Рішення
від 11.09.2024 по справі 320/10304/24
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 вересня 2024 року справа №320/10304/24

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Скрипки І.М., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Скидка-10» до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

в с т а н о в и в:

до Київського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Скидка-10» (ТОВ «Скидка-10», товариство) до Головного управління ДПС у м. Києві (ГУ ДПС, ДПС, податковий орган).

Просили визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 28.11.2023 № 748210411.

Ухвалою від 07.03.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що оскаржуване рішення є необґрунтованим і незаконним. Вказали, що податкові накладні товариством виписані та зареєстровані під час дії воєнного стану, тому до них не можуть застосовуватися строки, визначені пунктом 201.10 статті 201 та підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу 20 «Перехідні положення» Податкового кодексу. Звертали увагу і на дію норм податкового законодавства під час дії на території України карантину. Крім того, зазначили, що товариство позивача було віднесено до переліку ризикових платників, що є підставою для автоматичного зупинення реєстрації податкових накладних, тому вважають, що порушення відповідних граничних строків реєстрації сталося не з вини позивача. Наголошували, що відповідно до протоколів перевірки електронних документів терміни реєстрації розрахунків коригувань, з урахуванням дат їх отримання від контрагентів, повністю дотримані.

У зв`язку із цим, просили задовольнити позов.

Відповідач у відзиві просив відмовити у задоволенні позову. Зазначали, що реєстрація податкових накладних у встановлений строк є одним із елементів податкового обов`язку, який закріплений для всіх платників податку, невиконання якого утворює склад податкового правопорушення. Наголошували, що у Податковому кодексі відсутня норма про те, що включення платника до Переліку ризикових суб`єктів господарювання є підставою для звільнення від виконання податкового обов`язку.

Розглянувши подані документи та матеріали, з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Скидка-10» є юридичною особою, місцезнаходження якої: 03058, м. Київ, вул. Машинобудівна, буд. 8, оф. 150. Основним видом економічної діяльності товариства є 46.43 Оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення.

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14.07.2021 №88921 констатовано відповідність платника податку позивача критеріям ризиковості платника податку (а.с.21).

18.10.2023 року посадовою особою Головного управління ДПС у м. Києві, на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 75.1 статті 75 та в порядку пункту 76.3 статті 76 Податкового кодексу, проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних Товариства з обмеженою відповідальністю «Скидка-10».

Перевіркою встановлено порушення позивачем граничних строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних, відповідальність за що передбачена пунктом 120-1 статті 120-1 Податкового кодексу України.

За результатами перевірки складено акт №66806/Ж5/26-15-04-13-03/40074979 від 18.10.2023 (а.с.13-14).

Акт направлено засобами поштового зв`язку на юридичну адресу позивача і вручено представнику товариства 25.10.2023 (а.с.72).

За твердженням позивача, ним подавалися заперечення на акт перевірки, однак доказів цього суду не подано; податкове повідомлення-рішення також не містить інформації про подання заперечень на акт перевірки.

На підставі названого вище акта прийнято податкове повідомлення - рішення від 28.11.2023 № 748210411, яким нараховано 482700,04 грн. штрафу (а.с.15) за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних і розрахунків коригувань до податкових накладних.

Відповідно до розрахунку штрафу, який є додатком до оскаржуваного податкового повідомлення-рішення (а.с.16-17), податковий орган застосував розмір штрафу за наступними ставками:

- 10% від суми ПДВ, які відображені у податкових накладних (розрахунках) позивача, що несвоєчасно зареєстровані на суму 156,68 грн;

- 30% від суми ПДВ, які відображені у податкових накладних (розрахунках) позивача, що несвоєчасно зареєстровані на суму 116086,02 грн.;

- 40% від суми ПДВ, які відображені у податкових накладних (розрахунках) позивача, що несвоєчасно зареєстровані на суму 366457,34 грн.

Податкове повідомлення рішення від 28.11.2023 № 748210411 оскаржувалося товариством до ДПС України.

Рішенням про результати розгляду скарги від 06.02.2024 оскаржуване повідомлення-рішення залишено без змін, а скаргу без задоволення (а.с.17-20).

Так, за результатами перевірки, констатовано порушення граничних строків реєстрації щодо таких податкових накладних та розрахунків коригувань:

- №10799 від 19.11.2021 дата реєстрації 02.06.2022 6 днів порушення сума штрафних санкцій 39,17 грн. (10 %);

- №14474 від 29.11.2021 дата реєстрації 06.06.2022 10 днів порушення сума штрафних санкцій 39,17 грн. (10 %);

- №9268 від 10.12.2021 дата реєстрації 10.06.2022 14 днів порушення сума штрафних санкцій 39,17 грн. (10 %);

- №9742 від 14.12.2021 дата реєстрації 05.07.2022 39 днів порушення сума штрафних санкцій 117,50 грн. (30 %);

- №9981 від 20.12.2021 дата реєстрації 16.08.2022 81 день порушення сума штрафних санкцій 313,33 грн. (40 %);

- №10644 від 29.12.2021 дата реєстрації 26.08.2022 81 день порушення сума штрафних санкцій 156,67 грн. (40 %);

- №1 від 14.10.2022 дата реєстрації 10.03.2023 130 днів порушення сума штрафних санкцій 125946,67 грн. (40 %);

- №1 від 21.10.2022 дата реєстрації 10.03.2023 115 днів порушення сума штрафних санкцій 100999,96 грн. (40 %);

- №1 від 24.10.2022 дата реєстрації 10.03.2023 115 днів порушення сума штрафних санкцій 31386,67 грн. (40 %);

- №2 від 24.10.2022 дата реєстрації 10.03.2023 115 днів порушення сума штрафних санкцій 43333,36 грн. (40 %);

- №1 від 02.12.2022 дата реєстрації 10.03.2023 69 днів порушення сума штрафних санкцій 60666,72 грн. (40 %);

- №1 від 23.12.2022 дата реєстрації 10.03.2023 54 дні порушення сума штрафних санкцій 115250,25 грн. (30 %);

- №342 від 14.06.2022 дата реєстрації 14.09.2022 76 днів порушення сума штрафних санкцій 156,67 грн. (40 %);

- №49 від 08.06.2022 дата реєстрації 15.09.2022 77 днів порушення сума штрафних санкцій 156,67 грн. (40 %);

- №542 від 12.07.2022 дата реєстрації 16.09.2022 47 днів порушення сума штрафних санкцій 235 грн. (30 %);

- №999 від 26.07.2022 дата реєстрації 19.09.2022 35 днів порушення сума штрафних санкцій 352,50 грн. (30 %);

- №801 від 19.07.2022 дата реєстрації 14.09.2022 110 днів порушення сума штрафних санкцій 313,33 грн. (40 %);

- №339 від 14.06.2022 дата реєстрації 15.09.2022 77 днів порушення сума штрафних санкцій 156,67 грн. (40 %);

- №53 від 08.06.2022 дата реєстрації 04.07.2022 4 дні порушення сума штрафних санкцій 39,17 грн. (10 %);

- №9 від 05.07.2022 дата реєстрації 13.09.2022 44 дні порушення сума штрафних санкцій 130,77 грн. (30 %);

- №48 від 08.06.2022 дата реєстрації 15.09.2022 77 днів порушення сума штрафних санкцій 263,93 грн. (40 %);

- №427 від 12.01.2022 дата реєстрації 13.09.2022 109 днів порушення сума штрафних санкцій 156,67 грн. (40 %);

- №795 від 17.01.2022 дата реєстрації 14.09.2022 110 днів порушення сума штрафних санкцій 156,67 грн. (40 %);

- №798 від 19.01.2022 дата реєстрації 15.09.2022 111 днів порушення сума штрафних санкцій 156,67 грн. (40 %);

- №803 від 17.01.2022 дата реєстрації 16.09.2022 112 днів порушення сума штрафних санкцій 156,67 грн. (40 %);

- №2571 від 25.01.2022 дата реєстрації 19.09.2022 115 днів порушення сума штрафних санкцій 470 грн. (40 %);

- №426 від 14.02.2022 дата реєстрації 20.09.2022 68 днів порушення сума штрафних санкцій 313,33 грн. (40 %);

- №50 від 08.06.2022 дата реєстрації 20.09.2022 82 дні порушення сума штрафних санкцій 156,67 грн. (40 %);

- №428 від 12.01.2022 дата реєстрації 13.09.2022 109 днів порушення сума штрафних санкцій 346,67 грн. (40 %);

- №799 від 19.01.2022 дата реєстрації 14.09.2022 110 днів порушення сума штрафних санкцій 346,67 грн. (40 %);

- №806 від 21.01.2022 дата реєстрації 15.09.2022 111 днів порушення сума штрафних санкцій 346,67 грн. (40 %);

Із наведено переліку 6 документів є податковими накладними: №1 від 14.10.2022 (зареєстрована 10.03.2023), 1 від 21.10.2022 (зареєстрована 10.03.2023), №1 від 24.10.2022 (зареєстрована 10.03.2023), №2 від 24.10.2022 (зареєстрована 10.03.2023), №1 від 02.12.2022 (зареєстрована 10.03.2023), №1 від 23.12.2022 (зареєстрована 10.03.2023; решта розрахунки коригування до податкових накладних.

Так, як видно із матеріалів справи та квитанцій про реєстрацію названих податкових накладних в ЄРПН, датою реєстрації податкових накладних №1 від 14.10.2022, №1 від 21.10.2022, №1 від 24.10.2022, №2 від 24.10.2022, №1 від 02.12.2022, №1 від 23.12.2022 відповідач визначив саме дату первинного направлення на таку реєстрацію, а не дату скасування рішень про відмову у реєстрації податкових накладних. Судом досліджені і квитанції про направлення на реєстрацію до ЄРПН податкових накладних, дати такого направлення співпадають із датами, зазначеними у акті камеральної перевірки.

Тобто та обставина, що товариство було визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку не вплинула на обрахунок строків у випадку, який розглядається.

Стосовно ж розрахунків коригувань, то податковий орган не надав доказів, які б містили інформацію про дати отримання позивачем відповідних розрахунків від їх контрагентів. У той же час, товариство «Скидка-10» стверджує, що здійснило реєстрацію вчасно, після отримання розрахунків від контрагентів, на підтвердження чого надали протоколи перевірки (а.с.30-54), у відповідності до яких розрахунок №9 від 05.07.2022 відправлено контрагентом 13.09.2022, розрахунок №48 від 08.06.2022 14.09.2022, розрахунок №49 від 08.06.2022 14.09.2022, розрахунок №50 від 08.06.2022 20.09.2022, розрахунок №53 від 08.06.2022 01.07.2022, розрахунок №339 від 14.06.2022 14.09.2022, розрахунок №342 від 14.06.2022 14.09.2022, розрахунок №426 від 14.02.2022 19.09.2022, розрахунок №427 від 12.01.2022 30.08.2022, розрахунок №428 від 12.01.2022 14.09.2022, розрахунок №542 від 12.07.2022 15.09.2022, розрахунок №795 від 17.01.2022 14.09.2022, розрахунок №798 від 19.01.2022 14.09.2022, розрахунок №799 від 19.01.2022 14.09.2022, розрахунок №801 від 19.01.2022 14.09.2022, розрахунок №803 від 21.01.2022 15.09.2022, розрахунок №806 від 21.01.2022 14.09.2022, розрахунок №999 від 26.07.2022 19.09.2022, розрахунок №2571 від 25.01.2022 19.09.2022, розрахунок №9268 від 10.12.2021 10.06.2022, розрахунок №9742 від 14.12.2021 05.07.2022, розрахунок №9981 від 20.12.2021 16.08.2022, розрахунок №10644 від 29.12.2021 26.08.2022, розрахунок №10799 від 19.11.2021 01.06.2022, розрахунок №14474 від 29.11.2021 03.06.2022.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами у справі, суд виходить із такого.

За нормами статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України (Податковий кодекс, Кодекс, ПК України).

Згідно приписів пункту 109.1 статті 109 Кодексу податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом.

У відповідності із пунктом 109.2 статті 109 Податкового кодексу порушення податкового законодавства та порушень вимог, встановлених іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, тягне за собою відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.

За змістом пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (пункт 201.10 статті 201 ПК України).

За нормами пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533- IX (Закон № 533- IX).

У зв`язку із набранням чинності Закону №533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1 такого змісту: «За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати. Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».

Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив вказівку на незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Таким чином, запроваджено мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі, за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.

Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Однак, до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану`від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (Закон № 2118-IX).

Законом №2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

За приписами підпунктів 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Законом № 2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».

Згодом прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (Закон № 2260-IX).

У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року названим Законом підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:

«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».

Тобто, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.

Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX (набрав чинності 03 січня 2023 року) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;

реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.

Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, а також складені після 31 травня 2022 року і зареєстровані з порушенням строку для цього, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Зважаючи на викладене, визначальним критерієм, який має братися до уваги при вирішенні питання про відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних після скасування з 27 травня 2022 року дії мораторіїв, є можливість виконання платником своїх зобов`язань.

Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, а також Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема, щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі, обов`язок податкового агента; Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Розділом II названого Порядку передбачені підстави неможливості виконання платниками податків юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року N 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року N 225 (Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

За змістом пункту 3 розділу 2 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

За результатом аналізу наведених правових норм та з`ясованих у справі обставин, суд приходить до наступних висновків.

У період існування спірних відносин податковим законодавством передбачений обов`язок платника податку на додану вартість забезпечити своєчасну реєстрацію податкових накладних (розрахунків коригувань) в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Такі висновки суду узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 30.01.2024 у справі №280/4484/23, у постанові від 06.02.2024 у справі №160/10740/23 та у постанові від 12.03.2024 у справі № 160/13661/23.

При цьому, у спірному періоді мораторій на застосування штрафних (фінансових) санкцій вже не діяв; а підставою для уникнення негативних наслідків за умови порушення граничного строку реєстрації податкових накладних у відповідному реєстрі є підтвердження неможливості виконання податкового обов`язку з такої реєстрації.

Суд враховує, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу; строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.

З набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.

Щодо зазначених товариством обставин (воєнний стан та карантин), то законодавець не передбачає таких обставин як підстав для звільнення позивача від відповідальності за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних. У той же час, механізм такого звільнення чітко передбачений, як зазначалося вище, у наказі Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225. Так, обов`язковою умовою підтвердження відповідної неможливості є подання до 30 вересня 2022 року заяви разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Разом із тим, жодних доказів подання названої заяви про неможливість виконати податковий обов`язок із переліком документів, передбаченим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225, у випадку, який розглядається, - немає.

При цьому, протилежне тлумачення, зокрема, визнання неможливим зареєструвати податкові накладні, при недотриманні закріпленою законодавцем процедури, призвело б до різного підходу стосовно платників податків і не відповідало б принципу рівності усіх платників перед законом.

Суд констатує, що у випадку, який розглядається, підстав для звільнення позивача від відповідальності за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, які закріплені законодавцем і процедура якого регламентована у наведеному вище наказі Мінфіну, судом не встановлено, а позивачем не доведено дотримання відповідного порядку.

Стосовно розміру штрафних санкцій, суд зазначає наступне.

Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.

За нормами пункту 89 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Згідно положень пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Вирішуючи питання, які норми права в частині розміру штрафних санкцій підлягають застосуванню у спірному випадку, суд враховує правовий висновок Верховного Суду у постанові від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/23, а також наведені нижче положення.

У рішенні Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997 вказано, що стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Отже, розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені є неможливим.

Таким чином, зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).

Саме такий висновок зроблено Верховним Судом у постанові від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/23.

У випадку, який розглядається, усі податкові накладні, граничний строк реєстрації щодо яких в ЄРПН порушено, виписані до 08.02.2023, граничний строк реєстрації таких накладних скінчився також до набрання чинності Законом № 2876-IX, отже положення названого Закону не підлягають застосуванню.

При цьому, стосовно реєстрації податкових накладних №1 від 14.10.2022, №1 від 21.10.2022, №1 від 24.10.2022, №2 від 24.10.2022, №1 від 02.12.2022, №1 від 23.12.2022, судом з`ясовано, що податковим органом визначено період прострочення на дату первинного фактичного направлення відповідних податкових накладних на реєстрацію, при цьому період зупинення реєстрації податкових накладних ДПС не враховувався і не приймав участь у зарахуванні до періоду прострочення. Тому доводи товариства про прострочення граничних строків реєстрації не з його вини через зупинення відповідної реєстрації судом відхиляються.

Що ж до розрахунків коригування, то суд зазначає, що граничний строк реєстрації розрахунків коригування починає обчислення з дати їх отримання платником податків, а не з дати їх складання. У досліджуваному випадку ДПС цього не враховано, як і не спростовано доводи товариства про дати отримання таких розрахунків від контрагентів. У свою чергу, позивач надав докази дат отримання відповідних розрахунків коригувань, за результатами дослідження яких, у взаємозв`язку із датами реєстрації товариством таких розрахунків, судом не встановлено порушення граничних строків реєстрації у цій частині.

Таким чином, податковим органом не доведено факту порушення граничних строків реєстрації 25-ти розрахунків коригувань до податкових накладних у досліджуваному випадку.

Разом із тим, порушення граничних строків реєстрації податкових накладних мало місце; при цьому, як вже зазначалося вище, податковим органом дотримано вимоги і у частині визначення розміру штрафних санкцій, застосованих за порушення граничних строків реєстрації таких податкових накладних.

Тому оскаржуване повідомлення-рішення підлягає визнанню протиправним і скасуванню у частині нарахування штрафу за порушення граничних строків реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних.

У той же час, у частині нарахування штрафних санкцій за порушення строків реєстрації податкових накладних №1 від 14.10.2022, №1 від 21.10.2022, №1 від 24.10.2022, №2 від 24.10.2022, №1 від 02.12.2022, №1 від 23.12.2022 (штрафні санкції у сумі 125946,67 грн., 100999,96 грн., 31386,67 грн., 43333,36 грн., 60666,72 грн., 115250,25 грн. відповідно) позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Отже, оскаржуване повідомлення-рішення підлягає визнанню протиправним і скасуванню у частині нарахування штрафу у сумі 5116,41 грн. (482700,04 477583,63 (125946,67 + 100999,96 + 31386,67 + 43333,36 + 60666,72 + 115250,25).

За змістом частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За правилами частини другої цієї ж статті 77 в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Із урахуванням викладеного, суд доходить висновку про часткове задоволення позовних вимог.

За положеннями частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Як видно з платіжної інструкції №9871 від 20.02.2024 позивачем сплачено судовий збір у сумі 7241 грн.

Зважаючи на часткове задоволення позовних вимог, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору на суму 3028 грн. підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача як суб`єкта владних повноважень, який прийняв оскаржуване рішення.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 159, 162, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Скидка-10» - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 28.11.2023 № 748210411 у частині нарахування штрафу у сумі 5116,41 (п`ять тисяч сто шістнадцять гривень сорок одна копійка).

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Скидка-10» (код ЄДРПОУ: 40074979; місцезнаходження: 03058, м. Київ, вул. Машинобудівна, буд. 8, оф. 150) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ ВП: 44116011; місцезнаходження: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, буд. 33/19) судовий збір у розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім гривень) грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Скрипка І.М.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2024
Оприлюднено13.09.2024
Номер документу121528233
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —320/10304/24

Ухвала від 08.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Ухвала від 05.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Ухвала від 11.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Ухвала від 04.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Рішення від 11.09.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 18.07.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Скрипка І.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні