за рахунок сформованого реєстрацiйного лiмiту (СУМнакл) у зв`язку з придбанням товарiв, не пов`язаних з господарською дiяльнiстю платника податку. Інформація за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості: Тип операції придбання за період з 16.12.2023 по 01.07.2024 за кодом 3923 з платником податку, задіяного в ризиковій операції під номером 37087925. Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку: документи щодо відображення в податковій звітності актів на списання матеріальних цінностей, якими визнано їх непридатними та які належать списанню.

Позивач, не погоджуючись із рішенням про внесення його до переліку ризикових платників податку, звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд виходить з такого.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165 та Порядок розгляду скарги, відповідно).

За положеннями пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Як встановлено пунктом 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Згідно положень додатку 1 Порядку №1165 «Критерії ризиковості платника податку на додану вартість»:

1. Платника податку на додану вартість (далі платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку юридична особа не має відкритих рахунків у банку/небанківського надавача платіжних послуг, крім рахунків у Казначействі (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України, з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України, з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Наказом Державної податкової служби України від 11.01.2023 №17 затверджений довідник кодів податкової інформації (далі - Наказ № 17). Даний Наказ №17 містить 18 кодів: від придбання і постачання товару, походження якого не прослідковується за ланцюгом постачання, до керівника та/або особи, яка має право підпису (посадова особа платника податку), є особою, яка займає аналогічну посаду більше ніж у п`яти (включно) платників податку.

Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку включає, зокрема:

14-постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (СУМнакл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку.

Саме такий код інформації зазначений контролюючим органом в оскаржуваному рішенні.

З матеріалів справи встановлено, що рішенням №11217 від 01.07.2024 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку ТОВ «УКРЕЛЕКТРОЩИТ» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Однак, відповідач не надав жодних підтверджуючих доказів наявності у Головного управління ДПС в Запорізькій області податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій позивачем, та яка стала підставою для прийняття комісією регіонального рівня спірного рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку.

Суд також звертає увагу, що відповідачем не надано відповідних протоколів, які б свідчили про проведення комісією Головного управління ДПС в Запорізькій області, як комісією регіонального рівня, засідань щодо розгляду питання про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, а також про наявність у контролюючого органу податкової інформації, яка б свідчила про ризик порушення позивачем норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкових накладних та розрахунків коригування для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням норм Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.

Крім того, суд зазначає, що комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність ТОВ «УКРЕЛЕКТРОЩИТ» критеріям ризиковості платника податку на додану вартість не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/розрахунку коригування.

У постановах від 23.06.2022 року у справі №640/6130/20, від 14.03.2023 року по справі №908/41/22 Верховний суд вказав, що питання відповідності підприємства критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.

Судом встановлено, що позивач включений до переліку ризикових відповідно до рішень про відповідність платника податків критеріям ризикованості №5430 від 16.04.2024, № 10372 від 13.06.2024 та №11217 від 01.07.2024.

Так, згідно рішення №5430 від 16.04.2024 позивача включено до реєстру ризикових підприємств у зв`язку з виявленням обставин та/або отримання інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності, а не за наслідками подання позивачем податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що суперечить положенням Порядку №1165. Інформація за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості: Тип операції придбання за період з 19.10.2023 по 16.04.2024 за кодом 3923 з платником податку, задіяного в ризиковій операції під номером 37087925.

Рішення про відповідність платника податків критеріям ризикованості № 10372 від 13.06.2024 прийнято з урахуванням отриманих від ТОВ «УКРЕЛЕКТРОЩИТ» інформації та копій документів які надано до Повідомлення № 1 від 05.06.2024. Інформація за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості: Тип операції придбання за період з 19.10.2023 по 16.04.2024 за кодом 3923 з платником податку, задіяного в ризиковій операції під номером 37087925. Підставами віднесення позивача до підприємств, що відповідають п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку стало ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризикованості, а саме: документів щодо обліку та використання в господарській діяльності товарів, придбаних у ТОВ «ПІВДЕННО-СХІДНИЙ ЕНЕРГОХОЛДІНГ».

Рішення про відповідність платника податків критеріям ризикованості № 11217 від 01.07.2024 прийнято з урахуванням отриманих від ТОВ «УКРЕЛЕКТРОЩИТ» інформації та копій документів які надано до Повідомлення № 2 від 24.06.2024. Інформація за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості: Тип операції придбання за період з 16.12.2023 по 01.07.2024 за кодом 3923 з платником податку, задіяного в ризиковій операції під номером 37087925. Ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку: документи щодо відображення в податковій звітності актів на списання матеріальних цінностей, якими визнано їх непридатними та які належать списанню.

Суд зазначає, що у спірному випадку, з огляду на раніше прийняті Комісією рішення №5430 від 16.04.2024 та № 10372 від 13.06.2024, позивачем подані документи на підтвердження реальності операцій з TOB «ПІВДЕННО-СХІДНИЙ ЕНЕРГОХОЛДІНГ».

З матеріалів справи судом встановлено, що TOB "ПІВДЕННО-СХІДНИЙ ЕНЕРГОХОЛДІНГ" є постачальником ящиків та контейнерів пластикових. Господарські операції проводяться на постійній основі з 2014 року. Взаєморозрахунки ведуться виключно у безготівковій формі на основі договору поставки №02/01 від 02.01.2023 року.

Так, за період з 01.10.2023 по 30.04.2024 TOB «УКРЕЛЕКТРОЩИТ» закуповувало ці ящики та контейнери з кодом УКТВЕД «3923» згідно видаткових накладних: №РН-0000166 від 04.10.2023, №РН-0000186 від 02.11.2023, №РН-0000212 від 27.12.2023, №РН-0000211 від 26.12.2023, №РН-0000017 від 06.02.2024, №РН-0000035 від 11.03.2024, №РН-0000057 від 05.04.2024. На підтвердження здійснення зазначеної господарської операції позивачем надано до суду: видаткові накладні, податкові накладні, рахунки-фактури, товарно-транспортні накладні, акт звірки взаєморозрахунків за період з 01.10.2023 - 30.04.2023.

Ці контейнери TOB «УКРЕЛЕКТРОЩИТ» використовувало у своїй господарській діяльності, при виконанні договорів: № 20-000522-23 від 09.06.2023 року, № 20-011918-23 від 21.08.2023 року та №20-018964-23 від 22.11.2023 року з ПРИВАТНИМ АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ "НАЦІОНАЛЬНА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ "УКРЕНЕРГО", а саме:

- при ремонті стійок порталів застосовувались матеріали SIKA, а саме матеріалів Sika МопоТор-412 (-723, -910). Ці матеріли мають «строк придатності» 40 хвилин з моменту замішування (інструкції з застосування додавалися). Отримані на TOB «Південно-східний енергохолдинг» контейнери використовуються позивачем зокрема як тара для замішування ремонтної суміші. Факт завезення контейнерів на об`єкти будівництва підтверджувався підприємством при наданні пояснень. В подальшому, після використання, контейнери зазвичай не придатні для подальшого використання через що списуються позивачем з складського обліку;

- при зберіганні інструменту та обладнання, деяких матеріалів тощо;

- при виконанні аварійно - відновлювальних робот з ремонту будівель (внутрішніх приміщень та зовнішніх робот) контейнера також використовуються як знаряддя для виконання робіт під розмішування фарби, її колірування; приготування шпаклівок, розчинів, замазок та інше; зберігання витратних матеріалів як шурупи, цвяхи, болти, шайби та інше.

У свою чергу, будь-якої оцінки наданим позивачем документам, на предмет їх достатності/недостатності для вирішення питання щодо виключення позивача з переліку ризикових платників податку, контролюючим органом надано не було, така інформація в оскаржуваному рішенні відсутня.

Натомість, розглядаючи подані позивачем документи, що зазначено в оскаржуваному рішенні як підстава для вирішення питання щодо відповідності платника податку критеріям ризиковості, контролюючий орган вже визначив нові підстави для визнання позивача таким, що відповідає п.8 Критерію ризиковості платника податку, а саме: ненадання платником податку копій документів, щодо відображення в податковій звітності актів на списання матеріальних цінностей, якими визнано їх непридатними та які належать списанню. Крім того, зазначено також інший період здійснення господарської операції, а саме з 16.12.2023 по 01.07.2024.

У свою чергу, визначення нових підстав для віднесення платника до переліку ризикових, в межах визначеної процедури виключення платника з такого переліку контролюючим органом, нівелює саму таку можливість, оскільки у такому випадку, не дивлячись на подані платником документи, що спростовують інформацію, яка стала фактичною підставою для віднесення його до переліку ризикових, контролюючий орган буде визначати нові підстави, стосовно яких платник не надавав документи з огляду на необізнаність визначення таких підстав контролюючим органом.

Суд зазначає, що недотримання принципу правової визначеності під прийняття оскаржуваного рішення призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникла можливість прояву нічим не обмеженої дискреції.

Вказане, на думку суду, призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої обов`язки.

Зазначене відповідає правовій позиції Верховного Суду, висловленій у постанові від 10.04.2020 у справі №819/330/18 (адміністративне провадження №К/9901/65222/18).

Таким чином, проаналізувавши підстави прийняття оскаржуваного рішення, суд приходить до висновку, що вказане рішення не можливо визнати обґрунтованим, а отже таке рішення не відповідає критеріям правомірності, які пред`являються до суб`єктів владних повноважень та які визначені ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Також, додатком 4 до Порядку №1165 затверджено типову форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, який складається у двох випадках:

- у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності;

- з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів.

Відповідно до пункту 6 Порядку №1165 за результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Суд зазначає, що навіть, якщо Порядком №1165 затверджено форму рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1 - 8 критеріїв ризиковості платника податку, проте, не виконання відповідачем обов`язку доказування, встановленого частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийняте обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності визначених Порядком №1165 підстав), є підставою для визнання протиправним та скасування оскарженого рішення.

Таким чином, враховуючи, що відповідач не довів наявність обґрунтованих підстав для віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості відповідно до пункту 8 Додатку 4 Порядку № 1165 щодо критеріїв ризиковості, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління ДПС в Запорізькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11217 від 01.07.2024 про відповідність ТОВ «УКРЕЛЕКТРОЩИТ» критеріям ризиковості платника податку.

Згідно з ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Суд вважає, що належним способом захисту прав позивача, який забезпечить їх ефективне поновлення, є зобов`язання Головного управління ДПС у Запорізькій області виключити ТОВ «УКРЕЛЕКТРОЩИТ» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає, що відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи висновки суду про наявність підстав для задоволення позовних вимог, понесені позивачем витрати на оплату судового збору підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 139, 241-246, 255, 262 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРЕЛЕКТРОЩИТ» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення,- задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області № 11217 від 01.07.2024 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРЕЛЕКТРОЩИТ» критеріям ризиковості платника податку.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Запорізькій області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРЕЛЕКТРОЩИТ» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРЕЛЕКТРОЩИТ» сплачений судовий збір у розмірі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в порядок та строки, передбачені ст.ст. 295, 297 КАС України. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Третього апеляційного адміністративного суду.

Повне найменування сторін та інших учасників справи:

Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРЕЛЕКТРОЩИТ» (вул.Дизельна 29, м.Запоріжжя, 69007; код ЄДРПОУ 38070011),

Відповідач - Головне управління ДПС у Запорізькій області (просп. Соборний, 166, м.Запоріжжя, 69107; код ЄДРПОУ 44118663).

Повне судове рішення складено 09.09.2024.

Суддя Б.В. Богатинський

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.09.2024
Оприлюднено13.09.2024
Номер документу121525368
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/6245/24

Ухвала від 24.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 04.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Рішення від 09.09.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Богатинський Богдан Вікторович

Ухвала від 09.07.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Богатинський Богдан Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні